aluminiumcocon van 12 miljoen i ZATERDAG 13 MEI 1967 „In Montreal", zegt architect Eijketenboom, moesten we rekening houder 'iet de unieke omgeving. De plaats van het paviljoen tussen rivier en kunstmatig meer hebben we zoveel mogelijk uitgebuit3'. Volendammer broeken, autentieke klompen en draaiende molens tonen mild gezicht der lage, lage landen 3 (Van e MONTREAL-ROTTERDAM Het visitekaartje, dat de jongens en meisjes van Jan de Wit en Willem- Alexander op de Expo 1967 in het Canadese Montreal afgeven donderdag vindt de officiële opening van het paviljoen plaató heeft een oppervlakte van 3500 ra2, is achttien alumirfiummeters hoog en heeft een slordige som van 12 miljoen guldens gekost. De Cana dezen hebben het ook al gezien: als je in het centrum van het 1,9 miljoen inwoners tellende Montreal de weg vraagt naar het Nederlands paviljoen, roepen ze met een mengeling van trost en achterdocht: „Het kleinste land met het grootste paviljoen". Pierre Dupuy, oud ambassadeur van Canada in Nederland en Algemeen nzer verslaggevers) Commissaris-Generaal van de Expo 1967 steekt zijn bewondering ook niet onder de nog natte stoelen en banken van zijn mammoet: „Uw land heeft bijzonder voortvarend gebouyvd"»stelt hij vast, „toen de.andere 72 paviljoens nog nauwelijks boven de drassige oevers van. de.;SinA^Jjawrénc6-riviér uitstaken, was uw land al klaar. Stel u voor: achttien maanden voor de ope ning. Dat sindsdien de lonen van de Canadese bouw vakkers met enkele tientallen procenten zijn gestegen, zie ik als een zuivere toevalligheid. Ofschoon je dat met de zuinigheid van de Nederlanders nooit helemaal zeker weet". Nederland weet het in elk geval drom mels goed: nadat ons land op 15 januari 1963 was uitgenodigd om deel te nemen aan de Expo 1967, heeft men na het gretig „ja-woord" onmiddellijk een wel doortimmerde organisatie opgebouwd. Argumenten voor deelneming waren er voldoende: voor de bevrijding van ons land in 1944 en 1945 sneuvelden ruim 13.000 zonen van Canada; in diezelfde oorlogsjaren werd onze koninklijke fa milie gastvrij in Canada opgenomen en diezelfde gastvrijheid ondervonden 500.000 Nederlandse emigranten ook daarna in vredestijd. Zonder aarzeling besloot de Staten-Generaal dan ook die ere-schuld te voldoen. Het forse bedrag van 12 miljoen gulden werd beschikbaar gesteld aan het algemeen bestuur van de. Nederlandse Expo-inzending. Voor dat geld moest een representatief pavil joen worden gebouwd (en na een half jaar weer tot de laatste bint worden afgebroken), moesten talloze manifesta ties worden gefinancierd en de.tientallen gidsen worden opgeleid. Kunstmatig eiland In maart 1964 koos Nederland op het Sint Helens-eiland 'n zo gunstig moge lijk gelegen perceel grond. Aan twee waterfronten (de brede, kolkende rivier en een kunstmatig meer, wat kan de stugge vaderlander nog meer wensen?) werd ons land 3500 vierkante meter toe gewezen (ter onthullende vergelijking, op de vorige Expo in Brussel had Ne derland de beschikking over 25.000 vier kante meter, maar in Canada was het door de ligging van het fascinerende terrein inkrimpen geblazen). Op die 3500 vierkante meter kreeg bet Nederlandse karakter op schaal ge stalte. Verbeeld moest worden de Neder lander van 1967 in zijn wereld, begrensd door het water zijn vriend en vijand Noordzee. Waddenzee. Dollard en Schel- alfabet en de ruimste derlandse de. Maar ook diezelfde Nederlander op wacht aan de poort van Europa met zijn gewette wapens van handel en scheep vaart, landbouw en Industrie. De Nederlandse deelneming staat dan ook in het. teken .vgj\ dg.p.elta, ije d$e- hoekige, vierde letter van het Griekse dat niet in de enge, doch in zin van het woord: de ma- geestelijke samenhang van een zeer specifiek, ten dele >eroverd woongebied. De Ne- nzending is voorts een drie luik van verleden, heden en toekomst, uitgebeeld in een tot éénheid verweven expositie. Met dit draaiboekmoest het Rotterdamse architectenteam Eijkelenboom en Middelhoek aan het Eijkelenboom zegt achteraf: ,,Op be paalde plaatsen in de wereld zou men een willekeurig kubusvormig gebouw kunnen plaatsen omdat de omgeving zo weinig interessant is. In Montreal echter moesten we met de unieke omgeving domweg rekening houden. De plaats aan de machtige rivier diende zoveel moge lijk te worden uitgebuit. Wij zijn bij het maken van de plattegrond dan ook uit gegaan van een driedeling. Een spiraal bestaande uit drie lussen, die samen een harmonieus geheel vormen. Het is een ritmiek, die je overal in het leven weer De Rotterdamse architecten Eijkelenboom en Middelhoek zijn lij het ontwerpen i van aluminium Hub it „space fram&', die over zes maanden zonder veel i het Nederlands paviljoen voor de terugvindt. Verleden, heden, toekomst. Voorspel, hoogtepunt, naspel. Wie in Montreal ons land zal willen leren ken nen, wordt gedwongen het gehele pavil joen te doorkruisen langs een route, die ongeiykvloerse rotondes, trappen en rol trappen kent. Smokkelen is er niet by. Er is één uitgang en één ingang en daardoor is de bezoekersstroom bij voor baat gekanaliseerd". Houten klompen Wat vindt die bezoeker nu straks in het Nederlands paviljoen? Allereerst een officieel ontvangstcentrum, waar de „image" van de lage landen ruimschoots aan zijn trekken komt. Een houten molen aan een riviertje, Volendammer gevels, een dijklichaam met kustlicht, dukdalven en krijsende meeuwen, ze staan er alle maal en tarten in gezamenlijke hals starrigheid de meedogenloze tijd. Vlak daarachter doet Rijkswaterstaat uit de natte doeken, wat de Nederlander doet, als hy geen vissersbroek draagt en hou ten klompen. Op de overzichtelijke schaal van 1:25000 is een maquette gemaakt van het Deltaplan en voorts zijn dertig vierkante meters gereserveerd voor ty pische waterwerken in Nederland. Het tweede deel van het paviljoen be- via roltrs- i het i 'n gesloten geheel, waardoor aan de ex positie een maximale expressie wordt gegeven. Hier vindt men in beeld statis tiek film en cartoons, een vaak onthul lend overzicht van onze urbanisatie, de ruimtelijke ordening, de industriële ont wikkeling en/.. In het laatste gedeelte wordt de toekomst van ons land in rela tie met het meer of minder roemrijk verleden geprojeeteerd. Ruimtelijke bouwsteen De twee Rotterdamse architecten gin gen bij hun ontwerp uit van een geheel nieuwe ,,space-frame"-constructie, be staande uit aluminium kubussen van drie voet, onderling aan elkaar gesmeed door verbindingsstukken. „Wij zochten en von den een nieuwe ruimtelijke bouwsteen", verklaren zij, „wij bouwden een cocon en daarbinnen hingen we de daken, vloeren en wanden op. De cocon ont hult én verbergt, maar geeft tegelijk ook zijn geheimen prijs. De aluminium- buizenconstructie geeft bovendien dui delijk het begrip „tijdelijk" aan. Het ge hele paviljoen moet immers na zes maan den weer worden afgebroken. Als straks de Expo 1967 verleden tijd ls, schroeven we de hele boel weer uit elkaar en kan het overal in de wereld zonder al te veel moeite weer worden opgebouwd. Voordat de Expo geopend was, had de eerste gegadigde zich overigens al gemeld". De verzorging van het interieur werd voor een belangrijk deel in handen ge legd van Joop Geesink, die bijzonder in ventief. spelend met het aanwezige licht, met geluid en beweging, de werkelijk heid, die Nederland is, gestalte gaf. Er is een ..waterslaalzaal"een hal, waar de vaderlandse industrieën acte de pré- sence geven. Hier vindt men ook de visitekaartjes van de Wereldomroep, van het nieuwe Schiphol. Amsterdam, Rotterdam, Europoort, en Delta-Rijn mond. Op een scheepsdek vertoont Gee sink een film ten overvloede gezien van af het water". In de derde hal Is voor de industrie, de werkende mens en de jeugd plaats ingeruimd. Suriname en de Nederlandse Antillen hebben daar ook onderdak ge kregen. De cataloguBlljst van Geesink telt vele honderden fantasieën. Om een willekeurige greep te doen: er is de telefoonwand Amsterdam, waar de be- zoekers burgemeester Van Hall (voorlo pig) aan de hoorn krijgen om Iets te ho ren over zijn 6tad. Op de Amsterdam maquette varen rondvaartboten rond; een roterend Nederlandscherm ziet men ons land vanuit de kust. Er is voorts „overbevolkings"-wand, een gestyleerd vaderland met mensen, geknipt uit glas, die gezamenlijk door een spel van licht de bevolkingsdichtheid in 1900, 1967 en het jaar 2000 transparant maken. Car toonist Opland heeft een gigantische culturele wand gemaakt, die zeker op zien zal baren. Daarnaast heeft naald kunstenares Cecile Dreesmann in 24 panelen 'n stamboom van het Huis van Oranje vervaardigd en heeft Cas Oort- huys een fotowand gecomponeerd, waar op de werkende Nederlander in zwartwit naar voren treedt. Gelijkvloers ls een fraai ontvangstcentrum gebouwd, een zaal met koninklijke allure, waarin op 18 mei het Nederland paviljoen officieel zal worden geopend. Fraaie riedel In het laatste deel van het paviljoen is een veertien meter vrij uitstulpend deel van het gebouw met een breed raam. dat uitzicht geeft op de rivier en het centrum van Montreal: symbool van de relatie tussen Nederland en de bui tenwereld. Hier is een carillonklavier geplaatst, waarop iedere bezoeker, die z|jn vinger voelt jeuken, een al dan niet fraaie riedel kan weggeven. Voorts staat in deze ruimte het Canadaboek opgesteld, dat door gezamenlijke Inspanning van Montreal mikt op ruim 30 miljoen bezoekers en 80 miljoen verlies tienduizenden Nederlanders tot stand ls gekomen. Het is 'n enorm boek met een bladspiegel van 3,5 bij 2,5 meter, dat de dank vertolkt voor de bevrijding van ons land. Iii mei 11106 werd vla de televisie een beroep gedaan op degenen, die een tast bare berinnering aan onze bevrijding In-zalen. Het resultaat wu een stroom van duizenden foto's. teksten, gedichten, brieven, tekeningen en ontroerende do cumenten. lit dit kostbaar materiaal werd een dramatisch mozaick van her- I inn.-ringen gemaakt, dat tot titel kreeg .Thank you Canada, merci CanadV'. Het boek komt In verkleinde vorm ook In de bundel. De netto-opbrengst van deze pocket, wauraun onder ineer Simon Car- inigg. It. .1. C. Itl.H-in, dr. L, de Jong en i Vasalla hebben meegewerkt, komt ten goede aan het werk van het Nederlands I Oorlogsgraven Oomlté, Sky over Holland De film kreeg ook een belangrijke plaats in de Nederlandse inzending. Regisseur John Fernhout maakte de eerste Nederlandse kleurenfilm op clne- ramaformaat „Sky over Holland-Ciels de Hollande", waarvoor vele opnamen wer den vervaardigd vanuit helikopters en straaljagers. Fernhout maakte de op namen van deze spectaculaire, maar des ondanks zeer conventionele film met het Modern Camera System, dat projectie op een doek van twintig meter mogeltyk maakt. Voor het stereofonlsch geluld ls gebruik gemaakt van een zesknnallg systeem. Na Montreal zal deze film een zegetocht maken langs alle bioscoop- giganten in de wereld, die z(jn uitgerust met een MCS-projectiesyateem. Sterioconcert En dat is nog niet alles: In het Ne derlands paviljoen ia ook een muziek centrum gebouwd, waar de wereldom roep zes verschillende programma's van elk een uur zal verzorgen, variërend van klassieke tot beatmuzlek. Elke dag zal hier ook 'n steroeconcert kunnen wor- den beluisterd vun werken van Neder landse componisten. Daarnaast heeft Nederland ook nog waardevolle stenen aangedragen voor de zogenaamde themapaviljoens, on weer voor dc tentoonstelling „Man and the oceans", waar een Zul derzee- maquette is geplaatst. Op de internatio nale schilderijenexpositie zal ongeveer tien procent van de kleurige meester werken uit Nederland afkomstig zijn. Er is voorts een expositie „The Camera as Witness", waarvoor meer dan 10.000 fo to's werden ingezonden. Van de deelne mende fotografen werden er 250 be kroond, onder wie de Nederlanders Ed van der Elsken en Matticn Coppen». Verlies 80 miljoen Met rode oren en kloppend hart wacht Montreal nu op de invasie van nieuws gierigen, die zich willen vergapen uan dit internationale circus van dc IJdelheid. Men verwacht 30 miljoen bezoekers en houdt desondanks rekening mot een ver- van tachtig miljoen dollar. De or ganisatoren liggen daar overigens niet ,kker van. Zij zeggen: „Dit bedrag zinkt in het niet, als men er de ver nieuwingen naast legt, die Montreal heeft ondergaan. Expo 1967 heeft de tweede Franstalige stad ter wereld een volkomen ander aanzien gegeven. Een betere en effectievere injectie hadden ins niet kunnen toewensen. Er zijn nieuwe wegen gebouwd, over en onder bestaande straten heen. Krotwjjken zijn rigoreus opgeruimd, metrolijnen hebben de afstand tussen ons stadscentrum en het expositieterrein tot enkele minuten teruggebracht. Nu al zijn wij ervan over tuigd. dat er volop muziek zit in Expo 1967." Folklore Nederland ia het daar hartroerend mee eens. Het stuurt zijn Concertgebouw orkest en het koninklijk mannenkoor Slnt-Pancratlua uit Heerlen, zijn draai orgels en carillons. „Als dit niet gran dioos wordt zeggen ze glimlachend, „breekt onze klomp". En zelfs dan zijn Leiden (en om streken) niet In last. Geesink de alweten de heeft Immers voor een overstelpend* voorraad folklore gezorgd. De wereld zal eens en voorgoed weten, wie er op dit ondermaanse met authentieke molentjes loopt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 11