ook sandie shaw VOOR JOU nieuwe stijl öe kRantentuin blote voetjes vaamnel Sammy Davis over Supremes: schatten van meisjes pend - vuurtje - lopend - vuurtje - lopend - vuurtje - lopend - vuurtje - lopend - vuurtje - lopend - vuurtje - lopend - vuurtje - lopend - vi Iets over je gewicht Een jaap in de 5e met PIET HEIN m gj DE SLURF VAN DE 0LIFAN1 ZATERDAG 18 MAART Dat is voor een populaire zangeres altijd een zeer precaire zaak plotseling van stijl te veranderen. Er moet al tijd worden afgewacht of het publiek deze verandering op prijs stelt en of het 'n positieve factor betekent in de carrière van de bewuste artieste. Sandie Shaw gooide enkele maanden terug plotsklaps haar „image" om en van vrolijk, springerig schoolmeisje met immer blote voetjes, werd ze de gevierde vedette met aangepaste kleding en haardracht. Sandra Goodrich, zoals haar ware naam luidt, werd enkele jaren geleden „gemaakt" met behulp van o.a. de bekende Adan Faith, die haar als een voudig fabrieksmeisje ontdekte, en Chris Andrews die van meet af aan alle grote hits voor San die pende. Sandie behaalde op die manier enkele malen de top in Engeland met o.a. „There is always something there to re mind me", „Girl don't come", „Long live love" en „Tomor row". Haar zakelijke leidslieden vonden het op een gegeven moment noodzakelijk dat San die, die haar eigen image op een gegeven moment vervelend begon te vinden, eens iets an ders ging proberen. Er werden grootscheepse pers-conferenties belegd waarop Sandie ver scheen als volledig opgetuigde top-artieste en kort daarna kwam in Engeland een nieuw plaatje van haar uit met op de a-kant een nummer volledig aangepast aan haar nieuwe stijl „I don't need anything", een langzame, gevoelige ballade welk nummer het in Engeland tot een goede plaats op de hit lijst wist te brengen. In ons land echter moest het platen kopende publiek blijkbaar nog even wennen aan Sandies nieu we image, want men verkoos hier niet „I don't need any thing" als hitkant, doch het Chris Andrews-nummer „Keep in touch", waarin Sandie duide lijk te horen is op de oude toer. Sandie vertegenwoordigt op het Eurovisiesongfestival in Wenen haar land. Sammy Davis zei eens over Diana, Mary en Florence: „Ik heb een dl« respect gekregen voor het soort artiesten, dat nooit tevreden ls met het geen ze in hun mars hebben en er nooit genoeg van krijgt zich als uitvoe rend kunstenaar en als mens verder te ontwikkelen". Sammy, die zelf weer zo'n dertig jaar ln de showbiz meedraait, noemde de Supremes niet galleen uitzonderlijk goede artiesten, maar tevens schatten van meisjes. Al met al hebben Diana (bijna 23), Mary (net 23) en Florence (23) voor d zoveelste maal een topprestatie geleverd met „Love Is here and now you'rt gone", dat overal al weer ls doorgedrongen tot de hoogste hitreglonet Wally Tax, de zanger van de Out siders, heejt bij Phonogram een soloplaat opgenomen. Titels: ,J sat and thought and wondered why"/ „You don't have to tell me". Tony Vos was de producer van deze twee romantische Wally-songs. Op 24 maart komt de plaat in de handel, Het R.K. Jeugdwerk ln Nieuwkoop bestaat binnenkort dertig Jaar. Begonnen als de Kruisvaart nam de ver kennerij in dit watersportoord een grote vlucht. Alle oud leden worden nu verzocht oude foto's te sturen naar het bestuur, dat ter gelegenheid van het jubileum hiervan dia's wil maken. De Commissie Studie- en Beroepenvoorlichting Leiden en omstreken houdt van 14 maart tot en met 7 april een beroepententoonstelling in Katwijk aan Zee. Van 12 april tot en met 11 mei ls de expositie ln Leiden. Drie middelbare "scholieren („laagste klassers") uit Lel den en Oegstgee#t zullen worden gerekruteerd, om de hoofdrollen te spelen ln de film „Serpentina's Pettycoat" naar het gelijknamige boek van oud-Oegstgeestenaar Jan Wolkers. Bijzonder geslaagd was het vorig weekeinde de beat-foto- wedstrijd tijdens het optreden van The Flying Birds in Lisse. Liefst zestig twieners flitsten elk twaal maal, hopend een van de prijzen ln de wacht te slepen. Dit alles werd mogelijk gemaakt door Kodak en de firma Mieloo. Van 25 maart tot 2 april wordt in Lelden een internatio nale Jeugdmuziekweek gehouden. Onder de optreden den bevinden zich het Jeugdorkest uit Zürich en het Strijk orkest van het Fllrst Johann Moritz Gymnasium uit het Duitse Weidenau-Hüttental. Armand, de Eindhovense protestzanger, schijnt ln onze streken geweldig „in". Degenen die hem weer eens aan het werk willen zien en horen, kunnen' op 18 maart in het Boskoopse „Fetertje" terecht. Voorwaarde voor deelname aan het Brasem-concours: men mag geen contract hebben met een grammofoon- platenmaatschappij. En: men verplicht zich tot na het concours geen andere maatschappijen dan Negram-Delta te contracteren. ^/anmlddag om vijf uur brengt de KRO weer het radlo- programma „Carionca" in de lucht. Zoals gewoonlijk wordt de medewerkers van een schoolkrant weer gelegen heid verschaft in het licht der belangstelling te komen. In ieder geval: de schoolkrant van het Leidse gymnasium staat vanmiddag in de schijnwerpers. A/Iargie Ball, nog steeds zangeres, doet binnenkort van zich spreken in een tv-programma. Niets bijzonders, zo op het eerste gezicht! Wél, wanneer we even melden dat zijn hierin toneel gaat spelen. Britse groep „The Creation" besmljt onder het ïpt grote doeken met verf en steekt het onder enorm gertf in de fik. En twee hele rare ogen, Die wel vyftig kilo wogen. Ook had hij twee lange benen Met tien reuze dikke tenen. Ja het was een rare guit Zo zag die reus er uit. Vandaag zyn nog meer kinderen aan het rijmen geslagen. Ik zoek er enige rijmpjes uit. Als een jongen 40 kg weegt, dan is het alleen maar zijn ge wicht op aarde. Op elk ander hemellichaam verandert zijn zwaarte. Zou je eens mee mogen naar de maan, dan zou je tot je verbazing nog maar plm. 7 kg wegen. Op Mars daarentegen zou Js het weer tot tot plm. 15 kg brengen en op de zon. zou Je maar er ls geen mogelijk heid om daar ooit te komen gegroeid zijn tot een monster van van 28 maal 40 la 1120 kg. DE MUG EN DE OLIFANT Een mugje en een olifant Die rolden samen in het zand. 't Gevecht ging om een oude vete: De mug had de olifant gebeten. „Ik rustte slechts wat op je oren, „Hoe zou ik ooit je huid doorboren?" Zo gilde 't mugje: „Toe hou op „JÜ zet de dingen op z'n kop." Maar de olifant hield voet bij stuk En maakte zich geweldig druk. Hij schreeuwde wild: „ik zal jou leren. Je wou 't in elk geval proberen!" De mug kreeg toen wel in de gaten, Een dikke huid dus: niet meer praten. Vinny Habraken DE PALING EN DE SCHOL Paling Jan zwemt in de zee Maar wie zwemt daar met hem mee' O, dat is Keesje de schol Dat platte visje heeft toch zo'n lol. Jan de paling zei: „Zwem toch niet zo achter mij." „O kleine Jan, ik bij zo blij, „Want ik ben vandaag weer vrij. „Daarom zwem ik aan je zij." Irene Grootes DE VOS Daar is de vos Die ligt in het mos. Hij kan vandaag niet slapen En ligt de hele dag te gapen. Daar kwam een mannetje aan Na het prettige oponthoud in Weert, ging het nu recht streeks naar het zuiden. De aardrijkskundige kennis van de jongens was niet zo bijster groot; ze dachten nu ln een ommezientje b(j Maastricht te zijn, maar dat was niet zo. Aan de hand van een kaartje liet oom André even zien welke weg ze gingen volgen. Eerst kwamen ze langs het kas teel van Hom en toen de Maasbrug over bij Roer mond. Ze vonden de Maas toch wel een machtige ri vier. Ze reden langs de bui tenwijken van Roermond over Echt naar Slttard. Hier begon het land al gol vend te worden, 't Was mooi zonnig, wel winderig weer en het uitzicht was mooi. Oom André kon goed vertellen, maar hij kon ook goed zingen, want af en toe zongen ze samen een liedje. Na Sittard kwamen de kolenmijnen. Bij Geleen was „de Maurits" nog vol op aan het werk. In de ver te zag Je de grote vlammen- pijpen tegen de strakke lucht afsteken. Plet en Hein keken hier de ogen uit. „Oom, moeten we langs die vlampijpen? Wat eng!". „Niets gevaarlijk hoor. We zijn er zo. Houden Jullie Je handen eens tegen de raam pjes, dan zal je voelen dat ze warm worden". Oom André reed hier wat langzamer, zodat de Jongens alles goed konden bekijken. Toen ging het weer vérder, naar Beek. „Nooit gehoord van Beek, jongens?". Ja, dat wisten ze wel. Hier was een vliegveld. „Als Jullie later zelf geld verdienen, wel dan stappen jullie in Schiphol op het vliegtuig en je bent zo in „Zijn we dan al gauw ln „Nu, 't duurt niet zo lang meer. Er rijdt een bus van Beek naar Epen en Je bent dan zo op de „Vernelsberg". „Toch maar fijner ln een auto", vond Hein. „Ja, maar niet zo snel. Zien jullie dat grote gebouw. Dat is het klooster van de pa ters Redemptoristen. We zijn hier in Wittem. Hier is een kerk toegewijd aan de H. Gerardus Majella. Jaar lijks komen hier grote bede vaarten, dat zijn groepen mensen, die hier de voor spraak van die grote heilige inroepen. Nooit van ge- Neen, dat hadden ze niet. „Zijn we er nu gauw, oom André?" „Eventjes nog. Let op nu en kijk naar de bochten van de weg en de heuvels Het ging op en af. eerst langs een paar boerderijen, toen bij een flinke bocht van de weg, reden ze ineens langzaam de poort onder door naar een grote binnen plaats. aan één zijde omge ven door de stallen en aan de andere kant het grote woonhuis. Oom André toe terde even en daar ging de deur open «n stond tante Joke enthousiast te zwaaien naar de reizigers. „Gaan jullie alvast naar binnen. Ik zorg wel voor de koffers". Het huis lag veel hoger dande binnenplaats, dus ze moesten een beetje klimmen om boven te komen. Nog voor ze binnen waren riep Hein: „O, wat een leuke deur, die bestaat uit twee deuren. En wat een knots van een slot met sleutel". Tante Joke had schik in haar logeetjes. Ja, 't was hier heel anders dan in het mooie moderne huis van hun ouders in Delft, maar ze zouden het hier best leuk vinden, daar was ze van overtuigd. Oom André kwam al naar boven met de koffers en de jongens liepen rechtuit naar de grote woonkeuken, waar het heer lijk rook naarpanne koeken. „Tante Joke. eten we echt pannekoeken?" „Ja, expres voor Jullie ge bakken. Jullie zullen er wel trek in hebben. Of niet Na zich een beetje opge frist te hebben zaten ze met z'n viertjes al gauw te smullen van de knappende pannekoeken met appelmoes Die zei: „Wil je wel eens slapen „Goed", zei toen de slaperige vos En hij verdween in het bos. In het mos sliep hij alweer En droomde van een meer. Wilma v. d. Berg DE TROMMEL VAN JANTJE De trommel van Jante Die kreeg laatste een standje. Toen zei Jantje: „Verdikkie nog an toe, Zeg trommel, ben je soms moe? Dat doet er niets toe." Maar Jantje had ook nog een speelgoedkoe En dat koetje zei: „Boe, boe, boe!" Dat was het einde van Jantje z'n trommelen. De trommel zei nog één keer boe! Annemiek Montanus komt ook een versje bij jullie opzeggen, zo maar uit het hoofd. HET ELFJE EN HET KABOUTERTJE „Kaboutertjelief, waarom huil je? „Wat hebben ze je gedaan? „Kom fluister 't mij zacht in de oren, „Ik ben met je lot begaan." „Och elfje, ik zal het je zeggen „Nog nooit had ik zo'n verdriet. „Ik heb mijn puntmutsje verloren „En hoe ik zoek, ik vind 'm maar niet. „Toch zou ik hem zo graag willen vinden „Want het is op m'n bolletje zo koud. „En de andere kaboutertjes lachen „Als ik blootshoofds wandel door het woud." „Kaboutertje, ik zal je helpen „Toe kijk maar eens omhoog. „Daar ginds in die mooie kastanjeboom „Hangt je mutsje hoog en droog." „O vriendelijk elfje, ik dank je. „Aan zo iets had ik niet gedacht! „Dat het windje m'n muts zou verstoppen „Had ik vast niet verwacht." „Maar ik wil nu niet langer wachten „Ik klim in die boom vliegensvlug „En ik roep vrolijk hoog in de takken „Hoera! ik heb mijn mutsje terug." Annie van Leyden, Hoogmade HET AAPJE In de dierentuin zijn meestal wel apen, dat weet je wel. Ze zitten meest al in een kooi, en in zo'n kooi zit ook wel eens een brutaal aapje. Nou. dat is hier ook zo. Er stond eens een jon getje met een fluit vóór de kooi. Het aapje zag hem staan en pakte Jullie begrijpen het zeker al. juist het was de fluit. Het jongetje huilde grote tranen en het aapje maar lachen en blazen, steeds maar blazen. Ook de mensen, die erbij stonden, moesten lachen. De moeder van Joost, zo heet te het jongetje, zat hem maar te troos ten, maar het hielp allemaal niets. Anja v. d. Bos, Stompwijk Je moet maar trouw met ons mee doen en de raadsels oplossen, dan win je vast ook wel eens een boek. Dag Anja! Els v. d. Meel EEN TENT MAKEN „Willen we een tent gaan maken?", vroeg Ansje aan haar vriendinnetje en aan haar broertje Han. „Goed, fijn!" zeiden ze alle twee. „We hebben nog een oud kleed op de zolder", zei Hans en meteen liep hij naar de achterdeur en ging naar binnen. „Moeder!" riep hij, zo hard hij kon. „Jongen, maak 'niet zo'n lawaai." „Moeder, mogen we het kleed en vier stokken?" „Ja hoor, dat is best. Maar je moet wel oppassen, dat je niet over die spullen struikelt." „Ja, moe." Even later kwam Hans met het kleed en de stokken naar beneden. „Zo, ben je daar eindelijk", zei Ansje. „Ja hoor", hijgde Hans. Samen bouwden ze de tent op. Ansje ging haar serviesje halen en nog wat ander speelgoed. Ze vroeg ook aan moeder drie krentebollen. Wat zag het er in de tent leuk uit! Ze gingen gezellig theedrinken en vader en moedertje spelen. Hans was vader, Antje moeder en het vriendinnetje de werkster. Ze gingen wandelen, de werkster bleef thuis, die ging de matjes klop pen. Ze was net klaar of daar kwa men Hans en Ansje al terug. Ze aten nu lekker hun krentebol op. Het be gon donker te worden en het begon te waaien. Een rukwind blies de hele tent om. Ze kropen alle drie gauw ANa8een half uurtje was alles opge ruimd. Ansje en Hans gingen naar binnen en het vriendinnetje naar haar huis. „Jullie zijn net op tijd thuis voor het eten", zei moeder. Na het eten mochten ze nog even opblijven en toen naar bed. Dag kinders, tot de volgende week. TANTE JO EN OOM TOON. iem ui», onder het kleed vandaan. „Kom, laten we vlug opruimen's De slurf van de olifant behoort tot de meest in gewikkelde inrichtingen van de natuur. Velen me nen, dat z(j de olifant dient tot aanvals- en ver dedigingswapen. In ogenblikken van nood gebruikt hij haar daar weliswaar ook voor. Maar bovenal is ztj een ulters gevoelig orgaan, dat de olifant als van zelf afrolt als er gevaar in aantocht is - instinct matig noemen ze dat. De taak van de slurf is veel uitgebreider. Zij is het Instrument, waarmee h(j zijn maaltijden tot zich neemt, zowel op de grond als daarboven. Vervolgens - en dit is zeer belangrijk voor het dier - gebruikt hij de slurf als douche. Wan neer h(j in het water staat, zuigt h(j zijn slurf vol water en spuit dit dan over z'n lichaam. Dit ia voor hem hoogs belangrijk, want hij leeft in de heetste streken en Azië, waar hU dus aan afkoeling dikwijls behoefte heeft. Om zich te kunr verfrissen, als hij niet in de nabijheid van een plas of rivier is, heeft bU in keel een soort waterzak zitten, waarin hij wel 10 liter water mee kan z'n slurf kan hij dit ook naar buiten spuiten. Behalve dat hij met zijn slurf gras en kruiden bladeren kan plukken ls z(j zijn ademhalingsorgaan. Daarbij ls zij ook nog zijn muziekinstrument, waarn hij al naar zijn stemming van het ogenblik zeer verschillende geluiden kan voo brengen, waarvan zijn collega's de betekenis en de bedoeling onmiddellijk blijk te begrijpen. De mensen, die dus in die slurf allereerst het wapen zien, begrijpen maar klein gedeelte van de betekenis van dit prachtige instrument. en; Bullers speur hond zoekt ■4gen weg! Frank Witte, Leiden ZEVEN OREN Er was eens een reus Met een hele grote neus En hij had wel zeven oren Daarmee kon hij heel ver horen. NIEUW RAADSEL Moeder is de keukenkast aan het schoonmaken en daar vindt ze ja, dat moeten jullie eens uitzoeken: pko en ltechoss lplseereie een 'tzoutav een tlvoortboe een p s oe m o k een rbgslaie een mdnadoorb Oplossingen insturen aan: Tante Jo en oom Toon, Krantentuin, Leidse Courant, Papengracht, Leiden. Er ligt een mooi boek klaar. IIIIIIWII Het lijkt wel op niets, wat hij daar op papier heeft gezet. Maar als je al de vakjes, waarin een punt staat, met Je kleurpotlood gaat vullen, kom je er wel achter, wat de kleine kunstenaar bedoeld heeft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 12