Blauwbaards Burcht,
Bartök in Breda
Aly Sabry
gedegradeerd
„Het laatste loverbos"
De ernst van kindertoneel
Nieuw stuk
van Jan Staal
Kabouters helpen kunstenaars
aan inzending Mexico-Expo
£öe&na
TELEVISIE VANAVOND
RADIO VANAVOND
a°y Ü.esfvïi'-tïïïe'EE*
„Het loon van
de angst
PAGINA
DE LEIDSE COURANT
MAANDAG 2 OKTOBER 19ö.
TRAGISCH SPROOKJE VAN DE MODERNE MENS
Wederom luisterend en ditmaal ook kijkend naar
Hertog Blauwbaards Burcht (op. 11) van Béla Bartók,
leefden we in een voortdurende staat van verwondering
en verbazing, dat deze waarlijk geniale opera van 1911
dateert. Men stelle zich voor: het jaar dat Stravinsky
nog doende was met Petrouchka en Le Sacre du Prin-
temps nog maar had ontworpen. Onbegrijpelijk
Verwondering, gewekt door liet Brabants Orkest, dat zijn
abonnementsserie van het nieuwe seizoen in de Stadsschouw
burg te Breda zaterdagavond inzette met een opvoering van
dit meesterwerk; het ensemble onder leiding van Hein Jordans
in de bak. de twee dramatis personae Judith (Anny Delorie)
en Blauwbaard (de Hongaar Andreas Farago) ten tonele,
agerend en acterend naar de aanwijzingen hun belden door
regisseur Frans Boerlage gegeven.
Waarlijk indrukwekkende gebeurtenis, dat een onoplosbaar
probleem voor oog en oor onthulde, het probleem, dat de
vrouw niet in staat is de man te geven wat hij zoekt, dat
haar weetgierigheid, die met het ontsluiten der zeven deuren
Blauwbaards geheimen onthult, tevens haar tekortkomingen,
haar ontoereikendheid symboliseert.
Gegeven, dat leder, enigszins vertrouwd met het oeuvre, kent.
Doch hoevelen zijn er dat? Hoevelen waren er te Breda
niet die hiermee voor het eerst werden geconfronteerd?
Nu menen we, dat liet voorstellingsvermogen van deze laatste
categorie onvoldoende door Frans Boerlage werd geholpen,
werd gestimuleerd. Men zat in het donker, kon dus geen
kennis nemen van de in het programma afgedrukte verkorte
Nederlandse tekst. Daarom alleen reeds is het onze over
tuiging, dat de regie duidelijker had moeten zijn, dat hij
zich niet had behoren te beperken tot een serie niet sterk
aansprekende projecties, die de verbeelding van de kijker
luisteraar voedden; er werd te veel van hem gevergd.
Als excuus moge hier echter worden aangevoerd, dat de
ruimte, die de suggestie van een angstwekkende onmetelijk
heid dient te geven, klein, te klein was en de technische
liohtmogelijkheden te primitief en te gering leken.
Onder deze omstandigheden moest het aandachtige publiek
het dan ook goeddeels van de muziek hebben en in dat op
zicht is men ruimschoots aan zijn trekken gekomen: elkeen
moet diep onder de Indruk zijn geraakt van de intense inner
lijke verscheurdheid van de meester in deze partituur, van
de obsessies, die tot een bijna ondragelijke climax leidden.
Dit in een muziek, waarin de melodische kracht welk een
wondere eenheid van woord en toon! dank zij de tech
nische en expressieve vermogens der beide solisten volledig
tot zijn recht kwam, steeds gesteund en verdiept door een
waarlijk voortreffelijk spelend orkest, dat de emotionele
ferventle, in deze partituur levend, volledig tot uitdrukking
wist te brengen.
Een tragedie van veel voornamere zin. dan de bard in zijn
in het Nederlands gehouden proloog Heiman van Elteren
van de Nederlandse Comedie ons had gesuggereerd
wie dacht aan het einde van deze Indrukwekkende, één uur
eisende voorstelling, nog aan zijn woorden?
Blauwbaards Burcht was voorafgegaan door een uitstekend
verzorgde uitvoering van Bachs Vierde Brandenburgs Concert
In G groot, waar de violist Anton Koene met de fluitisten
Dick Mooy en Jan van Rooy het hoge spelpeil van Hein
Jordans' orkest wed heel bijzonder accentueerden.
Deze Bach met deze Bartók: uitstekende combinatie. We
herinneren ons, dat jaren geleden in het Holland Festival
1952 Antal Dorati met het Residentie-Orkest en de solisten
Martha Lipton en Otakar Kraus tot eenzelfde programma-
opzet kwam.
Die is ons. ook toen, uitstekend bevallen. Maar het moet
gezegd: deze Bredase opvoering heeft ons dieper getroffen.
B.R.
CAIRO (AP De Egyptische vlce-
premler Aly Sabry, die eens beschouwd
werd als de meest waarschijnlijke op
volger van president Nasser, is plotse
ling gedegradeerd. HIJ werd benoemd in
de nieuwe functie van „minister voor de
kanaalzone".
In Cairo is men algemeen van me
ning dat Nasser tot deze maatregel be
sloten heeft om uiterst Links waarvan
Sabry lang de leider Is geweest, in
toom te houden. Sabry is secretaris-ge
neraal van de Arabische socialistische
unie, waarop het regeringsorgaan Al
Ahram felle kritiek heeft geleverd, om
dat zij niet het democratiseringspro-
gramma ter hond genomen had dat pre
sident Nasser in zijn laatste openbare
redevoering op 23 juli had voorgesteld.
Het degraderen van Sabry wordt gezien
ais een overwinning van de liberale
vleugel van de socialistische unie, de
enige in Egypte toegelaten partij.
ADVERTENTIE
t/m 6 oktober behalve 's zondags
volop parkeerruimte, entree f 2,
HOUTRUSTHALLEN DEL HAAG
GEZELLIG WONEN 1968
Sfeervolle MEUBEL EXPO met 10 unieke model
kamer». MODE THEATER 50 opwindende mo-
deflitien in een feeëriek lichtspel. NOVITEITEN.
Doorlopende KAPDEMONSTRATIES.
Echte Haagse Bakkerij in vol bedrijf.
Reserveer een middag of een avond.
165 standhouders verwachten U!
Jan Staal, waarschijnlijk de meest-
gespeelde Nederlandse toneelschrijver
na de oorlog, heeft opnieuw een kin
derstuk geschreven, dat door Toneel
groep Arena is opgevoerd. Bij de
première zaterdagmiddag bleek „Het
Laatste Loverbos" een fijn stuk voor
kinderen (ditmaal tussen acht en
twaalf jaar), die de avonturen van de
laatste sprookjesfiguren, die zich in
een reservaat hebben opgesloten uit
angst voor de verschrikkelijke mens
heid, blijkens alle reacties bijzonder
waardeerden.
Jan Staal heeft de aardige gedachte
gehad om twee ervaringswerelden van
het kind met elkaar in verband te bren
gen. Prototypen uit het sprookje spelen
een rol in zijn stuk (de heks.de aard
mannetjes, de kabouters, het konijn),
maar ook prototypen uit de moderne
samenleving, die de kinderen ook kennen
(de opstandige jongeman, de gevaar
lijke auto's, de luchtverontreiniging, de
supermarkt en de vijandige mens).
Als in een stuk van Tsjechov staan de
sprookjesfiguren dan ook aan de grens
van hun bestaan. Zij zijn overgebleven
uit een tijd, toen alles nog anders was.
Er is een soort nostalgie, die hun doet
verlangen naar vroeger. Kabouter Wiebe
droomt steeds van zijn uier broers, met
ivie hij nooit meer een een pijpje kan
roken onder de paddestoel. In Int begin
van het laatste bedrijf doet hij uitvoerig
verslag van de wijze waarop zij stuk
voor stuk omgekomen zijn in de vijan
dige wereld van de mens en die knap
geschreven monoloog is een heerlijke
mengeling van gruwel en kinderlijkheid,
zoals dat in een goed sprookje moet
voorkomen.
Ook de andere figuren zjjn niet meer
wat ze geweest z(Jn. Het elfje is een
Ouwe Elf geworden (maar „alles
functioneert nog goed", zegt ze), Opa
Krummel is een oud baasje, dat zich
vastklampt aan alle regeltjes, zoals oude
baasjes dat doen.
De eendracht van alle bewoners van
het laatste loverbos, verdwijnt snel,
wanneer een Indiaan zijn heil in het bos
zoekt, omdat hij gevaar loopt door de
mensen in een kermiskooi gezet te
worden. Aan het eind nemen ze hem
natuurlijk op.
Hoe aardig alles ook verloopt, 't heeft er
de schijn van, dat Jan Staal met dit
stuk veel verder had kunnen komen,
wanneer er door de regie aan zijn werk
grotere eisen waren gesteld, o.a. wat
betreft de consequentie van het verhaal
en de typering van de personen. Maar
Berend Boudewijn heeft zich tevreden
gesteld met een bijzonder simpele, on
overdachte, haastig tot stand gebrachte
enscenering, vol slordigheden en onaf
gewerkte momenten in het spel. De
muziek van Han Reiziger is bepaald geen
schoolvoorbeeld van goede musical-
melodieën, de aankleding van Lisette
van Meeteren heeft overduidelijk weinig
geld gekost, maar is weinig overdacht,
niet fantasievol en niet in het minst
prikkelend voor de fantasie van de
kinderen.
Vooral Cor Stedelinck, maar ook John
Soer en John Kelly, kwamen tot in dit
genre van kindertoneel heel goede (dui
delijke, rechtlijnige) typeringen, waar de
andere acteurs niet aan toe kwamen,
soms zelfs heel ver vandaan bleven. In
bepaalde gevallen was dat een gevolg
van de oppervlakkige regie.
Het zou jammer zijn, als Toneel
groep Arena, die in het verleden zo
serieus aan kindertoneel heeft ge-
Geslaagd festival op
vliegveld Ypenburg
RIJSWIJK Op de terreinen van de
vliegbasis Ypenburg hebben 1-100 ka
bouters van de Nederlandse Gidsen uit
het district Zuid-Holland een goed ge
slaagd kabouterfestival beleefd. Hoofd
schotel van de dag was het spel dat de
kunstenaars Grim, Gram en Graag
moest helpen een Nederlandse Inzending
te verzorgen voor een wereldtentoon
stelling In Mexico.
Deze kunstenaars kwamen pas op
Ypenburg tot de ontdekking dat zij ver
geten hadden iets te maken, 's Morgens
om 'elf uur gaf provinciaal voorzitster
mevr. J, W. M. de Weert het officiële
startsein voor het feest voor de vele
groepen die met bussen uit alle hoeken
van de provincie waren aangevoerd.
Onder hen waren ook twintig invalide
kabouters en gidsen, die op normale
wijze aan de spelen en wedstrijden-
deelnamen.
Onder algehele leiding van mej. A.
van Rijn zetten de groepen zich aan
het maken van schilderijen en poppen,
foto's met de snelcamera, liedjes,
poppenkast, volksdansen, zingen en es
tafettes hielden voorts de honderden
meisjes aan een stuk bezig. Bij de
schilderijen was de eerste prijs voor de
Theresiagroep uit Wateringen, de twee
de prijs voor de Michaelgroep uit Den
Haag en de derde prijs voor Miriam-
groep uit Voorburg.
De eerste prijs voor dc mooiste foto
werd gewonnen door de Maria Gorettl-
groep uit Maasland, de tweede prijs
door de St.-Barbaragroep uit Vlaardln-
gen en de derde prijs door de Anne
Frankgroep uit Rotterdam.
Aan het einde van de zeer geslaagde
dag waren de verstrooide kunstenaars
uit de brand en het werd net echt, toen
zij met een snelle jeep van de vliegba
sis werden weggevoerd om nog net op
tijd in het vliegtuig voor Mexico te
kunnen springen.
■rend Boudewijn
daan, tamelijk elementaire proble
men, die bij dit genre steeds opnieuw
aan de orde gesteld worden, te ge
makkelijk zou nemen. Dat werkt in
het nadeel van schrijver, regisseur en
acteurs en nog sterker in het nadeel
van het kinderpubliek.
JAN VERSTAPPEN
(ADVERTENTIE)
Pracht jongenstrui uit de fully,
fashioned truien- en vesten-
collectie van Delana. Gebreid uit
zuiver Tasmanie scheerwol: mo
dern wascomfortkrimpwerend
en vervilt niet. Ideale mode is
kindermode van Delana! Maat
116-164. prijs vanaf 18,95.
kindermode, tricolmode
Kijkers en
luisteraars
DEN HAAG. (A.N.P.). Op 1 oktober
jl. waren bij de dienst luister- en kijk
gelden 2.517.302 televisietoestellen aan
gegeven tegen 2.506,127 op 1 september.
Het aantal geregistreerde radio-toestel
len bedroeg op 1 oktober 2.788.595 tegen
2.783.624 op 1 september j.l.
,Hel Zivanenmeer'
in kleuren
De NCRV zendt vanavond de gri
kleurcnproduktie ..Het zwanenme»
uit, een sprookjesachtig ballet in vier
bedrijven op muziek van Peter Iljitsj
Tsjaikovski. De enscenering door Ru-
dolf Nocrcjev is opgezet aan de hand
van de oorspronkelijke versie uit 1895
van Marius Petipa en Lev Ivanov.
Het grote succes heeft Tsjaikovski zelf
nauwelijks meegemaakt. De eerste
versie uit 1877 werd een grote misluk
king. Pas na de dood van de toondich
ter kreeg tijdens een herdenkingscon
cert in 1895 te Petersburg het werk
in een nieuwe choreografie de
waardering die het verdiende. Tsjai
kovskii kan worden beschouwd als de
eerste grote componist van serieuze
muziek, die in de romantische periode
van onze cultuurgeschiedenis aai
bevordering van de danskunst heeft
willen meewerken.
Zonder zijn bijdragen zou dit eerher
stel zich waarchijnlijk nooit zo over
tuigend hebben ingezet. De rol van
Prins Siegfrid wordt gedanst door Ru-
dolf Noerejev, de dubbelrol Odette-
Odille door Margot Fonteyn, die
in 1956 in de adelstand werd verheven
als erkenning van haar buitengewone
verdiensten. Overigens heeft zij
langs besloten zich uit het theaterleven
waarin zij sinds 1934 lauweren heeft
geoogst, terug te trekken. Verder ziet
men leden van het ballet van de
Weense Staatsopera. De muzikale lei
ding is in handen van John Lanchber-
ry, een van de dirigenten van
Royal Ballet in Londen en de regie
berust bij Truck Branns.
(Nederland I, 21.00 uur).
Nieuwe N.T.S.-studio
officieel geopend
Het carillon van het IHlversumse
Raadhuis en het Metropoleorkest ga
ven vanmiddag een gezamenlijke mu
zikale uitvoering. Het was een parafra
se op het oud-Nederlandse liedje „Komt
vrienden in den ronde", dat
carillon en orkest" door Pi Scheffer
is gearrangeerd speciaal voor het pro
gramma bij gelegenheid van de ope
ning der nieuwe NTS-studlo's.
Tijdens de openingsplechtigheid, die
yanavond wordt uitgezonden, waren
beiaardier Petef Bakker ln de toren
het Metropole-orkest o.l.v. Dolf v
der Linden ln de nieuwe studio's per
televisie met elkaar verbonden. Vla ca
mera's bij het Raadhuis en grootbeeld-
televisie in de studio was het orkest
In staat samen te spelen met het caril
lon. Dit gezamenlijk optreden is onder
deel van een kort amusementspro
gramma dat voor de gasten in de stu
dio's bij de opening werd uitgevoerd.
Aan het programma werken verder
mee o.a.: Adèle Bloemendaal, Jules
de Oorte, Gerard Cox, Frans Halsema
en de Trommelaeren van Roesendae-
le. Gastvrouw is Ageeth Scherphuis.
(Nederland I, 20.20 uur).
LEEUWARDEN (A.N.P.) De gang
van zaken bij de Leeuwarder Papier-
warenfabriek N.V. gedurende het eerste
halfjaar van 1967 stemt tot tevreden
heid, zo wordt in een communiqué
het bedrijf meegedeeld. De behaalde
resultaten in dezeperi ode gaan die in
het vergelijkbare tijdvak van 1966 te
boven. Verwacht wordt dat de uiteinde
lijke resultaten over 1967 tenminste gelijk
zullen zijn aan die over 1966.
Schecpvaartbericliten
ALIOTH X v Salvador naar Las Palmas
ALICES 30 v New-York naar Mossamedes,
AMPENAN 1 te Detroit, ACHILLES 1 te
Cristobal. ALHENA I v Tenerlfe n Santos
AMSTELLAND 1 nog op rede Santos, ARIS-
TOTELES 1 v Kingston n Barrios, AMSTEL-
DIEP 1 te Sydney, ADRASTUS 1
30 v Rdam n Bremen, ALNATI en
en AMELAND 30/9 te Rotterdam
BARENDRECHT 30 v Aden n Mena al
Ahmadl, BORNEO 3 te Soror
CALTEX DELFZIJL en CALTEX GORIN-
CHEM 1 te Rdam, CUMULUS (weerschlp)
29 v Rdam n Noordzee. CALTEX NEDER
LAND 30 v Maracalbo n Antw, CHEVRON
THE HAGUE 30 v Bangkok naai_Salgon.
CARIB TRADER 1 te Ras Lal
v Curacao n Le Havre
tal n Los Angeles. DAPHNIS 1
GUINEE KUST 2
l Adam, GABON-
v Rouaan n Bordeaux. GROOTE-
KERK 1 te Porbunder. GORREDIJK 30 var
HOLS WORTHY BEACON 30 v La Llbertad
naar Maracalbo. HECTOR 2 te Alexandrië,
HAGNO 1 te Rdam, HEEMSKERK 29 van
R1S1S 30 lve Maracalbo n Pto Cabello
KEIZERSWAARD 30 te Ceuta. KATSE-
DIJK en KKRKEDIJK 1 en KORENDIJK
te Rdam. KRY'PTOS 30 v Rdam n Santan
der, KAAP HOORN 2 te Las Palmas. KATE-
LYSIA X v Stanlow n Curacao.
I te Point Fortln, KAMPERDIJK
Adam. LADON
19 v New-York n Aruba. LEKHAVEN
3ahlo, LEI.YKERK 30 te Basrah
MERCURIUS 2 te Barbados, MEDON
MISSISSIPPI LLOYD I
PRINSES
York. PRINS MAURITS 1 v Rdam
PERICLES 2 te Arlca, PHILIDORA 3 te Gee-
long verw, PARTHENON 30 te Pt of Spain.
POELDIJK 1 te Tamplco
RANDFONTEIN 30 v Durban n East Lon
don. RIJNDAM 1 v Cobh naar New-York,
RONDO 30 rede Tripoll
Paramaribo, STATENDAM
SCO n Honolulu, SPAARN"
es Salaam, STAD DEN HA,
30 v Napels n Annaba, STREEFKERK 1
Adelaide. SLAMAT 2 te Manlll., STRAAT
MADURA 30 v Durban n Lourenco Marques,
STRAAT MOZAMBIJQUE I te Kaapstad,
SEPIA 29 v Rdam n Mena al Ahmadl
TJIKAMPEK 30 rede Dar es Salaam,
TAHAMA 30 v La Vera n Antw, TOGOKUST
30 v Low el Buchanan n Freetown, THEANO
ULYSSES 30 v Hamb t\
VLIST 1 te Wakamatsu
WESTERTOREN 2 v Tripoll n Malta, PR
v Pascagoula
WILLIAM V S TUBMAN
ZAFRA 1 te Mena al Ahmadl, ZWIJN-
DRECHT 1 te HuU
Discriminatie van minderheidsgroepen
in de Nederlandse bevolking was gis
teravond onderwerp van Forum, een
nieuw discussieprogramma van VPRO-
t.v. Het verliep als dergelijke pro
gramma's plegen te verlopen: romme
lig, wijdlopend en weinig informatief.
Gespreksleider dr. Trimbus zei na af
loop: „U hebt wat flarden van gedach
ten kunnen horen". Goed resumé van
een gesprek dat blijkens dit resumé
nagenoeg mislukt is.
De VPRO toonde overigens aan dat er
toch lichtpunten zijn voor die minder
heidsgroepen. Dat bleek uit „Een mens
is maar een mens", waarin Nettie Ro-
senfeld op audiëntie ging bij Lou de
Palingboer en diens eigen Mientje. Een
paar eeuwen terug zouden die twee
gens ergerüjke godslastering op de
brandstapel terechtgekomen zijn. Nu
worden ze uiteraard terecht niet
eens meer opgesloten omdat het geval
goedaardig en dus zonder gevaar
Overigens een interview dat er zijn
mocht
Nóg een punt: de VPRO-zelf die
mers voortbestaat by de gratie var
een kleine minderheid zijn. Omroep die,
in zijn t.v.-programma's althans, vrij
wel nimmer blijk geeft van haar vr«
zinnig-protestantse afkomst, maar uit
sluitend mikt op het non-conformisme
dat altijd het kenmerk van een kleine
minderheid is. Zo'n programma
gisteren op de zondagavond en op het
eerste net, dit kun je je alleen als
kleine minderheidsomroep veroorloven.
Want er was óók nog een knappe
Claus-eenakter, waarbij plaatjes ge
projecteerd werden die hoe langer hoe
bloter werden. Weliswaar was er voor
tegenwicht gezorgd door de fatsoen
lijkste man van de Nederlandse t.v.
Fred Emmer te laten meewerken,
maar je zat er toch maar tegenaan te
kijken op de zondagavond.
Tóch een knappe eenakter waarin
Hugo Claus in 'n drietal oude voyeurs
de „fatsoenlijken" aanvalt die graag de
kat in het donker knijpen blijkens
Tony Brulins vormgeving óók donker
van de pornografie maar die in het
daglicht even graag bereid zijn om eer
ste stenen te werpen. Gespeeld werd
er o.m. door Ton Lutz en Rudi van
Vlaanderen en die deden dat voortref
felijk.
Op „II" zagen we bij de VARA de
eerste aflevering van Frenkel Franks
„Een zekere Josefien". Een strip in de
meest eigenlijke zin van het woord:
veel foto's, veel tussenteksten en spaar
zaam ook wat gespeelde scenes. Dooi
de geestige tekstbeheersing van de
auteur, èn een paar uitstekende rolle
tjes, toch wel aardig, ondanks de vele
Amsterdamse topografiën. Maar meer
dan „wel aardig" vonden we het voor
alsnog niet.
De zaterdagavond werd uiteraard
overheerst door de slotaflevering van
„Vlucht zonder uitweg" met overrompe-
lend-goede beelden van de slotjacht
op misdadiger Bert Gregor. Afgezien
van de ai te .traditionele ontknoping
de zelfgekozen dood een voortreffe
lijke reeks, waarvan het deugd deed
dat de AVRO kans zag de drie afleve
ringen zo kort achter elkaar te brengen.
Willem Duys kwam door eigen schuld
in tijdnood bij zijn eerste „Vuist"
dit seizoen: hij kon een hoogbejaarde
gast, die niets meer te vertellen had,
niet tot stilzwijgen brengen en gooide
daarmee zijn hele programma in de
war. Dat programma was toch al niet
zo gelukkig gestart toen Willem op de
laatste Firatodag de elektronische
„nieuwtjes" toonde die vóór de ope
ning al uitvoerig door de pers zijn be
handeld.
Teleurstellend was de AVRO-extra-
reportage van de strijd om de wereld
titel middengewichtboksen. Dat het eer
lelijke bokspartij was, die wedstryd
tussen Benvenuti en Griffith was iets
waar de AVRO niets aan kon doen
uiteraard. Maar dat de commentatoren
lang vóór het einde de uitslag bekend
maakten en daamee het spannings
karakter dat elke wedstryd kenmerkt
aan deze reportage ontnamen, was een
ongeloofiyke blunder.
Tv-reportage van
Grand Gala du
Disque Classique
(Van onze. omroepcorrespondent)
HILVERSUM Tal van binnen- en
buitenlandse kunstenaars komen vrij
dag naar de „Doelen" in Rotterdam
om uit handen van Rotterdams burge
meester VV. Thomassen de Edlsons
1967 te ontvangen voor hun buiten
gewone prestaties op het gebied var
de serieuze muziek, zoals die op, ln
het afgelopen seizoen verschenen,
grammofoonplaten zijn vastgelegd.
Deze feestelijke uitreiking van de Edi-
sons geschiedt tijdens het Grand Gala
du Disque Classique, dat wordt ge
organiseerd door de Commissie Collec
tieve Grammofoonplaten Campagne.
Van een aantal hoogtepunten van dit
evenement kan men getuige zijn in
een extra NTS-uitzsnding op Neder
land I. Deze reportage omvat ook eer
optreden van het Rotterdams Phil-
harmonisch Orkest onder leiding van
Jean Fournet dat werken van Lalo,
Purcell en Vivaldi uitvoert. De regie
van dit programma berust bij Jan
Duiveman.
(Nederland I - 22.55 tot 23.50 uur).
Recordaantal
Firatobezoekers
AMSTERDAM (ANP) De vijftien
de „Firato", die gisteren werd ge
sloten, heeft een record aantal var
222.551 bezoekers getrokken. Dat is
byna 90 procent meer dan ln 1965,
toen 125.195 nieuwsgierigen de expo
sitie bezochten.
Het drukke bezoek van thans kan,
aldus de organisatie, voor een groot
deel worden toegeschreven aand e In
troductie van de kleurentelevisie. Maar
ook in andere sectoren als die
de radio, afspeel- en hi-fl apparatuur
en elektronische instrumenten Iwerden
zeer goede zaken gedaan.
NEDERLAND I
STER
(Rcclameuitzendingen
19.03, 19.56 en 20.16
uur)
NTS
18.55 uur:
Pipo de clown
19.00 uur:
Nieuws in het kort
CVK/IKOR
19.07 uur:
In die dagen, bijbel-
vertelling (kleuren
televisie)
19.12 uur:
Kenmerk,
actualiteiten
NCRV
19.32 uur:
Hier en nu,
actualiteitenrubriek
NTS
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Wat een dag, reportage
opening NTS-studio
NCRV
21.00 uur:
Het zwanenmeer,
ballet (kleuren
televisie)
22.55 uur:
Stilstaan bij toen
gesprek
NTS
23.00 uur:
Tweede journaal
23.05 uur:
Sluiting
NEDERLAND II
STER
(Reclameuitzendingen
om 20.16 en 22.55 uur)
NTS
18.55 uur:
Pipo de clown
19.00 uur:
Nieuws in het kort
AVRO
19.03 uur:
Vjoew, tiener-
programma
NTS
20.00 uur:
Nieuws in het kort
AVRO
20.20 uur:
Balletfestival
21.00 uur:
Het loon van de angst,
film
NTS
23.00 uur:
Tweede journaal
23.05 uur:
Sluiting
Televisie morgen
NEDERLAND I
NTS/NOT
10.20 uur:
Vlaamse schrijvers
10.45 uur:
Walter and Connie
11.10 uur:
Kinderen in andere
landen
11.35 uur:
Meisjesberoepen
12.00 uur:
Sluiting
HILVERSUM I
NRU
20.10—20.40 uur:
Concert door het
Promenade Orkest
23.30—23.55 uur:
Lichte muziek voor
lichte avond
NCRV
20.10—22.15 uur:
Het grote podium,
klassieke muziek
23.15—23.55 uur:
Vertolkers beluisterd,
concert
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM I: 7.00,
8.00, 11.00, 13.00, 16.00.
18.00, 20.00, 22.30, 23.55
HILVERSUM II: 7.00,
7.30, 8.00, 8.30, 12.30,
18.30, 22.30, 23.55
HILVERSUM III: Elk
heel uur vanaf 9.00
Radioprogramma
HEDENAVOND
Voor de kleuters, 10.10 Arbeidsvitaminen, 12.00
Het Gelders Orkest, 12.27 Land- en tuinbouw.
12.40 Sportrevue, 13.00 Nieuws, 13.10 Journ.;
De lichte Muze belicht: De ope-
^VROG1?n00.Nw8' rette, 14.30 Intern, forum: AVRO:
lk ml) even voorstellen? Mijn naam ls Cox!.
V' detective-hoorspel, 15.40 Klass. en moderne
ïnït muziek, 16,25 Voor de jeugd, 17.15 Orkest-
22.55 Muzikaal
ïfcïi
VERONICA (192 m) 18.00
Roll ln g-S tonessho w19.15 Joost
20.00 Binnen zonder kloppen
and blues hop; 22.30 Alle rer
Gevarieerde platen: ï.oo Sluiting.
Gewijde
k, 8.30 Nieuws, 8.32 Voor de vrouw,
,ondens Symfonie Orkest, 9.40 School-
10.00 Theolog. etherleergang, 10.35,
kamermuziek, 11.00 Nieuws, 11.02 Voor
ïken; KRO: 12.00 Gevar. programma,
Land- en tuinbouw, 12.30 Nieuws en
c.v,uo.itelten), 14.05 Schoolradio, 14.30 Muzl-
piano- kaal middag magazine, 17.00 Gezondheidszorg
ii. l.- r-.'id. A.iillk-n, 17.10 Voor de kleuters.
19.00 HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen)
n„ veteru; VARA: 9.00 Nieuws, 9.02 Nederi. Artiesten
iR.y«!S Revue, 10.00 Nieuws, 10.02 Klink Klaar, voor
Intigers, dertigers en ouden
(12.2
- tlene
i platen, 15.00 1
BRUSSEL
19.00 Nieuws en correspond!
- imuzlek, 19.45 Lichte muziek, loo^MüSék terVljï u
tn™zjek' Driërie.OO Nieuws, 16.02—17.00 Mix: Gram.pl.
VERONICA (192 m) - 6.00 Ook_ goelemorgen;
nn ™?l^.lmentsmuzlek' 20'00 °Perakronlek' 11.00 Kookpunt: 12.00 Muziek bij
,uu nieuws. 14 00 Van C0nCertzaal tot jukebox: 15.00
nsNRnAR L®2fP "L* .18L00,D1"sd.^.m'd.dag«Pe„c'a.?':
„Toneel nu",
nieuwe
NRU-luisterserie
De eerste uitzending van NRU-serie
„Toneel nu" wordt vanavond gewijd
aan het toneelstuk „De Belofte" van
Alexej Aboezov. Dit stuk wordt ge
bracht door de toneelgroep Theater
onder regie van Hans Croiset. De rol
len worden bezet door Christine Evert,
René Lobo en Carol Linssen.
Ina Philippo houdt een korte inleiding
over het werk. Daarna laat men en
kele fragmenten uit het stuk horen.
De uitzending wordt besloten met een
interview met Hans Croiset door de
journaliste Hélène Swildens. „Toneel
nu" is een programma over moderne,
voor het eerst in ons land gebrachte
stukken.
(Hilversum I - 20.40 uur).
KLEURENTELEVISIE
3000 toestellen
in huiskamers
MOSKOU (A.P.). De eerste kleu
ren t.v.-uitzending van Moskou is
gisteren geopend met een close-up
van 'n helder rode vlag, die tegen een
blauwe lucht boven het Kremlin wap
pert. Er werd vol bewondering „oh"
geroepen door de Russen, die zich ver
drongen rond één van de weinige toe
stellen, waarop in het openbaar de
kleuren-t.v. kon worden gezien. In de
winkels zijn nog geen klenren-t.v.-
toestelien verschenen. Eén van de
mensen vertelde, gehoord te hebben,
dat de toestellen 1.200 roebels (plm.
4.800 gulden) zullen gaan kosten. Dit
zou neerkomen op het gemiddelde
jaarloon van een arbeider.
Op de toestellen in hotels, een weten
schappelijk museum, een economische
tentoonstelling en enige arbeiders
clubs. konden de Moskovieten de Fran
se ambassadeur Olivier Wormser zien,
die de Sovjet-Franse wetenschappelijke
samenwerking prees, die geleid had
tot de start van de kleuren-t.v. hiel
en in Parijs. De Sovjet-kleuren-t.v.
maakt gebruik van 't Franse SECAM-
3 systeem.
In het eerste kleurenprogramma sprak
ook de kosmonaut Alexei A. Leonov,
de eerste man die een ruimtewande
ling heeft gemaakt. „Houd maar, hou
maar op", zei een ongeduldige kijker,
die met nog een tweehonderd mensen
bij een temperatuur rond het vries
punt in de Gorkystraat naar 't nieuwe
technische wonder keek. „Nu hebben
we genoeg gepraat gehad, geef nou
maar weer heldere kleuren".
De Sovjetshow liet daarna opnamen
zien van een kleurenfilm van de ruim
tewandeling van Leonov, Moskouse
straatbeelden en dansmeisjes, die in
het blauw, groen, geel en rood ge-
In het begin zullen er alleen op zater
dag en zondag kleurenprogramma's
zijn, die in Moskou en in Leningrad
kunnen worden opgevangen.
In Frankrijk is eveneens gisteren de
kleuren-t.v. van start gegaan met een
reportage van het torenduiken. In
Parijs zijn dertien centra ingericht,
waar belangstellenden de kleuren
programma's kunnen zien. De plech
tige ingebruikstelling door de minis
ter van voorlichting Georges Gorse en
Jacques-Bernard Dupont, de R.T.F.-
directeur, werd door Eurovisie naar
de Sovjet-Unie uitgezonden.
Film hedenavond
Henri Clouzot, die zich als filmregis
seur onderscheidde met thrillers als „Le
corbeau" en „Les diaboliques" heeft in
„Le salaire de la peur" (Het loon van
de angst) de adembenemende spanning
nu eens niet uit de misdadige sfeer ge
haald, maar uit het avontuuriyke genre.
Na een vrij lange inleiding waarin
Clouzot ons 't troosteloze leven schetst
van een aantal sociale mislukkelingen
in een uithoek van de aarde, begint
het eigenlijke verhaal pas als er een
oliebrand uitbreekt, die alleen met
nitro-glycerine kan worden bestreden.
Er is echter geen nitro-glycerine ter
plaatse en deze hevig explosieve stof
kan alleen maar worden aangevoerd
per vrachtauto over een bar slechte
weg. Men zoekt voor dit levensgevaar
lijke karwei vier vrijwilligers uit de
groep maatschappelijke verschoppelin
gen, die het risico willen nemen om
dat de in het vooruitzicht gestelde be
loning hen een kans biedt elders een
nieuw leven te beginnen.
De vier uitverkorenen (Yves Montand,
Charles Vanel, Peter van Eyck en
Folco Lulli) gaan met twee trucks op
weg. Uiterst voorzichtig rijdend langs
bochtige hobbelige wegen, langs af
gronden en vallend gesteente. Na tal
van adembenemende avonturen
waarbij Clouzot zeer knap de spanning
opvoert, slaagt een hunner erin de ia-
ding veilig af te leveren. De brand
wordt geblust, doch de enig overleven
de is ook geen lang zorgeloos leven be
schoren in deze film, die naast span
ning en avontuur toch wel een zeer
pessimistische inslag heeft.
Clouzot heeft de figuren van de vier
desperado's en in het begin het
milieu waarin zij leven haarscherp
op het doek gezet. De film maakte
Yves Montand tot een der meest ge
vraagde filmacteurs en betékende een
hoogtepunt in de toch al indrukwek
kende carrière van „veteraan" Charles
Vancl. Peter van Eyck maakte zelfs zo
veel indruk, dat hij van die tijd af
de film is uit 1952 niet meer los
kwam van dit soort rollen en Folco
Lulli doet weinig voor eerstgenoemd
drietal onder. Een keiharde, vaak mee
dogenloze film, die zelfs nu vijftien
jaar later niet zal nalaten een on
vergetelijke indruk op het kijkers
publiek te maken.
(Nederland II, 21,00 uur).
Drie jaar tegen
Spaanse jezuïet
geëist
MADRID (AP) Tegen een jezuïet
die beschuldigd wordt van ernstige bele
diging van overheidsfunctionarissen is ln
Madrid drie jaar gevangenisstraf en
een boete van 10.000 peseta's geëist.
De aanklager verweet pater Carlos
Giner SJ de publikatie in het tijdschrift
„Muno Social", waarvan hij directeur
is, waarin het prestige van de politie ge
schaad zou zijn die in mei 1955 een de
monstratie in Barcelona van 100 pries
ters uit elkaar sloeg. De advocaat van
de beklaagde pleitte voor vrijspraak op
grond van het feit dat de schrijvers van
de publikatie ook waren vrijgesproken.