Partijvernieuwing in openbare discussies Steeds meer voorstanders Ook Griekenland krijgt televisie TELEVISIE VANAVOND Constantijn initiatiefnemer RADIO VANAVOND REACTIE OP ARTIKEL VAX Pit. VAX PELT Is secularisatie echt een gezonde ziekte? UW MEN DB LEIDSE COURANT ZATERDAG 19 AUGUSTUS 1967 (Van o t parlementaire redactie) Verschillende part yen party ïljn conservatief karakter kwijt wil. Voor de t.v. (Brandpunt) verklaarde P.v.d.A.-Tweede Kamerfractievoorzitter dra. J. den Uyl gisteravond, dat hij uit de partyvernieuwing in eerste instantie nog geen nieuwe vooruitstrevende partij ziet groeien. Volgens hem zullen christen- radicalen en socialisten zeker aan hun historisch gegroeide beginselen vasthou- ivïla"r"!!?'h "r 'len Ee" nl""e «Wlwremid» partij a KNP ean. dar de dl.- opz„ KVP-nidicalenl eal HJn» Inziens *rv sae ton,™ SïïJm a 66 T de tót<"« Hlatorlacde ontwlkkelln- daarby bM__»e™i. Z(jn woordvoerder. m ln Ncd„]aild. i Mlerlo, pleitte gisteren, zoali gemeld voor openbare discussies binnen de partyen over do totale staatsrechte lijke vernieuwing van Nederland. ,.D '66 zal daartoe zeker het Initiatief willen nemen", aldus mr. Van Mlerlo. Vóór openbare discussies over partij vernieuwing hebben zich. naast de KVP- radlcalen en D '60. Inmiddels uitgespro ken de AR. de VVD en de P.v.d.A. Wat de VVD betreft is Intussen zeker, dat deze Jeugdfestival Velp gesloten VELP (ANP) Met een optreden van het Nieuw Leids Studentencabaret en een recital door de Amerikaanse bariton Charles Fulton, is gisteren het negende Jeugdfestival Velp besloten. Ruim driehonderd leerlingen van mid delbare scholen hebben in één week kennis gemaakt met een groot aantal kunstvormen. Het belangrijkst waren echter de dteoussles tussen groepen Jon geren en kunstenaars. In zijn slotwoord sprak de burgemeester van Rh eden, mr. J. P. Drost, de hoop uit dat de deelne mers tydens het festival meer Inzicht, maar ook meer twijfels gekregen hebben. Beatlesmuziek bij begrafenis Orton LONDEN (A.P.). De toneelschrijver Joe Orton ls gisteren gecremeerd in de Londense wUk Golders-Green. Toen de begrafenisgasten de kapel van het cre matorium binnenkwamen werd „A day in the life" gedraaid van de laatste Beatles-lp „Sergeant Pepper". „Het was zijn lievelingsmelodie", ver klaarde de televisieproducer Peter Wil les, een vriend van de overledene. Bij het vertrek van de gasten uit de kapel speelde de organist van het crematorium echter iets conventlonelers, namelijk „Clair de lune" van Debussy. Orton, die 34 Jaar is geworden, is vorige week in zijn flat gedood. Roemeense dirigent gaat niet terug WENEN (Reuter). Andreas Lukacsy, één van Roemeniës veelbelovende jonge dirigenten, heeft besloten niet naar zUn land terug te keren. Lukacsy heeft het festival in Salzburg bijgewoond. De 36-Jarlge dirigent woont thans in Wenen in afwachting van een aanbieding om als dirigent voor een of ander orkest in het Westen op te treden. Hij kan in Oostenrijk geen politiek asiel krijgen, omdat hij in Roemenië niet politiek vervolgd is geweest. Lukac sy heeft tegenover de pers gezegd, dat zijn enige wens is in het Westen en in vrijheid te kunnen werken, hoewel hij het in Roemenië niet slecht heeft gehad. De geestelijke vader van „Tien rood", de heer H. Lammers uit Amster dam, heeft het optreden van de KVP- radicalen zeer negatief begroet. „AJs het deze groep lukt zich te handhaven, dan krygt de KVP er een dependance vc P.v.d.A. oude-styi by. De heer Lammers moet voorlopig niets hebben van de groep J urgens-Cals-Bogaers. Oud-minister Bogaers. een van de be- I angrykste woordvoerders van de KVP- radicalen, wil voorlopig zo weinig moge lijk naar bulten treden. Hy wil eerst zyn christen-radicale bijdrage aan de KVP- dlscusslenota over de partyvernieuwing gereed maken. Tsjechische auteur uit partij gestoten WENEN (AFP-Reuter) De Tsjechi sche schrijver Ladisllav Mnacko, op het ogenblik ln Israël verblijft, uit de communistische partij gezet hem ls de Tsjechische nationaliteit ont nomen. 't Perbsureau Ceteka, dat dit gisteren bekendmaakte, zei dat de be kende communistische schrijver, die fel tegenstander is van 't pro-Arabi sche standpunt van ïljn land, ook zijn onderscheidingen zijn afgenomen. Mnacko, die als een Lenistisch au teur werd beschouwd, leverde sinds een tiental jaren groeiende kritiek op de ontwikkelingen ln de communistische wereld. In een in 1963 verschenen boek, dat werd uitgegeven onder de titel ,,Een ander verhaal", verbrak hij in navolging van zijn Russische collega Soljenitjin het stilzwijgen over de ver volgingen tijdens het tijdperk van Sta lin. Het boek, dat ln Tsjecho-Slowakije veel succes had, bevat twaalf verhalen over het leven van slachtoffers van het stalinisme. Het was het teken van een zich inzettende zachtere lijn in de com munistische heerschappij. In zijn jongste boek, dat onder de ti tel „Een machtsproeve" binnenkort ook in ons land zal verschijnen, schildert hij een geleidelijke demoralisering van de communistische leider. Het bevat een satire op de gewoonten van de machthebbers in het Praagse Kremlin. In Tsjecho-Slowakije verboden had dit boek van Mnacko in het buitenland veel Mnacko stond al eerder aan aanval len van zijn partijgenoten bloot. Zo verweet president Novotyny hem nog niet zo lang geleden een geest van ver zet onder de jonge schrijvers aan te Ultimatum aan huurlingen in Kongo BRAZZAVILLE, (Reuter). De Kon golese autoritalten hebben de blanke huur lingen in de oosteiyke plaats Boekavoe de eis gesteld, dat zij binnen tien dagen deze stad ontruimen. Volgens ln Klnsjasa aangekomen reizigers zou het nationale leger al een deel van Boekavoe hebben veroverd. De huurlingen zouden nog maar één wUk onder hun gezag hebben. Gibert Bécaud in Antwerpen In de Vlaamse stad Antwerpen trad de Franse chansonnier Gilbert Bécaud enige tijd geleden op met een twee uur durende wervelende show. De Bel gische televisie registreerde dit beuren en de VARA zendt van deze opname vanavond het eerste gedeel te uit. Gilbert Bécaud begon zijn carrière als pianist. Hij begeleidde sterren als Edith Piaf en Jacques Pils. Het groot ste deel van zijn chansons schrijft hij zelf, waarbij hij niet zelden zichzelf op de piano begeleidt. In het pro gramma dat Gilbert Bécaud voor het Antwerpse publiek bracht, komen be kende liedjes als E<t Maintenant 1 maar ook enkele gloednieuwe chan sons. Hef tweede deel van Bécauds optreden wordt op een later tijdstip uitgezonden. (Nederland II, 21.20 uur) „Tempo Doeloe'' documentaire Het ls juist 22 jaar geleden, dat Soe- karno de onafhankelijkheid uitriep van de republiek Indonesië. Hoe leefde men in hef vroegere Nederlands-Indië? Hoe waren de verhoudingen daar? Vele van dergelijke vragen worden steeds weer gesteld. In een documentaire van Leo Moen, wordt een reeks ge sprekken gevoerd met oud-Indiëgan- gers, afkomstig uit zeer uiteenlopen de lagen der bevolking: de ambte naar, de zendeling, de plantersvrouw en de zakenman, om er enkelen te noemen. Hoezeer de invloed van dit land is geweest op een ieder die er mee in aanraking kwam blijkt duide lijk uit de vele verhalen. Deze docu mentaire wordt onder de titel „Tempo Doeloe" uitgezonden. (Nederland I, 22 uur) LSD-gebruik in t.v.-serie „Wojech' Café's snelle wagens, peppillen, LSD De jonge generatie schijnt uit te zijn op zelfvernietiging. Tot die conclusie komt Steve Wojeck in de gelijknamige tv-serie als hij een ongewoon sterfge val op de campus van een universiteit onderzoekt en tot de ontdekking komt, dat er een wijdvertakt net van LSD- gebruikers onder de studenten bestaat. Bij dat onderzoek wordt hij tegenge werkt door enige invloedrijke perso nen, die bang zijn dat hun goede re putatie alsmede de goede naam van de universiteit geschaad kunnen wor- (Nederland II, 21.35 uur, zondagavond) ATHENE (AP) De televisi doorgedrongen in het vaderland vi oude muzen, hoewel weinig Grieken het gemerkt hebben. De ultzendingi kunnen slechts binnen een straal v; 16 km van het centrum van Athene worden opgevangen, en zelfs dan moet je niet achter de Acropolis of dc berg Lycabettos wonen. In het 1,8 miljoen inwoners tellende Athene zijn minder dan 25.000 televisietoestellen. De rege ring zet weinig vaart achter de ultbrel- ding van het net door het gehele land, Het zal dus nog wei even duren voor I dat de Grieken in hun snikhete apar- I tementen naar de televisie kunnen kij ken in plaats van in de oude amphi theaters bij het licht van de maan -naar tragedies van Euripides en Sop- Maar als het er ten slotte komt, is koning ConstanUjn eigenlijk verantwoordelijk. In september 1964 werd een groep Italiaanse deskundi gen aangetrokken om voor Constan- tijns huwelijk met Annemarie experimenteel t.v.-net voor Athene op te bouwen, dat binnen twee weken klaar was. Na de bruiloft narr staat het experimentele net over, dat van 3 km tot 16 km werd uitgebreid hoewel de ontvangst vaak nog slecht is. Er zijn twee netten, een nationaal ANTENNE Schoonspringen en atletiek in „Sport" In het NTS-sportprogramma zal mor genavond onder voorbehoud van wijzi gingen aandacht worden besteed aan: De internationale wedstrijden schoon springen in Helsinki; het internationale concours hippique in Oostende; de dra verijen op Duindigt, namelijk de Gro te Prijs van Den Haag en de Grote Prijs van Duindigt; de atletiekwedstrij den NederlandRoemenië in Gronin gen; de wielerronde van Valkens- waard; de wedstrijden in 't polsstok- verspringen in Winsum (Fr.); de voet balwedstrijden in FeijenoordSparta in Rotterdam, DOS—NEC in Utrecht en DWSPSV in Amsterdam. Ned. karikaturist onderscheiden MONTREAL (A.F.P.). Dc Neder landse karikaturist Fritz Behrendt heeft op de vierde internationale spotprenten- tentoonstelling in Montreal een derde prUs gekregen. Een eervolle vermelding kreeg "Van den Born, die een foto van een karika turaal beeld had ingestuurd. De grote prijs van 5000 dollar werd toegekend de Zuidslaviër Dragoljul Andjel- kovic. Aan de tentoonstelling, die tot 4 september duurt, nemen 389 tekenaars uit 54 landen deel. Onderscheiding ZWAAG (ANP) Bij k.b. is be noemd tot ridder ln de orde van Oranje- Nassau A. J. M. van der Horst, pastoor te Zwaag. dat iedere avond van 7 tot 9 uitzendt en een strijdkrachtenprogramma dat drie avonden per week vier uur in de lucht is. De programma's bestaan uit filmse ries, journaals met voornamelijk plaatselijk nieuws, documentaires uit Engeland, Frankrijk en Italië, en een veilig verkeerprogramma. Men tracht de amusementsprogramma's wat op te vijzelen door het zakenleven ln ruil voor reclame voor dure programma'! te laten betalen. De t.v.-bezitter heeft tot dusverre niets hoeven te betalen omdat de uitzendingen in een experi menteel stadium verkeren. Op het Griekse eiland Korfoe in de Ionische Zee is televisie al lang ingeburgerd, De bewoners begonnen 12 jaar gele den Amerikaanse toestellen te Impor teren toen ze tot de ontdekking kwa men dat ze de Italiaanse uitzendingen konden opvangen. Muziekcocktail van Honka Het avondprogramma begint met muzikale cocktail, aangeboden door Ilonka Biluska en Tony Castillo jr. Ilonka Biluska is in Nederland vol doende bekend. Met Tony Castillo jr. is dat anders. Deze 21-jarige Philip- pijnse zanger is hier vrijwel onbe kend. Hij werkt momenteel in Parijs, na te zijn opgetreden in verschillende Europese landen. Hij bespeelt naast de zang een groot aantal instrumen ten. Bovendien geniet Tony Castillo bekendheid door imitaties van Nat King Cole, Louis Armstrong, Sammy Davis jr. en Ray Charles. In dit pro- gramma zullen een aantal bekende nummers uit de wereld van de lichte muze ten gehore worden gebracht. (Nederland 1; 19.00 uur). NEDERLAND I STER (Reclameuitzendingcn om 18.55. 19.56 en 20.16 NTS 18.45 uur: De Minimolen 18.50 uur: Nieuws ln het kort NCRV 19.00 uur: A cocktail for two voor U, mulzekprogramma 19.25 uur: De gasten van Felix Hechinger. t.v.-serie NTS 20.00 uur: Journaal NCRV 20.20 uur: MFDERLAND I IKOR/CVK 10.00 uur: Overname van de jaariyk6e kerkdienst KRO/RKK 11.00 uur: Eucharistieviering 11.45 uur: Sluiting NT8 16.30 uur: Concour&hippique 18.00 uur: Sluiting CVK/IKOR 18.40 uur: Opspraak, gesprek Attentie. actualiteitenrubriek 20.45 uur: Lucy in Japan. 21.35 uur: Van nul uur één tot middernacht, t.v.-serie 22.00 uur: Tempo Doeloe, documentaire 22.40 uur: Jazz in de Poolse Kerk. filmimpressie NTS 22.50 uur: Tweede journaal 22.55 uur: Sluiting 19.05 uur: Woord voor woord, bybelvertelling NTS 19.10 uur: Thierry, t.v.-serie 19.35 uur: Sport 20.25 uur: Journaal AVRO 20.30 uur: Kommaliedjes programma 20.45 uur: Talent en bewon deraars. t.v.-spel NTS NEDERLAND II STER Reclameuitzendingen om 20.01 en 22.10 uur) NTS 20.00 uur: Nieuws ln het kort VARA 20.05 uur: Cornation Street t.v.-serie 20.55 uut: Tollen met de krulbol, documentaire 21.20 uur: Gilbert Bécaud in Antwerpen, muziek programma NTS 22.15 uur: Tweede Journaal 22.30 uur: Sluiting Sluiting NEDERLAND II NTS 20.00 uor: Nieuws ln het kort 20.05 uur: Taptoe Edinburgh, muziekprogramma 21.35 uur: Wojeck t.v.-serie 22.25 uur: Tweede journaal 22.30 uur: Sluiting Geslaagd UTRECHT Voor het examen staathuishoudkunde en statistiek is ge slaagd: G. van Veen, Den Haag. Het is prettig van het artikel van dr. C. van Pelt (krant van 12 aug Jl.), dat het op begrij pelijke wijze uiteenzet, hoe vele ontwikkelden mo menteel de verschijnselen van secularisatie en de crisis in de Kerk beschouwen. Daarom ls het tegelijkertijd ook gevaarlijk en nodigt het drin gend uit tot een wederwoord. De crisis in de Kerk een „gezonde ziekte" te noemen is, stilistisch gezien natuurlijk wel aar dig paradoxaal gezegd, maar zulke uitspraken, die het als krantekoppen goed doen, kunnen ver warring stichten in de geest en de verontrusten in slaap sussen. Een crisis, als het werkelijk een crisis is, blijft Iets gevaarlijks, en een ziekte ls per se niet gezond. De kwestie waar 't om gaat, is de vraag, of het secularisatieproces gunstig is voor de Kerk of niet. Nog wezenlijker geformu leerd, luidt de vraag eigenlijk: is het secularisa tieproces voor de mens goed of niet? Dr. Van Pelt, en met hem sinds de laatste vijf tien jaar vele schrijvers van artikelen en boeken over dit onderwerp, antwoordt daarop: ja. En dat vindt ik gevaarlijk, althans wanneer het zo cate gorisch gesteld wordt. Volgens de voorstelling van dr. Van Pelt e.a. komt de gang van zaken felteiyk op 't volgende neer. De wereld evolueert. De mensheid geglnt al les beter te begrijpen. Opmerkelijk is hierbij, dat de buitenkerkelijke wereld 't snelste in deze evo lutie vooruitkom.t Die rijdt zogezegd per auto. De Kerk komt het traagst vooruit, die wandelt nog, bij wijze van spreken. De theologen gaan wat vlugger, die-berijden al de flets. Vooral, mag men er dan wel bijvoegen, de radicale theologen, die gaan al met de bromfiets. En waar gaat dat alles naar toe? Naar de secularisatie, d.w.z. naar de werkelijkheid van de wereld, naar de waar heid omtrent de wereld en ons bestaan en de be tekenis van de Openbaring daaromtrent. Deze zienswijze is momenteel zeer verbreid. En het ls dan ook niet te verwonderen, dat velen die doordenken, hun conclusie hieruit trekekn. Wil men vlugger vooruit dan de Kerk, dan volgt men de theologen; maar het meest consequent is wel, uit de kerkgemeenschap te stappen en met de auto te gaan. De buitenkerkelijke wereld is im mers het verst vooruit! Dan zou het van laksheid of verwerpelijk conservatisme getuigen, nog lan ger in de Kerk te blijven rondhangen. En zo ge beurt het. Ik zie rondom mij heen vrienden en kennissen, ja eigen leerlingen deze consequentie trekken. En dat is een van de redenen waarom ik mij er niet bij neer kan leggen, dat deze ziens wijze aldoor maar weer in nieuwe toonaarden ten gehore gebracht wordt. Er schuilt duidelijk een fout in, die niet door ledereen wordt opgemerkt. De verklaring van de crisis ln de Kerk als een niet verontrustend verschijnsel van secularisatie ls een theorie die berust op een historische inter pretatie. Het is een interpretatie van de geschie denis vanuit een evolutionistisch denken. Ze maakt in een bepaald opzicht een groot geheel van gebeurtenissen begrijpelijk, met name die die betrekking hebben op de culturele ontwik keling van West-Europa. De secularisatie is dus een verschijnsel in de cultuur van West-Europa. Voorzover de Kerk in deze wereld en in West- Europa staat is zij op dit cultuurverschijnsel be trokken, heeft zij er invloed op en ondergaat zij er de invloed van. Ze heeft er haar meoilijkheden mee, en dit zou men 'n crisis ln de Kerk kunnen noemen, maar ik geloof niet dat dit de eigenlijke crisis is. Die ligt veeleer in de botsing tussen de noordelijke Visser dit in tal van artikelen heeft duidelijk gemaakt. Dit is ook een cultuurverschijnsel maar omdat de Kerk vanuit de zuidelijke geest gestal te heeft gekregen, betekent de invloed van de noordelijke zienswijze een directe aanval op de structuur van de Kerk als instituut. De Kerk als instituut, op zichzelf genomen dus ook als cultuur verschijnsel, geraakt hierdoor in een crisis. Wat nu verder die secularisatie betreft, daarom trent zijn enkele dingen te zeggen, die in het ar tikel van dr. Van Pelt en in andere soortgelijke artikelen telkens maar weer te weinig aandacht krijgen. Vooreerst gaat het niet aan, het verschijnsel se cularisatie als een noodwendige ontwikkeling te beschouwen. De geschiedenis der mensheid is niet iets dat mechanisch en gedetermineerd voortgaat. Wij seculariseren alleen als wij dat zelf willen en daarom dienen wij ons op dit ver schijnsel te bezinnen. Het is voorts een onjuiste voorstelling van zaken, de secularisatie te beschouwen als een ontwikke ling die zich eerst buiten dé Kerk voltrekt en daarna deze Kerk noodzaakt zich hieraan aan te passen. Het is een ontwikkeling in de cultuur van West-Europa de Kerk is of voorzover de Kerk in West-Europa is. Het is tegenwoordig in zwang, om kritiek te leve ren op de Kerk. Hoewel daar ten dele reden voor is, vervallen we tot abraak wanneer we niet an ders doen dan dat. Zo is het een goedkope sim plificatie van de geschiedenis en een bijeenvegen van waar en onwaar, wanneer men gaat beweren, dat de ontwikkeling van de wetenschap, de socia le denkbeelden en hervormingen en van de nieu we wijsgerige ideeën allemaal bulten de Kerk zijn ontstaan en ondanks de tegenwerking van de Kerk de wereld vernieuwen. Asl men dit reduceert tot de bewering dat zelfs in de Kerk een aantal kerkelijk- ke gezagsdragers de nieuwlichters niet altijd di rect begrepen hebben, dan is men dichter bij de waarheid. Dan is dat een verschijnsel dat ver geleken kan worden met historische feiten zo als dat men ln Griekenland Socrates tot de gif beker veroordeelde, men in Amsterdam Spinoza uit de synagoge en zelfs uit de gemeente bande, dat wij in Nederland Van Gogh aan zijn lot heb ben overgelaten en dat de Amsterdamse schut terij de nachtwacht niet mooi gevonden heeft. La ten we ons niet wijs maken, dat zulke fouten niet meer gemaakt worden; zij komen dagelijks voor, niet in het minst in de pers en de televisie. Voor een groot deel zijn de nieuwlichters trou wens uit de Kerk zelf voortgekomen of zijn ze al thans door geïnspireerd. De katholieke, of ruimer genomen, de christelijke gemeenschap en de jood se gemeenschap zijn tot nu toe de vruchtbaarste broedplaatsen van genieën, nieuwlichters, pioniers en hervormers geweest, en ook dat is niet toeval lig. Dertig jaar geleden overdreef men dit nog door dit onophoudelijk naar voren te brengen en aan de Kerk een soort cultureel monopolie toe te kennen; tegenwoordig overdrijft men naar de an dere kant en lijkt het wel alsof de Kerk een groep achterlijke conservatieven is die niet goed mee- kan in de culturele ontwikkeling van onze tijd. Wie zo denkt maakt een ernstigere fout dan die men dertig jaar geleden maakte. Maar nog veel ernstiger is het bezwaar dat we moeten maken tegen een rechtlijnige manier van denken, die de evolutie van de mensheid ziet als een permanente beweging voorwaarts of opwaarts. Als dit zo was, dan zou in derdaad ook de secularisatie zonder meer beju beld moeten worden als de weg naar de geeste lijke bevrijding. Maar zo is het helaas niet. Het kwaad zit diep. heel diep in de mens, ook in zijn handen. En onze culturele ontwikkeling is meer een dooltocht door de woestijn als het bestijgen van de trappen naar de hemel. Daarom moe ten we ook het verschijnsel van de secularisatie kritisch blijven bekijken en niet te gemakkelijk beweringen lanceren als „dat de secularisatie zo fundamenteel en onvermijdelijk is, dat ook de Kerk en 't christendom zelf gesemilariseerd moe- te nworden". Zelf niet als men, zoals dr. Van Pelt gelukkig doet, dit nader preciseert door te zeg gen dat dit betekent, dat de Kerk de oude voor stellingswereld helemaal moet loslaten in theorie en praktijk. Dan moet men wel heel goed weten wat men doet. Ook aan de secularisatie zitten ha ken en ogen. Het is in feite evenals iedere kente ring in het cultuurleven een verplaatsing van de aandacht of een verschuiving van het belevings- veld, waardoor men weliswaar een frisse kijk op de dingen kan krijgen, maar tegelijkertijd oude verworvenheden weer uit het oog kan verliezen. Wat bijvoorbeeld te denken van een passage uit een betoog van dr. Van Pelt als deze: „Sinds de ontdekkingen van Copernicus en Galilei is 't ge leidelijk aan duidelijk geworden, dat er behalve onze eigen wereld geen aparte wereld van God (daarboven o£ daarbuiten) bestaat en ook geen aparte wereld hierna (het hiernamaals). Er ls maar één wereld, de mensenwereld waarin wij leven, en dat is de eigenlijke, de echte wereld. „Men kan deze passage natuurlijk wel goed uit leggen, maar zonde rdie pia interpretatio geefthij aanleiding om te concluderen, dat er dus volgens onze moderne opvattingen geen God en geen hier namaals meer bestaan, waar we toch zo lang in geloofd hebben. Weliswaar bedoelen vele schrij vers dit niet zo, maar het ligt blijkbaar in de aard van de secularisatiebeweging besloten, dat deze tendens vaak naarvoren komt. En daarom is het begrijpelijk, dat mensen die zich verant woordelijk voelen voor het geestelijk heil van an deren een grote reserve aan den dag leggen te genover deze ontwikkeling. De autonomie van de mens, de onafhankelijkheid van de wetenschappen, de humanisering van de wereld, de medemense lijkheid en de concrete wereld als de hoogste waarden zijn thema's waar we voorzichtig mee moeten omspringen, want ze worden gemakkelijk verabsoluteerd. Ook 't zogenaamde nieuwe mens beeld en het nieuwe godsbeeld zijn niet zo nieuw als ze vaak gepresenteerd worden of ze zijn vals. Het is trouwens helemaal niet van be lang of ze nieuw of oud zijn, het komt erop aan in hoeverre ze juist zijn. En het zou jammer wezen, wanneer het evangelie verduisterd werd, doordat men de ziekten van de mens aan het christendom ging toeschrijven. 's-Gravenhage, Dr. Ant. Erftemeijer, directeur van de r.-k. m.m.s. te Den Haag Naschrift: Wij zijn blij met deze reactie op het artikel van dr. Van Pelt, omdat zij. zon der de grote lijn van diens betoog te doorbreken, maant tot het betrachten van de nodige voorzichtigheid en tot het nemen van de nodige afstand. Juist omdat dr. Van Pelt zijn be toog zo glashelder heeft opgebouwd en zo scherp heeft geformuleerd, zou hij de kritische vermo gens van sommige lezers kunnen doen inslapen. Het antwoord van dr. Erftemeijer is zeker in staat, ze ineens weer klaarwakker te maken. Ove rigens laat ook hij al doorschemeren, dat de door hem aangemerkte passages ook goed kunnen wor den uitgelegd. Zodoende levert hij 'n bijdrage tot vollediger begrip van een geestesrichting, die mo menteel zeer velen over heel de wereld bezig houdt en waarover ook de lezers van Het Binnen hof zo objectief mogelijk geïnformeerd moeten worden. KRO 20.3022.30 uur: In antwoord op uw scliryven. verzoek- 22.45—23.55 uur: Goalmuzikaal sportprogramma HILVERSUM I KRO 9.00—10.00 uur: Eucharistieviering 14.00—15.00 uur: Everbody happy, tienerprogramma 21.00—22.00 uur: Paviljoen, vakantie- memorandum 23.30—23.55 uur: En vedette Paris, ch ansonprogr amma VARA 20.40—21.45 uur: Een phoenix herrijst te vaak, hoorspel 23.10—23.55 uur: Lui luisteren, stereo programma HILVERSUM II AVRO 12.00—13.00 uur: Muzikaal onthaal NRU 14.30—17.00 uur: Langs de lijn (1), sportreportages 18.05—18.30 uur: Langs de iyn (2). sportreportages AVRO 20.05—21.15 uur: Rits, amusements- RADIONIEUWS DIENST HILVERSUM I: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30. 12.30, 19.00. 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 7.00. 8.00, 11.00, 13.00. 16.00. 18.00, 20.00, 22.30, 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 programma TROS 23.2523.55 uur: Relax, amusements programma RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 8.00, 12.30, 19.00. 22.30. 23.55 HILVERSUM II: 8.00. 9.45. 13.00. 17.50. 20.00. 22.30, 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 Radioprogramma hedenavond Goal...: Muziek en sport; 23.5! HILVERSUM II (298 m) VARA: 18.00 NwS, 18.20 Lichte muziek, 18.45 Gram. pl. progr. voor stereo liefhebbers. 19.20 Artistieke staal kaart, 20.00 Nieuws, 20.05 Metropole-orkest, phoenix herrijst 21.45 Mod. hai amusementsprogT., 23.00 de Jeugd, 23.40 14.00 Tienershow, 15.00 Klass. k. 15.55 Promenade-orkest, 16.25 Gram.; CVK: 17.00 Kerkdienst van de Bap- 18.00 Gewijde muziek: IKOR: 18.30 lezing: NCRV: 19.00 Nieuws, 19.07 lek, 19.40 Meisjeskoor, 20.00 Lezing, 20.15 Klass. en moderne muziek; KRO: 21.00 Muzikaal vakantiememorandum, 22.00 Lled- Jesprogr., 22.40 Geloven ln morgen, 23.00 Geef ze de ruimte, een Impressie van Lely stad, 23.30 Franse chansons, 23.55 Nieuws. HILVERSUM II (298 m) VARA: 8.00 Nws, 8.15 Sportmededellngen, 8.18 Voor het platte- alles erv. kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. .40 Gram., 11.45 Lezing; AVRO: 12.00 Bonte luzikale show, 13.00 Nieuws, 13.07 De toe stand ln de wereld. 13.20 Radar: radlo-perlo- dlek, 14.00 Volksliedjes; NRU: 14.30 Langs de lijn: sportreportages en -ultsl.: VARA: 17.00 Gram. v. d. tieners, 17.30 v. d. Jeugd, 17.50 Nieuws; NRU: 18,05 Langs de lijn: sport reportages en -beschouwingen: VARA: 18.30 Walsorkest, 19.00 Zang, 19.25 Gram. muziek, VPRO: 19.30 Opinies en gebeurtenissen; AVRO ws, 20.05' Voor de jeugd, 21.15 Licht progr., 21.30 Caterlna Valente, 22.00 Hongaars orkest. 22.30 Nieuws, actual.; TROS: 22.55 Operettemelodieën, 23.25 Gram., 23.55 Nieuws. Prinses Beatrix bijBeeld en route' GRONINGEN (ANP) Gistermiddag heeft prinses Beatrix onverwcaht een bezoek gebracht aan de beeldenmaniles- tatie ,3eeld en route" in de stad Gronin gen. Om half twee arriveerde zU in gezel schap van de commissaris der koningin. C. L, W. Fock en burgemeester J. J. Berger var» Groningen, met wie zq tevoren de lunch had gebruikt op het stadhaus. Vanaf het bordes bekeek de prinses de Grote Markt, die dit jaar het decor is van een beeldententoonstelling. 4a een rondgang over het plein bezocht :ij de openluchttcntoonstelling van werk •an Surinaamse en Antilliaanse schilders. Om twee uur verliet prinses Beatrix de Martinlstad voor een rit langs de beeldenroute, die leidt langs de dorpen Midwolda. Finsterwolde. Oudeschans. Bel- llngwolde. Sellingen naar Tet Apel. Langs deze route staan ruim 200 beelden op gesteld. op veel plaatsen op boerenerven of langs de kant van de weg. Het is de grootste buitenexpositie van beeldende kunst, dei dit jaar in Nederland wordt gehouden. Omstreeks vqf uur keerden de prinses, die in gezelschap was van haar particuliere secretaresse, mejuffrouw M. C C. wynen, naar Drakensteyn tenjg. 1.00 Nieuws, 10.02 Wegens vakantie gesloten: licht muzlekprogr.; VARA: 12.00 Nieuws, 12.02 Nederl. Artiesten Revue op de plaats, 13.00 Nieuws, 13.07 Beat- en Popfestival, 14.00 Nws, 14.02 Rome-Athene: platenprogr 14.32 Brass Band, 15.00 Nieuws, 15.02 Ankara-Madrid: .02 Voor tieners, (plm. 16.3( baltoto-uitslagen), 17.00 Nieuws, 17.02 to' Verzoekplatenprogramma. 10.00 Koffietijd, U.00 Gram., muziek, 12.01 Sportjourn., 13.00 Oud en nieuw, 14.00 Mer vraagt en wij draalen, 15.30 Uit de koers 16.30 Sport uit zee, 17.00 Paradepaardjes, 17.30 Nonstop hits, 17.45 Gevar. progr., 18.00 In de Gilde Taverne, - 19.00 Hits hot (verzoekjes .„.vw haar door elkaar, 20.00 Klass. verzoek, 21.30 Griekenland zingt, 22.00 tot 1.00 Gevar. muziek. BRUSSEL Nederlands (324 m) 12.00 Nws, 12.03 Lichte muziek, 13.15 Voor de soldaten, 14.03 Opera- en Belcantoconcert, 15.00 Sport. 19.30 Solistenparade, 20.00 Liedjes, 20.20 Lichte liedjes, 22.15 Operettemuziek, 23.00 Gram., MAANDAG HILVERSUM I (402 m) NCRV: 7.00 Nieuws, 7.15 Orkestmuziek, 7.30 Nieuws, 7.32 Radio krant, 7.50 Orkestmuziek, 8.00 Nieuws, 8.1: Gewijde muziek, 8.30 Nieuws. 8.32 Vakantle- tlps 8.45 Gram., 9.00 Voor de zieker J Klass. gram. i logische etherleergang. jziek, 10.25 Theo 12.30 Nieuws, 12.4i .00 Orkestmuziek, 14.35 T liedjes, 17.40 Gram. i Arbledsvltami- 12.27 Land- en tulnb, 12.35 Instrumentaal ensemble. 13.00 Nieuws, actual., 13.30 Koorzang en kamermuziek, 14.25 Documentair progr., 15.00 Voor de vrouw. 16.00 Nieuws, 16.02 Instrumentaal ensemble, 16 17 Volksmuziek uit Israel. 16 7» KlasM.,k. en mod. muziek, 17.30 Brabant journaal. HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen) KRO: 9.00 Nieuws, 9.02 tot 18.00 uur, wegens vakantie gesloten: Licht muziekprogramma. VERONICA (192 m) 6.00 Ook goelemorgen, 9.00 Muziek terwijl u werkt, 10.00 Koffietijd, 11.00. Hulsvrouwenverzoekprogramma, 12.00 Muziek bij de lunch. 14.00 Met Tineke een plaatje om 15.00 Nederl. allerlei, 16.00 Hits uit zee. 17.30—18.00 Showprogramma. BRUSSEL Ned - Voor de zieker Taptoe Edinburgh in NTS-programma De NTS zendt morgenavond een door de BBC opgenomen Eurovisiereporta ge uit van de Taptoe, die vandaag in Edinburgh wordt gehouden. Het programma begint met een grote trompet- en drumfanfare, omvat dan verder onder meer militaire muziek in diverse vormen nu eens uitgevoerd door één korps, dan weer door alle medewerkende bands, doedelzakmu- ziek, aflossing van de wacht, histo rische uitbeelding van de betekenis van het paard in het leger door de eeuwen heen, volksdans en -muziek, en eindigt met een spectaculaire fi nale van militaire ceremoniële, tra ditionele en andere muziek, waarbij ook Italiaanse, Jamalcaanse en Britse volksliederen ten gehore worden ge- 1 bracht. Aan de show werken onder anderen mee de Royal Navy, de Roal Marines, de Women's Royal Navy Ser vice, de Royal Mllitalry Police, de Royal Higland Fusiliers, de Life Guards, het Jamaican Regiment, het achtste regiment van de Bersaglieri, de Scotch Guards en andere Schotse regimenten, de Highland Dancers, trompetters, drummers en een calyp so-groep. (Nederland II. 20.05 uur, zondagavond)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2