%£eidóe6oti/%ci/itf
Weer goede Britse bijdragen,
maar nog weinig uitschieters
yr c„u
PT
Besluit van minister Klompé
wekt wrevel in omroepwereld
MONTE VERDIprachtig
na een Bach in mineur
Vertaalde
poëzie in
Festival
TELEVISIE-
FESTIVAL
IN PRAAG
Politiek
weer in 't
geding
■wê
f
Toelating kleine zendgemachtigden
leidt tot gevreesde versplintering
Walda schoot
uit angst
haar dreigende
man met
pistool dood
De film van
vanavond
PAGINA 2
DB LEIDSE COURANT
WOENSDAG 21 JUNI 1967
„Europa, dat zijn
wijdenkt Parijs
Buitenlandse Zaken, Couve de
Murville, zo vriendelijk geweest de ont
mande wetgevende macht van zijn eigen
land eena uit te leggen, hoe het komt.
dat er van Europa's politieke Integratie
zo bitter weinig terecht komt.
Het verhaaltje dat Couve de Murville,
waarschijnlijk In opdracht van zijn pre
sident het parlement ln Parijs vertellen
mocht, zal als tweeledige achtergrond
natuurlijk gehad hebben de nogal uit
eenlopende visie van sommige West-
europe9e landen Inzake de crisis van het
Midden-Oosten en de perikelen rond
Engeland» aanvrage om het lidmaat
schap van de E.E.G.
Zonder veel blikken of blozen ver
klaarde De Gauilcs minister van Buiten
landse Zaken, dat het niet Frankrijk,
maar de belde grotere Beneluxlanden
zijn, die Europa's politieke Integratie
bemoeilijken. „Nederland en België hin
deren tedere vooruitgang", aldus Couve
de Murville, die alleen nog maar vergat
de namen van minister Luns en zijn
Belgische collega te noemen.
IE moet maar durven in de politiek.
Een verklaring als die welke vorige
week te ParlJ» werd afgelegd, is alleen
maar mogelijk voor iemand die reke
ning wil houden met president De Gaul-
les variant op het beroemde gezegde
„L'état c'est mol", namelijk: „Europa?
Dat zijn wij, Fransen".
Immers, de geschiedenis van tien Jaar
Europese Integratie wijst onbetwistbaar
uit, dat Indien Brussel en Den Haag
zich verzetten tegen een politieke inte
gratie van Europa, het alleen de poli
tieke integratie is die de Franse rege
ring en dan president De Gaulle in
gen.
Wanneer Couve de Murville eerlijk
zou zijn geweest, had hij moeten ver
klaren, dat de Beneluxlanden niet de
politieke integratie van Europa afwij
zen, maar een bepaalde opvatting van
deze integratie; een Franse opvatting
die ook in president De Gaulies eigen
land bepaald geen algemene opvatting
is. Een opvatting die op de keper be
schouwd altijd weer de indruk maakt
een variatie te zijn op het eenmaal tever
geefs gezongen liedje van L'Europe des
eigen inzet
gratie van de oude wtreld is, blijkt het
duidelijkst uit het volslagen afwijzende
standpunt van Parijs inzake het over
dragen van enige reële macht aan het
Europees parlement.
Wat president De Gaulle beoogt, i9
een politiek geïntegreerd Europa, dat
bestuurd wordt volgens de Inzichten van
een kleine groep ministers, die zoals hun
eigen regering, zich weinig aantrekken
van de volkswil en nog minder van het
parlement, dat volgens de democratische
grondbeginselen toch geacht moet wor
den de gevolmachtigde van die volks
wil te zijn.
President De Gaulle heeft in zijn hart
een afkeur van de parlementaire demo
cratie en dus van een democratische be
stuurd Europa, omdat hij een trieste
ervaring heeft met zijn eigen land vóór
zijn persoonlijke ingreep in de Alge
rijnse crisis Helaas vergeet de presi
dent-generaal, dat zijn bewind eerlang
moet uitdraaien op een soortgelijke
crisis.
Hij moge Fiankrijk economisch, poli
tiek en sociaal ten dele gesaneerd heb
ben, de democratie is in Parijs even ziek
als ze was in de Jaren vijftig. En lang
daarvoor!
Kamerkoor en -orkest
Zoal, alle kunst bWt 'I concertbedrlH Nederland» Kamerorkest, dat door
onberekenbare zaak. Want geef
iniMir eens een logische verklaring,
waarom dinsdagavond in Scheven ingeiis
Oude Kerk het festivalconcert vóór de
pauze grauwe middelmatigheid en
daarna, met muziek van Monteverdi,
een waar festijn was.
Het artistiek aldus erg in mineur
gestemde eerste deel bracht Bachs
cantate „Christ lag in Todesbanden".
Met een Nederlands Kamerkoor, dat niet
achter de noten leek te staan; met een
De macht van de poëzie is kennelijk
nog niet zo groot als de organisatoren
en medewerkers aan het programma
„Poetry for Now" fgisteravond in het
Concertgebouw te Amsterdam) tot
uitdrukking hadden willen brengen in
de insignes, die alle bezoekers opgespeld
kregen, waarop te lezen stond: „Poem
Power". De Kleine Zaal van het
Concertgebouw was bij lange na niet
vol, foeti de negen dichters onder
aanvoering van James S. Holmes het
podium betraden om hun iverk in een
Engelse vertaling te lezen.
Toch was het op papier zeker een
aardig Idee: In het raam van het
Holland Festival een avond van
Nederlandse poëzie in vertaling aan
bieden aan de buitenlandse gasten. Een
kleine herhaling van de Vinkenoog-
manifestatie Poëzie in Carré, die het
vorig Jaar zo'n enorm succes is geweest.
Alles op kleinere schaal: slechts een
negental dichters, die echter in het
circus van Vinkenoog over het algemeen
hun talent als lezer van eigen werk
hadden bewezen: Ed Hoornik wat
Adriaan Morriën en vooral ook het
grote succes: Cees Buddlngh'.
James S. Holmes leidde de dichters
gedichten In by het publiek. HU had
vrUwel steeds ook de vertalingen ge
maakt. Alles bUeen droeg de avond een
aanmerkelUk rustiger karakter dan het
Carréfeest indertUd, enerzUds door het
gebrek aan belangstelling van het pu
bliek (met name van het buitenlandse),
anderzUds door een voorzichtiger pro
grammering. Geen Van het Reve ln wit
kostuum, geen Johnny the Selfklcker.
Ook al waren de mooie plannen door
het ontbreken van de gewenste vreem
delingen ln het water gevallen, toch
ontstond er een boelende avond, omdat
het een eigenaardige gewaarwording
bleek de dichters hun werk te horen
voordragen ln een opvallend gecultiveerd
uitgesproken Engels, waarvoor James
Holmes ook de verantwoording draagt,
getuige de woorden van Jaap Harten,
die een gedicht aan hem opdroeg.
Verrassend was het optreden van Fred
van Leeuwen, die zijn vertalingen van
26 korte verzen van Pierre Kemp las:
„Een Engels Alfabet". Cees Buddlngh'
had de lachers weer op zUn hand met
zUn elastiekje en zUn jampotdekseltje,
het optreden van Riekus Weskowaky
bleek een kennismaking met een boelend
dichter; van Hughnes C. Pernath las
James 8. Holmes een zeer geladen
gedicht voor, dat bUzonder Indruk
wekkend genoemd mag worden. Dlck
Hlllenlus, Sybren Polet en Hans Andreus
waren ook aanwezig, zty het dan wat de
laatste betreft slechts op papier. Het
programma wordt niet meer herhaald.
VST.
As van Masefield
in „Dichtershoek"
LONDEN (AP) De as van de Britse
hofdichter. John Masefield. die 12 mei
op 88-Jarige leeftijd stierf, is gisteren bij
gezet in de dlchterehoek in de Westmin
ster Abbey te Londen. Meer dan 500 per
sonen. onder wie de dichters Cecil Day
Lewis. Robert Graves en John Betjeman
woonden de plechtigheid bij.
dirigent Felix de Nobel te vrUe teugel
werd gelaten en daarvan misbruik
maakte door te luid en soms ook
rommelig te spelen; met een Willem
Tatema, die op het orgel maar niet
Bachs hechte ritmische structuur te
pakken kon krUgen.
De door concertmeester Plet NUland
als „korte pauze" aangekondigde
onderbreking van het concert na Bach
viel rijkelijk lang uit. Maar werkte
verkwikkend, want met Monteverdi
kwam na de pauze ten volle wat men
bU Bach had moeten missen: een
schitterend zingend -Kamerkoor, een
goed begeleidend (hoewel soms nog net
iets te luid spelend) Kamerorkest, een
Willem Talsma, die vanaf het orgel de
instrumentale basis degelUk versterkte;
een dirigent De Nobel, die echt muziek
liet maken, verrukkelijke muziek.
Vier korte koorwerken werden van
Monteverdi gezongen: 'n moraliserende
cantate „O clechl", een lied op tekst
van Petrarca, de psalm „Dixit domlnus"
en een „Gloria
Het werd viermaal in de roos schieten
met naar onze smaak „Dixit domtnua"
als best gebrachte vertolking.
Een avond dus, die grauw begon als
de lucht boven Scheveningens zee en
boulevard, maar eindigde met de
schittering van een briljant.
G. v. L.
(Van i
speciale verslaggever)
PRAAG Wanneer de helft van een t.v.-,
film- of muziekfestival er ongeveer opzit, mag
een voorlopige balans worden opgemaakt. En
die balans vertoont op het t.v.-festival van
Praag geen grote bijdragen aan de creditzijde.
Goed en slecht houden elkaar ongeveer in
evenwicht en als dat evenwicht word gehand
haafd, dan moet de eindconclusie zijn, dat de
inzendingen in het algemeen zijn tegengevallen.
Zo'n festival behoort toch feitelijk een parade
te zijn van goede produkties. Wanneer de in
zendende landen daarin niet slagen, wordt eens
Wanneer men een oud historisch mo
nument als onderwerp neemt voor een
documentaire dan is er alle kans. dat
een dergelUk onderwerp een aaneen
schakeling wordt van wat saaie plaat
jes. De Amerikaanse commerciële te-
levislemaatschappU A.B.C. heeft de
Westminster Abbey tot onderwerp ge
kozen en heeft daaraan niet minder
dan vUftlg minuten kunnen wijden.
Echter, met inschakeling van een aan
tal bekende acteurs, t.w. James Mason
en de dochter van de grote Michael
Redgrave, die naar de naam Lynn
luistert.
De beelden worden voortdurend afge
wisseld door commentaar en daardoor
ondersteund gesproken door deze ac
teurs, die ook zelf als verteller her
haaldelijk ln het beeld komen en daar
bij een uitvoerig tUdbeeld scheppen.
Als büvoorbeeld koningin Victoria ter
sprake komt is het Lynn Redgrave,
die haar speelt als jonge vrouw van
19 Jaar. Deze afwisseling van historie
en levende acteurs brengt in het pro
gramma de nodige dynamiek.
„HANOI CONTRA BONN"
De documentaire roept als het ware
te meer het bewijs geleverd hoe moeilijk tele
visiemaken eigenlijk is. Wat hebben de vier
dagen opgebracht Van het totaalaantal in
zendingen 32 in de documentaire afdeling
en 17 in de dramatische sector is nu ongeveer
de helft vertoond en dan is juist als in Mon-
treux, dat ook nu weer de Britse televisie met
toch wel bijzondere inzendingen voor de dag
komt. En dat bijzondere geldt zowel de com
merciële ITV als de niet-commerciële BBC.
Want die beide ontlopen elkaar niet zo veel.
In de afdeling documentaire viel een reportage
om een tijdsbeeld. En dan dreigt het
gevaar dat de politiek zich op een
of andere manier laat gelden. Dat is
ook nu weer gebeurd, hoewel die poli
tieke inmenging toch niet tot moeiigk-
heden aanleiding heeft gegeven.
Een programma, dat beslist niet
valt te vangen onder het motto van
dit festival, de wederzUdse goede ver
standhouding tussen de naties was een
reportage van de oorlog in Vietnam.
Een reportage van de Poolse televisie
en dus een reportage uit Hanoi. Dat
behoeft op zich zelf nog niet het pro
gramma te diskwalificeren. De beel
den die werden getoond zijn met een
James Mason in de vijftig-minutenfilm over de Westminster Abbey.
(Van onze omroepcorrespondent
HILVERSUM - De beslissing van mi
nister Klompé tot toelating van vier
kleine zendgemachtigden als de
HJ.R.O., de N.V.S.H., de Bond zonder
Naam en de stichting Morele Herbe
wapening tot radio en televisie, heeft
in de omroepwereld grote verbazing
gewekt. Algemeen Is men van mening,
dat minister Klompé hiermede de zo
zeer gevreesde versplintering, zU het
misschien ongewild, een niet Ie missen
kans geeft. Door deze maatregel
frustreert de bewindsvrouwe het be
leid van de programmaraden van NRU
en NTS, waarin ook' de door haar l»e-
noemde vertegenwoordigers zitting
hebben.
moeten er niet aan denken dat ons
beeldscherm in het najaar b.v. tussen
zeven en acht uur 's avonds een kalei-
doscoop wordt van STER-reclame,
korte journaalflltsen, gevolgd door:
Internationaal agrarisch nieuws; het
journaal voor gehoorgestoorden; de
uitzending voor de politieke partijen;
Socutera; Openbaar Kunstbezit en dan
nog een keuze uit vijf minuten-
uitzendingen van de Bond zonder
Naam, de NVSH, de Morele Herbe
wapening en iedere week een half uur
tje HIRO. In de afgelopen Jaren zijn
de radioprogramma's van de beide
Hilver8umse zenders juist onder etens-
tUd ongenietbaar geworden door rege
ringsuitzendingen, sprekers van poli
tieke partijen, causerieën van de radio-
volksuniversiteit enz.
Dit lot staat straks ook de kijkers ln
de vooravond te wachten, tenzij b.v.
een NVSH er genoegen mee neemt,
om haar seksuele voorlichting aan het
einde van het tv-programma te geven.
Maar gezien de geringe kijkdichtheid
zal de NVSH niets voor deze oplossing
voelen. Met de andere drie groepjes
staat het al niet anders.
Een studiecommissie, samengesteld uit
leden van bovengenoemde colleges was
reeds ver gevorderd, om aan de hand
van de wettelfjke voorschriften de
schema's vast te stellen voor de ge-
zamenlUke programma's in radio en
televisie. In artikel 36 sub 2 van de
nieuwe omroepwet wordt ten aanzien
van deze gezamenlijke programma's
omschreven, dat het ontmoetingspun
ten zullen zUn voor de geestelijke en
maatschappelUke stromingen in het *>1.1
volk. ook van die. welke niet eend- Doublures op komst
gemachtigd zUn. Zonder het advies
van programmaraden af te wachten
doorkruist nu de minister met haar
beslissing het beleid van de Hllver-
sumse colleges door zelf aan enige
kleine groepjes zendtUd toe te wUzen
en daarmee een precedent te schep
pen. Het ïgkt ons niet denkbaar, dat
minister Klompé straks aan andere
kleine maatschappelUke, culturele of
godsdienstige groeperingen kan wei
geren, wat ze thans aan de vier bo
vengenoemde organisaties toestaat.
Ongenietbaar
Daarnaast ontstaan door deze beslis
sing nog tal van moeilUkheden op
praktisch en programmatisch gebied. We
Nog onbegrUpelUker wordt de ministe
riële beslissing als men artikel 45 van
de nieuwe omroepwet naleest. Daarin
worden coördinatiecommissies voor
radio en tv in het leven geroepen.
Deze zullen volgens de letter van de
wet zorg dienen te dragen, dat „In de
eerste plaats een harmonisch en even
wichtig geheel wordt verkregen, boven
dien ongewenste herhalingen worden
voorkomen en op de zend inrichtingen
zo min mogelUk programma's van ge
lijksoortige Inhoud tegelUkertUd wor
den uitgezonden". Waarom werkt de
minister Juist door de toewUzlng van
zendtUd aan kleine groepen doublures
vla microfoons en camera's in de
hand?, zo vraagt men zich af. Immers,
de grote omroepen hebben de opdracht
een volledig programma uit te zenden,
terwijl in de gezamenlUke program
ma's Juist de minderheden aan het
woord kunnen komen. Straks krijgt
men de dwaze situatie, dat seksuele
voorlichting niet alleen door de om
roepen en in het gezamenlUke pro
gramma, maar bovendien nog expliciet
door de NVSH moet worden gegeven.
En had bUvoorbeeld de Bond zonder
Naam geen zendtUd kunnen verkrijgen
ln het R.K.K.-schema, of prediken de
Kerken niet meer de beoefening van
de naastenliefde? Vo'ir de charitatieve
Instellingen lUkt ons Socutera voldoen
de, ook al leggen de omroepen in do
cumentaires Eten voor India, Open
het dorp) nog een extra nadruk op
het prachtige werk van deze organi-
Als men bovendien bedenkt, dat in
Hilversum althans op papier de zend-
Ujdindellng al op een oor na was ge
vild. dan kan men de geïrriteerdheid
begrUpen nu alles vaak na vijf
voorlopige versies opnieuw overhoop
moet worden gehaald. Bovendien
wachten de omroepbesturen nog steeds
op de officiële schriftelUke richtlijnen
van de minister.
Het nieuws over deze beslissingen en
ook over de zendtUdultbreidlng met
ingang van 1 oktober heeft men uit de
dagbladen moeten vernemen. Niemand
weet of de minister de aanvullende
middelen en tot welke hoogte aan de
omroeporganisaties ter beschikking
stelt. Voor de programmaleiders, die
gewoonlUk rond april al hun schema's
voor het nieuwe winterseizoen hebben
ingedeeld en aan de hand daarvan ar
tiesten. musici en andere kunstenaars
moeten contracteren, is het een onver
teerbare zaak. De minister had er
volgens hen beter aan gedaan, het
advies van de door haar Ingestelde
programmaraden af te wachten, al
vorens een beslissing te nemen.
van een muziekconcours, dat vorig jaar septem
ber in Leeds is gehouden, op. Het knappe van
deze samenvattende reportage is, dat de regis
seur erin is geslaagd de totale sfeer en de span
ning onder de deelnemers en het publiek vast
te leggen en bovendien de belangrijkste delen
uit het muziekprogramma te behouden. Het is
geen aaneenschakeling van stukjes muziek ge
worden, maar er is een totaliteit op het scherm
gekomen, waarvan de kijker de indruk krijgt,
dat hij van het muziekgebeuren niets belang
rijks gemist heeft.
band tussen hen nauwelijks meer eni
ge zin en betekenis heeft, dat er van
liefde geen sprake is. Maar hoe meer
men probeert die band te verbreken
hoe sterker de eigenlijke liefde blijkt
te zijn. „Liefde is een hemelse macht".
Een ander programma uit deze cate
gorie komt op naam van de Waalse
sectie van de Belgische omroep. Een
reconstructie van een historisch ge
beuren, dat zich afspeelde in de twin
tiger jaren. Een roofoverval op de
kassier van een fabriek. Twee mensen
worden verdacht, twee immigranten,
die tenslotte na verhoren veroordeeld
worden tot de elektrische stoel. Tussen
de veroordeling en de tenuitvoerleg
ging liggen zeven jaar en steeds weer
komen getuigen opdagen die de on
schuld menen te kunnen bewUzen.
Maar de justitie en de overheid zijn
niet van hun oordeel af te brengen
en tenslotte wordt het vonnis voltrok
ken, terwUl te voren de onschuld over
tuigend is bewezen. Een protestactie
die de hele wereld in beweging' brengt
blUkt nog onvoldoende sterk te zUn
om de tenuitvoerlegging van het von
nis te verhinderen.
Een historische reconstructie waar de
Belgen eer mee inleggen. Of het pro
gramma in de prijzen zal vallen, is
groot gevoel van Journalistieke ob- moeilUk te zeggen,
jectlvitelt geschoten. Maar het com
mentaar dat gegeven werd was door
drenkt met anti-Amerikaanse kreten
en het hing van woorden als vUanden
en aggressors aan elkaar.
Van het standpunt van Hanoi bekeken
ook wel begrijpeigk, maar het pro
gramma had hier niet moeten worden
gebracht. Dat spreekt nog des te dui-
delUker, omdat een andere inzending
op grond van die tendens is geweigerd.
Een programma van de gezamenlijke
Duitse omroepen, getiteld: „Ik was
schlemiel". Het is een verhaal van
twee broers, waarvan de ene altUd
precies aan de goede kant zit en dus
nooit te vangen is. In de nazitijd zat
die goed en na de oorlog slaagde hU
erin zich schoon te wassen en opnieuw
als fabrieksdirecteur op te treden. De
broer is een man van karakter. Steeds
een overtuigd communist, die het in
diezelfde fabriek niet ver heeft weten
te schoppen. Wel actief wanneer er
s^fïotagedaden moeten worden verricht
en dus herhaaldelUk gezocht door de
politie.
Na de oorlog naar het beloofde com
munistische land Oost-Duitsland, maar
het communisme in de praktijk valt
tegen en dus de weg terug naar het
Westen, naar zijn broer. Onderduiken
opnieuw en weer de politie achter de
man aan. Een man dus die voortdu
rend het slachtoffer is van zUn eerlUke
overtuiging. Kan men tegen zo'n pro
gramma iets Inbrengen? Ja zegt de
festivalleiding, die het bijzonder verve
lend vindt wanneer het communisme
als een teleurstelling te kUk wordt ge
zet. Meten met twee maten dus.
BRITS DRAMA
In de dramatische sectie zUn er een
aantal programma's die er even moe
ten worden uitgelicht. Een programma
van de BBC, gemaakt door de jonge
producer Tony Garnett en dat geti
teld is „In two minds", vrij vertaald:
„Van twee kanten gezien".
Het is elgenlUk een medisch-sociaal MPnPRI A Mn 1
drama van een zwakzinnig meisje. ™cutni.«nu I
Het drama van dat kind wordt van STER
alle kanten belicht. De ouders hebben (Reclameuitzendingen
een oordeel, vrienden, familieleden en 0m 18J>5. 19.56 en 20.
ook de medische stand houdt zich met uur)
het kind als object bezig, die met alle
mogelUke middelen tracht ln te grij- NTS
pen. Eigenlijk een hard programma. 18.45 uur:
Dat blijkt ook wel uit het feit, dat De Mlnimolen
het vele reacties heeft opgeworpen 13,50 uur.
toen het ln Engeland werd getoond. Nieuws'ln het kort
De ingezonden stukkenschrUvers kon-
den weer terecht in de Times, het pu- ""r
bliek kon weer eens partU kiezen.
„Helaas", zo vertelde Tony Granett,
„ik schijn toch geen goed programma
te hebben gemaakt, want het publiek
had voor het overgrote deel te doen
met de ouders van het kind en slechts
een klein deel was begaan met het
lot van het meisje". Een programma,
zeker ook naar Nederland moet komen,
dat zeker ook naar Nederland moet
komen. Dan nog een Tsjechische pro
ductie. Anderhall uur lang. Het gaat
om oude mensen, die menen dat de
Gisteren maakte dc NCRV er een
snipperavond van met als langste pro
gramma een aflevering .'.Paulus van
Tarsus", het lange bijbelverhaal dat
zich op voor ons ongeloofwaardige wij
ze in Engeland afspeelt. Dat duurde
een half uur. De rest was allemaal
Begonnen was met drie balletfragmen
ten, die tussen STER en Paulus 'n nog
al vreemde plaats hadden gekregen.
Voor het overige: snippers. Eerst in
Attentie, vervolgens in de herhaling
van een piepklein, - maar heel waar
deerbaar tv-spelletje en tenslotte in
Internationaal Rendez-vous, een soort
Verrekijker voor volwassenen.
Internationaal Rendez-vous springt
dusdanig van de hak op de tak dat ie
dereen er wel iets van zijn gading in
kan vinden. Een goed programma Is 't,
eigenlijk alleen voor mensen die hun
toestel ingeschakeld hebben en ergens
anders mee bezig zijn. Als die een paar
minuten over hebben vinden zij op
het scherm een compleet miniprogram-
maatje dat, als zij geluk hebben, nog
de moeite waard is ook. Voor de ma
rathon-kijkers, die er gisteren echt
voor gingen zitten was er op I heel
weinig te beleven.
Vg.
(Van onze correspondent)
MAASTRICHT. - De 46-jarige Walda
M. uit Ophoven-Sittard, voor de Maas
trichtse rechtbank terecht staande, om
dat z|J op 20 januari haar echtgenoot
met een pistoolschot doodde, is een uit
gesproken zigeunertype, gebruind met
ravezwart haar, dat iichtgolvend over
haar rug hangt. Zij moet ln haar jeugd
bijzonder knap zUn geweest en Is dit ook
nu nog als moeder van acht kinderen.
Zij Is beschuldigd van opzettelUke dood
slag op haar man met wie zij bijna
vijfentwintig Jaar gehuwd is geweest.
De laatste jaren leek de echtelUke
verstandhouding meer op een hel dan
op een hemel, zoals reeds terstond
blijkt uit het verhoor van de president.
EigenhJk was dit huwelUk van het be
gin af al een mislukking. Haar
dronk veel, mishandelde en bedreigde
haar. Verleden zome bedreigde hU ook
een van zUn zoons en een kostganger
met een mes. Hiervoor kreeg hg gevan
genisstraf na aangifte hiervan bU de
politie door vrouw en kinderen. Dit zat
de man erg hoog. „Nadat hg uit de ge
vangenis was gekomen" zegt verdachte,
heb ik geen huis meer met hem kun
nen houden. Hg deed niets dan schel
den en dreigen. Eenmaal heeft hg mij
bg de keel gegrepen. „Ik hoef maai
door te drukken, dan ben Je er geweest.
Vandaag of morgen maak ik Je toch
kapot", had hU toen gezegd55. De ver
dachte bigkt bUzonder goed van de tong
riem gesneden te zUn. Haar verhaal
ratelt ze af als een van bulten geleerd
lesje.
Een kostganger heeft haar 't geladei
pistool gegeven èn haar ook geleerd
hoe ze moest schieten. ZU ontkende een
verhouding met deze kostganger te heb
ben gehad, maar geeft toe, dat zij hem
mocht, omdat hU goed was voor de kin
deren. Toen er weer eens een ruzie was,
heeft Walda M. geschoten, naar zij zegt
uit zelfverdediging.
„U kunt mU nog meer vertellen, maar
dat geloof ik niet, zegt de rechter. „Die
hele bedreiging wil er bU mU trouwens
niet in. VUfentwlntlg Jaar lang zou 1
man al tegen u gezegd hebben:
maak Je van kant". Dat neem je toch
niet meer au serieux".
Walda M. houdt echter vol, dat zij
helemaal overstuu was geweest
angst, toen zU de schoten op haar man
had gelost. ZU had niet direct de bedoe
ling gehad hem te doden.
De officier wilde direct aannemen,
dat er iets mis was in het huwelijk
Zelfs dat zij een zwaar leven heeft ge
had. Toch geloofde hij niet, dat hg haar
had aangevallen. „Deze vrouw is ge-
vaarlijk geworden door het idee van
haar angst", zei hij. Rekening houden
de mét de verzachtende omstandighe
den en met haar verminderde toereke
ningsvatbaarheid, eiste hg tegen haar
een gevangenisstraf voor do tijd
drie jaar.
Tgdens het pleidooi van haar verdedi
ger was verdachte aan hevige emotie
ten prooi. „Van mgn cliënte", zei mr,
Hermans, „is niets ongunstigs bekend.
Haar man was gevaarlijk". Hij meende,
dat de vrouw in paniek had geschoten.
Haar kritisch vermogen is volgens de
psychiater nihil. Hier is sprake
noodweer.
Tegen de kostganger, die het pistool
verstrekte, eiste de officier een gevan
genisstraf van een jaar. Hg had haar
het pistool gegeven met enkel en uit
sluitend de bedoeling, dat zij zich kon
verdedigen als haar man haar bedreig
de.
1
ANTENNE
Vakantie in Llpplza.
t.v.-serie
19.25 uur:
Internationaal Agra
risch Nieuws
HILVERSUM I
NCRV
21.35—21.55 uur
Wonen zonder midden,
klanksohets
22.55—23.15 uur
Wonen zonder midden,
vervolg
19.51 upur:
Uitzending Stichting
Socutera
20.00 uur:
Journaal
20£0 uur:
Zendtgd politieke
partgen (PSP)
20.30 uur:
Edison, film
22.15 uur:
Holland Festival
Magazine '67
22.40 uur:
Tweede Journaal
22.45 uur:
Sluiting
HILVERSUM II
VARA
20.45—21.15 uur:
Spreekt u maar.
quizprogramma
22.55—23 20 uur:
Hans Werner Henze.
stereomuziek
23.20—23.55 uur:
Rad io- J azzm agazine
NEDERLAND II
STER
Reclameuitzendingen
om 20.01 en 22.10 uur)
NTS
20.00 uur:
Nieuws ln het kort
KRO
20.05 uur:
München - portret vi
een muziekstad
21.35 uur:
7Eten in overvloed?,
documentaire
22.15 uur:
Tweede journaal
22.30 uur:
Sluiting
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM I: 7.00, 7.30.
8.00. 8.30. 12.30. 19.00.
22.30, 23.55
HILVERSUM II: 7.00.
8.00. 11.00, 13.00, 16.00,
18.00, 20.00, 22.30, 23.55
HILVERSUM III Elk
heel uur vanaf 9.00
Radioprogramma
1. 18.50 Orkestmuziek. ster<
19.10 Radiokrant. 19.30 Muzl
Leger des Hells, 19.45 Lezing, 19
Symfonie orkest. 21.35 Wonen
I - VARA: 18.0(
I^Orgei-
De onlangs overleden Spencer Tracy
s|»eelt de hoofdrol in „Edison", de film
over het leven en werken van deze grote li 30 Specti
uitvinder, die vanavond door de NTS 1, 00
wordt uitgraonlen. utrecht
In de jaren voor de Tweede Wereldoor- oecumene. 22
log heeft Amerika waarschijnlijk om Gram,, niuzlê
het tanende cultuurbesef wat op te vU- Hilversum
zelen zich met wisselend succes toe- actual.ia.so
gelegd op het vervaardigen van een reeks 20.05' Ce var
biografische films. Het waren meestal maar.. wed:
dc sterk tot de verbeelding sprekende wedPrek' Mc*
figuren als Louis Pasteur, Emiie Zola. nieuwe^latei.. ...RVV
Madama Curie en Thomas Alva Edi- veronica 092) - iarojukebc
son. die het onderwerp werden. De film 1B-°° mas
over het leven van Edison werd in 1940 Gevarieerd
vervaardigd door Clarence Brown. Spen- brussel Nederi. (324 m) 18.00 Nieuws,
eer Trac.v speelt de rol van de miljonair J*,03 Voor„£? soldaten.. ïs.so sport. 19 -»u
1Fllmmuz. 20.00 Operettemuziek. 21.25 Roman-
ale als krantenjongen begon en toen hij ttsche muziek. 22.00 Nieuw*,
ln 1931 op 84-jarige leettijd overleed
zo'n 1400 octrooien op z'n naam had donderdag
staan. o.m. voor de telefoon, de fono- hilversuf 1 (402 m) kro: 7.00 Nieuws,
«raat en gloeilamp. Naast Stacy spelen .n vZili
in Edison nog mee: Rita Johnson, Char- huisvr., 9.40 schoolradio. 10.00 Klass. gram.,
les Cobunr en Gene Lockhart n o°. .Vo°r._d* ^en: vpro: 11.30 cevar.
Ned. I 20.30 uur.
rzoekpl aten progr.22.301.0
13.45 Voor de vrouw, 14.15 Mod. liederen ei
oude muziek: TROS: 14.45 Van 1685 tot van
daag, muzikale lezing, 15.15 Sphinx: v. d
vrouw. NCRV: 15.45 Muzikale herinneringen
I6.00 BIJbeloverd., 16.30 Mod. muziek, 17.0
Cram., 17.30 Gram. v. d. tieners.
HILVERSUM II (296 m) AVRO: 7.00 Nwt
OChtendgynm., 7.20 Gram., 9.00 Nws. actual
wijding.
in), 9.5(
symphonle-ori
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen, 12 t
Dansorkest. 12.27 Land- en tuinbouw, 12.3
Gram., 13.00 Nieuws, actual., 13.30 Koorzan»
14.30 Lezing, 14.45 Mod. muziek, stereo, 15 0
son, 16.00 Nieuw», actual., 18.05 lORRRRrrri
tienershow, 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten.
17.05—18.00 Verzoekplatenprogramma.
VERONICA (192) - 6.00 Ook goelemorgen;
9.00 Muziek terwijl u werkt: 10.00 Koffietijd,
ll.oo Kookpunt: :2.00 Muziek bij de lunch:
14.00 Van concertzaal tot Jukebox: 15.00 Voor
alle zieken vrienden van veronica; 16 0®
Donderdagmiddagparade, 17.00 Internationa l
muziek; 17.15 Favorieten express: 17.45—18.»
BRUSSEL Ned. (324 m) 12.00 Nieuws. 12 «J
3.20 Tafelmuziek. 14.03 Lichte
Kamermuziek, 16.09 Dansi
tuinbouw, 12.30 Nws, muzle...
illgleuze lunchbijdrage, 13.00 Gram., 17.15 Lichte muziek, 17.30 Koor wedstrijd.