1
Kan ikf
vanu
L
lenen?
Toneelprijzen naar Den Haag en Rdam
Eric Schneider onderscheiden voor Hamlet
FINATABANKnv.
TELEVISIE VANAVOND
Aanvechtbare
jurybeslissing
PAGINA 2
de leidse courant
DINSDAG 20 JUNI 1967
Vragen voor
Roolvink
Minister roolvink voelt zich geen
tegenstander van differentiatie ln de
lonen. Omdat die differentiatie al levens
groot aanwezig Is. «al de bewindsman
voor Sociale Zaken dus wel bedoelen
meer differentiatie bij komende loons
verhogingen.
Kennelijk denkt de heer Roolvink dan
niet aan een differentiatie zoals som
migen thans bepleiten, die bij loons
verhogingen afschaffingen van het
systeem der pencentages willen, omdat
de laagstbetaalden er dan absoluut ge
nomen het minst op vooruitgaan.
DLEZIERIO is evenwel, dat de minister
erkennende dat de mogelijkheden
„pj moment bilzonder beperkt zijn
ln i.e eerste plaats mogelijkheden voor
differentiatie ziet liggen op het terrein
van de pensioenverbeteringen en winst-
delingsrcgelingen per afzonderlijke be
drijfstak of onderneming.
WANNEER de heer Roolvink de moge
lijkheid van pensioenverbeteringen
aan de orde stelt, steelt hij ons hart.
Want op dit terrein zouden wij inder
daad de beste mogelijkheden zien om.
In een tijd waar de oenjunctuur onder
zorgvuldige controle moet worden ge
houden. de werknemers een groter aan
deel in de welvaart deelachtige doen wor
den. Maar spreekt de minister in dit ver
band over winstdelingen, dan begrijpen
we niet waarom hij daaraan de voorkeur
geeft boven een spaarloon, waarvoor hij
blijkens een Interview in Ruim Zicht
niet warm schijnt te lopen.
Wanneer een winstaandeel zo geregeld
wordt, dat geen contante uitbetaling
plaats vindt, dan kan men evengoed het
svsteem van spaarloon kiezen: wordt de
winst voor consumptieve doeleinden vrij
gegeven, dan zal de wrijving tussen
werknemers bij welvarende en bij min
der goeddraalende bedrijfstakken immers
steeds groter worden.
De vraag is dan, of met dit soort van
differentiatie op de duur de arbeldsvrede
en wat belangrijker is, de werkgelegen
heid in Nederland gebaat zullen zijn.
Ze werden gemist
H
ET partijconvent van da A R. L, I En wat waarnemend vooratter mr
«aterdae In Utrecht een „tweede Roosjen antwoordde op de vraag wat
aorterlng" geworden. De aieko partij- 1 reason moet worden nu sommige groe-
vooraltter In fractieleider, ze werden pen personen binnen de A.R zich dulde-
belden gemist Net als waarnemend lijk uitspreken voor een linkse richting.
SHtTeleC mr Aantje, deed. zou i zou dr. Berghui, zeker niet voor z«n
Biesheuvel ongetwijfeld tot de uit- lekenlng hebben genomen. Mr Rooajen
.J - >"-ar haalt men het vandaan dat
links willen?".
De jongere en niet meer zo heel jonge
spraak zijn gekomen, dat het kabinet- zei: „Waar haalt
De Jong voorlopig het vertrouwen ver- w"
dient. En dat een vooruitstrevend!' poli
tiek niet uitsluitend ervan afhankelijk
is, of de socialisten binnen of bulten het
kabinet staan.
Maar we hebben zo'n beetje het idee.
dat mr. Biesheuvel toch wel meer visie
zou hebben opgebracht wat betreft de
verklaring van de plaats van het hui
dige kabinet en teizake van het schet
sen van de mogelijkheden
telijke partijformatie.
anti-revolutionaLren die op dat moment
mr Roosjen als nieuwe Daniël in de
leeuwenkuil moeten hebben gezien, kun
nen uit één feit troost putten. Mr. Roos-
jen was eens de A.R.-aanvoerder tegen
de opmars van de mammoet. Een anti
revolutionaire staatssecretaris, enige
tijd zelfs onder de supervisie van een
anti-revolutionaire minister, leidt nu het
werk tot uitvoering van die wet.
vanavond via ned. i
Joods verhaal:
De droom van
Bontsje Schweig
Het verhaal „De droom van Bonts-
je Schweig" van de joodse schrijver
1. L. Peretz (1852-1915) is door Arnold
Perl gedramatiseerd. Het verhaal, dat
ten tijde van het Rusland der Tsaren
en het Duitsland van Hitler was verbo
den, speelt zich grotendeels af in de
hemel. In een droom beklimt Bontsje
Schweig de ladder, voor de bescherm
engel, de aanklagende engel en de
voorzittende engel. De beschermen
gel vertelt over Bontsje Schweig, hoe
h!j dlscomfo'rt, verdriet, kasrtlfrffng efT
wat dies meer zij, evenals Job weer
stond en rustig ei»>-kalm; bleef; Toen'
hij werd begraven met alleen maar
een kleine stok. die zijn graf markeer
de, werd ook deze stok nog weggeno
men, om te worden gebruikt voor het
roeren van soep. Toen de aanklagende
engel niets had te zeggen, werd Bonts
je Schweig door de voorzittende engel
welkom geheten. Deze vroeg hem wat
hij graag zou hebben. Bontsje ant
woordt met zachte stem dat hij indien
mogelijk, iedere dag een warm brood
je met boter zou willen hebben
In de hoofdrollen treft men onder
meer aan Jack Gilford. Morris Car-
novski en Lee Grant. In een bijrol zal
men de acteur Zero Mostel herken-
Ned. I. 20.45 uur.
vanavond via ned. ii
Winnaar concours
Kon. Elisabetli
speelt Paganini
In het paleis voor Schone Kunsten te
Brussel werd de vorige week het con
cert no 1 voor viool en orkest van Pa
ganini uitgevoerd door het groot Sym
fonie Orkest van RTB en BRT onder
leiding van Daniel Sternefeld. Solist
was de winnaar van het Concours ko
ningin Elisabeth, de Russische violist
Philippe Hlrschhorn.
Van deze uitvoering, die o.a. door ko
ningin Fablola werd bijgewoond, maak
te de RTB een opname, die de NTS
vanavond van 21.15 tot 21.56 uur op Ne
derland 2 uitzendt.
Scheepvaartberichlen
Durban. ABBEKERK
ZO te Gibraltar. ALKMAAR 20 ie Gibraltar.
ARGOS 19 v Tlu-ssalonlkl n Derlnce. AL-
HENA 19 v I.as Falmas ri Rdam. Al.CllIBA
18 te Djibouti. ALNATI 20 te Las Palmas.
ALAMAK 17 365 mijl zzw Karachi n St Vin
cent. ALNATI pass 17 Finlsterre n Santos.
ALCOR 19 60 mijl szo St Vincent v Marseille
ïakanaal n Cristo
bal. CARTAGO 20 te Alnilrante, CRANIA 20
te Guayaquil. CALTEX EINDHOVEN pass 19
Las Palmas n Perz Golf. CARMEN pass 18
Brunsbuttel n Londen
DIEMERDIJK 16 v Bermuda n Cristobal,
DOSINA 27 van La Skhlrra n I.e Havre en
Rdam. DINTELDIJK 20 te Cristobal, DOM-
BURGH 19 te Houston verw. DOKLWIJK 17
GROOTEKERK 19 v Port Sudan n Mombasa.
GANYMEDES 17 v Adam n Curacao. GUI-
NEEKUST 20 te Douala
HOOGKERK 19 te Das es Salaam
ISIS pass 19 Turks ell n Adam
JOLANDA SMITS 17 te Casablanca verw
KEIZERSWAARD 16 270 mijl no Paramaribo
n Salvador, KARAKORUM 20 Ie Mobile.
KENNEMERLAND 20 te Pto Alecre verw,
KARACHI 20 te Mersellle verw, KARIMATA
19 te Port Moresby verw. KRYPT08 19 te
Singapore, KATELISIA 21 ln de Pen: golf
MARATHON 21
hinder n Qulmper. MINOS p.
1» Lissabon i Piraeus, MEDITERRANEAN
SPRINTER 17 7oo mijl zo Monrovia n La
Coruna. MEERDRECHT pasa 19 Keywest n
"nestor 10 Kos ell n Izmir. noord 18 te
Antw, nedkrwaal 18 v Colombo n Adam
overijssel 19 v Kaapstad n Las Palmas.
oranje NASSAU 19 te Southampton, OSI
ris 20 te Guanta
PRINSES EMILIA 19 v Genua n Napels,
POLYPHEMUS 20 te Liverpool, PALAMEDES
ZON
of geen
ZON
DE BILT. Boven de oceaan en
de Britse eilanden is een harde,
westelijke bovenstroming ont
staan, terwijl storingen afkomstig
van Amerika over de oceaan een
v.N.m.1
ibelt tnise resen
.iede:
zuidelijker baan vólgen en nu ook
tot onte omgeving kunnen, door-,.,
dringen. Het frontale systeem van
zo'n. storing bertfiktp- vanochtend
de kUst van Ierland en Schotland
en zal in de loop van de nacht
en morgenochtend ons land met
enige regen voorbijtrekken.' Na de
frontpassage zullen enkele op
klaringen mogelijk zijn. In de-
lucht, die dan aangevoerd wordt,
zullen de middagtemperaturen in
het algemeen lager zijn dan van
daag bij een matige tot vrij krach
tige, zuidwestelijke wind.
Zon: i.19—21.01,: maan: 21.07—
3.02; hoogw. Schev.: 1.51, H.23.
Weer in Nederland
Weer in Europa
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM In Studio
Bellevue in Amsterdam zijn
gisteren de jaarlijkse toneel
prijzen van de Vereniging-
van Schouwburg- en Con
certdirecties in Nederland
uitgereikt. De bekend
making en uitreiking van
de prijzen, die later door de
t.v. werd uitgezonden, vorm
de een kleine pléchtigheid.
waarbij mevrouw Van Hall-
Nijhoff, echtgenote van Am
sterdams scheidende burge
meester aan twee acteurs en
actrices prijzen uitreikte,
die waren toegekend om
bijzondere prestaties in het
afgelopen seizoen.
De prflzen waren bij twee ge
zelschappen terecht gekomen.
Bij de Haagse Comedle, waar
twee actrices werden onder
scheiden en bij het Nieuw Rot
terdams Toneel, dat met twee
acteurprljzen een even goede
beurt maakte. De Theo d'Or.
genoemd naar Theo Mann-
Bouwmeester, ging naar Anny
de Lange voor haar rol in de
voorstelling van Euripides' tra
gedie ..De Vrouwen van Troje".
waarin zij Hekuba speelde. In
derdaad een zeer fraaie pros
tatie. De Louis d'Or. genoemd
naar Louis Bouwmeester, was
bestemd voor de flitsende Ilam-
letrol van Eric Schneider. Deze
twee onderscheidingen worden
verleend voor opvallende pres
taties In dragende rollen.
Kleinere onderscheidingen voor
andere dan dragende rollen),
de Arlecchino en de Colombine
twee kleine beeldjes
waren bestemd voor Luc Lutz.
die een zeer merkwaardige Po-
lonius speelde in de Hamiet-
voorstelling van het Nieuw
Rotterdams Toneel en voor
Anne-Wil Blankers. voor haar
speelse vertolking van Agnés in
„L'Ecole des Femmes". zoals dat
bij De Haagse Comedie ge
speeld is.
Het juryrapport, dat werd
voorgelezen door Elsa den Her
tog. wees bij de toelichting op
de onderscheiding van Anne-
Wil Blankers op het feit, dat
deze actrice, die slechts drie
seizoenen aan het toneel is,
reeds zoveel opmerkelijke ..gro
te" rollen heetf gespeeld. Naast
deze Molièrerol bijvoorbeeld
Desdemona in Shakespeares
Othello.
Een verrassing noemde de jury
de rol van Polonius, die Luc
Lutz speelde, o.a. omdat er een
totaal andere personage van
hem werd gemaakt dan de iet
wat onnozele kluchtfiguur, die
meestal te zien is. De rol heeft
zo, naar de smaak van de jury.
een verfrissend nieuw aspect
gekregen.
Bij hetzelfde gezelschap. Het
Nieuw Rotterdams Toneel, zelfs
in dezelfde voorstelling, kreeg
Eric Schneider de hoogste on
derscheiding die een Nederland
se acteur in een bepaald seizoen
kan krijgen, de Louis d'Or.
Men sprak van een „krachtige,
diepindringende creatie, die het
toneel beheerste door houding
en allure, en die Shakespeares
meest universele figuur zeer
dicht bij het hedendaagse pu
bliek heeft gebracht"
Over Anny de Lange en haar
rol in ,.De Vrouwen van Troje"
oordeelde de jury: ..Anny de
Lange heeft deze opeenstape
ling van ellende met ingehou
den sober spel en grote inner
lijke spanning tot een tra
gische. diep aangrijpende erva
ring weten te maken".
Opvallend en een gelukwens
aan de betrokkenen zeker
waard, is het dat ditmaal de
prijzen verdeeld zijn over
slechts twee gezelschappen, en
over slechts drie voorstellingen.
Dat de Haagse Comedie zozeer
een vooraanstaande plaats blijkt
te behouden, is een reden tot
De vier onderscheiden tonelis
ten. V.l.n.r. Anne-Wil Blankers
met de Colombina 1967, Eric
Schneider met de Louis d'Or
'67, Anny de Lange met de
Theo d'Or '67 en Luc Lutz
met de Arlecchino.
vreugde voor het Haagse publiek,
dat ten overvloede misschien
nog eens ervaart, hoeveel
talent er aan het gezelschap
van de Kon. Schouwburg is.
het gemak wel
ANTENN5
valavond via ned. 0fij
Êcn zaak voor
De Virginian:
rechter Garth
Als Karl Rilke, een emigrant, met zijn
vrouw door het gebied van Medicine
Bow trekt wordt hij gearresteerd om
dat in zijn bezit het geweer van 'n ver
moorde man wordt gevonden. Rech
ter Garth lijkt de enige man in verre
omtrek, die de verdediging van Rilke
op zich kan nemen. Garth, die recht
had gesproken in de jaren dat dit nog
niet door academisch gevormde juristen
werd gedaan, staat nu voor de moeilij
ke taak op te treden als advocaat voor
Sint arriveert
dit jaar in
Medemblik.
HILVERSUM Sint-Nicolaas heeft
aan de NTS de wens te kennen gege
ven dit jaar op zaterdag 18 november
in Medemblik voet op Nederlandse bo
dem te zetten. Er zal van de aankomst
en van de ontvangst van de goedhei
ligman door. de burgemeester van Me
demblik in het historische kasteel Rad
bout een rechtstreekse tv-reportage
worden uitgezonden.
Voor menig t.v.-kyker zal de keuze tus
sen het eerste en het tweede net gister
avond moeilyk zijn geweest. James
Baldwin en Frans Halsema maesten het
opnemen tegen Mariene Dietrich en
Emll Jannings. En boe graag ook wU
nog eens Marlènes „leb bin von Kopf
bis Fusz" hadden gehoord; wy zijn op
het eerste net gebleven, en niet tot onze
sp\jt.
Aad Nuis en Hans Keiler voerden enige
tijd geleden een gesprek met de
Amerikaanse negerschrijver James
(ADVERTENTIE)
op
treal n Toronto. PARTHENON 17 150 mijl o
Kp Hat te ras n Aruba. PRINS DER NEDER
LANDEN 17 te Aruba. PRINSES MARGRIET
1 9v I.erwlck n Adam
RAND FONTEIN 17 te Kaapstad. RONDO
v Massawa n Bombay, ROTTERDAM 20
Le Havre, ROTTI 20 te Cochin verw
SEINELLOYD 20 te TLmaru. SKADI 20
de Orlnocorlvler, STAD DELFT 21 te Auck-
DEN HAAC
pass 19 Kp Finlsterre naar Napels, STRAAT
MOZAMBIQUE 19 te Shanghai, STRATEN-
DAM 17 720 mijl nnw Azoren n New-York,
STRAAT SOENDA 20 te Shanghai verw van
Hongkong, SITUI-A pass 17 Str Tropcz naar
Marseille, SCHELDEI.LOYD 20 te Port Swet-
tenham, SLOTERKERK 19 te Kaapstad
TJIBANTJET 20 te Belra, TEGELBERG 20
te Durban. TJILUWAH 21 te Brisbane verw.
TAHAMA 16 te Portland. THEMIS 18 te
Santo Domingo. TARA 19 v Santo* n Bahta
UTRECHT
19 v Khare ell n D;
19 te Yokohama. VIVIPARA 19 le Bonny
WITMARSUM 19 v Antwerpen n Le Havre.
WOLTERSUM 20 te Mobile. WONOSARI 18
Men kan aan de scheepvaartredactie
opgeven welk Nederlands schip men
aan bovenstaande l(|st wil zien toe
gevoegd Ook als deze belangstelling
Universitair nieuws
j. Wuurman (Den Haag) mej. M. J. E. van
Haatten (Heemstede); kand. ex. de heren
denking van moord rust. Echt dus een
zaak voor rechter Garth. Zo luidt dan
ook de titel van deze nieuwe aflevering
uit de serie „De Virginian", die de NTS
vanavond van 20.05 tot 21.15 uur op Ne
derland II uitzendt. De rol van Karl
Rilke wordt vertolkt door Karl Boehm,
die van zijn vrouw Maria door Ilza
Taurins. Verder ziet men o.a. weer
naast Lee J. Cobb. als Garth, James
Drury als de Virginian. Doug Mc-
Clure als Trampas en Gary Clarke als
Steve.
Min. Klompé over
dagbladen en
t.v.-reclame
DEN HAAG (ANP) ln antwoord op
schriftelijke vragen die hel Tweede-
Kamerlid de heer Voogd (PvdA) over
de toekomstige financiële situatie van
het dagbladweien had gesteld, heeft
mej. Klompé. minister van CREMA
gisteren gezegd gaarne te erkennen,
dat een gezonde financiële basis een
der voorwaarden is. waaronder het
dagbladwezen sijn belangrijke functie
In het democratisch bestel kan ver-
Wat de tv-reclayne betreft legde mej.
Klompé er de nadruk op, dat de finan
ciële positie van het dagbladwezen
afhankelijk is van vele factoren, waar
van het beschikbaar stellen van zend
tijd voor televisiereclame er een kan
zijn. Dit voorop gesteld zijnde, kon zij
meedelen, dat toen de beslissing moest
worden genomen over de zendtijd die
worden genomen over de zendtijd die
met ingang van 1 januari 1968 voor
reclame zal worden uitgetrokken, is
besloten de verruiming van deze zend
tijd te beperken tot 10 minuten per
week. Tot een voorgenomen verder
gaande verruiming op dat tijdstip is
niet overgegaan in verband met de
moeilijke situatie, waarvoor de pers
zich de laatste maanden gesteld ziet
uoor de ontwikkeling van haar adver-
tentiedebiet. Over de vraag, wan
neer en ln welke mate deze zendtijd
verder zal worden uitgebreid, kan nu
nog geen beslissing genomen worden.
Omtrent de uitwerking van de rege
ling inzake de in verband met de tv-
reclame toegezegde financiële compen
satie van de pers heeft de minister
brieven ontvangen van belanghebben
de persorganisaties, waaruit van me
ningsverschil te dezer zake blijkt. De
ze brieven hebben haar aanleiding ge
geven tot overleg met haar ambtgeno
ten van Economische Zaken en Finan
ciën. „Op dit moment kunnen hier
over nog geen nadere mededelingen
worden gedaan", aldus mej. Klompé.
Hebt u op korte termij'n contant geld nodig?
Bei. schrijf of kom persoonlijk even langs
voor inlichtingen bij de 'Finata' Bank N.V.
0 (20 eigen kantoren in Nederland)
L*id«o Rijniburgerweg 3 01710-32340 Haarlem Dreef 18 02500-13317
Baldwin (..Verkondig het van de ber
gen". „Een geboren Amerikaan" en het
ontroerende ..Giovanni's kamer'). Het
werd een t.v.-montage van drie kwar
tier. waarin deze felbewogen man o m
rake meningen uitte over Vietnam,
(..Wie in Amerika tegen de Vietnam-
politiek is wordt een verrader genoemd.
Waar blijf je dan met je democratie"),
over het rassenprobleem, waarbij opviel
dat Baldwin ook de brede onderstromen
en het grote verband ziet.
De figuur Baldwin boeide ons ai lang
vóór dit interview. Misschien daardoor
hebben wij de volle drie kwartier ge
boeid zitten luisteren (en kijken naai
het indringende camerawerk van Ed
van der Elsken); we kunnen ons echter
voorstellen dat een monoloog (want dat
was het tenslotte) op sommige kijkers
irriterend werkt. Een waagstuk va
KRO; maar ons inziens met succ<
kroond.
Frans Halsema viel ons eerlijk gezegd
wat tegen. We hebben hem aar
werk gezien in Lurelei, later voc
VPRO-t.v. en konden op grond daarvan
verwachten dat ons nu ook weer een in
alle opzichten fijn programma te kijken
stond. Maar nu eens toonde Halsema
zich de cabaretier uit het goede hout
gesneden, dan weer schoot hij er in alle
opzichten naast. Het slot van zijn pro
grammaatje: „Sarie Marijs", had voor
ons net zo goed kunnen worden wegge
laten. Kostelijk daarentegen was Sylvia
de Leur (waarom zien we haar eigen
lijk zo weinig, behalve dan in de STER-
reclame?). De verstaanbaarheid van
Halsema werd niet bevorderd door het
orkest. Een combo had waarschijnlijk
meer suoces gehad.
VDM
Radioprogramma
HEDENAVOND
HILVERSUM I (402 m) KRO: 18.00 Piano
spel, 18.20 Ultz. VVD. 18.30 Tokkerorkest, 18.50
Nieuws en commentaren 19.00 Nws, actual..
19 30 Concllleposlbus, 19 35 Gram. 19.45 Gees-
k. 22.00 Kunst:
22 30 Nieuws 22.45 Als een Phoenix, hoorspel,
23.45 Planoduo. 23.55 Nieuwrs.
HILVERSUM II (298 m) AVRO: 18.00 Nws.
:o.!6
Liedjesprogr., 20.35 Gei
progr., 21.50 Jazz S
Hot 100 U.S.A.;
21.00 This Is show-business; 22.00 tot l.oo
Jazz- en gevarieerde muziek.
BRUSSEL Nederl. (324 m) 18.00 Nieuws,
18 03 Voor de soldaten. 18.32 Lichte muziek.
in hand met Nederland, 20.30 Hoorspel, 21.26
WOENSDAG
HILVERSUM I (402 m) NCRV. 7.00 Nieuws.
7.15 Gram stereo. 7.30 Nieuws. 7.32 Radiu-
krant. 7.5u Orkestmuziek, stereo. 8.00 Nws,
K.io Gewijde muziek. 8 30 Nieuws, 8.32 Vakar-
ult de opera
muziek. 14.20 Amusemenismuzi
muziek. 15.3U Bijbelvertelling
16.00 Voor de jeugd, 17.00 Gran
Spaarzlnnlgheden. lei
ml., 12.50 Fragmente
NEDERLAND I
STER
Ree lameuitzendingen
om 18.55. 19.56
NTS
18.45 uur:
De Minimolen
18.50 uur:
Nieuws in het kort
NCRV
19.00 uur:
Driemaal ballet, twee
maal Albionl. ballet
19.25 uur:
Paulus van Tharsus,
t.v.-serie
NTS
20 00 uur:
Journaal
NCRV
20.20 uur:
Attentie.
actualiteitenrubriek
reportage®, (8.30 Voor
de huisvrouw), 9.00 Grar
9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Gram., 10.50
Voor de kleuters, 11.00 Nieuws. 11.02 Voet
gangersprobleem, Ég
Negro-spirlUi
.50 Gram.. 12.22 Land -en tuinbouw
30 Metropole orkest, stereo, 13.00 Nieuws.
actual., 13.25 Liedjes van overal, 13.50 Ge
sproken portret, 14.05 Klaas, muziek, 15.00
Voor de Jeugd, 18.00 Nieuws. 18.01 Muziek uil
Zweden. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor
middelbare scholleren. 17.30 Gram. muziek.
HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen) -
AVRO: 9 00 Nws, actual.. 9.05 Kaleldo6coop
10.02 Arbeidsvitaminen. 12.00 Nieuws. 12.02
Operettefragmenten, 13.00 Nieuws, actual.,
13.05 Plaatjes en praatjes, 15.00 Nieuws, 15.02
Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Actual.,
16.05 Platenprogr. van AVRO's Jeugdafd., 17.00
Nieuws, actual., 17.05 Rhythm and blues:
oude en nieuwe opnamen. 17.33—18.00 Hlll-
bllly-TUnei Country and western music.
KRO
20.00—20.40 uur:
Concert door het Radio
Phllharmonisch Orkest
22.4523-45 uur
Als een phoenix,
hoorspel
20.45 uur:
De droom van Bontsje
Schweig. t.v.-spel
21.05 uur:
Internationaal rendez
vous. actualiteiten
22.15 uur:
Het Urker Mannen
koor zingt
NTS
22.25 uur:
Tweede journaal
22.30 uur.
Sluiting
NEDERLAND II
NTS
20.00 uur:
Nieuws in het kort
HILVERSUM II
AVRO
20.3521.50 uur:
Op de zomerteer,
vakantieprogramma
22.55—23.55 uur:
Concert door het
Chicago Symfonie
Orkest
20.05 uur:
The Virginian,
t.v.-eerie
21.15 uur:
Concours Musical In
ternational Reine Eli
sabeth de Belgique
22.00 uur:
Tweede journaal
22.15 uur:
Sluiting
Televisie morgen
NEDERLAND I
KRO
17.00 uur:
Amulet, kinder
programma
17.35 uur:
Sluiting
RADIONIEUWSDIENST
niLVERSUM I: 7.00, 7.30,
8 00, 8.30. 12.30, 19.00,
22.30, 23.55
ÏTILVERSUM II: 7.00.
8.00. 11.00, 13.00. 16.00.
18.00, 20.00. 22.30. 23.55
HILVERSUM III I
beel uur vanaf 9.00
VERONICA (192) 6.00 Ook goelemorgen; BRUSSEL Nederl. (324 m)
9.00 Muziek terwijl u werkt: 10.00 Koffietijd; 12.03 Lichte muziek. 12.48 F
11.00 Kookpunt; 12.00 Muziek bij de lunch; Tafelmuzlek. 14.20 Radioschoolkoorwedstrlji
14.00 Cowboymuzlek, 16.00 Woensdagmiddag- 15.15 Voor de kinderen, 16.09 Jazzmuziek
apaolaal; 17.00 Teenager Muziek Express. d. Jeugd, 17.18 Tophits.
TONEELPRIJZEN '67
DE JURY, die gistermiddag in de
Amsterdamse televisiestudio zijn
rapport bekendmaakte over de toneel
prijzen 1967, ter beschikking gesteld
door de Vereniging van Schouwburg- en
Concertdirecties, bestond uit Ch. Boost,
mejuffrouw E. den Hertogh, ds. J. J.
van Hille, prof. dr. J. G. A. Ros S.J. en
A. C. Willink. De vier prijzen verdeelden
zij over twee actrices van de Haagse
Comedie, Anny .de Lange en Anne-Wil
Blankers (respectievelijk Theo d'Or en
Colombine); en over twee acteurs van
het Nieuw .Rotterdams Toneel, Eric
Schneider en Luc Lutz (respectievelijk
Louis d'Or en Arlecchino). Zonder na te
laten de betrokkenen een welgemeende
gelukwens met deze onderscheiding toe
te voegen, moet men toch bedenkingen
koesteren tegen enkele aspecten van
deze prijsuitreiking.
In het begin van het juryrapport
wordt gesteld, dat door de moderne trend
naar ensemblespel en homogeniteit van
de voorstelling-als-geheel, de uitverkie
zing van sterk op de voorgrond tre
dende acteursprestaties bemoeilijkt
wordt. Het heeft er ln de woordkeus
van de jury de schijn van, dat men dit
betreurt, hetgeen dan een uitermate
vreemd standpunt voor toneelbeoor
delaars uit het jaar 1967 genoemd mag
worden. Soms zegt de jury, ziet men
echt regisseurstoneel, anderzijds zjjn in
stukken van moderne schrijvers wel eens
bijna uitsluitend hoofdrollen te vinden.
„Dat veroorzaakt dan een „embarras
du choix". Door deze benadering en
door zich hiermee beperkingen op te
leggen, kan de Jury naar eigen zeggen
voorstellingen uitschakelen als „Voor
jaar sontwaken" door de Haagse Co
medie (regieprestatie van Peter Zadek)
en „In Wankel Evenwicht" door de
Nederlandse Comedie (topbezettlng:
Bob de Lange, Ank van der Moer, Ellen
Vogel, enz.). Welk zinnig argument kan
een jury hebben om een moeilijke en
mogelijk pijnlijke keus uit de weg te
gaan, zodat kennelijk acteurs bekroond
zijn, die niet de beste prestaties hebben
geleverd van het afgelopen jaar? Een
dergelijke opmerking in een juryrapport
maakt van de bekroonden een soort
tweede keus, omdat men de eerste keus
niet heeft durven maken; dat is niet
alleen voor die bekroonden een beetje
pijnlijk, het is een volkomen te kort
schieten van een jury, die juist opdracht
had die eerste keus te maken.
BOVENDIEN is de conclusie, die de
jury dan aan deze redenering ver
bindt. nog eens geheel onjuist. „Het zal
u na deze inleiding niet verwonderen",
zegt het rapport, „dat de jury dit jaar
zijn kandidaten dan ook uitsluitend in
het genre van het klassieke toneel heeft
gevonden, waar duidelijke protagonisten
en antagonisten zijn". Watdat met de
vorige zaak te maken heeft, is een
raadsel. Het lijkt wel weer een motief
om opnieuw andere rollen in moderne
voorstellingen buiten de prijzen te
houden. Dat men op grond van een
scheve redenering deze rollen niet
eens in overweging heeft willen of
kunnen nemen, maakt van deze hele
prijsuitreikerij een hachelijke, beden
kelijke zaak. Nogmaals: het gaat niet
om de prestatie van de betrokken
winnaars, stuk voor stuk waren die van
een zeer hoog gehalte; het gaat om de
dwaze redenering, die deze jury toepast
om tot zijn beslissing te komen.
Bij zijn dankwoordje sprak Luc Lutz
schertsenderwijs over de moeilijkheden
rond de Staatsprijs voor Filmkunst van
dit jaar, waar alle critici zich telegra
fisch tegen verzet hebben. Het idee van
de heer Lutz is niet eens zo gek, gezien
dit dwaze, vreemd geconstrueerde jury
rapport, dat dan nog eens vol van dikke
zinsneden staat, die een karakteristiek
willen geven van de gehonoreerde pres
tatie: kreten als „vertwijfeld zoeken
naar enige zin in de uit zijn voegen
geraakte wereld waarin hij moet leven"
of „te midden van al het leed, dat als
een schroef steeds dieper in de ziel
boort". Geheel verbijsterend worden de
uitspraken van het juryrapport, als het
spreekt over de Poloniusrol van Luc
Lutz. Nogmaals, zonder daar iets aan af
te doen (het was een bijzonder boeiende
rol, van een feilloze tekening) moet men
toch wel een vraagteken zetten bij een
opmerking, dat Luc Lutz van Polonius
een totaal ander personage maakte „dan
de ietwat onnozele kluchtfiguur, die
meestal van hem gemaakt wordt". Wat
houdt het woord „meestal" in? Denkend
aan de meest recente Poloniusrol, ge
speeld door Albert van Dalsum, in de
voorstelling van de Haagse Comedie
(met Coen Flink in de hoofdrol), een
aantal jaren geleden, kan men toch
moeilijk dergelijke termen bezigen. De
jury slaat hier gewoon een ondeskundige
DAN de prijsuitreiking zelf, een sfeer
loze, kille aangelegenheid in een te
grote, kale t.v.-studio, tussen imitatie
bloemstukken en onder grote spots. Van
werkelijke feestelijkheid was dan ook In
het geheel geen sprake. Wanneer komt
men ertoe van deze prijsuitreiking een
werkelijk belangrijke en echt feestelijke
aangelegenheid te maken? In een grote
schouwburgzaal, waar men probeert ook
acteurs uit te nodigen, die geen prijzen
kregen. Daarvoor moet men wel een
andere plechtigheid tot stand brengen
dan de huidige. Waarom worden al die
andere prijzen dan niet bij zo'n gelegen
heid uitgereikt? We hebben nog een
Defresneprijs voor de beste regie; een
Albert van Dalaumprijs voor de beste
acteursprestatie ln een Nederlands stuk
een nieuwe'prijs, die door de Kring van
Toneelcritici dit jaar voor 't eerst wordt
gegeven (de meest opvallende artistieke
prestatie) en misschien zijn er dan nog
wel meer. Een soort Oscarfeest voor het
Nederlands toneel, met de echte spanning
ervan en dan misschien ook de publieke
belangstelling, die weer stimulerend kan
zijn voor het schouwburgbezoek.
Wat deze prijsuitreiking met de tele
visie te maken heeft, blijft volstrekt
onduidelijk. Een toneelprijs, voor een
acteursprestatie, hoort in een theater te
worden gegeven. Wil de t.v. daar plaat
jes van uitzenden, dan komen ze maar
kijken. Deze prijsuitreiking was een
t.v.-opname, meer niet. Het is duidelijk,
dat het systeem van Nederlandse
Toneelprijzen in het Blop is geraakt.
Willen de schenkers van prijzen nog dat
een artistieke stimulans en een reclame
voor toneel het gevolg is van deze
prijzen, dan zullen zij zich moeten be
zinnen, zowel op de wijze waarop zij
prijzen moeten geven, als op de mensen,
die ze moeten krijgen en het systeem
volgens welk zij een oordeel vellen.
Jan Verstappen.