De vrouwen Troje
Gestileerde regie van Joris
bij opvoering door Haagse
Diels
Comedie
Paus Paulus prijst
kardinaal Lercaro
Politie slaags met
Vietnambetogers
Muziek om te zien, muziek om te horen
Groot monument in
Auschwitz onthuld
Vier personen
gearresteerd
Promenadeconcert in Rotterdamse Doelen
DE T.FITPSE COURANT
MAANDAG 17 APRIL 19(
Euripides' „Vrouwen van Troje" behoort tot die
Griekse drama's, die in onze eeuw het meest
gespeeld zijn. Het thema ervan werd in onze
tijd steeds actueler, omdat Euripides in zijn
drama op bittere wijze de verschrikkingen van
de oorlog en de gevolgen daarvan toont. De
situatie waarin het beschreven is, had voor de
Hoofdrol van
Annie de Lange
Euripides liet zijn stuk spelen tijdens
de Atheense Dionyslusfeesten in 415 voor
Christus. Op dat ogenblik was Athen.
al zestien jaar in oorlog gewikkeld met
Sparta. De Spartaanse legers richtten
jaarlijks grote vernielingen aan in At
tica. zodat er onvoldoende voedsel was
voor de stadsbewoners. In Athene ont
stond een discussie over de zin van oor
log. er vormde zich zelfs een pacifis
tlsche partij. De geschiedenis van „D-
vrouwen van Troje" deed zich in het
jaar 416 voor Christus letterlijk zo voor
als in het stuk Is beschreven: het
Atheense leger terroriseerde het eiland
Helos, dat met Sparta was verbonden
Alle vrouwen en kinderen werden slaven
Euripides heeft dus in een zeer actuele
gebeurtenis aanleiding gevonden tot dit
stuk. Hij moest zijn aanklacht tegen deze
oorlogsdaad van zijn stad natuurlijk in
de vorm van een parabel weergeven. Hij
vindt die in het voor de Grieken klas
sieke verhaal van de Trojaanse oorlog,
waarvan de uiteindelijke overwinning een
groot stuk nationale trots vormde. Door
zijn aandacht uitsluitend te richten op
de ellende van de slachtoffers van de
roemruchte Griekse helden, namelijk de
vrouwen van Troje, die als slavinnen
werden meegevoerd met de Grieken
richtte hij een felle aanval op diegenen
die de actie op Melos goedkeurden. Van
daar dat zijn stuk bijzonder schokkend
heeft gewerkt, toen de Atheners er voor
het eerst mee werden geconfronteerd.
MODERNISERING DOOR
Voor deze voorstelling heeft de HC
een bewerking gekozen, die Jean-Paul
Sartre maakte voor het Franse ..Theatre
National Populaire". De band met de
oorlogsdreiging in de twintigste eeuw
hoefde hij maar nauwelijks te verster
ken: In de oorspronkelijke tekst wordt
reeds herhaaldelijk de tegenstelling tus-
ten Oost en West. Europa en Azië ge
noemd (Troje en Griekenland). Derge
lijke zaken zijn door Sartre hoogstens
wat benadrukt. Hij laat aan het slot
Poseidon (die ook reeds de proloog uit
sprak) terugkeren om een waarschuwend
woord te doen horen. Het Is de vraag
maar of dat nog nodig was na de gruwel
die ln het stuk getoond wordt.
Sartres aandeel is voornamelijk in de
taal terug te vinden. Hij heeft de moei
lijke. ingewikkelde zinsconstructies van
het Griekse versdrama ln helder gefor
muleerde en vaak kortere zinsgehelen
omgezet. De wezenlijke betekenis van
het stuk komt daardoor veel scherper
naar voren. Joris Diels, die de vertaling
verzorgde, heeft deze lijn van Sartre niet
gelukkig doorgetrokken: vooral in de rit
miek. maar ook in de woordkeus, hapert
het meer dan eens. zodat deze versie
geen optimale helderheid bezit,
Euripides laat als hoofdpersoon He-
kuba optreden, de koningin van Troje.
die nu tot slavin van Odysseus wordt
gemaakt. Om haar heen scharen zich
de vrouwen van Troje. die alles hebben
verloren, kaal zijn geknipt, in de verte
de resten van hun trotse stad zien bran
den en zich nu aan de macht van de
Grieken moeten onderwerpen- Rond
Hekuba wordt in vier episodes de bar
baarsheid van de eigenlijke hoofdper
soon van het stuk: het Griekse leger (dat
wil zeggen: elke oorlogvoerende partij),
gedemonstreerd. De waanzinnig Kassan-
dra verschijnt, daama Andromache,
schoondochter van Hekuba, die haar kind
de dood ziet ingaan. Dan komt Helena
op. de vrouw die aanleiding was tot deze
oorlog; zij palmt haar man (Menelaos)
weer ln, tot afschuw van de vrouwen,
die him overwinnaars nog meer gaan
haten. De laatste episode is een bittere
scene rond het lijkje van Andromaches
kind; aan het slot worden de vrouwen
naar Griekenland gedreven. Het stuk
1B in feite één grote klaagzang van de
oorlogsslachtoffers.
De grote rol van Hekuba (die steeds
op het toneel aanwezig is) wordt gc-
Atheners dezelfde dreiging als onze eeuw tot
tweemaal toe in zo'n hevige mate heeft gekend,
om alleen maar de twee wereldoorlogen te
noemen. Met de keuze van dit stuk heeft de
Haagse Comedie binnen een korte tijd twee
schrijvers op het repertoire geplaatst, die allebei
de waanzin van de oorlog tot uitdrukking bren
gen. Nadat tijdens de paasdagen in „De dans
van sergeant Musgrave" dit thema al aan de
orde was gesteld, kreeg het bij de première van
„De vrouwen van Troje"* zaterdagavond op
nieuw gestalte, in een zeer gestileerde voor
stelling onder regie van Joris Diels.
Nieuws van
Festival Luzern
Erna Spoorenberg:
representante van
Nederland
(Van c
muziekredactie)
De Internationale Musikfestwochen
Luzern 1967 vinden dit jaar plaats tus
sen 16 augustus en 7 september. Tien
symfonieconcerten staan op he t pro
gramma geannonceerd; te verzorgen
door het Schweizerische Festspieleror-
chester, het Cleveland Symphony Or
chestra en het Orchestra National van
de ORTF uit Parijs.
De dirigenten, in alfabetische volg
orde: Istvón Kertész, Joseph Keilberth,
Charles Dutoit, Rafael Kubelik, George
Ózell, Herbert von Karajan, Maurice
le Roux, Igor Markevitsj en Gregor
Solti.
De programmapolitiek blijkt uiterst
traditioneel en conventioneel te zijn:
Messiaen, Stravinske en Bartok verte
genwoordigen hier de „eigen tijd".
Slechts de kamermuziekavonden lij
ken ietwat progressiever, getuige de
namen van Vackar, Beek, Mayuzumi
en Benari. In één der serenades treedt
onze landgenote, de sopraan Erna
Spoorenberg, met twee Mozartaria's op.
Markant element in deze feestweken
vormen zeker de opvoeringen van Ber-
tolt Brechts „Heer Puntila und sein
Knecht Matti": zulks met muziek van
Paul Dessau en in een enscenering van
Horst Gnekov.
I Tijdens deze manifestaties organiseert
het conservatorium de gebruikelijke
meestercursussen: voor piano Geza An-
da, voor viool Wolfgang Schneiderhan,
voor cello en kamermuziek Enrico Mai-
nardi, voor zang Franziska Martiensen
en Paul Lohmann.
Iets bijzonders is dit jaar een Wag-
nerleergang, waarvan Martha Mödl, uit
Bayreuth welbekend, de leiding heeft.
En natuurlijk ontbreekt de naam
Claudio Monteverdi, vier eeuwen gele
den te Cremona geboren, ook in dit fes
tival niet: 'n compleet concert van gees
telijke en wereldlijke liederen wordt
aan hem gewijd.
„Goldfinger"-
meisje overleden
COÏMBRA, Portugal (AP) De Portu
gese politie heeft sectie gelast op het lijk
van een Icerling-aotrlce, die is overleden
na op het toneel te zijn verschenen be
dekt met een dikke laag goudverf. De
24 jaar oude Helena Agular is zondag
overleden na vijf dagen in coma gelegen
te hebben. Zij was ln allerijl naar het
ziekenhuis gebracht, omdat men een aan
val van leverontsteking vermoedde.
Helena speelde een rol in het stuk
„Zodra vijf Jaren voorbij zijn" van de
Spaanse schrijver Garcia Lorca. De Ar
gentijnse regisseur Victor Garcia had
haar opdracht gegeven als pop in een der
I scenes een dikke laag goudverf te dragen.
De dag voor de première in Lissabon,
twee weken geleden, zakte mej. Aguiar na
de generale repetitie ineen.
De artsen van het ziekenhuis te
Coïmbra weigeren zich over het geval uit
te laten „Wij hebben een ongewoon gro
te hoeveelheid urine ontdekt in het bloed
van andere actrices die tevoren dezelfde
rol gespeeld hebben, maar wij zullen eerst
I na de lijkschouwing de Juiste doods-
j oorzaak van mej Agular kennen", aldus
zei een woordvoerder voor het ziekenhuis^
Andromache met haar kind tegen
over Talthybios Trina Snijders
en Leo de Hartogh.
speeld door Anny de Lange, die haar rol
ln een beheerste stijl brengt. Dat maakt
aanvankelijk een wat koele, soms kille
indruk, maar in de climax breekt er zo
veel door aan ontroering en warmte, dat
het geheel van haar rol een boeiende
creatie is geworden. Er is verder een
heel mooie bijrol van Trins Snijders als
Andromache; Carl van der Plas geeft een
helder portret van Menelaos. een figuur
waarin hij nogal wat overgangen heeft
waar te maken. Leo de Hartogh. Do
van Stek en Paula Petri speelden ln
meer of mindere mate te gemakkelijk,
hetgeen oppervlakkigheid tot gevolg had.
tekst behandeling
Alle rollen en vooral de
het koor konden echter ln deze regieopvat
ting niet aan spel laten zien. wat er
het stuk aanwezig ls Joris Diels had geko
zen voor een gestileerde benadering. waar-
In hö de elementen uit het Griekse drama
»U zang en choreografie. Uet vervallen.
ROME (KNP) Dc Osservatore Ro
mano heeft zaterdag een telegram ge
publiceerd dat Paus Paulus aan kardi
naal Lercaro heeft gezonden en waarin
de Paus de kardinaal, die voorzitter is
van de raad voor de liturgie, prijst
voor zijn werk. De Osservatore voegt
aan de publikatie toe dat dit is gebeurd
„met betrekking tot betreurenswaardige
publikaties op liturgisch gebied".
Zoals bekend ls dezer dagen in Italië
rumoer ontstaan rond de publikatie van
«en fel tegen de liturgievernieuwing ge-
Leiding Nederlands
Begeleidingsorkest
AMSTERDAM (ANP) Tot opvol
ger van Louis Stoten, die met Ingang
van 1 april van dit jaar als muzikaal
leider by het Nederlands BegeleidingB-
orkeat ontslag heeft gevraagd, ls ln
deze functie Leo Driehuys benoemd, zo
dat, aldus een mededeling van de zyde
van de leiding van het orkest, de artis
tieke leiding voor de rest van dit seizoen
en de voorbereiding voor het komende
seizoen ls verzekerd. De heer Driehuys
biyft wèl als dirigent bij de Nederland-
es Radio Unie verbonden,
richt boek „De uiteengereten mantel
van Christus" van de schrijver Tito Ca-
sini. Het boek bevat een voorwoord van
kardinaal Bacci. Over de beschuldigin
gen aan het adres van kardinaal Lerca
ro was kardinaal Urbani, de voorzitter
van de Italiaanse bisschoppenconferen
tie zo verontwaardigd dat hij op de
jongste vergadering in Rome onder lui
de by val van zijn medebisschoppen te
gen de publikatie protesteerde.
Geestelijkheid en leken van Bologna,
waar kardinaal Lercaro aartsbisschop
is. hebben in een openlijke verklaring
Ln het plaatseiyke dagblad lAwenire
d"Italië ook tegen de publikatie gepro
testeerd. De verklaring in l Awenire is
door de pro-vicaris-generaal van Bologna,
de camerlengo van het domkapittel en
de voorzitter van de katholieke actie on
dertekend. Het is duidelijk aldus de ver
klaring, waarom het in dit boek gaat.
Het is een samenraapsel van de onzinni
ge beschuldigingen tegen de liturgieher
vorming. En alles komt neer op degene
die de raad voor de liturgische vernieu
wing leidt; kardinaal Lercaro. Maar niets
wordt gezegd over de eigen verantwoor
delijkheid van de bisschoppen, aldus de
verklaring, die nog zegt dat Casini blijk
geeft in het geheel niet op de hoogte te
zijn van de gang van zaken bij de litur
gievernieuwing «n da verantwoordelijk
heid ervoon.
omwille van de duideiykheid van de tekst-
Daar was kennelijk hard op gewerkt, mis
schien wel zo hard, dat hij er bloedeloos
en doods van is geworden. Door de stile
ring. die soms esthetisering werd. konden
de acteurs daar niet voldoende tegenover
stellen. De opvatting van Diels bleek direct
al in de proloog, toen hjj de twee goden
als marmeren, sprekende beelden op het
toneel liet staan, hetgeen nauwelijks..een
aanvaardbaar effect genoemd kan worden.
Hij had verder van elk realisme afgezien:
er was voor de vrouwen een eenheidskos
tuum, dat niet de indruk wekte gehavend
te zijn door de gevechten; er waren geen
lichteffecten gebruikt. behalve in
epiloog; verdere realistische details w
achterwege gelaten. Elke suggestie moest
uit de tekst en de daarin gelegde emotie
komen, wat niet haalbaar bleek.
Het decor dat Hep van Delft had ont-
worpen, bestond uit twee grote witte zij
vlakken en een reusachtige foto van een
paddestoelwolk by een atoomexplosie.
Het kleine podium, waarop veel personen
een plaats moesten vinden (een koor van
15 vrouwen), belemmerde de mogelijkhe
den voor de mise-en-scène ln niet geringe
mate.
Het indrukwekkende stuk van Eurlpide6
heeft daarmee een voorstelling gekregen,
die te kort schiet op het punt. waar zij
juist haar grootste kracht zoekt: de tekst.
Nu de spanningen, die 'n première veelal
beïnvloeden, achter de rug zijn. is het heel
goed denkbaar, dat de tekstbehandeling in
evenwicht komt, zodat de bedoelingen
Diels en zijn visie op het prachtige i
van Euripides beter tot hun recht zullen
komen.
„NOOIT VERGETEN
WAT OORLOG
BETEKENT"
WARSCHAU (ANP) Meer dan
honderdduizend belangstellenden, onder
wie vertegenwoordigers uit negentien
Europese landen, zijn gisteren ln de
Poolse plaats Oswiecim (Auschwitz) ge
tuige geweest van de onthulling van een
monument voor de slachtoffers van de
nazi's. Dit monument bestaat uit ver
scheidene bouwsels en heeft de vorm van
n sarcofaag.
Het staat tussen de ruïnes van de gas
kamers van het concentratiekamp, waar
miljoenen mensen uit 23 Europese lan
den zijn gedood.
De menigte werd toegesproken door de
voonnallge gevangene nr 62.933, nu de
Poolse premier Josef Cyrankiewicz. Op
de bijeenkomst werd een boodschap voor
alle volkeren aangenomen, waarin onder
meer wordt gezegd dat „het monument
voor de slachtoffers van het nazisme in
Oswiecim een waarschuwing voor d
levenden zal zijn laat men nooit ver
geten wat oorlog betekent, wat fascisme
is en hoe groot de tragedie is geweest van
de miljoenen slachtoffers van het fas
cisme".
De Poolse regering heeft voorts alle
slachtoffers van Auschwitz symbolisch
onderscheiden met het Grünwaldkruis
eerste graad. Een boord met een bas
reliëf van deze hoge militaire Poolse orde
en de tekst van het betrokken decreet
werd aan de voet van het monument ge
plaatst.
De stad Brzesce by Oswiecim werd zon
dag onderschelden met het Grünwaldkruis,
derde graad. De inwoners van dit mijn
stadje hebben destijds de gevangenen
geholpen met voedsel, medicijnen en by
ontvluchtingspogingen.
Aan het eind van de plechtigheid trok
een lange stoet familieleden van de
slachtoffers en andere aanwezigen langs
het monument, waarop bloemen en kran
sen werden gelegd.
Twee ontwerpen van de jonge Berlijnse modeontwerper Werner Machnik,
dezer dagen op een Berlijnse schroothoop te zien waren. Rechts een jasje
van nappa met pantalon van zwarte vos en links een pakje met een rok van
kamschatkavos.
AMSTERDAM (ANP) De Vietnam-
optocht, die zaterdag in Amsterdam
werd gehouden, ln niet bepaald rustig
verlopen. Op enkele punten ln de stad
ontstonden wanordelijkheden, waarbij de
politie flinke klappen heeft uitgedeeld
met de lange wapenstok. Er zjjn vier
arrestaties verricht.
Nadat de herdenking van de verzet
strijder Sneevliet in het gebouw Marcan-
ti in Amsterdam omstreeks vijf uur was
afgelopen, verzamelden zich de aanhan
gers van de actiegroep Vietnam, die
de demonstratie in aansluiting op de
herdenking had georganiseerd, voor het
gebouw. Nog voordat de stoet zich in
beweging zette, werd een groot span
doek met de titel „Johnson moordenaar"
door de politie in beslag genomen. De
jongeman, die het spandoek droeg werd
gearresteerd.
Toen de optocht het kruispunt Rozen
grachtMarnixstraat was genaderd,
werd de kop van de stoet door de be-
-reden politie uiteengeslagen, omdat men
ondanks herhaalde waarschuwingen
bleef roepen „Johnson moordenaar".
Hierby vielen enkele rake klappen. Het
verkeer, dat door de schermutselingen
werd opgehouden, begon een toetercon
cert.
De rest van de demonstranten kreeg
van de politie toestemming zijn tocht
voort te zetten onder voorwaarde, dat
de gewraakte woorden niet meer werden
geroepen.
Op de Dam gekomen kwam het op
nieuw tot een handgemeen met de po-
Picasso zorgt
voor record
AMSTERDAM (ANP) De Picasso-
tentoonstelling in het Stedelijk Museum
in Amsterdam heeft een record aantal
bezoekers getrokken. Vrijdagmiddag
werd de 118.266e bezoeker persoonlijk
door de directeur van het museum, mr.
E. L. L. de Wilde, ontvangen. Het was
de 23-jarige mej. M. van Nispen, lerares
Frans aan het Sancti Alberti-gymnasium
te Zenderen in Overijsel. Zij bezocht de
expositie als begeleidster van de drie
hoogste klassen van deze school.
Mr. de Wilde overhandigde haar
een grote bos tulpen, een jaarabonne
ment op het Stedelijk Museum en het
boek Picasso" van prof. dr. H. L. C.
Jaffé.
Het record-aantal bezoekers stond tot
nu toe op naam van de tentoonstelling
„Family of Man", die in 1956 118.265
belangstellenden trok.
Als Promenadeconcert stond
het optreden van het Rotter
dams Philharmonisch Orkest
onder leiding van Franz-Paul
Decker zaterdagavond in De
Doelen geannonceerd. In feite
had het weinig met een mani
festatie van deze aard,
deze vot
auditorium geen enkele moge
lijkheid zich actief
ling8instrumenten, (twee van
de gebruikelijke, snel om te
stemmen pedaalpauken, twee
hoge pauken en één lage pauk)
om de stryd aan te binden of.
zo ge wilt, gesprekken te gaan
voeren met een orkest, bestaan-
de uit dubbelhout, drievoudig
■m te maken: het bood koper, vier hoorns, tuba, slag-
hef zeer uitgebreide werk en strijkers.
Dat tykt allemaal nogal la
waaierig: wat het ln feite niet
was, althans lang niet attyd.
En het publiek, voor zover
nodig, werd bevrijd van de
waan, dat men op pauken
slaat; Werner Tharichen voor
noemd speelde erop, speelde
ermee, zo nu en dan kregen we
zelfs het Idee, dat hij ertegen
knipoogde om ze subtiel en
toob klankvol te laten reage-
Maar wel was het programma
van een bijzonder karakter:
Stelt u zich voor een concert
voor pauken en orkest, waarin
de solist-componist Werner
Tharichen, lid van de Berliner
Philharmoniker zich liet om
geven door vyf van zijn llevo-
Spel voor oor en oog: doch niet
louter en alleen een circusnum
mer.' Want er klonk ook nog
muziek, echte muziek, die hoe
wel te iang durend, fragmenten
bevatte, getuigend van werke
lijke inspiratie: men kan zich
voorstellen, dat de hoorders na
afloop uiterst geestdriftig ge
stemd waren.
Er werd nog iets aparts op
<3eze zaterdagavond geoffreerd:
in de vorm van Mozarts Hoorn
concert in D K.V. 412; 1782),
gespeeld door de eerste man uit
het orkest: Piet Goudriaan. Die
deed zulks kundig, doch ietwat
nerveus, waardoor zyn voor
dracht te schools ward. Wellicht
was hy onder de Indruk van
zijn Weense collega, de hoornist
Ignaz Leutgeb. Kaashandelaar
van professie, doch bekwaam
instrumentalist, wie de meester
ook dit Concert één uit de
reeks van vier heeft opge
dragen. Arme duivel, die zich
van Wolfgang Amadeus alles
moest laten welgevallen.
„Wolfgang Amadé Mozart
heeft zich over Leutgeb, ezel, os
en idioot, ontfermd te Wenen
op £7 mei 1783
Dat stond op de titelpagina
van het tweede concert. En bij
het door Piet Goudriaan ver
tolkte schreef hij tussen de
notenbalken allerlei ruige grap
jes, niet direct geschikt om
het minderwaardigheidsbesef
van zijn solist-slachtoffer weg
te werken
Zo'n programma had ons,
hoorders, nu eens op een
„promenadeconcert" geschon
ken moeten worden: dat was
beter geweest dan de (ver
keerde) inlichtingen, die we
nu kregen.
Mozart en Tharichen, ze wer
den omiyst door Tsjaikovski's
verrukkelijke balletsuite De
Notenkraker ter ene, door
Haydns 80e Symfonie in d
(17831784) ter andere zyde.
Een heel byzondere, heel
aparte Haydnexperimente
rend, waardoor men probeer
sels hoorde, die zich, enkele
jaren later tot elementen van
grote schoonheid zouden ont
wikkelen. B, R.
litie. Enkele demonstranten verliete
plotseling de groep en bestormden he|
monument. Zy werden terstond
derd. Drie personen werden n
heftig handgemeen met de politie
arresteerd.
Toen de onlusten op de Dam uitbral
ken, kwam plotseling een grote groei
politiemannen te voorschijn, die acht*
het gebouw van de Bijenkorf verdel
opgesteld. Mede door hun hul
het plein binnen enkele ogenblikkf
weer rustig. De laatste etappe van
Vietnamdemonstratie verliep zonder
dere moeilijkheden.
In New-York is zaterdag de groots
vredesbetoging gehouden die ooit in
V.S. heeft plaats gehad. De schatting!
het aantal deelnemers die pleitt*
vrede in Vietnam, liepen aanvanhi
lijk uiteen van 125.000 tot 200.000, aat M
zienlijk minder dan de aanvankelijk
verwaehtiiyjen waarin was gesprokt
van 400.000 tot een half miljoen deel
Tezelfdertijd namen aan de ar
dere kant van de VS ruim 30.000 mens
deel aan een soortgelijke demonstratie
San Francisco. De massabetoging
New-York stond onder leiding van
Martin Luther King.
m 111
Hoog peil op
studenten
muziekconcours
(Van onze correspondent)
NIJMEGEN In de concertzaal
de „Vereeniging" ls zaterdag het StudcD
ten Muziekconcours afgesloten met
slotconcert door het Nijmeegs studenten
orkest Collegium Carolinum onder lei din
van dr. B. Kahmann met Partita ln moe
antichi van Herman Strategier. Eerdf
waren de onderdelen voor een concour
voor pianisten, koren en orkesten ofgt
werkt.
Bij de pianisten speelden 13 deelneme:
twee werken uit verschillende stijlperic m
den, waaronder een werk uit de roman jj
tiek. Voor de tweede achtereenvolgend M
keer was de eerste prijs voor R. Maar
tense uit Amsterdam, die de wisselprr
kreeg. De volgende plaatsen waren vr>: M
K. Leenders uit Amsterdam, A. Koop d
mans en mevrouw Plug-Berkovitz, beide Ij-
uit Leiden. Juryvoorzitter Gerard Hengf a
veld merkte bij de prijsuitreiking op, n
op een zeer hoog peil was gespeeld, gezie
het feit, dat studenten aan een conse:
vatorium waren uitgesloten van deelnam lis
en het hier dus in feite om amateurs gtai
Bij de koren en orkesten eindigde 1
de 12 deelnemende verenigingen N
Utrechts Koor en Orkest met koren i
de „Hohe Messe" van Bach op de eerf
plaats. Bij het onderdeel koor a capel
won het Nijmeegs studentenkoor „Dr, A
phons Diepenbrock", terwijl de wiseslpri
voor het meest originele programmaonder
deel voor 't katholieke studentenkoor E
der uit Delft was. Na het slotconcert trs
den de diverse winnaars op, waarna li ru
concours werd gesloten met de Liebe; 11
liederwalzer van Brahms, uitgevoerd d»
het Nijmeegs studentenkoor „Dr. Alphon
Diepenbrock", onder directie van
Kahmann.
Nationaal Ballet
LISSABON (AP) Alle bladen
Lissabon prezen de eerste uitvoer: e
van het Nationaal Ballet uit Nederlan J
die vrijdag in het Sao Carlos Theat
heeft plaatsgevonden. „Wat wy gezi' v
hebben is voldoende bewijs, dat het bt -
let in enkele jaren een waarlijk lntei
nationaal niveau heeft bereikt", schre
„Diaro de Noticias". „De voorstelll'
van het Nationaal Ballet uit Neder!
was een gebeurtenis, die op hoog an
tiek peil stond", aldus „O Seculo".
critici wa n één in een hun lof
de directrice van het ballet, Sonja G«
kei en de dansers David Holmes, Ar.'
Maria Holmes, Olga de Haas en Sim