GEZAGSRAPPORT CONCILIE
SPREEKT NIET
HET VERLOSSENDE WOORD
3,48% rente-rekening
bij de postgiro*
IR]
P0D
„Radicaal beleid
kan KVP
Krediet van
2 min dollar
aan Indonesië
Nieuwe tekst
Onze V ader
Desnoods
financiële
offers
KVP-VERNIEUWING VAN BRUG AF GEZIEN S
Ko van Dijk
keek wel
vreemd op
Prijspeil in
akkerbouw
stelde teleur
ZATERDAG 9 DECEMBER 1967
DE LE1DSE COURANT
PAGINA 7
Ondanks lof voor grondige aanpak
Het rapport „gezagsopvattingen en gezagsbeleving", dat onderwerp van bespreking
zal uitmaken op de eerste plenaire vergadering van het pastoraal concilie begin
januari a.s., presenteert zichzelf met een grote bescheidenheid. „Dit rapport",
aldus de inleiding, „beoogt niet meer te zijn dan een poging om in de actuele
problematiek enige lijnen te ontwaren en hier en daar een handreiking te bieden
aan wie het aanbelangt". De kritische lezer vraagt zich af, wat hij uit een der
gelijke presentatie moet opmaken. Komt zij voort uit echte bescheidenheid? Of
heeft zij de onuitgesproken bedoeling eventuele critici de pas af te snijden?
i dus zonder remmingen zetten aan
Deze moet beginnen met een woord
van oprechte waardering. De commis
sie heeft zioh niet tevreden gesteld
met het plaatsen van kanttekeningen
en het doen van detailsuggesties, zij
heeft getracht de huidige gezagspro
blematiek in haar geheel te omvatten
en middelen aan de hand te doen, die
de huidige gezagscrisis in de wortel
zouden kunnen genezen. Daarbij kwam
zij tot conclusies, die volop de moeite
van het overwegen waard zijn. Kortom
de commissie heeft het concilie voor
zien van een goede basis voor een ge
sprek ever een uiterst gecompliceerde
materie. En dat is geen geringe ver
dienste.
Kerk en wereld
De opzet van het rapport is duidelijk.
Het wil vanuit de totale situatie, waar
in de mens van vandaag leeft en waar
in zich overal moeilijkheden met de ge
zagsuitoefening voordoen, proberen de
gezagscrisis in de Kerk te begrijpen.
Het wil vanuit de wereld een aantal
vragen stellen aan de Kerk, met nairle
over de uitoefening van het kerkelijk
gezag. Hieraan wordt meer dan de helft
der beschouwingen gewijd. Volgt een
korte confrontatie van het kerkelijke
gezag, zoals dat momenteel functio
neert, met de grondinspiratie van het
christendom; geconstateerd wordt, dat
het evar.gelisch-apostolisoh ideaal in de
huidige 'werkelijkheid maar moeilijk te
rug te kennen is. Tenslotte worden dan
enkele suggesties gedaan voor een
betere gezagsuitoefening in onze Ne
derlandse kerkgemeenschap. Wij zullen
de verschillende paragrafen van het
rapport op de voet volgen en hier en
daar onze kanttekeningen plaatsen.
Met de eerste paragraaf, die de ge
zagscrisis in onze huidige samenleving
beschrijft, kunnen wij ons in grote lijnen
verenigen. De uiteenzetting heeft geen
wetenschappelijke pretenties en zij kan
dat ook niet hebben. Hier en daar wor
den de zaken nogal vereenvoudigd, bij
voorbeeld waar de veelheid van groeps-
vormen tot twee typen worden terug
gebracht, de organisatorische gemeen
schap (bijv. 'een fabriek) en de per
soonsgemeenschap (bijv. een gezin),
die ieder hun eigen gezagstype hebben.
De commissie heeft zioh hier kennelijk
laten inspireren door Tönnies' studie
„Gernieinsdhaft und Gesellschaft", die
ondanks zijn blijvende waarde toch wel
verouderd moet worden genoemd.
In de tweede paragraaf probeert het
rapport de gezagscrisis, die zich binnen
de Kerk voordoet, te verstaan als een
weerspiegeling binnen deze speciale ge
meenschap van de algemene gezags
crisis die zich in heel de samenleving
voordoet. Factoren die in de algemene
gezagsgcrisis een rol spelen zijn o.a.
de democratische levenshouding, het
verlangen van de hedendaagse mens
zichzelf te zijn, het gebrek aan de no
dige maar helaas zeldzame deskundig
heid en vindingrijkheid bij de gezags
dragers, de schaalvergroting tengevol
ge van het gebruik der moderne publi
citeitsmedia. Deze factoren krijgen vol
gens het rapport binnen de kerkge
meenschap een bijzonder reliëf. En al
dus is de bijzondere gezagscrisis in de
katholieke Kerk voor een igroot deel te
verklaren.
Te algemeen
Met alle waardering voor de ter zake
doende opmerkingen, die in deze para
graaf worden gemaakt, moet het ons
toch van het hart, dat hier zo goed als
volledig wordt voorbygegaan aan de
geheel eigen aard van de kerkgemeen
schap als sociale groep. Natuurlijk is
ieder sociaal verband, daï in een totale
samenleving staal, onderhevig aan de
processen, die deze samenleving beroe
ren. Maar het heeft ook zijn geheel
eigen leven en dat zou toch in de eerste
plaats moeten worden onderzocht. Als
iemand by de dokter komt met klach
ten, gaat deze eerst de klager zelf on
derzoeken. Pas daarna tracht hij te
achterhalen, ln hoeverre eventuele af
wijkingen door lid milieu zijn gecon
ditioneerd.
In ieder religieuze groep doen zich ge
zagsproblemen voor. spanningen tussen
ambt en charisma, tussen priesterschap
en profetisme, tussen hoeders van een
heilige traditie en tijdgevoelige zielzor
gers. Deze moeten op zich bekeken wor
den, hoewel ze natuurlijk ook de in
vloed ondergaan van de gezagsmoel-
lljkheden, die zioh in de totale samen
leving voordoen. Waarom hebben de
aamenstellers van het rapport zich niet
laten voorlichten door een man als Joa
chim Wach, die in zijn boek Sociology
of religion een uitvoerige studie heeft
gewfld aan de geheel eigen problemen
van het godsdienstig gezag? Hij be
schrijft de verschillende typen van
godsdienstig gezag (de stichter van
een godsdienst, de hervormer, de pro
feet, de ziener, de tovenaar, de waar
zegger, de heilige, de priester, de reli
gieus) en laat zien hoe ze binnen hun
groep functioneren. Hij geeft een be
schrijving van de spanning die er heerst
tussen charismatisch en institutioneel
leiderschap; hy laat zien hoe de gelovi
gen op de verschillende vormen van
religieus gezag reageren. Als de samen
stellers van het rapport Wachs studie
in hun werkstuk hadden betrokken,
zouden ze waarschijnlijk meer zicht
hebben gekregen op de geheel eigen
aard van de gezagscrisis, die zich voor
doet ln de boezem van een religieuze
groep. En minder snel hebben gecon
cludeerd, dat deze in eerste instantie
•en sreenptogelm* Vs van de algsaneoe
Te weinig
oog voor
eigene van
religieuze
groep
gezagscrisis, die zich in heel de samen
leving voordoet, zij het ook, dat zij zich
in de religieuze groep heviger doet ge
voelen.
Theologisch zwak
Een uitgesproken zwak punt in het
rapport vormt de theologisch-exegeti-
sche paragraaf, die het kerkelijk gezag,
zoals wij dat kennen, confronteert met
het gezag, zoals dat in de apostolische
tijd. Het rapport volstaat hier met het
trekken van enkele hoofdlijnen en het
citeren van wat bijbelteksten, die deze
hoofdlijnen moeten ondersteunen Een
van die hoofdlijnen is, aldus het rap
port, dat de eenheid van het volk Gods
en zijn gehoorzaamheid aan Christus
voorafgaat aan het onderscheid tussen
gezagsdragers en onderdanen. Het ver
wijst daarvoor naar bijbelteksten, die
nu eens een door Christus aan de apos
telen gegeven volmacht betuigen, dan
weer deze volmacht „als het ware"
nivelleren ten gunste van de gehele ge
meente. Afgezien van het feit, dat de
rapporteurs hun stellingname op hin
derlijke wijze vervagen door de woor
den „als het wjire" in te voegen, lijkt
het te betreuren, dat zij zich hier niet
hebben laten inspireren door wat Hans
Kling in zijn jongste boek „De Kerk"
over de verschillende modaliteiten van
het kerkelijke gezag in de apostolische
tijd heeft gezegd. Kling laat duidelijk
zien, daf er toen twee typen van ge
meente waren, gemeenten met een
paulinische (meer democratische) en
gemeenten met een palestijnse (meer
hiërarchischekerknnrichting. Het aan
brengen van dit onderscheid zou de uit
eenzetting o.i. ten goede zijn gekomen.
Een tweede door de rapporteurs aan
gegeven hoofdlijn, nl. dat de volmacht
der bisschoppen in de jonge Kerk nooit
los wordt gedacht van hun feitelijke
„morele" waardigheid en positie tegen
over Christus en de gemeenschap,
wordt alleen gebaseerd op
uit de brief van Clemens. Dit is wel
heel smalle basis, o.i. te smal om de
verstrekkende suggestie, nl. dat een
niet goed functionerende bisschop door
de gemeenschap zou kunnen worden af
gezet, hoe dan ook waar te maken.
Bovendien hebben we ons afgevraagd,
waarom het woord „morele" tussen
aanhalingstekens moest worden ge
plaatst. Het lijkt absolute noodzaak in
een rapport als het onderhavige termen
te gebruiken, die het zonder aanhalings
tekens kunnen stellen.
Een derde hoofdlijn die in het rapport
getrokken wordt is o.i. nog vager dan
de beide vorige. Na gesteld te hebben,
dat het leidersambt moet worden opge
vat als een dienst binnen de gemeente,
als een broederlijke autoriteit, zegt het
rapport: „Broederlijke autoriteit be
staat tussen twee wezenlijke gelijken,
die tezamen een hoge autoriteit ge
hoorzamen en zich (slechts)? terwille
van orde en eenheid in een (niet louter
momentane) rangorde begeven". Wat
betekent dat vraagteken achter
„slechts"? Wat is een (niet louter mo
mentane) rangorde? Wat moeten we
met al die hakjes, vraagtekens en tus
senzinnen in een concilierapport? Zij
werken, althans op ons, uitermate ver
warrend.
Ons inziens is (lc commissie er niet in
geslaagd, het moeilijke probleem van
de gezagsverhoudingen in do jonge
Kerk op heldere wijze uit de doeken
-te doen. In ieder geval is de para
graaf, waarin een poging daartoe wordt
ondernomen, veel zwakker dan de an
dere, meer sociologisch georiënteerde,
paragraten. Daardoor komt het rap
port noodzakelijk naar één kant scheef
te hangen, nl. naar de sociologische
Suggesties
Geen wonder, dat dit in de gedane
suggesties voor een oplossing tot uiting
komt. Ze zijn te zeer vanuit een socio
logische en te weinig vanuit een theolo
gische gezichtshoek ontworpen. De
theologisch geïnspireerde suggesties
lijken meermalen voor discussie vat
baar, bijv. dat de hele gezagsuitoefe
ning kan worden teruggebracht tot de
verkondiging („in alles is hij verkon
diger, vertolker van de blijde bood
schap, ook wanneer hij geroepen is. een
beleid te bepalen in praktische zaken")
en dat de Kerk zou kunnen worden op
gevat als een „open systeem" waarin
ook voor „ketters" plaats zou zijn. Wij
laten de discussie over deze punten
graag aan de vaktheologen over.
Als socioloog willen wij vooral bena
drukken. dat de suggesties, die op so
ciologische overwegingen gebaseerd
worden, te veel ontleend zijn aan de al
gemene sociologie en te weinig aan de
specifieke godsdienstsociologie. Is het
wel zo zeker, dat wy de gezagscrisis in
een reliegieuze groep kunnen bewaren
met decentralisatie, delegatie van be
stuur, communicatie, .participatie, be
roep op deskundigheid, toepassing van
goed democratische gebruiken? Zou er
niet meer gezocht moeten worden naar
een herstel van het evenwicht tussen
ambt en oharisma, tussen profetie en
priesterschap, naar wegen om het ty
pisch religieuze gezag in de religieuze
groep op zijn geheel eigen wijze zo
goed mogelijk te doen functioneren
Misschien kunnen we onze bedoelingen
liet beste verduidelijken door te verwy-
zen naar twee figuren, die in de Katho
lieke Kerk van de laatste tijd een uit
zonderlijk goed functioneerde? Omdat
op Internationaal vlak Paus Joannes,
op nationaal vlak bisschop Bekkers.
Waaraan ontleenden zy dat gezag?
Hoe kwam het da'i liet bü hen zo uit
zonderlijk goed funcitloneerde Omdat
zjj wisten te delegeren, te decentralise
ren, te doen participeren? Of omdat zij
beschikten over religieuze gaven van
een heel bijzondere kwaliteit en deze op
aangepaste wijze in de Kerk wisten in
te zetten? Dat is een vraag, die wy in
tijden van een kerkelijke gezagscrisis
niet onbeantwoord mogen laten.
VAN DE WEIJER
(ADVERTENTIE)
grootste gironet met 1.500.000 rekeningen
alle overschrijvingen zonder kosten
overal gepast betalen zonder geld-op- zak
met de vertrouwde blauwe kaart...
en nu ook nog als nieuwe service de
Weer een voordeel voor rekeninghouders bij de postgiro: een
gemakkelijk te openen rente-rekening, waarop al even
gemakkelijk kan worden bijgeschreven en afgeschreven. De een
voudige manier om geld van de giro rentegevend te maken.
Alle particuliere rekeninghouders ontvangen hierover bericht.
in samenwerking mei de Rijkspostspaarbank
POSTCHEQUE- EIM GIRODIENST
bel grootste gironet van Nederland - volledig geautomatiseerd
DJAKARTA. (A.P.). Nederland
heeft een overeenkomst ondertekend met
Indonesië die voorziet lil een krediet op
op lange termijn van twee miljoen dol
lar mot een rente van drie pet.
In de overeenkomst wordt gezegd dat
het krediet argelost zal worden in 25
jaar waarin een periode van respijt van
/.even jaar is opgenomen. De twee mil
joen dollar maken deel uit van de 325
miljoen dollar die erediieiirenlandcn
kort geleden in Amsterdam besloten heb
ben aan Indonesië.
HERVORMDE KERK
DEN HAAG (K.N.P.). - Als een
van de eerste reformatorische Kerken
zal de Hervormde Kerk op de synode
van februari 1968 beslissen over in
voering van de nieuwe tekst van het
Onze Vader, die la opgesteld door het
Nederlands Bijbelgenootschap en de
Katholieke Bijbelstichting.
Van katholieke zljdr bestaat geen be
zwaar tegen invoering ervan, maar de
reformatorische Kerken moeten daar
over afzonderlijk beslissen, daar het
N.B.G. niet namens hen optreedt.
Alleen de slotzinnen van het nieuwe
Onze Vader w(jken af van dc gebruike
lijke. Deze luiden „Zoals ook wjj onze
schuldenaars vergeven cn leid ons niet
in verzoeking, maar verlos ons van de
boze". Tot slot volgt de doxologie
„Want U is het koninkrijk en de
kracht en de heerlijkheid In eeuwigheid.
Berli jnmuur
blijft dicht
met kerstmis
(Van onze correspondent Jan Bouwer)
BERLIJN. Ook dit jaar zullen de
burgers van West-Berlyn dal staat nu
wel vast niet de gelegenheid krygen
om hun familieleden in Oost-Berlyn met
Kerstmis en nieuwjaar te bezoeken.
Zelfs wanneer het communistische re
giem in Oost-Berlijn ook maar de ge
ringste neiging zou hebben de Berlijnse
muur voor kerst- en nieuwjaarsbezoeken
te openen, zou het nu te laat zijn om de
noodzakelijke voorbereidende maatrege
len te-treffen.
Op zulke dagen was voor Westberlij-
ners het betreden van het communis
tische deel van de stad alleen mogelijk
met bezoekpasjes. De laatste pasjes wer
den met Pinksteren 1966 aan dc West-
berlijners uitgegeven. Sedertdien zijn
familiebezoeken in Oost-Berlijn niet
meer mogelijk geweest.
Spionnagegroep
in Athene
veroordeeld
ATHENE (AP) Een bijzonder mili
tair tribunaal in Athene heeft vier var
de tien personen die beschuldigd wer
den van spionage voor Syrië veroor
deeld. Zij kregen straffen van 4 maan
den tot negentien jaar. Zes beklaagden
werden vrijgesproken.
Drs. P. Bogaers op congres
(Van o
i radl-
ADVERTENTIE)
ARNHEM
KVP-radicale oud-minister
Bogaers alleen tc redden door
eaal vooruitstrevend beleid tc
den. Een beleid zoals dc KVP-radicalen
dit voorstaan volgens hun manifest van
enige maanden geleden. Dit houdt, tevens
in. dfct deze KVp-radlcale p&rtjf moet
streven naar een bindende samenwerking 6e KVP
zeker met de Party van dc Arbeid en
D '66. Hy deed gisteravond een
hartstochtelijk beroep in Arnhem op dc
KVP-partyraad om zjjn beginselen, vast
gelegd in een eigen resolutie, te steunen.
„Het is misschien voor dc honderdste
maal dat ik dit zeg", aldus drs. Bogaers,
„maar de KVP is niet te redden met
alleen de uitspraak dat een partijvorming
op christelijke grondslag gewenst is.
Daar moet een radicaal vooruitstrevend
beleid by komen".
(Van onze parlementaire redactie)
ARNHEM De toneelspeler Ko van
Dijk keek vrijdagavond wel even vreemd
op, toen hij het restaurant van Musis
Sacrum ir» Arnhem binnen stapte. Je zag
liem gewoon denken: „Hier is Iets politie-
kcrigs aan de gang". Met zijn lange to-
neelstappcn stevende hij langs grote en
kleine K.V.P.'ers, zoals Aalberse, Bogaers,
Selimelzer, Harry Gielen, Antoine Jacobs,
premier l)e Jong en de oud-Arnhemse
excellentie me.j. dr. M. M. A. Klompé.
Midden in het restaurant zakte hy. Paul
Steenbergen en de andere leden van de
Haagse Comedie, tussen de politici- neer.
„Nou ja vooruit dan maar" dacht Ko van
Dijk bijna hnrdop. „Of wij toneel spelen
of de politici, wat zou dat eigenlijk. Mis
schien doen zij het wel beter".
Even later stond de Haagse Comedie in
de Arnhemse stadsschouwburg op het to
neel voor het spelen van Arthur Millers
„Van de brug af gezien". Qp een steen
worp afstand, op het toneel van Musls
Sacrum zetelde toen al het dagelijks be
stuur van de K.V.P., op weg naar een
nieuwe politiek, een radicaal vooruitstre
vende of een consequent vooruitstreven-
„Van de brug af gezien", zou deze door
braak naar pen nieuwe tijd niet direct
een breuk met de reuzenkracht worden.
Een aantal jongeren probeerde het wel,
maar na twee kreten tussen de toespra
ken door zwegen ze verlegen van zichzelf,
omdat ze blijkbaar zo maar in het open
baar iets hardop hadden durven zeggen.
Partij vooraitter mr. P. J. Aalberse, om
ringd door microfoons, glazen water en
dagelijkse bestuursleden, greep nn en dan
naar zijn hoofd. „Alles schijnt hier onder
stroom M staan. Het lijkt wel stroming
zes te worden binnen de K.V.P." riep hij
wanhopig uit.
Intussen beklemtoonde de vice-voorzit
ter van de jongeren-K.V.P. Antoine
Jacobs, dat voor de zoon van Vondeling
nou bepaald geen studiefaciliteiten nodig
zijn, maar wel voor de jongens, die geen
geld hebben om naar de universiteit te
gaan. „Ik pleit niet", zei hij, „voor een
roekeloze maar wel voor een radicale poli
tiek". Voorzitter Harry Gielen (geschorst
en niet geschorst door het K.V.P.-jonge-
renhoofdbestuur) zat uiterst rechts van
de bestuurstafel rustig aan zijn pijp te
trekken bij deze uitroepen van zijn vice-
voorzitter en fluisterde af en toe met het
Tweede-Kamerlid dr. Albering. Het lag
allemaal gisteravond nogal vredig. Een
enkel applausje, een enkel hard woord,
een gezellig glas bier, „de typische vrede
van Aarden", riep men hier en daar.
Maar wel praktisch dezelfde bloemen
op het Arnhemse toneel voor de K.V.P.
als 14 dagen eerder bij de Partij van de
Arbeid ln het Amsterdamse R.A.I -
gebouw, dezelfde spreektijdbeperking.
Voor de rest toch allemaal anders, een
wat gelaten, een wat afwachtende sfeer.
Want vandaag moesten de zeer harde
noten nog gekraakt worden. Noten, die
misschien voor een breekijzer van de
K.V.I'.-radicale drs. Bogaers zelfs r
te hard zouden kunnen z(jn.
En buiten op de tafeltjes wachtten sta-
pels bladen van Vrij Nederland, extra-
rood, extra-provocerend, wachtend op de
K.V.P.-lezers. Een steuntje voor de j
K.V.P.-radtcalen misschien op de weg I
naar hun vernieuwing.
Goed, prof. Van der Grinten zei dan
wel dat als het kabinet-De Jong de vier
jaren zal uitzitten dé K.V.P. zijn 50 zetels
zeker weer terug zou hebben. Maar zijn
tegenspeler drs. Bogaers had kort daar
voor al gezegd, dat. voor de goede oude
K.V.P. nog maar één middel over was:
zijn radicale reddingsgordel, vol gestopt
met vooruitstrevende programma's.
Maar prof. Van der Grinten wist dan
ook al dat hij, aoalfl hij wd voor een ver
loren zaak pleitte. ZtJn behoud van de
self stand (ge K.V.P. won het wel niet halen.
Dc basis van een christelijke volks
party zag de KVP-vice-voorzittcr ge
legen in de begrippen naastenliefde,
verdraagzaamheid, gerechtigheid, per
soonlijke verantwoordelijkheid en saam
horigheid. Een dergelijke party zal dc
politieke beleidslijn van het KVP-verkie-
zingsprogram consequent doortrekken.
Een scheiding tussen katholieke cn chris
telijke partijen wees drs. Horbach af.
Voor een gescheiden optrekken der
christelijke partijen is volgens hem geen
rechtvaardigingsgrond meer tc vinden.
HU noemde de partijraad „de eerste
grote stap" naar die uiteindelijke een
wording van KVP, AR cn CHU in een
grote volkspartij. Drs. Horbach herin
nerde eraan, dat de overgrote meerder
heid van de leden in het kader van de
KVP zich de afgelopen maanden voor
deze koers heeft uitgesproken. Hot recht
partijvorming vanuit ceil socialis-
of liberale visie cis ik ook op
de christelijke visie, aldus drs.
Horbach.
Om maar niets te zeggen van dr. Couwen- Kamerlid, nu Tweede-Kamerlid kreeg het I
berg, de man van het Democratisch Cen- grootste deel van de partijraad, namelijk I Drs. Couvvenborg, de voorman van het
tegen elf uur, op zijn hand, toen hij een Democratisch Centrum Ned. rl.ind, ver-
bewogen woord voerde voor dc vele dedigde zijn resolutie, waarin de partij
die a| vele jaren lang juist raad werd voorgesteld de KVP om te
uor de sociale gerechtigheid gevochten vormen tot een nieuwe vooruitstrevende
adden. j volkspartij. Hij beriep zich daarbij op
een uitspraak van het concilie, waarin
gestefld zou zijn, dat hot christelijk geloof
geen politieke boodschap bevat. Daarom
infessionali'
Oud-minister Bogaers trad gisteravond
in de partijraad op als woordvoerder en
verdediger van het KVP-radicale stre
ven. Hij zei daarbij nadrukkelijk dat het
uitspreken van een voorkeur voor samen
werking niet afdoende is. Dit is volgens
hem wel een stembusakkoord. Over deze
kwestie wordt vandaag in Arnhem uit
voerig gediscussieerd.
De oud-minister wees erop, dat het
KVP-program veel verder moet gaan
dan het nu is. Dat voor het verwezen-
lijke van veel vooruitstrevende plannen
op nationaal en internationaal terrein
desnoods meer financiële offers gevraagd
moet worden. „De behartiging van de
belangen die ons allen aangaan, moet
bij dit alles voorop staan. Daarbij dragen
wij tevens de verantwoordelijkheid voor
de landen die het minder goed hebben
dan wij", aldus drs. Bogaers.
KVP-vice-voorzitter drs. I-Iorbach leid
de de eerste resolutie van het partij
bestuur in, waarin gepleit wordt voor de
totstandkoming van een algemene chris
telijke volkspartij met een consequent
vooruitstrevend karakter. Zolang dit niet
realiseerbaar is moet naar een verder
gaande samenwerking of federatie tussen
KVP, AR, CHU gestreefd worden. Drs.
Horbach drong aan op een duidelijke, wel
pverwogenr,beslissing vim- de partijraad,
want het is de hoogste tijd dat men weet
aftiFMiteto mét ^de IWP
gen links, rechts of
in het centr
Horbach van de hand. „De positie van
de KVP is en zal nooit bepaald worden
door andere politieke groeperingen, die
zich links of rechts van de KVP op
stellen. Het karakter van de KVP wordt
uitsluitend bepaald door haar eigen
programma".
trum Nederland. „Ik ben al op
het einde", riep hij partijvoorzitter Aal
berse toe, toen hij iets te lang sprak. En K.V.I
voor het eerste lachte toen eindelijk deze
K.V.P.-partij raad.
En 's avonds laat dronk de jonge An-
toine Jacobs met zijn jonge aanhang een Hing dan toch al een zekere overeen-
fris glas bier op het succes van zijn radi- komst in de lucht? Zoals op een steen-
ciale verdediging. Of het vandaag nog zo worp afstand ook de Haagse Comedie met
fris zal zijn? zyn „Van de brug af gezien" alle toe-
De Limburger Mnenen, grijs geworden i hoorders en toeschouwefa op zijn hand
in de vroegere K.A.B., later Eerste- I had kunnen krijgen?
gemeen menselijke lading", aldus drs.
Couwenberg. Politieke machtsvorming
in naam van Christus is een hoogst du
bieuze zaak, zo zei hij. Zijn resolutie
pleit ervoor om met andere politieke
stromingen en groeperingen, die even
eens tot een nieuwe partijstructuur wil
len komen, te gaan praten en samen
werkingsmogelijkheden te onderzoeken.
Prof. Van der Grinten verdedigde zijn
resolutie om niet te streven naar fede
ratieve samenwerking of fusie met an
dere christelijke partijen, maar te stre
ven naar een min of meer duurzame
politieke samenwerking met de P.v.d.A.
Hij bleek niet te zwaar te tillen aan het
zetelverlies voor de KVP. Evenals dank
zij de vertrouwenwekkende figuur van
prof. De Quay de KVP in 1963 50 zetels
wist te behalen, zo zou de KVP dat in
1971 onder aanvoering van premier De
Jong weer kunnen, meende prof. Van
der Grinten.
(ADVERTENTIE)
'n.v. verzekerings
maatschappij
...om zéker
te zijnT
west blaak 22-r'dam
lei. 010-110004'
L.T.B.-VAKGROEP:
sering van de politiek. „De christelijke
vlag moet echter bij velen nog over
eind blijven, ook al dekt zij een al-
Paiu PauliiM ia
HAARLEM Tijden* de jaarvergade
ring van vakgroep akkerbouwer! van de
L.T.B., gisteren in Haarlem gehouden,
heeft de algemeen voorzitter, mr. 1'.
Brouwer, de gouden erettpeld vra de
J boiid o ver ha 1 llgd aan de heer A. C.
J Remmeren uit Middcnmcer.
De gedecoreerde trad als adviserend
bestuurslid vun de vakgroep af wegens
zijn leeftijd (68). De heer Kcmmeren be-
dunkte om die reden ook voor andere
bestuursfuncties, die hij tal van Jaren
met grote bekwaamheid heeft vervuld.
Onder meer was hij bestuurslid van het
landbouwschap en van de K.N.B.T.B. De
onderscheiding noemde mr. Brouwer een
gulden erkenning van zijn verdiensten.
Uit Iv.-t bestuur van de vakgroep tra
den de heren W. Bus (Hoofddorp), G. S.
Vollebrecht (Zoetermeer) en J. J. Rem
meren (Slootdorph In hun plaats werden
I respectievelijk gekozen dc lieren G. A.
van Mil (Nieuw Vennep), L. J. van der
Burg (Pjjnacker) en N A. Knook (Mid-
I denmeer). Deze laatste werd teven»
I hoofd bestuurslid van de L.T.B.
Voorzitter Th. J. van de BUl had In
zRn openingsrede aangestipt, dat het af
gelopen jaar dank zR gunstige omstan
digheden een goede opbrengst te zien had
gegeven, maar dat het prijspeil van de
akkerbouwprodukten over het algemeen
teleurstellend moest worden genoemd.
Verbeteringen hiervan moeten onder meer
worden verkregen door ren garantie
regeling voor de graszandtcell cn gelijke
belastingheffing in E.E.G.-verhand.
Tenslotte hield de heer W. H. Kwaker-
naak, 'secretaris van de afdeling akker
bouw van het landbouwschap, een inlei
ding over de ontwikkeling op het gebied
van de akkerbouw binnen het E.E.G. -
Universitair nieuws
l-UJMEGEN Aan de Katholieke Unlverat-
|t«u geslaagd voor aeml-arUcxamen: mcj. j.
8. M. v. d. Helm (Den Haag).
paramaribo Dr. I. van der Xuyp,
directeur van het bureau voor openbare gr
aondheldazorg ln Paramaribo, la benoemd tot
hoogleraar aan de rljkaunlveraltett In Lelden.
HU cal daar ongeveer negen maanden college
••ven hi tnlMeuhygleiv*