toneelgroep „Imperium
Holiday Inn ontvangt eind
deze maand eerste gasten
Het
katholiek
huwelijksbureau
te
Leiden
Waarom de
zich christelijk noemt
Vakantiespreiding Nederland-Westfalen
belangrijk voor badplaatsen
ZATERDAG 9 MAART 1968
Het Katholiek Bureau voor Levens- en Gezinsmoeilijkheden voor
Leiden en omstreken, beter bekend als het Katholieke Huwelijks
bureau, werkt al vele jaren in onze stad. De bedoeling is, hulp te
bieden aan iedereen, die moeilijkheden heeft op het terrein
van huwelijk, verkering en verloving, seksualiteit, homoseksualiteit
enz. Het woord Gezinsmoeilijkheden in de officiële naam zou doen
denken, dat ook allerlei opvoedkundige problemen bij het Bureau
behandeld worden, maar dat is niet juist. Men denke bij dat woord
toch In de eerste plaats aan moeilijkheden tussen man en vrouw
en als daar dan de kinderen ook bij betrokken zijn, helpt het Bureau
zoveel mogelijk ook daarin. Voor andere moeilijkheden in de op
voeding en ontwikkeling van de kinderen is er o.a. het Medisch
Opvoedkundig Bureau
Aanmelding
Bij het Huweiyksbureau kan ieder
een zich dus aanmelden, die in
moeilijkheden op het terrein van hu
welijk, liefdesleven en seksualiteit
verkeert. Ook niet- of nog niet ge
huwden. Die aanmelding geschiedt
op het spreekuur, dat de maat
schappelijk werk komen gevallen
schappelijk werkster op woensdag
avond houdt op het adres: Hoog
landse Kerkgracht 32, van 8 tot 9
uur. De cliënten betalen 5,in
schrijfgeld en verder z|jn er aan de
hulp en behandeling geen kosten
verbonden. Die kosten worden be
taald door de Overheid. 2)
Ook kunnen finderen hulp of ad
vies vragen, priesters, artsen, maat
schappelijk werkers enz. die in hun
werk op een huwelijksprobleem sto
ten en die advies willen hebben of
hun cliënten willen verwijzen. Veel
werkers op het terrein van ziel
zorg, gezondheidszorg en maat-
van huwelijksproblematiek tegen en
zij z|jn dan niet altijd in staat, vol
doende hulp te bieden. Vaak ge
beurt het ook, dat z|j bij de afwer
king of verdere behandeling weer
meewerken om de moeilijkheden tot
een oplossing te brengen.
„Intake" en behandeling
De maatschappelijk werkster is dus
de eerste persoon, die men op het
Bureau ontmoet. Zij neemt naam,
adres enz. op en informeert naar de
moeilijkheden. Dat wil niet zeggen,
dat men b|j dat eerste gesprek al
dlrekt alle problemen op tafel moet
leggen. Sommige cliënten willen
bepaalde zaken liever met een van
de andere leden bespreken, bijvoor
beeld met de priester of met de
vrouwenarts. Dat kan ook heel goed,
al moet gezegd worden, dat de
kracht van het Bureau nu juist
hierin ligt, dat verschillende des
kundigen zich over dezelfde zaak
buigen! In beginsel is het dan ook
zo, dat het hele team aan een pro
bleem werkt: de maatschappelijk
werkster, de artsen (huisarts, vrou
wenarts, psychiater), de priester
en de psycholoog, terwijl de jurist
in bepaalde gevallen ook meewerkt.
Daar staat tegenover, dat er een ab
solute geheimhouding bestaat en nie
mand - ook de subsidiërende instan
ties niet! - ook maar de naam zal
doorkrijgen van een cliënt. Zelfs aan
de huisarts, aan de ouders van jonge
cliënten, aan de echtgenoten enz.
wordt geen enkele mededeling ge
daan, behalve natuurlijk met instem
ming van de mensen zelf. De cliënt
wordt nu verder in kontakt gebracht
met de deskundige, die hem het best
kan helpen. Er z|jn natuurlijk meerde
re gesprekken nodig, soms met ver
schillende deskundigen. Die deskun
digen vergaderen samen op de team-
bijeenkomsten en zo wordt ieder ge
val van verschillende kanten beke
ken om de beste behandeling te vin-
De bedoeling van 't werk
Er z|jn mensen, die menen dat het
Huwelijksbureau hun moeilijkheden
wel even op zal lossen. Maar zó ge
makkelijk ligt het meestal niet. Het
is ook niet de bedoeling. Het bu
reau helpt de mensen, hun pro
blemen zelf en met elkander op te
lossen. Wie niet meewerkt of wie
zich helemaal verlaat op anderen,
kan niet goed geholpen worden.
Up de tweede plaats: veel mensen
denken, dat een katholiek bureau
altijd zal proberen om een huwe
lijk in stand te houden. In hopeloze
gevallen wagen zij zich dus niet. aan
zo'n bureau. Maar ook dat is niet
Juist. Natuurlijk ziet iedereen graag
een eenmaal gesloten huwelijk stand
houden, maar er zijn toch veel ge
vallen, waarin een huwelijk niet te
redden valt, en ook dfin helpt het,
bureau. Want scheiding vraagt ook
vaak om hulp. Op het terrein van
hel burgel|jk huweiyk, op het ter
rein van het kerkelijk huwelijk,
inaar ook inzake de goede vormen
jegens elkander en ten opzichte van
de kindei en valt' er Vaak te ïlelpênT
Wie ln huweiyksmoeiiykheden ver
keert, staat voor onbekende en vaak
dreigende problemen. Daarbij heeft
hy hulp nodig. Dat geldt soms ook
voor verkering en verloving, dat
geldt eveneens voor onze homosek
suele medemensen en voor anderen
die geen raad weten met hun sek
suele en liefdesproblemen.
Op de derde plaats moet gezegd
worden: dat het bureau niet pas be
zocht moet worden als het huweiyk
op springen staat. Als er biyvende
moeilijkheden zijn, moeten de echt
genoten komen. Het bureau kan dfin
nog vaak iets doen. De meeste men
sen komen te laat!
En ten vierde: het bureau is er na
tuurlijk niet om zaken te behande
len, die elders thuishoren. By een
puur medisch probleem, voor juridi
sche bystand bij schelding enz.
wordt vaak verwezen naar een arts,
een jurist, een psychiater enz. Maar
dat blijkt wel, als de zaak eenmaal
in behandeling is en zoals gezegd,
zo'n verwyzing betekent nooit, dat
tegen de wil van een cliënt een
vreemde wordt ingeschakeld.
Waarom een
katholiek bureau?
goed van op de hoogte zijn en zich
daarin kunnen inleven. Denken wy
maar eens aan de kwesties van de
christeiyke betekenis van het huwe
lijk, de vruchtbaarheid, de geboor
teregeling, gemengde huweiyken,
de kerkelijke regels over geldigheid
en scheiddingsgronden, de opvoe
ding van de kinderen enz. In al deze
zaken legt een katholiek bureau
geen regels aan de cliënten op, maar
helpt het hem wel, om de proble
men. vaak de gewetensproblemen,
te doorzien en op te lossen. De
laatste jaren biykt het in de prak-
tyk vaak zó te zijn, dat de mensen
veel meer moeilijkheden vermoeden
dan er ln feite zijn en zodoende on
der een gewetenslast gebukt gaan.
die niet reëel is.
Geboorteregeling
Het probleem van de geboorterege
ling is hier wel een van de grootste.
Iedereen kent de traditionele opvat
tingen van de Kerk over deze kwes
tie. Aanvankeiyk heeft de kerk om
huweiyk, echtgenoten en kinderen
te beschermen vaste regels voor de
sluiting en ontbinding, van het hu
welijk opgesteld. Eveneens voor het
geslachtsleven, dat gezien werd als
een opdracht kinderen te verwek
ken. Maar door de verandering van
de tijden, is ook deze funktie van het
huwelijk anders komen te liggen.
Als de mensheid één van Gods ge
boden goed vervuld heeft dan is
het de opdracht: ..Gaat en verme
nigvuldigt U". Het is intussen zelfs
zo, dat de geboorte-aanwas een be
dreiging kan worden voor het ge
zin en voor de wereld. De kinder
sterfte Is welhaast bedwongen ln
ons land en dat betekent dat de ge
zinnen onmogelijk groot zouden
worden. In andere landen (India!
loopt iedere vooruitgang, ieder vyf
jarenplan, de voedselvoorziening, al
les vast op de enorme geboorte
overschotten. Als het gebod, zich te
vermenigvuldigen niet wordt inge
kort, zou dat betekenen dat do
mens zyn findere opdrachten niet
meer kan vervullen.
Daarom erkende de Kerk de ge
boorteregeling. Eerst door eenvou
dige algehele onthouding, daarna
door onthouding op de vruchtbare
dagen van de vrouw. En nü ook
wel door andere middelen, als die
overeenstemmen, met de gewetens
van de echtgenoten. De meeste Ne
derlandse katholieke bureau's heb
ben besloten, deze kwestie in een
moderne zin aan te pakken. Zy lo
pen daarmee - zoals met vele zaken
in de kerk - wel wat vooruit op wat
komen gaat, maar dat is nu juist
een reden temeer om het gewetens
vol handelen van de mensen te be
geleiden.
Spreeku in
pas wordt ingeroepen als het al (te)
laat ls. Voorkomend werk zou daar
om zeer gewenst zijn. Het bureau
beraadt zich over de manier, waar
op dat, byvoorbeeld door kursussen
voor verloofden, voor nupturiënten
(zy die vlak voor het huwelijk
staan), voor jonggehuwden en mis
schien ook voor de jongere jeugd
en de ouders kan worden gedaan.
Het werk van de huwelyksbureaus
ls een onderdeel van de geesteiyke
gezondheidszorg. Die zorg breidt
zich uit, naarmate de problemen
zich vermeerderen en ingewikkel
der worden. Maar een bureau al
léén kan natuurlijk dit werk niet
doen. Allen die met opvoeding, on
derwijs en vorming van mensen te
maken hebben, de werkers in te
pastoraal, de geneeskunde, en hét
maatschappelijk werk, zullen hui
steentje moeten bydragen.
En dan zijn er nog de financiële en
bestuurlijke problemen, die een ge*
zonde uitbreiding van het werk nog
al eens vertragen of helemaal te-
genhouden. Daarom kan het bureau
ook slechts in beperkte zin doen
wat er gebeuren moet. Het is ver
heugend, dat dit werk alvast op
gang is. Binnen de grenzen van het
inogeiyke wordt er al heel wat ge
il Men maakt nog wel eens de ver
gissing ook voor het vinden van een
levenspartner naar het Huweiyks-
bureau te gaan. Dfi&rvoor moet men
echter zyn by het Contactbureau
Huweiyksbemiddaling voor Katho
lieken, Prinsenlaan 1, De Bilt.
2) De gemeenten Bodegraven, Leid-
schendam en Voorschoten verlenen
geen subsidie, wanneer de namen
van de cliënten niet worden opgege
ven. De Staf van het Bureau wei
gert echter, begrijpeiykerwijs, deze
namen aan wie dan ook te noemen
en dat betekent dus voor de inwo
ners van deze drie gemeenten, dat
zij geen gebruik van het Bureau
kunnen maken, tenzij zij zelf het
jcmeentelijk subsidie-bedrag van
j 50,85 kunnen en willen betalen.
Voor de toekomst mag men hopen,
dat ieder echtpaar zich voor de ge
boorteregeling zal wenden tot de
eigen huisarts. Velen doen dat nu
reeds en dat is goed. Tenslotte heb
ben bepaalde middelen, byvoorbeeld
de pil, een invloed op heel het li
chaam van de vrouw en de huisarts
kan het best beoordelen, of zulke
middelen al of niet geschikt zyn
voor deze bepaalde persopn.
Dat neemt niet weg, dat velen de
weg naar de huisarts nog niet wil
len of kunnen gaan en dat het dus
goed is, daar een speciaal spreek
uur voor te organiseren. Het ligt
ln de bedoeling, op korte termyn
doze zaken te organiseren en bekend Als lk hem "aae, waarom er christelijk staat voor de toneelgroep Imperium,
te maken waar wanneer en hoe de dan begint bij eerst hard te lachen en zegt: „Dat vraagt iedereen. Je probeert
hulp geboden zal worden. Ook wil mii zeker te vangen en de zaak belachelijk te maken zo in de trant van de
het huweiyksbureau een speciale christelijke geitenfokvereniging en meer van die instellingen". Niet omdat
avond beleggen voor priesters we zu,ke christelijke mensen zijn. Trouwens. Imperium bestaat uit een ge-
maatschappelijk werkers en andere «"êleerd gezelschap. Het is eigenlijk een oecumenische toneelgroep met her-
bil deze zaak betrokkenen om uit- vormden, gereformeerden, rooms-katholieken en mensen, die nergens aan
lei te eeven van en overletr te nle toncel vanuit een bepaalde achtergrond te brengen. In feite bestaat er geen
gen hof deregeling*..zulfenwot Het gast nm d. die er zei,Ier rit. WH „rol,eren
5 9
i de levensinstelling, die er achter zit. Wij proberen
den. Een bijeenkomst voor artsen
staat ook op het programma. Daar
over verschynen ter zyner tijd ook
mededelingen.
Andere aktiviteiten
stoelen rond een tafeltje met
Het blykt hoe langer hoe meer, dat ziet er in zijn groene pak met vest,
de hulp van de huweiyksbureau's loopt, een beetje studentikoos uit.
christelijk toneel of je vervalt in het lekenspel.
Aan het woord is Bert Dronkert (25), zoon van de ook buiten gereformeerde
kringen bekende predikant dr. K. Dronkert. Momenteel studeert hij sociologie
aan de V.U. in Amsterdam en sinds een paar weken heeft hij zijn kandidaats
examen gehaald. Een boeiende studie noemt hij het zelf. De kamer, waarin
wij zitten en die uitkijkt op de Schelpenkade met op de achtergrond in de
mist de Sterrenwacht, ziet er functioneel uit. Veel boeken aan de wand en
het teakhouten bureau links in de hoek. Verder een paar gemakkelijke
bovenblad en een opklapbed. Hij
OPENING OP
25 APRIL DOOR
BURGEMEESTER
In veel kwaliteiten,
veel kleuren!
Van vreemd voordelig
tot net niet duur.
LEGLOON 15,- p. kamer.
Heel veel problemen, die i
Nog slechts enkele weken en het
grootste hotelcomplex van Leiden, de
Holiday Inn, gelegen aan rijksweg 4
naast de Leidse invalsweg kan in ge-
hok bureau tegenkomt, worden ook bruik genomen worden. De vijfen-
op andere bureaus behandeld. Maar twintigste van deze maand gaan de
voor katholieken geldt toch, dat het deuren open om de eerste gasten te
huweiyk méér is dan een enkel bur- ontvangen: een groot aantal studenten
geriyk gesloten overeenkomst. Na- jn de psychologie, die enkele dagen in
tuuriyk is het burgerlijk huwelijk deze eerste Holiday Inn van Europa
een echt huweiyk, maar de Kerk gaan congresseren. De officiële ope-
kent de sacramentele huwelijks- „jng is precies een maand later, op
sluiting en alles wat daarmee sa- 05 aprn door burgemeester Van der
menhangt. Bovendien vragen pro- willigen, „want," zegt de Amerikaanse
blemen van levensbeschouwelijke initiatiefnemer mr. Voigt, „we zullen
aard om hulp van deskundigen, die wel een maand nodig hebben om ales
een overeenkomstige levensbeschou- in de Inn glad en perfect te laten
wing hebben of die daar minstens lopen."
VAKANTIES VALLEN DIT JAAR SAMEN
Tussen de koortsachti6e bedrijvig- de„ nu over m„r da„ ,00 bcdden.
heid van de afbouw door, vertelt de
heer Voigt, dat men ook reeds druk
doende is personeel voor de beman
ning van het motel te werven. Dat
is voorlopig ook één van de hoofd
taken van de heer A. E. Velthuisen,
de innkeeper, die inmiddels reeds een
kantoor in het complex betrokken
heeft.
OPTIMISTISCH
De heer Voigt vertelde ons ook, dat
hij optimistisch is over de bezettings
graad, die een goede exploitatie mo
gelijk moet maken. De aangekondigde
toeristenbelasting in de V.S. werkt
nog steeds niet en de afgifte van grote
aantallen paspoorten wijst er bepaald
niet op, dat de Amerikaanse toerist
Europa gaat mijden. „Vorige maand
werden al 10 pet. meer paspoorten
afgegeven dan vorig jaar," aldus de
heer Voigt. De actieve steun en deel
neming van de KLM in het Leidse
Holiday Inn-project en stellig ook de
aanwezigheid van de Leidse Univer
siteit (congressen, werkbezoeken etc.)
doen voorts ook het beste verwachten
voor de toekomst.
710
Leiden alleen zijn dat
als volgt verdeeld: Au Bord du Rhin:
40, Beilevue: 14, Centraal: 31, Dc Grote
Vink: 18, Huize De Wekker 30; 't Kar-
rewiel: 22, Nieuw Minerva; 130, Park
zicht: 25 en Holiday Inn: 400. In Oegst-
geest is er voorts nog logiesgelegen-
heid voor 18 personen in Het Witte
Huis en voor een onbekend aantal in
De Gouden Lantaern.
ir doorheen een nogal vaag streepje
Wat voor publiek?
Nee, als Imperium een voorstelling
geeft, wordt er niet aan het begin
met gebed geopend en aan het slot
wordt ook niet ,,'k Wil U, o, God,
mijn dank betalen" gezongen. Het
komt op het te spelen stuk zelf aan.
Dat moet inhoud hebben. Via het
medium toneel willen wy proberen
van de toeschouwers voor iets te
openen. Dat kan met een stuk van
Pinter zijn.
Is er verschil in de opvoering van
een stuk van Pinter door bijvoor
beeld toneelgroep Centrum en Im
perium
Ik dacht van wel. Bij Centrum
wordt het met een ander gevoel ge
bracht. In het beroepstoneel mis ik
het amateuristische.. Het is te tech
nisch. Bovendien gaat het ook om
de vraag: staat de persoon erachter.
Bij ons wordt het toneelstuk ge
maakt door er met elkaar over te
praten. "Dat doen we hele avonden
L Bij het bero'
1 de
opvoering achter de deur.
Wat voor publiek komt er kijken
naar jullie?
We hadden in het begin een pu
bliek met een kerkelijke achter
grond, maar dat moeteü wij, naar
mijn mening, zien te doorbreken.
Het gaat echter niet alleen om het
schokken, zoals dat soms by mo
dern toneel gebeurt. Het is wel
moeilijk, maar de mensen moeten
worden opgevoed.
Heeft het toneel niet bij sommi
ge kerkgenootschappen altijd in het
verdoemboekje gestaan, zo in* de
trant van dat is zondig?
Dat valt wel mee dacht ik. Vroe
ger was het zo, dat als de chr. boe
ren- en tuindersbond iets bracht,
dan mocht het wel, maar door de
teevee is er waarschijnlijk een zeke
re openbreking gekomen. Of dat ne-
perium voor het komende seizoen.
Vaststaat de opvoering van het
Pinksterspel van Nijhof. Toneel
technisch vraagt dat ontzettend ele
mentair toneel. Verder wordt een
stuk van Sartre gebacht. Welk stuk
ls nog niet bekend. Over de opvoe
ring van Pinter is men het nog niet
eens. Waarschijnlijk is in besloten
voorstelling.
>rdt.
Maand juli voor
INoordwijk en Katwijk
groot gekkenhuis"
"6'
In juli zal men in de badplaatsen op
eikaars tenen lopen van de drukte, waar
na In augustus de grote stilte al volgt.
Dit W een gevolg van het feit, dut ile
schoolvakanties In Nederland en Kyn-
land-Westfalen de komende zomer sa
menvallen. Vorig Jaar vielen de Neder
landse schoolvakanties ln Juli en be
gonnen ze In R|jnland-We«tfalen In au
gustus. Daarmee was voor de badplaat
sen een Ideale vakantlespreldlng tot
stand gekomen.
In kringen die zich met het toerisme
bezighouden, vindt men deze ontwikke
ling erg onplezierig. Men schijnt er te
laat achtergekomen te zyn om er nog
verandering In te brengen.
Er werd op gerekend, dat R|jnland-
Westfalen de periode van vorig Jaar zou
aanhouden. Gaat men daar volgend Jaar
niet terug naar augustus, dun zal ei
naar worden gestreefd de Nederland»
vakanties in die maand te houden.
1 Van de zyde van het ministerie vu
onderwijs zei men ons. dat de vakanlii
spreiding zoals die zich vorig jaar in
badplaatsen heeft voorgedaan gewor
I geluk was. Er is hierover geen enkel j ^Ba,
RECORD
in juli een compleet gekkenhuis
„Vervelend is ook, dat er praktisch geen
evenementen zyn te organiseren. De mu
zikanten byvoorbeeld gaan zelf ook met
vakantie. Na 15 augustus staat de hele
kust praktisch leeg. Het kost de grootste buurt van Monaco,
moeite huizen voor de maand augustus I derland heeft men nog plannen
te verhuren. Voor de maand juni daaren- bedragen ca. 9,5 miljoen. De prijs
tegen zijn al aardig wat aanvragen bin- js echter niet verwonderlijk, want het
liggen ongeveer elf maanden.
bouwer, het Oegstgeestse I.B.B., heeft
met deze tijd alle records op bouw-
gebied voor Nederland gebroken,"
zegt de heer Voigt niet zonder trots.
De totale stichtingskosten van deze
eerste Holiday Inn van Europa de
tweede komt zeer waarschijnlijk in de
contact met het buitenland geweest. Het
ministerie heeft voor juli gekozen om
dat deze maand uit een oogpunt van
buitenrecreatie gunstiger is dan augus
tus. Er is in de regel niet zoveel neer
slag, terwijl de dagen langer zijn. Ove
rigens vallen onder deze beslissing al
leen de onder het rijk ressorterende
scholen. Lang niet alle schoolbesturen
volgen deze iyn.
De Algemene Nederlandse Vereniging
voor Vreemdelingenverkeer zegt zich
niet met deze zaak te hebben ingelaten.
Men voelt er niet voor zich in de interna
zaken van een Duitse deelstaat te men
gen.
Gekkenhuis
De directeur van de Katwykse VVV,
de heer C. Verplancke, voorspelt, dat het
nengekomen. Dit jaar zullei
juni en juli moeten hebben. Wat
na komt, zal meegenomen zijn".
De heer Dekker, directeur van de VVV
ln Noordwyit, onderstreept ln grote lij
nen de woorden van zyn Katwykse col
lega. Van de honderd aanvragen die da
gelijks op zyn bureau binnenkomen,
houdt zeker tachtig procent een reser
vering voor juli in. Toch is hij niet zo
pessimistisch gesteld ten aanzien van
augustus als de heer Verplancke. Hij
voorziet, dat het best nog een redelijke
maand kan worden, vooral als het weer
wat wil meewerken.
De heer Dekker vestigt er de aan
dacht op, dat de vakanties ln Zuid-Duits-
land wél in augustus vallen. Het is wel
licht de moeite waard zich met gezanien-
ïyke reclamecampagne op dit gebied te
richten. Het ls toeristisch gebied voor-
nameiyk op Oostenryk en Italië inge
steld.
hele complex, dat met royale tuinen
wordt omgeven, omvat o.m. 200 kamers
met dubbele bedden (een echtpaar met
twee kleine kinderen kunnen er in
logeren) baden in iedere kamer, een
overdekt zwembad, een sauna en ver
gaderzalen tot een capaciteit van 650
mensen. Andere gemakken en aardig
heidjes: tv en telefoon op de kamers,
de aanwezigheid van winkeltjes, o.a.
een kapsalon, een parkeerplaats voor
600 auto's en verschillende eetgelegen-
heden, groot en klein, knus of zake
lijk of origineel zoals rond het zwem
bad.
Door het gereedkomen van de Holi
day Inn is Leiden met een klap een
stad geworden, die behoorlijk in zijn
hotelaccommodatie zit. Buiten de lo-
giesgelegenheid in dependences ge
durende bet hoogMisoen beechikt Lei
Toneel in oude fabriek
Waarom'
Pinter ls logal cru. Sartre schokt
heel anders op een manier, die de
mensen geledelijker aanvaarden.
Haast tijdens het kijken. Pinter is
keihard en taarby komt de schok
pas achteraf.
Overigens li ons theater (dat de
leden van Imferium zelf hebben ge
maakt in de «ude fabriek van Van
wyk aan de Vestestraat) zeer ge
schikt voor hel brengen van modern
toneel. Eigenli.k is het een soort
workshop.
We zouden o»k wel blijspelen wil
len brengen, nuar dat is moeilyker
dan welk andu- genre. Bovendien
zijn er maar wtinig goede blijspelen
te vinden.
Heb je zeil enig idee. hoe je die
doorbreking vjn dat publiek zou
kunnen verweztnlyken
Dat ls juist bij ons met zo'n ex
perimenteel thiater heel goed moge
lijk. De mensei komen binnen, kun
nen wat drinlen aan de bar en na
afloop kan er jver het stuk worden
gediscussiëerd. Dat hebben we ook
met de voorstellingen voor de scho
len gedaan.
ONDERHOUD
MET
BERT DRONKERT
Het ia toneel maf «en christelijke
achtergrond, zoals Ir ook literatuur
is met een christelijke achtergrond.
Je moet de zaak editer niet gaar
omkeren. Vergelijk let met kunst I
die vanuit een bepaalde visie wordt
gemaakt.
De zoon van de dominee
Hoe zyn de reactië» uit je naas
te omgeving?
Ik weet wel, dat mqr. grootvader
(ik heb hem niet gekeïd), als hij
het zou zien, zou zeggen: „waar gaan
we naar toe". Ik vind echter, dat
men in de loop van de tijd teveel in
eigen kring is blijven stilstaan.
Mijn vader staat volledig achter
wat ik doe. Op zakeiyk vlak gezien
stimuleert hij het, maar tiet op to
neelgebied. Overigens ben! je in een
stad veel minder zoon van een do-
mine dan op een dorp. Vertelt van
zyn jeugd, toen hij als niet onver
dienstelijk amateur-schilder 'n ten
toonstelling hield. Op zekere dag
komt er een oud mannetje naar hem
toe, wijst op de tentoongestelde wer
ken en zegt: „Heb jij, zoon van een
dominee, dat gedaan. Je komt nog
eens in een inrichting".
Op een brugleuning
Hoe is het Imperium eigenlijk
ontstaan?
Imperium is elgenlyk als grap ont
staan op 'n brugleuning. Hans Maas
kant en Hans van der Kwaak begon
nen met anderen op jaarfeesten van
jongelingenverenigingen met 't spelen
van fragmenten uit een lekenspel. Dit
jaar vieren wy het 10-jarig bestaan
Er is nog een hele strijd geweest.
Sommige leden zelden: ,,'t Blijft een
grap. Daar heb ik altijd tegen ge
streden. Zodra men zich aan het pu
bliek presenteert, gaat het ernst
worden. De manier, waarop het is
ontstaan beschouw ik nog steeds als
een grap, maar het is nu een grap
met een andere inhoud geworden.
Je kunt mij de voorzitter en zake
lijk leider van de toneelgroep nor
men. Op deze manier doe je ontzet
tend veel mensenkennis op. Boven
dien Is het voor my zuivere ontspan
ning, zowel het timmeren als klaar
stomen en leiden. In al <!}ie tijd ben ik
wel wat serieuzer gewonden. Je kan
wel zeggen: 50% zaken en 50% to
neel. Dat moet ook wel. ianders gaat
het niet.
Bedruipen
Kunnen jullie je fiiiancieel be
druipen?
Ja. dat gaat wel. Dat 'ikomt ook.
omdat we alles zelf doen. iDe n
gelden zijn uit de christelijke kringec
gekomen, maar ook daarbuiten ii
geld binnengekomen. Wildst zit e'
niet veel in. Dat hoeft ook niet.
Met 25 leden en een speelgroep van
15 man in de leeftyd van IK tot 30'
jaar hebben wy een produktie var
vier stukken per jaar en dat is vol
doende. Onze regiscur is de heer JM
Chr. Bartelsman (goeie vyftiger B
hoofd van een school, die nu al zo'nj
8 jaar voor ons regisseert. Hy heefl
het echt in zyn vingers. Bartelsnis: Ij,
is ook regiseur van Litteris Sacrum P
Iemand van buitenaf ls beter.
De prijzen van de voorstelling» I
hebben we trouwens bewust laag g'
houden om een zo breed mogelijk pu-L
bliek te kunnen bereiken. Hij noemt E
onder meer elite, middenstand, arb»-U
ders, studenten en scholieren.
Dat is verrekt belangryk, die wiji'l
van benaderen. Kunst moet ook tx 1
laalbaar zyn.