3,48% rente-rekening bij de postgiro* P0D 1.500.000 rekeninghouders maken al een voordelig gebruik van de postgiro. De postgiro is een vertrouwd begrip voor alle Nederlanders. ,Jk ben echt een mens voor toneel Nel Oosthout speelt vanavond „De vroedvrouw"' van Otto Dijk bij alle bekende postgiro-voordelen nu nog een nieuwe service, de RADIO VANAVOND PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DONDERDAG 23 NOVEMBER 1987 Belangrijke dagen voor de P.v.d.A. VANAVOND begint in Amsterdam het elfde congres van de Partij van de Arbeid; een belangrijk congres omdat het een beslissing zou kunnen brengen op de vraag welke koers de Nederlandse socia listische partij op een kritiek moment van haar bestaan gaat kiezen. Immers, door de grote publiciteit rond het optreden van christen- radical en is wel eens de Indruk gewekt of alleen de con fessionele partijen op een keerpunt staan. Vergeten wordt dan, dat geen enkele poli tieke partij ln Nederland de laatste tien jaar zulk een onafgebroken keten van nederlagen met zich 6ieept als de Partij van de Arbeid, terwijl het optreden van „Nieuw Links" en ander» pressiegroepen in de partij voor een beweging gezorgd hebben, die niet veel minder heftig is als de storm die de christen-radicalen in hun milieus hebben laten opsteken. Tactisch is het voor de Partij van de Abeld dan ook een tegenvaller, dat haar congres plaatsvindt op een tijdstip, waar op binnen de confessionele partijen de beslissing nog niet gevallen is. Ook in de politiek blijft het immers plezierig om op de achterhand te zitten en dit gaat in het bijzonder op, wanneer er zoals nu sprake is van eventuele belangrijke veranderin gen in het politiek bestel. q*WEE belangrijke kwesties lopen als 1 een rode draad door vrijwel alle be langrijk» agendapunten: „Gaat de Partij van de Arbeid koersen in een richting zo als Nieuw Links die wil" en „Hoe gaan de Nederlandse socialisten zich opstellen tegenover de gebeurtenissen binnen de confessionele partijen en tegover D '66"?. De kans is bovendien groot, dat deze bei de hoofdpunten elkaar weer sterk gaan beïnvloeden, zodat voorzitter dr. J. Tans en zijn medeleden van het presidium een verre van gemakkelijke taak krijgen. De twee genoemde kwesties kunnen van invloed zijn op vrijwel alel punten die tussen vanavond en zaterdagmiddag op het congres aan de orde komen. Bij het verslag over het politiek beleid, bij de behandeling van een nieuw basisprogram, bij de bestuursverkiezingen, bij de reor ganisatie van Het Vrije Volk, bij de twee reeds ontworpen resoluties (over vernieu wing van de parlementaire democraten over de vredespolitiek) en waarschijnlijk ook in de slotrede van politiek leider en fractievoorzitter oud-minister Den U.vl. Op verschillende bestuursvoorstellen en onderdelen van de conceptie soluties zijn amendementen en aanvullingen voorge steld, waaruit de in de partij levende divergente stromingen merkbaar zijn. Naast punten die in vérgaande mate stro ken met ideeën die door de christen-radi calen krachtig geponeerd zijn, ontmoet men op die manier andere die de druk van „Nieuw Links' verraden. Het merk waardige is overigens dat Nieuw Links er christen-radicale denkbeelden soms paral lel lopen, maar op andere punten in de praktijk eikaars tegenpolen zullen blijken. Hoe kan de leiding van de Partij van de Arbeid erin slagen om zich tegenover de druk van een éne groep soepel op te stellen, zonder daarmee de kans op sa menwerking met de anderen te verspe len? Het lijkt ons een van de moeilijkste opgaven voor voorzitter Tans c.s. UIT de enorme hoeveelheid voorstellen en amendementen van de afdelingen blijkt wel, dat de kwestie van het mee werken aan een stembusakkoord of niet op het congres uitvoerig aan de orde kan komen. Op papier gezien is de adhesie voor een stembusakkoord groter dan de tegenstand. Maar van diverse kanten wordt erop gehamerd, dat de Partij van de Arbeid in de eerste plaats zou moeten proberen samen met de P.SP. een krach tige socialistische partij te gaan vormen. En waar ook in „Nieuw Links" wel denk beelden leven die hiermee corresponde ren. zou een fikse discussie op dit punt ook geen verrassing zijn. Nu is er op dit moment ook ih de so cialistische pers meer aandacht gevestigd op de velschillen tussen Bogaers en Aal- berse dan op uiteenlopende denkbeelden ln de top van de eigen bevriende partij. Uiterlijk is evenwel de Indruk gewekt, dat voorzitter Tans de naar links trekkende groeperingen een flink 6tuk verder tege moet gekomen is dan bijvoorbeeld frac tievoorzitter Den Uyl. Is dit van dr. Tans een beleid geweest van liet soort dat hij eelf met name de partijtop van de K.V.P. wel verweten heeft, namelijk om door een vriendelijke toenadering de felste punten van de aan vallende partij wat te verzwakken, een soort van „inkapsel"-tactiek dus? ZATERDAGAVOND zullen we hopelijk iets meer weten over het antwoord op de verschillende hierboven uitgespro ken vragen. In het licht van een goede kans op nieuwe levenskansen voor onze parlementaire democratie hebben de nlet- sociallsten in zoverre ze loyaal denken gen enkel belang erbij, dat het P.v.d.A- congres beslist tot een koers, waarbij de socialistische partij zich wel in een posi tie van neiuw Isolement zou moeten gaan wringen. Maar wanneer vanuit de Partij van de Arbeid besloten wordt tot medewerking aan meer duidelijkheid vóró de verkiezin gen, dan moet die duidelijkheid even goed betrekking hebben op de machtsverhou dingen en verdere bedoelingen binnen de Partij van de Arbeid zelve, als die in de confessionele partijen. Dr. Tans heetf kortgeleden een beetje onvoorzichtig geproclameerd dat samen werking met „of voorkeur voor' nooit be trekking zou kunnen hebben op een K.V.P. met Schmelzer en Aalberse. Het kun op het socialistisch partijcon gres fco draaien dat onverhoopt an dere democratische partijen de slogan om- draalen in een: „Maar nooit met de P.v.d.A. van Tans". En dan gaat de worsteling naar een beter politiek bestel verder met een paar geduchte handicaps meer ln de arent (ADVERTENTIE) UGfi Amsterdam kent „Stadhuisconcerten". Onlangs werd daar Rein bert de Leeuw als concertgever uitgenodigd, avant- garde componist en als pianist bij voor keur executant van avant-garde compo sities. Omdat die composities wel eens vreemde dingen voorschrijven als bespe- iirsg met ellebogen, hameraanslagen op de vleugel en dergelijke nauwelijks pla- nistieke zaken vroegen de organisatoren aan de heer De Leeuw het een „beetje rustig" te houden. De pianist vond dat zijn eer te na. Hij moest en zou happenen en hij stelde daarom een programma samen van ver velende gebrulksmuziek van ruim een eeuw geleden. Leuk idee, vond hijzelf. Leuk vonden de organisatoren het niet; zij vroegen dus een andere pianist. De kous zou daarmee af geweest zijn, maar VARA's Henk de By vond het wel leuk. Derhalve kwam het gisteren op t.v. In een kitschdecor, met kltsechaankondi- gingen en het was inderdaad heel ver velend. Dat was dat. Er was zendtijd en kijk geld vermorst om te bewijzen dat avant- garde beter is dan „Ja dan wat eigen lijk?" Muziek van vroeger? Onzin na tuurlijk; kun je net zo goed zeggen dat Rembrandt slecht is omdat Ary Schel ler Je tegenstaat. Of was het om een vuistje te maken tegen de organisatoren van die Stadhuisconcerten? Daar hoef je de t.v.-kijkers toch niet mee lastig te vallen! Voorafgaand aan dit anti-kunstprogram ma zagen we de eerste aflevering van VARA's eigen anti-t.v.-programma Yin Yang. Géén Hoepla-imitatie, beweert de VARA, want „we zijn er al maanden mee bezig". Die lange voorbereiding re sulteerde ln een vervelend kllsjee-ge"al waarin de „mannetjes" hun aandeel meebliezen, waarin net als bij Hoepla een paar niet beter wetenden voor gek werden gezet en jonge homofielen moe ten verklaren dat de Amsterdamse ze denpolitie zo lief voor hen is. Op „I" zagen we het eerste deel van „Dallas 22 november 1963". Zulks ter gelegenheid van het feit dat vier Jaar geleden president Kennedy werd ver moord. Een smakeloze herdenking, waarbij alle inmiddels merendeels achterhaalde aanvallen van Mark Lane op het War ren-rapport In een ge dramatiseerde vorm nog eens werden herkauwd. Mr. Lane heeft met boek en film een hoop geld verdiend. De Bel gische auteur Jean Francis heeft, ne men wij aan, óók geld geroken. De Vlaamse t.v. heeft hem al betaald; de NTS-beslissing om hem mee te honore ren door dit sensatiestuk in twee delen (vanavond volgt het tweede deel) uit te zenden, achten wij een smakeloze be slissing. Vg. „Ik heb nogal een expressiefgezich t (Va verslaggevers) DEN HAAG In het \TRO-program ma van vanavond Is een belangrijke plaats Ingeruimd voor Nel Oosthout, actrice, voordrachtskunstenares, moeder van een zoon en liefhebster van een kat. Om 21.05 uur zegt zij na een inter view de monoloog „Noem mij geen nikker" en daarna, om 21.25 uur, speelt >tj de titelrol ln het toneelstuk van Otto Dijk „De Vroedvrouw", met John Lan- ttng en Gerard Hartkamp. In Nederland kent men Nel Oosthout vrijwel alleen als solotoneliste. Voor en in het begin van de oorlog heeft zij wel met anderen op de planken gestaan. O.m. met Ko Arnoldl en Cruys Voor- bergh ln Du Mauriers Rebecca". „Maar lk was ln die tijd een beetje moeilijk, en paste bijna ln geen enkel gezelschap". Deze moeilijkheden zijn nu over, vol gens Nel Oosthout. „Ik zou het enig vinden bij een gezelschap te spelen, mo derne dingen te doen. Er zijn bijna geen actrices van mijn leeftijd. Loudi Nljhoff, Mary Dresselhuys. dan heb Je het gehad". Zoals veel actrices kan Nel Oosthout ook in het gesprek het toneelspelen niet laten. Haar woorden onderstreept zij met veel gebaren en gezichtsuitdruk kingen en laat haar stem rijzen en da len, wat aan het gesprek wel de nodige levendigheid ver le ent, maar toch ook iets onwezenlijks geeft. „Ach, lk ben eigenlijk zo'n eenzame figuur aan het toneel", zegt ze berustend, ik ben er een beetje bulten gehouden". Hetgeen overigens niet verhinderd heeft dat Nel Oosthout met haar solotoneel toch de halve wereld heeft afgereisd Bijna achteloos noemt zij de plaatsen die zij met „de plane" heeft bezocht: Tel Aviv, Teheran. Karachi, Bombay. New York, Toronto. Montreal. Haar op treden vond veelal plaats voor besloten gezelschappen als Nederlandse kolonies maar ook voor colleges Van de reis naar New York heeft zij een ..waardevol kon- takt" overgehouden. „Kijk. lk maakte daar kennis met een theaterdirecteur wiens vrouw een play-write was. Ik heb daar een stuk uit Saint Joan gespeeld, en nu zal hij waarschijnlijk proberen mij ln een yan zijn theaters te krijgen. Ja. je moet. zo'n relatie wel hebben, anders kost het Je bergen geld". Nel Oosthout 16 volgens haar zeggen „echt een mens voor het toneel". Bij de televisieopnamen voor „De Vroedvrouw" miste ik echt wel het kontakt met het publiek". En ik heb me maar inge houden, man als lk de regiseur was geweest, had ik het toch anders ge daan. Ik heb een nogal expressief ge zicht, en daarvan had lk nou eens een paar fijne close-ups genomen. Maar dan zeg Je maar niets. Dat heb lk in de loop der tijden wel geleerd. Hoe is zij ln het stuk van Otto Dijk te recht gekomen? „Toen Ik vorig Jaar tijdens het Holland Festival „Warenar" zag, heb ik tijden rondgelopen met de gedachte om Lutz eens te bellen, of hij niets voor me kon doen. Ik ben wel honderd keer rond de telefoon gelopen, tenslotte de afspraak gemaakt en bij Lutz thuisgeweest om eens een stuk voor te spelen. Hij had naeen gedeelte uit „Saint Joan" tranen in de ogen, eerlijk waar'. Nel Oosthout slikt even en bemoeit zich met een schaal zoutjes om haar gasten deze mededeling even te laten verwerken. „En zo kwam ik voor de t.v.". Dan apringt zij over op haar optreden in het Haagse Dlligentia, waar zij even eens een stuk van Otto Dijk „De Beken tenis" zal spelen, voorafgegaan door Kelermans „De Heiligen". Die vier hei ligen, krankzinnigen, worden door Nel Oosthout eventjes „gedaan". Een stuk advocaat, een stukje schoenmaker, ge volgd door de twee anderen. „Kijk. dat is nu het verschil met televisie. Als Je eenmaal voor dat kleine kiekkastje ge staan hebt, kun Ja niets meer verbete ren. Het is uit „finished". Maar op to neel, daar kun je steeds aan Jezelf wer ken, het stuk opbouwen Vanavond weer: Hoepla Het VPRO-programma van vanavond begint met een aflevering van het t.v.- magazine „Hoepla". In deze uitzending zijn o.m. de volgende onderwerpen op genomen: een optreden van Jimi Hen- drix, een interview met Jan Cremer en een optreden van de Nederlandse, op Indiase muziek geïnspireerde improvi- satiegroep Sanglta. „Hoepla" is 'n t.v.- magazine van Hans Verhagen, Wim T. Schippers en Wim van der Linden m.m.v. Trino Flothul». Voor de pre sentatie zorgt Roselie; t.v.-registratie: Gled Jaspars. (Nederland I, 19.07 uur). De nieuwe service: U kunt nu zonder meer een 3,48 rente-rekening openen naast de gewone postgiro-rekening, met hetzelfde nummer. Op die rente-rekening kunt u heel gemakkelijk bij- en afschrijven. Een eenvoudige manier om girogeld rentegevend te maken. Alle particuliere rekeninghouders krijgen binnenkort persoonlijk bericht over deze nieuwe service. Even eenvoudig: rente tot 514% toe Wanneer u een bepaald bedrag voorlopig niet nodig hebt, dan kunt u al even eenvoudig bij- of afschrijven op een van de speciale beleggingsrekeningen van 4)4%, 5% of 5J4%. Uw geld is niet geblokkeerd. Over de voorwaarden krijgen particuliere rekeninghouders nader bericht. Andere postgiro-voordelen: Eenvoud. Niets is gemakkelijker dan het invullen van de blauwe postgirokaart. Met één zo'n snel en simpel ingevulde kaart kunt u elk gewenst bedrag overschrijven of contant betalen. Rechtstreeks gemakkelijk betalingsverkeer met 1.000.000 particulieren 500.000 winkels en bedrijven. Snel en efficiënt. (Elk jaar komen er nog zo'n 200.000 rekeninghouders bij.)- Overal betalen. Met de vertrouwde blauwe girokaart kunt u tegenwoordig bijna overal betalen. Overal opnemen. U kunt contant geld opnemen bij elk van de 2250 postkantoren en -agentschappen, overal in Nederland (ook na 3 uur 's middags 1). De particulier© rekeninghouder krijgt n.l. 2 kascheques, elk voor max. f 500.-. Na inwisseling ontvangt u een nieuwe cheque thuis. U zit dus nooit zonder. Boekhoud-gemak: De snelle dagafrekeningen van de postgiro zijn uitvoerig gespecificeerd: naast het bedrag worden ook gironummer en naam van de begunstigde vermeld. Zo heeft u een duidelijk overzicht van alle inkomsten en uitgaven. Geen kosten voor porti, giro-enveloppen, over schrijvingen, kascheques en stortingen op eigen rekening. in samenwerking met de Rijkspostspaarbank POSTCHEQUE- EN GIRODIENST liet grootste gironet van Nederland - volledig geautomatiseerd VANAVOND VIA NED. I Het Nieuw Leids Studenten Cabaret De VPRO brengt vanavond een selectie j uit het programma van het Nieuw Leids Studenten Cabaret, dat dit jaar onder de naam Scabam optreedt. Het Nieuw Leids Studenten Cabaret bestaat uit: Floris de Graaf, Walthera van Len- nep, pianist Jan Maarten Wit, bassist Rob de Winter en drummer Willem van Meeuwen. De teksten zijn van Floris de Graaf en de muziek is van Jan Maarten Wit. In de uitzending van vanavond de groep bestaat vandaag precies een jaar zijn de volgende nummers opgenomen: „Maar ik bleef kalm" (naar Oscar Brown jr); „De poezen"; „De haar"; „Grote minnaars"; „Sou se di-heb se da" en „De pink". De regie van dit programma heeft Anne- marie Pijlman. (Nederland I: 20.20 uur) VANAVOND VIA NED. II K.R.O.-documentaire „De laatste dingen" KRO-regisseur Hans Wortelboer heeft voor de KRO/RKK-televisie twee doen- i mentaires gemaakt over de dood en het voortbestaan, waarvan het eerste deel vanavond wordt uitgezonden. Door de eeuwen heen hebben christe nen zich een beeld gevormd over dood I en voortbestaan. Dat beeld wijzigde zich in de loop der jaren nog al eens. In dit programma worden de teksten I mm van Anna Blaman, Chastelain en I Mlscha de Vreede gezegd door Anita HILVERSUM I Menist. De rol van Dietrich Bonhoeffer. een Duitse dominee, die door de nazi's is vermoord, wordt gespeeld door Eg- I bert van Paridon. Het commentaar 21.1021.35 uur: wordt gesproken door Paul Storm. Aan sores van Dorus dit programma wordt voorts meege- I werkt door het Groot Omroepkoor en amusementspr. het Rotterdams Filharmonisch orkest o.l.v. Jean Fournet. (Nederland II, 21.56 uur). 1 Lichte gramm.muziek NEDERLAND I (STER- reclameuitzendingen om 19.03, 19.56 en 20.16 u.) NTS: 18.55 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort VPRO: 19.07 uur: Hoepla, tiener magazine NTS: 20.00 uur: Journaal VPRO: 20.20 uur: Scabam, Leids 20.45 uur: Eer. mens is maar een mens, gesprek 21.05 uur: Noem mij geen nikker, interview 21.25 uur: NTS: 22.40 uur: Tweede journaal 22.45 uur: Sluiting NEDERLAND II (STER- reclameuitzendingen on 20.16 en 22.36 uur) NTS: 18.55 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Van gewest tot gewes actualiteiten 19.25 uur: Inburgeren, politiek programma 20.00 uur: Journaal AVRO: 20.20 uur: Peyton place, tv-seri 20.45 uur: Richard Crennan als Slatterly, tv-serie 21.35 uur: Televizier, actualiteitenrubriek KRO/RKK: 21.56 uur: De laatste dingen NTS: 22.30 uur: Tweede journaal 22.35 uur: Sluiting Televisie morgen NEDERLAND I NTS/NOT: 10.20 uur: Missie en zending 11.10 uur: Praktijkrekenen 11.35 uur: Walter and Connie 12.00 uur: Sluiting VARA: HILVERSUM II 20.30—22.25 i HILVERSUM II: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30 18.30, 22.30, 23.55 I 22.55—23.55 i Studio 2300, magazine Radioprogramma IKOR: 19.35 Gesprek: VARA: 20.05 Reportage congres PvdA. 20.20 Gevar. platenprogr., 21.10 Sores van Dorus. 21.35 Gram., 21.50 Trammelant ln Loeren aan de Hor, 22.15 Gram., 22.30 Nieuws, actual., HILVERSUM II (298) I Hells, 19.15 Spectrum. I) Studio 2300, gevar. 23.55 r VERONICA (192) - I 19.OU Beatlfsho\ uit zee. 23.00—1.00 Gevar. programma. BRUSSEL Nederl. (324) 18.00 Nieuws, 'alsen en tango's 20.30 Hoorspel 21.15 C Lezing. 13 00 Nieuws, actual., 13.20 Commei taar, VARA: 13.30 Reportages congres Pvd/ NRULezing (over communisme). 15.00 Licht muziek. 15.20 Lezing, 15.30 Gevar. muziel VPRO: 16.00 Nieuws. 17.02 Voor thuiszitter den, 16,30 Voor de kinderen, 16.45 Kamerorl 17.40 Achtergronden en commentaar. HILVERSUM II (298) - KRO: 7.00 Nieuw 7.15 Badtnerle: klassiek platenprogr.. <7.: ir. progr,, (12.23 actual.. 16.05 Gram., li 17.30 Sportkompas, 17.51 HILVERSUM III (240 i Nieuws, actual., 14.05 Nieuwe gram. platen. AVRO: 15.00 Nieuws, 15.02 Lichte muziek. Operettevarla, 17.00 Nws. lunch. 14.00 Matinee. ïziek. 16 09 Dansm 2.00 Nieuws. 12.03 izlek, 15.30 Lichte 17.15 Muzikale :n plano.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2