toneel Winterhand verdringt sneeuwketting Drie literatoren in Moskou: „onschuldig5 N.S.O. LEEFT BIJ DE GRATIE VAN DAMESCOMITÉS DE MUIZENVAL OP GOEDE GRIP ELK WEGDEK Eén beklaagde bekent schuld Zestiende tournee recordhouder van Brits theater zestiende jaar ingegaan ym PAGINA 6 DE LEIDSE COURANT DINSDAG 9 JANUARI i96S •rul- fahrlkanten banden de eerste int roduccer- TameLjjk nieuw ia ook dat men metalen ijsnagela bij de winterhanden kan toepassen; zgn. spikes. Deze spikes wor den aangebracht in de speciale uitsparingen die de band daarvoor bezit. Het behoeft geen betoog, dat dergelijke spikes wel een optimale bescherming bieden bij beijzelde we gen. Vooral in Nederland waar het. nogal eens voorkomt dat natte wegen onverwachts „opvriezen", kunnen deze spikes veel onheil en tijdverlies voorkomen. De chauffeur merkt er niet eens veel van dat hfl met deze speciale banden rijdt. De nagels produceren namelijk geen hinderlijk lawaai, ter wijl ook de bestuurbaarheid op droge wegen er niet nadelig tijd geleden dat door wordt beïnvloed. Raadgevingen Tenslotte nog enkele raadgevingen. Ten eerste de meeste winterhanden moet men met een 3 lbs of 0.2 ato hogere spanning rijden dan de normale band die men gebruikt. Bij toepassing van winterhanden moet men tenminste dp twee aangedreven wielen ervan voorzien, maar bij gebruik van ijsnagels moeten alle vier de wielen van spikes zijn voorzien. Verder vereisen winterhanden een zekere lnrtj- parlode: ongeveer 300 kilometer. In deze periode moet men snel accelereren en sterk remmen zoveel mogelijk voor komen. Pas als men deze raadgevingen volgt zullen de nagels zich goed In de band vastzetten, en verliest men geen spikes in de zgn. „Inrijperiode". de.te band zijn duidelijk irden utomobillnten menen dat dergelijke bunden uitsluitend ge- «pifcM schikt zijn den de wlntei .eftigei uanl- een goede greep op de weg heeft. festeert da land. Inmiddels is de techniek, ook wat betreft winterhanden, aanzienlijk gevorderd. Die banden zijn niet alleen vee. beter geworden, maar ook de mogelijkheden zijn veel groter waardoor ook de automobilisten in ons land er aanzienlij'/ nut van kunnen hebben. Nu over enige tijd de periode weer aanbreekt dat onze wegen door gladheid verhoogd gevaar opleveren en zelfs door sneeuw geblokkeerd worden, lijkt het ons van belang om eens iets te vertellen over de toepas sing van winterhanden. Weinig lawaai In de eerste plaats moet er dan op gewezen worden dat winterhanden beslist niet alleen hun nut bewijzen op rulle of hard gereden sneeuw. Met hun moderne profilering heb ben ze Integendeel heden ten dage grip op praktisch elk wegdek dat om een of andere reden glad is geworden: zoals regen, modder of natte bladeren. Niet langer ook is de ■neeuwband op schone en droge wegen een bron van erger nis en lawaai. De winterhanden maken momenteel weinig meer lawaai dan een normale band, terwijl de banden ook onder normale omstandigheden een even goede weg- ligglng waarborgen. Ook qua snelheid kent men nauwelijks meer grenzen. Van belang ls verder ook dat winterhanden niet alleen slipge vaar voorkomen, maar dat ze onder moeilijke omstandig heden ook de remweg aanzienlijk korter maken. Waar gradheid en mist vaak hand in hand gaan ls dit zeker van belang. De slijtage speelt momenteel geen rol meer. De De banden vormen nog altijd een wis de belangrijkste winterhanden gaan vele seizoenen mee, maar men moet ze onderdelen van de auto. Niet alleen voor de veiligheid, maar 's zomers natuurlijk wel goed opbergen; dat wil zeggen op °°k de wegligging van de wagen kan er sterk door Britse popgroep mag niet naar Rhodesië LONDEN, (A.P.). De Britse vak bond van musici heelt een tournee doo Khodesië van een der bekendste Brits ,Er bestaat voor onze artiesten een absoluut verbod om op te treden in landen waar rassendiscriminatie bestaat. We hebben dil besluit genomen voor Zuid-Afrika en Rhodesië'. Er ls geen reden om in dit geval een uitzondering te maken". Maar Dave Dee beweerde: „We zouden tien concerten hebben ge geven met de garantie, dat het publiek Pierre v. Paassen (72) overleden NEW YORK, (A.P.). Pierre van Paassen, de internationaal bekende schrUver en jóurm afkomst is gistei de universiteit v jarige leeftijd ov lang in de kliniek vai New York op 72 leden. Van Paasser i niet te droge, maar koele en vooral donkere plaats. beïnvloed worden. MOSKOU (A.P.). Drie literatoren hebben zich onschuldig verklaard aan de tenlastelegging, dat zJJ anti-Rus sische propaganda zouden hebben ge maakt en meegewerkt hebben deze pro paganda In handen te brengen van een buitenlandse groep, die beoogt de Rus sische regering omver te werpen, aldus melden welingelichte bronnen in Moskon. Bet proces bUJft gesloten voor de weste lijke per*. Stanley Kramer maakt drie films voor Columbia en zou een lange verklaring tegen de drie anderen hebben afgelegd. De jonge verdachten, die reeds bijna een jaar vastgezeten hebben, kunnen veroordeeld worden tot straffen van maximum zeven Jaar dwangarbeid, wegens staatsonder- mijnende activiteiten. Eén van de beklaagden, Yoeri Galons- kov, zou daarenboven nog eens acht Jaar kunnen krijgen wegens overtreding van deviezenbepalingen. De andere beklaag den zijn de studente Vera Lasjkova, Alexander Ginsburg en Alexej Dobro- volskt Boterschandaal in België BRUSSEL (A.N.P.). De Brusselse politie heeft een vijftal arrestaties ver richt In verband met een boterzwendel. De zaak is vorig jaar aan het licht gekomen bij normale inspecties in een warenhuis te Sint Niklaas. Daar werd boter aangetroffen waaraan 15 tot 20 synthetisch vet was toegevoegd. Het «poor leidde vla Edegem, waar in een opslagplaats 5000 kg vervalste boter in beslag werd genomen, naar een zuivel fabriek in Brussel. Uit het onderzoek zou zijn gebleken, dat in de loop van het vorig Jaar zeker 40 ton synthetisch vet voor vervalsing van boter uit Ame rika ln België is ingevoerd. maand 73 jaar zijn geworden. Tot zijn meest bekende werken be horen „Days of our years", „That day alone", „Why Jesus died", ..The time is now" en „The forgotten Ally" alsmede een autobiografie ..To number our years', zijn laatste boek, dat dateert van 1964. actueel de eers Hij werd geboren op 7 februari in Gorcum, waar hij lager onderwijs votg- de. Als oorlogscorrespondent voor Ame- de Spaanse oorlog verslagen. Hij interviewde zowe Hitier als Mussolini en is zowel Nazi Duitsland als Vichy-Frankrijk uitge Leidse studenten organiseren filmeritis (Van onze filmmedewerker) LEIDEN In de week tussen 38 janu ari en 3 februari zal de Leidse Studen- tenfilmliga zijn veertigjarig bestaan vie ren. Hoewel deze gebeurtenis vrijwel ge lijk valt met de Utrechtse filmmanlfes- tatles hebben de studenten gemeend de •iering van het achtste lustrum onder de telijk tintje te moeten geven, door in die week de Leidse burgerij een vijf tal Nederlandse filmpremières voor te zetten. Het zijn ..Le grand dédain" van Pierre Granier-Deferre ..Dutchman" van Anthony Harvey ,,Up the down staircase van Robert Mulligan met oscarwinna res Sandy Dennis. „The fox" van Mark Rudell en de film „Liefdesbekentenis- Naast deze voorstellingen, die ln het Luxortheater plaatsvinden, zal woensdag middag een kindermatinee van teken films worden vertoond. In eigen kring worden nog voorstellingen georgani seerd van the New American Cinema en een slapstickavond waar met taar ten gegooid mag worden. Vanzelfspre kend zal er ook een lustrumbal worden gegeven voor de leden van de filmliga. Bergmans „Persona" beste film NEW YORK De Amerikaanse natio nale vereniging van filmcritici, heeft Ingmar Bergman's film Persona uitge roepen tot de beste film van 1967. Bibi Anderson, die een hoofdrol in „Persona" speelt, werd uitgeroepen tot beste actrice. Rod Steiger werd onderscheiden als beste acteur voor zijn rol in de film In the heat of the night. Vorige week werd In the heat of the grootste bekendheid danl Lurelei-ster Sylvia de Leur ligt nog steeds met een verwaarloosde longontsteking in het ziekenhuis. Leider Eric Herfst heeft voor haar een plaatsvervangster gevonden in de persoon van Ineke Swanevelt (links), die hier aan het repeteren is met Annemarie Oster. Gehoopt wordt, dat Lurelei het programma Oud Zeer" vanavond weer kan laten doorgaan. „Variaties en Thema" is de titel van 't stuk, dat Bertus van Lier geschreven heeft voor Het Nederlands Studenten Orkest, dat in de komende weken zijn Een stuk, echt gecomponeerd, niet alleen op de mogelijkheden, doch ook, vooral ook, op de ambities van dit zich telkens weer vernieuwend ensemble, uit Intelligente amateurs bestaande, die zich gaarne „ergens aan wensen op te trekken". Met Jan Brussen, de voor deze mensen geknipte leider, die met hen nu reeds vijftien jaar ervaring heeft, besprak hij de samenstelling 1968. Brussen wenste de Eerste Symfonie van Robert Schumann te brengen, wat dus inhield, dat Van Lier onder meer de beschikking kreeg over vier hoorns, die hjj dan ook gebruikt heeft Waarom „Variaties en Thema" en niet, zoals gebruikelijk, „Thema en Variaties"? Dat heeft de componist ons gisteren uitgelegd. „AUes, ivat. er gebeurt, komt geleidelijk voort uit het verband met het thema; dat thema zou men dus als een conclusie kunnen beschouwen. Waaruit volgt, dat men aan het woord variaties niet de gebruikelijke betekenis kan hechten: van een decoratieve of karaktervariatie is geen sprake". B. Blomhert uit Utrecht lichtte ons nader in omtrent d' tournee 1967. Zoals bekend, wordt het concert voor 's-Gravenhage op 18 januari ln de Schevènlngse Kurzaal gegeven. Behalve het werk van Bertus van Lier en Schumanns Frühling',9ymfonie staat het Concert voor fluit, harp en orkest (K.V. 299) van Wolfgang Amadeus Mozart op het programma, waarin Ada Brussen en Paul Verhey soliëren. Het orkest is dit jaar samengesteld uit 78 leden, gerekruteerd uit Groningen, Utrecht, Amsterdam, Leiden, Delft, Nijmegen en Tilburg. De gemiddelde leeftjjd is twintig jaar en negen maanden. Treffend is ditmaal het kwantum Groningers en Leidenaars: veertig. Wat opvalt en enigermate zorg baart, is het teruglopen van het aantal gegadigden: twee jaar geleden waren er 120, in 1967 iverder er 100 audities gehouden, thans slechts 90. Er verschijnen minder strijkers: voorzitter t de de universiteiten te mogen toeschrijven. Zoals gebruikelijk, wordt er ook in 1968 een concert in het buitenland gegeven; dit keer te Bonn, in het kader van het Studium Generale, een serie lezingen door Nederlandse academici voor de universiteit aldaar te geven. De opbrengst van de tournee komt, zoals gewoonlijk ten goede aan het werk van de Stichtingen Universitair Asiel Fonds (hulp aan gevluchte en gediscrimineerde studenten) en het Nederlands Studenten Sanatorium, dat hulp aan lichamelijk gehandicapten biedt. Nadrukkelijk en met grote erkentelijk heid vestigde de heer Blomhert tenslotte de aandacht op de activiteiten van de damescomités. Zoals hij 't formuleerde: „Het N.S.O. leeft bij de gratie van de damescomités" meest vooraanstaande producenten, die j onder ander „Klokslag twaalf" (High Noon), „Muiterij op de Caine" (The Caine Mutiny). „Ketenen van de haat" (The Defiant Ones), „De laatste oever" (On the beach), „Voor het oog van de wereld" (Judgement at Nuremberg) en „t ls een gdkke, rare, dolle, dwaze we reld" (It's a mad, mad. mad. mad world) produceerde, gaat de komende mes jaar drie grote films maken voor Columbia. Zo gauw als Stanley Kramer klaar is met „The Secret of Santa Vit- toria", die hij voor United Artists regis seerde en produceerde, gaat hij voor Columbia werken. Kramer gaat voor Columbia zowel produceren als regisseren. In New York Is deze maand Stanley Kramers jongste film „Guess Who's coming to dinner" ln wereldpremière gegaan. In deze film speelt Spencer Tracy, die wij reeds eer der in films van Stanley Kramer zagen, sljn laatste rol, naast Katharlna Hepburn en Sidney Poltier. In bel Stedelijk Museum Te Amsterdam wordt op 11 januari een tentoonstelling geopend, die een overzicht geeft van het werk van de Tsjechische kunste naar Frank Kupka, (1871-1957) een der pioniers van de moderne kunst en rond 1010 een der eerste abstract schilde- Stuk van Agatha Christie bracht miljoenen op LONDEN A.P.). - Het stuk ,,De muizenval" van Agatha Christie loopt nu voor het zestiende jaar in het Ambassadors Theatre te Londen. Sinds 12 april 1958, toen de 2239ste op voering plaatsvond, is het houder van het record voor de langste looptijd in de geschiedenis van het En gelse toneel. In december 1967 is het de 6250sto op voering gepasseerd. Het stuk is op £0 november 1952 in het kleine Ambassadors Theatre heel bescheiden ln pre mière gegaan. De toneelcriticus van do „Morning Advertiser" schreef na afloop: „Het hele pu bliek zat verstijfd op de stoelen, toen het gordijn was gevallen. Ik daag ledereen uit te ontdek ken, wie de moordenaar was vóór Miss Christie heeft goedge vonden dat te onthullen". Meer dan twee miljoen me hebben sinds die avond verstijfd op hun plaatsen gezeten en het geheim van Agatha Christie ont sluierd gezien. Het gordijn is len onthullen. Maar eens heeft zij verteld: „Enkele van mijn beste intrigues zijn in me opge- bij de gootsteen". De rechten op ,De Muizem stond zij af aai. haar kleinzoon, leiden Matthew Pritchard, toen hij nog het te moorden ln het pension ver wacht en aan het eind van het eerste bedrijf wordt inderdaad prompt een moord geleverd. Het stuk eindigt de moordei als ugrot heeft genomen, stapt kei gaan, maar de costumière, Maisie Wilmer-Brown is sinds de pre mière ononderbroken bij 't stuk gebleven. Zij heeft berekend, dat /.ij in de loop der jaren voor de vijf mannelijke spelers meer dan 40 km overhemd heeft gestre- 1.250.0 pond sterling onl daad- Agatha Christie, die 60 spannende mls- vonturenromans, nog 17 andere toneelstukken, zes tiel- desgeschiedenissen en een boek over oudheidkunde heeft ge schreven (zij is de zijn li Bij de gootsteen? Zij is nu 76 jaar en onderwerpt zich niet meer aan persgesprek- ken over „De Muizenval". Eens heeft zij evenwel gezegd: „Bij de première vond ik het een aardig toneelstukje, dat heel goed in elkaar zat in deze bete kenis, dat het publiek werkelijk wilde weten hoe het afliep maar ik gaf het vier of vijf maanden, niet langer'. Zij heeft het ftuk ongeveer 30 Hoe zij op het idee heeft chard Attenborough en zijn ouw, Sheila Sim. Sindsdien i het stuk, dat slechts acht telt, 104 acteurs en actri- s opgetreden. fter Saunders, de producer ls in mening, dat hij de bezetting k jaar moet wijzigen om de is en levendig te tegenwoordige bezet ting met John Hiswood en Carol Haddon in de hoofdrollen, speelt het stuk sinds 27 november van het afgelopen jaar. opvoeringen u belieft aan niemand, wie hel De toneelopbouw is erg eenvou- theek, de eetzaal, de keuken en de kelder. Afgezien van een lederen stoel en een klok die de slijtageslag van vijftien jaar hebben over leefd, is het hele meubilair twee maal vernieuwd. De klok loopt nog, maar het publiek kan de wijzers niet sien. die de rol van de sinis tere heer Paravipini spelen, hebben meer dan 6000 sigaren kassa ii gerookt. Dit komt niet uit op één gevolge anders zeggen dan dat het knus is. Er zijn maar 16 rijen stoelen plus een klein balkon en twee loges, zo groet als poppenhuizen Er is veel vergulsel in de versie ringen. De kassa eeft ongeveer de afmetingen van een telefoon cel. Volgens een legende had men. toen het theater in 1913 Werd gebouwd, vergeten i dienten- Moord in pension d# mode mee De handeling vindt plaats ln pension niet ver van Londen, genaamd „Monkswell Manor". In een sneeuwstorm komen gas ten aan om er te logeren. Bij de première werd hun meege zijn in de loop dei- Jaren veranderd. De japonnen van de Jongere actrices vielen in 1962 tot op de kuit. Een paar handschoenen, dat in het stuk gedurende de uitvoering op het toneel wordt gebracht maar nooit wordt gedragen, ls zesmaal voorstelling, want de heer Paravicinl heeft eens zes weken een keelontsteking gehad en toen mocht hij niet roken. Niemand heeft precies kunnen verklaren, waarom het stuk zulk een succes is geweest en nog is. afgezien van het feit, dat het wordt opgevoerd in een heel klein theatertje en de magische naam van Agatha Christie mee- Producer Saunders wijst erop. dat het 'n „uitstekend stuk voor het hele gezin met heel wat grappige momenten" is. „Niets om bezwaar tegen te maken en niets gruwelijks' „Het staat ook op een lange lijst van dingen, die iedere toerist moet hebben gezien", zegt hij. „Ze gaan 's middags naar de latei deel r het stuk Knus theater actrice* komen en Van het theater kan lestoiletten vorderen. Saunders' heeft de filmrechten 1956 verkocht aan Romuls Films, maar daarbij bepaald, dat de film pas in circulatie mocht worden gebracht, zes maanden nadat het stuk niet méér op het toneel zou worden opgevoerd. De film is nog niet gemaakt, aan gezien niemand er enig Idee van heeft, wanneer het stuk op het toneel zal zijn uitgespeeld. Saunders heeft tweemaal aange boden, de filmrechten terug te kopen maar Romulus is bereid te wachten. De producers beweren niet, dat de lange looptijd van „De Mui zenval een wereldrecord is. Zij zeggen dat uit documenten blijkt, dat een stuk met name „De Dronkaard" 20 jaar heeft gelo pen in Los Angeles. Toen „De Muizenval" in 1952 haar première beleefde, kostten de beste plaatsen in de schouw burg 15 shilling. Thans kosten ze schreef zij een aantal ton die alle op z()n minst bUzom wekkend zijn. maar de t bepaald voor moeilijke vrai eenakters heet „Le personen. Tot geruststelling: er is een tolk. die haar woorden vertaalt, zodat de toeschouwers geen problemen zul len hebben met de vreemde woorden en zinnen, gevormd naar analogie van onder andere het Cambodjaans, het Maleis en het Siamees. Dit stuk kan men beschouwen als een onderzoek van de taal: woorden, die in een be paald verband volstrekt logisch en daardoor onopvallend zijn, worden, als zij uit dit verband zijn losgemaakt, be angstigend en krijgen dan een absolu te waarde. Het tweede stuk heeft de titel „Yes, Peut-être"; het stuk speelt in New-York over honderd jaar, „dus in een woeste nij", zoals de schrijfster zelf zegt. De oorlog is voorbij, maar alleen door ge brek aan soldaten. Twee vrouwen spre ken over generaties vóór hen, dus over Marguerite Duras heeft zelf de regie gevoerd over deze voorstelling. Het is haar eerste toneelregie en zij werkte met dezelfde acteurs, die ook in de Parijse voorstelling van „Staatsbosbe heer" („Les Eaux et Les Forets") op traden en in de enige film, die Margué- Dat is dan een belangwekkende pre mière in Parijs. Verder zoekt men het ook daar veel in reprises van oude successen, deze dagen. „Irma La Douce" is er weer te zien, net als „L'OeuF', van Fèlicien Marceau, dat wij van de Nederlandse Comedie tot tweemaal toe kregen voorgezet („Het Ei" met Guus Oster), „L'Alouette", het Jeanne-d'Arcstuk van Anouilh ls er weer en „Jean de la Lune" ,het al oude succes van Achard. Verder is er een hevige import van Angelsaksische stukken in de Parijse theaters: „A zeischap van Barrault (met onder an deren Edwige Feuillère); ,,The Stair case" van Charles Dyer; de musical „The Fantasticks"; de comedie van Ann Jellicoe „The Knack"; „Black Comedy" van Shaffer („Helderzien in het donker', zoals het op de Haagse affiches staat); „Pygmalion" van Shaw. Het is nogal wat voor het chau- sli*. Het was een theater ln Ita liaanse stjjl (als de Koninklijke klleen de geve! blijft n ander theater waren endien vindt de nieuwe dergelijk theater met is weinig democratisch, en bepaalden ln samen- decorontwerper René dernste van Europa: 12 bij 22 meter, een zaal met 1100 zit plaatsen, die volledig la te wRzigen naargelang de voorstelling. De toe schouwers op de laatste rfl sullen door de stelle amfitheatervorm niet veel eerste rijen. Vierentwintig uur per dag zal er een cafetaria geopend zijn, om de loop ln het theater te krijgen. „Een Dag in de Dood van Linke Loe- wietje" zal het in het Nederlands he ten. ,A Day in The Death of Joe Egg" van Peter Nichols, is een trage die over een echtpaar met een onge lukkig tienjarig dochtertje, dat licha melijk en geestelijk is gehandicapt. Waltbr Kous heeft het stuk vertaald en hij zal ook de regie voeren. Met haast, want voor het eind van februari staat de voorstelling aangekondigd, niet 25 shilling. André Cayatte bezig met coproduktie Nog voor zijn laatste film „Les Risques du métier" (het debuut van de voormalige zanger Jacques Brei) zal zijn uitgebracht, begint de Franse re gisseur André Cayatte (die tijdens het I Filmfestival van Venetië 1950 werd on derscheiden voor zijn film „Justice est faite" en in 1961 voor zijn film „U passage du Rhin", samen met René Bar javel aan „La nuit des temps", ee> I co-produktle tussen Frankrijk, Rusland 1 Amerika en Japan. De produktiekost^ zijn geraamd op ongeveer 22 miljoen gulden. „La nuit des temps" ls het ver haal van een internationale poolexp4* ditie, die op duizend meter diepte onder I de ijskap van de pool stuit op een b?' schaving die zich daar ongeveer «en j miljoen jaar geleden vestigde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 6