S)aC<2id<se Soutint
TELEVISIE VANAVOND
„Homof ilied iagnose
van het anders zijn'
Orkest en koor van Franse
voor importantie Festival
radio bepalend
van Besangon
Meer overleg
minister-
NRU-NTS
FORD SHOW 1968
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
DINSDAG 12 SEPTEMBER 1967
Boodschap van
de feniks
PEN van de landelijke dagbladen heeft
L* de verrassende Interventie van prof.
Romme op de K.V.P.-discussieavond te
Lelden vergeleken met het optreden van
een feniks. Het vreemde was, dat
dezelfde schrjjver deze onsterfelijke
vogel meteen weer dood verklaarde door
zijn taal als voltooid verleden tyd af te
schryven. Maar juist ls, dat de vroegere
leidsman van de Katholieke Volkspartij
op nog al spectaculaire manier zyn als
staatsraad meestal voor de publieke
tribune gesloten mond even heeft
geopend. En Romme zou inderdaad
politiek voltooid verleden tijd zyn, als
hy zelf geloofde dat zyn opmerkingen
alleen maar waarde hebben als die van
„een eenvoudig K.V.P.-Ild uit Leiden".
Dit soort van relativeringen heeft
Nederland uit de mond van Romme wel
op hun juiste waarde leren schatten.
Wat nog niet zeggen wil. dat de
opmerkingen van de man die met slechts
enkele anderen tussen 1945 en 1960 op
het Binnenhof aan de eerste lessenaars
zat, allemaal 'n produkt van de hoogste
wysheid waren. Direct hebben sommigen
prof. Romme al verweten, dat het
vaststellen van een regeringsprogramma
vóór de verkiezingen iets wat hij nu
anderen als naïveteit aanwryft door
hem zelf in de eerste jaren na de tweede
wereldoorlog begeerd en zonder
succes geprobeerd werd.
Er ls trouwens veel van waar, dat de
tyd van Romme een andere ls als die
van Schmelzer en Cals, precies zoals de
tyd van Schouten plaats gemaakt heeft
voor die van Blesheuvel en die van Drees
voor de gecompliceerde situatie, waarin
drs. Den Uyl moet proberen het
Nederlands socialisme de haven van een
nieuwe toekomst binnen te loodsen.
BELANGRIJK ln kritische zin vinden
we vooral één opmerking van
Romme; niet het schopje tegen mr.
Aalberses schenen Inzake het gebrek
aan leiding, omdat ln de veertiger en
vijftiger jaren het meestal Romme zelf
en niet de partyvoorzitter was, die
politiek voor leiding wist te zorgen.
Meer hout snydt de opmerking Inzake
de coalitievorming vóór de verkiezingen.
Professor Romme stelt het volgende.
Aangenomen dat drie of meer partyen,
zoals de K.V.P.-radlcalen begeren,
afspreken om na de verkiezingen samen
te gaan regeren, dus een kabinet
te formeren: wat moet er dan
gebeuren wanneer deze coalitie niet de
parlementaire meerderheid behaalt?
Ironisch wordt hieraan toegevoegd
de veronderstelling, dat zeker de
V.V.D. met de communisten, pacifisten,
staatkundig gereformeerden en Boeren-
party voor het alternatief zorg moet
dragen.
Nu is ledereen de „radicalen"
allereerst ervan uitgegaan, dat bij
het beraad vóór de verkiezingen over
programma en coalitie de uitkomst wel
zo zal zyn, dat er een regeringsmeerder
heid uit de bus komt In deze kolom
hebben we zelf rekening gehouden met
de mogeiykheld, dat één of meer leden
der combinatie minder fraaie resultaten
aan de stembus boekt; dan zou mei
toch by zetelverdeling en de zwaarte
van de portefeuilles moeten kunnen
verdisconteren. Maar (zo niet de eerste
keer, dan toch later) de mogeiykheld
zit inderdaad ln het vat dat de
combinatie het niet haalt.
Voor zo'n geval zal er op de vraag
van prof. Romme een antwoord gegeven
moeten worden. Anders zou men het
nieuwe bestel laten starten met een
biyvende onbekende.
WANNEER gebeurt, wat prof. Romme
vreest, dan heeft dus een regerlngs-
comblnatle-in-spé een gevoelige neder
laag geleden. Inderdaad is het dan ook
mogeiyk, dat de gedoodverfde oppositie
een meerderheid heeft van zodanig
uiteenlopende groepen, dat haar niet
opgedragen kan worden te regeren,
tenzij met een minderheidskabinet, in
welk laatste geval evengoed de verslagen
regeringscombinatie het avontuur zou
kunnen wagen.
Maar wij vinden, dat dit een weinig
zinvol avontuur zou worden en bovendien
'n miskenning van de verkiezingsuitslag.
In zo'n geval moet er dan maar naar
noodmlddelen gegrepen worden. Hiervoor
komen in aanmerking een volslagen
extra-parlementair kabinet, een ont
binding van de afspraken terzake van
de regeringscombinatie en, ultlmum
remedlum, na 'n interimperiode, waarin
een zakenkabinet de teugels in handen
zal moeten nemen, nieuwe verkiezingen
met de mogelijkheid van andere
combinatieafspraken.
De greep naar het middel van
ontbinding van de afspraken na het
oplopen van een nederlaag vinden we
niet fraai, omdat dan een van de
voornaamste uitgangspunten (kabinets
formatie volgens de Inzichten van de
kiezers) in de steek gelaten wordt Een
nlet-parlementalr kabinet is ook geen
fraai verschynsel, maar tezamen met
het vooruitzicht op nieuwe verkiezingen
verzekert het misschien toch een
redeiyke nooduitgang.
HET ls geen kunst om deze mogeiyk-
heden zo zwart te maken, dat men
de kiezers de uitspraak in de mond
legt „dan maar liever houden, wat we
nu hebben". Maar dan krygen we te
maken met het verschynsel, dat prof.
Romme de nadelen hiervan onderschat;
daarvan getuigt het huidige onbehagen.
Wanneer er maar geen versplintering
van ons partybestel plaatsvindt, kan
geloven we het door hem gewraakte
systeem toch wel werken. De gevaarlijke
kanten ervan moeten onderkend worden.
Maar ze mogen niet zwaarder geteld
worden dein de risico's voor de demo
cratie van de huidige praktijk.
Kiezen
MET instemming citeert Vryheid en
Democratie (het liberale partijblad)
de ontboezeming van een Haags
taxichauffeur uit Vry Nederland:
Jk heb altijd K.V.P. gestemd, maar
als er nu verkiezingen komen, denk ik
dat ik P.v.d.A. of V.V.D. stem. Met de
K.VJ>. weet je niet, waar je aan toe
Iedereen heeft het recht om terzake
van de K.V.P. te klagen; dat doen op
dit moment zelfs leidende K.V.P.-polltlcl.
Maar wie meer duldeiykheld wil hebben
en zelf niet weet of hij dan zyn
vertrouwen aan de V.V.D. dan wel aan
de socialisten zal geven, vermoedt
kenneiyk ook niet waar hy na zyn
nieuwe keuze aan toe zal zyn.
Leuk voor mr. Toxopeus en leuk voor
drs. Den Uyl. Of daagt, ondanks
beider hardnekkige afkeur voor een
gezamenlijke kabinetsrlt, toch de dag van
liberaal-socialistische samenwerking
In dat geval moet er zeker een andere
mogelijkheid opengehouden worden dan
alleen maar die van uiterst-linkse en
rechtse groepjes.
Eén ding maakt de uitspraak van de
Haagse taxichauffeur wel duideiyk: wat
de V.V.D. en de Party van de Arbeid
nu precies willen, snapt een deel van de
grote massa kenneiyk ook niet. De
afstand tussen Toxopeus en Den Uyl is
voor menigeen kenneiyk al heel wat
kleiner dan tussen Oud en Drees.
Over kiezen gesproken!
Vanavond via Ned. II
(Van
m roepcorrespondent
De NTS zendt vanavond op Nederland 2
„Hotnofillediagnose van het anders zyn"
uit; een programma van de Belgische
televisie (BRT) over de homoseksuali
teit. Medewerkenden zyn o.a. prof. Del-
Inert (psychapatoloog)dr. De Batseller
(psycrologie en criminalistiek), da A.
Klamer. pater Callewaert OP. (moraal
theoloog), de heer Van Ussel (Hum.
verbond) en majoor Reviers (Ryks-
wacht). Het tv-programma werd ge
maakt door dr. De Batseller en regisseur
Piet de Valkeneer.
In België, aldus de toelichting, vindt
men vier k vyf procent mannelijke
kemhomofielen en twee k drie procent
vrouwelijke. Deze cyfers hebben betrek
king op diegenen, die werkelijk.een niet
te veranderen, naar het zelfde geslacht
gerichte structuur hebben. Er is dus
geen sprake van gelegenheidshomofielen.
De Juiste wordingsgeschiedenis van de
homofiele structuur ls door de weten
schap nog niet helemaal achterhaald,
evenmin als de juiste wordingsge6chie-
ADVERTENTIE)
NU IS EEN RINCK-BRIL
(door de 5 RINCK-extra's)
VOORDELIGER DAN OOIT
BOTERMARKT 1 LEIDEN
TEL. 01710 - 25036
denis van de heterafiele stuctuur. Wel
zijn de wetenschapsmensen het eens
over enkele zeer belangrijke feiten, on
der meer dat men een kernhomofiel is
vóór zijn zesde levensjaar en dat latere
„verleidingen" geen invloed hebben.
Ook ls men het eens over het feit dat
een homofiel die niet tot de aanvaar
ding komt van zichzelf in zijn „zó zyn",
ln een tegennatuurlijke toestand leeft
en dat het huweiyk geen oplossing voor
deze mensen biedt.
Daarbij dient men steeds voor ogen te
houden, dat kernhomofllie niet mag
worden verward met homosexualiteit,
psychopathie, perversiteit en dergelijke.
Spannin gssi tuatie
Het is een feit, dat de ouders bezorgd
zijn hun sociale status te verliezen als
„men" ontdekt, dat hun kind „zo" ls.
Daarbij ls de vrees van de homofiel
door zijn vrienden en kennissen te
worden ontdekt, een tweede sociale
spanningssituatie en een derde is de
vrees te worden ontdekt ln zijn werk-
mlllieu en te worden weggezonden. Deze
en nog veel andere aspecten zullen tij
dens de uitzending uitvoerig worden
behandeld
Ned. II. 20.50 uur.
Britse „zwartkijkers'"
door de computer
LONDEN (AP) Brjttea ,die stiekem
hun kijkgeld niet betalen voor tv zul
len spoedig bij de kraag worden ge
vat door de computer. De Britse PTT
deelde mee, dat zij plannen heeft om
de computerlljsten van alle gezins
hoofden te laten opnemen en dan de
niet betalers er uit te zeven.
De regering schat dat ongeveer 2 mil
joen Britten het kijkgeld ontduiken.
Die tien miljoen pond zal dan ge
bruikt worden om de niet-commercië-
le BBC te steunen. De computer zal
in januari haar werk beginnen in
Croydon. Vandaar zal het systeem
uitgebreid worden.
Hoewel Dave Berry meer van
toch niet wars van allerlei mode-
,fitrange effect"-ten houdt, is hij
snufjes. Getooid met de traditio
nele Jove-in"-attributen zoals
kralen, belletjes en kleding met
bloemmotieven arriveerde hij gis
teren op Sohiphol om samen met
de Engelse beatgroep ,$lanfred
Mann" een opname te gaan maken
voor het AVRO-t.v.-tlenerprogram-
ma JUoef-Ga-Ga". Of dit alles hem
opnieuw aan de lieflijke top van 'n
(bloemrijke)-carrière zal brengen,
staat echter nog te bezien.
NEDERLAND I
(Reclameuitzendingen
om 18.55, 19.56 en 20.161
NTS:
18.45 uur:
De Minimolen
18.50 uur:
Nieuws ln het kort
NCRV:
19.00 uur:
Maja Plisetskaja en
Nicholas Fadeijetsjev,
ballet
19.20 uur:
Van nul uur een tot
middernacht, t.v.-serie
19.45 uur:
Met pijlen en trom
mels, reportage
NTS:
20.00 uur:
Journaal
HILVERSUM I
AVRO:
20.35—22.00 uur:
Zomertoer, amuse
mentsprogramma
22.55—23.55 uur:
Engelse muziek van
deze eeuw, klassieke
muziek.
NCRV:
20.20 uur:
Attentie, actualiteiten-
20.45 uur:
De maan in de gele
rivier, t.v.spel
22.20 uur:
In gesprek met
NTS:
22.30 uur:
Tweede journaal
22.35 uur:
Sluiting.
NEDERLAND II
STER:
(Reclameuitzendingen
om 20.01 eu 21.56 uur)
NTS:
20.00 uur:
Nieuws in het kort
HILVERSUM II
KRO:
20.00—21.00 uur:
Stereoconcert door
Omroeporkest
21.00—21.20 uur:
Verhalen op dinsdag
22.45—23.55 i
20.05 uur:
Ricorda, amusements
programma
20.50 uur:
Homofilie diagnose
van het anders zijn,
documentaire
22.00 uur:
Tweede journaal
22.15 uur:
Sluiting.
Televisie morgen
KRO:
17.00 uur:
Douchka, kinderfilm
17.20 uur:
Naiha, kinderfilm
17.35 uur:
Sluiting.
Radionieuwsdienst
HILVERSUM I: 7.00, 8.00,
11.00, 13.00, 16.00, 18.00.
20.00, 22.30, 23.55.
HILVERSUM II: 7.00.
7.30, 8.00, 8.30, 12.30,
19.00, 22.30, 23.55.
HILVERSUM UI: Elk
De politie, luisterspel. heel uur vanaf 9.0(
Radioprogramma
Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.30 Licht orgel
spel. 19.00 Muziek Mozaïek. 20.00 Nieuws. 20.05
Zing met ons mee: liedjesprogramma. 20.35
Zomertoer: gevarieerd programma. 22.00 De
Jeroen Bosch-tentoonstelling ln Den Bo6Ch,
beschouwing. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten.
22.56 Stereo: Modem Engelse or
(gr.). 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II (298 m) KRO:
pianospel (gr). 18.20 Uitzending van
De importantie van het Twintigste Internatio
nale Muziekfestival, dat deze dagen te Besan
gon wordt gehouden, bepaalt goeddeels en gro-
tendeelt het orkest van de Radiodiffusion-
Télévision Frangaise, dat, ten nauwste met het
koor van de radio verbonden, permanent in de
hoofdstad van Franche Comté aanwezig is.
Een leeks van de meest Indrukwekkende manifestaties
ls hiervan het gevolg, waarbij men zich slechts kan
verwonderen o .er de flexibiliteit van deze beide ensem
bles. Om u enkele dingen te noemen: een concert,
geheel aan Schumann gewijd door Constantln Sil-
vestri te lelden; een programma, waarop de namen
van Wagner. Schoenberg. P.-okovjev en Dvorak pa-
ralsseren, voor artistieke rekening en verantwoording
van Jacques Houtmann, een nog Jonge dirigent uit
deze streken, die in 1961 de eerste prys op het
Internationale Concours voor Jonge orkestleiders in
deze stad veroverde; een avond, waar de bekende
Fransman Geore Sebastian Mahlers Eerste Sym
fonie brengt, voorafgegaan door de Veertigste, in g
klein van Mozart.
Dat ls reeds veel en veelsoortig, maar nog lang niet
alle6. Want. om de hele bevolking van Besangon te
laten meegenieten, opende men het Festival met
Beehovens Negende, ingeleid door de Coriólan-
ouverure, in het enige tyd geleden gebouwde Paials des
Sports, waar meer dan vierduizend belangstellenden
waren komen opdagen.
De akoestische omstandigheden van deze geïmpro
viseerde concertruimte waren niet ideaal te noemen:
wat aan het totale effect echter geen schade deed.
Door de eeuwig jonge Paul Paray (81) aangevoerd
zorgden koor en orkest van de O.R.T.-F. hier voor
een uitvoering, die op ons een waariyk onuitwisbare
Indruk gemaakt beeft.
Beethoven kreeg hier nu werkelijk, wat hy nodig had:
ontdaan van alle ideologische en literaire windselen,
klonk uitsluitend de muziek, door hem geschreven.
De muziek benaderd door mensen met een hoge mate
van intelligentie, die gevoel hebben voor de Juiste
klankverhoudingen, die weten te analyseren en zich
verder niet bemoeien met de noten, waardoor ze zich
wee. ln details zouden kunnen gaan verliezen. Waar
door men dingen hoorde, duideiyk hoorde, die we
tot dusverre alleen maar uit de partituur kenden
Laten we by het uitstekende aóllstenkwartet nog
even de aandacht op de bas Kim Borg vestigen: hij
excelleerde.
Met Beethoven zyn we nog een maal geconfronteerd.
In het theater: evenmin ln een akoestisch gunstige
conditie. Onze vriend An tal Doratl leidde en de
Weense pianist Paul Badura-Skoda (geb. 1928) speel
de het eerste concert, dat elgeniyk het derde, mis
schien wel het vierde 1S....I
Bepaald ontroerend was do samenwerking, die
■tob op het podium van voor naar achter openbaarde.
Het karakter van deae Jonge, ongecomplioeerde mo
slek: het werd onmiddeuyk aangevoeld en volledig
gerealiseerd. De speelvreugde, zich hier openbarend,
ze was niet te stuiten: ze klonk op ln de levendige
thematiek van het eerste deel. ze verstilde in
de poëzie van het Largo, dat als een stuk kamer
muziek werd gepresenteerd, ze werd uitgelaten in
het slot, waar zich de byna klnderiyke humor van
de meester deed gelden.
Deze verruikkeiyke Beethoven werd hier op dit con
cert geklemd tussen twee werken van onze tyd. Wat
ons minder Juist leek: én ten opzichte van Beet
hoven, én ten opzichte van zijn twee partners de
Fransman Serge Nigg (geb. 1924). en de Zwitser
Arthur Honegger (1892—1955).
Van de laatste de „Danse des Molts": een reprise voor
Besangon. bedoeld als een hommage. Als zodanig
aanvaardbaar en begrypeiyk, doch het moet gezegd:
dit eveneens op tekst van Paul Claudel geschreven
oratorium het dateert van 1938 mist de be
wogenheid van het daaraan voorafgaande „Jeanne
d'Arc au büóher". Het heeft een exaltatie, die op de
duur en de duur ls hier voelbaar! irlteert.
Doch de uitvoering, mals Dorati ze bracht, bleek
boven alle lof verheven en maakte dan ook een
overweldigende indruk. En ook nu, als in Beethovens
Negende, kreeg men de grootste bewondering voor
het prestatievermogen van het Franse Radiokoor; bij
de solisten blonk de bariton Louis-Jacques Ronde-
leux uit.
Doch als werk is ons „Visages d'Axel". dat hier zijn
wereldpremière beleefde, ons veel beter bevallen.
By ons is deze Fransman minder bekend: wU althans
herinneren ons slechts een Ballet, een hele tyd ge
leden onder auspiciën van de Nederlandse Opera
gegeven. Wat we betreuren, evenals de verwaarlozing
van Oüvler Messiaan. die met René Leibowitz zyn
leermeester is geweest. Doch in deze „Visages
is van do dodekafonie, door de laatste gedoceerd en
gepropageerd, maar weinig overgebleven. Wel van
Mosslaen en diens exotische klanksferen: die vonden
we hier terugen dat deed ons heel veel.
De titel van Niggs compositie: die gaat terug naar
een werk van Villiers de l'Isle-Adam; een wysgeilg
drama met een stuk metafysische inslag, waar achter
eenvolgens wordt afstand gedaan van de religieuze,
de tragische, de passionele wereld. Wat leidt tot
enorme klankexplosies, die voor ons het werk dit
zij zonder een zweem van Ironie gezegd een beetje
Duits maakten
Wat we ln deze waariyk talentvolle muziek wel
misten: ogenblikken van rust. van verstilling, die het
betoog van de schepper Juist overtuigender hadden
kunnen maken....
Doch het zy met graagte opgemerkt: Antal Dorati
stelde met de presentatie van deze compositie een
belangryke daad. Voor zyn Inzicht, voor zijn vak
manschap, voor zijn overtuiging 6peclaal alle hulde!
„Concert Bpirttueto" een een onder Fransen be
kende term noemt men de muzikale manifestaties,
die goeddeels in de Sint-Janskathedraal gehouden
worden; over enkele daarvan kunnen we u verslag
geven. Op de eerste zondag, dat we te Besangon wa
ren. maakte we er niet minder dan twee mede: één
in de ochtend, één in de avond.
Gewoon in de dienst zong het koor van de Franse
Radio de „Messe des Petits Saint-Eustache-la-Foret"
van André Cablet (1879—1925). zulks onder leiding
van Jean-Paul Kreder.
Voor Besangon une specialité de la malson; in Ne
derland ls deze Mis de laatste tijd enigermate op de
achtergrond geraakt. Begrypeiyk: op de duur krygt
deze in 1919 ontstane muziek, alleminst vrij van
Debussy-invloeden. iets gewilds en daardoor in ar
tistieke zin Iets pretentieus: de haimoniek ervan
begint, omdat ze te bewust lijkt toegepast, al snel
te irriteren. Gevoel, dat zelfs een zeer goede
uitvoering als deze niet kon onderdrukken
Waarom ons het gregoriaans van het proprium
verzorgd door Abbé Gabet en A. Agazzi ons veel
beter beviel. En vooral niet te vergeten het voor-
treffeiyke orgelspel van Maurice Macllln, die om. op
onnavolgbare wyze Franck speelde.
Op de avond van dezelfde zondag werd. nabuuriyk
zouden we willen schrijven. Claudio Monteverdi ge
presenteerd.
Door Michel Corboz leerling van Paul van Kempen!
die met het aan zijn zorgen toevertrouwde En
semble Vocal et Instrumental van Lausanne diens
Vespro della Beata Vergine uitvoerde.
Corboz ls specialist op dit gebied: by Erato verscheen
onlangs een grammofoonopname, die de Vespers met
dit ensemble vastlegde, echter met andere solisten.
En met oude Instrumenten, moeten we hieraan toe
voegen. Wat hij hier niet deed: een modern instru
mentarium met orgel benutte hy. Zulks op
smaakvolle wijze: de klank werd nergens bryig. de
kleur nergens troebel, het geheel was en bleef
bijna twee uur vroeg het werk volkomen transpa-
Van de onvergankelijke waarde van dit werk heeft
hij ons weer eens in een zéér bewogen uitvoering
kunnen overtuigen, daarbij van zyn vocalisten
koren met zes solisten! en orkest het uiterste
vergend. Het was. alsof op één avond alle muzikale
mogelijkheden, die de goede God de mens geschonken
heeft, werden gedemonstreerd: het gregoriaans, de
polyfonie, de homofonie. de instromentatle met de
expressiviteit, die daarvan het gevolg is. werden ge
openbaard. En vooral niet te vergeten de „moderne"
hannoniek.
Dat door een man, die rotsvast geloofde: ln zyn
muzikaal kunnenen ln Maria.
Een allergrappigst slot, speciaal voor ons Neder
landers. De aartsbisschop van Besangon. mgr. Lallier,
die ln de kathedraal als gastheer fungeerde, bedankte
op byzonder eloquente en psychologische wyze na
men» de aanwezigen, hen ondanks het feit, dat ae zich
in Gods Huls bevonden, opwekkend tot applaus.
Zo tot* in Mo Holland Festival
Kabarel, het programma van het Am
sterdamse Kweekschoolcabaret dat
gisteren voor een gedeelte door de
AVRO werd uitgezonden, was van een
ontwapenende charme. Voor een deel
kwam dat door de zelfgemaakte tek
sten. Die hadden soms Iets bewust-
stunteligs, zoals geslaagde sinterklaas
rijmen dat hebben. Grappig waren ze
vrijwel zonder uitzondering.
Maar dat grappige zou er niet zijn uit
gekomen als de presentatie minder
goed was geweest. Het vijftal deed het
vrijwel perfect; vooral in het voor
amateurs zo moeilijke ensemblewerk.
Rien van Wijks attente cameraregie
zorgde er mede voor dat Kabarel
een plezierig halfuurtje werd.
De AVRO besteedde voorts aandacht
aan zichzelf: grepen uit de recente
jaarvergadering, waar de sprekers
nogal snorkerlg deden over de „groot
ste omroep", zonder te diep ln te gaan
op het commerciële stuntje dat voor
die grootte gezorgd had. Merkwaardig
sober daarentegen was de „duik ln de
winterprogramma's". Op papier zien
die programma's er o.i. namelijk wel
beter uit dat dit al tè summlete over
zicht deed vermoeden.
„Brigitte Bardot in Amerika" leek
aantrekkelijk genoeg om op „II" te
blijven toeven. Het bleek de moeite
niet, want dit al oude filmverslag was
van een teleurstellende oninteressant
heid. Psychologisch gezien niet handig
van de AVRO om zo'n stoplap te pro
grammeren op een avond waarin ons
het allerbeste van de allergrootste om
roep beloofd werd.
lettanten:
Katholiek
19.10 Actualiteiten. 19.30 ConcUiepostbus.
Vaudeville: lichte grammofoonmuzlek.
Stereo: Omroeporkest: model
-J Nieu.._.
VERONICA (192 m) - 18.00 Jukebox (verzoek
jes), 19.00 Hot 100 USA, 20.00 Cowboymuzlek,
21.00 This is showbusiness, 22.00 Jazz-Journaal,
23.00 Non-stop-hlts, 23.30—1.00 Gram. muziek.
BRUSSEL NED (324 m) 18.00 Nieuw.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportult-
slagen. 18.30 Franse les. 18.32 Gitaarmuziek.
18.45 Sportprogramma. 18.52 Taalwenken, 18.55
Lichte zang. 19.00 Nieuws, weerbericht en
19.40 Lichte muziek. 19.50 Lezing.
Nederland. 20.30
berichten.
de zieken. 17.00 Voor de jeugd.
Jazzmuziek (gr).
HILVERSUM II (298 m) NCRV: 7.00
Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.15 Stereo: Klas
sieke grammofoonmuzlek. 7.30 Nieuws. 7.10
Dagopening. 7.15 Stereo: Lichte grammofoon
muzlek. 8.00 Nieuws. 8.10 Stereo: Gewijde
muziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Tourlngclub:
vakantletips. 8.45 Negro Spirituals (gr). 9.00
Voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.30
De Bijbel ls toch moeilijker dan U denki:
studlodlenst. 11.00 Lichte grammofoonmuzlek.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.40 Grammofoonmuzlek. even
tueel actualiteiten. 12.50 Operafragmenten
(gr). 14.00 Amusementsmuziek (gr). 14.20 Lich
te grammofoonmuzlek. 15.05 Een goed begin:
debutanten plano- en zangrecltal. 15.50
By bel vertelling voor de Jeugd. 16.00 Voor de
jeugd. 17.00 De London-Melbournerace. hoor
spel. 17.15 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek.
17.50 Overheidsvoorlichting: Politie nu.
HILVERSUM UI (240 m en FM-kanalen)
AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Actualiteiten. 9.06
Kaleldoscoop: AVRO-solisten en orkesten
(opn.). 10.00 Nieuws. 10.02 Arbeidsvitaminen,
populair verzoekplatenprogramma. (ll.oo
Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.02 Operettemuziek
(gr). 13.00 Nieuws. 13.02 Actualiteiten. 13.05
Zet 'm op 1 plaatjes en praatjes. (14.00 Nieuws).
15.00 Nieuws. 15.02 Lichte muziek voor een
Hollands publiek. 16.00 Nieuws. 16.02 Toer
beurt: platenprograrnma van AVRO's jeugd
afdeling. 17.00 Nieuws. 17.0T -
Rhythm and blues: oude e
17 35—18.00 Hillbilly time: Country
WOENSDAG
I (402 m) VARA: 7.00
Nieuws en ochtendgymnastiek. 7.20 Socialis-
:e voorpagina,
8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuzlek
en reportages. (8.30—8.35 Van alle markten
thuis, praatje voor de hulsvrouw). 9.00 Klas
sieke planotrio (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40
R.V.U.: Genealogische banden tussen „Zuid
en Noord"-Nedejiand, ddor H. L. Krali
Cowboymuzlek,
dagmlddag-speclaal, 17.00 Teenager muziek.
BRUSSEL NED (324 f"
r het platteland. 12.27 Mede
weerbericht en beursberichten. 13.20 Tafel-
muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Lichte muziek.
14.20 Koormuziek. 14.30 Filmmuziek. 14.50
Koorzang. (15.00 Nieuws). 15.15 Kinderpro
gramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurberlchten.
16.09 Dansmuziek. 17.00 Nieuws, weerbericht
en mededelingen: 1715 Dagdromen.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Minister Klompé (Om-
roepzaken) en de besturen van N.T.S.
en N.R.U. zyn gisteren ln een gesprek
op het departement overeengekomen in
de toekomst regelmatig besprekingen te
voeren over allerlei omroepkwestles.
Men hoopt daardoor communicatie
stoornissen tussen Den Haag en Hil
versum te voorkomen.
Aan Hilversumse zijde meende men,
dat er te weinig contact met Den Haag
bestond. Minister Klompé dacht daar in I
de bespreking van gisteren anders over.
Zij had nagerekend dat men dit jaar al
twintig maal op het hoogste niveau con
tact met. elkaar had gehad. Het laatste
gesprek was echter buiten de schuld
van de minister om al geruime tyd
geleden gevoerd
Men heeft nu besloten om op 25 sep
tember opnieuw by een te komen.
Er is gisteren ook nog gesproken over
de door minister Klompé genomen be
slissingen inzake de zendtydverdellng.
de zendmachtigingen aan de zogenaam
de mini-omroepen en over de invoering
van de kleuren-t v. Minister Klompé
gaf te verstaan dat zy die beslissingen
niet wenst te veranderen
Van de zijde van de N.R.U. en N.T.S.
namen aan het gesprek deel de heren
Roosjen, Van Veen, Schilttenhelm en
Rengelink. Op 25 september rollen on
der meer de financiële problemen van
Hilversum en Bussum nader besproken
(ADVERTENTIE)
Door de drukte konden wij U nauwelijks
te woord staan, daarom vandaag nog tot
Automobielbedrijf
„RIJNLAND" N.V.
LAMMENSCHANSPLEIN 6 LEIDEN
TROS onder dak
in omroepmekka
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De leiding van de
TROS, welke omroep met ingang van
1 oktober per week elf uur radio en
2,5 uur televisie moet vullen, is erin
geslaagd in de radiostad Hilversum
twee villa's te huren. Hoewel de pro
grammaplannen voor het winterseizoen
nog niet geheel gereed zijn. staat het
nu wel vast dat er eenmaal per
maand een amusementsshow onder re
gie van Karei Prior op het scherm
wordit gepresenteerd door Karin van
Wamelen. Medewerking hieraan ver
leent Martine Bijl. De muzikale ver
zorging is in handen van Henk v. d.
T.v.-reportage
van prinsjesdag
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De NTS zendt dins
dag 19 september van 12.55 tot plm.
13.45 uur op Nederland I vanuit Den
Haag een rechtstreekse reportage uit
van de plechtige opening van de nieu
we zitting der Staten-Generaal door
H.M. de koningin.
De uitzending, waarvan Wim van
Baarle de regie heeft, wordt door
Joop van Zijl en Ad Langebent van
commentaar voorzien. Een samenvat
ting van de reportage wordt van 19.30
tot 20 uur op Nederland II uitgezon-
„Voor vrij? Los"
actualiteiten op
ma andagmorgen
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Henk van Stipriaan en
Joop de Roo hebben een plan gemaakt
voor een ochtendvullend radioprogram
ma, waarvan op maandag 2 oktober de
eerste presentatie plaatsvindt. Beide
VARA-medewerkers bekend van radio
programma's als „ïks, sprong in het
duister" (NRU) en „Uitgeslapen", stel
len zich-voor elke maandag als de VARA
uitzendt van tien over acht tot elf uur
ln een directe uitzending een grote
actualiteitenshow te brengen.
In samenwerking met de reportage -
afdeling rollen gedurende deze drie uren
durende uitzending, die tot titel kreeg
„Voor vry? Lo6" regelmatig reportages
voor de microfoon worden gebracht.
Een ander gevolg van deze samenwer
king ln dit omvangryke programma 19
de mogelijkheid om verslagen van
buitenlandse correspond enten ln deze
uitzending te horen. In deze actualitel-
tenshow waarin veel ruimte ls gegeven
aan muziek, komt ook een verzoek
platenprogramma voor. dat, verspreid
over een deel van de uitzending, zal
worden gepresenteerd
Met ingang van voorjaar 1968 zal bij
welslagen van „Voor vry? Los" niet
meer vanuit de Hilversumse 6tudio dit
programma worden gepresenteerd, maar
rechtstreeks uit een gemeente ergens ln
Nederland. Dat kan bijvoorbeeld in de
buurt van een markt of by een winkel -
centrum zyn. kortom op een plaats
waar zich veel mensen bevinden en
waar de mogelijkheid om livereportages
te maken, gemakkelyk voorhanden is.
Men streeft er bovendien naar om de
grammofoonmuzlek af te wisselen met
het optreden van diverse populaire
artiesten en ensembles ter plaatse. De
samenstellers zijn ervan uitgegaan dat
een rechtstreekse confrontatie met het
publiek de levendigheid en de aantrek -
keiykheid van hun programma byzon
der ten goede komt.
ADVERTENTIE
/ptcs<>*+c. S+u tfl&C&G-tvaarrv
sfiH frUt+isteiv cUdttof. &3o0j- t/huH,
tu, zW/. /t?.0&r.
akkw. oi*/c& A//IP4
t.aP/U, f2721 Vf
L -m. fai, ti 1
C&- céUs A* jfur&cCfurtU* &e. ley**