DURFT KERK CONSEQUENTIES VAN CONCILIE TE TREKKEN? kathedraal koop ZATERDAG 23 SEPTEMBER 1967 ROME Volgende week vrijdag komt In Rome voor de eerste maal de bisschoppensynode bijeen. Een kleine 200 afgevaardigden uit het wereldepiscopaat gaan zich samen met de Paus beraden over een aantal actuele vraagstukken en over de grote lijn, die in het kerkelijk beleid getrokken moet worden. De tijd waarin deze lijn door de Paus alleen (en in feite voor een belangrijk deel door zijn curie; werd uitgestippeld behoort vanaf dat ogenblik tot het verleden. Zij werd daarnaar ver wezen door het concilie, dat aandrong op een herstel van de synodale structuur in de Kerk: het algemene beleid moest niet langer worden vastgesteld door écn man. die eenzaam aan de top alle verantwoordelijkheid draagt, maar door een synode, waarin naast die ene man ook vertegenwoordigers van het wereldepiscopaat zitting hebben. Zoals bekend heeft Paus Paulus deze wens aan het begin van de vierde conciliezitting ingewil ligd door het instellen van een zg. bisschoppensynode. Nu, twee jaar later, treedt dit orgaan voor het eerst in werking. En de geïnteresseerden zien met belangstelling toe, hoe het in feite zal gaan functioneren. Een enkele blik in de agenda zal Vol- n, om de grote betekenis van de gebeurtenis tot zich te laten doordringen. Precies zes maanden voor de openingsdatum is deze, van sche- voorzien, aan de bisschoppencon ferenties toegezonden. Er staan vijf onderwerpen op: de huidige geloofs crisis, de herziening van het kerkelijk recht, de hervorming van de semina ries, het vraagstuk van de gemengde huwelijken en de schepping van een nieuwe liturgie. In besloten vergade ringen werden deze onderwerpen door de verschillende episcopaten bespro- •n van een gemeenschappelijk ant woord voorzien. Vervolgens kozen deze ieder een afgevaardigde, om hun stand punt op de synode naar voren te brengen. Voor Nederland is dit kardi naal Alfrink, die in Rome dus niet zijn eigen koers zal gaan varen maar de toers die in het co'lege is uitgestip peld. Welke koers djt zal zijn, daar- tasten wij bij gebrek aan gege- i volkomen in het duister. Dit zal pas blijken wanneer Alfrink op de sy node het woord heeft gevoerd. ologie naar voren te schuiven. Men moet erop verdacht zijn, dat het rap port wel eens dezelfde geest zou kun nen ademen als de brief, die Ottaviani een jaar geleden over dit onderwerp aan de bisschoppen en reguliere over- sten heeft geschreven. En in dat ge val is er zeker aanleiding tot het hou den van een pittig debat. Daarbij zal hert erom gaan, de crisis waarin het geloof momenteel verkeert jdwA san de God-is-doodtheologu-, aan de ontmythologisering, aan de op komende Vrijzinnigheid en daardoor ontstane verwarring) scherp te analy seren en een hechte basis te leggen voor een authentiek geloofsleven in deze tijd. Het concilie is aan deze pro blematiek praktisch niet toegekomen, omdat het te veel andere raken aan 't hoofd had en ook omdat de zaak toen minder acuut was dan nu. Zo is een lacune ontstaan, die nu hoognodig moet worden opgevuld. Bij het ontle den van de huidige crisis, zal de sy node moeten tonen, een open oog te hebben voor de waardevolle elementen in de nieuwe theologische stromingen, hoe vreemd en afwijkend za soms ook mogen zijn. En bij het zoeken van een uitweg zal hij zich het beste kunnen houden aan het devies, dat reeds door Paus Johannes werd gegeven: geen veroordelingen, geen nieuwe dogmata, maar een echte geloofsverkondiging, die verstaanbaar la voor mensen van deze tijd. Voetangels Hier liggen de nodige voetangels en klemmen, die de synode zal moeten vermijden. Zij heten: ketterjacht, over schatting van woorden en formules, be hoefte om vast te leggen wat nog niet (en misschien wel nooit) vast te leg gen is, zich verliezen in details die de kern van de kwestie niet raken. Maar ook lafheid, die verzuimt de zaken bij hun naam te noemen, en vaagheid, die in de mist laat wat helder verkondigd zou moeten worden. De synode staat hier voor een buiten gewoon moeilijke taak. Volgens voor aanstaande deskundigen. waaronder Karl Rahner, kan zij alleen een „raam- antwoord" geven, dat nader zal moe ten worden uitgewerkt. Dit raamant- woord zal bij alle krachtdadigheid, waarmee het de wezenlijke lijnen van de evangelische boodschap uiteenzet, de nodige ruimte moeten laten voor uit eenlopende theologieën en verschillen de vormen van verkondiging. Dit laat ste is voor onze kerkprovincie bijzon der actueel. Het zou ons niets verwon deren, gezien de verwikkelingen rond de Nieuwe Katechlsmus, wanneer met name kardinaal Alfrink ter synode een lans zou breken voor het goed recht van een zeker pluralisme in de geloofs verkondiging. Nieuwe codex Als tweede punt staat op de agenda de herziening van het kerkelijk recht overeenkomstig de wens van het con cilie. Het is eerder gezegd dan gedaan. Men hoeft maar even te denken aan de gigantische arbeid die ten onzent door professor Meijers is verricht voor de herziening van het burgerlijk wet boek, om zich te realiseren voor wel ke taak zich de Kerk hier gesteld ziet. Sinds enkele Jaren is een speciale com missie met deze zaak bezig. In februa ri van dit jaar had zij 400 van de 2414 artikelen bekeken en voor 283 'n nieu we formulering gevonden. Hoe het er op Geloofscrisis J Ongetwijfeld het belangrijkste punt op de agenda is de bespreking van de huidige geloofscrisis en het zoeken - naar wegen om deze crisis te boven te OOl komen. Daarover is een rapport opge- MI1* steld, dat de handtekening draagt van twee bekende figuren: kardinaal Brow ne, de rechterhand van Ottaviani, en pater Dhanis SJM, bij ons bekend ge- i. worden door zijn optreden in de affai- I re Van Kilsdonk. De veronderstelling I lijkt gewettigd, dat dit rapport een I overwegend behoudende tendens zal S vertonen, misschien zelfs een poging zal inhouden om over het concilie heen weer de oude handboekenthe- dit ogenblik bijstaat, zal blijken uit hei rapport dat kardinaal Felici en zijn se cretaris pater Bidagor aan de synode zuilen uitbrengen. Wat zal de synode op dit terrein kun nen doen? Niet veel meer dan het vast stellen van de algemene lijn, die er door het nieuwe kerkelijk wetboek gaat lopen, en van de geest, die het gaat bezielen. Vooral dit laatste lijkt van ge wicht. Er zal een antwoord moeten ko men op de vraag, of er in de Kerk wel plaats is voor een eigen rechtssysteem en zo Ja, hoe de verhouding van dit systeem moert zijn tot de Geest, die nu eenmaal waalt waar Hij wil. Mag er in de Kerk wel een andere wet aijn dan de wet van het evangelie? En hoe maakt men ln co nc re to waar, dat bij een bot sing tussen Geest en Wet aan da Geest de voorrang wordt gegeven? Behalve een waarlijk evangelische in spiratie van de codex zal de synode ook giijsel zijn vastgelegd: de collegialiteit %an het "ambt, hef*sacramentele karak ter van de bisschopswijding, het begin sel van subsidiariteit, het algemeen priesterschap van de leek, de diaioog, de scheiding van machten in de Kerk en het goed recht van experimenten. Een derde punt betreft de hervorming Het Vaticaan beschikt sinds het con cilie over een methode van stemmen, die past in het elektronische tijdperk Met een speciaal geprepareerd potlood worden In het bovenste tuitje rechts enkele kruisjes op een ponskaart ge zet. Een computer zal de stem feil loos registreren en binnen enkele seconden vertellen, hoe de uitslag gevallen h Getooid met de mijter als bet teken van zijn waardigheid tekent deze bis schop een van de documenten, waar mee hij zich na ampele discussies tenslotte kan verenigen. der seminaries, waarover rapport zal worden uitgebracht door kardinaal Gar- rone en zijn secretaris mgr. CeruttL Over de brandende actualiteit van dit punt behoeven we waarlijk niet uit te weiden. Als de Kerk hier niet zeer snel tot intelligente oplossingen komt, zal zij binnenkort niet meer over hervor ming der seminaries hoeven te spre ken, eenvoudig omdat er geen semina ries meer zijn. De ontwikkelingen ten onzent spreken in dit opzicht een dui delijke taak. De synode zal met haar suggesties tot hervorming niet binnen de traditione le kaders kunnen blijven. Zij zal deze moeten doorbreken en minstens bij wijze van experiment totaal nieuwe vormen van priesteropleiding ln het leven moeten roepen. Of zij er daar bij langs komt, het hete hangijzer van het celibaat opnieuw aan te pakken, ondanks de zojuist gepubliceerde ency cliek, is een vraag, waarop de komen de weken een antwoord zullen geven. Gemengde huwelijken De agenda vermeldt ook het vraag stuk van de gemengde huwelijken. Hierover zal vreemd genoeg ge rapporteerd worden door kardinaal Ma re 11 a en een zekere pater Tomko. Geen kardinaal Bea, geen Wllle- brands, geen lid van het secretariaat voor de eenheid. Insiders weten te ver tellen, dat zij met opzet buiten deze zaak zijn gehouden, hetgeen weinig verwachtingen wekt voor de richting. BISSCHOPPEN SYNODE TUSSEN HOOP EN TUSSEN VREES waarin de rapporteurs het debat zul len trachten te leiden. Het is duidelijk, dat er voor de ge mengde huwelijken, zeker voor die tussen een katholiek en een protestant, een nieuwe regeling zal moeten wor den gevonden. De Instructie van 18 maart 1988, waaronder deze op het ogenblik vallen, ls in oecumenische kringen over heel de wereld als on voldoende gebrandmerkt. Graf gezegd liggen er hier vier problemen, die be sproken moetan worden: de geldig heid van niet voor de Kerk gesloten gemengde huwelijken, het vraagstuk van de belofte, dat eventuele kinderen gedoopt en katholiek opgevoed zullen worden, de pastorale begeleiding van gemengd gehuwden en de mogelijk heid van Intercommunie voor ge mengd gehuwden. IA t ur giehervormi n g Als laatste punt behandelt de synode een rapport van kardinaal Lerearo en pater Bugnlnl over de hervorming van de liturgie. Onder de punten, die bijzonder de aandacht zullen vragen, noemen wijl het brevier, het misfor mulier, de sacramentenbediening en de kerkzang. De synode zal echter met het bespreken van deze concrete pun ten niet kunnen volstaan. ZIJ zal moe ten doorstoten naar de kernvragen die daarachter liggen. Hoe vinden wij een nieuw liturgische taal en expressie, die de mens van deze tijd kan ver staan? In hoeverre kunnen de plaat selijke Kerken aanspraak maken op een eigen liturgie binnen een ruim ge steld algemeen kader? Hoe geven wij ruimte aan het experiment zonder ln buitensporigheden te vervallen? Van uit het centrale bestuur zal waar schijnlijk een poging worden gedaan om de gelederen, die de laatste Jaren lichtelijk ln" wanorde zijn geraakt, weer te sluiten; dat menen wij te mo-> gen Opmaken uit een brief, die kardl- n.£?l* Lercaro enige weken geleden aïn Tie bisschoppen heeft geschreven. Of deze poging succes zal hebben is alweer zo'n vraag, waarop wij in de komende weken het antwoord hopen Kortom.' de bisschoppensynode belooft een boelende aangelegenheid te wor den. Voor ons draait alles om dese vraag: Is de Kerk bereid om verder te gaan op de weg, die zij met het concilie Is Ingeslagen, of ls zij so ge schrokken van huar eigen moed, dat zij nu maar het liefst op de remmen gaat trappen? Wij hopen het eerste en vrezen tegelijk een beetje voor hel laatste. Maar dat zou wel eens een bewijs van gebrek aan geloof kunnen zijn. OR. A. VAM DC WSIJClt Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM De dagen van de Rot terdamse kathedraal zijn geteld: op één januari zal de neo-gotische schepping van architect Molenaar met pastorie, parochie zaal en verwilderde tuin worden overge dragen aan één van de mannen, die nu dinsdags tussen tien en twaalf met duim stok en blocnote door de holle bankenzee zwemmen. Afgaande op de immense ruimte en de nijpende woningnood in Rotterdam zou men belangstelling mogen verwachten van vaders van grote ge zinnen, maar de praktijk heeft uitgewezen, dat in die kringen het verlangen naar een eigen kafhedraal miniem is. Achteraf be grijpelijk, want de doopvont is inderdaad niet berekend op de bonte was. De mensen, die nu langs de kruiswegstaties dwalen, verzuimen zonder uitzondering om bij het betreden van de kerk de rechterhand in de wijwaterbak te dopen en een kruis te slaan. Het zij hun vergeven; hun aanwezigheid is nu eenmaal meer kadastraal dan celebraa! Het zijn mannen in duffelse jekkers, die peinzend bij het Antoniusbeeld blijven staan en de sereen glimlachende heilige een knipoog schen ken. Het ls duidelijk, dat ook zij er een hoop brood inzien. Als ze even later met eeltige knokkels op de pilaren slaan, doen ze dat niet, omdat ze een instorting vrezen, maar om. te achterhalen, hoelang de sloper nodig zal liebhen om de gewelven neer te halen. Een groot geloof strekt natuurlijk tot eer, maar zeker weten lucht hen toch meer op. En mochten ze later berouw krijgen van hun aankoop, dan be schikken ze altijd nog over acht weldoor timmerde biechtstoelen om hun hart nif te storten. Pastoor Van de Gent heeft zojuist weer twee nieuwe gegadigden met de plattegronden en het bestek ln één van de spreekkamers ge ïnstalleerd en maakt zich klaar voor de middag mis van half één. Ko6ter Van der Meer heeft ondertussen de kerkdeur geopend en wacht op de gelovigen: het zijn er twee, een oude vrouw, die tijdens haar wandeling naar het priester koor bij elk beeld een kaars opsteekt en een knorrige man, die zich luid zuchtend achter een pilaar verschuilt. De opkomst valt pastoor Van de Gent niet tegen. Er zijn vele dagen, dat hü met zijn misdienaar en de koster een numerieke meer derheid heeft en aan één hand te veel heeft, om het verzameld Godsvolk te tellen. Zijn parochie heeft 2400 potentiële kerkgangers, maar als hij er op een winterse zondqg in zes missen vijfhonderd rondom zich weet te vengaren, is hij dik tevreden. Schouderophalend zegt de grijze schrijnwerkerszoon„Ik ben nu 61. Het afnemen van mijn krachten en die van de parochie lopen al Jaren parallel." Zijn werkkamer heeft gigantische afmetingen: het bruine bureau, dot met gemak een halve nieuWbouwflat kan vullen, staat hulpeloos in een hoek, twPc forse tafels vol boeken en leggers zijn ook niet meer dan Schiermonnik oog en Rottum ln een wijde Waddenzee. het Hij schuift zijn gast een doorslag toe van de zwanenzang, die hU in de parochiebode zal aanheffen: „Wanneer een kerk gesloten moet worden, die bijna 75 Jaren dienst heeft gedaan, geschiedt dit niet zonder weemoed. Men kan de redelijkheid -van het besluit Inzien en toch betreuren, dat de omstandigheden zodanig waren, dat dit besiuit genomen moest worden. Een drietal generaties heeft hier de Heer ge vonden. Neen. deze kerk werd niet voor niets gebouwd. Zij heeft een goede staat van dienst. De ontwikkeling van de stad heeft haar echter overbodig gemaakt. ZU begint ernstige ouder domsgebreken te vertonen, maar dat doen wü mensen ook, als we 75 zijn. Zo ls het met onze kerk. Laat zondag de dankbaarheid daarom domineren." „In zekere zin", vult hij achter zijn bureau aan, „voelen we de sluiting zélfs als een op luchting. Een priester heeft ook ogen en als hij zondag ln zondag uit voor lege banken moet preken, gaat dat aan hem knagen. Ik heb het in een mis van half zes meegemaakt, dat ik me niet meer in kon houden. Niemand deed mee. ik stond maar zo n beetje ln m'n eentje te modderen. Toen ben ik de preekstoel opgegaan en heb gezegd: „Het is voor mU vaak een genoegen om de liturgie te vieren, maar deze keer voel Ik het als een last". Ik meende het ook nog. Het liefst was ik weggelopen." Hij krygt als nieuwe parochiezetel de kapel van do zusters van de eeuwigdurende aanbidding aan de Eendrachtsweg. Geen 1200 plaatsen meer. maar 250. ..Daar kun je tenminste weer wat vieren", zegt hij glimlachend, „als ik straks vijftig parochianen heb. betekent dat een kerk. die voor een kwart is gevuld In deze bak verdronken ze. U moet één ding bedenken: een priester wil ook weieens wat." Hij staat op en loopt door de sacristie vooruit naar zUn stervende reus .Al die neo-gotische gebouwen", zegt hij. „lopen op hun laatste benen. Ze zUn gewoon op. De toren begint te wykén, de muren verzakken. Dat is niet hele maal de schuld van de architect, want die wist ook niet. dat er nog eens dag en nacht auto's Over de Westzeedijk zouden denderen. Toen hU zyn kerk tekende, kwam er alleen een rijtuig voorbij en af en toe een sleperskar. We hebben er nog een Franse expert bijgehaald en die zei. dat er op duinzand was gebouwd in plaats van op rivierzand. Een feit is in elk geval, dat de boel onder onze handen in puin viel Een paar jaar geleden moest ik twee ruiten boven ln de gewelven vernieuwen. Die ruitjes zelf kostten me vijftien gulden, de stellage, die ze moesten bouwen om erbij te kunnen, achthonderd. Dat ls neo-gotiek." ,Jïou staat het raam boven het orgel weer op instorten. We hebben op straat een steiger moeten neerzetten om neervallende brokken steen op te vangen. U kunt het zien. Als h «om hier gaat staan en naar boren kijkt. Ziet u Ood de Vader f Daar begint-ie te scheuren en dan gaat het achter de rug van de engel om verder. Elk moment kan de boel naar beneden komen. Als dat gerepareerd Kerkgangers in duffelse jassen meer kadastraal dan celebraai „Met zo'n ouwe keric blUf jé ln de reparaties zitten. Dat geldt trouwens ook voor de echte gotische gebouwen. Ik heb de Sint-Jan in Den Bosch nog nooit zonder steigers gezien. Om van de kathedraal in Brussel maar tc zwijgen. Die geweldige bouwsels hebben gewoon hun tijd gehad en als Je geen miljoen achter de hand hebt. kim Je er met. goed fatsoen niet meer in blijven zitten. Mijn hemel, ik ben al blij als ik van de collectes mUn kapelaan en de koster kan betalen." Baby-orgel Zondag 24 september draagt de bisschop van Rotterdam voor het laatst een plechtige mis op in zijn kathedraal. Het zal dan ook de laatste keer zijn, dat hij op zUn vertrouwde zetel zit. Pastoor Van de Gent heeft de mas sieve stoel weliswaar niet voor do sloop vrij gegeven, maar hij betwijfelt of Martinus Jansen er nog langer prijs op stelt. De twee orgels heeft hij wel verkocht, het grote aan een kerk in Geleen. het kleine, witte baby orgel aan Marius Monnikendam Hij is trouwens al meer kwijt: de klokken gaan naar Petit en Fransen, de tuimelramen naar zUn nieuwe parochiekerk, de banken naar een Hagenaar. Ook een deel van het priesterkoor heeft hij van het aanwezige mar mer beroofd. Dat ligt nu rondom zijn toe komstig altaar. De rest is voor de mannen ln de duffelse Jassen en voor de kerkbesturen ln Nederland, die volgende week een circulaire in hun bus vinden mot. de zeldzame koopjes uit de kathedraal. Over de belangstelling van koperazijde zwUgt pastoor Van de Gent als het graf. „Als ik zeg. dat het storm loopt, trekt een heel stel zich meteen terug, als ik zeg. dat er pa* twee ge weest zUn. drukken ze hun prijs Ik ga mijn eigen glazen niet Ingooien." dagen van dr Rotterdamse kathedraal, trotse ir lijn geteld Weemoed en opluchting hegeleidei rn open of gesloten deprimerend leeg was. voor 875 000 gulden aan de gemeente Rotterdam verkocht. Kerken verkopen is ln Rotterdam een oecumenische aangelegenheid geworden. De kathedraal moet meer opbrengen. Vanwege de pastorie, het parochiezaaltje en de tuin. Tot begin 1967 heeft een paroohiane voor eigen rekening het onkruid gewied en het gras ge maaid. maar toen de vericoopgeruchten sterker werden, heeft ze de pastoor gevraagd, of het nog langer zin had. De pastoor meende van niet HU wdst toen al, dat de opvolger van d-- Wljnhavense Onze Lieve Vrouwe Statie zijn honderdste verjaardag niet zou halen. De kerk. die ln 1890 de ongehoorde bouwsom van vin ton opslorpte en vanaf dc consecratie in 1892 op tweeduizend heipalen vele generaties van Rotterdamse gelovigen heeft gedragen, moet plauts maken voor de commercie van de Maas stad Typistes zullen straks ln antwoord op uw schrijven d d. hun achturige werkdug vullen op de plek. waar nu koeter Van der Meer met geroutineerd gebaar de kaareen bU het Mariu- beeld aansteekt. Hoogst* tijd De collectebussen in het voorportaal staan tot 1 oktober klaar om uw milde gaven ln ontvangst te nemen. Rechts van de Ingang de bus voor het kaarsengeld, daarnaast de bus voor bloemen. Links de wltultgealagen bus voor het An toni us- brood. Papleren geld door de ronde opening. Hoog ln de toren staat de klok stil op tien voor vier Hoogste tijd, eerwaarde heren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 9