%£eidóc0otwa/nt
N
Maurice Chevalier: terug van 35 jaar weggeweest
INDRUKWEKKENDE
„EDIPO RE" SLOOT
CINEMANIFESTATIE
ra
Spiegelbeeld van
Adèle Bloemendaal
„Ik ben geen
artiest, alleen
goed vakman'
PAGINA 2
DE LEUDSE COURANT
VRIJDAG 9 FEBRUARI 1968
Betere plannen? Goed, mits tempo hoger wordt
WANNEER minister Roolvink ln het
wetsontwerp-Veldkamp, tot Instelling
van een Bezitsvormingsfonds met de
Breedbandmlljoenen bezwaar ziet en de
kans aanwezig acht de plannen tc ver
beteren. dan mag hij die kans niet on
benut laten.
Want op het gebied van de bezitsvor
ming moet de overheid alleen maar met
ideeën komen die zoden aan de dijk zet
ten en die niet veel geld vergen voor de
administratieve verzorging.
Maar minister Roolvink moet wel spoed
maken, want het is toch wel een beetje
zielig dat een in 1966 ingediend wets
ontwerp over een belangrijke en ogen
schijnlijk toch niet zo'n ingrijpende zaak
nog altijd op afdoening wacht.
Dit te meer omdat een nationaal
Bezitsvormingsfonds een krachtige stimu
lans kan vormen voor de besparingen van
de kleine burger, die economisch van het
grootste belang kunnen zijn voor de toe
komst van Nederlands investeringen en
voor een goed sociaal beleid.
Daarom dus graag voor deze zaak de
hoogst mogelijke versnelling. Juist nu er
overgestapt Is op een loonbeleid -nleuwe-
stijl en de rem op oonsumptleve bestedin
gen meer begrip ontmoet, moet de bezits
vorming een flinfce wind in de rug
krijgen.
Verstandig uitstel
IN hoeverre eerdere berichten over een
spoedige komst van Indoneslës waar-
nemend-president naar Nederland op
een misverstand berust hebben, is ons
niet bekend. Maar ook als hiervan geen
sprake ls en er politieke overwegingen
ten grondslag aan Soeharto's uitstel lig
gen. dan nog past hiervoor begrip.
Misschien zelfs wei nog meer begrip
Want aangezien het regime in Djakarta
momenteel het karakter heeft van „ster
ke mannen" en zelfs de geleide demo
cratle van Soekamo niet meer in het
spel ls, moet de sterkste man er wel voor
zorgen geen wereldreis te beginnen op
een moment dat zijn aanwezigheid In
eigen land dringend gewenst Ls.
Die aanwezigheid kan geloven we -
om uiteenlopende redenen gewenst zijn.
Ten eerste staat Djakarta nog tegenover
een baaierd van binnenlandse problemen,
waarvan een der grootste wel is, dat het
tegenwoordige regime er niet ln geslaagd
is ln korte tijd de economische, politieke
en sociale chaos te redderen, die Soekar-
nos regime ln een jarenlang proces van
corruptie en massahvpnose verwekt heeft.
Indonesië is zijn moeilijkheden nog lang
niet de baas; de oplossing van de econo
mische en sociale problemen ls zelfs
amper begonnen.
Ten tweede is de momentele crisis in
Vietnam en de uiterst labiele toestand ln
geheel Zuldoost-Azië voor Djakarta een
doorlopend gevaar. Het Indonesische
communisme ls bij gelegenheid van de
staatsgreep tegen Soekarno teruggesla
gen, maar niet verdwenen. De ervaring
elders heeft geleerd, hoe ondergrondse
intriges die vanuit het buitenland
(China!) gestimuleerd worden gevaarlijk
kunnen doorwroeten, terwijl uiterlijk het
gevaar voorlopig bezworen lijkt te zijn.
Een good-will-reis van Soeharto ls het
nemen van risico's in eigen land niet
waard. Binnen het raam van de Neder
lands-Indonesische betrekkingen moeten
nog een paar belangrijke beslissingen ge
nomen worden. Vla diplomatieke kanalen
kan daaraan evenwel veel worden gedaan
en als het moet, zal eén Nederlandse
minister de weg naar Djakarta wel weten
te vinden.
Hier valt een minister alleen maar als
hij aan wezig ls.
Varkens lijken op mensen
•TENEINDE de oorlogsomstandigheden
en de daaruit voortvloeiende medische
verzorging te velde zo goed mogelijk te
benaderen, gebruikt 't Zweedse leger
varkens. Die worden dan, zij 't verdoofd,
met dum-dumkogels kogels waarbij de
stalen mantel lngekerfd wordt, zodat de
zachte lood kern naar bulten komt en zo
doende gruwelijke wonden veroorzaakt)
beschoten en met bajonetten doorstoken.
De aldra gemaltraiteerde dieren worden
daarna volgens de regelen der kunst
medisch zo op mensen lijken. Dat laat-
kozen. z» ls verklaard, omdat deze dieren
medische zo op mensen lijken. Dat laat
ste ls niet, zo algemeen bekend. Het ls
echter wel bekend dat mensen vaak
geestelijke overeenkomsten met varkens
vertonen.
Publiek koos „The
incident", pers gaf aan
„Rebellion" de voorkeur
UTRECHT De acht dagen durende
fllmmarathon in de Domstad, de Clne-
roanlfestetie '68, is gisteravond beslo
ten met de vertoning van de Franse
film „Lief zijn voor Anna", van Pierre
Koralnik die in Utrecht haar wereld-
bioscooppremière beleefde. Tevens wer
den de publiek- en kritickprijs voor de
beste hoofdfilm bekend gemaakt.
Tijdens dit alleen qua oppervlak
te mini-filmfestival werden zevenen
twintig hoofdfilms vertoond (waarvan
vijf in wereldpremière), vijftien korte
Nederlandse films en negen korte bui
tenlandse films. In het kleine Studio- en
Cameratbeater sijn ln de afgelopen acht
dagen vierenvijftig voorstellingen gege
ven. die bezocht werden door ruim
15.000 betalende bezoekers. Statistici
hebben berekend dat ongeveer 150 ki
lometer filmband op het doek ia ver
schenen.
De Utrechtse bioscooponderneming
Wolff N.V. die deze manifestatie van
Europees formaat organiseerde, heeft
in deze week ongeveer 25 regisseurs en
actrice» uit de verschillende films in de
Domstad mogen begroeten. Dit interna
tionale gezelschap uit Engeland, Italië,
Frankrijk, Griekenland, Duitsland, Bel
gië en Joegoslavië werd gisteren gecom
pleteerd door de Franse regisseur van
„Lief zijn voor Anna" Pierre Koralnik
en de hoofdrolspeelster Anna Karina, die
vanmiddag op feestelijke wijze op Schip
hol werden ingehaald. Zij woonden de
première van hun nieuwe film bij en
gaven na afloop ervan nog een perscon
ferentie. De Poolse minister van Cul
tuur, Edward Muszka woonde als spe
ciale gast de filmvertoning bij.
De burgemeester, jhr. mr. C. J. A.
de Ranitz, reikte daarbij filmprijzen uit.
De publiekprljs werd aan de Ameri
kaanse film „The incident" toegekend
onder regie van Larry Peerse (waarde
ringscijfer 8,3) terwijl de kritiekprijs
ging naar de Japanse produktie „Rebel
lion" van Masaki Kobyashi, die het cij
fer 8,4 kreeg toebedeeld. De prijzen
werden in ontvangst genomen door re
spectievelijk de heer Van Ewijk, direc
teur van Fox Nederland en een attaché
van de Japanse ambassade in ons land.
De heer De Ranits sprak de wens ui
dat over twee jaar opnieuw een cinema-
nifestatie met een dergelijk succes al:
dit jaar het geval was in Utrecht, kan
worden gehouden.
Het publiek vond „Rebellion" dr op
een na beste film, terwijl Pasolini's
„Edipo Re", de Joegoslavische film
„Jutro" en Don Levy's „Herostratus"
respectievelijk derde, vierde en vijfde
werden. Bij de critici bezette Bellochio's
„La cina e'viclna" de tweede plaats,
„Edipo Re" ook bij hen de derde, Go-
dars „Le week-end" de vierde en Lar
ry Peerce's „The incident" de vijfde
„Edipo Re" derde zowel bij pers
als publiek ging gisterenmiddag in
première. Pasolini meent dat de figuur
van Oedipus voortdurend opnieuw geïn
terpreteerd kan worden. De tragedie
van Oedipus komt voort uit de behoef
te een zondebok te vinden, terwijl de
schuld onbewust bij hem zelf ligt.
Pasolini begint met de Oedepus-mythe
te plaatsen in de contect van zijn eigen
leven. De film begint dan ook rond 1922-
Pasolini's geboortejaar en laat de ja
loezie van zijn vader zien en ln tus
sentitels lezen als hij bemerkt dat de
jonggeborene alle liefde van de moe-
Milo Anstadt sloot gisteren zijn repor
tagereeks over de Oekraïne af. Het is
een wat bitse reeks geworden en de
schold daarvan ligt minder, geloven
wij. bU de samensteller dan bij de
domme wantrouwigheid waarmee de
Sovjets hun gasten omringden en tot
bitsheid drongen. Een halve eeuw com
munisme heeft Rusland misschien een
betrekkelijke welvaart gebracht maar
er ook een leefklimaat geschapen waar
onder wU niet graag zouden willen
Na wat verpozing met „Mijn broer en
ik", door de KRO op „II" gepresen
teerd als heel pretentieloos, maar niet
onaardg amusement, hebben we ons
verder met de VARA op het eerste net
beziggehouden. Er was een superbe
„Kronkel", gevolgd door twee tegen
vallers.
De eerste: David Mercers t.v.-spel „Een
zondag in de zomer". De Britse auteur
etaleert er zijn onbehagen in tegen de
upper-class. Hij deed dat met een veel
te lange aanloop tot wat echt wel een
„frappe" kan heten, maar wist met die
vondst uiteindelijk niet goed raad zodat
de teneur van zijn spel toch te veel
zwevend bleef.
Regisseur Theun Lummertse maakte
van die lange aanloop iets ongelooflijk
vervelends door Ingeborg Elsevier en
Paula Petri zó ongenuanceerd „hard"
te laten spelen dat er geen sprankje
natuurlijkheid overbleef. Marja Har-
braken mocht wat „opener" zijn, maar
zij was niet sterk genoeg voor de ont
knoping. Jeroen Krabbé en Tom van
Beek deden het beter dan de dames.
De sleutelrol een psychopaat was
voor Cor van Rijn. Die heeft zo'n rol
al zo vaak gemaakt dat hij hem uit
zijn geroutineerde mouw kon schud
den. Wij kwamen er toch niet van
onder de indruk, al gaf hij een fraai
stukje vernielwerk te zien.
Erger tegenvaller: Hadimassa. Het
meest pretentieuze van onze t.v.-
programma's, dat in twee vorige af-
der krijgt. Vervolgens verplaatst Paso
lini ons naar de oudheid (niet het Grie
kenland van Sophokles, maar een bai
natuurlandschap waarin de hoofdrolspe
lers visueel zeer effectieve, maar be
slist geen klassiek Griekse kleding dra
gen) waar hij op magistrale wijze met
kleur en ruimte spelend de Oedipus-
mythe nog eens aan ons oog voorbij
laat trekken.
Pasolini's Oedipus is geen held, geen
anti-held maar een dood gewone man
voorbestemd om te handelen, niet om
te begrijpen. Franco Citte (Accatone,
Mamma Roma) speelt weer eens een
hoofdrol in een Pasolinifilm en zijn in
terpretatie is even indrukwekkend als
oorspronkelijk. Silvana Mangano als lo-
caste en Alida Valli als Oedipus stief
moeder steken er letterlijk wat bleekjes
bij af. Te zijner tijd zullen wij op deze
zeer boeiende film uitvoerig terugko-
De VPRO brengt vanavond bet tweede 1
van een drietal programma's over
„De Kabaretkaravaan", een groep jon
ge cabaretiers, die in de herft van 1967
een tocht door Europa maakten met
»,al8 eiii<W>9> ^stapboef. In
ma een verslag van de reis van
Praag in Tsjecho-SIowakUe naar
Skopje in Joego-SIavië is onder an
dere een optreden te zien van Ronny
Grant. Floortje Klomp en Peter Blan
ker. „Einddoel Istanbocl" wordt sa
mengesteld en geregisseerd door Anne-
marle Pyiman. Camera: Mat van Hens-
bergen; Geluid: Martin van Dalen.
(Nederland I. 19.0619.26 uur):
Een fors deel van de avond (21.05
21.40 uur) wordt in beslag genomen
door een nieuwe revuette van Adèle
Bloemendaal met ditmaal als gasten;
Ank van der Moer, Pia Beck, The
Buffoons, Henk Molenberg en To
morrow's People onder leiding van Lyn
Wolseley. Het programma is als volgt:
„Dit is een prachtdag" (Adèle Bloemen
daal en Tomorrow's People); „Zij van
boven" uit het binnenkort te verschij
nen boek van Albert Mol (Ank van
der Moer); „Jij bent mijn honing-
bloempje" (Adèle Bloemendaal en Henk
Molenberg); „Eight hour drag" (To
morrow's People); „De koningin"
(Henk Molenberg); It's allright with
me" (Pia Beck); „Wat. wil je nog
méér?" n (Adèle bloemendaal en,Pia
Bêck5; „It is the end" (The Buffoons);
„Moedersmart" (Adèle Bloemendaal);
„You keep me hangin' on" (Tomor
row's People); „Maria" (The Buffoons
en „Come back to me" (Adèle Bloe
mendaal). De muzikale leiding heeft
Ruud Bos. Rob Touber is verantwoor
delijk voor produktie en regie.
Vorig jaar besloot Jacques Brei zijn
carrière als chansonnier te beëindigen.
Met enkele van de meest bekend
worden chansons uit zijn uitgebreide
repertoire nam hij in het Olympia-
theater in Parijs afscheid van het pu
bliek. De VPRO koos uit dit avond
vullend optreden enkele chansons,
waaronder „Le gaz"; „Les vieilles";
„Mathilde"; „Mon enfance"; „Amster
dam"; „Jef"; „Le plat pays" en „Les
bigotes".
(Nederland I, 22.2522.55 uur).
Gevaarlijker dan hij in werkelijkheid
ie, leek Georgia Fame gietermiddag
in het Bueeumee hotel ,fie
Roozenboom", toen hij poseerde
voor de fotografen. Georgie
wiens werkelijke naam Clive Powell
ie was even in Nederland om
opnamen te makeyi van zijn ,Jlallad
of Bonnie and Clyde", de titelsong
uit de geruchtmakende Amerikaanse
gangsterfilm uit de dertiger jaren,
die op 22 februari m Amsterdam,
Rotterdam en Den Haag in première
gaat. Georgie Fame staat met „The
ballad of Bonnie and Clyde
nummer tien in Nederland, terwijl
zijn prestaties in Engeland ge
honoreerd worden met een derde
plaats.
leveringen zijn pretenties vrijwel
helemaal waar maakte, was dit keer
niet geslaagd. En dat betekende
meteen dat het programma vaak ver
velend en een enkele keer zelfs grof
was. Te vaak ook was de „pointe"
voorspelbaar, zoals in „De schilder en
zijn model". De saillante tekstwijzigin
gen maakten de snelle Hamlet niet
aardig genoeg; de boertige urinoir-
scene steunde op tè gezochte versregels,
Für Elise was tè goedkoop. Goed waren
een paar van de tussentekstjes en
„kapitaal" was Aart Staartjes als
action-painter. Maar juist die scene
kenden we al van de „trailer". We
hopen maar dat het een tijdelijke inzin
king is; die vorige Hadimassa's waren
Vg.
T.v.-reportage
opening metro
Rotterdam
HILVERSUM De NTS zendt van
avond van 18.00 tot 18.15 nur op Neder
land I een samenvattende reportage uit
van de officiële opening van de Rot
terdamse metro door H.K.H. Prinses
Beatrix en Z. K. H. prins Claus.
De reportage omvat beelden van d<
openingsplechtigheid in De Doelen er
van de rit, die de genodigden met de
metro maken. Daarbij wordt ook aan
dacht besteed aan de feestelijke gebeur
tenissen op de verschillende stations die
men paöseert. Verslaggever is Joop
-Zijl. De regie berust bij Ger Roos.
NEDERLAND I
(STER-
reclameultzendingen om
18.55. 19.03, 19.56 er
20.16 uur)
NTS:
18.00 uur:
Opening Rotterdams-
18.15 uur:
Olym. Winterspelen
18.50 uur:
Pipo de clown
19.00 uur:
Nieuws in het kort
VPRO:
19.06 uur:
Einddoel Istanboel,
cabaret
NTS:
19.26 uur:
Een land aan zee,
documentaire
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Olymp. Winterspelen
(kleurentelevisie)
VPRO:
20.35 uur:
Speciale bericht
geving
21.05 uur:
Aah-dèle
21.40 uur:
Onaantastbaar,
tv-serie
NCRV:
21.00—21.45 uur:
Sterker dan de tijd,
luisterspel
TROS:
22.40—23.55 uur:
All-in, amusements
programma
Radioprogramma
22.25 uur:
Afscheia van Jacques
Brei, muziekprogr.
NTS:
22.55 uur:
Tweede journaal
23.00 uur:
Sluiting
NEDERLAND II
(STER-
reclameuitzendingen om
18.55 en 20.16 uur)
NTS:
18.50 uur:
Pipo de clown
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.03 uur:
Weekjournaal voor
gehoorgestoorden
19.25 uur:
Open oog, informatieve
20.00 uur:
Journaal
NCRV:
20.20 uur:
Vidocq, tv-serie
20.45 uur:
Gevraagd, ollicitanten
programma
21.30 uur:
Farce majeure, cabaret
21.50 uur:
Hier en nu,
actual itei tenrubriek
VARA:
21.00—22.30 uur:
Het Borodin Kwartet
23.00—23.55 uur:
Vrijdagavonddraai.
muziek programma
22.10 uur:
Schevenings Vissers
Vrouwenkoor
NTS:
22.20 uur:
Tweede journaal
22.25 uur:
Sluiting
Televisie morgen
NEDERLAND I
NTS:
9.00 uur:
Olymp. Winterspelen:
1500 m dames
10.30 uur:
Sluiting
TELEAC:
13.30 uur:
Automatisering
14.00 uur:
Polemologie
14.30 uur:
Russische les
15.00 uur:
Sluiting
KRO:
16.00 uur:
Nieuws in het kort
16.01 uur:
Klokke vier, familie
programma
17.00 uur:
En nu wij, jeugd
programma
17.30 uur:
Sluiting
Radionieuwsdienst
HILVERSUM I:
7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30,
23.55
HILVERSUM III:
Elk heel uur vanaf 9.00
nuziek"'l8.30 Nlei
HILVERSUM II (198 m) VPRO 18.0
Nieuws. 18.16 Berichten. 18.20 Uitzendlm
van het Gereformeerd Politiek Verbond
Spreker: De heer P. Jongeling, Tweede Ka
mer-lid. 18.30 Hee: programma voor onvol
VARA: 21.00 Strijkkwartet (opn.): moderne
en klassieke muziek. 22.00 Nieuws. 22.40 Ac
tualiteiten. 22.50 OlvmpKch icurnaal. 23.00
Lichte muziek. 20.30 Amusementsprogram
ma. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Dans
muziek. 23.40-23.45 Nieuws.
ZATERDAG
HILVERSUM I (402 m) NCRV: 7.00 Nieuws.
7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Klas
siek trompetconcert (gr). 7.30 Nieuws. 7.32
Actualiteiten. 7.45 Instrumentaal trio: mo-
lek van Het Leger des
Stereo: Country i
12.27 Mededelingen voo
and- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actu
illtelten. 12.50 Zonder grenzen, een rubrie
iver missie en zending. NRU: 13.00 Vliegend
chljven: verzoekplaten voor de mllltairer
HILVERSUM n (198 m) VARA: 7.00 Nieuw
en ochtendgymnastiek. 7.20 Sociallstisc
strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziel
Vl'lïO7.55 Deze dag. VARA: B.nn Nl.-uv.
8.10 Van de voorpagina: persoverzicht. B.i
Z.O. 135: gevarieerd programma. Het prr
van de 1500 m. hardrijden op de sch
voor dames. 10.30 Sores van Dorus: I
programma. 10.50 Wegwijs: tips voor i
en vakanties. 11.00 Nieuws. 11.02 Finale
Royal Albert Hall t - -
irogramma voor twintigers. 14.#
EZ Magazine. NRU: 15.00 Wat blefll
ïoetwet uw kind? lezing. 15.10 De
HILVERSUM II (240
Dj inn: gevarieerd
1.00 Nieuws.) NRU:
13.02 Rambler
4.00 Nieuws. 14.02 T(w!
lalte: programma v
15.30 Strictly country style:
ten. lfi.07 Lichtvoetig: licht platen -
celijks sportshot
schippers^ 12.4!
SOS-berichten voor
1 Noord en zuid. 17.35 Negrospirituals
Organist George Stam
in conflict
met Kerkeraad
ROTTERDAM (ANP) De organist
van de Laurenskerk in Rotterdam, de
heer George Stam, is het oneens met
het beleid van de concertcommissie en
heeft daarom begin deze week zijn ont
slag ingediend Hij zal zijn visie uiteen
zetten in een vergadering van de gecom
mitteerden tot de zaken der Hervormde
Gemeente Rotterdam en de centrale
kerkeraad van deze gemeente. Deze
colleges hebben de organist telegrafisch
uitgenodigd tot een onderhoud.
George Stam, vaste bespeler van het or
gel in de historische Laurenskerk, is
reeds lang van mening dat hij inspraak
behoort te hebben in de programma
keuze van concerten in deze kerk. Aan
leiding tot zijn ontslagaanvrage was een
concert dat maandag zal worden ge
geten door de uil de wereld van
de jazz bekende pianist-organist Louis
van Dijk en trompettist Eddy Engels.
De arrangementen voor trompet en or
gel onder andere Chant Serafique van
Quilmant en de Prelude en een etude
van Chopin riepen bij George St." 1
op. Hij is bevreesd
Na mijn afscheid" wil ik via t.v. de wereld bij mij thuis ontvangen
AMSTERDAM Na 35 jaar
mensen, mensen, waar blijft de tijd -
is Maurice Chevalier toch nog nac
Amsterdam teruggekeerd om zijn
Nederlandse successen van weleer
opnieuw te Vergulden. Hij doet dat
spits en vitaal, zoajs impressario Lou
jolig daalt hij op Schiphol van de
van Rees van hem verwacht heeft;
vliegtuigtrap, zonder de snakkende
gevolgde stewardessen en andere toe
schietenden, aërodynamische scho
nen, Nee, Oncle Maurice laat zich ook
zonder strohoed niet kennen: zojuist
is hij aan komen vliegen uit Wepen.
De oude fiakers, de zwetsers in de
koffiehuizen, hij is blij dat hij het
im- I allemaal nog eens heeft kunnen zien.
provisaties en arrangementen in moderne Daarvoor was hij in Kopenhagen, bed
I Gotenborg, Stockholm en Helsinki j g/oSCOOp grOt
ln de uren vóór zijn nachtelijke gala
in de pompeuze bioscoopgrot van Abra
ham Tuschinski (1600 zitplaatsen, prij-
icht. dan
.vil ik ook gelijk
Het Rijksmuseum te Am
dank zij een gift van dr. G. Henle uit
Duisburg door aankoop kunnen ver
werven een schilderij door Michiel
van Musscher (1645—1705). voorstel
lend de schilder-schoolmeester Michiel
Comans in zijn atelier met zijn derde
vrouw Elisabeth van der Mersche.
Pianist Jan Wijn is zojuist in Nederland
teruggekeerd na een buitenlandse con
certreis. ln Genève oogste hii groot
succes met Saint Saëns' Tweede pia
noconcert, uitgevoerd met het Suisse
Romande Orkest o.l.v. Samuel Baud-
Bovy. In Londen speelde hij Mozarts
Concert in c, K V. 491, met de Lon
don Mozart Players o.l.v. Harry
Blech, waarmee hij grote indruk
maakte, evenals met de door hem
zelf geschreven cadens in het eerste
I deel.
heeft Uitverkochte zalen, een laaiend en
thousiast duifgrijs publiek, het ap- i
plaus tuit nog na in zijn oren.
Tn de aankomst hal wuiven de men
sen die hem in 1933 met confetti en lan
dauers in de hoofdstad hebben binnen
gehaald. Ze waren beduidend jonger dan
hun idool. Ze zijn ook zichtbaar ouder
dan Maurice. Kwestie van tijd rekken:
Chevalier heeft zijn klok al lang het
zwijgen opgelegd en trekt sindsdien al
leen nog rimpels recht.
Van Amsterdam ziet hij bitter weinig,
geen Nachtwacht, geen grachten. Hij ver
zuimt ook om andere toeristische hoog
standen te maken: hij eet geen zoute
haring en klimt niet op het dak van het
havengebouw. Geef hem ongelijk zegt
Van Rees bemoedigend. Als ik 80 ben
b#b ik ook gaen trok moor in do Nacht-
zen: 50, 30 en 10 gulden) wordt de Franse
vedette slechts voor korte tijd zichtbaar
in de Hiltontempel, waar een gezelschap
artiesten sterk gedateerde krijgsmakkers
en journalisten in dodelijke ernst zijn
komst verbeidt. Het is duidelijk dat men
niet zozeer wacht op de artiest Chevalier,
maar op een man van tachtig. Met het
oog op de eigen oude dag wil men per
soonlijk vaststellen, wat iemand van die
leeftijd er nog van weet te bakken.
Het blijkt een verbijsterende hoop te
xUn. Als hU met sterke vertraging arri
veert, lijkt het by een eerste inventari
satie. of hy zUn jongere broer heeft ge
stuurd. Boven zyn stemmig blauwe pak
met onderscheidingen draagt hy bat blo
zend hooft van een goed geconserveerde
zestiger, die zonder een eentje pyn op
zUn A.O.W. afstevent. Zijn druk bewe
gende handen zon nauwelijks geplissecrd,
achter zijn brillcglazcn flonkert een on
verdacht jeugdig vuur.
Dus toch? Ja zeker. Maurice zou het
wel denken. Hij buigt zich naar de mi
crofoon en zegt: mijn show morgenavond
begint om 12 uur, dat is een tijd waarop
oude mannen in bed behoren te liggen.
Ik hoop dat mijn publiek en ik niet in
slaap zullen vallen. Hy zit voor een wyn-
rood gordijn, dat gepavoiseerd is met
fletse AVRO-vlaggenwaarschijnlijk een
presentje van leeftydsgenoot Willem
Vugt. Zijn stem is krachtig, zon ant
woorden snel en trefzeker. Hij is begon
nen in zangerig Frans, maar als hij be
merkt dat zijn gehoor in zijn taal daar
het spoor bijster raakt, schakelt hij snel
over op Engels met bruine suiker, waar
mee hij indertijd Amerika aan zijn voe
ten beeft gedwongen. Ik ben geen artiest.
bekent ie, ik ben alleen een goed vak
man Experts in mijn land hebben mij
uitgeroepen tot de beste vakman van
Frankrijk, daar ben ik trots op.
Glimlachend luistert hij naar een jour
nalist, die hem vraagt of hij werkelijk
bezig is aan zijn af scheidstournee. De man
is een beetje achterdochtig geworden
door de vele afscheidstournees die Neder
landse artiesten als kralen aan elkaar
rijgen. Neem het hem eens kwalijk.
Maurice schudt dc dunne gryze manen.
Ik verzeker u dat dit mün eerste en te
vens laatste afscheidstournce is. Ik ben
biy dat ik tot nog toe heb kunnen wer
ken, dat het publiek my heeft geaccep
teerd, dat lk mensen heb kunnen boeien.
Het sou gewoon onfatsoenlijk zyn als ik
hierna nog zou doorgaan. Ik moet mc nu
langzaam gaan voorbereiden, dat ik
straks met een glimlach kan sterven.
Hij hoopt wel, dat het moment van dit
onherroepelijk afscheid nog even zal uit
blijven. „Ik ben van plan na deze we
reldreis mijn huis open te zetten voor al
lerlei talenten. Ik denk aan televisie
shows, waarin ik als gastheer de hele
werld ontvang. Dat is mijn droom. Ik zal
misschien de eerste maanden voor het
raam zitten en niks doen, maar daaraan
maak ik toch misschien kleine feestjes
thuis. Versta me goed, het is maar een
droom. Niemand kan me tegen houden,
als ik droom, dat is het voordeel als je
over de 80 komt. Dan zit je altijd op het
fluweel.
Hij hoopt ook dat cr tijd zal overschie
ten voor een nieuw boek, zijn tiende.
Sinds ik schrijf, bekent hij, is mijn leven
totaal veranderd. Vroeger werkte ik, at
ik, ik had zo hier en daar eens lief, maar
sinds ik mijn gedachten op papier zet,
heb ik belangstelling gekregen voor de
achtergronden.
Heeft hij misschien nog een goede raad
voor Toon Hermans in verband met diens
I tour naar Amerika? Chevalier schudt het
hoofd ..lk heb hem nooit gezien, maar ik
heb veel over hem gehoord. Hij moet een
fabelachtig artiest zijn. Ik heb ook zUn
foto's gezien, hy ziet er goed uit. Manne
lijk. gezond, ik ben alleen bang dat ie te
goed is voor Amerika".
Lou van Rees pakt op dat moment de
microfoon. Hij vindt het welletjes. We
moeten er ook rekening mee houden, dat
het een man van 80 is, zegt hij. Chevalier
knikt en vervolgt gretig: „Voor een zan
ger is de wereld nauwelijks veranderd.
Een lied dat vroeger goed was heeft nog
steeds succes. De vakman kan nog overal
terecht. Alleen de steden zijn aangesto
ken door de koorts. Parijs van nu is niet
meer hetzelfde als het Parijs van vóór
de eerste wereldoorlog. Toen was er nog
rust. Dit geldt ook voor Londen, New
York. Amsterdam. Als de wereld die
koorts niet weet te beteugelen dan zal
onze samenleving onherroepelijk een ver
schrikking worden.
Voor mij is dat geen probleem
meer. Ik heb mijn best gedaan. Het
wordt tijd dat ik eens een kijkje ga
nemen in het land boven de wolken".