POP VAKBOND TEGEN UITBUITING Twienerama tiener en twen Peer ven de Molengraft! „Hofschilder van de twintigste eeuw" DB LETDSE COURANT Oud geluid uit jonge kelen (Van een onzer redacteuren) Uitbuiting van de proletariërs Bller landen joeg eertijds de hor den in geheel Europa te hoop. Vanuit ons hemelbed van sociale voorrechten bejegenen wij dit üstorische verschijnsel nu als een lachertje. Mogen wij de ge leide vakbondshijgers geloven, dan gaat de geringschatting voor ïonderd jaar sociale strijd vooral schuil in de harten van de jeug digen, die van het eerste uur af n de kinderbijslag zijn gebaad. )aar is nu verandering in gekomen. >e tieners en de twens hebben eerst iangevoeld en daarna met bewijzen n aantonen, dat zij vandaag de flag tot de uitgebuitenen behoren. Wan tij in achteloze vervoering een erk uit hun heupen draaien dan wel ds gitaargoochelaar op de Bühne te hippen, dan worden er achter ug om grote bedragen uit hun m gefutseld, ioofdzondaars zijn de zogenaamde warte bemiddelaars. Mannen, die en vrijelijk verkrijgbaar papier- je bij de Kamer van Koophandel naar zaaleigenaar gaan en daar voor 00 gulden per avond een beatband lanbteden. Gaat de zaalhouder hierop n, dan stapt dezelfde zwarte versier- iaT een beatband met de mede- elingi „Ik heb een mooie klus voor komt op voor saties, al dient deze samenwerking nog verdej te worden uitgebouwd. Twienerama heeft nog meer pijlen op xljn boog. Men kan er zich voor de helft van de premie all risk verzeke ren tegen het verlies van de muziekin strumenten, die duizenden kosten. De Rotterdamse beatgroep Fact verloor onlangs bij een brand in het buurthuis in één nacht voor 15.000 gulden aan in strumenten. Jarenlang hadden ze ge werkt en gespaard om dit bedrag af betaald te krijgen. Toen ze met een zucht van verlichting bijna aan het laatste tientje toe waren, vloog de zaak In brand. Twienerama ls toen in de bres gesprongen door een liefdadig heidsavond te organiser-«n in De Doe len, met de opbrengst waarvan de Fact enigszins schadeloos kon worden gesteld. Tieners aller landen verenigt u in protest tegen uitbuiting. Korting jullie voor 150 gulden". In 's mans portefeuille verdwijnen 350 gulden, die aan de band te kort zijn gedaan en door de zaalhouder op de dansende tie ners worden verhaald door hogere prijzen. Vorig jaar werd er door zwarte bemid delaars voor veertig miljoen gulden aan zaken gedaan. Alleen al in ons land. In het buitenland is het niet veel beter. Daarom is nu de roep door Eu ropa gegaan, een oud geluid uit jonge kelen: Tieners aller landen verenigt u. Sinds een maand bestaat nu in ons land een officiële stichting „Twiene rama", die aan deze praktijken en nog heel veel andere meer ccn einde gaat proberen te maken. De plannen van deze nieuwe stichting zijn al op minis terieel niveau doorgenomen en gefiat teerd. De popvakbond was daarmee een feit. Het bemiddelen tussen opdrachtgever en artiest is bij de wet verboden. Maar er wordt grootscheeps de hand mee ge licht en door de mazen gekropen, al thans waar het de beatgroepen be treft. De 26-jarige Rotterdammer Huub Wilmsen wist dit en begreep, dat deze zaak aangepakt moest wor den. In het begin zat hij er met zijn lofwaardige initiatieven wel eens naast, maar hij vond de goede weg, toen hij in Hilversum contact kreeg met de SAMA, de stichting arbeids bemiddeling musici en artiesten. Deze vorm van samenwerking tussen op drachtgevers NTS, horeca enz. verricht al jaren nuttig werk, maar schoot te laat in op het beatverschijn- sel met zijn even artistieke als onza kelijke kanten. Concessie Een zeer vriendelijke ambtenaar van het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid wees de wordende Twienerama's de weg. Zij hadden de keus: ofwel een zelfstandige stichting met eigen concessie, maar daaraan verbonden de hele rompslomp van ju ridische, administratieve en organisa torische afdelingen: ofwel de fignur van 'n geconcessioneerd agentschap van de SAMA met gebruikmaking van alle mogelijkheden, die deze SAMA biedt. Twienerama koos 't laatste en kan thans ais bemiddelaar optreden voor elke beatgroep in den lande, die voor jaarlijks 13 gulden als donateur wil toetreden. Een via de SAMA verworven speciali teit van Twienerama is het contract, dat door de hoogste gerechtelijke in stanties te allen tijde als rechtsgeldig wordt beschouwd. Komen er moeilijk heden, dan lost het Bureau Arbeids recht in Hilversum deze op, desnoods recht zoekend tot op het hoogste ni veau. Het contract (tussen zaalhouder en beatgroep) geeft precies de gage aan, alsmede voor wiens rekening de kosten komen; de kosten van sociale lasten, reis en verblijf etc. Deze kos ten zijn niet gering en komen telkens rond 50 procent boven de eigenlijke gage. Het ls goed, dat vooral begin nende beatgroepen zich realiseren, dat als zij 500 gulden voor een avond vra gen, de zaalhouder rond 750 gulden kwijt ls. Alleen al de sociale lasten bedragen rond 40 procent. En Twiene rama krijgt ook wat voor de moeite (8 procent). Onstaat er verschil van mening tussen ds opdrachtgever en een beatgroep, dan krijgt de beatgroep, aangesloten bij Twienerama, In elk geval de helft van de bedongen gage Tegen deze schadeposten ls Twienerama collectief verzekerd. De beatgroepen hebben dan in de meeste gevallen de kosten eruit. Twienerama neemt vervolgens actie om de bedongen gage alsnog in de wacht te slepen. Twienerama heeft verder contact met de kunstenaarsbond, met alle Neder landse arbeidsbureaus en via de SA MA ook met buitenlandse zusterorganl- BiJ Twienerama aangesloten beatgroe pen kunnen voort bU aankoop van In strumenten 10 tot 30 procent korting bedingen bij handelaren, met wie Twienerama 'n zakelijke relatie heeft. Twienerama hoopt bij dit systeem steeds meer detaillisten te kunnen be trekken. Twienerama wü meer. In de statuten staat, dat het de belangen wil beharti gen van de tiener en de twen, speciaal op het gebied van de muziek en de dans. Daarom wil Twienerama ook af van de uit 1900 of daaromtrent date rende wet, dat dansende tieners 18 moeten zijn oen zich op nlet-beeloten dansvloeren te wagen. De tiener ven tegenwoordig is heel wat zelfstandiger dan die van een halve eeuw geleden en daarom zou de leeftijd van 10 Jaar oud genoeg zijn. Twienerama wil ook een eLgen bonds blad. En het wil ook subsidie. En voor al heeft het ingezien, dat het zijn nut heeft om te profiteren van de kennis van volwassenen. Twienerama heeft ondervonden, dat er met de „ouwetjee" van veertig of daaromtrent best te werken ls. En daarom hebben zij de Amsterdamse advocaat met eigen kan toor, mr. C. W. Star Busman, ge vraagd om voorzitter van hun bestuur te worden. Hij deed het en Twienera ma is er trots op, ro ook op deskundi gen op ander gebied, die in bet beetuur zitting hebben willen nemen naast de om zijn opstandigheid bekende Rot terdamse provo Th. Hol term an. Uit alle delen van het land kwamen ai aanmeldingen binnen bij Twienerama, Saftlevenstraat 40b te Rotterdam, waar Huub Wtlmeen de hele dag aan de telefoon hangt. The Key Den Haac schreef: „Blij met deze beschermende cirkel om de groepen heen". Forma tion Helmond liet weten: „Hele genial stelling voor de beatgroepen. Er zlja ook mensen, die ons begrijpen." The Moslims Bergen op Zoom: „Unieke stichting. Safe gevoel voor de popwe reld". Nic-Nac Utrecht: „Eind maken aan het onder de prijs spelen", Twienerama, de popvakbond, wil ech ter geen ideële Instelling zijn. zoals de oude vakbonden, met vlammende loo sen tegen sociaal onrecht. Daar ls da huidige tiener te nuchter voor. Twto- nerama ziet 't laconiek: wie er wat ka slot, moet bij ons komen. ZELFS BEREID IN EIGEN VLEES TE SNIJDEN Twienerama is zo voortvarend gestart, dat het zich Klfs bereid heeft getoond om in eigen vlees te njjden. Het vindt namelijk de BUMA-rechten te ■oog, vooral voor activiteiten met een niet-commer- ciëlc of sociale achtergrond, zoals bijvoorbeeld het Kerk in clubhuizen. lu is de BUMA niet anders dan een incassobureau componisten en scheppende kunstenaars, die ich ervoor willen hoeden, dat zonder enige ver- :oeding hun geesteskinderen avond aan avond wor- len uitgevoerd. De BUMA houdt bij op welke werk- auteursrechten gelden en gaat namens de runstenaars de verschuldigde bedragen innen. Als een beatgroep hier „All you need is love" uitvoert, dan zorgt de BUMA via haar Britse zusterorgani satie ervoor, dat John Lennon daarvoor een bedragje beurt Waar dacht men, dat John anders zo rijk van geworden is? De Nederlandse beatgroepen en vooral de betere hebben er dus belang bij, dat de BUMA waakzaam blijft. Zij moeten zich dan wel aansluiten bij de BUMA en krijgen van de BUMA dan ook hun geld. Dit gebeurt veelal automatisch, zodra er van hun werk een plaatje wordt uitgebracht. Nu wil Twienerama geheel of gedeeltelijk van de BUMA-rechten af. Het dupeert daarmee de beat- artlesten, die het in zijn bond Juist wil beschermen. Als argument hiervoor voert het aan, dat de meeste beatgroepen eigen composities spelen. De BUMA, om commentaar gevraagd, zei: „Dat ge loven de beatjongens zelf niet. Zulke grote compo nisten hebben zij nu ook weer niet in hun midden, dat zij een hele avond lang op eigen werk kunnen teren. En profiteren van andermans werk kost geld." De BUMA gaat er vooralsnog vanuit, dat Twiene rama geen duidelijk inzicht heeft in de werking van de BUMA, die in wezen voor de artiest opkomt. De BUMA zal dan ook het initiatief nemen om op korte termijn een bespreking te hebben met Twienerama teneinde „kennelijke misverstanden uit de weg te ruimen". BUMA komt a r creatieve artiesten. Het door Peer van de Molengraft geschilderde portret van het Tunesische staatshoofd. „Het meest houd ik van een droog, stenig land. Ik heb enige tijd in Algiers aan de rand van de Sahara gewoond. Daar voelde ik me gelukkig. Een Fransman uit het Middellandse Zeegebied heeft eens heel typerend gezegd: de bladeren, die hier van de bomen vallen verdrogen; ln het noor den rotten ze. Dat kille cn natte klimaat hier zit me soms niet lekker". Terwjji hU dit zegt kUkt de Brabantse portretschilder Peer van de Molen graft door het brede raam van zijn woonkamer de tuin in. waar de bomen en heesters al kaal worden. Het is volop herfst. Maar lang zal hij er niet meer naar kijken. Iedere dag kan hij een uit nodiging krijgen om naar Afrika te komen om er een staatshoofd te por tretteren. Binnenkort zal hij zelfs drie reizen maken naar het wereld deel, waar het aantal staatshoofden met het Jaar toeneemt. Wie zijn Afri kaanse opdrachtgevers zijn kan hij niet zeggen. Zij hebben hem verzocht geen mededelingen te doen. „Als het werk eenmaal voltooid is wordt het vanzelf wel bekend", zegt Peer van de Molengraft. „U moet begrijpen", aldus zijn toe lichting, „portretschilderen is een intieme bezigheid. Het liefst werk ik dan ook in alle rust en stilte. Als het kan laat lk mijn model slechts een paar keer enkele uren poseren voor de belangrijkste facetten: hoofd, handen en houding. Voor de kleding en de rest van het portret werk ik bij voorkeur met een stand-in of een mannequin, zonder dat het model erbij is. Dat is niet nodig. Voordat ik een portret ga schilderen heb lk namelijk al een studls gemaakt van het leven van het model. Toen ik laatst een portret moest maken van president ii.ibib Bourguiba van Tunis, begon hij mij bij de kennismaking zelf zijn levensgeschiedenis te vertellen, com pleet met zijn ervaringen in Franse gevangenschap. Hij illustreerda aijn verhaal met tal van foto's. Ik bemerkte, dat hij het prettig vond. dat lk al het een en ander afwist van zijn levensloop. Voor mij was het ook een buitengewoon aangename ontmoeting, want het ls uiterst be langrijk, dat lk contact heb met mijn model. Tijdens het schilderen praat ik er voortdurend mee. Ik moet het gezicht bij me houden, anders zakt het weg. Alt Je Iemands aandacht niet vast houdt dwalen zijn gedachten weg naar andere zaken, die hem bezig houden. Sommige mensen gaan dan onbewust lelijk kijken. Kortom, het gezicht is niet meer van Jou". De Brabantse kunstenaar, die woont in het Elndhovense stadsdeel Ton- gelre, wordt wel eens de hofschilder van de twintigste eeuw genoemd. Hij heeft inderdaad een groot aantal staatshoofden, vooraanstaande politici en andere VIP's geportretteerd. Koningin Juliana poseerde een keer of vier, vijf voor hem. Vijfentwintig keer trok hij naar het Nabije Oosten om vorsten en oliesjeiks te schilderen. Eén van zijn eerste belangrijke op drachtgevers was destijds de Franse president Vincent Aurlol. Later volg den ministers in Belgie en Australië, prof. Gerbrandy en prol. J. de Quay, Albert van Dalsum in zijn rol van King Lear en mgr. W. Bekkers. Deze laatste kwam nog herhaaldelijk bij hem op bezoek om „een bakske koffie" te drinken, nadat hij hem had geschilderd. Het is merkwaardig, dat er vrijwel altijd een vriendschapsband ontstaat tussen de geportretteerde en de kunstenaar. In zijn dikks albums bewaart Peer van de Molengraft tal van dankbare brieven en zijn woning is opgesmukt met een uitgebreide collectie persoonlijke geschenken van zijn opdrachtgevers, aangevuld met reissouvenlrx. Want reizen en trekken ls er altijd al bij geweest. Op 16-jarige leeftijd trok hij el met een soort woonwagen samen met een hulsknecht van zijn vader, die aannemer was ln Woensel door Nederland en België. Ne de oorlog leefde hij op een woonboot op de Seine In Parijs. Een half Jaar ver bleef hij ln de Verenigde Staten, maar wilde daar wel weg, boordevol helm wee naar Europa. Wat is het geheim van de Elnd hovense kunstenaar, die op 1 novem ber 45 jaar werd en over de gehele wereld mensen gelukkig heeft ge maakt met hun portret? Peer van de Molengraft houdt er niet van om de inhoud van zijn werk in woorden te formuleren. Hij gaat het liefst spontaan en onberedeneerd te werk. „Een goed portret", zegt hij, „moet op de eerste plaats goed geschilderd zijn, picturaal de moeite waard om naar te kijken. Het moet, dunkt me. ook goedlljkend zijn en een afstra ling van een ontmoeting. Een abstract portret zou lk niet kunnen schilde- ls hij altijd gedisponeerd om te schilderen? „Ja", antwoordt hij meteen, „lk doe niets liever dan dat. Zelfs als ik op vakantie ga neem ik mijn materiaal mee. Ik kan geen drie dagen zonder. Maar dat wil niet zeggen, dat ik altijd portretten schilder. Ik wissel graag af. Soms begin ik gewoon aan bloemen en landschappen. Ik voel, dat lk dat nodig heb om fris en vindingrijk te blijven Portretschilde ren blijft evenwel hoofdzaak Hoe Ik ertoe gekomen ben weet Ik niet. Een oom van mij bewaart nog •en portret van mijn grootvader. Dat moet ik geschilderd hebben toen lk zes Jaar was".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 7