Alban Bergs „Liilu" ALFRED JARRTS „UBU ROI in Zweedse marionettenvoorstelling TELEVISIE VANAVOND Gedanste emoties in Holland Festival Nederlands orkestwezen onderwerp teach-in FESTIVALOPVOERING VAN EEN RELIGIEUZE TRAGEDIE PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT MAANDAG 26 JUNI 1967 Vernieuwings poging die weinig overtuigde NEDERLAND I povere STER (Reclameuitzendingen de Fantasie" Met In de hoofdrol Michael Meschke. Het uit Stockholm afkomstige Theater van de Fantasie", dat onder leiding staat van Michael Meschke, zoekt naar nieuwe wegen in het theater, in dit geval vooral op het gebied van het spel met marionetten, waarop de groep zich bijzonder toelegt. Men laat tweedimen sionale poppen optreden naast acteurs, zodat er een eigen en opmerkelijke voor stelling ontstaat, die boeiende kanten heeft. Naar aaneiding van de voorstel ling, die in het Holland Festival door deze groep gegeven wordt van het in 1896 voor het eerst gespeelde ,,Ubu Roi" van de Fransman Alfred Jarry, vraagt men zich echter wel af of de Zweden met hun pogingen op de goede weg zijn. „Ubu Roi" wordt beschouwd als een heerlijk, maar bijna onspeelbaar stuk. Door zijn bizarre gegeven en structuur, door het gebrek aan handeling, rollen, goede dialogen, normale scènes, betekent het een uitdaging aan elk fantasievol regisseur. Er zijn maar twee echte rollen in het stuk (en ook daarin is nauwelijks enige ontwikkeling)die van Ubu en zijn vrouw, een dikzak en een slons, die de koning van Polen van zijn troon stoten, een schrikbewind voeren en tenslotte verdreven worden. Het stuk wordt meestal gezien en gespeeld als een angst droom, een burleske verschrikking vol wreedheden van deze Ubu tegenover zijn onderdanen. De Zweedse groep speelt in witte decors en met witte poppen en kostuums een danig bekorte versie van het stuk. De tekst die nog over is, werd op de band gezet door andere acteurs dan de optredenden. Poppen en acteurs op het toneel volgen de tekst als bij het play- backsysteem van televisie- en film opnamen: hun lippen vormen de woorden die door de luidsprekers te horen zijn. Dat veroorzaakt aardige effecten, maar ook een starheid, omdat de zichtbare medewerkers zich helemaal onderge schikt moeten maken aan het tempo dat de sprekers op de band hebben gehad. Bovendien is er een te duidelijke schel ding tussen zichtbare en hoorbare acteur, waarin zelden een eenheid tot stand komt De dubbele discrepantie tussen geluid en „beeld" maakt de opvoering van dit uiterst levendige stuk in feite doods. Er waren overigens w'el heel ueel originele en vermakelijke vondsten. Bijvoorbeeld het optreden ran dezelfde- personen poppenin verschillende af metingen; enkele lichteffecten en projec- De beelden alt Tunis kwaliteit, maar Tokio, Melbourne, Mexloo-CIty en Sdderfors waren nage- om 18 45 19 55 noeff perfect. Evenals al die andere uur) beelden die we gisteravond in „Onze NTg Wereld" te zien kregen. In technisch opzicht slaagde deze grootste t.v.- manifestatie ooit gehouden, volmaakt. „Onze wereld" bleek zodoende een soort prospectus voor de t.v.-consumen- ten. dat aantoonde wat vandaagdendag werkelijke kolossale mogelijkheden 19^° 1 i het medium zijn. 18.45 uur: De Minimolen 18.50 uur: Nieuws In het Ocort CVK/IKOR Nog iets méér dan dat? Ja. het toch nog fascinerende idee dat wat je ziet werkelijk op datzelfde ogenblik gebeurt. Die Melboumse tramconductrioe die op NTS die - - winterse maandagmor- 20.00 gen voor haar eerste rtt uitreed zagen Joi wij inderdaad „live" op o nze zomerse zondagavond. Zoiets pakt je nog wel even. al zijn we wat dit betreft al heel wat gewend. Dat was de sterke kant van „Onze Wereld". Maar de haast griezelige tech nische volmaaktheid van dit twee uren durende programma was de vrucht van een minutieuze voorbereiding. We volg den de uitzending aan de hand van een NTS-stencll en, op één te elfder ure in gevoegde verandering na, klopte het allemaal. We zagen precies wat beloofd was; er was geen enkel verrassingsele ment. Elaine Tanner, het Canadese zwemstertje was de enige die voor „nieuws" had kunnen zorgen maar haar recordpoging faaldel VARA 19.30 uur: De Lucy Show VARA 20.20 uur: Achter het nieuws, aotu allteitenrubriek 20.45 uur: Tik Tak Tor, zomerspel 21.15 uur: Ha-li-ha-lo, amusementsprogramma 21.40 uur: Sporen lezen, documentaire 22.05 uur: Vrjj entree, cabaretprogramma NTS 22.30 uur: Tweede journaal 22.35 uur: Sluiting NEDERLAND II STER Reclameultzcndingen om 20.00 en 21.56 uur) NTS 20.00 uur: Nieuws in het kort NCRV 20.05 uur: The Al Hirt Show 20.35 uur: Japan, documentaire 21.20 uur: Dagsluiting 21.30 uur: De held, t.v.-serie NTS 22.00 uur: Tweede journaal 22.15 uur: Sluiting HILVERSUM I NCRV 20.15—20.45 uur: Zo maar een koop vaardei-. klankbeeld 23.00—23.55 uur: Serenade, muziek programma HILVERSUM II NRU 20.15—22.15 uur: Holland Festival 1967, stereoprogramma 23.10—23.55 uur: Iks. een sprong in het duister, amusements programma RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30, 19.00, 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 7 00. 8.00, 11.00, 13.00. 16.00, 18.00, 20.00, 22.30. 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 Radioprogramma Scene uit „Ubu Roi' ties en de vindingrijke constructie van de poppen, die bediend werden door zes leden van de groep. Door de kortheid van de scenes woog ditmaal het taal verschil niet al te zwaar, vooral niet voor die toeschouwers die het stuk reeds kenden, voor de anderen was er een goede toelichting in het programma. In de loop van de voorstelling (slechts anderhalf uur!) bleek er toch een zekere verveling bij de toeschouwer te ontstaan door dc eenvormigheid en het tekort aan variatie in de voorstelling. Regisseur Michael Meschke. een leerling van Decroux, speelde als een volleerd mime kunstenaar z(jn rol. Het werd een solo partij. omdat alle andere acteurs ver scholen gingen achter maskers. Hoe knap deze rol ook was, toch voelde men het als een fout dat h(J de voorstelling te veel om zichzelf had gedacht, te weinig ruimte laten aan collega's. De vernieuwing die Meschke zijnen zoeken in het theater ls voor het beperkte gebied van het marionetten spel door het werk zeker mogelijk; voor het geheel van het theater zal het echter weinig zoden aan de dijk zetten. Men kan er wel een avond van licht en tame lijk oppervlakkig amusement aan be leven. vooral ook door de zeer boelende vormgeving van poppen en decors door Franciszka Themerson. Het première- publiek gisteravond in de Kon. Schouw burg kon het matig waarderen. JAN VERSTAPPEN. Nieuw ballet Hans v. Manen Voldoet huidige structuur nog.y Voldoet de structuur van het Neder landse Orkestwezen nog aan de - eisen, die tegenwoordig worden gesteld aan beleid, bezetting en programmasamen stelling?" Dit was de vraag, die op de „teach- in" gistermiddag door 't Orkestenver- bond georganiseerd in Frascati te Am sterdam, aan 'n groot aantal belangstel lenden, waaronder vele bekende compo nisten en leden van diverse Nederland se orkesten, werd voorgelegd. Ook de heer B. P. Wagemans van 't ministe rie van Cultuur, Recreatie en Maatschap pelijk Werk merkten wij onder de aan wezigen op. Merkwaardigerwijze bleek het Concertgebouworkest officieel afwe zig te zijn. Hier volgen enkele karakteristieke uitingen van het forum, dat onder voor zitterschap stond van oud-minister mr. Maarten Vrolijk: Onze muziekredacteur drs. A. B. M. Brans. Bij de huidige stand van zaken, waarin het orkestrepertoire zich naar twee kanten Monteverdi Peter Schat heeft uitgebreid, is het vrijwel onmogelijk van een vaste dirigent te eisen, dat hij van het overweldigend aan bod werken van uiterst uiteenlopende structuur op de hoogte is. Men zal dus moeten komen tot een vast adviseur of adviserend college, dat echter nooit door een bestuur mag worden gecontra rieerd. Voor bepaalde muzikale mani festaties zullen daarin gespecialiseerde gastdirigenten moeten worden aange- B1J de samenstelling van het orkest dient rekening te worden gehouden met de evolutie van de muziek in genoemde richtingen. Een gespecialiseerd orkest, zoals bij voorbeeld de S.D. Rundfunk, lijkt echter ongewenst, omdat de kloof tussen de z.g. moderne en conventione le muziek niet blijvend zal zijn. Dirigent Edo de Waart kon zich met deze opvatting „integreren van de avant-gardlstische muziek in het con ventionele programma" verenigen. Hij gaf echter de indruk minder belangstel ling te hebben voor 't eerstgenoemde dan voor het ijzeren repertoir. Componist Ton de Leeuw daarente gen voelde blijkbaar wel voor afzonder lijke ensembles, speciaal voor de repro ductie van de „modernen". Criticus Lex van Delden gaf onder meer ala zijn mening te kennen, dat er voor de muzikale avant-gardisten ten on zent meer wordt gedaan dan overal el ders (28 procent van het repertoire, waarvan 10 procent Nederlandse mu ziek). Hierbij sloot zich de opmerking van componist Hans Henkemana, die on der andere de aandacht erop vestigde, dat na 1945 onze eigentijdse componisten door opdrachten en uitvoeringen meer kansen dan ooit tevoren hebben gekrp- gen, goed aan. Op deze uitingen van het forum volg den een overvloed van de meest uiteen lopende meer en minder felle reacties. Hieruit een kleine bloemlezing: De hedendaagse componist moet gesteund worden zonder dat hij erom behoeft te vragen. Belangrijk is. dat een nieuw werk in de perfectie wordt uitgevoerd, opdat het niet door een slechte vertol king de kans mist door het publiek te worden geaccepteerd. De bestaande or kesten hebben geen tijd een modern werk goed in te studeren: derhalve meer orkesten, liefst gespecialiseerde. De mentaliteit van de huidige orkestleden is niet geschikt voor het avant-gardis- tische oeuvre. Uiteraard kwam het „vol- te-zalenprobleem aan de orde. Slecht bezette zalen mogen geen rol spelen bij de programmasamenstelllng. Er gingen stemmen op, dat de subsidieregeling voor een rijksregeling moet plaats ma ken. De voorzitter van de personeelscom missie van het Brabants Orkest verras te plotseling met de mededeling, dat in zijn orkest reeds enige tijd een advise rend college bestond, waarin de dirigent en enkele orkestleden mede zitting had den en dat dit zeer bevredigend werkte. Urenlang werd over deze zaken en nog veel meer gediscussieerd tot voorzitter Vrolijk tot slot als zijn mening te ken nen gaf, dat al hetgeen deze middag uit de gemoederen van de aanwezigen was losgekomen en aan de openbaarheid prijsgegeven dank zij het uitstekende initiatief van het Orkestenverbond dui delijk had laten zien, dat in het concert leven van ons land grote veranderingen zich aan het baan breken zijn, waarna deze in aangename sfeer gehouden „teach-in" en einde nam. Hans vayi Manens nieuioe ballet Dualis bracht de zomer op het ballet podium van het Holland Festival. Niet letterlijk, want deze geladen choreografie op Bartóks Muziek voor snaarinstrumen ten, slagwerk en celesta is geen ver halend, noch een muziekballet. Het is een dynamisch en emotioneel volgen van de deze wonderlijk gespannen partituur met het uit mysterieuze geluidsflarden samengestelde adagio en het plastisch scherp geprofileerde allegro. De melo- diek is sterk chromatisch en de maat wisseling stelt aan dansers en musici de allerhoogste eisen. In de bak verleende het Ned. Ballet orkest onder leiding van Peter Erös een betrouwbare steun,- zodat aller aandacht op het podium gericht kon zijn. En daar dualisme te over: langzame bewe gingen tegen een snelle muzikale achter grond, pointedans en barrevoets grond werk, wervelende groepen, gecontras teerd met een draaiende zwarte schijf met witte ovalen in tegenbeweging. Het is een typisch Van Manenballet gewor den: groot vakmanschap, uitmuntende vlakverdeling, gesublimeerde menselijke tragiek en stilistische en technische ver smelting. Alexandra Radius en Han Ebeltiar enerzijds en K&thy Gosschalk Gérard Lemaitre anderzijds dansten loepzuiver en gespannen naar het piramidale, verzoenende slot. De net- tunieken van Jan van der Wal bevielen is beter dan zijn zwarte zijdecors. We weten niet of we na één keer zien Dualis moeten stellen boven Van Manens Opus 12, waarin de choreografische autoriteit van de groepsbehandeling ons eigenlijk dwingender leek. Maar hoog festivalpeil waren deze Van Manen choreografieën in elk geval, evenals de vertolking door Willy de la Bije, Anne Hyde en Job Sanders van Béjarls bide dansdrama „Sonate trois' Sartres Huis Clos. De pianisten Geza Frid en Luctor Ponse en Frans der Kraan en Willy Pannebakker, slag werk speelden Bartóks Sonate bijzonder goed en men had ditmaal niet de dwaas heid begaan het door Béjart niet ge choreografeerde deel te spelen, alleen omdat het Ned. Bartók Genootschap dat zo graag zou willen. Als extraatje Harkarvy's choreografie Nieuwe leden van Ned. Kaïnerorkest AMSTERDAM (A.N.P.U Hei ko mende seizoen kr(jgt het Nederlands Kamerorkest als nieuwe leden de violist Jacques Hertog, die aanvoerder van de tweede violen wordt, Jean Tassoel, die violist was in het Brabants Orkest en Wim van Keulen, die als vlolist uit het Radio Philharmoniseh Orkest komt en die tevens in het Ensemble Benedetto Marcello speelt. Voorts de cellisten Jaap ter Linden en Willem Sijpkens, beiden leerlingen van Van Leeuwen Boonkamp. Van de leden van het Kamerorkest spelen Carla Rosslcan, Llon Groen, Joke Vermeulen en Wlm van Keulen ln het Ensemble „Benedetto Marcello". Het komend seizoen verlaten het orkest; de dames Hanna Salomonson, (viool) en Marijke Verbeme (cello). De eerste gaat met haar kwartet een tour nee maken langs Amerikaanse univer siteiten en de tweede gaat met een bij zondere beurs naar Amerika. Ben de Ligt wordt solocellist ln het Utrechts Philharmoniseh Orkest. De Amerikaan Peter Sokole gaat een dirigentencursus volgen ln Amerika. De Engelse violist Simon Standage gaat ook in Amerika studeren met een bjjzondere beurs. Eindconcert Instituut voor Kerkmuziek (Van o correspondent) UTRECHT Zondagavond heeft het eindconcert plaatsgehad van het cu jaar 1966-1967 van het Nederlands Insti tuut voor Katholieke Kerkmuziek Utrecht. Aan het concertprogramma werkten de studenten mee, die een diploma had den behaald: Hans Bakker, A-diplom< piano, Theo Berben, A-diploma orgel ei praktijkdiploma orgel, Jan Michielse praktijkdiploma koordirectie, Ton van der Meer, A-diploma en einddiploma or gel, Theo Saris, einddiploma koordirec tie, Win Wassenburg, einddiploma koor directie en Laurens Wielakker, praktijk diploma orgel. Dobendien mochten daar bij optreden degenen, die met een hoge onderscheiding examen hadden gedaan in de bijvakken zang, piano en grego riaans: Clemens Abers. Theo Saris. Hans van der Boomen, Flip Veldmans en Wim Wassenburg. Tijdens dit samenzijn werd afscheid genomen van prof. dr. Jos Smits van Waesberghe, als voorzitter van het insti- tuutbestuur. Pater dr. J. Mirck. direc teur van het instituut bracht de schei dende functionaris welgemeende dank voor alles wat hij gedaan had voor het instituut en ook voor hem persoonlijk. Prof. Van Waesberghe reageerde daarop met complimenten aan de koorschoollei der Michielse voor zijn zeer prachtig examen, alsmede aan de centrale figuur van het instituut, pater Mirck en diens medewerkers. Hij installeerde vervol gens zijn opvolger pater dr. B. Kall mann met het overhandigen van de sta tuten van het instituut dat zijns inziens eigenlijk toch een wonderlijke geschie denis achter de rug heeft. Namens het bestuur sprak dr. J. Feldbrugge over de grote capaciteiten van prof. Van Waesberghe, die no bijzonder veel wist te organiseren en te combineren. de pas de deux uit „Le Diable h Quatre", een kostelijk en bekoorlijk romantisch balletparfum, dat Joseph Mazilier het programma blijft hem hardnekkig „Magiliem" noemen in 1845 voor de Parijse Opera brouwde. Marian Sarstadt en Gérard Lemaitre dansten Harkarvy's neoromantiek met het demi-caractère-aspect uitstekend, zij het ook voor de echte liefhebbers wat te flets. Typerend ook, dat juist deze choreografie uit de zogeheten verstofte bloeiperiode van het ballet het meeste frenetiekste applaus kreeg. D-y VANAVOND VIA HILV. II Paul van Ostayen in „Literama" HILVERSUM Literama. NCRV's radiopèrlodiek over boeken en schrij vers zal vanavond geheel gewijd zijn aan de Vlaamse avant-gardist Paul vun Ostayen. Na het einde van de eerste wereldoorlog gaat Van Ostayen naar Berlijn. Hiervoor zijn twee re denen: in de eerste plaats wordt hij in zijn geboorteland beschuldigd van activistische praktijken en ln de twee de plaats had hij zich gedurende zijn jeugd intensief beziggehouden met de Duitse literatuur. Dit was de zwakke kant: behalve in het BBC-centrum in Londen mocht nergens van film gebruik worden gemaakt, maar is! alles wat we „live" zagen had evengoed weken tevoren gefilmd kunnen zijn. Communicatiesatellieten zijn prachige grai dingen, maar voor Japanse garnalen- Nleu------ ----v-k.nuei.nd teelt, of om Canadese cowboys in actie Zwitserland, Rusland (gr.); 20.15 Zo n te zien zijn ze niet nodig. koopvaarder, klankbeeld aan boord Nederlands vrachtschip; 20.45 uur muziek (gr.); 21.30 Muziek en dl» Nodig rijn ze ook niet voor het ultbeel- Kerkorgelconcert: moderne muziek; den van het grondthema van deze uit- telljke liederen; zending; de steeds groter wordende g;®" uterim*: '"adiokroniek over boeken wereldbevolking en de noodzaak van al schrijvers: 23.00 Licht muzlekprogi die miljaren monden te voeden. Da (°pn 23.55—24.00 Nieuws. kan gewoon ouderwets per film veel lg lg Actualiteiten: 18.25 Ik verbind U beter. „Onze Wereld'" dioze documentatie v: mogen, maar meer ook niet! Kooy. NRU: 19.50 "openbaai wél hadden willen zien? Het ^ïs^HoHand rSth 1 I (402 M) 1 Boeren Partij; 18.30 Lichte lofoonmuzlek voor de tieneVs: 19.00 5 en weerpraatje: 19.10 Radiokrant; rerdenking; herhaling SOS-berlchten; Wat 1 il Wimbledon 1967). 19.40 Humanistisch Verbond: We moeten het samen doen. Toespraak door prof. Dr. G. A. Festival Impressie; en solisten: moderne taal, lezing: 22.30 Nieuws: 22.40 Let the peoples sing: Internationale technisch mogelijk geweest: John son en Kosygin ln Glassboro; Dajan ziek; 22.15 ln Jeruzalem: Westmoreland ln Saigon: SmpeuHe voor'amatüriorën: 13. Meredith in Mississippi; een NPD'er in sprong ln het duister: 23.55—24.00 Bonn Want d&t 16 onze wereld vandaag, veronica (192) - 18.00 Jukebox (verzoek- 2hZ 4» Platen) :19.00 Rolllng-Stonesshow; 19.15 Joost Een wereld die zó klein is dat je hem mag het weten. 2o.oo Binnen zonder kloppen, per t.v. in twee uur kan omspannen. met o.a. Indonesian Teenagercorner;^JH-00 jaren: 22.30 Alle AI met al was „Onze Wereld" natuur- Brussel Ned. ■jjg toej. .d buitengewone Voo, ding. Terugschakelend naar „gewone 1M5 uur Sport; 18>52 Taalwenken; 18.55 zang; t.v. willen wy alleen een kanttekening 19.00 Nieuws weerbericht, radiokroniek er plaatsen b(j ,.'n Beetje tam-tam ma- correspondentie uit Nederland; 19.40 Llchu ken"", zaterdagavond by de TROS. °pera Onze mini-omroep begaf zich daarvoor 0/ DINSDAG: Hilversum I (402 af en toe een paar keer gevaariyk 700 uur Nieuws; 7,10 Het le' dicht op STER-terrein. Begri)P«Ujk' lezing; 7.15 Lichte grammofoonm want de financiële basis van de TROS (7.30—7.32 Nieuws); 7.55 Overweging; «.„x Nieuws; 8.10 Lichte grammofoonmuzlel is heel cmal, maar gevaariyk biyft het. N|euws; 832 Touringclub: vakantletlpi Want één stapje verder en we hebben voor de huisvrouw; (9.25 Conclllepostbus; 9.: regelrechte sponsor-t.v. voor antl-sllp- Waterstandei scholen, zwembadenleveranciers en wat liekenl"!^' zich maar wil aandienen. KRO: klas- Musette-órkest en zang- lek (gr.); 1 soliste: 12.18 Marktberichten voor schippers; .20 Voor de landbouwers; 12.27 Mededelin- :n voor land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; .40 Actualiteiten, 12.50 Licht ensemble mei solisten; 13.30 Muslësta: licht gevarieerd muziekprogramma (opn.); 14.20 Schoolradio: Stereo: Licht instrumentaal ensemble; 15.00 Pizzicato: muzikaal middag magazine: 17.00 Overheidsvoorlichting: Kaapvaart m bel Caralblsche gebied, 17.10 Voor de Jeugd. mofoonmuzlek. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8 00 Nieuws; 8.15 Lichte grammofoonmuziek (8.30-8.35 De groenteman); 8.50 Morgen wijding; 9.00 Stereo: Klankjuwelen (gr.); 10.00 Voor de kleuters; 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenprogramma: (11.00— 11.02 Nieuws); 11.55 Beursberichten; 12.00 andbouw; 12.40 Licht orgelspel; 13.00 Nieuw VARA: 14.40 Schoolra Voor de vrouw; 15.40 Stc Nieuws; TROS: 9.00 Niet Kwlnk: pop- en Nieuws); 17.00 1 m en FM-kanalen) 9.02 Actualiteiten; 9.07 4: 10.00 Nieuws; 10.02 .lek; (10.30 Geen 14.02 Verzoekplater 17.02—18.00 S555en VERONICA (192) 7.00 Ook goeiemorgen, 9.00 Muziek terwijl u werkt; 10.00 Koffietijd; 11.00 Kookpunt: 12.00 Muziek bij de lunch: 14.00 Van concertzaal tot Jukebox; 15.00 Ver leden tijd (gram.muz.); 16.00 Dinsdagmiddag- speciaal. met o.a 17.15 Hits a gogo. Brussel Ned. (324 m) 12.00 Nieuws; 12.03 Lichte muziek; 12.40 Weerbericht, medede lingen, programmaoverzicht en SOS-berich- ten voor de schippers; 12.48 Lichte muziek; 12.55 Buitenlands persoverzicht; 13.00 Nieuws, weerbericht en beursberichten; 13.20 Tafel- muzlek; 14.00 Nieuws; 14.03; Lichte muziek: 15.00 Nieuws; 18.03 Concertante muziek; 16.00 Nieuws; 16.03 Beursberichten; 16.09 dans muziek; 16.30 Programma voor oudere luis- The Bird Fancyer's Delight. Dit geconstateerd eebbend moet ons van het hart dat we over het geheel „Een beetje tam-tam maken" een aardig pro gramma vonden, dat vooral in zfln ..massale" effecten héél geslaagd was en dat een finale kreeg als maar zelden in de amusementssector van onze t.v. VANAVOND VIA NED. I werd vertoond. VANAVOND VIA NED. II m Japans leven in filmbeelden Hij was ook een van de weinigen, die de internationale taalrevolutie voor- Tr -.T ,TA1.m T7T1 .-mr-, T voelde en die ook in praklijk bracht. VANAVOND VIA NED. I Van Ostayen die tegenwoordig nog ■%*- i geldt als een van de belangrijkste M.UZ1 CKpiO £13I11111S Nederlandstalige avant-gardisten met Ned. artiesten Vg. het centrum van de literaire belang stelling: ten eerste, door de herdruk van. al zijn werken, ten tweede door de studies en bloemlezingen van drs. Gerrit Borgers en tenslotte door de talrijke artikelen in Vlaamse literaire bladen. De jonge essayist Pieter Beek heeft voor „Literama" een literair silhouet geschreven, dat voor de mi crofoon zal worden gebracht door An toinette van de Brink en Kirsten Klijnsma. De Hessische Rundfunk heeft hiervan reeds een vertaling uit gezonden. (Hilversum II, 22.40 uur.). HILVERSUM VARA-regisseur Ben de Jong maakte een programma met jonge Nederlandse artiesten, dat van avond zal worden uitgezonden. Aan dit non-stop muziekprogramma, dat de naam Ha-li-Ha-lo kreeg, verlenen me dewerking jazzzangeres Henny Vonk, De Bel Air Sisters, zanger Eddy Jo nes, de beatgroep De Torero's, zanger Ronny Klipstein en als enige niet-Ne- derlandse medewerksters de Belgi sche zangeres Tonia Orkest: Frans de Kok. Produktie en regie: Ben de Jong. Nederland 1, 21.15 uur. Frida Boccava bij Henk Elsink HILVERSUM Vanuit zijn theater restaurant De Koopermoolen in Am sterdam brengt cabaretier-zanger Henk Elsink zijn programma „Vrij Entree". Speciale gast is dit maal Frida Bocca- ra, die een selectie chansons zingt van onder anderen Aznavour, Brei en Bé- Frida Boccara en Henk Elsink worden muzikaal begeleid door Lina Boccara (piano), Tom Zwanenburg (accordeon), Henk Melgers (bas) en Eddy de Wind (gitaar). De regie is in handen van Nico Knapper. (Nederland 1, 22.05 uur.) HILVERSUM In drie uitzendingen de eerste wordt vanavond uitge zonden zal door middel van frag menten uit Japanse films een beeld worden gegeven van het leven in Ja pan. De Amerikaanse filmkenner Do nald Richie, die zelf ln Japan woont, heeft na jarenlange arbeid de beste films uitgezocht, om gedeelten hieruit voor deze serie te kunnen gebruiken. De eerste aflevering de Nederland se bewerking is van Han Baartmans behandelt het Japanse gezin. Ad viezen voor de bewerking werden ge geven dor prof. dr. F. Vos; de pre sentatie is in handen van Bob Ver- straete. Aansluitend worden enkele filmindrukken over „Christelijke ver kondiging in Japan" van Jan van Hil- lo uitgezonden. (Nederland II, 20.35 uur). Voor de tweede keer in ons leven werd ons Alban Bergs „Lulu" gepresen teerd, wederom in het Holland-Festival. Voor de eerste maal dank zij een uitmuntende vertoning, ons geboden in het jaar 1953 door de uit haar as verrezen Essener opera het optreden daarin van de korte tijd daarna op zo tragische wijze overleden Carla Spletter zullen we nooit vergeten zaterdagavond in de Stadsschouwburg te Amsterdam opnieuw, thans door de Nederlandse Operastichting in coproduktie met de Nationale Opera van Brussel. Voortreffelijke titelrol Vergelijkingen dringen zich daarbij on- weestaanbaar op, waarbij het gevaar bestaat, dat men het verleden ideali- scert: we willen dit echter riskeren. Wel- nu: de laatste presentatie, waarvoor in eerste instantie dirigent André Vander- noot en de regisseur Jo Duo verantwoor delijk waren, streefde naar een extrava gantie, naar een excessiviteit, naar een hysterie, die ons met een bepaald heim wee deden terugverlangen naar de mild heid, de meewarigheid om het leven, die voortdurend wist te ontroeren, diep te ontroeren, kenmerkend voor de weer gave van de Duitsers in 1953. Voor ons gevoel was thans de zaak overtrokken en kwam men tot een sati riek, die, voor ons althans, meer dan eens de grenzen van de parodie benaei^ de gezien en gehoord het deel, dat zich na de pauze afspeelde. Na de pauze, toen het leven van die martelaren des levens plotseling iets verdroomds kreeg, toen Lulu, voortreffelijk verbeeld door de ons bekende Anja Silja, een heldin werd, een stuk natuur buiten de grenzen van goed en kwaad, die het leven en de dood haar door een macht buiten haar opge legd, op een klassieke wijze aanvaard de. Toen kwamen we in een sfeer, die, dat is onze stellige overtuiging, Alban Berg ons heeft willen bieden: een sfeer, die diep religieus Is, waarin zich vol trok, wat zich moest voltrekken, waarin de liefderijke dood als de Grote Verlos ser kwam om zijn kind weer tot zich te Sfeer, waarvan we tevoren reeds ken nis hadden kunnen nemen in de zo ro mantische orkestrale tussenspelen waarin Wagners „Tristan" verscheen, door het meesterlijk spelende Concertge bouworkest treffend gesuggereerd. bij haar tocht naar de andere wereld assisteerden en secondeerden? Een alge meen bezwaar hadden we: ze kwamen onvoldoende tot leven, hun karakters wa ren te weinig gedifferentieerd... doch was dit weer de bedoeling van de re gisseur? Wenste hij van al deze wezens bewust een soort marionetten te maken, hiermee het navrante intensiverend? Ma rionetten van een burgerlijke laat-negen- tiende-eeuwse samenleving, slachtoffers van een dubbele moraal, dode sjablonen rondom de enig werkelijk levende: Lulu? Als zulks het geval is, bleek men in deze opzet geheel geslaagd te zijn. Doch een opera is een opera, dus een stuk, waarin gezongen wordt. In dit ge val twaalftonig, wat de oren van vele conservatieve luisteraars wellicht min der gestreeld zal hebben. Wat ons zelf betreft, die dodekafonie hoorden we nief, aanvaardden we dus als een volkomen natuurlijk gegeven; als de vocalist goed was: dit in het optreden van Lulu (Anja Siljaen haar (lesbische) vriendin Gra- fin Geschwitz (Sonja Cervena). In bijna alle andere gevallen werden we ons deze tonaliteit bewust, wat bepaald niet als een compliment voo verschillende zangers kunnen zien, of dit niet nu Ramon Vinay als dr. Schön of Kurt Rüsche als diens zoon betreft, dan wel de vele landgenoten, die we in dit stuk mochten aantreffen: een Joan Remmelts, een Rudolf Kat, een Paolo HOLLAND FESTIVAL 1967 De Nederlandse Operastichting (co-produktie met de Nationale Opera Brussel Titel: Lulu Muziek: Alban Berg Tekst naar de tragedie 'Erdgelst en 'Die Büchse ngJ Doch, en hier komen we op het begin terug, hun wijze van zingen is wellicht ook bepaald geworden door de artistieke normen, door de regie gesteld. Conclusie: we hebben een spel meege maakt, waarvan het slot ons zeer ge pakt heeft. Het slot én de orkestrale in terludia. Een opvoering, waarvoor we kentelijk zijn, doch die onze herinnering aan het optreden van de Opera Essen, met dirigent Gustav König, met regis seur Hans Hartleb niet deed vervagen. In Scheveningen kan men Lulu zien en horen op zondag 9 juli aanstaande. Natuurlijk in het Circustheater. Vooral mensen, die in het seizoen 1965-1966 Bergs Wazzeck hebben meegemaakt, moeten hier zeker heengaan. B. R. 60.500 gestolen Uit een huis aan de Kastanjelaan in Rotterdam zijn twee geldkistjes met een toatal inhoud 60.500 gulden gestolen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2