vol feestende mensen Napolitaanse kerststal Een meisje danst de tarantella. Een slager te midden van worsten en hammen 'Eerste nachtmis Giovanni deed wat Franciscus hem vroeg. Er kwamen timmerlui om tegen de achterwand van de grot een voederbak te maken. Er werden langs de kronkelige bergpaadjes een os en een ezel naar boven gevoerd. En toen daags voor Kerstmis 1223 alles gereed was, stroomden van alle kanten de mensen toe, broeders uit de kluizenarijen in de buurt, boeren uit het dal, bewoners van de omliggende dorpen. Ze hadden gehoord, wat er gebeuren ging en wilden dit in geen geval missen. Het moet een fantastisch gezicht zijn geweest, op de kronkelende bergpaadjes tussen de bomen door overal groepjes mensen met toortsen ip de hand, biddend en zingend. Al die mensen dromden samen rond de eerste kerststal uit de geschiedenis. En ze keken hun ogen uit op de os en de ezel, die rustig aan weerskanten van de voederbak lagen, zo nu en dan even plukkend aan het hooi, op de schaars verlichte grot en op de priester, die niet Franciscus als diaken boven de voederbak de mis begon te lezen. Van dat laatste zullen zc misschien niet veel begrepen hebben. Maar wel van het evangelieverhaal, dat Franciscus onder de mis voorlas. En ook van het simpele gebaar, waarmee de priester 't geconsacreerde brood op het stro van de kribbe neerlegdq, als wilde hij zeggen nu gebeurt het opnieuw, nu wordt Christus geboren, nu ligt hij weer naakt op het stro. Wat Franciscus als eenmalige gebeurtenis bedoeld had, werd het beginpunt van een lange traditie. De mensen uit de buurt, de broeders ln hun nederzettingen over heel Italië en over verschillende andere landen van Europa herhaalden wat Franciscus had uitgevonden. En zo verspreidde de kerststal zich in een snel tempo over Midden- en Zuid-Italië, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje en de Nederlanden. Aanvankelijk was het de stal met levensgrote beelden, gesneden in houthet kind ln de kribbe, Maria en Jozef, de os en de ezel, een engel en een paar herders, dan had je het wel gehad. Zo simpel en zo bescheiden mogelijk, dicht tegen de soberheid van het evangelieverhaal aan. Later werden er wat Uitbundig De achttiende-eeuwse kerststal uit Napels is als een groot tableau vivant. Je kunt er- van alles op ontdekken. Een oude man, die op een bankje bij een vuurschaal zijn voeten zit te warmen. Een slager te midden van worsten en hammen. Een gezin, dat een uitstapje gaat maken en spullen meeneemt voor onderweg. Een vrouw, die gepotte kastanjes verkoopt. Een handelaar, die alle mogelijke groente op de rug van een ezel vervoert. Jongens, die in de dorpsfontein hun bootjes laten varen. Een vrouw, die op de open straatweg haar baby de borst geeft. Een complete herberg met gasten. Muzikanten en een meisje, dat de tarantella danst. Een oven waarin de echte Napolitaanse pizza's worden gebakken. Mensen, die de kerk uitkomen. Een zigeunerin met duiven in een mand. Een bedelaar, een blinde, een scharensliep, kortom alles wat je in de straatjes en steegjes van Napels kunt tegenkomen. Net of het echt is. Net of het ieder ogenblik ln beweging kan komen. Een van de meest frappante voorbeelden is wel het dansende meisje, zy gaat helemaal op in haar spel, de castagnetten aan haar handen klepperen, de mannen staan bewonderend toe te zien en een paar kinderen beginnen zo'n klein beetje mee te dansen. Of de herberg met een Rubensachtige vrouw aan de tafel, een glunderende waard, die zojuist de spaghetti aan zijn gasten heeft voorgezet, een man, wie het aan te zien is, dat hij veel te veel drinkt, katten en honden onder tafel, hammen aan het plafond, precies zoals je dat ook nu nog in Napels kunt aantreffen. Het is een feest om naar te kijken. En een feest dat niet ophoudt, omdat je altijd weer nieuwe scenes ontdekt en nieuwe details in die scenes. De ontwikkeling van sober franciscaans voorbeeld naai abondante Napolitaanse kerststal heeft niet in één dag plaatsgehad. Het begon met het verkleinen van de figuren tot op een derde van de natuurlijke grootte hierdoor kon he'. aantal personen belangrijk worden opgevoerd. Ongeveer tegelijkertijd veranderde men het starre houten beeld in een soort ledenpop, waarvan de romp bestond uit yzerdraad, omwikkeld met vlas en de niet beklede delen (hoofd, handen en'voeten) uit hout werden gesneden. Daarmee konden de kunstenaars iedere opstelling maken, die ze wensten, elk gebaar suggereren, elke uitwisseling tussen personen zichtbaar maken. Een volgende stap was het vervangen van de houten koppen door koppen van terracotta, die nog beter de levende werkelijkheid van het menselijk gezicht konden weergeven. En op de achtergrond speelden enkele factoren, die het ontwikkelingsproces begunstigden en versnelden de steun van de koning en van de kerkelijke overheid, de eerste omdat WJ de kunst wilde protegeren, de tweede omdat zij op een volkse manier het geloof aan de massa gepredikt wilde zien. Meesterwerk By het maken van zo'n kerststal kwam heel wat kyken. Wat aanvankeiyk door één man was gedaan, werd al gauw opgedeeld onder alle mogelyke specialisten. Zo had je aparte koppenmakers, mensen, die niets anders deden dan handen en voeten snyden, kleren maken, alle mogeiyke kleinigheden vervaardigen als kannen en kruiken, mandjes met fruit, vis of groenten, kunstenaars, d}e zich uitsluitend toelegden op het maken van honden, kippen, katten en alle mogelijke andere dieren. Ieder was een meester in zijn soort en probeerde de levende werkelijkheid zo dicht mogeiyk te benaderen. Een aparte specialiteit was het componeren van groepen. Hiervoor werden architecten en decorbouwers aangetrokken. Hun werk was veelomvattend eerst het ontwerpen van de hele scene, daarin de verschillende taferelen en in die taferelen weer de afzonderiyke personen en voorwerpen. Met eindeloos geduld werd ieder handgebaar, Iedere rompstand, iedere houding van het hoofd en Iedere plooi van het kleed door de kunstenaar gewikt en gewogen, totdat elk detail precies weergaf wat hij het wilde laten zeggen en alle elementen volkomen op elkaar waren afgestemd. Als twee mensen elkaar aankeken, moesten ze dat ook werkelijk doen en niet met hun ogen ergens in de ruimte staren. Als een muzikant een danser begeleidde, dan moeBt er een voelbaar verband tussen beide figuren worden gebrachten dat moest zichtbaar zyn ln de loop van de strykstok, de blik van de ogen en de houding van het hoofd. De resultaten, die aldus na eindeloos proberen verkregen werden, zyn werkeHjk frappant. Wie een echte Napolitaanse kerststal bekykt, beseft dat iedere verandering aan opstelling en gebaar het evenwicht totaal zou verstoren. Ook nu nog De Napolitaanse kerststal heeft in de achttiende eeuw zyn hoogblooi beleefd. Sindsdien is hei ermee bergaf gegaan, enkele oplevingen in de negentiende eeuw niet meegerekend. Toch is deze typisch Italiaanse kunstvorm nog niet helemaal uitgestorven. Wie rond Kerstmis in Rome is geweest, heeft ongetwijfeld op de Piazza Navona de kring van tientallen kramen gezien, waar alle mogeiyke figuren te koop zijn, die tot een Napolitaanse kerststal kunnen worden samengevoegd herders en koningen, ezeltjes met spullen op de rug, karretjes met fruit, mandjes met vis, sinaasappelen en komkommers, vogeltjes in kooien, honden, katten, kortom alles wat je maar hebben wilt. Er zyn waardeloze massaprodukten bij, zo uit de machine gekomen. Maar ook goede stukjes handwerk, meestal van geglazuurd terracotta, die wel in serie worden gemaakt, maar toch nog altijd de hand van de goede ambachtsman verraden. Voor een bescheiden bedrag kun Js al een heel aardige collectie kopen. En daarvan dan een kerststal maken, die uit de verte toch een beetje Ujkt op de grandiose voorbeelden, waarvan we op deae pagina een beschrijving hebben Kerstnummer 1967 DOORKIJK IN BRUISEND LEVEN VAN ZONNIGE STAD EERDER UITBUNDIG DAN VROOM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 17