kleuren met drie kanonnen schieten op 1.200.000 puntjes [7JKI TECHNISCH ZO GOED ALS VOLMAAKT APPARAAT SLAAT BRES IN SPAARPOT ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1967 TV Van t redacteuren) Het kan best zijn dat het voor u niet hoeft, maar u houdt het niet tegen: de kleurentelevisie kómt. Hebben de klanten in de winkels staan zaniken: „Kan ik nou nóg geen kleuren-t.v. krijgen?" Zijn Philips, de NTS en de PTT over stroomd met brieven van ongeduldige kijkers, die het zwartwitbeeld beu zijn en die eindelijk wel eens kleuren op de beeldbuis willen? Beslist niet. De kleurenuitzendingen die vanaf 1 januari de lucht in gaan, en de kleuren- ontvangers die in de etalages verschijnen, zijn niet het antwoord op vraag van koperszijde. De kleurentelevisie wordt ons eenvoudig voorgezet, omdat de tijd rijp is. Omdat de economie er behoefte aan heeft. En omdat de industrie intussen de kleuren-t.v.-techniek zo ver beheerst dat het onzin zou zijn die „know-how" verder op te potten. En daarom staan er kleurenontvangers in de etalages. Voor een kleine drieduizend gulden bent u de man. In 1970 zullen er volgens de prognoses 125.000 kleuren-t.v.-ontvangers in Nederlandse huiskamers staan. Steekt u over van zwart-wit op kleur? Voor zijn zwart-witte pyjama maakt dit niets uit Er wondt al hard gewerkt aan de voorbereidingen van de eerste kleuren uitzendingen in ons land. De PTT is bezig met het gereedmaken van de zenders, Philips instrueert de hande laren-installateurs. en in Eindhoven rollen de voor de Nederlandse markt bestemde kleurenontvangers reeds in stromen van de band. De NTS begint naar aanleiding van de „Firato" met de eerste uitzendingen, nog onregelmatig, maar vanaf 1 januari komen er regel matige kleurenuitzendingen over de beide zenders. Zes tot acht zenduren per week. Nederland slaat in dit opricht beslist geen slecht figuur. Met de V.S., waar al sinds 1954 regelmatig in kleur wordt uitgezonden, kunnen we naar onze oosterburen kijken (op technisch gebied altijd bijzonder vooruitstre vend), dan komen we niet ver ach teraan. Weet-Duitsland begon ter ge legenheid van de onlangs gehouden „Funkausstellung" met kleurenultzen- fiirtgen. Vanzelfsprekend bestaat voor die uit zendingen in het oosten van Neder land belangstelling en Philips die het gevoelige lesje met de F.M. uit de vroege vijftiger jaren goed onthou den heeft heeft er nu wel voor ge zorgd dat er tegen die tijd kleuren ontvangers op de markt waren. Kleurenontvangers bouwen is voor de Nederlandse elektronische reus, die overigens op de wereldmarkt ln dit opzicht reeds een Indrukwekkende re putatie heeft opgebouwd, geen nieuw tje. Reeds gedurende enkele jaren vervaardigt Philips, met name voor de Canadese markt, kleuren-t.v.-appa- In Waalre, waar het Natuurkundig La boratorium van Philips staat, wordt reeds in alle stilte een kleine twintig jaar aan de realisatie van kleurenont- vangst gewerkt. Er werd al een be gin mee gemaakt toen de gewone zwart-wit-televisie in ons land nog maar nauwelijks geïntroduceerd was, en de hele opmars van de beeldbuis nog moest beginnen. Het publiek had toen nog niet de minste belangstelling voor kleuren-t.v.: voor vele honderd duizenden was de zwart-wit-kijkkast, nog een droom. Toen die droom voor velen verwezenlijkt was, en men zich al een beetje bezorgd begon te maken over al die ontsierende anten nes op de daken, hoorde men af en toe van het nieuwtje uit Amerika: de kleuren-t.v. „Dat duurt nog tientallen jaren, voor dat we hier zo ver rijn" meenden we. En de kleuren-t.v. verwierf zich in die tijd ook een wat ongunstige ima ge. „Het is natuurlijk wel leuk om te zien, maar het verveelt erg gauw, want de kleuren zijn verschrikkelijk on natuurlijk". Dat was de overheersende mening in zake kleuren-t.v. En er zijn nog tallo ze mensen die ervan overtuigd zijn dat de kleuren op de beeldbuis straks erg zullen tegenvallen. De eerste kleurenontvangers waren in dit opzicht inderdaad niet ideaal. Maar bij dit nadeel uit de kinderjaren ble ven de natuurkundigen en de technici uiteraard niet stil zitten. Het Natuur kundig Laboratorium van Philips ves tigde enkele jaren geleden de aan dacht van de gehele technische wereld op zich, door de introductie van de in middels beroemde „plumbiconbuis" een opneembuis voor televisiecame ra's, die een groot aantal Amerikaan se televisiekijkers, na het zien van een CBS-kleurenprogramma, tot enthousi asme bracht. De kleuren waren plotse ling veel beter: niet schel, en in juiste onderlinge balans. Het programma was opgenomen met de plumbiconbuis. Dat was in 1965. Niet alleen het kijkerspubliek was en thousiast, ook de officiële kritiek viel de aanzienlijke verbetering van de kleurenkwaliteit direct op. In 1966 Voor tv-reportages is een waar arsenaal acn techniek nodig, zoals dit doorkijkje door een onderdeel van de NTS-kleurentrevi laat zien. Een haast onontwarbare verzameling knoppen, schakelaars, meters en weerstanden. werd dr. E. de Haan, adjunct-direc teur van Philips' Natuurkundig Labo ratorium. onderscheiden met de David Sarnof Gold Medal Award, die h*m in Los Angeles werd opgespeld. Deze Amerikaanse onderscheiding valt slechts ten deel aan degenen die uit zonderlijke prestaties leveren ter -ver betering van de televisietechniek. De plumbiconbuis was de David Sarnof Medal meer dan waard. Tot vóór de uitvinding van de plum biconbuis bestonden er twee t.v.-op- neembuizen. De beeldorthicon zet het lichtsignaal van de opgenomen scene om in een elektrisch signaal. Het is een ingewikkeld instrument dat tot dusver echter de beste resultaten op leverde. Eenvoudiger was de vidiconbuis, die gebaseerd is op het verschijnsel van de fotogelelding. Deze buis heeft ech ter zeer hoge lichtniveaus nodig om goed te kunnen werken. Bij te weinig licht gaat de fotogeleidende laag tra ger werken, zodat een onscherp beeld ontstaat. De plumbiconbuis bezit de voordelen van het vidicon (en mist de nadelen ervan). Een kleurentelevisiecamera heeft drie opneembuizen nodig en het is dus een groot voordeel dat de plumbicon- niet zo geweldig in omvang is als de beeldorthicon. Dat er drie opneembui- Geen kinderziekten zoals bij het zwart-witte broertje zen nodig zijn, zal duidelijk zijn als men iets begrijpt van het principe volgens welk de kleurentelevisie werkt. Zoals men weet kan het normale wit te licht dat wij kennen, door mid del van een prisma gebroken worden ln de spectrale kleuren rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet. Het was reeds lang voordat er aan kleurentelevisie gedacht werd bekend dat er slechts drie kleuren (de pri maire kleuren rood, groen en blauw) nodig zijn om alle in de natuur voor komende kleuren te vormen, tot zelfs wit toe. Van die omstandigheid is gebruik ge maakt bij de realisering van kleuren- t.v. Immers, wanneer men erin kon slagen het opgenomen beeld te split sen in drie afzonderlijke signalen een rood, een groen en een blauw en men kon dat elektronisch overge brachte signalentrio in een ontvan ger weer samenstellen tot één beeld dan was men al een heel eind op weg. Hoe het de natuurkundigen, de elek tronische experts en de technici ge lukt is stap voor stap dit procédé te verwerkelijken, zullen we hier niet nagaan. Het was een lange weg, vol moeilijkheden. Wanneer we nu even aanstippen wat de grondprincipes zijn volgens wel ke uw toekomstige kleuren-t.v.-toestel werkt, dan wordt meteen iets duide lijk van alle problemen die er te over- Die drie grondkleuren dus. De binnen kant van de beeldbuis Is bij een kleu- renontvanger een fosforlaag, die ge heel bezet is met kleine puntjes, meer dan een miljoen. Ze zijn gerangschikt in gelijkzijdige driehoekjes Dat zeer fijne „raster" van rode. groene en blauwe puntjes, moet nu bewerkt wor den door de elektronen uit wat in de televisietechniek „het kanon" ge noemd wordt. De kleurenontvrnger bezit uiteraard drie van dergelijke elektronenkanon nen. Elk „schieten" zij op de talrijke puntjes op de fosforlaag, die daardoor meer of minder geactiveerd worden en oplichten, 't Aantal elektronen dat het kanon afvuurt, bepaalt hoe sterk het geraakte puntje oplicht. Het totaal aan verscheidenheid ln helderheid van punten vormt do kleurenlndruk die wij op hot scherm waarnemen. Om dit razende snelvuur uit de rode, groené en blauwe „vuurmonden" tref zeker doel te laten raken, is er nog een r=oort zeef nodig: een schaduw- masker met een zeer groot aantal zeer kleine gaatjes, die ervoor zorgen dat de elektronen van het rode kanon al leen op de rode puntjes van de fos forlaag terecht kunnen komen, en dat de groene en blauwe projectielen ook slechts resp. groene en blauwe doe len treffen. De circa 1.200.000 gekleurde puntjes op de fosforlaag aan de binnenzijde van de beeldbuis doen zich vanzelfspre kend niet als zodanig voor. Onder het ononderbroken spervuur van de drie kleurenkanonnen vormen zij, door de juiste verhoudingen in het gebruik der 3 grondkleuren, een natuurlijke weer gave van het opgenomen beeld, om dat alle daarin aanwezige kleuren uit De kleurenontvanger geeft ook gewo ne zwart-wit-beelden weer. Het toestel is zelfs zo uitgerust dat het automa tisch van kleur op zwart-wit overscha kelt, zodra heit kleurenslgnaal (een verre zender, atmosferische storingen enz.) te zwak wordt. In plaats van een slecht kleurenbeeld produceert het appataar dan een goed zwart-wit-beeld. Heb ik een nieuwe antenne nodig? Aan de antenne hoeft niets veranderd te worden. Dat wil zeggen, als de an tenne goed is. In het algemeen wordt aan de antennes te weinig zorg be steed. Overschakelen op kleuren-tv is dus wel een mooie aanleiding de an tenne eens te laten controleren. industrie intussen heeft, die in fors pakket technische „know-how" is verzameld, wordt ons nu in him totali teit aangeboden. Alle technische verbe teringen die vooral de laatste Jaren tot stand zijn gekomen in de zwart-wit- televisie, komen onverkort ten goede aan het kleurenapparaat: talloze func ties zijn volledig geautomatiseerd waar door de bediening uiterst voudig is het Inwendige van de ont vanger is in overzichtelijke blokken samengesteld, de gedrukte bedrading garandeert een 9chier feilloze wei king, het geheel uitklapbare binnen werk stelt de monteur in staat een eventuele fout snel te localiseren er te verhelpen. En het voornaamste bij dit alles blijft toch wel het feit dat wij, als schuch ter beginnende kleurenkijkers in Ne derland, van meet af aan kunnen pro- Een kleuren-tv-apparaat is voor de leek zo mogelijk nog ingewikkelder dan een zwart-wit-toestél. Een open gewerkt model ook op de Firato te zien probeert een tipje van de geheimzinnige technische sluier op te lichten. Veel wijzer zal de leek er niet door worden. Ook de vaklieden hebben er nog moeite mee de primaire geproduceerd worden, tot wit toe. Misschien hebt u in een etalage al eens een beschroomde blik geworpen op het eerste kleuren-t.v.-apparaat dat daar te zien is. De prijs liegt er niet om: bijna drieduizend gulden. Sinter klaas zal in de meeste gevallen nog wel even bedachtzaam aan de baard trekken. Maar Philips blijft beslist niet met zijn toestellen zitten; ze zul len, aanvankelijk ijl traag tempo, hun weg vinden naar de huiskamers. Voordien zullen velen zich nog van alles afvragen. U kunt natuurlijk bij een handelaar binnenstappen en hem al die problemen voorleggen. Hij zal u omstandig op de hoogte brengen. Maar als u nog geen gekleurde t.v.- plannen hebt, komt het daar niet zo ge makkelijk van. Een aantal voor de hand liggende vra gen willen we hier met plezier aan de orde stellen, om er een bondig ant woord op te geven Is de bediening van een kleurenont vanger veel moeilijker dan van een gewoon zwartwittoestel? De kleurenontvanger heeft in prin cipe slechts twee knopjes meer. Eén voor de kleurtoonregeling, één voor de kleurverzadiging. Het zendsysteem zit zo in elkaar, dat grote veranderin gen in kleurtoon niet optreden, maar als het beeld naar uw smaak te groe nig wordt, of te purper, dan is een tik je bijregelen genoeg om een natuur lijk kleurbeeld te krijgen. Met de kleurverzadigingsregelaar kunt u het rood „roder" maken, het groen groener enz. Elke kleur kan dieper gemaakt worden of „flauwer". Een te flets beeld, of een te ..hard" kan dus bijgeregeld worden. Wat 1 cb ik aan kleuren-tv. als er ook nog zwartwit wordt uitgezonden? Moet Ik een apart zwart-wit-toestel hebben? Is er bij kleuren-tv eerder kans op storingen en kan de leverancier alle nodige reparaties verrichten? De dealers zijn intussen door Philips grondig geïnstrueerd. Ze kunnen elke reparatie dus verrichten. Dat er in een kleurenontvanger eerder storingen kunnen optreden dan in een zwart-wit- toestel, kan moeilijk ontkend worden. Het kleurenapparaat is uiteraard veel ingewikkelder en het bevat meer on derdelen. Daar staat tegenover dat het geheel ie uitgerust met gedrukte be drading, hetgeen de storingskans weer kleiner maakt. Is reparatie aan een kleurenontvan ger veel duurder dan aan een gewoon toestel? De kleurenontvanger bevat vele zeer gecompliceerde onderdelen, die het zwart-wit-toestel mist, of die daar minder ingewikkeld zijn. Storingen in de „gewone" circuits zullen niet veel duurder behoeven te zijn dan in het zwart-wit-apparaat. Als de beeldbuis vervangen zou moeten worden, hakt dat er echter wel in. Vervanging van een zwartwitbeeldbuis kost (voor een 53 cm-beeld-toestel) ongeveer 220 gul den. Een nieuwe kleurenbeeldbuis komt op minstens 800 gulden. Is het nog te vroeg om kleurentelevi sie te kopen? Is de kans niet groot dat er over twee of drie jaar zo veel aan de kleuren-tv-techniek Is verbe terd, dat ik, als ik nu koop, met eea verouderd toestel kom te sitten? In dit opzicht zitten we hier in Europa wel bijzonder gunstig. De Amerikanen hebben het enkele jaren met minder gelukkige kleuren moeten stellen en ook de gewone technische kinderziek ten hebben de kijkers voor een deel voor hun rekening gekregen. De ervaringen die de elektronische fiteren van de intussen volkomen na tuurgetrouwe kleurenweergave: Bij een juiste instelling van het toestel is het beeld op de buis even natuurlijk als dat wat een blik door uw venster biedt. In dat opzicht behoeft de kleu rentelevisie beslist niet meer verbe terd te worden. Goed beschouwd behoeft het kopen van een kleuren-tv slechts op één (dan ook wel levensgroot) bezwaar af te stuiten: op de prijs. Wie telt er zo maar even een kleine drie mille neer om voorlopig althans zes tot acht uur per week te kunnen zien welke lipstick de omroepster ge bruikt? Drie mille is al een aardige aanloop naar de begeerde auto. En het is al tijd nog bijna driemaal zoveel als de prijs van een zwart-wit-toestel. De fabrikant rekent dan de eerste tijd ook nog niet op hoge verkoopcijfers. De verkopen in andere landen, waar de kleuren-tv al langer op mars is, moeten de produktielijnen lonend ma ken. De veertig- vijftigduizend toe stellen die Philips de eerste tijd per jaar in Nederland zou kunnen verko pen, zouden, als alle investeringen op zo'n marktje terugverdiend moesten worden, de prijs per toestel met mis schien nog wel een nul erachter op- We zaten echt niet op de kleurentele visie te wachten. Maar nu is hij er. We zullen ons de eerste jaren nog wel duchtig bedenken voordat we zo diep in de beurs tasten. Dat zal de opmars van de kleuren-tv echter niet tegen houden, alleen vertragen. In de VS staan op 77.500.000 toestellen 9.500.000 kleurenontvangers, dat is een dikke twaalf procent, na ongeveer vijftien jaar kleurenuitzendingen. Laten we over een jaar of tien nog maar eens kijken hoe ver we dan zijn met de kleurentelevisie. Mocht u er dan nog steeds geen hebben, dan zul len er beslist wel buren genoeg zijn waar u op bezoek kunt gaan om het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 10