%Êcid^(Soii^ SLUIPSCHUTTERS 0P Beelden kijken in België MILWAUKEE'S DAKEN Carmichael bedreigt Johnson Arabisch beraad met incident begonnen BABY GESTIKT IN WIEGIE TELEVISIE VANAVOND DE LETDSE COURANT WOENSDAG 2 AUGUSTUS 19«7 Pas op met invitaties VAN je gasten moet je het maar heb ben", zal waarschijnlijk in Ottawa de Canadese regering denken, nu presi dent De Gaulle olie op 't vuur van de aspiraties der Franssprekende Canade zen heeft gestort. In landen waar ook een Fransspreken de minderheid woont Zwitserland en België bijvoorbeeld mag de regering zich wel driemaal bedenken voor ze het Franse staatshoofd voor een officieel be zoek met spreekbeurten uitnodigt. Want De Gaulle staat voor niets; hij voelt zich, wanneer het historisch bewustzijn weer hij hem opborrelt, misschien ook geroepen om de zelfstandigheid van 1 lonlë of volledige afscheiding van Jurakantons in Zwitserland te gaan be- Trouwens ook los van de Franse taal wordt het oppassen met president De Gaulle als hij in het buitenland op be- 1 zoek is. Hij kan in Italië de belangen van de Duitssprekende Tirolers gaan be- j pleiten; in Engeland in de bres klimmen voor de vrijheid van Wales. Misschien hebben in Nederland de Frizene wel iets j van hem te verwachten. Merkwaardig alleen, dat in Frankrijk j zelf De Gaulle '1 zelfs met de culturele eigenheid van zijn onderdanen niet zo j nauw neemt. In Bretagne praat men bij De Gaulle aan dovemansoren. Misschien moet men daar wachten tot bijvoorbeeld een premier Wilson of... Lester Pearson Frankrijk een officieel bezoek brengt. Wedden, dat president De Gaull dan het historisch besef vanuit een andere hoek bekijkt! NEW YORK (AP-Reu(cr) De natio nale garde in de onrustige negerwijken van Milwaukee (Wisconsin) heeft van morgen om zware automatische wapens verzocht om de sluipschutters, die van daken schieten te kunnen verdrijven. Ook in Providence (Rhode Island) was het vannacht zeer onrustig. Burgemees ter Dooley heeft om politieversterking gevraagd. De 2H00 man nationale garde van Rhode Island is In staat van paraat heid gebracht. In Tunesische bezwaren tegen Sjoekairi i deze aggressie uit te KARTOEM (Reuter) De conferen tie van ministers van Buitenlandse Za ken van Arabische landen is dinsdag in Kartoen begonnen met een oproep van Soedan een verenigd Arabisch front te vormen tegen ..zionistisch-imperialisti- scbe aggressie". Mohammed Mahgoeb, premier en minister van Buitenlandse Zaken van Soedan zei, dat men moet besluiten tot gezamenlijke actie tenein- De bijeenkomst heeft tot doel een solider Arabisch front te bouwen tegen Israël en landen als Engeland, de V.S. en West-Duitsland, die volgens sommi ge Arabische landen Israël bij de oor log ln het Midden-Oosten hebben gehol pen. De ministers moeten voorts trach ten het zover eens te worden, dat het in de nabije toekomst tot een bijeenkomst van Arabische staatshoofden en rege- r.ngsleiders kan komen. Aan het begin van de conferentie deed zich al een incident voor. De Tu nesische minister van Justitie, Mongi Slim, maakte bezwaar tegen de aanwe zigheid van Ahmed Sjoekairi, het hoofd van de organisatie voor de bevrijding van Palestina, die hij .onverantwoorde lijk" noemde. Volgens minister Slim mocht Sjoekairi niet aan de conferentie deelnemen, omdat hij geen minister was. Eerder had Sjoekairi tegenover persvertegenwoordigers verklaard, dat hij niet als waarnemer, maar als vol waardig deelnemer met stemrecht aan het overleg zou deelnemen. Sjoekairi verklaarde voorts, dat het Palestijnse vraagstuk niet zonder hem mocht worden bc-sproken. Minus ter Slim liet tenslotte zijn bezwaren va ren, nadat de Egyptische minister van Buitenlandse Zaken. Mahmoed Riad, had verklaard dat er belangrijkere za ken te bespreken waren dan loutere formaliteiten. In Galerie Nouvellcs Images, Westein de 22 Den Haag, exposeren tot en met 2 september Lucie van Duyn, Jan Goetir.g, André Mielen, Christian de Moor en Vicki de 1' Espinasse. Negende Biennale in Middelheim biedt kijk op werk van achter lief IJzeren Gordijn vraag naar vuurwapens gestegen. Twee grote firma's die in het gele land win kels hebben, hebben de verkoop over de toonbank gestaakt. Diverse andere zaken hebben dit voorbeeld gevolgd. Stokely Carmichael, leider van de „Zwarte Macht" heeft op een persconfe rentie in Havanna verklaard, dat de Amerikaanse negers genoeg wapens hebben om de strijd voor hun „bevrij ding" voort te kunnen zetten. President Johnson en premier Harold Wilson zul len, aldus Carmichael, de prijs moeten betalen, indien 'n Zwarte-Machtguerrilla ook maar een haar wordt gekrenkt. Die guerrillaoorlog zouden de negers moeten voeren in de straten van New York tot Californië en van Canada tot Mexico. (Van onze correspondent) GROOTEBROEK In Groote broek (N.-H.) is gisteren de negen maanden oude Kee.sje Appelman in zijn wiegje gestikt. Het kind werd 's mor gens door zfjn moeder gevonden. Het had zich weten om te draalen en was met het hoofdje voorover op het matras je terecht gekomen. het losmaakte, anderzijds omdat het gebodene, vreemd genoeg, ook een beetje onthullend was. Het is Immers zo dat wat oudere men en. die niets van het „beatgedoe" moeten hebben, vertederend terug ple gen te denken aan de tijd dat er nog „echte amusementsmuziek" gemaakt werd. Zij konden in het eerlijke over zicht van gisteravond horen dat er in de vijftiger jaren, zo goed als nu, naast geslaagde ook bijzonder verve lende zo n Thank you for calling" liedjes gezongen werden. /.ij konden er zich ook over verbazen, dal de Amsterdamse dreunen van Johnny Jordaan destijds zo ongeloof lijk populair waren. Er is in de na oorlogse periode, geloven wij. geen Ne derlandse zanger geweest die. zij' het oor korte tijd, zich met meer recht de „keizer van het Nederlandse lied" kon noemen. Hij gaf er gisteren nog een staaltje van weg in dit VARA- programma, waarbij het pikant was te bedenken dat in de vijftiger jaren VARA-radio ineens besloot geen platen van Johnny meer te draaien omdat ze niet „cultureel" genoeg waren. Nóg een pikant tintje: Shirley maak te, óók in die tijd ongeveer, haar zéér prematuur tv-debuut. Als kleuter nog zong zij in AVRO's Weekend Show „Little things mean a lot", een van de liedjes waarmee ze nu een voorbije tijd demonstreerde. Ronnie Tober l.og de stijl van toen wel; beter dan Rocco Granata bijvoorbeeld voor wie wij lie ver Willy Alberti zelf gehoord hadden. Maar het ging hier niet op de eerste plaats om de artistieke prestatie maar om een historisch beeld. En dat riep dit programma voortreffelijk op, NEDERLAND I STER Reclameultzendlngeii om 18.55, 19.56 en 20.16 NTS 18.45 uur: De Mini-molen 18.50 uur: Nieuws ln het kort 19.51 uur: Uitzending Stichting Socutera HILVERSUM I NCRV 20.15—21.80 uur: Symfonisch Avond concert 22.40—28.55 uur: Muziek voor een zomeravond 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Hij, zij en dg petticoat, film 21.50 uur: Requiem voor een groot volk, documen- NEDERLAND II STER (Reclameuitzendingen om 20.01 en 22.05 uur) HILVERSUM II VARA 20.05—20.45 uur: Accoord, amusements programma 22.55—23.20 uur: Concert voor viool en 23/2023.55 uur: Radio jazz-magazine NTS 20.00 uur: Nieuws in het kort AVRO 20.05 uur: The Beatles, teken film 20.25 uur: Sportpanorama 21.20 uur: The wild wild West, t.v.-serie NTS 22.10 uur: Tweede journaal 22.25 uur: Sluiting RADIO NIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30. 12.30, 19.00, 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 7.00. 8.00, 11.00, 13.00, 16.00, 18.00, 20.00, 22.30, 23.55 HILVERSUM III: Elk lieel uur vanaf 9.00 Vg. Radioprogramma De jaren vijftig, het muzikale program ma dat VARA-tv gisteravond in een rechtstreekse zaalreportage bracht, zat propvol met liedjes uit de tijd die di rect voorafging aan het ontstaan van rock an roll, de stijl die een totale wijziging in de popmuziek zou gaan brengen. Het was een aardig program ma, enerzijds om de herinneringen die klanken. 19.00 Nic m) NCRV: 18.00 Klass. muziek. 18.30 Zuid-Amerik. iws. 19.10 Radiokrant, 19.55 \TERONlCAS (192 m) 18.00 Jukebox, 19.00 Joost mag het weten, 20.00 VerzoekpL progr.. 22.30—1.00 Gevar. gram. muziek. BRUSSEL Nederl. <324 m) 18.00 Nieuws, 18 03 Voor de soldaten, 18.50 Lichte muziek. 19^30 Gevar. muziek. 20.00 Operettemuziek. 21.00—23.00 Jazzconcert. DONDERDAG HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.00 Nieuws, 7.15 Gram., 8.00 Nieuws, 8.10 Voor de kin deren. 8.30 Nieuws, 8.32 Vakantietips, 8.45 Gram., 10.00 Muziek van deze eeuw, 11.00 Voor de zieken, 11.30 Kamermuziek, 12.27 Land- en tuinbouw. 12.30 Nws, 12.45 Lezing 13.00 Klass. muziek, 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Mod. muziek: TROS: 14.45 Boemmm! Licht programma, 15.05 Actual., 15.10 Klass. muziek. rkest, 12.50 Draaiorgelmi Muzikale toeristenroute. 14.31 16.15 Operette, Der i FM-kanalen) 0 Orgelspel, 19.20 17.30 Gra ieuws, 20.05 Pro- HILVERi NCRV: 15. :eportage zendingsdag, 17.00 Metropole-orkest, i Nieuws, 10.02 Nieuwe langspeelplaten, 11.00 Nieuws. 11.02 Muziek bij de koffie, 12.00 Nieuws. 12.02 Gevar. progr.. 13.00 Nieuws, 13.02 Nederl. hitparade; KHO: 15.00 Nieuws. 15.02—18.00 Gevar. muziekprogramma. VERONICA (192 m) 6.00 Ook goeiemorgen. 9.00 Muziek terwijl u werkt, 10.00 Koffietijd 11.00 Huisvrouwenverzoekprogramma, 12.00 Muziek bij de lunch, 14.00 Van Concertzaal tot Jukebox, 15.00 Voor de zieken. 16.00 Donderdagmiddagparade, 17.00 Internationale izlek, 17.15 Favoriet Teenbeatclub. BRUSSEL Nederl. (324 m) 12.00 Nleu' 12.03 Lichte muziek, 13.20 Tafelmuziek, de kleu- 17.30 i .03 Kamermuz. 15.50 Harp muziek. 17.15 Lichte muz., mgwedstrljd. Jan Stursa (Tsjecho-Slowakije) Eva. Varga (Hongarije) Beelden kijken in het park Middelheim te Antwer pen is steeds de moeite waard. De vaste Middel- heimcollecte, die met 184 beeldhouwwerken van 140 klinkende namen een uniek overzicht geeft van de moderne beeldhouwkunst, is eigenlijk een door lopende biennale. Toch houdt de stad Antwerpen het vol nu voor de negende keer om iedere twee jaar met e ennieuw internatoinaal overzicht te komen. Dit keer strekken de verkenningen zich uit achter het ijzeren gordijn: Polen, Roemenië, Hongarije, Joego-Slavië en Tsjecho-Slowakije; aan gevuld met een zending uit Japan en de Belg Meunier. Men heeft er wel een dag voor nodig om de 180 beeldhouwwerken van de 95 uiteenlopende kunstenaars te verwerken. Het lijkt daarbij op een speling van de sarcastische muze, wanneer dan blijkt dat de waarschijnlijk éénzijdig en op het westen geselecteerde inzending een toonbeeld is van een wat krampachtig ontvluchten van de symbolisch realistische (staats)kunst, die ten voeten uit staat bij de Belgische collectie rond Meunier. Het park Middelhelm met zijn besloten en open ruimten speelt met behulp van het daglicht met de beelden. Je ervaart er eigenlijk maar één bezwaar: het is te veel van het goede ineens. Deze beelden van uitzonderlijk gehalte mis Je nog te veel ln het ritme van het dagelijks leven, ln het ritme van straten en pleinen. Je krijgt daar alles ineens; goed voor een culturele indigestie. Het park raakt bovendien te vol. En als Je dan ook nog een 180-tal beelden voor Je ziet op twee volgestouwd.- gazons, krfjg Je culturele ademnood. Wanrom van het leven In stad en dorp niet meer een biennale gemaakt Er ls produktie genoeg. Maar er zal nog wel heel wat water door de Schelde moeten, voordat kunst en leven wat meer geïntegreerd raken en kunstenaars ambachtslieden zyn In de geest van monteurs, artsen en kruideniers. Iets van die ademnood tekent ook het grootste deel van de werken, die ons willen vertellen van het artistieke geweten achter het IJzeren Gordijn. Nu waren daar de laatste tijd al wel enkele slippen van opgelicht; toch blQft men voorlopig nog met wat meer nieuwsgierigheid naar dergelijke exposities trekken. Maar by deze sculpturen is nauwelijks spra'-.e van een eigen karakter, zo sluiten ze aan by het mondiale patroon ln al zijn facetten, dat het autochtone van landen en werelddelen heeft doorbroken. Hier.en daar zijn er nog reminiscenties aan folkloristische sporen van de volkskunst (Roemeen Illlescu Callnestl bijvoorbeeld) of de krampachtige bourgeolsgeluksdromen (bijvoorbeeld „Industrie" van Otto Gutfreund, die overigens met Picassoaohtige vormen van het kubisme in Tsjecho-Slowakije propageerde), maar het merendeel demonstreert een niet voldoende vry verwerkte invloed van stromingen uit de „vrye" wereld. Er zyn in deze landen in de achterhoede steeds kunstenaars werkzaam gebleven, die niet wilden werken vanuit het theoretische adagium van de „communistische vrye scheppingsdrang" zoals Malraux het eens formuleerde. Toen de officiële koers een nieuwe artistieke vryheid inluidde, kwamen deze met noodrantsoenen grootgebrachte kunstenaars onvolgroeid aan bod. „Achterneefjes" De gehele familie is er bijna: van Maillol, Bourdélle, DcspiauGiacometti, Lipschitz en Archipenko, tot Moore, Gabo, Cliadwick, Szekely, Arp en Nogochi etc. Dat ia niet erg, maar de meeaten blijken maar achterneefjes of -nichtjes te zijn. Laat het dan ivat langzamer gaan; in ieder geval wordt wel duidelijk, dat de „culturele revolutie" ook in deze landen doordringt. Bij de Hongaren kan men dan stoten op staalplastieken, die té nadrukkelijk getuigen van een technisch optimisme en een expansieve pathos vol nieuwe romantiek (Segesdi: Moederschap en Varga: Prometheus)maar ook op echte krachtige vormen van een Borsos. Eén voorbeeld. Het geheel maakt de indruk van een poging tot culturele coëxistentie met het Westen, maar men komt tiet adem en helderheid te kort. Het is te tweeslachtig; te verwarrend. Een dooreenhaspelen van technieken, vormen en vooral geestelijke klimaten. Maar de richting lijkt gegeven en het perspectief tot evenwaardige parallellen open. Iüieacu-CaHn**H (Roemenië), Prometheus. Segesdi (Hongarije) Ook hier lijkt Het erop of de dingen (de materie) opnieuw opstaan. Het ding in de kwaliteit van „Gegenstand", weerstand aan de zintuigen; object voor de beschouwer. Ook achter het gorebjn is de mens als object pure bijna uitgeput. Men kan onmogeiyk nog nieuwe vormen van borsten en billen bedenken. Maat niet ledereen weet, dat men met spykers (Pool Sieklucki by voorbeeld) drie werelddelen kan symboliseren of dat men nieuwe symbolen kan scheppen in glas („Laboratoriakunst" van Pool Tomaszewskl) en „oud roest" (Roemeen Popovici; een Calvariëkruis met herinneringen aan het roemruchte Emmerikse hakenkruis-kruis). Dat dualiteit een „zijn" heeft met vele onbekende aspecten. Men ziet het aan de vele bezoekers, die tussen het Middenheimgroen daarmee geconfronteerd worden. Een oud vrouwtje kykt naar een klassiek vol vrouwenbeeld. Bij haar bewondering, heimwee en bewustwording van afstand doen wordt haar aandacht geprikkeld door een simpele yzeren bol. Wat; hoe? Zy krijgt de kan; zich opnieuw te toetsen... aan méér dan uitgebalanceerde schoonheid en verhevendigde emoties. Opvallend is vooral de grotere aandacht van de kinderen voor wat gemeenlijk met abstracte vormen wordt aangeduid. En zelf merk je, dat er een geheel nieuwe taal nodig is om te vertellen over het maken van deze „dingen", die Bchynbaar niet meer beantwoorden aan een optisch waarneembare realiteit. Japans raffinement „Niet gaan zitten in het gras. Niet aan de beelden komen", zegt een voor België akelig nette suppoost. Dat was bij de inzending uit Japan; een land waar de beeldhouwers ook de tastzin geraffineerd verwerkten in hun beelden. Waar de beeldhouwers vaak alleen maar gepassioneerd waren door de „okimono", een voorwerp, dat enkel tot vreugde wil dienen. De deelnemende Japanse kunstenaars heten ln zekere zin voorlopers van de hedendaagse Japanse beeldhouwkunst te zijn. De verzinnelijkte abstracties van Inoue; de aluminium structuren van Tatehata staan er naast „klassieken" van Kikuchi en Yamamoto. De Hongaren leggen de nadruk op werk. dat bestemd ls voor de openlucht. Sculpturen van Gador zijn onder meer daarvan niet erg overtuigende representanten. Ferency en Mikus vertegenwoordigen de klassieke traditie (Idyllisch Tellend Meisje van Mikus). Opvallend zyn de mooie bronzen spelletjes met wanden, die met ramen en stoelen van Erszebet Schaar en even opvallend de nabloei van het sociaal realisme bij Laborc. De Inzending van Joego-Slavië is globaal een van de gaafste in dit milieu, al missen we figuren als Nebosja Mitric, Rosandie en Ivan Mestrovic; ook Batic, van wie in Middelheim 1963 een kleine collectie te zien was. ontbreekt. Het is een inzending met het meest eigen karakter; aanwijsbare invloeden ten spyt. Werken van Boljka, RadovanL, Dzamonja, Tiheo en anderen zyn in Moederschap. staat te boeien. De zeer grote inzending van Tsjecho-Slowakye is even wisselvallig als ze uitgesproken hoogte- en dieptepunten kent. Jan Stursa, die er tot de pioniers van de moderne sculptuur gerekend wordt, staat er met een Malllol-Eva. Zivr speelt met kunstnyvere elementen, terwijl de zogenaamde „gevoelige verbeelding" van Hladik wel armoedig tot uitdrukking komt. De vijf medailles van Jan Kulich houden de realistische traditie van medailleurs prachtig hoog. Aan de uit ijzer en textiel samengestelde knalrode montage van een geestig Dialoog van Nepras kan niemand voorbij. Maar de epische zin en de nauwe verbondenheid met de volkskunst bij Kostka, Uher en Pribis berusten op een akelig misverstand. Ook Roemenië is er met een grote inzending, die zo heet het haar fundamentele eenheid vindt ln Let ruimteiyk en architectonisch gevoel, historisch en geografisch gebonden aan het land van de Karpaten en de Donau. Van deze snorkende zinnen vinden we niet zoveel terug. Of het moest zijn in 'n vertederend stukje „volkskunst" by Illiescu-Calinesti (La Hora) of in een compositie van Maria Bisea. Irimescu, Kassargian, Maitec, Mereanu en Radu zijn namen, die het vermelden waard zyn. Ontwapenende Polen Het materiaal, van zo groot belang in de verkenningen van de hedendaagse beeldhouwkunst, diende als basis bij dc samenstelling van de Poolse inzending, die acht namen en vijfentwintig werken omvat. Het accent ligt. op de scholen van Warschau en Krakau. Het ia een bescheiden, maar zeker niet de minste collectie. Dr blokhutspoken van Beres vallen op, maar representant van Poolse kunst t Wat Kulon doet met hout is vertederend. (De bewaakster). Procki werkt met fraaie volumen (Zwelling en La Pirouette). En cementen- „keien"-Magdalena Wiecek tracht tevergeefs de natuur naar de kroon te steken. Voor architectonische vormen Jarnuskiewicz en Diensinka. De Poolse inzending heeft iets van een ontwapenende eerlijkheid (kijk eens naar Schemering van Kulon). De genoemde keuzenorm is dan een onbelangrijk vraagteken Het is tenslotte toch wel amusant dat de keuze uit eigen land juist bij déze biennale op Meunier gevallen is. Het sociaal bewustzyn met zyn heroïsche pathetiek schopt heeriyk tegen dit gezelschap aan. zyn bekende typen als De Werkman van de puddeloven, De volksvrouw, De zaaier en De buildrager, met hun klassieke onder toon zyn altijd nog indrukwekkend monumentaal. Ze hebben bovendien de mooiste opstelling gekregen. Het ia misschien een wat vermoeiend verhaal geworden. Maar wie het leest, zal ook de moed hebben om die ene vrye-dag-Antwerpen te besteden aan deze negende Biennale. U zult er geen spyt van hebben. Tot 1 oktober iedere dag tot 's avonds negen uur. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2