S)s£cidócSow/tcwX HIPPE STUNT Verkoop kleuren-t.v. valt tegen Popgroep ZENkomt vanavond in „Waauw A. Mulder nu „sterke man bij VPRO „Tijd is rijp voor hartig brok theater" PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT VRIJDAG 5 JANUARI 1968 nederland i: Nederland li: Televisie morgen Eén procent netto en bruto IfAN loonoverleg op een breed front is tot nu toe nog geen aprake ge weest; dat werk hebben de meeste be drijfssectoren kennelijk ge-eserveerd tot na de feestdagen. Om het met die feestdagen wat vreed zaam te houden? De eerste berichten over het overleg onder het gesternte van de vrije loonpolitiek voorspellen na melijk moeizaam beraad en moeilijke beslissingen. Bereidheid om begrip te tonen voor het sinds vijf jaar geleden veranderde getij leeft er bij werkne mers en vakbeweging in het algemeen wel. Maar niettemin valt het moeilijk om genoegen te nemen met bescheiden verbeteringen in de arbeidsovereenko- komst en met een loonsverhoging die de stijgende kosten van het levensonder- houd en de premieverhoging wegens sociale verzekeringen amper of niet eens bijhoudt. De relatie tussen C.A.O.-verbe- tering en arbeidsproduktiviteitsstijging is al een even lastig houvast. Eén van de feiten die over en weer uit het oog verloren worden, is dat één procent loonsverhoging forse consequen ties met zich meebrengt, waardoor zo wel voor de werknemer als voor de werkgever het verschil tussen netto en bruto een veel betekenende zaak wordt. Eén procent loonsverhoging betekent voor de werknemer, zelfs wanneer el- met prijzen, tarieven en premies niets gebeuren zou, beslist één procent schoon in het handje. Meestal eisen de gelden de sociale verzekeringspremies en de fiscus een aandeel van de méérsom op. Maar dn nog sterkere mate geldt zulks voor de werkgever. Uit de verschillen de overz -hten die het ministerie van Sociale Zaken bij de jaarwisseling zijn persdienst heeft laten opstellen Is ge bleken hoe de voor 1967 gemiddeld be- maar ook de kinderbijslag, de uitkerin gen bij ziekte, werkeloosheid, op wacht- rekende contractloonstijging van 5,7 procent voor de bedrijven toch op een loonsomstijging van acht procent is uitgekomen. Met ingang van deze week worden de kosten van de sociale verze kering nog wat hoger; de werkgevers gaan dan gemiddeld 19.1 procent van de loonsom voor de sociale verzekering van hun werknemers betalen en die werknemers zelf nog eens 16,5 procent. Bij elkaar dus ruim 35 procent. Een fors percentage, dat gelet op het hoge goed van de sociale zekebhedd de prijs dubbel en dwars waard ls. Want niet alleen de A.O.W. en de A.W.W., geld gesteld. worden en de ziektekosten in veile geval len, moeten uit de bewuste premiebeta lingen bekostigd worden. Bij de onderhandelingen over de wij ziging van arbeidsovereenkomsten moet men de zegeningen van een roed stelsel van sociale verzekeringen niet als een vanzelfsprekendheid beschouwen. Zeker niet nu er nog plannen bestaan om de sociale zekertieid op enkele noodzakelij ke punten verder te verbeteren. Weigert men dit in te zien dan zal vrezen we volgend jaar één bijzonder gunstdg cijfer van Sociale Zaken in de jaarwisseling80verzichten niet herhaald kunnen worden: het cijfer terzake van geschillen en door staking verloren arbeidsdagen. De departementale cij fers onthullen dat er afgelopen jaar slechts acht serieuze conflicten zijn uit gebroken en dat het aantal door stakin gen verloren gegane arbeidsdagen slechts iets meer bedroeg dan zesduizend. Van het inzicht van de werkgevers, maar ook van de werknemers hangt 't prolongeren van deze gunstige cijfers af. Het is de moeite waard om naar prolongatie van dit succes te streven. (STER-reclameuitz. om 18.55, 19.03, 19.56 20.16 uur) NTS: 18.50 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort KRO: 19.06 uur: Waauw, gedanste hit- 19.32 uur: Telixer, tienermagazine NTS: 20.00 uur: Journaal KRO: 20.20 uur: Wim lbo presenteert 21.10 uur: Bonanza, t.v.-serie (kleuren-t.v.) 22.00 uur: Brandpunt, actualiteitenrubriek NTS: 22.45 uur: Tweede journaal 22.50 uur: Schooltelevisie in Nederland 23.20 uur: Sluiting hilversum i: NCRV: 21.00—22.00 uur: Een stem in de nacht, luisterspel TROS: 22.40—23.55 uur: (STER-reclameuitz. o 18.56 en 20.16 uur) NTS: 18.50 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Weekjournaal voor gehoorgestoorden 19.25 uur: Open oog, signalerings programma 20.00 uur: Journaal VARA: 20.20 uur: Achter het nieuws, actualiteitenrubriek 20.45 uur: Coronation Street, 21.10 uur: Mies-en-scène 22.15 uur: Uitgerekend, consumentenprogr. NTS: 22.20 uur: Tweede journaal 22.25 uur: Sluiting RADIONIEUWSDIENST hilversum i nederland i Tcleac: 13.30 uur: Automatisering 14.00 uur: Polemologie 14.30 uur: Russische les 15.00 uur: Sluiting NTS: 16.00 uur: Nieuws in het kort NCRV: 16.01 uur: Onder de loep, filatelistisch allerlei 16.20 uur: Abott en Costello, film 16.45 uur: Met Zienderogen in de wolken NTS: 17.30 uur: Samenvatting schaatsen in Deventer 18.00 uur: Sluiting hilversum ii: 7.00—8.00—11.00—13.00— 16.00—18.00—19.30— 22.30—23.55 DEN HAAG. (ANP) Terwijl de verkoop van zwart-wit tv-toestellen zich In een redelijk tempo weet te handhaven, blijkt de verkoop van kleu- ren-t.v.-toestellen beneden de verwach tingen te blUven. Over het totale aan tal kleuren-t.v.-toestellen, dat in ons land Is verkocht, ontbreken alle gege ven». De PTT noch de NTS heeft enig Inzicht ln het aantal kijkers, dat de uit zendingen In kleur kan volgen. Philips verstrekt geen gegevens over het aan tal verkochte apparaten cn ook de Ne derlandse Vereniging van Radio cn Tc- 1 evlsiehandelaren (NVRD) geeft geen concrete cijfers over de verkoop van kleuren-t.v.-toestelIen. Een woordvoerder van deze organisa tie toon eahter medeelen, dat de ver koop van zwart-wittoestellen nog een aardige omvang heeft en eigenlijk mee valt, maar dat die van de kleuren-t.v.- toestellen beneden de verwachtingen is gebleven. Hij bevestigde in grote lijnen het beeld, dat door grote detaillisten wordt geschetst: Aanvankelijk na de (introductie van de kleurentelevisie tij dens de Flrato van het afgelopen jaar, kon van een goede verkoop van kleu ren-*.v.-toeatell en worden gesproken. De verkoop is daarna echter rustig geworden cn vooral de laatste tijd is de afzet sterk gedaald. Dit laatste wordt door de woordvoer der van de NVRD toegeschreven aan de dure tijd, die december in verband met het St.-Nicolaasfeest, Kerstmis en oudejaarsviering nu eenmaal is. Er zijn volgens hem echter ook andere oorzaken voor de tegenvallende ver koop aan te wijzen zoals de hoge kos ten, de aarzelende conjunctuur van het afgelopen jaar en het tegenvallende peil der meeste kleurenuitzendingen. Er zijn volgens deze woordvoerder maar weinig uitzendingen, die echt ge schikt rijn voor kleurentelevisie, in de meeste gevallen worden oude kleuren films vertoond, die hier niet voor deu gen. De tegenvallende beeldkwaliteit van <ie films, is niet bepaald geschikt om het publiek enthousiast voor kleu rentelevisie te maken. De woordvoer der van de NVRD vond ook, dat de in troductie op de Firato niet op de juis te wijze ds geschied: slechts enkele standhouders vertoonden kleurentelevi sie zoals het eigenlijk moet: in een donkere ruimte. Wat ook opvalt, is dat de kleurente- levisietoeslellen weinig door jonge mensen worden aangeschaft. Het zijn meest bejaarden, die tot de aankoop van zo'n toestel overgaan. VANAVOND NED. I „Namen die je nooit vergeet": Koos Speenhoff Wim lbo presenteert vanavond (Ned.I 20.20-21.10 uur) de tweede aflevering van „Namen die je nooit vergeet", een serie gewijd aan beroemde voor oorlogse cabaretiers. Deze aflevering is gewijd aan Koos Speenhof, in 1869 ln Kralingen geboren cn in maart 1945 omgekomen bij het bombardement op het Haagse Bezuldenhout. Speenhoff was 'n begaafd volksdich ter. die vooral publiceerde en zong in de tijd dat het socialisme in opkomst was en liedjes zó maakte dat ze direct aansloegen.Wim lbo - een man die bijna alles van het Nederlandse caba ret weet - zal vanavond ongetwijfeld meer over hem vertellen. Aan „Namen die je nooit vergeet" wordt o.a. medewerking verleend door Liselore Gerritsen, Jasperlna de Jong, Sieto Hoving, Rikkert Zuiderveld en Paul van Vliet. (Van onze omroepcorrespondent HILVERSUM Popmlnnend Neder land krijgt vanavond opnieuw de kans om ln het KRO-televisleprogramma ..Waauw" (Ned. I. 19.06 tot 19.32 uur) kennis te maken met het repertoire van „ZEN", 'n groep waarvan dezer dagen de nieuwste plaat „Sad song Don't try reincarnation" in de handel Is gebracht. Dirk van der Ploeg (24) is de muzikale leider, componist en tekstschrijver van de groep. Het ge luid van zijn twaalfsnarige gitaar met een eigen stemming en de wijze waar op hij soil en begeleidingen van so praansax en fluit weet te vlechten, zijn bepalend voor het Image van „ZEN". Samen met Siegfried de Jong (26), on derwijzer op een Amsterdamse lagere school beraamde Dirk drie jaar geleden het plan om een beatgroepje te forme ren. Drummer werd Valentijn Geverts (21) die slagwerk studeert aan het Amsterdamse conservatorium. Al spoe dig wonnen ze met hun jazzcombo tweede en derde prijzen op het jazz- in Loosd recht en 't Flevo- Sologitarist Cees Visser (23) en bassist Bart Bos (22) werden aangetrokken en maandenlang werd er driemaal in de week gerepeteerd voor er eigenlijk van optreden sprake was. De groep groeide uit tot een hechte formatie met arrangementen en num mers die grotendeels boven de middel maat uitsteken. Bij „ZEN" geen zweem van 't bekende ramp-stamp werk, maar 'n voorkeur voor 't melo dieuze experiment. Fijne klanken van eengestreken gitaar en meerstemmige zang. Ook muzikale grappen en sterke teksten geven hun repertoire een eigen stijl, niert vermengd met allerlei mode- tendenzen. Bij Phonogram maakten ze een auditie en de opname van hun eerste plaat met „You better start run ning away from meI've been drow ned" werd een feit. Uiteraard werd de ze eerstelling geen hit, maar de jon gens bezonnen zich op nieuwe moge lijkheden. Juist «He bezinning ls een el- genschap van „ZEN". De naam van popgroep duidt er al op. Men had de naam eigenijk gekozen om de aantrek kingskracht van dit korte woord. In de vijftiger Jaren introduceerde Bert Schierbeek zijn „Tuinen van Zen". Voor de groep werd ,,ZEN" iets fasci nerends, meer een levenswijze dan een religie. Deze levenswijze bestaat uit een speurtocht naar hogere dingen. zonder daarbij het dagelijkse eten, drinken en slapen te vergeten. Door die naam is „ZEN" een groep van me ditatieve musici geworden. Onlangs traden zij op voor de t.v.-ca- mera's in „FenJclup", en vrijdagavond 29 december waren zij ook te beluiste ren in „Piek up" van de NCRV. Maar hun beste optreden bewaren ze voor „Waauw", vanavond, wanneer zij de popminnende jeugd zullen laten genie ten van hun bijna on-Nederlandse prestaties. Personeel ongerust HILVERSUM Het neel van de radio- en televisieafdelin gen bij de VPRO heeft gisteren een „interne" bespreking gehouden over een dezer dagen genomen bestuursbe- slissing, waarbij met het oog op een betere communicatie tussen driehoof dige directie bestaande uit ds. 1. van lloute als t.v.-directeur, ds. N. Immink als radiodirecteur en de heer A. Mul der als economisch directeur en het bestuurscollege Is besloten om de heer A. Mulder tot voorzitter van deze di rectionele top Ie benoemen. De heer A. Mulder is sinds een jaar werkzaam bij de VPRO en vervulde daarvoor van 1955 tot 1967 een leiding gevende functie bij de Canadian Broadcasting Company. Het VPRO-personeel toont zich onge rust over dit bestuursbesluit, omdat het de heer Mulder is geweest, die vo rig jaar de „kwestie-Kleywegt" aan hangig maakte. Hij zou daarbij zijn in vloed hebben aangewend om de heer Arie Kleywegt als hoofd van de tv-af- deling te schorsen, aangezien hij het oneens was met de inhoud van enige omstreden tv-programma's. Overigens toonden de VPRO-medewerkers zich zeer gesloten toen wij informeerden naar de beslissingen die tijdens dit „Intern" beraad waren genomen. Hun was geadviseerd geen informaties te verstrekken, om de situatie niet ge spannender te maken. Radioprogramma HILVERSUM I (402 m) ^NCRV^ 18.00 ending van de Katholieke Volkspartij: Kaar- en op tafel. Een uitzending over politieke aken, die de aandacht^ 9.00 T(w)lenerama. 19.40 Wereldpanorama, wekelijkse beschouwing. 19.50 Uit: licht ^ge- :ene<stemmïnZ"de nacht, hoorspel. TROS: 2.00 Kans op kunst: crltlsche kanttekenin- en bij het maandelijkse kunstgebeuren. HILVERSUM II (298 Nieuws. 18.15 Commenti 18.20 De vrije gedachte bijgeloof of wetenschap? Parapsychologie. Spreker: Martin programma voor ZATERDAG HILVERSUM HILVERSUM II (296) VA isch strijdlied. 7.23 Lichte gramm lek. (VPRO: 7.55 Deze dag. VA „Order voor een supertanker", gister avond op het scherm, was geschreven in opdracht van AVRO-tv. Van wie was de tekst? Van Eli Asser, de man die alles van gekke teksten afweet. Hij noemde zijn stuk een plattelands thriller en die aanduiding had minder le maken met een dubbele-bodem-ka- rakter dan men misschien vermoeden zou. Het geval thrillde vrij beminne lijk. maar niet langs onlogische lijnen. Onlogisch werd het pas door de tekst regie. Walter van der Kamp, die met behoorlijk camerawerk kwam, scheen van mening te zijn dat bij een Asser- tekst niets te dol is. Het werkte ave rechts, want de niet-ongrappige tekst weid door te dik aangezette grappig heid om zeep gebracht. Coen Flink mocht krompratend schreeuwen waar hij maar wilde, dus doorlopend; Ben Halsma moest een raar taaltje uit slaan dat niet leek op het Haagse-Plat dat bedoeld scheen te zijn. kwa in rijw Dat dik-a elke rol terug en wal misschien best ren aardig tv-sprl had kunnen worden, zonder hoge kwaliteit overigens, ver zandde in een dikke brei van. on-geln, waarvoor Eli en Walter zich gelijke lijk behoorden te generen. Omdat bei den zoveel beter kunnen. AVRO's Televizier had een goede af levering met optimistische prognoses van minister Witteveen, SER-voorzit- ter De Pons en NVV-voorzitter Kloos over de economische vooruitzichten voor 1968. En met een lntereaasan- te bijdrage over 't Haagse Nerviplan. Een plan van grote allure van een der grootste stedebouwkundigen van deze eeuw waar aan gemorreld wordt. Ge morreld door dat andere „Den Haag", de rijksoverheid namelijk die de ge meente waar zij haar zetel heeft de voet dwars dreigt te zetten. AVRO's Televizier had daar een hartig com mentaar op waar we het voor 100 procent mee ens zijn. Vg. AMSTERDAM Nederland zal nog een paar dagen op zijn nieuwe musical moeien wachten. De griep- bacillen hebben de uitvoerenden dusdanig geteisterd, dat de officiële première van deze hippe, smurfe creatie van stugge vaderlandse bodem, die vanavond in het Amsterdamse Nieuwe De La Mar zou plaats vinden, resoluut diezelfde stugge grond ingeboord is. Voor de tekst van „De Stunt" tekens Lureleis eigen hofnar Guus Vleugel, die dus nog een tijdje op de punt van zijn stoel moet zitten wippen, voor hij na een strijd van ruim twee jaar zijn stunt in de voerbak der Nederlandse critici kan werpen. „Ik ge loof wel, dat het zal lukken", zegt hij met zuinige lip, „de tijd is in elk geval rijp voor een hartige brok theater. Als ik met deze tekst vijf, zes jaar geleden voor de draad was gekomen, had de politie ons mis schien van het toneel geslagen. Maar sindsdien is er een hoop veranderd, het publiek is meer gewend, het verwondert en ergert zich niet meer zo snel. Ze worden moet Nederlandse musical van de grond tillen via de radio en de televisie voortdurend ingepeperd met ongezouten waarheden en er moet nu echt heel wat gebeuren, wil er weer een nationaal schandaal komen. Neem alleen mijn eigen cabaretnummer over die „ouwe" in het Lureleiprogramma. Vorig jaar was dat nog goed voor een rel in Gorkum en ook in Am sterdam liepen er mensen de zaal uit. Nu klappen ze. Dat kan allemaal gebeuren in twaalf, dertien maanden". GUUS VLEUGEL: Guus Vleugel heeft zijn „Stunt" met smeuiige refrei nen en daverende volzinnen gemetseld rondom de figuur van de hippe Amsterdamse Lila van Dintelen, een kers verse musicalster, die door Jasperina de Jong gulzig ge adopteerd is. De voorzich tige try-outs in het hele land hebben inmiddels bewezen, dat zij de grote, bejubelde diva van de show is. „Haar talent", zegt Vleugel, „heeft me enorm geïnspireerd en gestimuleerd. Als je aan je schrijftafel zit, heb Je weinig houvast, je hoort geen ap plaus, je ziet geen mensen. Maar je weet wel. wat een bepaalde artiest kan, hoe ie zou reageren op een witz, hoe ie een liedje brengt. Daar borduur je dan op door. Jasperina zingt in de „Stunt" bijvoorbeeld een liedje over een feest bij Nero Blijdestein. Ik had nog geen muziek gehoord, ik zat al leen met een handvol zinnen vóór me, maar toch wist ik het al, hoe ze het zou aan pakken. Dat ls het grote voordeel, als Je jaren ach tereen met dezelfde mensen werkt. Daardoor ontstaat 'n wisselwerking in creativi teit. die het voor belde par tijen gemakkelijker maakt. Aardig succesje Producenten Eric Herfst en Hans Tobi („we houden het voorlopig op een aardig suc cesje. Over een paar maan den praten we verder") heb ben hun eerste musicalkind een stoet van gave peten meegegeven: Mary van den Berg, in glorieuze vooroor logse jaren vedette van de Bouwmeesterrevue speelt de rol van moeder van Dinte len, de vrouw, die ook wel eens een hip blaadje wil. Daarnaast opereert de ge baarde televisieregisseur Jack Dixon als de belegen avonturier Herbert Pitt. Wil lem Nijholt als hippe kap per Nero Blijdestein („let op", roept Herfst verzaligd, ,.die jongen wordt de open baring van de show"), Aart Staartjes als de bereisde roei Adje Lammeneis, Ger Smit als de moderne domi nee Van Boven, Marian Berk als de gisse journaliste Marina Modderman en Ad Hoeymans als de telegram besteller Henk Plak. Absolute nipper Attente waarnemers hebben inmiddels reeds vastgesteld, dat het eventueel succes van de „Stunt" grotendeels op de rekening zal worden bij geschreven van componist- arrangeur Ruud Bos, die de achttien liedjes van de mu sical in nauwelijks twee maanden uit zijn notenbalk gezaagd heeft. Ruud Bos zelf: „Ik ben een typische jongen van het laatste ogen blik, van het absolute nip per. Wat dat betreft geven Vleugel en ik elkaar geen haarbreed toe. Het ging er steeds om: „wie levert zijn aandeel het laatste in". Meestal won Guus het, want die heeft van moeizaam werken een levensvervulling gemaakt. Bij mij is het ge lukkig nog geen neurose, ik kan alleen niet vooruit wer- Producenten mikken op „aardig succesje" De ..Stunt" was voor mij een fijne opdracht, omdat 't een modern stuk theater is. Het zit vol voetangels en klemmen en dubbele bo dems. Ik hoop maar, dat 't publiek ze allemaal ontdekt en niet de hele avond denkt: „Jongens, jongens, wat zit ten ze weer modern te doen". Componist Bos mikt ook voorlopig op een aardig succesje voor de musical: Willem Nijholt als hippe kapper Nero Blijdestein. In de provincis hebben ze precies zo gereageerd.' al» we gedacht hebben. Naiu lijk worden wat mensen op de tenen getrapt, maar dat ie gezond. Een sloom thea ter, waar nooit wat gebeurt, is een aula op een begraaf plaats. Ik houd van vuur werk, van verantwoorde provocatie. Als je zo'n zaal uitkomt, dan moet je er gens over kunnen praten. Het geeft niet, of je er om lacht of huilt, als het je maar wat gedaan heeft". Hartig slaat je Bos heeft de „Stunt" ver sierd met alle muziekstijlen, die op dit ondermaanse voorradig zijn: koralen zwemmen tussen de klagen de saxofoonklanken der der tiger jaren smartlappen wor den met beat opgeklopt tot een hartig slaatje. Van de achttien liedjes tipt hij zelf „LSD, Zin in een feesie en Dominee, bekeer u toch" als de grote kanshebbers voor een meezingaureool. „Het ls alleen doodjammer, dat we ln de show met zo'n klein orkest werken", zegt hij, „daardoor gaat een hoop van de klankkleur verloren. Voor de langspeelplaat, die net is uitgekomen, heb ik gewerkt met een hoop strijkages en blazers en dat was 'n open baring. Het waren gewoon heel nieuwe liedjes gewor- Vriendelijke rente Amsterdam moet in de ko mende dagen uitmaken of de „Stunt" commerciële vleu gels krijgt. Vanavond om acht uur gaat het doek op voor de gala-première in het Nieuwe de Lar Martheater. In de pauze mag Jasperina de Jong dan in het televisie programma Mies en Scène zeggen, hoe haar eerste er varing met de critici en col lega's zijn. Daarna is het laatste woord aan de tienduizenden, die in de komende maanden voor hun avondje uit naar de hoofdstad afzakken. Zij moeten er voor zorgen, dat de investering van tonnen als het kan met een vrien delijke rente terugvloeit naar de geldschieters Het blijft een stunt", meent Vleugel, „als dit niet lukt, gaan we gewoon verder met wat anders. Deze musical is echt niet de laatste pijl op mijn boog. Ik weet nou al. wat er niet aan deugt, wat beter had gekund, maar de pest ls, dat een commer cieel produkt domweg op 'n bepaalde tijd afgeleverd moet worden. Als het aan mij lag. bleef Ik er mijn le ven lang aan sleutelen en schroeven". ,,Een aardig: succesje", herhaalt Herfst met standvastige orakel- glimlach, ,,dat zit er wel bi".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2