9e£eidóeGotFïa/nt
„Een schaduw op de wolken"...
Bezinning
tot behoud
nodig
wereld
Documentaire over het luchtschip
6 mei 1937
Ondergang
van de
Hindenburg
Voor Horeca
weinig
perspectief
RADIO VANAVOND
.Das Kom(m)ödchen" twintig jaar
Beroemd cabaretgezelschap
begon in Düsseldorfse ruïne
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
WOENSDAG 12 APRIL 1967
Gekortwiekte liturgie
i de Adelbertverenlglng de staf
gebroken over de negatieve kant van litur
gische vernieuwingen. Jan Nieuwenhuls is
van de generatie van vóór 1940, zelfs van
vóór 191Ö; in de eerste opwelling van zijn
gedachten zal menigeen dan ook wel Nieu
wenhuls' kritiek doodverven als het be
grijpelijke heimwee van een oudere naar
vroeger. We vragen niettemin, of een deel
van het vonnis dat Nieuwenhuls uit
spreekt, ook niet door een groot deel van
de jongere generaties zal worden onder
schreven. Zo al vandaag niet, dan toch
misschien morgen.
Over de schuldvraag van net radicalis
me waarmee thans een groot deel van de
oude liturgische vormen wordt „weggezui
verd", is Jan Nieuwenhuls heel duidelijk:
de Kerk in Nederland heeft de vervreem
ding sterk in de hand gewerkt door de
zin en betekennis van de liturgie in het
vage te laten, door na te laten de gelovi
gen ervan te overtuigen dat de vorm een
inhoud had. ook voor de mensen persoon
lijk.
Als reactie hierop wordt de oude litur
gie nu geheel losgelaten en verminkt.
Nieuwenhuls oordeelt over de nieuwe litur
gie nard, te hard zelfs, bijvoorbeeld wan
neer hij schrijft. „De celebrerende pries
ter achter zijn spichtig lessenaartje moet
ons als een schoolmeester voor de klas
uit de schipbreuk redden. Hij zingt zün
liedjes voor de luidspreker waarmee onge
veer de stijl van de nachtkroeg is bereikt-
Hij zemelt aan ons hoofd met banale bur
gerlijke praatjes als: ik heet u allen wel
kom. of: ik wens u een prettige zondag".
Dat het anders en beter kan bewijst de
praktijk in menig parochiekerk (om over
de categorale zielzorgpraktijk maar te
zwijgen). Maar wel heeft Nieuwenhuls ge
lijk dat de vormenspraak van de eredienst
een verworvenheid is van de cultuur, be
vrucht door een godsdienstig élan: dat
wie de oereymbolen afwijst, zich wel af
moet vragen of hij ln etaat is iets te
scheppen dat het verworpene in adel.
waardigheid en uitdrukkingskracht ook
ar enigszins nabij komt. Vooral omdat
en terecht gooit Nieuwenhuls o.i. dit
hoge woord eruit met het verwerpen
ui vormen vaak een wegvallen van geloof
:paard gaat.
De liturgische vernieuwing heeft in Ne
derland goede veranderingen ingevoerd;
Jan Nieuwenhuls erkent het maar in wat
mildere bewoordingen stelt hij terecht
de vraag af er niet meer bereikt had
kunnen worden, wanneer met het woord
„eigentijds" wat voorzichtiger was om
gesprongen. Wanneer in de eredienst
„het uitgangspunt niet te eenzijdig van
het theocentrlsche naar het antropocen
trische" was verlegd.
We willen hier nog aan toevoegen, dat
de liturgie wat haar relatie tot de cultuur
verschijnselen betreft, bloot staat aan de
zelfde risico's die radicalisme in andere
cultuursectoren (onderwijs, mode, kunst)
met zich mee brengt.. De maatschappelijk
ontwikkeling drijft de cultuur voort, in
plaats van dat de cultuur de maatschap
pelijke ontwikkeling beslissend beïnvloedt.
Men weet geen raad meer met datgene
wat gisteren een mens gelukkig of onge
lukkig maakte; men streeft naar efficien
cy en rekent dan uit, dat nieuwbouw goed
koper is en minder moeite kost dan her
stel en aanpassing van het goed van gis-
De volgende generatie zit dan wel weer
met brokstukken, maar die kunnen mis
schien wel gelijmd worden. Jan Nieuwen
huls zegt het spitsvondig op de volgende
manier: „De kostbaarheden die we had
den moeten bewaren, leveren we uit aar
het onberekenbare voor-en-tegen van de
menselijke ongedurigheid
En dan wordt op de duur het doel
het experiment: experimenteren. Een niet
zo'n klein deel van de goegemeente heeft
dat nu al ln de gaten.
•s-HERTOGENBOSCH (ANP) De
Nederlandse bond van horeca en aan
verwante bedrijven (Hoera) houdt een
driedaags congres, tevens algemene ver
gadering ln 's-Hertogenbosch. De voor
zitter van Hoera, de heer J. Weeter-
hoven, zag voor het lopende jaar weinig
optimistische perspectieven voor omzet-
verhoging in het horecabedrijf, omdat
dit meer dan welk ander bderjjf gevoelig
ls voor de neergang van de conjunctuur.
Hij waarschuwde tegen verdere prijs
verhoging, waardoor de kip die de gou
den eieren legt, wel eens zou kunnen
worden geslacht. Om de eisen en de
smaak van het hedendaagse publiek te
kunnen Jjijtyouden .zijp grqte. investerin
gen nodig. De heer Westerhoven maan
de echter to^ matigheid b$ het rpoderni-
seren van de aankleding der bedrijven:
zowel de Nederlander als de buiten
landse toerist zoekt Immers graag de
kleinere sfeervolle intieme zaken op. Hij
betreurde het dat niet meer horecabe-
dryven profiteren van de mogelijkheden,
die het ontwikkelings- en saneringsfonds
biedt. De heer Westerhoven gaf uiting
aan de verontrusting die ln deze bedrijfs
tak heerst over het toenemende aantal
parochie- en dorpshulzen, die in feite
horecabedrijven zijn, doch echter geëx
ploiteerd worden door mensen zonder
papieren en vakkennis. De secretaris,
mr. J. Gravesteijn, wees in zijn jaar
verslag op de houding van de meeste
Kamers van Koophandel, die halsstarrig
weigeren vertegenwoordigers van het
horecabedrijf als lid toe te laten. Mocht
in deze houding geen verandering ko
men, dan zal Hoera zich daartegen met
kracht te weer gaan stellen, aldus de
heer Gravesteijn.
ADVERTENTIE
Nieuwe gebouw
opleiding hogere
politieambtenaren
APELDOORN (ANP) In de bossen
bij Apeldoorn ls het nieuwe gebouw ver
rezen, dat onderdak biedt aan het rijks
instituut tot opleiding van hogere poli
tieambtenaren da' tot dusver ln Hilver
sum was gehuisvest. De 104 leerlingen
hebben het complex reeds betrokken.
Het is mogelijk om het complex zo
nodig uit te breiden. Het gebouw heeft
inclusief de technische installaties vier
miljoen gulden gekost.
De opleiding tot ambtenaar van ge
meentepolitie en van het korps rijkspo
litie boven de rang van adjudant ge
schiedt aan dit instituut, dat 'n leergang
van drie jaar heeft. Er bestaan plannen
om te komen tot een opleiding van 4
jaar, waaronder een jaar in de praktijk
door te brengen.
KARDINAAL ALFRINK:
Probleem van
rechtvaardige
oorlog
„Bezinning,
*n politieke
wereld de
i staan en
NIJMEGEN (KNP)
wetenschappelijk onderzoek
activiteit zijn nodig, wil de
situatie overleven waarvoor w
die ln de nabije toekomst naar alle waar
schijnlijkheid zal verslechteren". Dit ver
klaarde vanochtend kardinaal Alfrink in
Nijmegen, waar hij de.internationale con
ferentie opende, die onder grote Inter
nationale belangstelling gehouden wordt
onder auspiciën van het studiecentrum
voor vredesvraagstukken van de katho
lieke universiteit van Nijmegen.
Drie dagen zullen geleerden uit Europa
en de V. S. het studiethema „Vrede en
rechtvaardigheid" belichten. Het thema
Kerkelijke dienst
voor toerisme
DEN HAAG (KNP) De laatste ja
ren 'dijkt steeds duidelijker dat een gro
tere samenwerking van allen, die zich
kerkelijk met het toerisme bezig hou
den, vereist is. Daarom hebben een aan
tal deskundigen, na uitvoerig beraad en
met toestemming van de aartsbisschop,
een contactcentrum opgericht. Leider
daarvan ls pastoor A. A. Rubrech uit
Puttten.
De concrete opdracht van dit contact
centrum is aan al degenen, die het toe
risme vanuit kerkelijk en maatschap
pelijk standpunt behartigen, achtergrond
inlichtingen te verstrekken. Zeer in het
bijzonder gaat het erom inlichtingen te
geven aan priesters en leken wat zij
op hun terrein kunnen doen om de Kerk
aanwezig te doen zijn ln de milieus,
waar de mens zijn recreatie zoekt.
Op 6 mei 1937 zou Duitslands trots, hi
luchtschip „Hindenburg" afmeren oi
het vliegveld Lakehurst in de V.S. n:
een geslaagde overtocht over de Al
lantische Oceaan, een overtocht d:
ruim 84 uur in beslag had genome
Aan boord waren 97 mensen.
Op Lakehurst stonden reporter Herbert
Morrison en de technicus Charlie Nehl-
sen gereed om de aankomst van het
luchtschip voor de radioluisteraars te
verslaan. Ze waren al in de vroege
morgenuren aanwezig. Maar het duur
de nog enkele uren voor de Hinden
burg in zicht kwam. Toen het zover
was, werd het afmeren uitgesteld om
dat het weer roet in het eten gooide.
Pas tegen zeven uur 's avonds besloot
kapitein Pruss zijn luchtschip aan de
mast te laten bevestigen. Tweehon
derdvijftig man grondpersoneel ging
de landingskabels verankeren. Nog
geen minuut later stond het luchtschip
in brand. Tweeëntwintig bemannings
leden, dertien passagiers en een lid
NEDERLAND I
STER
Reclameuitzendingen
om 18.55, 19.56 en 20.16
NTS
18.45 uur:
Plpo de clown
18.50 uur;
Nieuw6 in het kort
19.00 uur:
Mona <t.v.-6erie
19.25 uur:
Amsterdam bouwt een
weg door het IJ,
documentaire
19.43 uur:
Het muzikale varken,
tekenfilm
19.51 uur:
Uitzending Stichting
Socutera
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Zendtijd Politieke
Partijen (PSP)
22.30 uur:
John Wiliams, muzikaa.
programma
22.45 uur:
Tweede Journaal
22.50 uur:
Sluiting
NEDERLAND II
STER
Reclameuitzendingen
om 20.01 en 22.10 uur)
Nieuw* in hert kort
AVRO
20.05 uurt
Het Medium, opera
21.00 uur:
Een schaduw op de
wolken, documentaire
21.55 uur:
ïdrtA kleine Nachtmuali.,
ernstige muziek
NT8
22.15 uuri
Tweede journaal
TELEAO
22.80 uurt
De detallltet als onder
nemer (9)
23.00 uurt
Sluiting
HILVERSUM I
HILVERSUM II
20.05—21.05 uur:
Stereo-concert door het
Omroeporkest
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM I: 7.00, 8.0
11.00, 13.00, 16.00, 18.00,
20.00, 22.30, 23.55
HILVERSUM II:
7.30. 8.00, 8.30, 12.30, 1
22.30, 23.55
HILVERSUM III:
heel uur vanaf 9.00
van het grondpersoneel van Lakehurst
vonden de dood in de vlammen.
Deze ramp betekende ook het einde
van het luchtschip als vervoermiddel.
De BBC-tv-reportage die de AVRO
vanavond uitzendt, schetst de ontwik
keling van het luchtschip, waartoe de
eerste stoot werd gegeven door de
Duitse graaf Von Zeppelin. Het oogge-
Radioprogramma
6 mei 1937, 19.00 uur: De Hinden
burg vliegt bij het afmeren op
Lakehurst (V.S.) in brand.
Zesendertig doden.
tuigeverslag, dat reporter Morrison ^^VEI^UM ln(*02 J0_~I4YA^;,1
van de ondergang van de Hindenburg
gaf is in de documentaire opgenomen. ensemble (stereo), 19.30 i
Ned. II, 21.00 uur.
HEDENAVOND
van de conferentie is gekozen ln aanslui
ting op de gedachte geuit tijdens het
tweede Vaticaans concilie dat de theorie
van de rechtvaardige oorlog geen afdoen
de antwoord meer geeft op de hedendaag
se problemen van een moderne oorlog.
Kardinaal Alfrink had dit thema in
zijn openingsrede tot de zijne gemaakt.
Hij zette uiteen hoe de recente wereld
ontwikkeling dwingt tot een nieuwe be
zinning op de „welgevestigde leer, dat de
vrede het werk is van de rechtvaardig
heid". „De huidige situatie herinnert ons
n", zo zei hij, „dat rechtvaardigheid
niet beschouwd kan worden als een mono
polistisch en statisch begrip. Onze opvat
tingen daarover moeten buigzaam zijn en
zich aanpassen aan de steeds wisselende
levensomstandigheden. Anders wordt een
vreedzame verandering onmogelijk en
gaat de geschiedenis haar gang door re
volutie en oorlog".
Uitdrukkelijk stelde kardinaal Alfrink.
dat voor de vestiging van rechtvaardig
heid ln de wereld minstens een minimum
aan vreedzame coëxistentie gehandhaafd
blijft. Dit legt de landen de plicht op dat
zij afzien van geweld in hun buitenland
se politiek en dat zij de oorlog uitbannen
Deze plicht spruit niet alleen voort uit,
hun verantwoordelijkheid voor de Inter
nationale veiligheid maar ook voor sociale
rechtvaardigheid.
Kardinaal Alfrink ging in op de ont
wikkeling ln het denken in de Kerk er
erbuiten over de zogenaamde recht
vaardige oorlog. Hij merkte op, dat er
redenen zijn om aan te nemen, dat het
tegenwoordige machtsevenwicht een betere
garantie is voor de veiligheid dan vroeger,
maar dat het op de lange duur toch geen
betrouwbare garantie is. Bovendien is het
ln strijd met de menselijke waardigheid.
Hij zei hierover om: „Wij hebben
nog steeds wapens nodig om de inter
nationale veiligheid te garanderen, maar
tegelijkertijd moeten wij bedenken dat
wij slechts een effectief gebruik kunnen
maken van hun Integrerende functie,
wanneer wij de moed hebben ze funda
menteel te wantrouwen voor wat betreft
hun geschiktheid om de vrede te hand
haven en wanneer wij werken aan de
afschaffing der bewapening".
Jazz-orkest, 23.55 1
(Van onze correspondent Jan Bouioer)
DUSSELDORF In Düsseldorf heeft het oudste
Westduitse cabaretgezelschap „Das Kom(m)ödchen'
zijn 20-jarig bestaan gevierd. Op 29 maart 1947
het in de Hunsrückenstrasze in een pand, dat van
bomaanvallen nog enigszins verschoond was geble-
met zijn voorstellingen. Inmiddels is het pand
taureerd. „Das Kom(m)ödchen" een woords
Een voorloper van „Das Kom(m)öd- T
chen" was het cabaret „Wascheleine", I j
dat in het „Jagerhaus" aan de Stau-
fenplatz in Düsseldorf speelde. Dat was
ffit "rihoN
teren. De „waslijn" brak na kórte tijd.
Lore Loréntz zat aan de kaSsa en veF-'
kocht per avond soms acht of tien
toegangskaarten. En aangezien de
„Wëscheleine" geen vrouwelijke ster 5?
had, hielp zij ook een beetje mee op
het toneel. Zo kwam Lore Lorentz bij
het cabaret. Toen schreven de nog
zeer kleine Duitse kranten al, dat het
programma van de „Wèlscheleine" niet
veel waard was, maar dat in het gezel
schap een Jongedame optrad, die voor
de toekomst veel beloofde.
Lore en Kay Lorentz stammen belden
uit Jena, in de huidige oostzone van
Duitsland. Beiden waren gehuwde
studenten aan de universiteit van
Jena. De opperbevelhebber van de
Sovjetrussische troepen ln de Russische
bezettingszone schrapte echter hun
van „kleine commode" en „komedie" speelt nog
altijd in de Hunsrückenstrasze. Medio van deze maand
uist het gezelschap naar de nieuwe Düsseldorfse
Chef van het cabaretgezelschap, dat
voorstellingen in het buitenland
ook wel het meest bekende West-
is nog altijd Kay Lorentz. Ster van
zijn vrouw, Lore Lorentz.
(298 m) NCRV: 18.00 Tijd
19.45 Wereldpanorama, 18.55 Gram., 20.05
Klass. muziek, 21.05 Klankbeeld, 21.35 Caba
ret, 22.15 Lezing, 22.30 Nieuws, 22.40 Geeste
lijke liederen, 22.55 Pedagogische etherleer
gang, 23.15 Platennleuwa (stereo), 23.55 Nws.
VERONICA (192 m) 18.00 Jukebox, 19.00
Joost mag het weten, 20.00 Klassiek verzoek,
22.30 Alle remmen los, 24.00-1.00 Gevarieerd.
BRUSSEL Ned. (324 m) 18.00 Nieuws, 18.50
Sport, 19.40 Latijns-Amerikaanse muziek, 20.00
Operettemuziek, 21.28 Lichte muziek.
DONDERDAG
HILVERSUM I (402 m) AVRO: 7.00 Nieuws,
7.10 Ochtendgymn., 7.20 Gram., 8.00 Nieuws,
groenteman), 8.50
10.00 Voor de kleu-
1 tuinbouw, 12.30 Orkestmuziek,romantische
12.50 Draaiorgelmuzlek,
Journaal, 13.30 Engelse en
Kerkorgelconcert, 14.15 Voordracht, 14.35 De
horizon voorbij, 15.00 Voor de zieken, 16.00
Nieuws, 16.02 Gevar. progr., 17.00 v.d. Jeugd.
HILVERSUM II (298 m) KRO: 7.00 Nieuw
7,15 Gram. muziek en praatje, 8.00 Nieuw
8.10 Gram. (stereo), 8.30 Nieuws, 8.32 Vot
de hulsvrouw, 9.40 Schoolradio, 10.00 Gram.,
11.00 Voor de zieken; VPRO: 11.30 Lezing.
11.45 Steeksgewljs (Alkmaar), 12.27 Land- en
tuinbouw, 12.30 Nieuws, actual., 13.05 Klass.
gram. muziek, 13.45 Voor de vrouw, 14,15
Muzikale lezing, 15.15 Voor de vrouw: NCRV:
15.45 Walsmuziek (stereo); 16.00 Bljbeloverd
16.30 Klass. klavecimbelmuzlek, 17.00 Voor c
j ■"'--•nrzang, 17.30 Gram. (stereo),
17.50 Klass. en mod. muziek
HILVERSUM ni (240 m en
NCRV: 9.00 Nws, 9.02 Lichte
j langspeelplaten.
2 Muziek bü de ko«le, 12.01
reportages t..
ïl muziek, 13.00 Nieuws, 13.02 Top Twintig,
14.OO Nieuws, 14.02 Instrumentaal allerlei (gr
KRO: 15.00 Nieuws, actual., 15.05 Chansons,
16.00 Nieuws en actual., 16.05 lORRRrrr
tienershow. 17.00 Nieuws, actual., 17.05—18 00
Verzoekplatenprogramma.
VERONICA (192 m) - 7.00 Ook goelemorgen,
9.00 Muziek terwijl u werkt, 10.00 Koffietltd,
11.00 Kookpunt, 12.00 Muziek bij de lunch,
14.00 Van concertzaal tot Jukebox, 15.00 Micro
sol, 18.00 Donderdagmiddagparade, 17.00 Ge-
var. muziek met o.a. Teenbeatclub.
BRUSSEL Ned. (324 m) 12.00 Nieuws, 12.03
Lichte muziek^ 13.20 Tafelmuzlek. 15.30 Elgen-
est- T.v.-optreden
van gitarist
John Williams
Lore Lorentz, medeoprichtster van
het nu twintig jaar oude ,fiom(m)öd-
chen" en nog steeds de ster van het
gezelschap.
Klacht NTS-
journalist naar
proc.-generaal
AMSTERDAM (ANP) - De klacht die
de NTS-journalist Wiebo van der Lin
den bü de officier van justitie te Am
sterdam heeft Ingediend over hel optre
den van de marechaussee tegen hem. zal
worden doorgezonden naar de procureur-
generaal en fungerend directeur van po
litie in Amsterdam, mr. M. H. Gelinck.
De officier van justitie. mr J. F Hart
suiker, deelde mee dat hij omdat het
hier militairen betreft hoewel dienst
doend als bijstand voor de gemeente
politie
.oegelaten stu-
nog 386
burgerlijke af
komst, die op de Friedrich Schlller-
untveraiteit plaats moesten maken voor
de zonen van arbeiders en boeren.
Net op dat moment kreeg Kay Lorentz
een brief van een schoolvriend uit
Düsseldorf, die vroeg of hij wilde mee
doen aan een cabaretgezelschap. Kay
en Lore vertrokken naar de westelijke
bezettingszones van Duitsland, wat
toen nog afgezien van de fysieke
inspanning zonder meer mogelijk
Na de mislukking met de „Wasche
leine" besloten Kay en Lore Lorentz
het met een eigen cabaretgezelschap te
proberen. Dit was hun alleen maar
mogeiyk dank zy de hulp van „Fatty",
destijds een kroegbaas die zich byzon-
der interesseerde voor het lot van
jonge kunstenaars. Hij beloofde zich
om de „business"-kant van de onder
neming te bekommeren en bood Kay
Lore een ruïnepand aan tegenover zijn
kroeg, die „atelier" heette.
Kay en Lore reisden op een kolentreln
naar München en verkochten hun
waardevolste bezit op de zwarte markt,
waar vele Amerikaanse soldaten op
koopjes uit waren. Dat was een
„Leica"-camera, die 30.000 Ryksmark
opbracht. Dat werd het stamkapitaal
van „Das Kom(m)ödchen".
Het geld werd gebruikt om de ruïne
enigszins op te kalefateren. Op 29
maart 1947 opende „Das Kom(m)öd-
chen" met een programma, dat tot
titel had „Positiv dagegen!".
De teksten stamden van Kay en Lore
Lorentz en de Düsseldorfse journalist
Bert Markus. De cabaretier Werner
Vielhaber, die in dit eerste programma
meespeelde, behoort ook nu nog tot
het gezelschap.
Tot het succes van „Das Kom(m)öd-
chen" heeft ongetwijfeld het feit bij
gedragen, dat een ware „cabaretgolf"
over het publiek stroomde. Dit had
sinds de komst van de nazi's de luxe
niet meer gekend te kunnen zeggen,
wat men wilde. Het publiek kon zich
in het cabaret gewoon uitleven en nam
het op de koop toe, dat het zelf ook
in de maling werd genomen. In de
jaren sindR 1947 vierde het politieke
cabaret „Das Kom(m)ödchen"
noemt zich nog altijd „literair caba
ret" triomfen. Het kwam ook uit
zyn kelders en trad op voor radio en
televisie en maakte reizen naar het
buitenland. „Das Kom(m)ödchen" is
met zeer veel succes overigens
ook opgetreden in New-York, waar
men deze vorm van „amusement"
helemaal niet kent.
Het Westduitse cabaret heeft ook zeer
veel jonge toeschouwers gewonnen, die
er een belangryke zuil In zien van de
l vrijheid van meningsuiting. Nooit is de
^verontwaardiging in West-Duitsland
roter dan wanneer de autoriteiten zich
F gedwongen zien tegen een cabaret-
F gezelschap op te treden.
"Dit is iri al die jaren niet gebeurd. Wel
hebben televisieomroepen geweigerd
live-uitzendingen vdn beroemde caba
retgezelschappen o.m. van de
„Lach- und Schiessgesellschaft" in
München te riskeren. Dit wordt
gezien als een inbreuk op de algemene
vrijheden in het land, waarmede een
radio- en televisieomroep haar popula
riteit op het spel zet.
Vroeger was Berlijn het centrum van
het Duitse politieke cabaret. Nu heeft
het zich over heel West-Duitsland ver
spreid. Berlijnse gezelschappen zyn de
„Stachelsschweine" en de Insularenn-
sulander'.' In Düseldorf is „Das-20-
jarige-Kom(m)ödchen", in Keulen het
„Senftöpfchen", in Frankfurt „Die
Maininger" en in München de „Lach-
und Schiessgesellschaft". Nog vele
der Westduitse steden hebben cabaret- -p* 7 "D "D 1
gezelschappen, die het echter niet tot JjOV S -t*l£ JDcUlQ
In het kader van de eerie programma'
De NTS zehdt vanavond de eerste af-
leyering uit van eep tweetal opnamen
van de beroemde gitarist John Wil
liams. Deze in 1941 in Australië gebo
ren musicus, maakte in 1948 in Londen
zijn debuut. Al spoedig kreeg hij de
faam een der beste gitaristen ter we
reld te zijn. Hij maakte tournees door
de Sovjet-Unie, de Verenigde Staten
en Japan. In het najaar van 1966 be
zocht hij ook ons land. Tijdens dit kor
te verblijf maakte de NTS de twee tv-
opnamen.' Het eerste programma bevat
klassieke muziek met werken van
Praetorius, Joh. S. Bach en Paganini.
Op 28 mei volgt de uitzending van het
tweede pgrogramma.
:ÏI Jazzconcert door
diezelfde roem hebben gebracht, doch
vaak niet minder pregnant zijn. De
buitenlander benydt weel W.-Duitsland
om zijn politieke cabaret. Deze nijd is
op zijn plaats. En dat het politieke
cabaret zo'n enorme vlucht heeft ge
nomen en ook succes in "de breedte
heeft gehad is niet in de laatste
plaats te danken aan de ondernemings
lust en het doorzettingsvermogen van
Kay en Lore Lorentz, die in geen
nationale „Who is who" ontbreken.
die de VARA vanuit Enschede uitzendt
of in Enschede opneemt, is voor van
avond een concert geprogrammeerd,
dat wordt gegeven door Boy's Big
Band, onder leiding van Theo Loeven-
die. Dit jazzconcert werd enige dagen
eerder opgenomen in de Twentse
Schouwburg in Enschede.
Hilv, I, 23.30 uur.
Nadat de beroemde Franse schrijfster
niet bevoegd is tot het Instel- Colette op een liefdadlgheidsfancyfair
len van een strafvervolging. De procu- reeds na verloop van korte tijd alle ar-
reur-generaal zal beslissen aan wie het tikelen uit haar stalletje had verkocht,
onderzoek zal worden opgedragen. Dit verzocht de te Parijs vertoevende Ame-
kan zUn de ryksrecherche. Ook kan de rikaanse hotelkonina Hilton haar om een
klacht worden doorgezonden naar de autogram. Madame Colette maakte van
uditeur-milltair bij de krygsraad. deze gelegenheid gebruik om op haar vi-
Tijdens ongeregeldheden ln de omgeving sitekaartje te schrijven: .Hartelijk dank
van het Spul zaterdagavond, gaf de heer u0or uw milde gift van duizend dollar,
Van der Linden aanwijzingen voor het Sidonie Gabriele Colette". Hilton toonde
maken van opnamen voor het NTS- zich zeer sportief. Hij aarzelde geen
journaal. Hy kreeg toen klappen van de ogenblik en ruilde het autogram tegen
marechaussee, die hem een hersen- een cheque van dit bedrag. Maar hij Het
schudding bezorgden, het tegelijk rondbazuinen.
Werner Vielhaber (links) en Ernst Hilbichmedewerkers
groep. Vielhaber is met Kay en Lore Lorentz een vc
het eerste uui\
De moeilijkheden ln de Nederlandse
textielindustrie wegen zwaar in
t.v.-programma's. Gisteren leverden
ze een sombere Inzet op van Mies-en
scène (uit textielhoofdstad Enschede)
en ook Achter het Nieuws deed weer
noodlotszwaar over hetzelfde pro
bleem. Het gaat vrijwel elke avond
Misschien terecht; die nare berichten
van bedrijfssluitingen en ontslagen
z|jn tenslotte belangrijk nieuws. Maar
we vragen ons toch af of het wel goed
is dat de t.v. op deze manier een soort
van crisisstemming gaat suggereren.
Immers: deze avond-aan-avond her
haalde berichten van ontslagen
economische onzekerheid wekken
stemming van: dat kan my morgen
óók gebeuren, ik moet zorgen voor 'n
appeltje voor die dorst van morgen.
Gevolg: een door de publiciteit uitge
lokte „kopersstaking" die op de tex
tielindustrie extra zwaar drukt. Om
dat aankopen juist in deze sector g
makkeiyk enig uitstel kunnen verdra
gen
We geloven daarom dat de „Achter-
het nleuws"-rubrieken er beter aan
zouden doen om er de nadruk op te
vestigen dat de economie ln wezei
zond ls. Volgende maand komen "de
vakantiegratificaties los. Ais de Ne
derlandse werknemers zouden beslui
ten om hun verbi|jf aan Costa Brava
of Gardameeir twee dagen te bekorter
en met dat geld een mooie Jurk extra
te kopen, zou een bedrag van pakweg
een miljard extra in de textielindustrie
gepompt worden. Misschien zouden
alle moeilijkheden dan van de baan
We geven dit idee vrijbiyvend door
aan de omroepen die elke avond 1
der bouwen aan het onnodig kweken
van een crisisstemming. Omdat w
loven dat ze dusdoende geen goede
dienst bewyzen aan de werkgelegen
heid. Zo'n plan lijkt ons beter dan zie
lig te doen over mensen die na tien
tallen jaren bij één bedryf op straat
komen. Die gevallen zyn er; ze zijn
van een enorme tragiek soms. Maar
de t.v. heeft niet tot taak om te stimu
leren dat die gevallen verveelvoudigd I
worden in de nabije toekomst.
Vg|
TV-DOCUMENTAIRE
Amsterdam en
de IJ-tunnel
Amsterdam werkt hard aan de vervul'
ling van een oude wens: Een eiger
tunnel onder het IJ. Hoe ver de hoofd-1
stad gevorderd is met dit grote water-1
bouwkundige werk blijkt uit de docu- H
mentaire, die de NTS vanavond
19.25 tot 19.43 op Nederland 1 uitzendt.
De film, gemaakt door Polygoon-Pro-
filti onder regie van Lajos Kalanos
geeft een beeld van de stand der werk
zaamheden aan de IJ-tunnel tot okto
ber 1966.
Henk Elsink
in „Vragenvuur"
Cabaretier Henk Elsink is vanavond
het middelpunt van het programm
„Vragenvuur", dat 's avonds van 21.30
uur tot 21.55 uur zal worden uitgezon
den. Leerlingen van het Gemeentelijk
Lyceum te Enschede zullen Henk El
sink die Enschedeër van geboorte jj
is vragen stellen. Dit „Vragenvuur"
staat in het kader van de reeks pro
gramma's, die in Enschede worden op
genomen of uitgezonden. Produktte
Co de Kloet en Jan Nagel.
Hllv. I 21.30 uur.