óe kRantentuin K e >Th ging de mist in Duizenden meisjes zijn een vrouw te erg hello goodbye De Drie op vakantie (8) door neef Ton In onze recensie van de in Rotter dam gehouden „Hippy Happy"- beurs la al geschreven, dat het optreden van Keith West en z|jn begeleidingsgroep „Tomorrow" een muzikaal deb&cle vormde, dat door niemand geëvenaard werd. Keith West zei na afloop desge vraagd: „Wat wil Je? Op de plaat word lk begeleid door een orkest van ruim vijfentachtig man én het hartveroverende kinderkoortje. Hier ln Rotterdam moest Ik het doen met mijn drie man sterke be geleidingsgroep. Het publiek wil nu eenmaal dat wij ook de „Teen age opera" brengen en moet dus dat het min der fijn gaat dan op de plaat". Bovendien beweerde Keith last te hebben van een lichte verkoud heid. Al met al verontschuldigin gen, die niet kunnen verbloemen, dat Kelth een schoolvoorbeeld ls van die artiesten, die op de plaat geweldig zijn, maar op de Blihne door de mand vallen als tweed e- rangsprodokten. Keith West be gon zo'n zes maanden terug aan een oud Idee van hem te verwezen lijken: het maken van een opera, speciaal voor tieners. „Uiteraard kon dat niet met die zwaarwichtige melodietjes. Met behulp van een Duits tekstschrij ver heb lk toen een aantal moder ne nummers gecomponeerd, die handelen over een aantal perso nen ln een gefingeerd dorpje er gens in Europa. Ik kan je wel ver tellen, dat het enorm duur geweest ls. Ruim 1500 pond 15.000 gul den) vergden de noodzakelijke on kosten". Gelukkig voor Kelth deed een van zjjn songs het enorm bjj de teen agers. De „Excerpt from a teen age opera" stond geruime tyd bo ven aan de hitlijsten ln Engeland, België, Frankrijk, Duitsland én natuurlijk Nederland. Begin de- «*ii» cember komt een tweede song uit de opera op de markt: „Sam", waarvan Insiders heel wat ver wachten. Bovendien wordt dan ook de eerste elpee gereleasd en waar schijnlijk de film rond deze opera ln roulatie gebracht. Al met al een financieel zeer aantrekkelijk ge heel. Hetgeen echter wel nood zakelijk is, want zo gauw de pu bliciteit rond de „Teenage opera" enigszins geluwd is zullen wjj wel nooit meer i Kelth en zijn Bill Wyman, basgitarist van The Rol ling Stones, staat er weer alleen voor. Zijn donkerharige, 25-Jarlge vrouw Diana heeft hem verlaten. De reden: zjj wil met niemand delen, laat staan met duizenden vreemde vrouwen. „Want", zegt zjj, „welke vrouw vindt het fjjn dat haar man door duizenden vrouwen achterna gezeten wordt. Het is de schuld van de de Rolling Stones- fans dat ons huweljjk kapot ls. Zjj zorgden voor het succes van de Sto nes, maar ze maakten het ons ook onmogeljjk een normaal gezinsleven te leiden. We konden ons huis niet eens verlaten voor een uitstapje zon der bestormd te worden door gillen de meisjes". Diana ontmoette Bill toen hjj nog technisch student was. Bill was 19, zjj een jaar jonger. Ze trouwden na enige tjjd verkering te hebben gehad. Toen Bill in een weinig bekende band speelde ontmoette hjj Mlck Jagger en zjjn vrienden. Hjj werd uitgeno digd om tot hun groep toe te treden. Binnen een jaar stonden de Stones daarna aan de top van de popmuziek wereld. „Eerst Vond lk het geweldig om een beroemde echtgenoot te hebben", ver telde Diana onlangs. „Maar toen be gon ons gezinsleven te veranderen. Het succes steeg BUI niet naar zijn hoofd, maar hjj begon zich zorgen te maken over het gedrag van de Rol ling Stones, over wie hij In de kran ten las. Hjj werd stil en teruggetrok ken". Diana wil niet dat Bill voor haar zjjn carrière opgeeft. Maar ze wil ook niet schelden. De beslissing hierover laat ze aan hem over. Een ding ls echter zeker. Teruggaan doet ze niet. Diana wil zich niet twee keer stoten aan dezelfde „stone". Herfstvakantie met de papagaai Ik ben ln de herfstvakantie bij mijn oom in Brabant geweest. Die oom heeft een boerderij met 9 paarden, 8 schapen, 12 koeien, 14 kippen en 7 varkens. Wij kwamen daar met vader, moeder, mijn 5-jarig zusje Petra en lk. „Zo zijn jullie daar!" zei mijn oom. ,,Ja, dat ziet u toch", zei mijn zusje. „Zo baldadig aapje ben je daar", riep tante die aankwam lopen. „Kom Pe tra we gaan naar de knorretjes". „Ja", zei oom, „er zijn 12 kleine knorretjes". Iedere dag moest Petra naar de var kentjes. De dagen gingen vlug voor bij, maar 's nachts sliep ik om 12 uur nog niet, door de stilte. In de stad was ik gewend aan het getoeter van auto's en zo. Hier was het doodstil, 's morgens schrok ik van het gekukel van de haan en dan was het pas zes uur. Ik sliep weer in en werd even later wakker van het slaan met vleu gels. Ik ging recht in bed zitten en wie kwam de deur binnen? Het was Lorre de papegaai. „Kletskop, klets kop, opstaan, avond" riep hij. „Avond?" riep Petra „het is ochtend. Zeg maar: „ochtend". Maar Lorre riep weer: „Kletskop, kletskop, avond". Even later hoorden we voet stappen op de trap. Het was mijn oom. „Boem!" gooide hij de deur open en liet ons een klein kuikentje zien. „O, o, o wat leuk." zeiden we. „Klets kop, kletskop, voor mij om op te eten Lorre." 's Middags gingen we naar het don) boodschappen doen. Ik kreeg een babypopje en Petra een stoeltje met een pop er in. Toen we thuis kwa men hielden we een wedstrijd in zin gen. Ik zong: Midden op het grote plein staat het stalletje van Katrijn. „Mooie blommen, mooie blommen, Mensen hierheen moet je kommen. Ik heb margrlfeten, mooie anjers Ik heb margrieten, mooie anjers Rode rozen, korenbloemen, Veel te veel om op te noemen. Lelietjes voor twintig centen Prachtig mooi je ruikt de lente. Kijk daar komt kleine Peter aan, By het stalletje biyft hy staan. „Wel m'n jongen" zegt Katrijn „Wat zal het wezen, wat zal 't zyn? Irissen met lange stelen Wil je paarse, wil je gele. Moet Je ze voor je moeder halen Neem dan lelietjes van dalen. „Mooi! prachtig"! riepen ze alle maal Petra zong nog een versje van drie hondjes. „En nu naar bed!" riep tante „want morgen moeten jullie weer naar huis. Marianne Amsterdam vertelt een sprookje Het geluksstuivertje Er was eens een jongetje dat Pietje heette, zijn vader en moeder waren gestorven en hy was helemaal alleen. Overdag werkte hy een beetje by een boer en 's nachts sliep hy in de hooi berg. Hij had een hondje, dat Keffie heette. Op een dag toen Pietje in de hooiberg lag om te gaan slapen, stond er opeens een raar mannetje voor hem. „Ben ik wakker of droom ik," zei Pietje „maar u lijkt wel een tovenaar". „Dat ben ik ook", zei het mannetje. Keffie sprong tegen hem op. „Stil Keffie, we gaan slapen". Ook het mannetje ging in de hooiberg sla pen. De volgende morgen werd Pietje wakker en het mannetje was weg helemaal weg, alleen vond Pietje een stuivertje, een doodgewone stuiver, maar Pietje wist niet dat het een toverstulvertje was. Eerst ging hij wat brood kopen „Hoe kom jij aan geld?" riep de boer, maar Pietje ren de weg en wat was dat?" Hy had de stuiver nog. Langs de weg zat een meisje te huilen. „Waarom huil je?" „Ik ben jarig vandaag en nu mag ik niet op school trakteren". „Kom we gaan kauwgom kopen, ik heb geld". Ze kochten kauwgom en later voelde Pietje in zyn zak en weer had hij nog de stuiver. Pietje kwam een mager hondje tegen. Hij ging naar nieuwe VARA's „Fenklub" mag dan de primeur van de nieuwe Beatles-single ge had hebben, „Ook voor Jou" heeft vandaag een foto van de hoes. De a-kant van de plaat „Hello-goodbye" werd door Paul McCartney en John Lennon speciaal voor deze gelegenheid geschreven. Paul verzorgt de solo-zang. Op de b-kant staat ,,1'am a walrus", een werkje uit de nieuwste Beatlesshow. „The Magical Mysterie Tour", die de B.B.C. als kerstverraaslng voor de En gelse fans op het scherm brengt. Het verhaal draalt rond de avonturen, die de heren Beatles beleven als zjj met een kleurig uitgedoste autobus zomaar ergens neerstaken. Het Is de bedoeling, dat de fUm ook in Nederland op de beeldbuis komt. de slager en kocht een stuk worst. Het hondje rook er aan en hapte het toen op. En ook nu weer had hy de stuiver in zyn zak. Nu wist hy, dat het een toverstuivèr was, waar hy steeds lekker brood voor kon kopen. De gouden klompjes Er was eens een boerinnetje, dat heette Marianne. Ze bezat een paar mooie gouden klompjes, gemaakt van stevig goud. Iedere morgen stond ze vroeg om zeven uur op en dan was haar eerste werk de gouden klompjes oppoetsen. Ze kon met haar klomp jes mooi dansen. Op een keer dat ze weer aan het dansen was en alle bloemen en vogeltjes en koetjes naar haar keken, kwam daar ineens een koetsje aangereden op de Molenweg. En weet je wie daar in zat? Prin sesje Pampelon. Ze zag hoe mooi Ma rianne danste in de wei. Ze stapte uit, liep tot het prikkeldraad en wenkte Marianne naar haar toe te komen. Verlegen liep Marianne tot het prik keldraad. „Zeg kind, wat kun jy mooi dansen!" riep de prinses, waar heb je dat geleerd?" „Ik heb helemaal niets geleerd", zei Marianne verle gen „dat doen myn klompjes, die wy- zen mijn voeten hoe sierlijk ze moeten dansen". „Hoera!" riep het prinsesje biy „geef my dan je klompjes". Maar het boerinnetje zei: „nee, ik geef mijn klompjes niet". Toen begon prinses Panpelon te huilen, ze stapte in haar koetsje en reed verdrietig weg naar huls. In het paleis zat koning Klaus al op haar te wachten met het ganze- bord. „Ha!, ik zie haar al aankomen!" riep de koning blij en tot de portier zei hy: „Maak gauw de deur open want Pampelon komt er aan". Huilend kwam het prinsesje binnen. Een traan viel op het ganzebord. „Wat is er gebeurd?" vroeg de koning ver baasd. Luid snikkend vertelde ze het hele verhaal aan haar vader, die haar begon te troosten. „Weet je wat we doen Pampelon? Ik stuur een lakei met een grote zak geld en vraag dan aan het boerinnetje of ze de klompjes wil geven". Zo deed de koning en de lakei kwam terug met de klompjes. De prinses deed de klompjes aan en begon te dansen, maar het ging niet mooi. Ze werd zó kwaad dat ze de klompjes uit het raam gooide. De kok vond ze in het gras en bracht ze weer bij het boerinnetje. Marianne ging met de klompjes naar het paleis en leerde de prlftses dansen. Jolanda Phllippo. We zijn weer terug van de Sint afhalen Wat ls het toch mooi geweest! 't Begon al toen we met veel plezier de koets op- en in stapten gewapend met toeters en vlaggetes en de kran tenmutsen op. 't Weer was zonnig en geen enkele muts waaide af. De mensen langs de straat teken lachend naar de vroiyke groep. We reden achter St.-Nicolaas aan en vlak voor ons de muziek. Wat hebben we ge zongen! In de Stadsgehoorzaal kre gen we mooie plaatsen recht over het toneel, zodat we het bezoek van de Sint goed konden volgen. Ook de goo chelaar was leuk, maar de buikspre ker met zijn pop vonden we nog het aardigst. Om 4 uur gingen we naar huis met een zak snoep, 't Was een fijne middag geweest. Dag kinders. Wie stuurt er nog een Sint-Nicolaas-evrhaalt je TANTE JO fin s<if F B4S--67 Fig. b: By oni die ik v< jullie i HET BEELDVERHAAL IS IN DE WAR GERAAKT. i op de krant werkt een hele nare man. Hy heeft de strip >or jullie had gemaakt helemaal in de wèr gegooid. Willen s helpen de plaatjes weer ln de goede volgorde te zetten? Het is niet zo moeiiyk geloof ik. '£-9 :<3-S 'Y-f :0-8 'Q-Z !a-I :SuisBOido Moe, doodmoe waren ze in bed ge vallen de vorige avond en hoe wreed was dan ook volgende ochtend de ver storing van hun nachtrust. Een wre de verstoring van hun achtrust? Hoe dan wel? Nu, dat zal lk vertellen, ze werden gewekt door kanonschoten! Was er soms oorlog? Nee hoor geen oorlog, maar wel „le quatorze juïllet" de veertiende julie, de nationale feest dag van Frankrijk. Als Jullie had den gehoord wat daar in die kajuit gezegd werd! Ja, vloeken, dat kun nen de Hollanders wel! Maar toen ze uitgeraast waren over de manier waarop de Paryzenaars hun nachtrust verstoord hadden, realiseerden ze zich, dat het de „quatorze juïllet" was. Ze kleedden zich vlug aan, ontbeten en gingen de wereldstad in. Wat was het een drukte, wat een mensen waren er op de been. Paul, die oorspronkelijk uit Lelden kwam, vond het net 3 ok toberfeest. Ze vonden het grandioos in de stad en er was geen haar op hun hoofd die er aan dacht naar de IJfeltoren te gaan, of het Louvre te bezoeken. Ja, ze hadden ontzet tend veel plezier. De parade was prachtig. Voor de parade hadden ze een prachtig plekje gevonden, recht tegenover de loge van president de Gaulle. Ze hadden dus geluk, want als er een muziekkorps langs kwam, waren de bazuinen en trompetter» natuuriyk ln volle actie. Na de parade doolden ze nog wat door de stad. Ze voelden zich net zo als alle andere Fransen, ze waren helemaal ln een feeststemming. Overal waren muziek korpsen in de stad en pas tegen een uur of vyf merkten ze pas hoe laat het was. Vlug gingen ze met de me tro terug in de richting van de jacht haven om ook eens aan de inwendige mens te denken, want ze hadden niets meer gegeten sinds 's morgens half negen. Uit de metro gekomen kon Janluc het niet nalaten een goede fles wyn te kopen: hy was in zo'n feeststemming. De twee anderen von den het best, ze hadden ook wel trek in een goed glas wyn. Vlug werd het eten klaargemaakt en gegeten. On- ondanks het feit, dat ze op vakantie waren hadden ze toch haast. Overal ln de stad zouden openluchtbals zyn en daarnadaarna zouden ze naar het vuurwerk gaan. Om half acht waren ze weer ln de stad. Voor de bals Interesseerden ze zich echter niet ze hadden een leuk stel Franse Jon gens en meisjes ontmoet, waarmee ze verder de hele avond optrok ken. Ze hadden ontzettend veel ple zier met elkaar. Vooral door hun grappige uitspraak waren ze hele maal „in" by de Fransen. Ze moesten van alles vertellen over hun land „Hol land". Nou, die Hollanders dat wa ren maar vreemde lui, vonden ze. Hun verbazing steeg heleimaal ten top, toen ze vertelden, dat ze 3 meter be neden het zeeniveau woonden. Dat was toch veel te gevaariyk! Ze wil den het niet geloven. Op hun beurt leerde ons drietal ook heel wat van de Fransen. Het was toch wel leuk en met al dat gepraat vloog de avond voorby. Om kwart over elf bemerk ten ze plotseling, dat ze zich moés ten haasten om nog op tyd bij het vuurwerk te zyn. Gelukkig kwamen ze nog op tyd aan en hoefden ze niets van het vuurwerk te missen. Na het vuurwerk werd er uitgebreid af scheid genomen van de Franse jon gens en meisjes waar ze de hele Nr. 5: De Tweelin gen. a) Huch! Wat is dat spannend! b) Ik weet heus wel, dat het maar een te kenfilm was en dat er geen draken be- c) Maar zullen we de bedden toch maar by elkaar schuiven. avond mee opgetrokken waren. Ze spraken af, dat ze elkaar de volgende dag bij „Gare du Nord' zouden ont moeten. Nadat zy op hun beurt ge zegd hadden, waar hun boot lag, gin gen ze snel op huis aan, of liever ge zegd op de boot, aan. Eerst de metro, dan nog vyf minuten lopen en ze zagen de haven al. Wat hadden ze een slaap en wat was het donker, je kon je benen wel breken! Maar wat gebeurde er, Jean Luc, die voorop liep, wilde de loopplank op stappen, maarer was geen loopplank meer! Een enorme plons en Jean Luc moest laten zien dat hy kon zwemmen!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 10