IN HOUAND STOMEN HUIS tonee BIRAIFFEISENBANK %ÊddócSöU/ïCHlt REGISSEUR ANDZEJ WAJDA WAS Pctcêelj VOORZICHTIG IN ZIJN UITLATINGEN Bekroonde Tom Pauka (33) wil de luisteraars aan denken zetten T. v. Brandpunt favoriet TELEVISIE VANAVOND qpyjg PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DINSDAG 14 NOVEMBER 196] Trap tegen open deur BIJZONDERE aandacht vraagt de redac tie van Vrijheid en Democratie, het liberale weekblad, voor 'n artikel van haar medewerker de heer A. W. Abspoel over het plan om een „satirische omroep" in Nederland te stichten. De heer Abspoel Is van dit plan een radicaal tegenstander. Wat ons betreft trapt Vrijheid en Democratie een open deur ln. Sinds het met „Zo is het toeval ligvan de VARA een verkeerde kant uitging, hebben we niet meer in de renais sance van een goed satirisch program geloofd- Het feit dat de mini-omroepen na al een „flop" blijken te zijn. maakt de gedachte aan een club met eigen zend tijd voor een satirisch program alleen nog maar onaantrekkelijker. Naar aanleiding van enkele opmerkin gen welke ons naar aanleiding van een vroeger commentaar over die kwestie be reikten. gaar we niettemin nu iets uit roeriger in op de redenen van ons pes simisme. Alles wat er na het VARA-deb&cle aan plannen ondernomen werd. was naar onze mening tot mislukking gedoemd. Om de eenvoudige reden dat men bouwde op lie den die voor dit moeilijke werk niet voldoende capabel zijn. De nieuwe initia tieven gingen te veel uit van een „wraak- mentalitelt" ten opzichte van de vele bur gera die niet treurden over de ondergang van „Zo Is het....", de mensen met wie gesproken werd, hadden als enige doel ..lekker scherp zijn" en ze misten daarbij meestal de culturele bagage waardoor onze beste cabaretiers een nationale, soms zelfs internationale reputatie hebben gekregen. TYESTIJD8 bij de VARA was er het Lf voordeel, dat het satirisch program op spontane wijze geboren werd en ge deeltelijk ook op spontane wijze tot ont wikkeling kwam. Men beschikte zelfs over een aantal medewerkers, die van het pro gram een „blijvertje" hadden kunnen maken, mits men bij „Zo ls het.meer aan zelfkritiek had gedaan en erin ge slaagd was voor Ideeën een goede vorm te vinden. Omdat bij de latere plannen noch voor het een noch voor het ander betrouwbare garanties op komst schenen, hebben we ze allemaal doodgeboren kindjes gevon den. Terecht ls. vóór de kans op een nieuw openbaar debdcle te groot werd. dan ook door de met verantwoordelijk heid voor uitzendingen belaste personen de weg-terug ingeslagen. Met een bepaalde politieke of geestelijke gerichtheid heeft dit in wezen niets te maken; wel met talent, mentaliteit en de gave om bij zijn kritisch optreden toch eerlijk te blijven. DAAROM gaat het en dan ls het verder bijzaak of het nu de VARA. de VPRO, de AVRO of de KRO ls, die bereid ls een satirisch program onder haar vleuge len te nemen. Om die reden worden we dan ook niet optimistisch, wanneer de berichten waar zouden zijn dat de programmaraad van de NTS hardnekkig bezig Is bij de NTS een satirisch program onder te brengen. Natuurlijk zou het een meesterstuk zijn. wanneer men de noemer „ontmoeting" zou kunnen verrijken, uitgerekend met een stuk satire. Misschien vindt men op die manier wel een prachtige formule, maar een formule is nog geen program Het program draalt om de mensen die het maken en de mensen die het uit voeren; heeft men die dan doet het er verder niet zo heel veel aan toe welke omroepvereniging de uitvoering met haar verantwoordelijkheid dekt De schutse van de NTS zou de verant woordelijkheid alleen maar erg gecompli ceerd maken; want een „ontmoeting waarbij op tenen getrapt wordt blijft meestal niet zonder gevolgen. Twee procent rhet vóórlaatste toneelselzoen hebben zo heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek voor ons uitgerekend de Nederlandse beroepsgezelschappen 3397 voorstellingen gegeven. De meeste uit voeringen betroffen werk van Franse (27%), Engelse (20%) en Amerikaan se (17 auteurs. Het aandeel van het Nederlandse toneelstuk ln het totaal bedroeg twee procent. Inclusief de Gijsbregt, Blckerlyk en Jeugdtoneel. We horen het gemor &1 op het eerst volgende liberatorencongres. Hoofd schuldigen zullen wel weer de overheid, de dramaturgen en de theaterdirecties zjjn. En wanneer die succesvol terugkaat sen, blijft in de beklaagdenbank achter Jan Publiek. Of zal het toch een beetje waar zijn, dat Nederlandse schrijvers het vak van de toneelkunst onvoldoende beheersen? Er kan nog meer bij... niNNENKORF lopen we bij de een of O andere quiz nog tegen de volgende vraag op; „Wat ls de overeenkomst tus sen het Nederlandse omroepbestel en het Nederlandse partijwezen?" Met als ant woord: „Er komen er steeds meer bijl- We vrezen dat 't geringe succes voor de mini-omroepen bij hun radio- en tele visiedebuut de animo bij nieuwe gegadig den naar zendtijd niet verminderd zal hebben. In elk geval staan er, ondanks liet fiasco bij de Jongste Kamerverkie zingen, al weer ettelijke splinterpartijtjes bij de kiesraad te dring en- Bij de raad zijn dezer dagen drie nieuwe politieke partijen geregistreerd en twee hebben zich opnieuw laten Inschrij ven. De „grote man" van één van die twee, mr. P. Koot, ls zelfs bezeten door een IJver om nieuwe partijen op te rich ten. Want naar analogie van zijn Partij voor Volkswil en Referendum wil hij bij de kiesraad ook nog referendum partijen voor arbeiders, middenstanders en hazardspelers laten inschrijven. Waarom niet? Er kan nog meer bij... Misschien wordt mr. Koot bij de volgen de verkiezingen dan op vier lijsten verslagen. De democratie blijft toch ergens een rare zaak: op grond van haar eigen principe meet ze tot-zelf vernietiging bij dragen. wy - voelen iets voor een referendum met als Inzet de vraag of alle referendum partijen niet de nek moet worden om gedraaid. Alleen D '66 niet; want daar wordt men allengs wel wijzer. Net als de meest radicale voorstanders van een „all"-open etherbestel. ADVERTENTIE) Sportieve aktieve mensen hebben graag King bij de hand. Want King pepermunt geeft in 'n wip nieuwe frisse energie Poolse film week in Leiden geopend (Van onze Jilmredactie) De regisseur Andzej Wajda behoort tot de generatie Poolse filmers die kort □a de tweede wereldoorlog, geïnspireerd door het Italiaanse neo-realisme, de Poolse filmindustrie een nieuw gezicht gaven. Voordien steunde men op de ervaring van de filmveteraan Aleksander Ford. Wajda en de onlangs overleden Andzej Munk zorgden voor de vernieu wing, waar de huidige Jonge Poolse cineasten nog ateeda van profiteren. Andzej Wajda, gisteren in Leiden aan wezig bij de opening van de Poolse filmweek, had weinig nieuws te vertellen over deze jonge filmers. Hij nam kennis van hun werk, maar zag hun carrière niet als een van lange duur. Zij wisten naar zijn mening wel hoe zij moesten filmen, maar nog niet wèt te zeggen. Zij filmden uit eigen ervaring en spraken daarom het jonge bioscooppubliek direct aantotdat er een ander kwam, die meer „bij de tijd" was. Over het ver bieden van Skolimowski's film „Hands up" in Polen, was zijn antwoord al even gereserveerd. „Ik durf er niets over te zeggen. Ik heb vroeger verklaard, dat Jerzy Skollmowski nooit een goede film zou maken en ik heb geen zin mij een tweede keer in de vingers te snijden". Over het verbieden van de film „Hands up": „De filmindustrie is bij ons in han den van de staat, die als producent op treedt. Is een film niet naar de zin van de producent, dan kan deze hem in ieder land is dat het geval niet uit brengen. Het slot van „Hands up" zal nu veranderd worden en de film zal binnenkort toch ln Polen gaan draaien". Wajda is in deze Poolse filmweek met vijf films vertegenwoordigd, vier Poolse en een film die hij in Joego-Slavlë maakte, „Siberian Lady Macbeth". Over het werken in een ander land dan Polen, zegt Wajda: „Voor mij ls het een kwel ling. Door de kleine verschillen ln taal en gebruiken is het mij vrijwel onmoge lijk de vaak gewenste sfeer te creëren". Gisteren werden reeds twee films in deze Poolse filmweek vertoond. Andzej Munks „Erolca" en Wajda's „Samion". Even voor vijfen opende prof. dr. L. Kukenheim ten stadhuize met een geestig speechje deze door het Leids Academisch Kunstcentrum georganiseerde filmweek in aanwezigheid van burgemeester mr. Prof. dr. L. Kukenheim op het spreekgestoelte, rechts burgemees ter v. d. Willigen en links de Poolse ambassadeur. O. C. v. d. Willigen en de Poolse ambas sadeur S. Albrecht, die daarvóór reeds de aanwezigen welkom hadden geheten. „PRUS DER KRITIEK" VOOR UITMUNTEND RADIOWERK (Van onze omroepcorrespondent HILVERSUM In het sfeervolle restaurant „Groot Kivietsdal", ge legen aan de Soestdijkerstraatweg, tussen Hilversum en Baarn zullen maandagmiddag 20 november Piet Kaart (KRO-tv) en Tom Pauka (VARA-radio) resp. de zilveren Nipkowschijf en de zilveren Reiss- microfoon van de Stichting „Prijs der Kritiek in ontvangst nemen. In verband met de toekenning van de omroepwereld steeds hoger gewaar deerde onderscheidingen, hadden wij een gesprek met Tom Pauka, die onder de luisteraars een opmerkelijke reputatie heeft verworven, voor de wijze waarop hij vele klankbeelden, teach-ins en radiodocumentaires heeft gemaakt. daarna als judolf*raar te specialiseren. Een ongeval noodzaakte hem, om dit leraarschap te beëindigen. Hij solliciteerde bij „Het Parool" en werd aangenomen als nachtredacteur. Later werkte hij enige tijd in de sport journalistiek bij „Trouw". Vervolgens ging hij voor de weekendbijdrage van „Het Parool" reportages schrijven, die opvielen door de toentertijd nogal on gewone harde aanpak. Hij probeerde in zijn reportages niet mensen af te ma ken, maar hen precies te plaatben in hun doen en laten, mét alle aspecten van dien, zowel de prettige als de min der aangename. Al heel gauw viel zijn reportagewerk op, bij de toenmalige hoofdredacteur van „Vrij Nederland", Mathieu Smedts, die hem in zijn team opnam. Tom Pauka behoort eigenlijk tot de jonge generatie. Hij is 33 jaar en werkt pas zes jaar bij de VARA. Dat de jury hem heeft willen bekronen, stelt hij op prijs, maar voegt er onmiddellijk aan toe, dat hij zonder hulp van Steef de Groot en Wim de Jong op zijn afdeling, nooit tot dit resultaat zou zijn gekomen. Vóór Pauka aan zijn radiocarrière be gon, had hij al een veelbewogen tijd achter de rug. In de oorlogsjaren was hij hbs'er, maar toen de hongerwinter uitbrak dook hij onder in Friesland en nadien had hij geen moed om zijn stu die af te maken. Na een aanvullend toelatingsexamen volgde hij de opleiding aan het CIOS (Centraal Instituut voor Opleiding van Sportleider») te Overveen, om zich Dat de Jonge Pauka menigmaal ln sUn reportages de vinger op de zwakke plekken legde, konden toen lang niet alle lezers waarderen. Uiteraard heeft hij soms in zijn jeugdige overmoed wel eens fouten gemaakt, maar h(J week nimmer van het rechte pad af terwille van een goedkoop succes. Multiplex Tijdens zijn Journalistieke periode kwam hij al in contact met Gabrl de Wagt, die hem als free lancer de kans schonk om radio-ervaring op te doen bij het zeer populaire programma „Multiplex". In 1961 kwam hij in vaste dienst bij de afdeling klankbeelden van de VARA. Later werd hij adjunctchef van de sa mengevoegde afdelingen reportages en klankbeelden. Hij heeft deze admini stratieve en organisatorische functie meer dan twee jaren kunnen volhou den. Hoewel hij bijzonder goed met zijn collega's kon opschieten, benijdde hij hen voortdurend, omdat zij creatief werkzaam konden zijn. Van de VARA kreeg hij toestemming om zelf weer documentaires te gaan maken en thans is hij chef van deze afdeling. Voorsprong uitbuiten Pauka zegt van zichzelf, dat hU niet bet type is voor een vluchtige radio reportage, ook al is h(j van mening, dat de radio het nog altUd ln snelheid kan winnen van televisie en dagbla den. Deze voorsprong moet in het ge heel van de massamedia worden uitge buit. Maar zijn beste werk ligt in de documentaire sector, waarin hU zo veel mogelijk een verbinding probeert te leggen tussen de controversiële standpunten en alle aspecten van zijn onderwerp. Het kost vaak een enorme voorberei ding en Pauka zoekt steeds naar on derwerpen, die bijvoorbeeld over twee maanden een actueel tintje zullen krijgen. Zo'n teach-in op 3 mei bij voorbeeld, werd uiterst interessant, omdat wij weken tevoren, zowel de NEDERLAND I 81 Tt (Reclameuitzendingen om 19.03, 19.56 en 20.16 NTS 18.55 uur: Plpo de clown 19.00 uur: Nieuws ln het kort KRO 19.07 uur: Spitsuur, jeugdprogr. NTS 20.00 uur: Journaal KRO 20.15 uur: Voetbal: FeijenoordArsenal 22.00 uur: Vanavond in Nieuwspoort BZN 22.30 uur: Bond zonder Naam HILVERSUM I AVRO 21.00—22.00 uur: Frau Luna, operette NRU 22.55—23.55 l NTS 22.40 uur: Tweede journaal 22.45 uur: De bezetting (14) 22.50 uur: Sluiting NEDERLAND II STER (Reclamcuitzendingen om 20.16 en 22.26 uur) NTS 18.55 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Kees Brusse presenteert 19.10 uur: Van gewest tot gewest, actualiteiten 20.00 uur: Journaal HILVERSUM II KRO 20.45—21.45 uur: Dinsdagavondtheater, luisterspel 23.00—23.30 i Muziek van deze eeuw Context, magazine 20.20 uur: De dubbelspion, t.v.-serie (kleuren televisie) 21.10 uur: Eidofoor, schakel- programma 22.00 uur: Tweeduuster t.v.-serie 22.30 uur: Tweede journaal 22.35 uur: Sluiting Televisie morgen NEDERLAND I TROS 17.00 uur: Korte kindermatinee 17.35 uur: Sluiting RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 8.00. 11.00, 13.00. 16.00, 18.00. 19.30, 22.30. 23.55 HILVERSUM II: 7.00. 7.30, 8.00, 8.30, 12.30. 19.30. 22.30, 23.55 HILVERSUM ni: Elk heel vanaf 9.00 (ADVERTENTIE) O, Ja, even naar PRONONCE warme ONDERBLOUSE en BREECHES Radioprogramma HEDENAVOND HILVERSUM I (402) AVRO: 18.00 Nieuwe, actual., 18.29 Zingen geblazen, 18.50 Piano muziek, 19.00 Actuele zaken. 19.30 Nieuws, 19.29 Hersengymn., 20.00 Intern, volksliedjes, 20.30 Deramlc sounds ln the nlght, 21.00 operette, 22.00 Vrouwenstemmen gelden..., klankbeeld. 22.30 Nieuws, actual., NRU: 22.95 Muziek van deze eeuw. 23.55 Nieuws. HILVERSUM n (298) KRO: Volksliedjes. 18.20 Uitzending CPN, 18.30 Nieuws, actual.. 19.06 Licht ensemble. 19.40 Conclllepostbus, 19.45 Zoekend geloven. 20.00 Kamermuziek, 20.45 De gekke deken van St. Patrick, hoor spel, 21.45 Kerkorgelconcert, 22.00 Cultureel programma, 22.30 Nieuws, 22.45 De zingende kerk, 23.00 Context, 23.30 Liedjes, 23.5® Nws. VERONICA (192) 18.00 Veronica's Jukebox, 19.00 Hot 100 USA, 20.00. Cowboymuzlek, 21.00 This is show-Blslness, 22.00 Jazz Journaal, 23.00 Nons-top-hlta 23.30-1.00 Muziek a slow-go BRUSSEL Nederl. (324) 18.00 Nieuws, 18.03 Voor de soldaten, 19.40 Lichte muziek. 20.00 Weenee walsen, 20.18 Concert, *2.00 Nieuws. WOENSDAG HILVERSUM I (402) VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymn., 7.23 Gram., 8 00 Nieuws i Walsorkest. 13.00 Niet HILVERSUM II (298) NCRV: 7 00 NleUWI 7.15 Kamermuziek. 7.30 Nieuws en actual. 7.45 Klass. dansen. 8.00 Nieuws; TROS: 8,! 10.00 Kerkorgelconcert, 10.30 Voor 11.50 Actualiteiten; KRO: 12.00 Gevnr. progr.. (12.23 Land- en tulnb.. Nieuws, actual., en 13.15 Nieuws en commentaren); NCRV: 14.00 Mod. muziek, 15.00 In 't zilver, progr. voor oudere luisteraars. 18.00 Nieuws. 18.02 Voor de Jeugd. 17.00 Nederl. liederen en liedjes. 17.15 Cabaret. 17.30 Licht lnstrum. ensemble, 17.50 Overheidsvoorlichting: lezing. HILVERSUM UI <240 en FM-kan.) NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte muziek. 10.00 Nieuws. 10.02 Nieuwe langspeelpl.; NRU: 11.00 Nws. 11.02 Operetteklanken, 11.90 Muziek uit alle windstreken, 12.30 rragmenten uit musicals, AVRO: 13.OS Nieuws, actual., 13.06 Vrolijk platenprogr., 14.00 Nws, 14.02 Oevar. muziek, 15.00 Nieuws. 19.02 ArbledsvHamlnen. 16.00 Nieuws, 16.02 Verzoekpl. v. d. Jeugd. 17.00 Nieuws, 17.02 Actual.. 17.05—18.00 Zingende bougie, gram. voor automobilisten. VERONICA (192) 8.00 Ook goelemorgen, 9.00 Muziek terwijl u werkt. 10.00 Koffietijd, 11.00 Kookpunt: Hulsvrouwenvertoekprogr., 12.00 Muziek bh de lunch, 14.00 Cowboymus., 14.30 Gever, progr., V 00 Woensdagmiddag- speciaal, 17.00 Teenap Muziek Express. BRUSSEL Nederl. (394) 12.00 Nieuws. 1S.« Lichte muziek. 12.48 Volksmuziek. IJlt) Ta fel muziek, 14.03 Amusementsmuziek, 14.90 Koorzang, lB.oj Oude rranae chansons, 18.09 Jazzmuziek x A JaugtL HJl HMpaawd* (ADVERTENTIE) spaarbank en alle bankzaken politieautoriteiten, provo's als CS_ jeugd hadden gevraagd om medewer king. Had men bijtijds onderkend wat wij toen wisten, namelijk dat er wel eens ordeverstoringen konden ont staan op 1 mei, omdat op die datum ook koninginnedag zou worden ge vierd, dan had menig politieman zich toen zeker bedacht. Nu gold het prin cipe: „Een man, een man, een woord, een woord". Geluidshinder Een typisch voorbeeld was ook de teach-in over „geluidshinder en de democratie". Bij de voorbereiding daar van hadden wij ontdekt, dat noch de Amstelveners, noch de inwoners van Badhoevedorp destijds waren onder vraagd door de autoriteiten". Tom Pauka is er trots op, dat de pro grammaleiding van de VARA hem volkomen vrijlaat, zowel in de keuze als in de lengte van zijn onderwerpen. Het liefst blijft hij binnen het tijds bestek van drie kwartier, maar er zijn problemen, die alleen maar in een strak geïmproviseerde teacht-in tot hun recht kunnen komen. Radio wint van t-v. Tom Pauka, die met zijn gezin in Drie bergen woont, heeft niet zoveel tijd om naar de radio te luisteren of voor het beeldscherm te zitten. De radio wint het bij hem van de tv. Het beste tv- programma is volgens hem „Brand punt", dat h(j bijna nimmer overslaat. Wat de radio betreft geeft hij zonder enig chauvinisme de voorkeur aan de programma's „Iks, een sprong in het duister" en „Voor vrij, los", beide van Henk van Stipriaan, en niet te vergeten de rubriek „Uitlaat". Mevrouw Pauka heeft bijna dezelfde smaak, al wint bij de tv de „Forsyte Sage" en „Mies-en-scéne" het nog van „Brandpunt". Tenslotte vroegen wij de heer Pauka hoe hij zich de radio in de toekomst had voorgesteld. Het antwoord ver baasde ons. In hoofdzaak prettige ach tergrondmuziek, gelardeerd met korte maar vooral snelle en nuttige infor. matie. Alleen voor echt belangrijke onderwerpen kan men een grotere ruimte beschikbaar stellen aan het ge sproken woord. Maar dan in een vorm, die de luisteraar niet loslaat en hem zo boeit, dat hij zich een zelfstandig oordeel kan vormen". De AVRO-serie Weerzien met Indo nesië, waarvan gisteren de eerste aflevering op het scherm kwam, is bepaald ambitieus opgezet en lijkt er op gericht zeer breedvoerige informaties te geven. Het eerste programma was gewijd aan politiek en economie. Beide aspecten werden diepgaand geanaly seerd waarbij presentator mr. G. B. J. Hllterman met succes, geloven wij. streefde naar een zo goed mogelijke objectiviteit. Een goed programma? We vonden van wel omdat een uit vele feiten en feitjes opgebouwd vrij oompleet beeld werd geboden van de huidige Indonesische situatie. Maar het was een „moeilijk" programma, óók ln die zin dat bij de kijker toch wel een redelijke kennis van de voorgeschiedenis verondersteld werd weet bijvoorbeeld de doorsnee-kijker nog veel van de Masjumi af? en het was ook een vermoeiende aangelegen heid om deze ruim tachtig minuten lange uitzending te ondergaan. Dat kwam ook door de gevolgde metbode: een groot aantal interviews in stukjes knippen en die weer aan elkaar plakken dat er één lopend verhaal ont staat Een proef ondervindelijk goede methode, maar hier tot gevolg hebbend dat er te vaak een spreker ln het beeld was, waar er ook beelden hadden kun nen zijn die elk „duizend woorden waard rtjn". Een nog betere methode was daarom o.L geweest als alleen de absolute kern van de gesprekken was uitgezonden en de rest ervan was verwerkt ln een commentaar bij een beeldverhaal. Die methode zal wellicht ln de komende uitzendingen worden gevolgd als min der theoretische aspecten van het huidig» Indonesië ter sprake komen. (Door Jan Verstappen) Het rommelt flink aan het Nederlar toneel. Het bestel wordt van alle kan aangevreten door ontevredenen, ovei lasten en geschrokkenen. De ontwikkel!} gen van de laatste tijd zijn helem. schokkend en zorgwekkend, voor dlei ncn die meenden dat het zo'n vaart n hoefde te lopen. Laten we het nog e. allemaal bijeen zetten. De grote ltja« althar Allereerst de vernieuwingsplannen de „Grote Drie"; Nederlandse Comedi Haagse Comedie, Nieuw Rotterdams T® neel. Zij stelden de minister in augusta voor met tógang van het volgende s zoen minder te gaan spelen, niet me» te doubleren, minder te reizen. Zowel h? aantal stukken als het aantal acteurs kleiner worden. Alles zou daardoor bet« worden .omdat er meer energie z blijven voor wezenlijke zaken. Er t beter en meer gerepeteerd kunnen v, men zou een beter repertoire kunne samenstellen. De minister heeft nog gec antwoord gegeven, of het allemaal dw? mag gaan. het is de vraag of zij d&: uiteindelijk toe bereid zal zijn. Ondertussen if Ensemble ln moeilijk! den gekomen. Karl Guttmann nam t functie aan als hoogleraar In de dran turgte te Stuttgart HIJ verzekerde s gezelschap en het stichtingsbestuur ervi dat zUn taak als directeur van Ensenjbi daarmee was te combineren. Ter sterking van de directie zou hy JM Retèl en Coen Flink naast zich opn> men In de leiding. Een en ander gin: niet door. Jan Retèl werd zwaar ziek e, moest zich terugtrekken. Coen Flink k zich terug om naar Curasao te gss,- waar hy ln opdracht van de Stlcusa mo menteel als toneeladvlaeur werkzaam 1> Toen bleek Guttmann van de zes wert- dagen per wed In Stuttgart i en daarmee t twee dagen o had voor Rij: gezelschap, acteurs van semble zagen h« niet meer van hen 8 de koppen bijea om een brief k schrijven aan het stichtingsbestuur, wa&:. in zij om een maatregel vroegen. Geve; daarvan: aftreden van Karl Guttmac: veel geruchten over zijn opvolging daarna de benoeming van Ton Lutz, t per 1 september 1968 de leiding zou fc gen. Die benoeming verheugde veel jot- gere toneelkunstenaars, die in Ton Lra de enige toneelleider van belang zien Ton Lutz bezag het tableau de la troupe van tUn toekomstige groep en bevond dat te licht. Daarin had hij gelijk. Lutz ging links en rechts praten (men fluistert dat hU van het stich tingsbestuur carte blanche had) vormde om zich heen een artistieke leiding. Naast hlj>d kwamen daarin Henk Rigters, die n teel In de leiding van de Nederland* Comedie zit, Krijn ter Braak en Wlltwl Bank. die allebei voor Studio werkec Ter Braak en Bank behoren by de Ie- vente Lutz-adepten; Henk Rigters' trek by de Nederlandse Comedie had w andere oorzaak: teleurstelling twUfelachtlge gang van zaken by hl Amsterdamse gezelschap vreemd aan zUn geweest. TON LUTZ HENK RIGTERS GUUS OSTER Met Henk Rigters verdween ook tl]: echtgenote Femke Boersma uit het tables: van de Ned. Com. Zij volgt haar mar. naar Ensemble. Verder verhulst op de zelfde manier een reeks van voor staande spelers bij de Ned. Com. Ensemble: Petra Laseur, Jules Crotset en André van den Heuvel. De geruchten dat ook Nell Koppen, Wim van Brink en zelfs Ank van der Moer Ellen Vogel aouden meegaan, bleker onjuist. Ondertussen krflfl Guus Oster, dlree teur van de Ned Com. ln de JU stevig om zqn ore: Enkele missers artistiek gebied dn gen daartoe Vooral Anton Kov! haas schreef in VrJ Nederland 'n bUzon der vinnig waarin hy zo veer het artistieke failliet van het Am sterdamse gezelschap vaststelt En verder suggereert hy dal Ton Lutz ln de toekomst wel directeur over het vaste gezelschap van de Stadsschouwburg ln Amsterdam kunnen worden, of dat nou Nederland* Comedie of Ensemble heet. Dit alles was niet zonder ge volgen voor de acteurs van En semble, die door hun brief aan het stichtings bestuur de zaak aan het rollen hadden ge bracht. Er ont staat grote on gerustheid on der hen. Som migen vertrek ken. bijv. Hen- ny Orri en haar echtgenoot Theo Klinf die terugkeren naar Theater. Andere: voelen zich bedreigd, omdat Ton Lu'J nieuwe mensen engageert, die ln h werk vallen. Maar de bal rolt en h* tableau heeft dringend vernieuwing nod:* Guus Oster deelde intussen aan journalist mee, dat hU uitkijkt i antwoord van minister Klompé op d< Ingediende plannen, die de Grote Drk uit het slop moeten helpen. Daarvan hangt Immers af of hy de opengeval)"1 plaatsen opnieuw moet bezetten of dal hy met een kleiner tabelau kan wert"1 ln het volgend seizoen. Moet hy nieoa" acteurs aannemen, waar haalt hy die dj= vandaan? Van andere gezelschappen? ls de enige mogeiykheld. HENNY ORRI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2