wmmmm
Afgebroken partij
moet DIO redden
RUDI POLDER:
Ik zou alleen een
prijs willen
hebben om hem
te weigeren
Papendrecht
verraste in
damcompetitie
KUNSTENAAR
HEEFT GEEN
OVERHEIDS-
KRUKKEN
NODIG OM
OVEREIND
TE BLIJVEN
Floodlight-Cup
plan ADO
op losse
schroeven
Vrouw bij de tijd in Leeser-Mode
WOENSDAG 13 SEP!EMBER iyt>7
DE LEIDSE COURANT
I EN
Massale protestverkoop
van schilderijen
IN een walm van gestileerde wrevel is de roodgebaarde
dichter-schilder Rudi Polder („Ik voel mij steeds
vaker een priester in de kunst") vorige week opeens
vóór de publieke tribune opgedoken. Via het A.N.P.
liet hij het Nederlandse volk eerst weten, dat het
gehannes met beurzen, prijzen, subsidies en contra
prestaties hem al jaren een doorn in het lichtblauwe
vikingoog is. Vervolgens kondigde hij aan, dat hij op
14, 15 en 16 september de veertig beste schilderijen uit
zijn collectie in de Haagse beattempel „Club 192" voor
de eenheidsprijs van honderd gulden per stuk zal uit
venten. Met dit genereus gebaar hoopt hij de gulle
referendarissen en potverterende kunstluizen het
stralend bewijs te leveren, dat een kunstenaar geen
overheids- of fabriekskrukken nodig heeft om overeind
te blijven.
(Van ohm? dammede werker)
l)EN HAAG Voor de et-rvte rondr
van de provinciale danirompctllir werd
In Du l'WNSgr de wedstrijd DIO—
SWZUV niet uitgespeeld.
SWZDV staat met 10—8 voor en hoeft
de afgebroken partij maar romise te ma
ken voor de eindzege. De DIO-speler
A tee ataat echter beter. De uitslagen
gen over VDV met IS—7, ala volgt gede-
VDV—HDCODB: D. v. d. Kerkhoff—T. Boog
O—J. C. Biel B Tim» i1. W. NlceUdt—P.
v. Zonneveld 1—1. C. v.d. Veelen— R. Sln-
rlsnd 1—1. M. v. d. Punten—R. Langbroek
2, J. Vermeulen—A. Pom O— I, H. Lambir-
gei— J. Slngerllng NV Verburg—J. de
Bloots 1—1, D. TamboerJ. Hermsen O, W,
Achterberg—P. Schaaf 1—1, totaal 7—IS.
DIO—SWZDV: A. v. d. Star—G. Ttnga S—0.
D. v. d. SUay—C. Tybout »-•. I.. Kaïn—L.
Bal l—l. A. v. Franek—M. v. Setten Jr 1-1.
O. Wolff-J. Kalden 0—I. J. Leenaars—A. de
Ruiter 1—1. dr. E. Vrleze—W. de Vlaming
l—l, J. Ates—R. Ratsema afgebr.. A. Paul-
H. Massellnk 0—J, W. Kootnan—J. v. Kleef
a-S. Voorlopig totaal 8—10.
„Hoe kun je een schilderij nou in
hemelsnaam een prijs geven?", roept hij
aan de vooravond van zijn massale uit
verkoop. „Schilderen is een liefdesdaad,
een volkomen individuele uiting. Een
vent, die harder loopt dan een ander,
kun je een prijs geven. Een man, die
hoger springt, of verder dan zijn buur
man, allemaal akkoord. Maar de kunst
van de één kun je nooit uitspelen tegen
de kunst van een ander. Dat is absurd.
Ik zou willen, dat ze mij eens een prijs
gaven. Alleen maar om hem te kunnen
weigeren".
Lavastroom
Polder staart naar de schilderijen, die
rechtsgericht tegen de muren van zijn
huiskamer leunen. Het is een lavastroom
van linnen, die via de tussendeur ook
zijn slaapkamer heeft bereikt en de
twijfelaar van een manshoge borstwering
heeft voorzien. Hij heeft het al eerder
toegegeven: „Ik ben een verschrikkelijk
produktieve kunstenaar. Misschien wel
de meest produktieve van Europa. Van
de wereld. Elke dag werk lk. Dat is een
onuitroeibare drang. Je wilt jezelf vrij
maken, Iets betekenen voor anderen. Het
een katharsls. Een goede schilder
werkt altijd naar zijn volgende werk
toe. Wat-ie gemaakt heeft, is voorbij.
Daar mag hij nooit aan blijven hangen".
Mevrouw Polder heeft de blik van
haar man ook gevolgd. Zuchtend zegt
ze: „Het zijkamertje staat ook helemaal
vol. Je kunt er met goed fatsoen niet
meer komen. Er moest wel wat gebeu-
De schilder glimlacht, antwoordt: „Dat
is een pijnlijke vraag. Wat zou ik doen,
als ik krepeerde en er kwam iemand
aan de deur met de mededeling, dat er
duizend gulden op me lag te wachten.
Ik weet niet, of ik ze zou weigeren. Ik
denk het wel. Ik ken collega's, die vol
komen gefrustreerd zijn door die contra-
prestatie. Ze weten precies, wat de com
missie voor werk wil zien en dat maken
ze. Een eigen stijl hebben ze niet i
want als ze maken, wat ze zelf fijn
vinden, lopen ze de kans, dat ze uit de
contra-prestatie vliegen. De kelders
het Gemeentemuseum liggen vol met die
zogenaamde kunst. De opslagplaatsen
puilen uit.
Waarom gaan die jongens niet
kent Als een ander in zijn baan geen
succes heeft, moet hij toch ook
wat anders uitkijken. Waarom maakt
kunstenaar een uitzondering op die
regel, waar haalt hij dat recht vayidaant
Toen ik uit Frankrijk kwam, kreeg ik
ook geen poot aan de grond. Dat
verdomd vervelend, maar het was toe
vallig mijn probleem en de regering had
er niks mee te maken. Ik ben bij een
verhuizer gaan werken, ik ben vracht
wagenchauffeur geweest. Zolang ik nog
twee handen aan mijn. lijf heb zorg ik
wel voor mezelf".
Wassenaarse badman Hans stond model voor één van de weinige figuratieve
werken, die Rudi Polder in zijn bastion aan zee heeft gemaakt. Commentaar
van de badman: „Hij lijkt ergens wel, maar ik wist alleen niet, dat ik zo'n
onderkin had".
de kaarsrechte rug. „Het klinkt pedant",
geeft hijzelf toe, „maar ik had als jongen
van 14 al de vaardigheid van een Isaac
Israels. Ik maakte Breitnertjes, ik was
gewoon een heel geraffineerd schildertje.
Daarom hebben ze me aan de kunst
academie ook weinig kunnen leren. Ik
wist het al. Ik had alle brieven van Van
Gogh ingedronken, ik schilderde toén al
met de onbevangen touch van een Cé-
zanne. een Utrillo.
Ik had ook die drang naar ruimte,
naar licht, geestelijke vrijheid. Ik ben
als jongen van 19 naar Spanje gelift
met een rugzak en een schetsboek. Ik
maakte portretjes in cafés en kreeg
ruil daarvoor een glas wijn, een stuk
brood. Ik was in feite de eerste provo.
Ik ging met Kerstmis altijd naar Zwit
serland en liep dan met etsen langs de
villa's. Dat vonden die mensen prachtig:
een bleke Jongen in een spijkerbroek.
En dan nog in de sneeuw ook. Ik maakte
hun hele Kerstmis goed. Ze gaven me
kip en champagne en uiteindelijk kwam
ik altijd met geld terug.
Ik ben pas nog in België geweest. Bij
een boer van dik in de tachtig, die nog
steeds een schilderijtje van me aan
wand had hangen. Dat ding had ik
tiointig jaar terug gemaakt. Ik toas
gaan zwerven en stond op een gegeven
moment in de buurt van Eysden kersen
te plukken. De anderen haalden op hun
sloffen 190 kilo per dag, maar ik kwam
niet verder don 50, 55. Op een gegeven
moment had de dochter van die boer
door, dat ik aan kunst deed. Ik zat tus
sen het plukken door altijd schetsjes te
maken; s avonds gaf ze me wat linnen
Ik heb vanaf dat moment aan de
lopende band alle boerderijen in die
streek geschilderd. De ene boer hoorde
het van de ander en wilde er ook één
hebben. Van het geld, dat ik daarmee
verdiende, ben ik verderop gegaan. Naar
Frankrijk. Daar heb ik pas ontdekt, wat
licht is. Ik zag alle dingen om me heen
transparant en begon steeds blonder te
schilderen. De Franse collega's, die er
geboren waren, vonden het allemaal
doodgewoon, maar voor mij was het een
nieuwe, goddelijke ervaring. Een man
als Ambrogianl noemden ze de slager,
omdat-ie zoveel rood op zijn schilderijen
deed. Die had geen oog voor dat gewel
dige licht. Zelf had ik steeds minder
behoefte aan kleur. Ik had uiteindelijk
nog maar vier kleuren op mijn palet en
daar deed lk alles mee. Ik gebruikte
bijvoorbeeld geen okers, omdat die te
veel aan de aarde gebonden zijn. Als je
met oker werkt, worden je schilderijen
vanzelf vuil, broeierig. Ik streefde juist
naar een vergeestelijkte kleur.
Puin
Ik geef toe: als je je objecten langs
die weg 'benadert, maak je het de
mensen moeilijk. Nederland is pas in de
laatste vijftig jaar verstedelijkt, maar
wij zijn in feite nog steeds een volk, dat
Rudi Polder (met de zee als getuige):
„Voor honderd gulden per stuk kun
je ze krijgen".
uit de klei is getrokken. Wij willen op
onze schilderijen het boerderijtje met de
sloot en het roeibootje. Wij willen de
wilgen aan de plas, de kippetjes natuur
getrouw op het erf. Desnoods een door
kijkje op een Italiaans meer via wat
cypressen op de voorgrond. Loop maar
eens een willekeurig huis binnen en kijk,
wat er aan de wand hangt Het is vrij
wel altijd puin, want de mensen zijn niet
anders gewend. Ze hebben geen tijd
zich te bezinnen op kunst, om er echt
van te genieten. Als ze zien, dat het niet
figuratief is, lopen ze hard weg.
Ik heb me daar nooit wat van aange
trokken. Ik ben met opset flats en
bruggen gaan schilderen om te bewijzen,
dat Ik ook sonder romantische onder
werpen in staat was om vr(J te denken.
Ik heb altijd de ruimte getocht ik kan
niet zonder de zee. Als Ik een week
in de Dordogne ben, moet Ik weer
het water. Bergen z(jn prachtig, maar
ze Inspireren me nauwelijks. Ik moet het
wijde land om me heen hebben. De
polders, de duinen.
A la prima
's Winters schilder ik in een cafeetje
aan het Wassenaarse strand. Dat ding
stond steeds maanden leeg en vier jaar
geleden ben ik maar eens naar die eige
naar toegestapt. Ik kon er gelijk in. Het
is een enorme ruimte. Aan de ene kant
zie ik de duinen, die steeds geler worden.
Af en toe wordt de weg afgezet en
komen er rechercheurs met honden. Een
half uur later staat prins Bernhard op
een duintop fazanten te schieten.
Aan de andere kant ligt de zee, waar
je nooit op uitgestudeerd raakt. Elk uur
van de dag is-ie anders, steeds wijzigt
het decor. Nou rit er bijvoorbeeld een
waasje groen bij de horizon. Over een
half uur is het opeens allemaal oranje.
Ik kan er uren achter elkaar naar
kijken. Als de zon opeens doorkomt,
kun je het schilderij, waar je mee bezig
bent, wel vergeten. Alle kleuren zijn dan
opeens weer anders.
Nou ben ik gelukkig een a la prima
schilder. Ik heb een vlotte techniek, er
zijn voor mij geen problemen, ik net een
doek in t>ier uur op. Het laatste jaar
heb ik zo'u tweehonderdschilderijen
gemaakt, goeie en minder goeie. Je bent
het ene moment meer geïnspireerd dan
het andere, maar eelfs in een Ineinking
ie het resultaat nog goed. Ken zeer rui
me voldoende kou ik zeggen. Het klinkt
verwaand, maar het is de waarheid".
Hij kijkt weer naar de schilderijen om
hem heen. Op het bureau in de achter
kamer wacht een fors doek nog op een
haastig getimmerde lijst van vurenhout.
Hij knikt. „Toch hang ik er niet meer
dan veertig op", mompelt hij, „ze moeten
niet het idee krijgen, dat ik mijn eigen
prijzen dump. Mijn prijs blijft vijftien
gulden per vlerkante decimeter. Reken
maar uit. Een beetje schilderij moet op
die manier al gauw 800 gulden opbren
gen. Ik verkoop die veertig alleen uit
Zijn vrouw glimlacht. „Het zal wel
lekker leeg worden hier", zegt ze.
Doek.
Snelle doffer
ALKMAAR (ANP) De heer Wout
Schutte te Heiloo heeft bericht gekre
gen, dat hij met zijn jonge doffer 078,
een van de 00.000 duiven die op 6 augus
tus hadden deelgenomen aan een vlucht
vanaf Survillierz F oases bij Parijs een
prijs van f 10.000 heeft gewonnen. De
doffer had gevlogen met een snelheid
72 km per uur. Reeds eerder had
deze snella vlieger zijn baas een be
drag van f 8.000 aan prijzen opgele-
NEDERLAND
KLIJNJAN
FRASSDORF
PIETERS GRAAFLAND
LA EL EIJKBNBROEK
Scheidsrechter WHARTON (Schotland)
blochwitz
Vermoedelijke opstelling oost-duits land
Monster deed het b(J CDR In Rotter
dam ook goed. Eveeons met de cljfere
13 7 moesten de gastheren het onder
spit delven.
Papendrecht won met de verrassende
uitslag: 14-6 van Chariot* en Damlust
verloor tn Gouda met 128 van Alblas-
(Van ones sportredactie)
DEN HAAG. De competitie om de
Floodlight Cup een competitie tussen
clubs die over een lichtinstallatie be
schikken is plotseling op losse schroe
ven komen te staan. Initiatiefnemers
A.D.O., D.W.S., Oo Ahead, Alemannia
Aachen als Duitse representant en FC
Brugge alt België, de elubs die aan dit
nieuwe toernooi souden meedoen, zouden
gisteravond In Breda een bespreking
hebben over de wedatr()ddata en andere
organisatorische zaken.
Enkele uren voordat de vergadering,
waarbij namen do K.N.V.B. de heren
Thijs Jansen en HulJbrechts aanwezig
zouden zijn, zou aanvangen, werd echter
van Alemannia Aachen bericht ontvan
gen dat het van deelneming afzag. FC
Brugge had reeds eerder op de dag laten
weten dat het niet in Breda vertegen
woordigd kon zijn. Wel zou het zijn
principiële toezegging tot deelneming
gestand blijven doen
Door de drie Nederlandse clubs werd
overigens besloten het Initiatief om te
komen tot een Floodllght-competitle niet
los te laten. Men zou trachten op korte
termijn in de plaats van Alemannia
Aachen een andere Duitse vereniging te
Interesseren. Bovendien zou getracht
worden een tweede Belgische vereniging
voor deelneming aan deze Floodlight-
competitie te winnen. In dat geval zou
D.W.S. zich terugtrekken in verband
met de deelneming aan het toernooi om
da beker voor Jaarbeurssteden. Mochten
de betreffende verenigingen hun plannen
dit seizoen niet meer kunnen realiseren
I dan zal men ernaar streven het volgend
seizoen aan een dergelijke competitie
te beginnen.
Het Oostduitse elftal zal vanavond in het Olympisch Stadion moeten winnen teneinde een kans te behouden om als
groepswinnaar te eindigen in hef toernooi om de Europa Cup voor landenteams. Onmiddellijk na aankomst (listeren in
Amsterdam nooht men het stadion op en hielden de spelers een lichte training. Zij weten, dat hun na het drama van
Leipzig" tegen het Nederlands elftal een tware wedstrijd wacht.
Peter Post rapper
dan Merckx
OSTENDE. Peter Post heeft
gisteravond te Oetende een omnium
tegen de wereldkampioen Eddy Merckx
gewonnen.
Post won de sprint en de punten-
wedstrljd over negen ronden. Merckx
een rondewedstrtJd met vliegende
Wereldkampioen sprint Patrick Sercu
versloeg de Italiaan Beghetto. De Belg
won de eerste manche met een lengte
verschil in twaalf seconden. In de
tweede manche ging hl) een kwart wiel
eerder dan Beghetto over de finish. De
/an Sercu was opnieuw twaalf sec.
Weer nederlagen
roor bridgeteams
DUBLIN Op de Europese bridge -
kampioenschappen in Dublin leden beide
Nederlandse ploegen vannacht een neder
laag. Het heren team verloor met 3
Oriekenland en het damesteam met
6—2 van Italië.
■en: Ierland—Spanje 4—4, Italië—Enge
land 9—3, Portugal—Belglé 'Ê^I^Polen—Ts'e-
cho-SlowakU« s—0, Noorwegen—Weet-Duita-
land S-o
De «tand luidt: 1. Italië SS, Frankrijk TS,
t. Engeland 74, S. Zweden 72, 8. en België
(Van onze moderedactrice)
AMSTERDAM. In drie etappes
trok de najaarscollectie van Leeser
gisteren in het Amsterdamse Apolio-
paviljoen aan de pers voorbij: winter
sport, Leeser-Sport en Leeser-Model.
Veruukelijke kleren voor jonge spring-
in-'t-veld en haar modieuze of in-deftige
Circa driekwart van de modellen komt
uit Parijs, waar de confoctionnairs, op
aanwijzing van Leeser. soms aparte
deftnils aanbrengen. En zo kan deze col
lectie een eigen cachet hebben. Alleen
enkele laaggeprijsde modellen komen ln
een kleine serie aan de rekken te hangen.
Het merendeel ls geheel of bijna
Wintersport bedrijven we bij Leeser in
stretch-pantalons met effen anoraks in
getemperde kleuren, versierd door een fel
getint juk, of met doorstikte en getail
leerde jasjes
Aprês-skl vlei
in fluwelen
Van Katwijk snelste
in eindsprint
ZANDVOORT. Jan van Katwijk ls
gisteren op het circuit van Zandvoort
militair wielerkampioen op de weg
geworden. De renner uit Oploo was de
snelste van een gToepje van vflftlen
renners in de eindsprint. Van Katwijk
had voor de 125 km 8 uur 5 min. nodig;
2. Leurde, 3. Buckackl, 4. Van der
Kruya en 5. .Van Bteeols, allen ln 8.00.
smokingpalcken. En voor „Apres alle
soorten activiteiten" hebben we de
relaxxmode. die. In navolging van Dior
bestaat uit donkere fluwelen lange rok
ken met brede ceintuurs, enorme gespen
en witte blouses vol ruches
Leeser-Sport ziet ons het weekend
doorbrengen in Jersey en leer in tweeds
en flannel voor pakken met broek,
broekrok en oape. Wie de cape met zwier
weet te dragen, kan hier terecht: kort
bij een rood knickerboekeapak, sportlef
in grijs gemeleerde tweed (opwindend
rood gevoerd), gekleed ln zwart fluweel
In de modelsector: gedistingeerde man
tels- robes-manteauxi bolero-korte of
drtewaft lange jasjes óverfijne Jurken in
zachte Shetland, Jersey, caahmlr, wollen
crêpe. Diepbruin, een gouden toets en
roomwit maken samen de harmonieuze
drieklank van deze collectie.
Voor het geklede uur staat natuurlijk
zwart hoog genoteerd: verbluffend zwart'
roept Leeser uit. Natuurlijk, na onze
kleurenlndigestle is swart een verbluffen
de redding om beter te worden Dit
geneesmiddel ontbreekt op geen enkele
show, so min als de witte garnering die
ons opkikkert.
Dinerjaponnen en -tailleurs, die glin
steren van het goudbrokaat en borduur
eel. zijn aort, maar de golvende crêpe
(een donkerbruin kazuifel over een wltt.
sluike Japon) en de statige tijde van de
avondjaponnen reikt tot de grond.
Naast gouden knopen en kristallen
gespen speelt het oude horloge een ver
sierende rol bij Leeser. Aan grootvaders
ketting ln hst vestjeszakje, of gemonteerd
in de ceintuurgesp Voor de vrouw «Me
M| de tfjd ls.
op de lengtenaden