WESTERTOREN GALMT NIET, MAAR SLAAT Jordaan, springlevend maar anders rMet wat goede wil en soepele samenwerking kan het overal' {Wip De Jordaan. veel bezongen, beschreven en gefotografeerd brok Amsterdam, staal weer eens in de(- belangstelling. De televisie-opvoering van Qucrido's „De Jordaan" op tweede kerstdag heeft heel vat •tof doen opwaaien rund het leven „aan de voet Van die ouwe Wester", In bet voetspoor van de VARA trekt vrijdagavond a.s. de AVRO de Jordaan in. Dat gebeurt dan aan de hand van Willie Albert!, die via Nederland I veertig minuten lang uit de doeken zal doen wat er allemaal weerklinkt in het be kendste deel van de Amsterdamse binnenstad. Samen met o.a. Louis Nolret en het kinderkoor „De Palm" verzorgt hU uit café Ruiter het programma ,2o zingt de Jordaan". Zal dat een eerltyk beeld geven van de sfeer en bet leven in de Jordaan van nu? Nee, zegt onze Amsterdamse redacteur. Plet Snoeren, in bijgaande reportage. Trouwens: Willie Albertl en anderen, die vol nostalgie de nlet- bestaande situatie bezingen, wonen niet eens ln de Jordaan, maar In steriele flats In de i buitenwijken, of erger nog: in Rotterdam. In 1909 woonden er 64.260 mensen in de Jordaan, ruim 40.000 meer dan nu. Toch is er in de buurt geen leegstaande woning te vinden. Maar de tijd toen bijvoorbeeld in één, niet eens zo groot huis aan de Lindegrach' (bijgenaamd „de kraaienknip") zeventig mensen samenhokten, Is gelukkig voorbij. De nauwe straatjes zijn gebleven, zoals hier de Kromme Palmstraat. AMSTERDAM De Jordaners zetten wel een grote mond op, omdat de VARA- televisie bij het afschilderen van hun buurt en zijn bewoners een soort lippenstift- rood heeft gebruikt, dat eerder op de walletjes thuishoort, maar als ze eerlijk zijn, moeten ze toegeven, dat de volkse rose kleur van met groene zeep geboende wangen ook al lang een legende is. De baaien rokken wervelen onder de Westertoren alleen nog maar tijdens een zeer kunstmatig jaarlijks Jordaanfestival, en het stijfselkissie, waarover Zwarte Riek zo ontroerend zong, is sinds jaren ingeruild tegen de kinderwagen met zwaar verchroomd onderstel. Het lied „Bij ons in de Jordaan, waar de jongens en de meiden dansen gaan", is een leugen. De man, die het beroemd maakte, Johnny Jordaan, is trouwens geëmigreerd naar Rotterdam. En Willie Alberti, die zo schoon placht te kwelen over „die goeie ouwe Wester", zit lekker te wonen in een bungalow in het steriele Slotervaart, terwijl zijn dochter Willeke haar boutique opende, nee, niet op de Bloemgracht of in de Egelantiersdwarsstraat, maar heel pretentieus op de hoek van het Leidseplein. Jordaners uit de sfeer van Zwarte Rleks „StUfselklssie" en Albertl's „Goeie ouwe Wester" moet men steeds m een kaarsje zoeken. Intellectuelen nemen de opengevallen plaatsen In en kunstenaars, zoals de beeldhouwer Cornelius Rogge, die al bjjna tien jaar dc Garnalenkerk in de Willem straat als atelier gebruikt. (Illustratie: een van de fraaie foto's uit Dolf Toussaints fotoboek „De Jordaan", ultgeverU: ..De Arbeiderspers".) Geen Jordaners: Johnny Jordaan, zijn ,.bjj ons" leugen; hfl Is geëmigreerd Rotterdam. Wel jordaners: Jan Wiiiem Hols tra lie-ft au de Vries en zanger Wim vf als buren in de Jordaan Is de Jordaan dan dood? Integendeel: de Jordaan is springlevend, alleen op een andere manier, dan ze zouden willen, daar in het heimweezwangere café „De twee zwaantjes" aan de Prinsengracht, waar Ger Smit met jammerertde halen aan zijn trek- harmonika het verleden tracht te rekken. De Jordaan is hip geworden even hip als de minicouture, die popzanger Johnny Lion en zijn inder daad betoverende Sophietje er vlak in de buurt creëren. „De Jordaner", zegt een encyclope disch boek, dat „Het A.B.C. van Am sterdam" heet, „de Jordaner is mis schien wel de Amsterdammer die het meest tot de fantasie spreekt van de niet-Amsterdammers, omdat hij de naam heeft, een rondborstig, vrijpos tig mens te zijn met een merk waardig gevoel voor humor, dat tref fende overeenkomsten vertoont met het gevoel voor humor, dat bijvoorbeeld echte Berlijnse en Londense arbeiders hebben, en die zijn dagen slijt met het sjouwen aan de havens of aan de Westersuikerfabriek, met het fluiten en zingen van sentimentele liederen, waarin de Westertoren een hoofdrol speelt, en met het melken van zijn duiven". - Wel nu, de aldus langademig gedefi nieerde Jordaner moet men steeds meer met een kaars gaan zoeken. Maar houd er dan wel rekening mee. dat u tijdens uw speurtocht om het andere hals-, klok- of torengeveltje zult opbotsen tegen een bekende kun stenaar of intellectueelHet is namelijk deze categorie, waarvan het in de Jordaan-nieuwe-stijl wemelt. Enkele namen. De*politieke rebel drs. Hans Gruyters woont er. Vlak om de hoek bij hem woont Nederlands jong ste Kamerlid Hans Wiegel (VVD) en even verderop de katholieke christen radicaal Van Huiten. De hippe pianist Polo de Haas woont er naast de be legen auteur Teun de Vries, die weer naast het artistieke manusje-van-alles .Tan Willem Hofstra woont en de tele visieregisseuse Hoog Antink. Je kunt er naar keuze op bezoek gaan bij de letterkundigen Ed Hoornik, Mies Bou- huys en Simon Vinkenoog, bij de foto grafen Paul Huf en Dolf Toussaint. bij de beeldende kunstenaars Aart Veldhoen en Cornells Rogge, bij de socialistische pater jezuïet Nico van Hees of bij de actrices Philippine Aeckerlin en Adèle Bloemendaal. Dit is slechts een bloemlezing, die wille keurig kan worden uitgebreid. U gelooft het niet? Daar gaan we: de actrices Marja Habraken en Ina Veen plus de acteur Paul Deen, de choreo graaf Kurt Stuyf en de mimekunste naar Rob van Rijn. de schilders Guus van der Braak, Theo Heynis en Her man IJzenbaard, de beeldhouwer Jan de Baat, de directeur van het Kunst- maandorkest Jan Huckriede, de popu laire zangeres Ria Kuyken, de orgel bouwer Perlé en de psycholoog prof. dr. J. T. Barendrecht. Bovendien een lijst nog naamloze studenten, van wie we echter in de toekomst stellig zullen Waarom ze daar wonen? „Hot is de enige plaats, waar je fatsoenlijk kunt leven", zeggen ze eenstemmig „Je hoeft maar uit het raam te kijken en je voelt de inspiratie komen. Er is communicatie. Wat moeten wij op een flatje?". De gemeente zegt het anders. Een woordvoerder: „Ach ja, de Jor daan is ons nieuwste statussymbool" Hoe dan ook: dit is de nieuwe Jordaan een centrum van progressieve ge dachten en kunst. Do wieg en na een jaar al het graf van Provo. De bakermat van D '66 De vale onder stukken, waarin tot voor kort obscure eenmansbedrijfs tierden (je kon niet zo gek probleem hebben, of in de Jordaan was wel een of andere goed kope handwerker, die het op kon los- liers, in eethuisjes. De reden ligt voor de hand, al hoort men hem zelden noemen. De Jordaan telt 758 panden, die op de lijst van Monumentenzorg staan. Dat is zelfs in het openlucht museum, dat de Amsterdamse binnen stad is. een hele boel voorden ejvkele wijk. Die- panden worden gei;estau-. reerd, hetgeen enorme bedragen kost. Dat "jaagL de-huur-omhoog, De ge boren en getogen Jordaner kan het niet meer betalen en verhuist met hartzeer en subsidie naar een fantasie loos flatje in de tuinsteden. Vervol gens worden de panden toegewezen aan meer kapitaalkrachtigen, waarbij dan ook nog een zekere selectie op het stuk van culturele standing wordt 1 toegepast. Het saneringsplan, dat de gemeente klaar1 heeft liggen, gaat nog veel verder. Men wil parallellopende stra ten in de Jordaan laten verdwijnen en in plaats daarvan binnenplaatsen maken met veel groen en wandel paden. Een echt openluchtmuseum dus, waar je niet alleen geveltje, maar ook kunstenaartje kunt kijken. Waarbij aangetekend moet worden, dat dit plan meer aansluit bij de historische wer kelijkheid dan bij de chaotische, ver pauperde, krotterige toestand, van de afgelopen decennia. De Jordaan blUft een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen. Jordaandochters. die noodgedwongen naar de Amsterdamse buitenwijken moeten trekken, komen regelmatig met de kinderen buurten bU „opoe", die dikwijls recipieert op het stoepetje. De Jordaan, waarover in café „De twee zwaantjes" bij het gejammer van trek- harmonlka en levenslied gerouwd wordt (maar alleen ln het weekeinde, anders wordt het kastelein Wim Smit te duur) is namelijk slechts een tussen- faze geweest in het leven van deze buurt en waarachtig nic-t de beste. Het is oorspronkelijk een wijk geweest voor wat wü tegenwoordig de kleine zelfstandige zouden noemen, met veel tuintjes. Het feit, dat praktisch alle grachten en straten in de Jordaan naar bloemen of bomen genoemd zijn, her innert daar nog aan. Trouwens: het woord Jordaan schijnt te zijn afgeleid van het Franse „Jardin", oftewel „Tuin", als wij sommige woordkunstige haarklovers mogen geloven. Pas tegen het einde van de negentiende eeuw vond er een verschrikkelijke ver arming plaats en werd het groen ver drongen door de grauwe architectuur van de huisjesmelkers. De keurige meiden met de koperen glazenspuit werden toen vervangen voor de ruige, felle, levenslustige „koffiepiksters", zoals Querido ze beschreef en zoals Breitner ze geschilderd heeft. In plaats van vigilantes verschenen er hand karren op de grachten. Dat is de Jor daan, waarin de levensliederen ont stonden, waarin de kermissen wervel den, waarin „de jongens en de meiden dansen gingen", zoals men vandaag de dag ln café „De twee zwaantjes" nostal gisch zingt. Maar die periode was kort en is defini tief ter ziele. Lezen wij er het voor noemde A.B.C. van Amsterdam op na, dat ln 1952 verscheen. Toen al consta teerden de samenstellers: „Over het algemeen is een wandeling door de Jordaan voor hen, die er alleen de verhalen van kennen, of het machtige Jordaan-epos van Israel Querido ge lezen hebben, een stevige teleurstel ling. De Jordaan is namelijk niet vee) anders dan een grauwe buurt van lange, smalle straten. En in die lange straten, en langs de hier en daar, zoals bij de Bloemgracht, dikwijls nog wel KUNSTENAARS EN INTELLECTUELEN TREKKEN IN GERESTAUREERDE HALS-, KLOK- EN TORENGEVELTJES aardige Jordaangrachtjes, wordt niet meer zoals vroeger door mannen en vrouwen gedanst bij de draaiorgels. De koffiepiksters van Querido en Breitner zijn verdwenen. De gezellige sfeer, die hier vroeger moet hebben geheerst op zaterdagavonden, als iedereen voor zijn huls zat of ter markt toog, is er niet meer". De ontwikkeling, die de Jordaan heeft doorgemaakt en nog doormaakt, doet sterk denken aan die van het Parijse Montmartre. Montmartre devalueerde ook ln de loop der eeuwen van rus tieke woon- en werkwljk tot achter buurt, om vervolgens door kunstenaars ontdekt en tot artistiek centrum ge revalideerd te worden. Hetzelfde pro ces speelt zich af ln de stegen, waar eens „mooie Karei" nee, niet de souteneur uithing, zoals de VARA- televisle suggereerde maar wel achter de viskar liep. De Westertoren galmt niet meer, maar slaat, gelijk hel een ordentelijke kerk betaamt. Jammer voor Ger Smit met zijn trekharmonika, maar het is nu eenmaal niet ander*. Hoofdinspecteur H. F. H. Pijl van politie Tiel (Van een onzer verslaggevers) TIEL Het kan dus toch wel: een ambulancedienst met eigen alarmerings systeem voor 21 gemeenten. Zieken huizen, particuliere ambulance-eigena ren, burgemeesters, politie, doktoren. E.Il.B.O.'ers zijn er ineens zonder veel omhaal van woorden toe in staat. I)e gemeente Tiel en 20 andere gemeenten in de Betuwe, de Bommelcr- waard, het Land van Maas en Waal zjjn er op dit ogenblik het levende bewjjs van. Een gemeenschappelijke ambulance dienst met gemeenschappelijk alar meringssysteem voor het snel vervoe ren van verkeersgewonden. van drin gende opnamegevallen. van slachtoffers bij andere calamiteiten is thans in Nederland geen vrome wens meer. Hij is er en de 50-jarige hoofdinspecteur van politie H. F. H. Pijl, korpschef van de gemeentepolitie van Tiel, wordt sinds enige dagen overstroomd met telefoon tjes, met brieven, met vragen van col lega's, met bezoeken van gemeente functionarissen uit andere gemeenten: „hoe zij het daar in hemelsnaam wel voor elkaar gekregen hebben" Het blijkt te kunnen: met wat goede wil, met samenwerking, maar vooral met de bedoeling zo snel mogelijk te helpen. „Met voorbijzien van alle mogelijke precies afgebakende grenzen •a verantwoordelijkheden zegt korps chef Pijl, die niet begrijpt, dat het allemaal zo wonderlijk klinkt elders in het land. „We hebben het hier zien groeien, we moesten hierop uitkomen, dat kon ge woon niet missen. We werden in het verleden, als grootste gemeente in de wijde omtrek (21,000 inwoners, twee goed geoutilleerde ziekenhuizen, een bereidwillige politie, die direct gereed stond) al voortdurend gebeld bij on gevallen, bij spoedopnamen, bij andere gebeurtenissen, waar medisch in grijpen zo snel mogelijk moest plaats vinden De burgemeester sprak erover met zijn collega's als voorzitter van de burgemeesterskring in dit gebied en de samenwerking was er ineens. Het kan bijna niet gemakkelijker", aldus de korpschef. Nu staat Tiel in het middelpunt van de belangstelling bij allen, die al jaren zoeken naar een centraal alarmerings systeem, naar een centrale ambulance dienst. Staatssecretaris Kruisinga van Volksgezondheid heeft er onlangs in de Tweede Kamer nog voorzichtig ovei gesproken, als een wens, die voorlopig nog wel niet vervuld zou kunnen worden. Defensie wil graag helpen met mensen en materiaal, zelfs mot heli- 'kopters. Maar bijna overal stuit men op problemen, op heilige huisjea, zoals men dit hier en daar uitdrukt. Gmo had tg* huigje* in de Betuwe. m de Bommelerwaard, in het Land van Maas en Waal, waar 21 gemeenten het thans als een doodgewone zaak be schouwen, dat de verkeersgewonde, het ziektegeval voor dringende opname zo snel mogelijk naar het ziekenhuis ver voerd wordt. Met ambulances van de ziekenhuizen in dit gebied, of met par ticuliere ambulancewagens, gealar meerd door de gemeentepolitie van Tiel, die als centrale post in deze samen werking fungeert. „We hebben er bijzonder goede ver wachtingen van", zegt korpschef Pijl. „Rijksweg 15, de rijksweg tussen de befaamde brug bij Vianen en de even befaamde brug bij Hedel en de kruising Dollen vallen nu onder het centrale bereik. Maar we zijn nog maar in een beginstadium, vergeet dit asjeblieft niet. Wensen zijn er nog genoeg, zoals mobilofoons ook in de particuliere am bulancewagens, portofoons voor alle doktoren in het samenwerkingsgebied, o goed mogelijk ingerichte auto's voor directe hulp desnoods al In de wagen enz. enz. dit alles moet groeien". Als het zo doorgaat is het gebied van I'lel de wettelijke voorschriften over de inrichting van ambulanceauto's en >ver de bekwaamheden van de chauf feurs en ziekenVervoerders zeer waar- .«hijiilijk voor. Want korpschef Pijl gaat volgende week een bespreking houden met de chauffeurs en de zieken- vervoerders van particuliere ambulan- •onuto's. „Als het moet worden ze al- cmaal bijgeschaafd, om zo goed mo- ;elijk voor hun taak berekend te zijn. De particuliere ziekenvervoerders zijn trouwen» allemaal E.H.B.O.'ers, da- goed op de hoogte zijn". Het wagenpark van de gemeentepolitie in Tiel staat ter beschikking van de gehele dienst. In uiterste gevallen ook voor het vervoer van gewonden en zieken. Het gemeentelijke politie bureau fungeert als centrale alarme- rlngspost. Onmiddellijk nadat de wacht commandant een telefoontje om hulp binnengekregen heeft, draait de dienst. De politic gaat direct naar de plaat* toe en neemt de noodzakelijke eerste maatregelen. Intussen zijn ook een dokter en een ambulanceauto gewaar schuwd, wanneer dit bij de eerste mel ding verzocht is. Is de gewonde ver zorgd en vervoerd, dan treedt de politie uit de gemeente op. waar het ongeval gebeurde. Deze handelt de politiële kant van de gebeurtenis verder af. De gemeentepolitie van Tiel vindt ove rigens vele zaken de gewoonste ter wereld. Bloeddonors voor de trans fusie-dienst worden eveneens door de politie gewaarschuwd wanneer zij op geroepen worden. Desnoods wordt de donor per politieauto gehaald en naar het ziekenhuis gebracht. Dit gebeurt bijna dagelijks. Dc hoofdinspecteur kan ln ieder geval al verzekerd zijn van een schouder klopje van staatssecretaris Kruising* Deze liet ons door zijn woordvoerder weten „het initiatief van de 21 gemeen ten ln de Betuwe, de Bommelerwaard en het Land van Maas en Waal van harte toe te juichen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 7