Egypte verkend na woestijnoorlog (3) DE NIJLMENS HEEFT ALLES VOORTGEBRACHT Onderzoek ramp in Martelange Openluchtzigeunerbruiloft vrolijk en onduidelijk feest Joods kapitaal in vervalperioden I Arabieren roemen op glorieus verleden Tast maar toe, jongens' Advies kardinaal trekt aandacht kath. politici anders dan andere DONDERDAG 24 AUGUSTUS 1967 DE LE1DSE COURANT CAIRO Extreem nationalis me en de Herrnvolkmentaliteit liggen gevaarlijk dicht bij elkaar, zo leert ons de jongste geschie denis. In het Egypte van vandaag is dat niet anders. De woorden boeken kennen slechts het nijl paard, de nijlkrokodil, de nijl reiger en de nijlsnoek, maar Nassers cultuurfilosofen hebben er een biologische soort bij gevonden: de nijlmens. Hij is breed in de schouders en smal in de heupen. Zijn hoge voor- oofd verraadt een superieure intelligentie. Hij is een geboren leerser. Ik heb hem niet ont- lekt, de nijlmens. Volgens mij ertoont de Egyptenaar een luidelijke neiging tot embon- int, als hij tot de gegoede lasse behoort en hij is schon- ig als een schillenhit, wanneer Hrij dit voorrecht mist. Los van 'leze algemene kenmerken heb ik het land ondergaan als een ieltkroes van zoveel rassen, olkeren, religieuze stromingen >n beschavingen, dat er nau- elijks een touw aan vast te nopen is. Een schilderachtig en loeiend, maar ook uiterst ver- rarrend vergezicht op zeven illennia. Maar zeg dat niet legen professor Mohammed iboe-Zaid, want het zou hem liep kwetsen. Hij gelooft heilig rd tin de „homo nilicus". CHAUFFEUR TE VEEL UUR ACHTER STUUR BRUSSEL/MAASTRICHT. Naar w|| vernemen lieefi de procureur den konftig* In Brunsel In samenwerking met de officier van justitie te Maastricht een ge rechtelijk ondersoek bevolen naar de ramp met de Franse tnnkaiito ln het Bel gisch-Luxemburgse grensplaatsje Martelange. Bij dit onderroek rullen ook amb tenaren van het staatstoezicht op de mijnen In Nederland worden Ingeschakeld. De ramp. die tot nog toe twaalf levens heeft geëist, Is toals wjj gisteren al meldden in een deel van onre oplaag vermoedelijk het gevolg moeldhetd van de chauffeur. Volgens onbevestigde berichten was deze zondagavond uit Metz vertrokkon en tegen vier uur 's morgens bij het polychemiebedrljf te Beek gearriveerd. Nadat de gevaarlijke lading propyleengas was geladen, zou hij maar twee in geslapen. Tegen acht v rouwkapel hebben »p«i. ic(«. fMzizL hij de terugreis hebben aanvaard. Martelange vernemen wij. dat de slachtoffers morgen begraven worden. De uitvaartdienst begint om tien uur. In het gemeentehuls werd p" r«..wka»»*i io br Mohammed Aboe-Zaid is een gids. .baarbij moet men niet denken aan de Gladjanussen op de Amsterdamse rond vaartboten, want in Egypte is gids een arv„an de hoogst gekwalificeerde en best Staalde beroepen. De Egyptische gids de geestelijke evenknie van zijn witserse collega. Hij moet thuis zijn het gladde ijs van het hieroglyfen- :hrift en de pieken van hoogste men- ilijke beschaving evengoed kennen als afgronden van decadentie. Hij moet aan het klimtouw van zijn erbeelding over grote leemten heen an de ene periode naar de andere kun- betrfen klauteren. Een nieuwe archeologi- che vondst kan een lawine veroorzaken n het hele historische perspectief defl eranderen hij dient zich dus op de le li oogte te houden. Ieder jaar volgt hij een cursus en ïmen. De Egyptische gidsen nobel gilde en Mohammed boe-Zaid die talloze beroemdheden eeft rondgeleid, waarvan Bernhard haw wel de meest kritische moet zijn eweest is hun deken. hek Bakermat Hij kiest het schemerdonker van de rypte in de kerk van Sint Georg om jn denkbeelden over het Egyptische iut und boden te ontvouwen. Het is op na het oudste heiligdom in Carïo. overlevering wil, dat op deze zelfde laats de heilige familie heeft, gewoond haar vlucht voor de kindermoord an Herodes. Mohammed Aboe-Zaid Ipt dat even aan. „Zeker weten doen ij het niet", zegt hij, „maar er anwijzingen, dat Jezus hier de volle xtig jaar van zijn verborgen leven Ziel|eeft doorgebracht en pas daarna naar 'alestina is gegaan." tBEfl De |mpi|catie Is duidelijk. Hij wil iggereren, dat de verheven ideologie an het nieuwe testament zijn wortels do Egyptische cultuur. HIJ aat verder: „Volgens de oude Egyp- iche mythologie was er eerst alleen water. Daaruit rees In pyraml- n het land op, en op de top oonde Aton, de volmaakte. Adam Aton". Zie zo daarmee Is ak het Oude Testament geannexeerd. „Trouwens", zegt Mohammed Aboe- aid, „Abraham is in Egypte geweest, sjTJ E n Jozef. En Mozes heeft hier met God Flor£lesPr°ken. Later kwam Jeremias naar chiktfcier en met Christus was de cirkel Dnd. De bakermat van heel uw Wes- erse religie ligt in Egypte. U bent niet n erder gekomen, maar wij hebben nog lohammed gehad, en daarmee de ab- olute synthese bereikt". Dit alles op een toon, alsof hij de ijlmens hoogst persoonlijk verant- roordelijk is geweest voor een en an- er. Ook de Griekse cultuur blijkt erbij 'k bi) horen. Mohammed Aboe-Zaid zegt nminste: „Homerus heeft hier ge bet z oond. Plato is hier dertien jaar ge- 'eest en Pythagoras heeft 22 jaar van jn leven hier doorgebracht". Natuur- jk zijn er enkele schaduwplekjes. )aaro leopatra bijvoorbeeld, die het hele ledekl ldeel der farao's verkwanselde aan Romeinen. De Khedivendynastie met erbarmelijk sluitstuk koning Fa- ic&ek, die Egypte maakte tot een win- van zijn eigen hebzucht en los- andlgheid. Mohammed Aboe-Zaid Lemen krotten naast hotelpaleizen, onvoorstelbare armoede naast lu xueus komfort in een land, waar de revolutie de tegenstellingen niet heeft kunnen vervagen. lacht, fijntjes, als hij het hier over heeft. „Een merkwaardige parallel", zegt hij. „De Ptolemaeën, waartoe Cleopatra behoorde, waren van Mace donische afkomst, dus van vreemde bloede. De Khediven precies zo. Ptole- maeus V, de grootvader van Cleopatra, moest vreemd kapitaal lenen om in het zadel te kunnen blijven. Ismail, de grootvader van Faroek, precies zo. Ptolemaeus de vijfde kreeg het geld van Rabirius Posthumus, 'n joodse ban kier. Ismail kreeg het geld van baron Kortom: Mohammed Aboe-Zaid zegt niets meer of minder dan dat er ach ter de perioden van verval in Egypte joods kapitaal heeft gezeten. Wanneer en in welk land hebben wij hetzelfde geluid geboord? Volle neven Mohammed Aboe-Zaid zegt „Als wij wegschonken, wat er in oude hoofdsteden Memphis en Thebe nog aan archeologische schatten onder de grond ligt, zou de hele wereld ge noeg hebben". Dit wederom op toon, alsof de anonieme grootmeesters duizenden jaren her, die in een ar tistieke krachtsexplosie zonder weerga of logische verklaring de wonderlijkste kunstwerken aller tijden schiepen, vol- •ven van hem waren. Het is aan doenlijk van dwaasheid, iemand zo be zig te horen. Het heeft hetzelfde effect, wanneer m?n een Spanjaard zou horen pochen op de kunst der Inca's of Azteken. De waarheid is natuurlijk, dat de Arabieren, die in 639 na Christus Egypte binnenvielen, geen lor gemeen hadden met het kolossale erfgoed der farao's, voor zover daar na achtereen volgende perioden van Perzische, Hel lenistische, Romeinse en christelijke in vloeden nog lets van over was. De waarheid is ook, dat de Arabieren zich in de veertien volgende eeuwen geen lor van dat erfgoed hebben aangetrok ken. Sultan Saladin beroofde de pyra- miden van hun magnifieke mantel van albaster dekplaten om zijn paleizen te kunnen bouwen. Mamelukkenvorsten deden het mysterieuze gelaat van de sfinx van Gizeh een barbaarse plasti sche chirurgie ondergaan. Het waren geen Arabieren, die het hieroglyfen- schrift ontcijferden en die de ruines van de faraosteden onder het woestijn zand vandaan peuterden, maar Franse, Duitse en Engelse archeologen. Ten slotte: zouden de Arabieren de tempel van Aboe Simbel niet zonder een spier te vertrekken in het Nassermeer heb ben laten ondergaan, als het buitenland niet de miljoenen en de know how had geleverd, nodig, om het onvervangba re heiligdom op ie vijzelen? De Amontempel In Luxor Illustreert beter dan wat ook, hoe nonchalant de Arabieren met de oude monumenten zijn omgesprongen. Boven op het dak staat, als een monstrueuze zweer, een moskee. Die is daar gebouwd, toen het 3000 jaar oude heiligdom nog onder een zandduin verborgen lag. Wisten de Arabieren veel? Inmiddels is de tem- Deze moskee, gebouwd bovenop de ruïnes van de beroemde tempel van Luxor, weerspreekt beter dan woorden het verband, dat de moderne Egyptenaar tracht te leggen fussen zichzelf en de faraocultuur. pel uitgegraven en kan hij in volle luis ter bezichtigd worden, maar de mos kee blijft staan. Boven op het dak. Een koningin met een carnavalspet op kan geen dwazer gezicht zijn. Welke invloed het oude Egypte ook gehad moge hebben op het onstuitbaar gebleken getij van de westerse cul tuur het is niet aan de Arabieren, om daarover een hoge borst op te zet ten. De Nijlmensen, die rij na rij, reliëf boven reliëf, in stenen onaantast baarheid paraderen langs de wanden van de tempels en graven der farao's, hebben geen enkele verwantschap met de Nijlmens van heden, die aan de toe rist slechts imitaties van Nefertltls' portret voor echt proberen te verkopen. Wie tussen beide een band probeert te leggen, is dom of pleegt bewust achiedvervalsing. Liever dan naar Mohammed Aboe- Zaid heb ik daarom geluisterd die Arabische ingenieur, die betrokken MAARSSEN Siësta op het grintpad, dansen tussen de heen en weer rijdende wagens. Temperamentvolle, onvermoei bare vrouwen en lome siësta- houdende mannen. Romeo en Diet je zijn in het huwelijk getreden. Antonio, de vader van de bruidegom, heeft het huwelijk bekrachtigd, nog niet officieel, want de schrijver van de familiestam Westhlner zit in Zweden. Pas bij terug keer zullen Romeo en Diet je dat iedereen ondervraagd en tot hand gaat het buitge- alles gefotografeerd kan t den. Maar zij kijkt niet al te on verbiddelijk en verraadt daar door, dat zij slechts een rol speelt. De garantie is plotse ling veel minder geloofwaar- op de been en uit de schaduw liever maakte toestel. De bruid met de vader, de bruid met soldaten, met haar zusters, broers en met de fotograaf. aSkl™""!, Mn hulpfonds op to rtchton. Do gouveniour heoft hot Bolfttaoho Rodo Kruis verzocht aan iedere getroffen familie een bedrag van 20.000 frank to schenken. (Van onze parlementaire redactie DEN HAAG Het advlca van kardi naal Afrink, voorzichtig I» zijn met ver anderingen in de katholieke organisaties, heeft ook in politieke kringen sterke tan- I dacht getrokken. In kringen rond de kar- dtnaal vestigde men er gisteravond ai de aandacht op. dat deze woorden even eens betrekking hebben op de recents problematiek ln de KVP, zonder dat de ze partij bij name genoemd werd. De kardinaal gaf, zoals gemeld, aijn advies tot voorzichtigheid aan de leden van de katholieke organisaties gisteren in Arnhem tijdens het jubileum van de aartsdiocesane Boeren en Tuinders Bond. Hij zei onder meer: „Het is goed zich te realiseren waarom men in het verleden zoveel waarde heeft gehecht aan edgen confessionele organisaties". In katholieke politieke kringen meent men dat deze woorden ook betrekking hebben op de problematiek van thans in de KVP. Deze mening werd glster- uvond onderschreven door gezaghebben de kringen uit de omgeving van de kar dinaal. Men wees er wel op dat men uit deze woorden niet direct conclusies ln eigen richting moet trekken, maar het advies moet betrekken bij zijn oordsels- vorming. Kort voor deze opmerking van de kar dinaal had mr. E. Jurgens, oen der re presentanten van de KVP-radlcalen al verklaard, dat zijn groep geen scheiding wenste maar wel een vooruitstrevende christelijke politiek. Al eerder had mr. Jurgens laten uitkomen dat hem het so cialisme van een man als drs. J. den Uyt, do voorzitter van de PvdA TWve- de-Kamerlrautie, niet erg nan sprak. Daarmee hielp htj enige misverstanden van de laatste dagen over zijn opvattin gen uit de wereld. Uit de bijdrage die oud-minister Bo- gaere gisteren aan de KVP-discuasienota geleverd heeft, blijkt ook duldehjk wat zijn geestverwanten verstaan onder christelijk radicalisme: bouwen aan een voor leder mens leefbare wereld. Tijdens de bijeenkomst ln Arnhem, waar kardinaal Alfrink zijn advies gaf, noem de de heer C. Mertens, voorzitter van de KNBTB het streven van de KVP-radlca len echter een onrijp idealisme. NU IS EEN RINCK-BRIL (door de 5 RINCK-extra's) VOORDELIGER DAN OOIT BOTERMARKT 1 LEI Dl TEL. 01710-25036 is bij de bouw van de Assoeandom. Men weet het; deze mastodont on der de waterwerken der wereld, die volgend jaar gereed moet zijn, wordt 3600 meter lang, 980 meter breed en 111 meter hoog. Hij levert ln een klap dui zenden vierkante kilometers nieuwe cul tuurgrond, een verbeterde irrigatie van de hele Nijldelta, en tien miljard kilo wattuur per Jaar aan goedkope elektri citeit. Hij zal het nationale inkomen van Egypte vergroten met bijna miljard gulden per jaar. „Kijk", zei die ingenieur, wijzend op de wrieme lende mierenhoop, die de bouwput nog is. „Dat wordt de pyramids van het moderne Egypte". Zo n man is tenminste reëel. Zijn woorden Impliceren: wil F.gyple zich opwerpen als het herrnvolk van de Arabische wereld, als de fiihrer ln do strijd tegen kolonialisme, achterlijkheid en armoede, laat het dan tonen, waar toe de moderne NUlmen» ln staat Is, In plaats van zijn leiderschap te ontle nen aan een grote, maar dode cultuur, die bovendien niet de zijne la. Doet Egypte dat niet, dan is helaas weer eens dit oude Arabische spreek woord van kracht, dat luidt: „Vraagt men een ezel, wie zijn vader is, dan zegt hij: Mijn oom van moeders zijde (ADVERTENTIE) caballero ritme ln zit. En weer kan krijgen. Bovendien tooetje. Om vijf r de ivet trouwen. Pas dan verder gaat het feest. Dansen storen de mannen de beraad- worden de ringen gewisseld, alleen, dansen met zijn twee- slagingen: ..Hoeveel heb Jii openlucht voor lie volgende zijn zij en. dansen met zijn allen, bij je? Alles is goed" gisteren getrouwd. olè. Gerinkel van gouden lachen spottend en waar- kettingen, gestamp van tien- schuwen dat we iedereen geld Stralend ziet de bruid er uit, ta!len voeten> draaien met. mogen geven, maar haar dig gedoe met verbaasde ogen zich volledig omdraaiend in lange ro^en. zeker niet. In het gebruinde Voor outsiders onduidelijk. En haar witte jurk met al de gezicht van de geweldige dat moet eigenlijk maar zo gouden versiersels. Pronkend jyiati.one zigeunervrouw wordt geen blijven, vinden de zigeuners als een trotse haan stapt de spier vertrokken als de onder- bruidegom rond ln zijn zon- In de schaduw van een «nor- handeiingen hierdoor misluk- dagse pak. versierd met witte me Amerikaanse auto die om ^en. jg nu p^nrnflA1 haar rozet en lange linten. IJzeren onduidelijke redenen geheel ^ruc nm geld te verdienen, onverschilligheid, daarna - ge- overdekt ls met matrassen, zit haaid onderhandelen. „We de boekhoudster en cheffin. RnifftJ1|W(,„ slaan er geld uit. Jongens". Zo noemt de zigeunennatrone s Pogingen, die onverwacht zich, tenminste alvorens zij de Inmiddels heeft een veel Jon- weer afgebroken worden om- onderhandelingen opent De gere vrouw met een schitte- dat men eigenlijk uitbundig journalisten moeten bij haar rende feestmaal. Op een afstandje bekijken de vaste bewoners het kamp dit warmbloe- Vandaag wordt er niet ge werkt. F.n morgen waaraehön- Itjk ook nog niet De voor naamst* bronnen van inkom sten van de WeethinersfamUie schijnen de verkoop van oude lorren te zfjn, die zij voor een prik kochten of vonden. De en gastvrij is. Een nieuwe komen, of ze willen of niet. Japon) brutaalweg een camera opbrengst ls genoeg plaat wordt opgezet „Elrom- Een sigaret dat eerst natuur- bemachtigd. Tussen de wa- eten, te drinken r- pompom" of de Beatles, als er lijk. En dan honderdvijftig geus, In de wagens, op As weg te feoten. opnieuw fJUItf LB-UN UUMM FROOUKT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 5