SaCcidóeSoiiAcmt MIDDENSTAND TE BEHOUDZUCHTIG Sheila: voor velen hèt beeld van 't moderne Franse meisje Sanering zeer kostbare zaak Bonbonverkoopstertje werd grote vedette Toon Hermans morgen niet op tv. De film van vanavond DE LEIDSE COURANT WOENSDAG 8 MAA... De naarheid en de K. V.P.- lijsttrekkers DR. ALBERING, voor de K.V.P. zo iels als een vaste epiloogschrijver bij ver kiezingen, heeft ditmaal al nabeschou- wend over 15 februari in het maanschrift Politiek bevestigd, dat de partijleiding terzake van de kwestie van de lljstaan- voering der K.V.P. niet helemaal de waarheid gesproken heeft. Uit de mond van voorzitter mr. Aal- berse hebben we enkele keren vernomen, dat de K.V.P. niet één, maar met vier lijstaanvoerders de Kamerverkiezingen is ingegaan eerstens en vooral omdat de traditie bij de K.V.P. dit nu eenmaal wil Romme was destijds slechts een uit zondering en ten tweede, omdat men het regionaal aspect serieus wenste te nemen. Wat schrijft nu dr. Albering? Er Is in de partij destijds aan getwijfeld, juist met het oog op de televisie, of onze fractievoorzitter enig lijstaanvoerder zou kunnen zijn. Mede in verband met die twyfel is toen beslist, dat de K.V.P. even als bij vorige gelegenheden op elk van haar vier lijsten een afzonderlijke lijst trekker zou plaatsen...". OVER de kwestie van de HJstaanvoe- ring is destijds dus niet „de waarheid en niets dan de waarheid gesproken". Kennelijk vreesde het partijbestuur en de adviesorganen, dat Rommes opvol ger via de televisie als landelijk leider brokken zou maken. Waarin bestuur er adviseurs zichdat zijn we met dr. Al- bering ten volle eens gelukkig ver gist hebben. Want drs. Schmelzer heeft na mr. Biesheuvel de beste televisie beurten gemaakt en hij heeft daarbij naar buitenuit steeds de indruk gewekt, dat hij in de verkiezingscampagne on dubbelzinnig eerste woordvoerder na mens de K.V.P. was. Wellicht herinnert de lezer zich, dat wij al in het najaar voor één nationale lijstaanvoerder gepleit hebben, daarbij ondanks onze bezwaren tegen de standlgheden van de oktobercrisis de naam van drs. Schmelzer als een der hiervoor in aanmerking komende politici noemend. k CHTERAF zal ook het K.V.P.-bestuur wel betreuren, dat het met vier na men is gaan werken; drs. Schmelzer die het landelijk voortreffelijk deed, is als typische kandidaat voor Limburg geen succes geweest en van de overige drie had alleen het optreden van minister Klompé ten opzichte van de grote mas sa enige allure. Omdat iedereen door schade en schan de wijs moet worden en de Kamerver kiezingen van februari 1967 de Katho lieke Volkspartij hoewel geen schande dan toch in elk geval heel wat schade berokkend hebben, is men hopelijk op de Mauritskade voor de volgende maal weer wat wijzer geworden. Vooral wanneer we ernst gaan maken om de partij om te bouwen, hetzy in een christen-democratische concentratie het zij in een brede volkspartij, moeten bepaalde reglonalistische trekjes gaan afleggen. Recht en billijkheid HOE vervelend dit sommige politici en veel studenten ook ln de oren moge klinken, minister Diepenhorst heeft gelijk, dat hij bij het verbeteren van de rijksstudietoelagen niet zo ver gaat als hier en daar geëist wordt. Het juiste principe, dat iedere jongere gelegenheid moet krijgen het onderwijs te genieten waarvoor hij of zij capabel is, brengt voor de studenten bepaalde rechten mee, ook op het terrein van financiële bijstand. Maar bij het bepalen van de omvang en grenzen mag de billijkheid in haar relatie tot de niet-studerende jeugd niet uit het oog worden verloren. Tegenover de rechten staan plichten; gelukkig worden meer en meer academici ontvankelijk voor de destijds door minister Cals al toegepaste theorie, dat het recht op financiële bijstand (en via de enorme investeringen aan hogescholen en universiteiten genieten impliciet ook degenen, die zonder toelage rtuderen zo'n bijstand) de verplichting met zich mee brengt om zich bij de studie redelijk ln te spannen. Maar de billijkheid ten opzichte van anderen noopt de minister van Onderwijs en Wetenschappen tevens de studenten geen bijzondere faciliteiten te verlenen, die hun niet-studerende leeftijdgenoten moeten missen. Onder die noemer brengen ook wij beslist de door sommigen gewenste steun aan studenten met bemiddelde ouders, die, amper met hun studie begonnen, een huwelijk sluiten en dan onder het motto dat ze niet „paternalistisch" behandeld willen worden de steun van ouderszijde door 'n claim op gemeenschapsgeld vervangen willen zien. De minister heeft ons inziens gelijk wanneer hij op desbetreffende vragen uit de Tweede Kamer antwoordt: Het is niet redelijk, dat een student dan de gevolgen van zijn daad op de gemeenschap kan afwentelen, terwijl een kantoorbediende, een arbeider of een landbouwer, aan wie hetzelfde overkomt, de volle consequentie daarvan zelf moet dragen of aangewezen is op de hulp van zijn ouders Het is een algemeen belang, dat ons land beschikt over 'n voldoende quantum academisch gevormde krachten; de gemeenschap moet hiervoor ten bate van de studerenden offers brengen. Maar ook aan die offers stelt de billijkheid grenzen. Dat wordt vaak over het hoofd gezien: soms door academici, die, eenmaal te paard zittend, zich aan de gemeenschap buiten hun eigen leventje niet veel gelegen laten zijn; soms door jonge mensen, die weigeren door de bril te kijken van niet-studerenden, die ook wel eens te kampen hebben met moeilijkheden waartegen ze zelf niet of amper opgewassen zijn. Dr. Dreesmann op Jaarbeurs: NEDERLAND I STER Reclameul tzendinge n om 18.55. 19.56 en 20.11 NTS 18.45 uur: Pi po de clown 18.50 uur: Nieuws in het kort 19.00 uur: Mona, t.v.-8erie 19.25 uur: Openbaar Kunstbezit 19.41 uur: Uitzending Stichting Socutera 20.00 uur: Journaal HILVERSUM I VARA 20.05—20.55 uur: Trammelant ln Loeren aan de Hor. hoorspel 21.10—21.40 uur: De wreker, cabaret fantasie 23.2523.55 uur: Stereoconcert door En- 20.20 uur: Zendtijd Politieke Partijen (CPN) 20.30 uur: Getuige k charge, film 22.45 uur: Tweede journaal 22.50 uur: Sluiting NEDERLAND II STER (Reclameultzendingen TELEAC om 20.01 en 22.10 uur) 22 30 uur' NTS 18.30 uur: Herhaling voetbalwed strijd Dukla—AJax VARA 20.05 uur: Coronation Street t.v- serie 20.55 uur: Achter het nieuws, ac tualiteitenrubriek 21.20 uur: Uit Bellevue. amuse mentsprogramma 22.15 uur: Tweede journaal De detaillist als onder - 20.00 i Nieuws ln het kort HILVERSUM II NCRV 21 30—22.15 uur: Oorzaken, cabaretpro- gramma 23.15—23.55 uur: Platennieuws NTS 23.00 uur: Sluiting RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00. 8.00 11.00, 13.00. 16.00, 18.00, 20.00, 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 7.00, 7.30. 8.00. 8.30. 12.30. 19.00. 22.30, 23.55 HILVERSUM UI: Elk heel uur vanaf 9.00 Radioprogramma HEDENAVOND HILVERSUM I (402 m) VARA: 18.00 NwS, actual., 18.20 Zendtijd pol. part., 18.30 Platen- nieuws. 19.05 Dansorkest, 19.30 Artistieke staalkaart, 20.00 Nieuws, 20.05 Tramelant ln Loeren aan de Hor, 20,55 Licht programma, 21.10 Cabaret, 21.40 Vragenvuur. 20.05 Orkest muziek. 22.30 Nws. actual,, 22.55 Radio Jazz Magazine, 23.25 Klass. muziek, 23.55 Nieuws. HILVERSUM II (298 m) NCRV: 18.00 Fan- t Leger des Hells, 9.55 Koorzang, 20.00 I i arbeid, 21.00 Grar ■vondoverd., 22.30 Nieuws, 22.40 Geest, liederen, 22.25 Medlsc lezing, 23.10 Orkestmuziek, 23.15 Stereo: Pla- (Van o rrespondent) 20.00 Zang, 20.45 t ANTENNE Bang-Bang" is gekocht door Japan, Italië, Australië en Libanon. In augustus wordt Sheila 21. Een leef tijd, waarop de meeste meisjes sinds jaren dromen van de „prince char mant". „Daar heb ik geen tijd voor'! zegt Sheila. „Trouwens ik wil nog la»g geen huwelijk, niet voor over een jaar of drie, vier. De ideale man?.. Het eer ste en voornaamste, wat ik van mijn toekomstige man zal eisen is goedheid. Ik hoop iemand te trouwen die goed voor me is, die goed voor me zorgt, die me beschermt en die steeds bij mij is". Twee vlechtjes UTRECHT (ANP) „Creatieve ele menten, dynamiek en beweeglijkheid en het bewust zoeken van risico's, omdat daarin vaak de grote kansen liggen, kenmerken het moderne ondernemer schap. Maar juist In het ambacht en in de middenstandsdetailhandel is deze mentaliteit vaak ver te zoeken. De ze groepen van kleine ondernemers ken merken zich veeleer door behoudzucht, een grote omzichtigheid en een sterke Invloed van traditie en overgeleverde en nauwelijks kritisch getoetste adagia, die in deze kringen opgeld doen". Dit kregen enkele honderden midden standers te horen, die op uitnodiging van de koninklijke Nederlandse jaar beurs en de samenwerkende organisa ties van het midden- en kleinbedrijf naar Utrecht waren gekomen voor een bezoek aan de voorjaarsbeurs in een lezing van dr. A. C. R. Dreesmann, di recteur van Vroom en Dreesmann N.V. in Den Haag, over het onderwerp: „ge vraagd: kennis, fantasie en durf". De stelling dat de middenstand de ruggegraat van de maatschappij zou zijn, vindt dr. Dreesmann niet steekhou dend, al was het alleen maar omdat er voorbeelden bestaan van economisch en sociaal stabiele landen, waar een spe cifiek mlddenstandsethos ontbreekt. Hij wtlde niet ontkennen, dat de midden stand in bepaalde situaties een stabiel element was en nog kan zijn. '„Het is begrijpelijk", zo zei hij, „dat de kleine burgerij, tot een zekere bescheiden wel stand gekomen, afkerig wordt van po litieke en sociale experimenten, die het zo moeizaam verworven bezit in gevaar zouden kunnen brengen. Een dergelij ke behoudende instelling strekt zich ech ter over steeds bredere lagen van dc bevolking uit, naarmate de welvaart hoger wordt en meer gespreid is. zo dat de claim, dat de middenstand de enige drager van deze stabiliteit is, meer en meer aan betekenis verliest. Het wordt hoog tijd", aldus de heer Dreesmann, „dat in Nederland de ont mythologisering van de middenstand ook in dit opzicht ter hand wordt geno men." Naar zijn oordeel vormen de hui dige structuur cn de instelling van de meerderheid der mlddenstandsorganisa- Mevr. Sonia Gaskel. directrice van het Nationale Ballet, houdt zondagmorgen 12 maart in Felix Meritis, Keizersgracht 324 Amsterdam, een lezL g over „De danser vroeger en nu". Na afloop geeft de Amerikaanse Jazzspeclalist Felix White een openbare jaszles, gevolgd door een klassieke lee van Job Sanders, die na een langdurige verbintenis bij het Nederlands Dans Theater ons land gaat verlaten. Een en ander ls georga niseerd door de stichting Danscontact. ties echter een ernstige belemmering voor een proces van „openlegging". Hij signaleerde een vlucht van be gaafden en Initiatiefnemers uit de kring van de middenstand, hetzij naar het grootbedrijf, hetzij naar functies bij bijvoorbeeld de overheid. De kinderen uit middenstandsgezinnen willen hun ver- dere leven niet in te lange arbeidsdagen slijten op de grens van een aanvaard- blijkt volgens dr. Dreesmann ook uit de baar welvaartspeil en in een dienstbaar beroep, dat nauwelijks sociale status heeft. Dat een klimaatsverbetering nodig is, ervaringen van de stichting ontwikke ling en sanering voor het midden- en kleinbedrijf: de eerste reacties zijn nauwelijks op ontwikkeling gericht. „De overweldigende meerderheid van de aan vragen betreft kleinbedrijven, die zich op min of meer behaaglijke wijze op kortere termijn en deels op kosten van de maatschappij wensen te laten wegsa neren". Deze kostbare zaak zal volgens dr. Dreesmann in de komende tijd tien tallen en later nog veel meer miljoe nen guldens per jaar verslinden. Toch vindt hij dit proces noodzakelijk, om dat het moet voorkomen, dat de tallo ze le kleine middenstandsbedrijven een voortdurende belemmering en bedrei ging vormen voor het groeitempo van de nationale welvaart. NCRV koopt t.v.-produktie „Van der Lubbe (Van ii roepcorrenpondent HILVERSUM. Zoals bekend heeft ik- Hesslselie Rundfunk afgelopen «eken de gedramatiseerde documen taire „Der Keichstagorandprozess" in twee afleveringen uitgezonden. De Nederlandse acteur Jules Haniel speel de hierin de hoofdrol van de Neder landse verdnehte Marinns van der Luhbe. De NCRV-televislo heeft deze produktie aangekoch* en zal maandag avond 17 april een samenvatting van belde delen op de Nederlandse beeld schermen vertonen. Daarna volgt er een discussie waar aan onder anderen zal worden deelge nomen door de auteur dr. Jef Last, van wiens hand binnenkort een boek over het proces-Van der Lubbe ver schijnt. alsmede de Haarlemse advo caat mr. B. Stomps, die de Hessische Rundfunk met een proces dreigde, om dat de Duitse documentaire volgens hem een vertekend beeld van het pro- ctes en de rol van de verdachte zou geven. Ook ls uitgenodigd de Franse journalist Calcic, medewerker aan het Parijs# dagblad Le Monde. PARIJS Om het ware portret te ontdekken van een nu 4 jaar geleden. Zij zong toen pas sinds een paar der grootste Franse vedettes: Sheila, zijn geen lange maanden. In die korte tijd had zij echter reeds haar gesprekken of journalistieke psycho-analyses nodig. De ster hoog en stevig vastgezongen aan het vedetten- sleutel van haar persoonlijkheid, van haar stijl en van firmament. Op onze vraag: „Wie is Sheila?" antwoordde haar succes kregen wij van haarzelf, in een interview, zij: „Sheila? Zangeresje staat met beide benen stevig op de grond dat ben ik, Annie Chancel, 'n nor maal meisje," zonder bijzondere pro blemen, dat graag lacht en zich amu seert. Zo kunt u er legio onder de jon geren vinden. Mijn chansons?... Ik wil over een zo groot mogelijke voorraad liederen beschikken, chansons voor el ke leeftijd, voor die van onder en voor die van boven de tien, voor die van bo ven de 14 en voor al de anderen, die met de jongeren eigen problemen, rondlopen. Vroeger verliet men een klaslokaal zoals men een fabriek ver laat. De jongeren waren voor hun tijd verouderd. Deze tijd is gelukkig voor bij. Ik kan natuurlijk niet weten, hoe lang ik zal blijven zingen, maar ik weet wel, dat ik, zolang ik zing, mijn best zal doen om aanstekelijke blijd schap en vreugde in mijn chansons te leggen. Zo gauw ik voel, dat ik hiertoe niet meer in staat ben, houd ik ermee op. Mijn roeping is om de mensen met mijn chansons op te monteren. Op de dag van vandaag hebben zij dit meer dan ooit nodig". Op de markt Annie Chancel werd 16 augustus 1946 te Parijs geboren. Haar vader was suiker bakker. Toen zij 12 was, stond zij elke morgen om 4 uur op, om met haar ou ders op de markt bonbons te verkopen. „Dat viel niet altijd mee", zegt zij nu. Toch deed ik het graag. Ik was blij, dat ik vader en moeder mocht helpen om wat geld te verdienen". Toen zij 14 was, richtte zij in haar wijk een orkestje op met gitaren en slag werk. Zij zong vooral chansons van Pe- tula Clark. Het vriendenclubje kwam een paar maal per week bij elkaar in de zaal van de wijkbioscoop. Onder jongeren werd er dan gezongen en ge danst en men amuseerde er zich koste lijk, hetgeen voor Annie het voornaam ste was. Volgens alle Jongeren van de club was Annie Chancel de beste zan geres, vooral als ze liedjes van Petula Clark zong. Op een avond merkte het clubje dat zij niet alleen waren. Een fauteuil in de zaal was bezet door een vreemde onbe kende jongeman, die stil zat te luisteren „Ik zal het nooit vergeten", zei ons Sheija. „Het was op de avond van 27 oktober 1962. Ik zong „Sheila". Mid den onder het lied sprong de onbe kende man het toneel op, greep me bij mijn arm, vroeg waar ik woonde en ging met me naar huis. Daar vernam ik dat hij Louis Carrère heette en dat hij van mij een vedette wilde maken, een grote vedette. Mijn verraste ouders tekenden zonder overtuiging een contract, dat van hun Annie de tegen woordige Sheila maakte, de naam van het chanson, dat ik zong, toen Louis Carrère het toneel van onze wijkbio scoop opsprong. De volgende dag ging Carrère met me naar Philips. Veertien dagen later werd mijn eerste plaat op genomen, de eerste plaat van „Sheila" waarvan er in acht dagen 25.000 ver kocht werden... Ik moest nog aan mijn naamsverandering wennen. Als ik zong was ik Sheila, thuis en bij vrienden bleef ik Annie. Ik stond niet meer elke dag op om 4 uur. Ik hoefde geen bon bons meer te verkopen. Gauw verdien de ik meer dan vader. Ik stond nu vaak zeer laat op, omdat ik meestal laat naar bed ging. Van overal bereikten m uitnodigingen om te zingen. C'étalt for midablewat heb ik toch een geluk gehad. Ik dank die vooral aan Louis Carrère die van het bonbonverkoopster tje Annie Chancel dia variétézangeres Sheila maakte". Sheila dankte inderdaad haar auoces aan da nu 30-jarig# Louia Cgffér#, to taal onbekend toen hij Sheila „ontdek te". Nu nog wordt maar zelden zijn naam genoemd. „Ik werk tussen de coulissen zegt de stille, vriendelijke jongeman. Hij schrijft alle chansons voor Sheila, hij ontwerpt haar garderobe en zelfs haar coiffure. Nij beslist over haar uit gaven en over haar aangeboden contra ten. Sheila's nu al meer dan 4 jaar durend succes gaat nog steeds crescendo. Zij is wereldbereomd en is een der meest geliefde idolen van jong en oud. Als Sheila voor de televisie zingt, zit heel Frankrijk voor het kleine scherm. Zij had nog geen jaar nodig om de mees te grote vedetten voorbij te sprinten op de platenmarkt. Idolen als Enrico Mar- cias, Gilbert Bécaud, Johnny Hallyday, France Gall, Auffray, Brassens, Sylvie Vartan, en anderen liet zij na een maand of tien ver achter zich. Modehuis Einde 1964 joeg plotseling als een golf slag over de jongerenwereld: „De Ye-Ye is ziek. De Ye-Ye ligt op ster ven". Men kon echter o.i. niet spreken van een achteruitgang, maar van een accentverschuiving. De jeugd begon meer aandacht te schenken aan de kwaliteit van tekst en muziek. Eind 1965- begin 1966 zette deze evo lutie door. De jonge Sheila stond voor problemen. Gelukkig wist zij met Louis Carrère haar melodie en teksten aan de nieuwe smaak aan te passen. Om haar heen daalden of vielen tal van sterren. Vooral het begin van '66 staat in de geschiedenis van de variétéwe reld bekend als een hevige sterrenre gen. De ster van Sheila daarentegen blijft hoog en fel schitteren. Zij bezet de eerste plaats op de hit-parade van het chanson. Tot nu toe werden meer dan 1 miljoen platen verkocht van haar „L'école est finie", terwijl van haar folklore Américain" en haar „Bang- bang", twee laatste succesnummers, respectievelijk reeds meer dan 700.000 en 500.000 platen verkocht. Zij is eige naresse van een groot modehuis met tien (binnenkort twintig) filialen. Haar fans hebben hun Sheilakrant. Haar eer ste film „Bang-Bang" (of de avonturen van Sheila) was nog niet draaiklaar of men bood haar contracten aan van 40 en zelfs van 50 miljoen francs. De film muziek, 21.00 Cor ochtendgynm.. 7.20 Gram.. 8.00 Nws, actual., 8.15 Gram., (8.30 De groenteman), 8.50 Mor genwijding. 9.00 Klas. muziek, 9.40 Gram. voor oudere luisteraars, 10.00 Voor de kleu ters, 10.10 Arbeidsvitaminen. 12.00 Stereo: Dansorkest, 12.27 Voor land- en tuinbouw. 12.30 Concoursmuzlek, 13.00 Nws, 13.10 Journ.', 13.30 Stereo: Seml-klass. en mod. liederen, 14.00 Beiaardmuzlek, 14.15 v. d. hulsvrouw, 14.30 Instrum. ensemble, 15.00 v. d. zieken. Koorzang, 16.40 Klas inr vmïsi'.m li cm m> KRO: 7.00 Nlei 7.15 Gram., 8.00 Nieuws, 8.10 Stereo: Gram 8.30 Nieuws, 8.32 Voor de hulsvrouw, 9.40 Schoolradio, 10.00 Klass. en mod. muziek, 11.00 Voor de zieken: VPRO: 11.30 Lezing. 11.45 Streeksgewijs: Enschede, 12.27 Voor land- en tuinbouw, 12.30 Nieuws, actual., 13.05 Gram., 13.45 Voor de vrouw, 14.15 Klassieke liederen, 14.35 Pianospel, TROS: 14.45 Muzi kale lezing, 15.15 Voor de vrouw; NCRV: 15.45 6.00 Bijbeloverdenking, 16.30 jeugd, 17.15 Gram., Gram., 17.00 Actual., reportages. 13.00 Nieuws, 13.02 Top Twintig, 14.00 Nieuws, 14.02 Gevarleeid muzlekprogr.; KRO: 15.00 Nieuws, actual Tienershow. 17.00 Nieuws, actual., 17.05—ls!oo VERONICA e(192r°m)a—^.OO Ook goelemorgen. Lunchmuziek, 14.00 Van concertzaal t box: 15.00 Zieke vrienden. 16.00 Donderdat middagparade. 17 00 Int Favorietenexpress. 17.45 Muziek la carte, 12.48 Orkestmui Overzicht van de buitenl. pers, 13.20 Tafel- muzlek, 16.08 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 The Clouds, 17.30 Volksllederenconcei t HILVERSUM. Wegens familie omstandigheden heeft Toon Herman* de AVRO verzocht het voor morgen avond. 9 maart, aangekondigde pro gramma „Praten met Toon" voorlopig niet uit te zenden. De AVRO heeft aan dit verzoek gevolg gegeven en de uit zending van het gesprek tussen Toon Hermans en Eva Smit zal op een nader te bepalen datum plaatsvinden. Het AVRO-programma van donderdag 9 maart gaat er nu als volgt uitzien 20.20 uur: deel 1 van de thrillei „De halsband" van Francis Durbridge; 21.05 uur: een amusementsprogramma, getiteld „Brussel nach Noten" met onder meer de beroemde chansonnière Barbara, Rika Zaral, les Célibatalres, les Pari8iennnes, Tonla en Llliane en het orkest Henry Segers. De regie heeft Heinz Liesendahl. Van 22.00 tot 22.40 uur zal een forum een discussie voeren naar aanleiding van de vele schriftelijke reacties, die de AVRO ontvangen heeft met betrekking tot de verklaring van de heer Becker, bonthandelaar, ln de uitzending „Voor de vuist weg" van 17 februari over het levend villen van jonge zeehonden. Gespreksleider ls de heer Jaap van Meekrea, Toen Sheila 16 was droeg slj twee vlechtjes en zong ze „L'école est finie" De Franse kinderen droegen toen twee vlechtjes en zij zongen allemaal Shei la's liedje. Nu zij 20 is draagt zij een „crinlère" een haardos in belvorm en zingt zij „l'heure de la sortie". Op kan toren en in fabrieken neuriet nu ieder een dit succesnummer en talloze meis jes van om de 20 dragen een „crinlère" Zelfs de weinigen die tegen Sheila zijn, kunnen niet ontkennen, dat er in de chansonwereld een „fenomeen-Sheila" bestaat. Sheila ls zo geheel verschil led van de andere vedetten. Ondanks het enorme succes van Sheila wil zij zoveel mogelijk gewoon Annie Chancel zijn, een meisje als andere meisjes van haar leeftijd. Alle chansonniers, om hun populariteit en... hun beurs op ni veau te houden, brengen hun zomer door met gala-avonden en presenteren door Frankrijk. Sommigen oogsten op deze avonden heel wat teleurstelling, sommigen zelfs kilo's tomaten. De ver standige Sheila, neemt in die tijd va kantie, thuis of aan de Cóte d'Azur. Alle idolen staan erop, met hun jaar lijkse rentree" te starten vanuit het beroemde Parijse Olympia theater. Dat zij telkens hopen te verlaten met in hun zak het diploma van de besteding van hun glorie. Sheila is de enige grote ve dette, die nooit in 't licht van de Olym- piaschljnwerpers gestaan heeft. „Ik heb daar geen behoefte aan", zegt ze. „Ik ben nog jong. Misschien zing ik toch wel eens ooit in het Olympia, over een jaar of twee. Ik heb de lijd". Geen schandalen Sheila heeft haar eigen kamers, maar haar ouders bewonen hetzelfde huis, 'n verdieping lager. Haar naam was nooit bij een schandaal betrokken. Zij gaat niet uit. Zij bezoekt geen nachtclub, zelfs geen theater. Eens per jaar mis schien gaat zij naar de film. Zij nodigt haar vrienden bij haar thuis of zij kijkt naar de televisie. Maar wat moesten de filmmensen met dat „voorbeeldige" meisje in de film „Bang-Bang"? Niet zozeer de liefdeskus, maar vooral de „moderne" liefdeskus en „vooral alles, wat daarbij komt", zou Sheila gecho queerd hebben. Daarom hebben zij dit uit de film geweerd. „Er komen alleen een paar gewone liefdeskusjes in voor", aldus Sheila. Sheila staat rotsvast niet belde benen op de grond. Zij heeft tijdens de vier succesvolle jaren van haar enerverende artiestenleven het hoofd koel weten le houden. Voor haar talrijke fans is dit een garantie, dat dc steeds evoluerende en zich aan de tijd aanpassende Sheila op de gulden middenweg zal blijven. Shireen Strooker onder „Vragenvuur" Op woensdag 8 maart cal de actrice Shireen Strooker in het radioprogram ma „Vragenvuur" voor de microfoon komen. ZIJ zal dan vragen beantwoor den van leerlingen van het Gemeen telijk Lyceum voor Meisjes ln Amster dam. Produktie: Co de Kloet en Jan Nagel. HU». I 21.40 uur. „Qcluigë, k charge", de hoofdfilm van vanavond, werd ln 1958 in Nederland uitgebracht. De film is vervaardigd naar Agatha Christie's boek „Witness for the prosecution. Onze recensent schreef hierover destijds: „De film springt overtuigend naar vo ren door de sterk aansprekende maar filmisch zeer beheerste karakterteke ning die regisseur Billy Wilder aan het verhaal heeft meegegeven. Daar door blijft men het verloop van begin tot einde volgen. Zelfs de onverwachte wendingen aan het einde zijn aanvaard baar verwerkt. Onwillekeurig dringt zich een vergelijking op met Hitchcock en men zal geneigd zijn om deze in dit geval in het voordeel van „Getuige a charge" te laten uitvallen, omdat hierin spanning en karakterontleding een harmonisch geheel vormen. Het verhaal: een beroemd Londens ad vocaat keert terug uit een ziekenuis, bewaakt door een verpleegster die hij op allerlei manieren om de tuin poogt te leiden, als zij probeert hem aan een nieuwe medisch verantwoorde levens wijze te houden. Zij kan niet verhinde ren dat hij zich gaat interesseren voor Leonard Vole die wordt verdacht van moord op een schatrijke weduwe, ge pleegd met de bedoeling zich ten spoe digste meester te maken van haar ka pitaal dat ze hem na een korte kennismaking al per testamentaire beschikking had nagelaten. De advo caat trekt zich niets aan van zijn hart kwaal en wat dies meer zij. Hij is van mening dat Vole onschuldig is. Voor de rechtbank wordt de hele zaak uit de doeken gedaan. Feiten en taferelen volgen elkaar met een opvallende lo gica op en daarbij treden de karakters naar gelang de omstandigheden waarin ze zijn geplaatst ragfijn naar voren. De film heeft een rolbezetting van lou ter sterren. Daar zijn Mariene Dietrich, Tyrone Power en Charles Laughton als de advocaat sir Wilfrid Robarts. Bij al le drie is regisseur Billy Wilder erin geslaagd zijn regie zó te richten dat deze drie karakters volkomen onderge schikt worden aan zijn bedoelingen, zonder evenwel hun eigen persoonlijk heid te verliezen. „Getuige k charge" is een zelden voor komende en gelukkige combinatie van spanning en filmische waarde." Kantharosbeker in Openbaar Kunstbezit Het programma van de Stichting Open baar Kunstbezit, dat de NTS vanavond uitzendt, is gewijd aan Romeinse kunst in het Rijksmuseum Kam In Nijmegen. Speciale aandacht zal worden gegeven aan een zilveren beker met vergulde ornamenten, die het museum in bruik leen heeft, de zo geheten „Kantharos van Stevensweert". Kantharos is het Griekse woord voor een bepaald type beker. Twee hoge oren zijn er het ken merk van. De oren zijn bij dit exem plaar overigens zoekgeraakt. Een ver haal op zichzelf is de ontdekking van de kanthanros. Hij werd in 2 stukken gevonden aan de oever van de Maas en wel in zo'n verweerde staat, dat aan vankelijk niemand zag om wat voor 'n kostbaar stuk het ging. Pas jaren na de oorlog kwam dit aan het licht. Ned. L 19.25 uur. Film, muziek en operahuis in „Uit Bellevue In VARA's maandelijkse kunstrubriek „Uit Bellevue", waarin actuele ge beurtenissen op het gebied van de kunst worden belicht, komen in de uit zending van vanavond onder meer aan De behuizing van de kunst, waarbij met name het operatheater in Amster dam aandacht krijgt, een door Otto ketting gecomponeerde collage voor free-jazzmusici en orkest en proleta rische gedichten van Hans Vlek, die daarvoor een aantal maanden in de Rotterdamse haven heeft gewerkt. Ed van der Elsken levert bovendien een filmbijdrage aan dit kunstprogramma. Met deze filmbijdrage, die als voorlo pige titel kreeg „Hee Poppelepee", zal Ed van der Elsken van tijd tot tijd een aandeel Uit Bellevue leveren. Samen stelling, produktie en regie: Henk de By, Nico Knapper en Peter Utrecht. Ned. I, 21.20 uur. Cabaret is een genre dat onze t.v. bepaald niet verwaarloosd, maar dat de laatste tijd sinds het verdwijnen van ZIHTONEEK en (K)Wartaal toch de frequentie mist die elk genre nodig heeft om uit te kunnen groeien naar iets van wezenlijke betekenis. Dat is jammer, want al zijn de talen ten, vooral wat de teksten betreft, niet dikgezaaid, ze zijn beslist wel aan wezig. Leo Akkermans bewees dat gisteren met „Ledigheid" bij de KRO. Het was een satirisch cabaret van een héél milde soort; niet van dat soort dus dat pleegt te resulteren in onver draagzame boze brieven en abonne mentsopzeggingen. Maar er zaten een paar uitstekende teksten in van Michel van der Plas vooral en dan gaat men zich afvragen: waarom geen frequentie? Akkermans en Van der Plas zouden, geloven wij. echt wel in staat zijn om bijvoorbeeld eens per maand zo'n pro grammaatje eruit te draaien. Mis schien zou men geleidelijk aan kunnen proheren het wat pittiger te maken zelfs. En uitvoerend talent is er ge noeg. Yoka Beretiy bijvoorbeeld in dat Costa-Bravalledje. Doodzonde, dat we haar zo weinig op liet scherm krijgen. En hetzelfde kan (in deze volgorde) gelden voor Henk van Ulsen, Maya Biiuma in Hans van den Bergh. De KRO had het weer goed geschoten gisteren. Batman blijft zelfs in een zwakke aflevering iete aantrekkelijks houden. „De wrekers" is een soort veredelde Batman voor de wat grote ren gisteren in een Priestley-achtig verhaaltje mèt humor en Vanavond in Nieuwspoort zorgde voor de dege lijke kost: discussie over partijvor ming; levendige discussie die echter wel op een wat al te academisch peil gevoerd werd. Hoofdrol speelde de wèl- gedocumenteerde Rotterdamse burge meester Thomaasen. Hij kénde zijn tekst, maar ging een beetje ten onder aan de vriendelijkheid van zijn oppo- Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2