KERSTBOOM KERSTKAARS Kerstkind in Kafferdorp, negerhut, kraal en wigwam De magische kracht van de maretak DECEMBER 1967 Hoe houd ik mijn veilig, en lang goed? „Er bestaat geen enkel middel om een kerstboom lang goed te houden", aldus ontneemt een bloemist mij alle hoop, die ik op hem ge steld had. Immers, ik had gedacht bij hem nou einde lijk dat middel te vinden dat mijn kerstboom tegen directe uitval zou behoeden. „Wat wilt u nou", gaat hij on verstoord verder, „de bomen voor de verkoop zijn allemaal al gekapt, die staan wekenlang Dus dat idee van mijn moeder, om de boom in een emmer nat zand te zetten, was zo gek nog niet, denk ik bij mezelf. De oude emmer werd aan het oog ont trokken door een kunstig gedra peerde lap. Dat is één manier en een redelijk afdoende, dat kunt u rustig van mij aannemen. Tot aan Driekoningen bleef de boom bewaard zonder dat de vloer van de kamer op een bosgrond begon te lijken. Dat was vroeger. Kerstmis is tegenwoordig na de tweede kerst dag toch wel definitief voorbij. Dus de boom kan dan ook ver dwijnen, zij het met weemoed. Mocht u het lieflijk groene spar- reboompje reeds een tijd vóór Kerstmis willen kopen, dan kunt u hem het beste zo lang moge lijk buiten laten staan in de kou. Niet in de schuur of de garage, dan krijgt de boom te weinig zuurstof. Wilt u niet aan de emmer met nat zand dan kunt u in elk warenhuis terecht voor zo'n handige kerstboomstan daard. Dit over het goedhouden. De veiligheid is ook een pro bleem op zich. Wij hebben nog steeds niet kunnen scheiden van de echte kaarsjes in de kerst boom, al geeft het dikwijls span ningen in die vredige dagen. Elektrische lichtjes (kaarsjes zijn het voor mij niet) zijn natuurlijk wel bijzonder veilig maar zo af grijselijk steriel. Je mist een speciale geur en de flakkering van het kaarslicht. En het hoeft echt niet gevaarlijk te zijn. Je kunt namelijk van die heel ingenieuze kaarsenhouder- tjes krijgen waardoor de kaarsjes als ze op zijn, vanzelf uitdoven. Nou is het ook weer niet zo, dat je verder rustig de kamer uit Runt gaan en de boom de boom laten. Het blijft oppassen gebla zen. Een dood sparreboompje kan lekker branden. Om de prijs hoeft u het niet te doen. Kaars jes zijn iets duurder omdat ze Stukjes rond de voortdurend vernieuwd moeten worden en het kaarsvet wil wel eens op de vloer lekken. Nou, wat zullen we dan, hoor ik u zeggen. Ja, u moet het natuur lijk zelf weten, maar ik doe dit jaar weer échte kaarsjes in mijn kerstboom. De één schrikt er niet voor terug met Kerstmis zUn huis in een compleet bos te veranderen, de ander wil „al die rommel" niet in zijn kamer en gooit zich vol ledig op de „kunst". Toch zal in beide huizen met eerste kerstdag een écht stukje de weelderige taïel sieren, een stukje dat zelf gemaakt is. Want iets van jezelf hoort er toch wel bü cn kerst stukjes maken is vreselijk gezel lig werk ook al heb je er geen klap verstand van. Een klein beetje fantasie heeft iedereen Voor het grove werk, de denne- takken, het mos en de grillige boomstammen gaan we een mid dagje het bos in. Het is natuur lijk niet de bedoeling dat u hele bomen plukt of hele plaggen mos uitsnijdt, er ligt genoeg los. Voor de fijne finishing touch kunnen we het beste terecht op de bloemenmarkt, de takjes hulst, de lariks, de mistletoe, de kleu rige pepers, de rode tulpjes en hyacinten. Thuisgekomen spreiden we alles enthousiast uit op een paar kran ten en denken, wat nu? Een dennetak aan de muur spijkeren en er dan een kerstbal inhangen, dat kan iedereen. Maar we willen nu eens iets echt moois! Bruikbare en handige tips voor de beginnelingen kregen wij gratis van een aardige bloemist, die bij het woord Kerstmis de geur van hars al in de neus kreeg. Een ordinaire houten klerenhan ger kah bijvoorbeeld heel goed als basis voor een stukje dienen. Je kunt er verse vijgen vanaf laten hangen, met ijzerdraad wat mos aan de haak bevestigen en daar wat takjes en besjes insteken.' Durf eens een schilderij weg te zetten en hang daarvoor in de plaats een schilderachtig kerst stuk, zegt diezelfde bloemist. Met fruit, noten en groen kun je ontzettend veel doen. Het ge raamte maken we van ijzerdraad. Zelfs een prozaïsch voorwerp als een pollepel kan het uitgangs punt zijn voor uw mooiste kerst stukje. Gemakkelijk op te han gen. Een stukje mos in de lepel en de rest wordt aan uw eigen creativiteit overgelaten. De stukjes voor de tafel concen treren zich voornamelijk rond de kaarsen. Oude schaaltjes en bak jes zijn uitermate geschikt voor dit doel. Wat aarde voor de hyacinten en tulpjes die daar door dagen goed blijven, grillige takjes en tenslotte de kaars of de kaarsjes. U begint er steeds meer plezier in te krijgen en dat is gevaarlijk, want straks kunt u de talloze stukken en stukjes niet meer kwijt en bent u ge noodzaakt ze naar de buren te brengen. Had u een enkele grote kaars als middelpunt van uw feeste lijke dis gedacht, dan is die heel leuk op te sieren met een rood U ziet het. mogelijkheden te over lint waaraan u wat groen en om een heel eigen sfeer met besjes bevestigt. Kerstmis te preëren. Veelkleurige weergave op postzegels (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG ],Öp'clë eehtè kerstze gel die het Vaticaan heeft uitgegeven, staan gewone alledaagse blanke men sen afgebeeld. Eigenlijk zag men het kerstgebeuren toen nog te veel als een Westerse affaire. Het jaar daarop, in 1961, liet het Vaticaan het kerstkind op aarde komen als Chineesje, dat op de zegel wordt gekoesterd door een Chinese vader en moeder. Daarna volg de een neger-kerstkind, dat de stal moest delen met een karbouw in plaats van de os en de ezel en dat aanbeden werd door neger-herders. In 1963 liet het Vaticaan de geboorte plaats heb ben in een Kafferdorp in Afrika. St.-'Jo- zef, de voedstervader, was direct druk bezig met het stampen van de rijst. Toen was Japan aan de beurt. Japanse engelen hielden de wacht in een ver trek, waar op de grond werd gehuisd. In 1965 viel de eer te beurt aan de In dianen. Maria droeg bij die gelegen heid het haar In een lange zwarte vlecht. Het jaar daarop volgde weer 'n zegel die het kerstgebeuren in een land van blanke mensen weergaf". Terwijl hij deze monoloog houdt, bla dert Johan L. Th. A. Stahlecker (55 j. en directeur van een groot aantal verf- winkels) in één van zijn zestig postze- gelboeken. Ze zijn er stuk voor stuk de zegels waarover hij praat. De gehele Vaticaanserie van na 1940 is compleet. „In dat jaar begon het eigenlijk pas goed te lopen". Vijf jaar eerder had Johan Stahlecker net als bijna alle andere Nederlandse schooljongens, zijn eerste met moeite vergaarde zegels op een vel papier ge plakt. Hij legde zich aanvankelijk al leen toe op de buurlanden en besteed de er bijna al zijn vrije tijd en zijn zakcenten aan. Later kwam daar het Vaticaan bij en nog later de ruimte vaart, waarvan hij werkelijk elke ze gel, die ergens op aarde is uitgekomen, Het Christuskind bezit. Iets moeilijker zal het zijn om er ook de kerstzegel van dit jaar, waar voor een ongekend grote belangstelling bestond, aan toe te voegen. „Je raakt er'nooit op uitgestudeerd. Al die zegels hebben iets te vertellen. Ze hebben betrekking op een wetenschap pelijke gebeurtenis, een politieke of sportieve prestatie of nog andere on derwerpen. Het is niet mogelijk om tel kens alies van dat onderwerp af te we ten, maar ik heb toch ervaren dat er voor de algemene ontwikkeling geen beter middel bestaat dan de filatelie". „Neem deze serie Duitsland van de af gelopen honderd jaar. Als je goed kijkt, zie je toch precies waar ze toen al heen wilden! Dan zie je dat die waan zinnige verering voor het germanisme reeds door Bismarck werd gepropa geerd. Wat uiteindelijk in 1933 is ge- Christus wordt geboren als negerbaby. beurd, was een uitbarsting van wat toen al broeide". „Zo kun je aan de zegels van het Va ticaan zien dat in 1963 de Katholieke Kerk zich ging bewegen in de richting van de orthodoxie. Nu, vier jaar later, heeft die beweging een bekroning ge kregen toen Paus Paulus en Athenago- ras samen een religieuze dienst leid den. De gedachte aan deze eenheid is geleidelijk aan op de zegels versche- .Duidelijk ls ook dat tot een aantal ja ren terug deze zaak met uitsluitend katholieke ogen werd bezien. Zo ver scheen ter gelegenheid van het vluch- telingenjaar de zegel van de vlucht van Jozef en Maria uit Egypte en ook de zegel van Maria die met haar wijde mantel de vluchtelingen beschermt. Later ging men aandacht schenken aan de dingen van de dag; aan de malaria bestrijding, aan cultuurmonmenten en aan het „Rode Kruis". „In die Vatlcaanzegels ligt ook een pracht stuk geïllustreerde geschiede nis. Kijk maar eens naar deze volgor de: concilie, overlijden van Paus Jo annes, sede vacante, conclaaf en de kroning van Paus Paulus. Die geschie denis gaat weer verder als Paus Pau lus Rome verlaat en met opgeheven ar men de wereld intrekt". Johan Stahlecker onderbreekt zijn mo noloog niet als hij telkens weer naar een mahoniehouten kast van enorme afmetingen in de andere hoek van het vertrek loopt. Iedere keer komt hij weer met een ander boek terug. De kast is echter zo groot en de vulling met postzegelboeken zo doorslagge vend, dat de planken toch alsmaar ge vuld blijven. Eigenlijk is niets in deze kamer van dit huis aan het rustige deel van de Suezkade in Den Haag alledaags te noemen. Een halve wand is onzicht baar door aquaria en uit de overi ge aankleding zou je kunnen afleiden dat spoedig een mis zal worden opge dragen. Op een schoorsteen met afme tingen, die aan een wandaltaar doen denken, staat een gouden klok, er staan koperen kandelaars en netjes over de stoelleuning hangt een kazui fel. Johan Stalecker kocht die spullen echter alleen omdat hij ze mooi vindt en ook een beetje omdat hij het niet prettig vindt als ze bij een handelaar terecht komen. Johan Stahlecker klapt het laatste postzegel boek dicht en zegt: .„Al de ze duizenden zegels zijn, voordat ze verschenen, in de internationale vak bladen gepubliceerd. Alle nieuwe ze gels moeten eerst worden aangemeld bij de Internationale Postunie in We nen. Zonder registratie is het eigen lijk nog geen zegel, maar een plak plaatje". Overigens denken de mees te mensen dat gestempelde zegels meer waarde hebben dan nlet-gestem- pelde exemplaren. „Een zegel is pas goed als hij zdjn taak heeft volbracht", denkt men, „Dan weet je ook zeker dat het geen vervalsing is". Maar de laatste twintig jaar is juist de niet-ge- stempelde zegel vanwege de gaafheid meer waard". „De filatelie is een kei harde handel en iedere filatelist is een handelaar. Hij koopt telkens meer dan één nieuwe zegel, bewaart die een poosje en verkoopt hem dan tegen een hogere prijs. Zo heb ook ik mijn verzameling bij elkaar gekregen." Als het allemaal verloopt zoals Johan Stahlecker hoopt komt zijn collectie zegels eens in het Haagse Postmu- seum terecht. Hij ziet dat als de eni ge plaats waar zijn met moeite bij een gezochte series ook werkelijk bij- eenblijven. Tegen die tijd zal voorts de verzameling prentbriefkaarten van Den Haag, die hij bee.it, naar het ge meentearchief verhuizen. SOLENNITA' cristiana del t ii NATALE \t -W- Sm F. QC Enveloppe met drie kerstzegel» *3n het Vatioaan, die de geboorte ran Christus In China weergeven. machtig grote mahoniehouten kast. Onder de mistletoe mag je een meisje kussen Bij een complete kerstversiering hoort mistletoe, het takje met enkele dofgroene spitse blaadjes en witte besjes die op het twijgje groeien aan de voet van het blad. Een halve eeuw geleden keek een Jongemun steels naar boven of In bet voor Kerstmis versierde huls van het meisje zfoner dromen, mletletoe was op gehangen. Als zU daar onderdoor wilde lopen kon '»U haar een kus op de wangen drukken zonder dat Iemand hem van vrijpostigheid mocht beschuldigen. Tegenwoordig hebben de Jongelui geen mistletoe meer nodig om een kuaje te atelen; het wordt ze heua wel gegeven en het ia nog maar de vraag of de wereld daar nu beter of slechter van geworden ls. Maar de maretakken blijven bij Kerstmis horen omdat het van oudsher zo geweest la. Op het Franse platteland hangt het takje dezer dagen als gelukeeymbool in de boerderij en men wenst elkaar „Au gul l'an neuf!", een nieuw jaar onder de hoede van de maretak t Hoe zuidelijker men in ons land komt, dee te vaker *l]n in de kale bomen dikke dotten te zien, die ljjken op grote slordige nesten. De takken van Brabantse peppels en canadassen, en van Zuidlimburgse appel bomen zwiepen ln de herfstwind, maar de ruige nesten vallen er niet uit: het zjjn dan ook geen nesten maar woekerende parasieten, de maretakken. Vogels eten de kleverige bessen, strijken hun snavels weer glad aan andere bomen en brengen de zaden over op een stukje schors dat geschikt Is als bodem voor een nieuwe plant. De magische betekenis van de maretak vindt zUn oorsprong ln de Germaanse mythologie. Balder, god van lloht en schoonheid, voelde de beklemming van de dood op zijn hart. Daarom riep zijn moeder Frigg alles was op aarde kiacht had te verwonden en te doden- tot zich, en liet het zweren haar zoon niet te kwetsen. Z(J riep alle metalen, alle gesteenten, alle bomen, alle ziekten, en alls dieren. En ze legden de eed af. Maar de god Lokl was Jaloers op Balder en toen hfl eens zag hoe de A sen als spel Balder stenigden en met pijlen beschoten zonder hem te kunnen verwon den, werd hij verteerd van haat; en hij ontdekte dat Frigg één uitzondering had gemaakt. Z(J had het maretakje niet gevraagd haar zoon te sparen, om dat het nog te jong was om een eed te «weren. „Te Jong voor Friggs eed maar niet te zwak voor Loki's werk", zei de Jaloerse god en sneed een mare takje af. Terwijl de Asen nog speelden gaf hfl het takje aan Balders blinde broer, spande met hem samen de boog, riahtte met hem samen do maretak- pijl en schoot recht in Balders hart. De god van hst licht viel en alle lloht brak, de schaduw des doods bedekte de aarde. Uit de t(jd van geloof aan deze legende, stamt het geloof aan een macht die het takje heeft over licht en duisternis, over leven en dood, over gezondheid en ziekte. De druïden sneden de maretakken uit de bomen met gouden sikkel, vingen ze op in witte doeken en be reidden er geneeskrachtige en toverdranken uit. In oude kruidenboeken komt de bes van de maretak voor als geneesmiddel tegen' allerlei kwalen: vogel lijm helpt tegen epilepsie, bloedstoomlssen, vrouwen* kwalen, krampen. Om het licht te laten keren, om ziekten en rampen af te weren werd het maretakje eeuwenlang ln de hulzen gebracht wanneer de donkerste tijd van het Jaar aanbrak. Om een kerststukje sfeer te geven, om lets vast tw houden van een traditie waarvan de betekenis ver loren ls gegaan, ls nu de vrtf onooglök# mistletoe (die voornamelijk uit Frankrijk en België wonM geïmporteerd) ln bloemenwinkels te krijgen, en de prtjs ls niet gering.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 15