9a Ccidóc Sou/tont toneel Toestel in gesprek", t.v.-spel Sovjetorder voor Chas Macintosh Toch proza prijs voor Jan Cremer Jordanezen boos over JDe Jordaan' Mutaties bij staf NTS Winterspelen 40 uur op t.v. PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DONDERDAG 28 DECEMBER 1987 „WijB.en W. alsnog overstag T\E gang van zaken rond de Amster- damse Prozaprijs 1967 is, typerend, één van die zaken waarmee overheids personen zich belachelijk maken en al- duo bijdragen tot het ondergraven van hun eigen prestige. Aan het in tweede instantie toch maar door hen bekroonde 'boek ,,Ik, Jan Cremer II" heeft het Amsterdamse ge meentebestuur als het ware een tragi komische epiloog toegevoegd: ,,Wij, B. en W., alsnog overstag". En liet uit eindelijke resultaat is, dat niemand meer plezier in de omstreden prozaprijs zal hebben, tenz|j de lieden voor wie elke Canossagang van het gezag een blij ge beuren is. Over het boek in kwestie willen we het nu niet hebben. We kunnen er best in komen dat ook andere dan benepen burgers „Ik Jan Cremer II" niet eens een dubbeltje voor de uitleenbibliotheek, laat staan een prijs van de hoofdstad waard achten. Wat wij betreuren is het inconsequen te, paniekerige optreden van de Amster damse overheid. EERST beiioemt de verantwoordelijke wethouder een jury die carte blan che krijgt. Wanneer dan de voorliefde van de meerderheid der jury op een boek van de omstreden Jan Cremer blijkt te zijn gevallen en de minderheid in een pittig rapport laat blijken dat zij het te bekronen boek weigert als literatuur, laat staan als goede literatuur te er kennen, begaat de wethouder een eerste fout. Hij doet iets wat hij nooit gedaan zou hebben wanneer bijvoorbeeld de controverse een boek van Vestdijk of Hugo Claus betroffen zou hebben. Natuurlijk kreeg de wethouder bij zijn poging om een nieuwe jury het verlos sende woord te laten spreken bij de Am sterdamse Kunstraad die ook de eerste jury had aanbevolen nul op het rekest. En had de wethouder toen maar vol gehouden, dan zou hem kritiek zeker niet gespaard zijn, maar dan had hij een nuttige bijdrage geleverd voor een verdere discussie over de vraag wat de overheid wel en niet moet doen in culturele vraagstukken waarover qua beoordeling principiële en elementaire meningsverschillen blijken te bestaan. Maar na de weigering van de Kunst- raad om hem terwllle te zijn, koos de wethouder eieren voor Jan Cremers geld en met hem kennelijk het gehele college van B. en W. WAARSCHIJNLIJK zal menigeen vaststellen, dat de wethouder in Amsterdam zo hij al niet meewerkt tot een bekroning waarmee men het eens is, in elk geval tactisch juist handelt door de weg naar Canossa te prefereren bo ven het voortgezette, openlijke conflict met zijn critici. Maar we geloven dat het de wethou der op dit moment heel wat gemakke lijker zou vallen om een gelukstelegram voor Feijenoord te componeren dan een eerlijke felicitatie voor de man aan wie hij de Amsterdamse Prozaprijs 1967 heeft moeten toekennen. En hij mag blij zijn dat senator Algra geen lid van de hoofdstedelijke gemeen teraad is. Diens kruistocht tegen wat hij beschouwt als pornografie en ont aarde kunst is ook niet op alle punten overtuigend. Maa? men moet in hem toch prijzen dat hij stand houdt op een post, als die naar zijn mening niet op gegeven mag worden. Levensvoorwaarde voor de katholieke school IN zijn jaarrede voor de verbondsverga dering van het Katholiek Onderwijzers Verbond heeft voorzitter Knippen erop gewezen, hoe het bestaansrecht van de katholieke school uit een onverwachte hoek bedreigd wordt. Niet door de over heid of door de vroegere tegenstanders van het bijzondere onderwijs, maar door een pastorale benadering die twijfel wet tigt of men het adjectief „benadering" nog wel gebruiken mag. Dat dit geen loze bewering is, hebben ouders met een duidelijk positieve instel ling ten opzichte van een christelijke levenssfeer, en dan niet de besloten levenssfeer van vóór 1940 soms moeten ervaren. En toch zal de pastorale bena dering een zeer belangrijk onderdeel moeten blijven van de argumentatie waarmee ook in de wereld van vandaag en morgen de katholieke school, de open katholieke school dan, haar bestaans recht zal moeten aantonen. De pastorale benadering staat of valt niet alleen met een plaats voor gods dienst op het lesrooster. Maar toch is het bedenkelijk wanneer, nu bij het voort, gezet onderwijs vooral vanwege finan-, ciële redenen het aantal lesuren ver minderd moet worden, in kringen van het katholiek onderwijs bedroefde stem men klinken die kregelig opmerken dat van de overgebleven uren ook nog wat „voor godsdienst af moet" of die des noods handige uitwegmogelijkheden zoe ken om voor studie-uren en facultatieve vakken het volle pond te kunnen wegen. Alsof de vorming en echte educatie van de jonge mensen afhangt van een uurtje op het lesrooster van dit of dat, althans meer dan van een behoorlijke gelegenheid om de jeugd pastoraal te be naderen. Op sommige openbare scholen zoekt men naar wegen om in schoolverband te leren wat christendom betekent. En som mige katholieke pedagogen doen alsof de katholieke school die taak alleen maar als een aanhangwagen heeft te accepteren. iACTUEEL Victor Spinetti was vorige week land. Men kent filmrollen in „De Getemde Feeks" (Hortensio) en de Beatlefihns „A Hard Days Night" en „Help!" Tij dens z|jn verbiyf In Nederland ver telde Spinetti aan een journa list dat hü het toneelstuk dat Beatle John Len- JOHN LENNON schreven,0 gaat regisseren bij het National Theatre. Dit bericht geeft stof tot denken aan diegenen, die hebben geconstateerd, dat er een soort macht strijd gaande is in de artistieke leiding van het voornaamste gezelschap van Londen. Laurence Olivier, directeur, wordt steeds meer verweten dat z|jn beleid te conventioneel is. Als het stuk van Lennon inderdaad bij het Natio nal Theatre gaat (dat zou dan het komende voorjaar moeten gebeuren) mag men misschien concluderen, dat Oliviers macht en invloed enigermate is aan het afnemen. De naam Victor Spinetti brengt de naam Joan Littlewood en haar groep „Theatre Workshop" in gedachten. Daar werkte Spinetti o.a. in de be faamd geworden show „Oh, What a Lovely War", het knappe programma van liedjes en teksten uit de eerste wereldoorlog. Joan Littlewood. is een van de belangrijkste theaterfiguren na 1950. Zij introduceerde de stukken van Brendan Behan en vele andere belang rijke auteurs en droeg veel bij tot de enorme ontwikkeling van het Londen- se toneel in de afgelopen jaren. Het ziet er naar uit, dat haar werk zal moeten worden beëindigd. Het Lon- dense Theatre Eoyal, het vaste huis van de „Theatre Workshop", komt in andere handen en zal zijn oude be stemming terugkrijgen: music hall en variété. De laatste regie van Joan Littlewood In haar theater en met haar groep Is momenteel in Londen te zien: „The Marie Lloyd Story", een musical over een befaamd vedette van de Engelse musichall, In de twintiger jaren gestorven. In Antwerpen z|ju met de kerstdagen twee blijspelen uitgebracht. Het be langrijkste gezelschap, de K.V.S. (Ko ninklijke Vlaamse Schouwburg) bracht „Een zondag In New York" van Norman Krasna, dat nog niet zo lang geleden door de Haagse Comedie met veel succes Is gebracht; het Groot Limburgs Toneel (het Nedcrlands-Bclgische-Lim- burgse gezelschap) bracht samen met het K.N.T. „Een glas water", het char mante blijspel van Scribe, dat werd ge regisseerd door Cas Baas, directeur van het gezelschap. Het is kennelijk nog niet genoeg be nadrukt: Den Haag heeft er een nieuw theatertje bij. In Diligentia, in het bovenzaaltje, kunnen elke vrijdag avond een man of zestig (een klein, maar daardoor fijn publiek), kijken naar verrichtingen van Haagse toneel amateurs, die iets anders en iets beters willen. Ze hebben er veel van hun tijd en hun eigen geld ingestoken, kregen financiële steun van het Prins Bernhardfonds en hebbep mr. Maarten Vrolijk, oud-minister van C.R.M. zo kunnen interesseren, dat hij twee weken geleden het theatertje opende. Matrijs heet het, en de amateurgroep die er speelt noemt zich „Spoel". De heer Vrolijk was kennelijk zo ver rukt over het geheel en over datgene wat werd aangeboden, dat h|j de Mr. M. VROLIJK avond na de opening de eerste de beste gelegenheid aangreep om het meest toneelminnendc deel van de Haagse bevolking van dit nieuwe theatertje op de hoogte te brengen. In z|jn inleiding tot de teaeh-in over het Haagse toneel leven stelde hij vast dat met dit Matrijs een interessante poging was gedaan van onderop een vernieuwing te brengen in het Haagse toneelleven. Het programma dat „Spoel" momenteel vrijdagsavonds in Matrijs biedt, be staat uit twee interessante eenakters, die de weg, door deze toneelenthousias ten ingeslagen, duidelijk aangeven. Vóór de pauze „De les" van Ionesco, na de pauze „Het onderhoud" van de merk laan James Costigan. Er zijn heel veel plannen voor andere dingen. De ruimte vraagt duidelijk om meer bespeling van slechts één avond per week. De opstelling van de zitplaatsen, (ln carré vorm om een onverhoogd speel vlak) biedt veel mogelijkheden, ook voor experimenten en werkgroep programma's van beroepsacteurs, die in het rond willen spelen. In Parijs, I.onden en New York gaat men op dit gebied steeds meer doen en wie een voorstelling heeft gezien, die op een dergelijke manier is opgezet, krijgt het gevoel, dat de toneellijst voor vele stukken en voorstellingen een onover komelijke barrière is, zowel voor ac teurs als toeschouwers. In Matrijs kan ieder dat zelf ervaren. Jan Toebos, een keurige, niet meer zo jonge vrijgezel, zit al Jaren aan z|jn bureau b|j een technische firma briefjes te dicteren aan z|jn eveneens niet meer zo jonge secre taresse. 's Morgens om negen uur komen en om zes uur naar huls, naar z|jn woning ln een demi-souterrain aan een van de Amsterdamse grachten. Al tien jaar lang, zonder dat die keurige en vriendelijke meneer Toebos ooit uit de plooi is geraakt of zich ergens druk over heeft gemaakt. Nu opeens is dat veranderd, er is bij hem ingebroken en er zijn een paar souvenirs van zijn overleden ouders gestolen een horloge en een ring. Maar wat Toebos het meest van streek heeft gemaakt is de telefoon, zijn eigen telefoon thuis, die in gesprek geeft terwijl hij op kantoor is. Juffrouw Smithuys heeft de verandering duidelijk gemerkt. Meneer Toebos is verstrooid, is zelfs grof tegen haar geworden en in haar bezorgdheid om hem rea liseert ze zich ineens, dat ze van hem houdt, als zou ze dat voor geen goud durven bekennen, alhoewel De situatie wordt steeds verwarder. Toebos gedraagt zich steeds geheimzinniger en als „Smitje" het tenslotte niet i uithoudt en gesterkt door een stevige borrel er kordaat op afstapt, brengt de ene ontknoping na de andere Toebos weer terug in het rustige spoor zij het niet meer "als vrij- Allard van der Scheer speelt de „weltfremde" Toebos, daar bij terzijde gestaan door IJda Andrea als juffrouw Smithuys. Verder spelen nog mee: Elisabeth Versluys, Hetty Verhoogt, Lou Steenbergen, Bert Dijkstra, Frans Vasen, Heieen van Meurs en Ton Vos. Dit door Nel Bakker uit het Engels ver taalde en bewerkte stuk is de laatste produktie, die KRO- regisseur Frans 't Hoen in oktober van dit jaar maakte. Vanavond Ned. I, 20.45 uur. Miriam Mikeba vanavond op t.v. De KRO-televisie zendt vanavond (Ned. I. 19.32 uur) een programma uit met de Zuidafrikaanse negerzangeres Mi riam Makeba Haar repertoire omvat liedjes in Zoeloe, Swazl en ande re Afrikaanse dialecten. Zij Is met name beroemd om haar „Xosa" click Miriam Makeba werd in 1932 in hannesburg geboren. Zij trad op met de Black Manhattan Brothers", met wie zij een tournee maakte door Zudd- Afriika, RJhodeslë en de Congo. In 1957 trad zij ials soliste op dn de musical „African Jazz Variety". Na 18 maan den werd zij uitgenodigd mee te wer ken aan de jazz-opera-musical „King Kong" waar zij de hoofdrol in speelde. De Amerikaanse regisseur Lionel Ro- gosin contracteerde haar voor de film „Come back Africa", een film ovi Zuidafrikaanse apartheid. De film werd zonder mededinging ingezonden naar 't filmfestival van Venetië, v na Miriam Makeba werd uitgenodigd „Come back Africa" op het festival te vertegenwoordigen. Na Venetië reisde zij naar Londen, waar Miriam Harry Belafonte ontmoet te. Hij vooral, heeft veel invloed op haar gehad. Terug in Amerika toonde regisseur Rogosin zijn Afrikaanse film aan Steve Allan, die Miriam Makeba uitnodigde voor 'n optreden voor de Amerikaanse t.v. In 1960 begon Miriam Makeba samen met Harry Belafonte een tour nee door Amerika. Miriam Makeba trad eveneens op voor de televisie i Engeland en Denemarken. Voor Nede: land is dit haar eerste optreden. Sovjetkritiek op Theun de Vries DEN HAAG (ANP) „De Nederland se schrijver Theun de Vries is een van een zielig handjevol mensen die, ver blind door antl-sovjetisme, de werkelijk heid uit het zicht verloren hebben". Dit schrijft de Russische dichter Evgeni Dolmatovsky in het laatst verschenen nummer van het weekblad „Literatoer- naya Gazjeta". De kritiek van Delmatevsky is voor al gericht op het artikel van De Vries „Communisme in 1967", dat op 24 no vember in „NUB", het blad van de Nij meegse universiteit, werd gedrukt. Vol gens Dolmatovsky „hebben zelfs bour geoisbladen, zoals het Algemeen Han delsblad, toegegeven dat het het felste 'anti-Russische artikel van de laatste tijd was". Dolmatovsky schrijft voorts dat hij onlangs bij een bezoek aan Ne derland nog meer anti-Russische verkla ringen van Theun de Vries heeft ge zien, die volgens hem het tegengestelde waren van wat De Vries enige jaren ge leden schreef. „Een persoon die vein principes verandert kan nauwelijks ver wachten door zijn tijdgenoten en toe komstige generaties gerespecteerd te worden", aldus de kritiek. STEIN (ANP) Na een verblijf van acht dagen in Moskou is het de directie van confectie-ateliers Chas Macintosh N.V. gelukt wederom een grote Rus sische confectieorder te verkrijgen, t.w. in de artikelen kostuums, winterjassen en nylon jackets. De Russische instan ties waren zeer tevreden over de totale verzorging van de eerste grote order. AMSTERDAM (ANP) Ben W Amsterdam hebben alsnog besloten de prozaprijs 1967 toe tc kennen aan Cremer voor zijn boek „Ik Jan Crcir In oktober deelde het college mede dat het de prijs voorlopig niet kon toeken nen gezien het karakter van de contro verse die in de jury was gerezen, een principieel meningsverschil t.a.v. de bij de beoordeling aan te leggen literaire De Amsterdamse kimstraad weigerde aan het verzoek van B en W om een nieuwe jury samen te stellen te vol doen. De kunstraad acht het de normale gang van zaken dat B en W het meer derheidsadvies van een verdeelde jury (twee waren vóór en een tégen toeken ning) door hen benoemd en daarmede als deskundig aanvaarde jury opvol gen. De oorspronkelijke beslissing vai B en W was met name gebaseerd op het oordeel dat het college niet op eigen gezag uitspraak kon doen over princi piële verschillen ten aanzien van lite- Theo van der Pas verlaat Kon. Conser vatorium DEN HAAG (ANP) De Haagse, pianist en muziekpedagoog Theo van der Pas zal op 1 januari 1968 in verband met het bereiken van de pensioenge rechtigde leeftijd zijn positie als leraar aan het Koninklijk Conservatorium op geven, r.adat hij deze functie 32,/a Jaar heeft bekleed. (STER- reclameuitzendingen om 19.03, 19.56 en 20.16 uur) NTS: 18.55 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort KRO: 19.07 uur: Flintstones, tekenfilm- 19.32 uur: Miriam Makeba, muziekprogramma NTS: 20.00 uur: Jqurnaal KRO: 20.20 uur: Kerstspel 20.45 uur: Brandpunt, actualiteitenrubriek NTS: 22.40 uur: Tweede journaal 22.45 uur: Sluiting NEDERLAND II (STER- reclameuitzendingen om 20.16 en 22.15 uur) NTS: 18.55 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Van gewest tot gewest, actualiteiten 19.20 uur: Buitenlands journaal overzicht 19.45 uur: Openbaar Kunstbezit NTS: 20.00 uur: Journaal VARA: 20.20 uur: Coronation Street, tv-serie 21.10 uur: Verkenning in de wetenschap, documentaire-serie CVK/IKOR: 21.45 uur: Dichterbij Jeremia NTS: 22.20 uur: Tweede journaal 22.25 uur: Sluiting AVRO: 21.15—22.30 uur: Fred is dood, luisterspel 22.55—23.55 uur: Stereoconcert door het omroeporkest NCRV: 20.30—22.25 uur: De meeste stemmen gelden, verzoekplaten 23.30—23.55 uur: Moderne blaas instrumenten Radionieuwsdienst HILVERSUM I: 7.00, 8.00, 11.00, 13.00, 16.00, 18.00, 19.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30, 18.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM III: Radioprogramma 2SV, 18.15 Radiojournaal. 18.20 Uitzen- de Partij van de Arbeid: Sodalis- bekeken. 18.30 De tafel van (half) ze- gevarieerd programma. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 :n Bijbel: radlokatechese. AVRO: (opn.): moderne muziek. 21.15 Fred is dood, muziek. 23.55-24.01 koperorkest en orgel: kerstmuzlek. 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.45 Actuali teiten. 19.00 Stereo: Muziek van Het Leger des Heils (gr). 19.15 Spektrum: Nieuws uit de protestants christelijke organisaties. 19.30 Kerkorgelconcert: semi-klassleke muziek. 20.00 Nu lk oud ben, ben ik mild gewor dengesprek. 20.30 Verzoekplaat!es uit 1967. 22.25 Boekbespreking. Planorecital: denking. 22.50 Stereo: I mble: Franse muziek. 23.30 vende oervormen, muzikale lezing. 23.55-24.00 BRUSSEL Ned. (324 m) 18.00 Nieuws. 18.03 Paardesportuitslagen. 18.30 Franse les. Hoorspel. 21.25 Belgische muziek. 22.00-22.15 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lich te grammofoonmuziek. VPRO: 7.55 Deze dag, lezing. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Radio journaal. 8.20 Lichte grammofoonmuziek <8.30—8(35 De groenteman). 8.60 Morgenwij ding. 9.00 NRU: Klassieke Italiaanse ope- voorllchtlng: 12.30 Uitzending voor de land bouw. 12.40 Licht Instrumentaal kwartet (gr.). 12.50 Recht en slecht, lezing. 13.00 13.10 Actualiteiten, waarin opgeno- gende blaadjes: licht muziekprogre 15.20 Man, er ligt een mud kolen onder ae douche: lezing over hygiëne. 15.30 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Thuis: programma voor thuiszittenden. .30 Voor de kinderen. 16.45 Salzburger achtergronden HILVERSUM n (298 m) KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Ba- dlnerle: klassiek platenprogramma. (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.55 Overweging; 8.00 Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huis vrouw. 10.00 Stereo; Aubade: seml-klassieke ïuzlek (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de geva- voor de tieners. 17.30 Sportkompas. 17.50 Ac tualiteiten. HILVERSUM in (240 m en FM-kanalen) VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Licht platenpro- .02 Lichte 16.00 Nieuws. 16.02 Operette-Varia. 17.00 Nieuws. 17.02 Sport. 17.05-18.00 Zingende bou gie: gevarieerd platenprogramma voor auto mobilisten. m BRUSSEL Ned. (324 m) 12.00 Nieuws, dedelipgen, programmaoverzócht en SOS-be- richten voor de schippers. fRlB'Llchte fhu- ziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en beursberichten. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Operette muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Cabaretprogram ma. 15.30 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Russische kerstmuzlek. 17.45 Koorzang. AMSTERDAM „Zo zijn wij niet. De VARA heeft een totaal verkeerd beeld van ons opgehangen. Wat werd voorge steld als de Jordaan, was ln werkelijk heid de Zeedijk". Zo luidt het verontwaardigde oordeel van de licht ontvlambare Jordaners over de manier, waarop hun buurt op tweede kerstdag op de beeldbuis is ge komen. Centrum van het misnoegen is het café „De twee zwaantjes" op de Prinsengracht, waar Piet Römer en Jasperina de Jong, de hoofdfiguren van de gewraakte musical, tezamen met veel andere artiesten stamgasten zijn. „Ze moesten beter weten, dat de Jor daan geen buurt is vol prostdtuées, sou teneurs en onderwereld". Als voorbeeld van de gepleegde ge schiedvervalsing noemt men de hoe- renwaardin „Jode Jet". „Die heeft in derdaad bestaan", zegt kastelein Smit, „maar ze woonde op de eedijk. Als ze hier had gewoond, had de bevolking haar er onmiddellijk uitgetrapt. En „Mooie Karei", die ook bestaan heeft, was helemaal geen pooier, maar vis handelaar. Ik vind het bedroevend dat de VARA geen Jordaankenner in de arm heeft genomen om te adviseren bij het stuk", In het Centraal Museum te Utrecht wordt van 12 januari tot en met 3 maart de tentoonstelling gehouden van de Italiaanse kunstenaar Primo Conti, die eerder in de Academie voor Beeldende Kunsten te Amster dam te bezichtigen was. Galenie Mokum, Amstel 186 Amster dam, exposeert tot 12 januari werk van de Arti-leden Ger Langeweg, Fer dinand Erfmann en Dora van der Veen, T.v.-film van de Beatles slecht ontvangen LONDEN (Reuter) De ^Beatles, eens de idolen van de Britse televisie kijkers, schijnen geen goede beurt ge maakt te hebben met hun film „Ma gical mystery tour". Na de vertoning van de 50 minuten durende televisie film op tweede kerstdag werd de BBC overstroomd met telefoontjes van bo ze kijkers. Commentaar van een kijker op de produktie, die 400.000 gulden gekost heeft: „Rommel, geleuter, onzin", van een ander: „Een verhaal zonder begin of eind, zonder samenhang. Waar ging het allemaal over?" Ook de televisie critici van de dagbladen vonden het een verwarrend werk. James Thomas van de Dadly Express vond het „sma keloze onzin, die uitgedacht had kun nen zijn met alle begrip voor show business van een achterlijke groente boer". Peter Black van de Daily Mail vond de „Magical mystery tour" ver schrikkelijk en een belediging voor het publiek, en Times-criticus Henry Raynor was van mening dat de „wer kelijkheid in de film was verdrongen door niet al te nieuwe cinematografi sche trucs en goedbedoelde, vrolijke anarchie". De Beatles trekken zich weinig aan van de kritiek. Een woord voerder voor de groep verklaarde dat de film in 14 landen vertoond was, en dat de Beatles van plan zijn volgend i eigen film te maken. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De programmastaf van de NTS zal binnen afzienbare tijd worden uitgebreid met een hoofdmede werker op de afdeling informatieve programma's, speciaal belast met de politieke redactie. In deze functie is benoemd mr. A. Dake, tot voor kort buitenlands correspondent bij de Re gionale Dagblad Pers. Op deze afde ling zal over enige maanden voorts in dienst treden de heer Klaas-Jan Hen driks, thans radioreporter bij de AVRO. Voorts is tot hoofdmedewerkster van de afdeling informatieve en educatieve programma's benoemd mevr. Caroli ne Euwe, tot voor kort in dienst bij het blad „Eva". Per 31 december zal de heer A. Neelissen, eindredacteur van onder meer het NTS-programma „Open oog" de televisie gaan verlaten om zich weer in de journalistiek te be- De heer Pim Reintjes, redacteur-com mentator bij het NTS-journaal heeft het voornemen te kennen gegeven, om met ingang van 1 april in dienst te tre den bij de TROS als hoofd van de af deling actualiteiten. HILVERSUM Van de Olympische Winterspelen, die volgend jaar van 6 tot 18 februari in Grenoble worden gehouden, zal de NTS, voornamelijk op Nederland I, niet minder dan veer tig uur aan reportages, flitsen en filmoverzichten gaan uitzenden. De NTS-sportredactie heeft zich bij de selectie van de aangeboden uitzendin gen laten leiden door de smaak en verlangens van het kijkend publiek. Zo zal het leeuwedeel van de zend tijd, namelijk 16 uur, worden besteed aan het hardrijden op de schaats voor dames en heren, voorts zeven uur tv- reportages van de ijshockeywedstrij- den en circa twee uren overzicht van het kunstrijden. Enige uitzendingen, zo mogelijk de opening en wat flitsen van het kunstrijden en een ijshockey- wedstrijd zullen ook in kleur op het scherm te zien zijn. Tot leden van de NTS-ploeg, die naar Grenoble zullen vertrekken, zijn be noemd de heren Frans Henrichs, Koen Verhoeff, Herman Kuiphof, Jan Kam- iag, Jean Smits en Bob Spaak. Een eigen filmequipe gaat mee, om van enige wedstrijdonderdelen en deelne mers filmprogramma's van circa 10 minuten lengte te maken, die 's avonds op Nederland I van 18.40 tot 18.50 uur zullen worden uitgezonden. Nieuwe tv-jeugdserie: „De drie musketiers" HILVERSUM De NTS start woens dagavond 3 januari van 19.06 tot 19.31 uur op Nederland I met een nieuwe door de BBC vervaardigde jeugdserie getiteld de „Drie Musketiers". Dit nieuwe avonturenverhaal is geba seerd op het beroemde boek van Alex andre Dumas en volgt de jeugdserie „Schateiland" op, waarvan op 3 janu ari het laatste deel wordt uitgezonden. BBC-producer William Sterling heeft van Dumas' boek een jeugd-t.v.-serie in tien delen gemaakt, die een beeld ge ven van de lotgevallen van de avon tuurlijke d' Artagnan, die in 't 17de- eeuwse Frankrijk van Richelieu met zijn drie kornuiten de nodige stukjes uithaalt. „Eidofoor" krijgt een nieuwe naam HILVERSUM Met ingang van het volgend jaar zal het NTS-programma „Eidofoor" van naam veranderen en „Denkbeeld" gaan heten. Dit besluit heeft de NTS-leiding genomen op ver zoek van Philips, die onder de wette lijk beschermde naam „Eldophoor" een groot-beeldprojectieapparaat in de handel brengt, Om het misverstand onder de kijkers niet groter te maken over beide namen heeft de NTS ge meend het verzoek te moeten inwilli gen, ook al werden de woorden niet letterlijk hetzelfde geschreven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2