S)a£cidóeSomcMit
Dave Brubeck Quartet
oogstte
ovaties
«RAIFFEISENBANK
Leraar in
muurkast
opgesloten
De film van
vanavond
Klacht tegen
Kees Buurman
Dichter van
Victor E,
Leven en Dood
van Vriesland 75 jaar
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
WOENSDAG 25 OKTOBER 1957
Vuur en tegenvuur, met de K.V.P. ertussenin
(ADVERTENTIE)
ÜR gaat een situatie ontstaan waarbij
er voor prof. Romme druk werk aan
de winkel zou kunnen zijn „om het
onverzoenlijke te verzoenen"; de sociaal-
economlnche belangengroepen gaan zich
actief bemoeien met het lol van de
georganiseerde katholieke politiek in
Nederland. Hoge functionarissen van de
vakbeweging en werknemersorganisaties
geven vuur en tegenvuur, niet op elkaar,
maar op de Katholieke Volkspartij, die
met haar talrijke problemen precies ln
de vuurlinie ligt.
Het NJC.V. is begonnen, toen haar
kopstukken zich openlijk en vaak ook
zelf actief solidair verklaarden met de
actie van de radicalen. Dezer dagen
verdubbelden de vice-voorzitter en secre
taris van het katholiek vakverbond het
vuur door het beleid van de K.V.P. van
de laatste Jaren in gebreke te stellen
en te suggereren dat de partijleiding het
streven en de bedoelingen van de radi
calen niet serieus neemt.
Mr. Van Boven, de voorzitter van het
Nederlands Katholiek Werkgevers Ver
bond, is het antwoord niet lang schuldig
gebleven. Hij schoot met nog forser
geschut dan de vakbewegingsleiders: de
term christen-radicalen is voor anderen
aanmatigend; eenzijdigheid en ongeduld
zijn riskante zaken; een progressieve
concentratie wordt een onwerkbare
figuur; wanneer 40 van het nationale
inkomen via fiscus en premiebetaling
tot herverdeling van dat inkomen leidt,
is het aanmatigend nog ongenuanceerd
over een evangelische boodschap te
praten; radicalisering naar links wordt
Juist voor overtuigde radicale christenen
onherroepelijk een teleurstelling. Aldus
enige van de forse uitspraken in het
middendeel van de speech, waarin de
werkgeversvoorzitter zijn leden uitvoerig
commentaar gaf bij de politieke evolutie
in katholiek Nederland. Mr. Van Boven
aanvaardde royaal enige gevolgen van
deze evolutie, maar wees andere af als
„politieke nieuwlichterij".
Over en weer weten N.K.W.V.-leiding
en N.K.V.-top dus van elkaar, dat ze
aan weerszijden van de streep staan
die de inzichten omtrent de heroriën
tatie van de katholieke partij of de
christen-democratie verdeelt.
Het maakt de arbeid van de politieke
leiders om de K.V.P. zo sterk mogelijk
over te brengen naar het vaarwater
voor de reis die na begin december
wacht, alleen maar moeilijker; ook al
vindt mr. Van Boven het vierkant fout
wanneer in de politiek belangengroepe
ringen gaan tellen als „politiek inde
lingscriterium".
Het lot wil dus, dat katholieke werk
gevers en katholieke vakbeweging
komende maanden op twee fronten
tegenover elkaar kunnen komen te
staan: het loonfront en ln de politiek.
Nederlands economie vereist, aldus mr.
Van Boven, in de eerste plaats verster
king van de nationale industrie en van
onze concurrentiepositie; alleen dan kan
d werkgelegenheid echt worden veilig
gesteld.
Dit uitgangspunt maakt de ruimte voor
loonsverhogingen klein; mr. Van Boven
windt er geen doekjes om, hij vraagt
van zijn leden zelfs om thans realiteits
zin zwaarder te laten wegen dan de
„angst om impopulair te zijn". Te hopen
valt, dat de belangengroepen elkaar in
deze moeilijke materiële zaak uiteinde
lijk toch zullen weten te vinden; over
enige andere belangrijke zaken zijn ze
het trouwens in belangrijke mate eens.
Want een scherpe controverse op
sociaal-economisch gebied moet wel een
scherpe standpuntbepaling in politicis
tot gevolg hebben. De heren hebben de
remmen al te veel losgegooid en van
beide kanten heeft men al uitspraken
gedaan die, net als grof geschut, objec
ten dreigen te raken die buiten het
eigenlijke schootsveld liggen.
Geen positief resultaat uit beraad Luxemburg
ZOALS te verwachten viel heeft het
Luxemburgse gesprek over Engelands
toelating tot de E.E.G. niets positiefs op
geleverd. Integendeel; de zorgen over
een mogelijk slechte afloop van de discus
sies tussen de zes onderling zijn gegroeid.
Er is geen enkel uitzicht op een vergelijk
tussen Frankrijk en de vijf partners. Het
voorzichtige, en daardoor vaak 'n verwar
de Indruk makende, optreden van Duits
land ten spijt.
Minister Luns lijkt niet te pessimistisch
als hij de mogelijkheid van een impasse
ln november voor ogen houdt. De Franse
diplomatie heeft zo is de algemene In
druk nog reeksen van objectief lijken
de argumenten achter de hand om de
zaak op de lange baan te schuiven. De
vijf beschikken niet over voldoende mid
delen om Frankrijk ln een hoek te druk
ken. De (tijd)winst blijft zodoende aan
Franse kant voorlopig. Het is diezelfde
tijd die, zo de vijf en Engeland de beheer
sing, die een van de wijsbeden van de
diplomatie is, aan de dag blijven leggen,
in het voordeel van Engeland zal werken.
Tot een openlijke breuk lijkt het ln de
Europese gemeenschap niet te komen. Ten
hoogste tot een verdere verslechtering in
de samenwerking tussen de partners. Een
samenwerking die sinds de crisis van 1963
en 1965 toch al te vaak veel heeft van een
conflict. Veel zal er dus niet veranderen.
Hoe de vijf ook manoeuvreren; Frankrijk
zal niet bijdragen en ook geen veto uit
spreken. De Zes spelen met eikaars vrees
voor een crisis. Het is een spel dat ze heel
lang kunnen volhouden. Dat is het enige
doel van de Franse politiek.
Melodiek en
ritmiek
Een uitverkochte Kurzaal beeft gister
avond The Dave Brubeck Quartet beju
beld. En niet ten onrechte! Dit jazzkwar
tet al vele jaren ln dezelfde bezetting
manifesteerde ln een bonte mengeling
van melodiek en ritmiek, speelse Impro
visaties en een hartveroverende muzikali
teit. Het ln diverse maatsoorten gespeelde
programma omvatte zowel de oude succes
sen als een keuze uit het meer recente
repertoire. Uit dit Jarenlange samenspel
is een unieke eenheid ontstaan. Van een
zekere sleur Is echter geen sprake.
Het ls dan ook opvallend te zien met
welk een plezier en intensiteit dit viertal
musiceert. Vooral bij de ln hoog tenlpo
gekozen drie-kwart maat de z.g.
jazzuals werd een verrukkelijke speels
heid gedemonstreerd. Doch ook ln de bal
lad constateerden wij zeer fraai gekozen
soli, waarin prachtige muzikale vondsten
werden vertolkt.
Bij de Intro's en thema's bleek weder
om welk een homogeen samenspel Bru-
becka kwartet produceert. De omfloerste
toon van altist Paul Desmond die het
thema lanceert, geflankeerd door een Juist
gekozen begeleiding van een sterk gecon
centreerde Dave Brubeck aan de vleugel.
Het donkere klankpalet van negerbassist
Gene Wright accentueert juist voldoende
doch sterk functioneel, terwijl drummer
Joe Morello met uitgebalanceerde tech
niek en enerverende ritmische basis
creëert.
Solistisch waren tal van hoogtepunten
te beluisteren. Paul Desmond improviseer-
met een eenvoud die soms zelfs impo
nerend werd. Pianist Dave Brubeck volgt
veelal een zelfde opbouw. Een zoekend en
enkele maal zelfs haperend begin,
doch daarna een solo die in breed gekozen
akkoorden naar een climax voert. Gene
Wright solieerde met ontwapenende
humor op bas. Het was Joe Morello die de
stampvolle zaal ln extase bracht met een
lange ln feite uit twee delen bestaan
de drumsolo, duidelijk demonstrerend
over welk een verbluffende techniek hij
beschikt.
Dit concert bewees dat de melodieuze
jazz zoals die door het Dave Brubeck
Quartet wordt gebracht hoewel dit
ensemble ook vele tegenstanders kent
nog altijd een grote aanhang heeft. In
clusief presentator Pim Jacobs!
v.R.
Grote bedrijven:
baccalaureaat
afgeronde studie
LEIDEN (ANP) Niet minder dan
acht grote bedrijven hebben tegenover
de Nederlandse Studenten Raad (N.S.R.)
de bereidheid uitgesproken om in deze
bedrijven baccalaurei op te nemen. Dit
blijkt uit het N.S.R.-memorandum, dat
la opgesteld naar aanleiding van de be
groting 1968 van het departement vai
Onderwijs en Wetenschappen.
Het baccalaureaat wordt als een afge
ronde academische studie beschouwd, zo
hebben deze bedrijven laten weten. In
't memorandum van de N.S.R. wordt ge
wag gemaakt van het standpunt van di
academische raad, die zich in een ad
vies heeft uitgesproken voor een ver
ticale studieopbouw, met in de eerste
faze een baccalaureaat.
Namens de bedrijven is toegezegd dat
aan de baccalaureus gelijke kansen wor
den geboden als aan een doctorandus
of Ingenieur. Deze gelijke kansen zul
len tot uiting komen in de promotie
kansen, het salaris en de aard van de
functies, die voor de baccalaureus open-
Hei Haags Vocaal Vrouwenensemble o.l.v
Arthur Oroblo de Caetro en met mede
werking van Lily Laoklne, harp en Het
Heketer Kwartet, oonoerteert op 29
oktober in Dlligentla. Uitgevoerd
worden weaken van Caplet, Kodily,
Balóza, Anna, Janóoek, Popov en Ghll-
kotfridlA. Zangtollaten zijn: Willy
B ml te-van den Hoven, sopraan; Qonne
Polrrié, mezzosopraan en Lies Koolng.
NEMPI
Tijdens I de Raiffeisen-spaarweek
fs het sparen extra aantrekkelijk
spaarbank en alle bankzaken
JONGENS WILDEN GELD
ARNHEM (ANP) Voor de recht
bank te Arnhem moest terechtstaan de
20-jarlge Nijmegenaar Pierre C. E., die
ervan wordt verdacht op 22 november
vorig jaar te Nijmegen een 51-jarlge Ie
raar, die alleen in een bungalow woont,
met een luchtdrukpistool te hebben be
dreigd en vervolgens, met behulp van
tljn 17-Jarlge vriend Paul J. de man ln
een van zijn muurkasten te hebben op
gesloten. De jongens werden niet meer
dan tien gulden rijker.
De officier van justitie eiste acht
maanden gevangenisstraf met aftrek en
voorwaardelijke terbeschikkingstelling
van de regering. J. moet nog terecht
staan voor de kinderrechter. E., die een
volledige bekentenis heeft afgelegd, zei
zich niets meer te kunnen herinneren.
Volgens eerder afgelegde verklaringen
zou hij vooraf een brief aan de leraar
hebben geschreven, waarin hij 750 gul
den eiste, anders zou hij een zeer ge
vaarlijk gewapend persoon op bezoek
krijgen.
Toen het tweetal aanbelde had ieder
zich voorzien van een doek om het hoofd
en een kous over het gezicht. De leraar
was zo ontdaan, dat hij de mannen bin
nenliet en tien gulden, al hetgeen hij in
zijn portefeuille vond, overhandigde.
Nadat J. ook nog met een flesje chloro
form had gedreigd, sloten zij de angsti
ge leeraar op in een kast. Intussen knip
te J. de telefoondraden door. De leraar
kon zich later bevrijden door de kast
deur open te trappen. Het tweetal zou
zich ook nog hebben schuldig gemaakt
aan enige inbraken te Nijmegen.
Actie voor Tibet
leverde ruim
9 miljoen op
AMSTERDAM (ANP) De actie van
't Nederlandse comité vluchtelingenhulp
1966, die onder leiding stond van Twee
de-Kamervoorzitter mr. F. J. F. M. van
Thlel, beeft 9.540.000 gulden opgeleverd.
In totaal namen 18 landen onder voor
zitterschap van prins Bernhard aan de
actie deel. Nederland had hierbij de
zorg voor Tibet op zich genomen. Van
het geld werd 94 procent voor in India
verblijvende Tibetaanse vluchtelingen
bestemd. Zes procent werd gereserveerd
voor vluchtelingenhulp elders.
Robert Bresson is een van de weinige
regisseurs, die naar uiterste sober
heid streven. Zijn films werden meer
en meer ontdaan van alle franje, het
shockeffect en alles wat de toeschou
wer ook maar enigszins zou kunnen
afleiden van wat Bresson ons wil zeg
gen. In ,,-Le journal d'un curé de cam
pagne" en zijn ,,Een ter doodveroor-
deelde ontsnapt", waren al uiterst so
bere werkjes; in „Pickpocket" over
treft Bresson in dit opzicht zichzelf.
De geschiedenis van Michael de zak
kenroller, die zijn „beroep" uitoefent
uit passie: het stelen om het stelen.
Banger voor het moment betrapt te
worden, dan voor de gevangenisstraf,
dis erop zal volgen. Het is een spel
van handen geworden, waarvoor Bres
son ditmaal eens niet amateurs, maar
de handen van beroepszakkenrol
lers gebruikte. Bressons eenvoudige
benadering van zijn onderwerp maakt
dat velen zijn films saai en eentonig
vinden. De regisseur tracht echter
met een minimum aan middelen tot
een pure filmvorm te komen en wie
zich de moeite neemt te blijven kij
ken, zal ongetwijfeld geboeid worden
door het maximum aan spanning dat
Bresson uit een minimum aan beel
den haalt. Dit zoeken naar de meest
eenvoudige filmvorm zette zich na
„Pickpocket" voort in films als Bres
sons „Jeanne d' Are" en ln „Au ha
zard Balthasar" de Bressonfilm die
dezer dagen ln bioscooproulatle zal
MORGEN VIA NED. I
Ontmoeting
Paus-patriarch
CVK-IKOR en KRO-RKK-televlsie
nemen morgenochtend donderdag 26
oktober, een Eurovisie-uitzending over
uit Rome. Tijdens deze uitzending zal
een rechtstreeks verslag worden ge
geven van de aankomst van patriarch
Athenagoras op het vliegveld in Ro
me, de ontmoeting met Paus Paulus
VI voor de basiliek van St.-Pieter, en
van de gemeenschappelijke gebeds
dienst in de basiliek, waarbij ook de
leden van de bisschoppensynode
weaig zijn.
Deze reportage wordt voorafgegaan
door korte filmbeelden van de twee
vorige ontmoetingen van de patriarch
en de Paus in Jerusalem en Istanbul.
Het commentaar zal worden gegeven
door Dick de Vree.
Donderdag Ned. 1, 10.55 uur.
Het meest Interessante aspect van he
vervolg van. de zitting van VARA'_
T.v-rechtbank vonden we het materiaal
dat hier werd aangedragen om te be
wijzen dat onze strafrechtspraak en
ook onze methoden van straftenuit
voerlegging hard toe zijn aan de
nleuwlng waarmee weliswaar een be
gin ls gemaakt, maar die toch eigenlijk
nog niet echt goed van de gTond geko-
Het vonnis tegen Dirk de Vogel luidde
dus drieëneenhalf Jaar gevangenisstraf.
Gezien het feit dat de T.v.-redhtbanik
streeft naar een zo groot mogelijke
authenticiteit en ook gezien de des
kundigheid van de zittende magistra-
tuur-ad hoe mogen we aannemen dat
deze zaak, zo ze zich in werkelijkheid
zou heibben afgespeeld, met een onge
veer gelijkluidend vonnis besloten
Daartegenover stond de mening
prof. Hulsman hoogleraar strafrecht
te Rotterdam die tussen zaak en
vonnis werd ondervraagd door mr. YV.
Duk. Zijn oordeel los van wetboek
en jurisprudentie over wat In het
onderhavige geval zowel voor verdach
te als maatschappij het beste vonnis
zou zyn: correctie, onder vrijheidsbe
roving, van zes maanden. Het. scheelt
nogal wat Genoeg om zich nog eens
extra op die vernieuwing te bezinnen,
alsmede op de noodzaak om daar spoed
mee te maken.
STER
(Reclameuitzendingen
om 19.03, 19.56 en 2016
NTS
18.55 uur:
Pipo de clown
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.07 uur:
Schateiland, t.v.-serie
(kleurentelevisie)
19.32 uur:
Panoramiek
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Zendtijd Politieke
Partijen (PSP)
20.30 uur:
Uitzending Stichting
Socutera
20.35 uur:
Robert Bresson
regisseert
20.45 uur:
Pickpocket, film
21.55 uur:
Pianoconcert
(kleurentelevisie)
22.35 uur:
Tweede journaal
22.40 uur:
Pre-Olympische
Spelen, reportages
23.10 uur:
Sluiting
NEDERLAND II
STER
(Reclameuitzendingen
om 20.16 en 22.20 uur)
NTS
18.55 uur:
Pipo de clown
HILVERSUM I
VARA
21.00—21.25 uur:
Sores van Dorus,
amusementsprogr.
23.2023.55 uur:
Radio-jazzmagazine
21.40—22.05 uur:
Trammelant in Loeren
aan de Hor, vervolg-
hoorspel
HILVERSUM II
NRU
20.00—21.30 uur:
Wiener Festwochen
1967, muziekprogr.
22.40—23.55 uur:
Iks - een sprong in het
duister, amusements
programma
19.00 uur:
Nieuws In het kort
VPRO
19.03 uur:
Kinderen van de West,
documentaire
19.30 uur:
Beestjes kijken,
dierenprogramm a
NTS
20.00 uur:
Journaal
VPRO
20.20 uur:
Cinema, fllmprogr.
21.10 uur:
Onaantastbaar,
21.55 uur:
Geloven zonder kerk
NTS
22.25 uur:
Tweede journaal
22.30 uur:
Sluiting
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM I: 7.00.
8.00, 11.00, 13.00, 16.00.
18.00, 19.30, 22.30, 23.55
HILVERSUM II: 7.00,
7.30, 8.00, 8.30. 12.30,
18.30, 22.30, 23.55
We hebben er geen behoefte aan om op
de zaak Dirk de Vogel uitvoerig ln te
gaan na onze kanttekeningen van gis
teren. Moeten wel constateren dat de
man die voor verdachte speelde dat
wel erg ongeïnspireerd deed. Dat de
openbare aanklager weer trefzeker
door mr. Cammelbeeck werd neergezet
en dat imr. H. Huizinga een bloemrijk
maar kundig strafpleiter bleek.
In Achter het nieuws kwam „Seks In
de Jaren '60" ter sprake, 't rapport waar
aan gisteren ook in ons blad aandacht
werd besteed. Herman Wigbold had de
gedachte gehad vier vrouwen er over te
ondervragen. Het bleek een goede ge
dachte. H(j complimenteerde de dames
achteraf voor hun on-manneiyke bon
digheid. Terecht, het was een der beste,
want wars van elke omhaal gevoerde,
forumgesprekken die we ooit op t.v.
Tenslotte de Bond zonder Naam, een
van de zeven mini-omroepen. Die haak
te bij zijn eerste t.v.-uitzending biy-
moedig op dat mlnikarakter in en
maakte bovendien van de tien minuten
zendtijd ook nog een televisieprogram
ma. Na de vervelende HIRO-ui tren
ding en het haast even vervelende Hu
manistisch Verbondgepraat, was dit
hoopgevend. Minister Klompheeft de
kijkers nu eenmaal tot snipperen ver
oordeeld. Het doet deugd dat tenminste
één snipperaar zyn kleine taak met
energie aanpakt.
Vg.
(Van onze omroepcorrespondent
HILVERSUM Mr. A. Maris heeft
namens het dagblad „De Telegraaf"
een schriftelUke klacht Ingediend by
het bestuur van de Nederlandse Radio
Unie, de regeringscommissaris en het
ministerie van Cultuur, Recreatie
Maatschappeiyk Werk. Volgens
klacht zou radioreporter Kees Buur
man het telefoongeheim hebben ge
schonden.
Op 4 oktober had de heer Buurman
een telefoongesprek met de heer Stok
vis, hoofdredacteur van het blad.
Hy vroeg de heer Stokvis of hy i
een nadere toelichting wilde geven op
de artikelenserie over „het corrupte
Hilversum".
De heer Stokvis weigerde dit, even
als de betrokken verslaggever dat te
voren ook had gedaan.
De heer Buurman heeft dit telefoon
gesprek op de band vastgelegd
's avonds in een NRU-programma uit
gezonden. De heer Stokvis meent dat
hem tevoren toestemming had moeten
worden gevraagd.
Radioprogramma
HEDENAVOND
HILVERSUM I (402) VARA: 18.00 Nieuws,
18.18 Actual., 18.20 Zendtijd ARP, 18.30 Kin
derkoor, 18.66 Dansmuziek, 19.30 Nieuws, 19.3S
Muzikaal klankbeeld, 20.00 Amusements
muziek, 30.30 Accent: actuele feiten, 20.46
■dleën uit films en musicals, 21.00 Sores
Dorus, licht progr., 21.26 Melodieën uit
films en musicals (vervolg), 21.40 Tramme-
33.20 Radio Jazzmagazlne, 23.85 Nlei
HILVERSUM II (298) NCRV: 18.00 Geeste
lijke liederen, 18.30 Nieuws en actual., NRU:
Nieuws.
VERONICA (192 m) 18.00 Jukebox, 19.00
*".00 Verzoekplaten,
Wie de stem van Victor Emanuel van Vries
land ooit hoorde en tallozen in Nederland
hebben die stem ooit gehoord, vergeet die niet
meer. Hij zal ze altijd herkennen, ook als er
geen stem aan voorafging die hem aan
kondigde. Wie hem ooit heeft gezien, al was
het maar op het beeldscherm, zal zijn ge
zicht niet meer vergeten, dat vele malen is
afgebeeld onder meer door de virtuoze en
gevoelige portrettist Paul Citroen.
Het kan, zoals by Citroen, opvallend en droef
geestig zyn, het kan ook soms in een gespeelde
hilariteit clownesk aandoen. Van Vriesland houdt
van die gespeelde hilariteit, waarin hy uitdrukt
hoe vreemd hy de wereld vindt en hoe onbereken
baar en onthutsend de mensen. Maar zelfs in die
clowneske, gespeelde hilariteit heeft dat gezicht
nogal iets gedecideerds, zoals dat zyn stem ook
altyd heeft, zelfs als ze degene op wie hij reageert
vriendeiyk ln zijn domheid te kijk zet. Men neemt
hem dat nooit kwalUk, omdat het zo vriendehjk
en ter belering geschiedt. Men weet ook altijd dat
hij het speelt, dat hy de lichtzinnigheid liefheeft.
Mensen die zo hun spel bedoven en die zo graag
hun lichtzinnigheid tonen, zijn in de grond en als
het er op aan komt doodernstig en dat verklaart
althans gedeeiteUjk het gedecideerde ln stem en
gelaatsuitdrukking. Victor Emanuel van Vries
land hoort tot het geslacht der Joden, dat veel had
te verdedigen ln de loop der eeuwen, noodge
dwongen.
Hy werd geboren te Haarlem op vrijdag 27
oktober 1892, waar hy zyn gymnasiumopleiding
ontving en later les kreeg van de bekende dichter
en wysgeer J. A. Dèr Mouw. Dat was een ernstig
man, maar geenszins tonder humor en de humor
•n de ernst ziet men ook ln het werk van zyn
leerling, die in 1915 debuteerde met een essay
dat van die ernst biyk gaf en dat handelde over
de culturele noodtoestand van het joodse volk.
Frans georiënteerd
ging uit naar de Franse taal en letteren ln het
byzonder naar de poëzie van Paul Valéry, die
een grote invloed op hem heeft uitgeoefend ook
wat het essay betreft.
In zyn eerste verzen kan men al zien hoezeer
hU van Frankrijk en van het goede leven houdt,
maar in die eerste verzen en in zyn enige roman
of novelle Het Afscheid van de wereld in drie
dagen verschynt reeds als tegenhanger wie hy
ln zyn dialoog van de dichter met de harmonika
de engros kleptomaan dood noemde. De hoofd
persoon wordt ln deze bespiegelende geschiedenis
tegenover de dood geplaatst in die drie dagen en
vanuit deze situatie gaat hij na wat in het leven
van betekenis is en wat niet. Er is veel niet van
betekenis ln het leven, steeds bedreigd door het
In zyn laatste bundels gedichten „Tegengif en
Ondoordacht" heeft hij op een onverbiddeiyke
wijze laten zien hoe de gang naar dat einde
steeds ontgoochelender wordt, maar het doodsbe
sef is er van het begin in „Voorwaardelijk Uit
zicht", „Herhalingsoefeningen" en „Vooronder
zoek", later samengebundeld in „Drievoudig Ver
weer", een bijzonder treffende titel.
Spelevaart
Zelfs ln een gedicht als „Spelevaart" ls de engros
kleptomaan niet afwezig.
Laatst ging lk spelevaren
Al op ae blauwe doodsrivier.
Daur zag lk scheepje» varen,
Die brachten veel vertier.
ZIJ hadden witte kielen
En rompen, witte zeilen op;
Tot zU voor anker vielen
Een witte vlag ln top.
zij loeten en ontvingen
(Het waren ipeelgoeddlngen)
Naar zee, dat was hun graf.
Ook lk ging spelevaren
En ben op de rivier geweest i
Al waren er gevaren.
Toch wa» lk niet bevreesd.
Maar dulzelzwaar en dronken
Vond lk op d'oever mij terug.
Het water zeg lk fonklen.
De wind floot door het tuig.
•t Scheepje sag lk verdwijnen.
Een streepjen aan den horizon.
Bens aal bot vees venobflnan
En heengaan met de noorderzon,
MU halen en verleiden
Dat lk op 't witte dek
Mijn moede leden strek
Dan zeewaarts langs dan blauwen stroom
Zoo vredig en zoo loom
Wegzeilen en verglUden.
Men zou dit een Indirect portret in woorden kun
nen noemen, de lichtzinnigheid, de melancholie,
de gedecideerdheid, de moed, de ernst en de
humor, de persooniyke gestalte van een bescha
ving kan men er in ontdekken en ook, door die
mengeling, het joodse kenmerk van die bescha-
Van zyn beschavingsbesef, van zijn cultuurbelang
stelling gaf Van Vriesland biyk in zyn werk als
letterkundig redacteur van de Nieuwe Rotterdam
se Courant, in zyn beschouwingen, later gebun
deld in de twee delen „Onderzoek" en „Vertoog"
en nog gevolgd door zijn studie over „Het werke
lijkheidsgehalte in de letterkunde".
Sociale medewerking
Van Vriesland heeft als criticus voor de krant
/.eer veel jong talent naar voren gebracht. Hij
was niet alleen geïnteresseerd in het werk maar
ook in de mens die het maakte, in de schrijver.
Dat bracht hem tot medewerking met organisa
ties en met regeringsinstanties. Hij heeft de re
gering vaak van advies gediend. Hy is president
geweest van de Internationale PEN-club, voor
zitter van het Nederlands Pen-centrum, vice-
voorzitter van de vereniging van Letterkundigen,
waarvan hy thans erelid ls. Hy heeft in zeer vele
Jury's voorgezeten.
Het heeft hem aan erkenning niet ontbroken. In
1954 promoveerde hij tot doctor honoris causa
aan de Leldse universiteit. Hy ontving de prijs
van het kunstenaarsverzet, de Constantyn Huy-
gensprijs, de P. C. Hooftprijs en de Prix des
amltlés francaises.
In zyn grote bloemlezing „Spiegel van de Neder
landse Poëzie door aller Eeuwen", waarin hy
voor Nederland deed, wat destyda Palgrave met
zijn „Golden Treaeury" deed voor de Engelsen,
vindt men van hem zelf slechts vier regels, een
kwatrijn over da dood, Hjj wilde ar wel in aan-
i los, 24.00—1.00 Woensdag-
22.30 Alle remmei
:ht onder de t
BRUSSEL Nederlands (324) 18.00 Nieuws,
DONDERDAG
actual., 8.15 Gram.,' (8.30 De groenteman), 8.50
MorgenwUdlng, 9.00 Pianorecital, 9.40 Schooi-
15.00 Voor de zieken, 16.00 Nieuws, 18.02 Eer
radloprogr. ln een notedop, 17.00 Dansmuziek,
Voor de jeugd.
H (298)
HILVERSUM
voedlngsmoellljkheder
wezlg zijn, maar slechts even. Ook dat is ken
merkend. Hy is nu vijfenzeventig. Maar al was
hy op de blauwe doodsriviez, zyn atem wordt nog
steeds gehoord.
Lezing: Op-
Mod. en klass.
muziek; KRO: 11.00 Nieuws, 11.02 Voor de
zieken; NCRV: 12.00 Gfam., 12.27 Land- en
tuinbouw, 12.30 Nieuws en actual., 13.50
Kerkdienst, 13.10 Radloenelbuffet, 13.30 Gram.,
14.30 Klass. muziek, 15.00 Godsd. ultz.; NRUt
16.30 Banden met het verleden, klankbeeld,
15,45 Kunstkroniek, 18.00 Nieuws, 16.oa Quiz,
16.25 Gram., 16.50 Spelen met taal, 17.00
Kamermuz.; NCRV: 17.45 Sportactuallteltten.
HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen):
NCRV: 9.00 Nieuws, 9.02 Voor de zieken, 9.30
Instrumentale muziek, 10.00 Nieuws, 10.oa
Knalmuziek, 14.00 Nieuws, 14.02 Natty
Rosen fel d, 15.00 Nieuws, 15.02 Where the
action ls. 18.00 Nieuws, 18.02 10 RRRrrr
platenshow voor de tieners. 17.00 Nieuws,
actual., 17.07—18.00 Verzoekplaten programma.
VERONICA (192 m) 6.00 Ook goelemorgen
9.00 Muziek terwijl u werkt, 10.00 Koffietijd,
11.00 Kookpunt, 12.00 Muziek bU de lunch,
14.00 Van concertzaal tot jukebox, 15.00 Voor
de zieken, 16.00 Donderdagmiddagparade.
BRUSSEL Nederlands (324 m) 12.00 Nws,
liederen, 17.50 Pianomuziek.
Tv-concert met
repetitie vooraf
De NTS zendt vanavond op Nederland
I het eerste programma uit van een
serie concerten met voorafgaande re
petities. Het zijn met name deze re
petities, waarbij men kennis neemt
van de aanwijzingen van de dirigent
en van de discussies tussen hem en de
musici, die een niet a priori geïnteres
seerd publiek bij het muziekwerk zul
len betrekken.
Zo hoort en ziet men het concert van
woensdagavond het Pianoconcert
nr. 4 in G-dur van Ludwig van Beet
hoven eerst tijdens een reptitie van
de Wiener Symphoniker, waar de diri
gent Karl Böh en de solist Wilhelm
Backhaus proberen hun opvattingen
van het pianoconcert zo gelijk moge
lijk te laten verlopen. Direct daarop
kan men er zelf getuige van zijn of de
ze poging in de uitvoering is gelukt.
Dit programma, dat door Herbert Seg-
gelke werd geregisseerd, kan ook in
kleur worden ontvangen.
Het tweede programma in deze serie
wordt op 29 november uitgezonden. Ra
fael Kubellk dirigeert dan de Berliner
Phllharmoniker tijdens de repetitie
van de Derde Symfonie („Eroica")
van Ludwig van Beethoven,
Nederland 1, 21.55 uur.
KRO en VARA staan
geen medewerkers
voor mini-omroepen af
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM KRO- en VARA-me-
dewerkers zullen in de toekomst geen
hulp mogen verlenen aan program
ma's van de mini-omroepen.
De staven bij de radio en televisie zijn
momenteel al veel te klein om eigen
lijk nog NRU- en NTS-programma's
bij te maken, laat staan ds uitzendin
gen van de nieuwelingen.
De omroepdwergen zullen zich nu
moeten wenden tot de free-lance vak
mensen, maar dat zijn er niet zoveel.
Henk Terlingen werkt nu voor de
NVSH en Manus van der Kamp ver
zorgt de uitzendingen van de Bond zon
der Naam, waarbij hij wordt geassis
teerd door de voormalige omroepatev
Monica Hoogstraat a.