JACOB JORDAENS EEN LIEFDE VAN SWANN Televizier blijft het oneens met de keuze van Wagtmans Geen internationale tenniskampioenschap van Nederland meer DS L&LDSB COWUNT WOENSDAG 1 FEtJno.^ i-v»7 Tekeningen en schetsen in Boymans- Van Beuningen In juni 1677 bezochten d> prins van Oranje en Constan tijn Huygens de schildei Jacob Jordaens in diens wo ning te Antwerpen. Huygem noteerde daarover dat Jor daens in een stoel werd ge dragen en raaskalde. Di schilder was 84 toen; eer jaar later zou een eind komei aan zijn lange leven. In zijr laatste jaren was zijn werk kracht verzwakt. Al lang stond zijn werk niet meer op het peil dat hem in grote delen van Europa faam had gebracht. Vooral na de dood van Rubens in 1640 gold hij als de grootste schilder van de zuidelijke Nederlanden. Hij werd overstroomd met opdrachten, óók van de hoven in Spanje, Zweden en Enge land. En het was Constantijn Huygens die voor Amalia van Solms, de weduwe van Frede- rik Hendrik, contacten legde met Jordaens voor de schil deringen in de Oranjezaal van het Haagse Huis ten Bosch. Zyn werken hangen thans in vele musea, kerken en paleizen. Bij veel ervan vraagt men zioh als toeschouwer af wat de grond van die eigentijdse faam is geweest. Ze zijn vaak zo gemakkelijk- geroutlneerd gedaan, zonder een zweem vaak van geïnspir-erd- zfln. De oorzaak daarvan ligt voor de hand. Jordaens' faam bracht hem zoveel opdrachten dat iiij het werk niet alleen afkon. HtJ werkte met tal van „cnapen", gezellen, die naar tekeningen van de meester de werken grotendeels /.elfstandig uitvoerden waarna Jor- laens ze met een veeg hier en een .oets daar voltooide. Dan waren ■r nog „leercnapen", leerlingen lie al tekenend m het vak wer- len onderwezen en geleidelijk aan iet bedrijf gingen deelnemen. Al met al is het met zijn schil- 'ertjen een wat moeilijke zaak ,'eworden. Oók bij de echte- ordaensen schuilt er nog al wat taf tussen het konen. Beter kan nen hem leren kennen van zijn ekenlngen en schetsen, waarvan •r nog een driehonderdtal eigen- iandlge over zijn. Jordaens als ekenaar kan men, voor het eerst ip een grote tentoonstelling, zien n Museum Boymans-Van Beu lingen te Rotterdam, waar een jrote en zeer representatieve col- ectle tekeningen en schetsen tot 5 februari blijft opgesteld. De tentoonstelling werd eerder gehouden ln het Rubenshuls te Antwerpen. De Gentse professor Roger A. d'Hulst vermaard kenner van Jordaans' werk Mozes slaat water uit de rots Gewasen^ penseeltekening (Stedeli heeft een belangryk aandeel gt had ln de organisatie ervan. Hy verzorgde ook de catalogus die aan zeer hoge wetenschappelijke eisen voldoet Dualiteit De tekeningen hebben, evenals <b schilderijen, die ernaar gemaakt voerden, vaak iets merkwaardigs Jordaens was op de eerste plaats de gulle schilder van het volks leven. Hem interesseerde vooral het gewone bedrijj van de gewone man. Maar door de faam die ht] op het hoogtepunt van eijn leven had, kreeg hij vaak Juist andere dingen te schilderenpompeus- barokke altaarstukken en elegan te voorstellingen die paleizen moesten sieren. Daarbij kwam nog dat hij waarschijnlijk al vroeg calvinist was geworden, evenals zijn leermeester en schoonvadei Adam van ifoort. Die factoren geven een bepaalde dualiteit aan zijn werk. Zijn paleiselijke godin nen komen niet van de Olympus zijn kerkelijke heiligen niet uit d> hemel. Dat „aardse" karakter, óók bij verheven onderwerpen, blijkt eveneens uit zijn tekeningen en schetsen. Jordaens was geen „psychologisch" kunstenaar. Zijn werk graaft niet diep. HIJ ls de mindere van Rubens, wiens ln- Volkse schilder die werkte voor vorsten en prelaten oed altijd merkbaar zou blijven, (aar in zijn beste werk toont ij zich een grandioos artiest die et vak tot in de finesses be- leerste en die elke technische aoellijkheid met speels gemak verwon. De tekeningen in Boy- nans zijn in historische volgorde ipgehangen. Die uit de eerste ijd, toen hij nog niet met leer ingen werkte, zijn aantrekkelijk. Jet zijn rake. met enkele vlugge ijnen neergezette schetsen, ge- vassen pentekeningen meestal, be- ioeld als voorontwerpen voor wer ken die hy zelf zou gaan schilde ren. Ze behoefden dus niet in de tails uitgewerkt te zijn en dat trefzeker-snelle waarmee ze ge daan zijn maakt ze voor de toe schouwers van vandaag misschien van hoger waarde dan de uit gewerkte schetsen van later tijd. Die schetsen uit het hoogtepunt van Jordaens' carrière zijn eigen lijk kleine schilderijtjes, compleet In kleur. Ze zijn meestal uitge voerd ln waterverf met dekverf gehoogd. Jordaens had een voor keur voor deze manier van wer ken die waarschijnlijk stamt uit het begin van zijn loopbaan, toen hy bij het St.-Lucasgilde werd In geschreven als „waterschilder" als vervaardiger dus van geschilderd behang dat dienen moest als lmi- atlegobelln. ModelH Os „modelll" zoals die uitgewerk te schetsen heetten hadden een tweedelig doel. Ze dienden als voorbeeld voor de gezellen, die aan de hand ervan schilderyen vervaardigden, maar ze konder ook ontwerpen voor de opdracht gevers zyn. Die kon verande ringen suggereren. Jordaens plakte dan over een partij een blank stuk papier en schetste daarop de gewijzigde compositie Soms ging ook hy vele jaren nadat een bepaald schilderij was vervaardigd het modello ervan weer omwerken b.v. door er stroken aan te-plakken en ge deelten nieuw ln te schilderen. De catalogus geeft terzake vele In lichtingen want prof. d'Hulet heeft /.eer diepgaand het verband on derzocht tussen schetsen en be staande Jordaenaschllderyen. Het zyn niet alleen modelll die over zyn. Ook uit de vruchtbaar ste jaren van de meester, omtrent 1640—1650, zyn er krijtschetsen, een prachtige serie tekeningen van een oude man byvoorbeeld, die hy naar levend model ver vaardigde om ze later te kunnen gebruiken ln zijn composities. Alle schetsen uit deze tyd hebben iets van bravoure; het ging hem ken nelijk gemakkeiyk af. Vaak ls er ook de barokke „sappigheid" die het kenmerk van Jordaens ls. Later zou dat gemakkelijke gaan overheersen. De tekeningen wor den vlakker en er komen meer en meer herhalingen van vroe gere motieven voor. Jordaens lijkt zichzelf overleefd te hebben. ,J1\) werd in een stoel gedragen en raaskaldeHet is een triest einde voor een man wiens faam zó groot was dat prinsen naar hem kwamen kijken als naar een wereldwonder. Een collectie als thans te Rot terdam byeen is kon nog niet eerder getoond worden. Er zfjn voor de eerste maal bruik lenen uit het British Museum te Londen en de Ermitage te Le Oude man ln vooraanzicht Krijttekening (Louvre) ningrad. Voorts uit vele andere landen van Europa en een flink aantal uit de Verenigde Staten. Voor kunsthistorici ls de expositie van eminent belang. Ook voor de „gewone" museumbezoeker? We geloven van wel. Liefhebbers van de tekenkunst kunnen hun hart ophalen en minnaars van de ba rokke Vlaamse kunst van rond 1650 krijgen een heel ander aspect van die kunst te zien dat ver helderend werken kan voor hun inzicht in het werk van Jordaens en diens tydgenoten. Aan het eind t>an het tweede gedeelte van Du C6té de chez Swann dat XJn Amour da Swann heet, zegt deze t>er- Ziefde Swann op een ogenblik van be zinning, in een plotselinge ommezwaai, die kenmerkend is voor het werk van Marcel Proust, in „een vlaag van grofheid", die Swann overviel als hij niet meer ongelukkig was. maar die „het niveau van zijn morele oordeels vorming .omlaag" haalde: „En te be denken dat ik jaren van mijn Zeven verspild heb, dat ik heb tolllen sterven, dat mijn grootste liefde geweest is voor een vrouw die mij niet aantrok, die mijn soort niet was. „Die vrouw is Mme de Crécy, Odette, een demimondai- ne zoals Swann heel goed weet, al tracht hij zich dit soms te ontveinzen. Swann die in feite zich meer aan getrokken voelt tot de Rubensiaanse weelderigheid, die Odette mist, is ver liefd op haar geworden, omdat ze hem herinnerde aan Zephora de dochter van Jethro, zoals die voorkomt op een fresco in de Sixtijnse kapel, en die ver liefdheid werd al spoedig versterkt door jaloezie als Swann beseffen gaat welk een verleden Odette de Crécy be zit. Ondanks zijn uitspraak op het eind van TJn Amour de Swann, zal Swann, zoals de lezer van Prousts hoofdwerk A la Recherche du Temps Perdu, Op Zoek naar de Verloren tijd weet, Odet te toch trouwen en hun dochter, Gilberte, zal de verteller van A la Recherche du Temps Perdu, die Mar cel Proust is en niet Marcel Proust is, betoveren. Un Amour de Swann ls een gedeelte van het eerste deel van Prousts hoofd werk, dat een vrij afgerond geheel vormt en het ls dan ook al, eerder apart in het Frans verschenen, ook in pocketboekvorm. Het hoofdmotief Wie het las, kent dan niet het hele meesterwerk van Proust, hij heeft daar ook zelfs geen totale indruk van, hij ziet bijvoorbeeld niet hoe dit stuk als een deel in het geheel past en hoe hecht de opbouw van dit schijnbaar maar voortvloeiende oeuvre ls. HIJ krijgt echter wel een Idee vsn de stijl van Proust, de wijze van benade ring. het beeldend vermogen, de soms erg abstracte uitweidingen die echter toch niet gemist kunnen worden en zelfs van het hoofdmotief van het werk. het motief van de hervonden tijd. Swann is een snob, hij verkeert ln de hoogste kringen. Hij vindt dit dus be langrijk, want hij offert er nogal een en ander voor op, hij is liefhebber niet alleen van weelderige vrouwen, maar ook van kunst, speciaal schilderkunst en ln het bijzonder die van de Delftse Vermeer e venal 6 de verteller van zijn liefde voor Odette, evenals Mar cel, die Proust is en niet Proust is. Met andere woorden, Proust heeft naast verschillende anderen voor Swann model gestaan. George Painter wiens uitstekende bio grafie van Proust onze lezers niet on bekend is, noemt als modellen voor Swann Nicolas Benordaky, Charles Ephrussi, Charles Haas, Paul Hervieu, de schrijver, en Emile Straus, maar Proust zelf hoort er ook bij. Die veelheid van modellen, die betrok kenheid van de verteller daarbij, geeft aan Un Amour de Swann en aan het meesterwerk, waaraan dit onttrok ken ls, zijn dubbelzinnigheid. Profes sor Dresden signaleert ook om andere redenen die dubbelzinnigheid ln zijn boelende, weloverwogen inleiding op de vertaling van Un Amour de Swann, Een Liefde van Swann, die zojuist bij de Bezige Bij te Amsterdam verscheen. De moeilijke opgave van de vertaling want de stijl van Proust is even om zichtig kronkelig als tenslotte verbluf fend klaar we d met goed succes volbracht door M. E. Veenls-Pieters. De vertaalster is er in geslaagd veel van de betovering van die Ingewikkelde helderheid te behouden. Als professor Dresden van dubbelzinnigheid spreekt, bedoelt hij dat uiteraard niet in ongun stige maar in letterlijke zin. Het werk van Marcel Proust, ook Un Amour de Swann is meerzinnig. Alleen bij de pro tagonist ervan, de verteller, kan men dit reeds opmerken. Men heeft A la Re cherche du Temps Perdu wel een9 als een geestelijke autobiografie geken schetst. In bepaalde zin is dat ook juist. Het is geen roman in de meestgebrui kelijke betekenis van dat woord. Maar het is ook in bepaalde zin een roman en als zodanig is de verteller erin niet Marcel Proust, maar zeer beslist een romanfiguur. Marcel Proust is niet uit sluitend in die verteller te vinden maar zoals we reeds opmerkten, ook in Swann. Hij verhaalt de verloren tijd, hij beschrijft die. Hij doet dit zeer nauwkeurig, hij doet het soms met mid- Geslaagde vertaling van Marcel Prousts werk delen die niet van de romankunst zijn, hij ontziet zich niet uitvoerige wijsge rige of levensbeschouwelijke of psycho logische beschouwingen te geven, blad zijden lang! maar hij doet dit toch om de verloren tijd te betrappen in zijn wezen en in de kunst van het woord vast te leggen. Op heterdaad De tyd, die. terwijl men leeft, voort gaat, wordt door de kunstenaar in het kunstwerk op heterdaad betrapt en neergelegd, en. als hij zo hervonden wordt in de kunst, in feite voor het eerst ontdekt. Terwijl men het leven leeft, en er de ontroeringen van on dergaat, de vrees, de verwachting, de angst, de hoop, de sensatie van het ge luk, is men daar zo in opgenomen, dat men het niet ziet buiten die gevoelens, die verwachtingen en angsten. Eerst bij herbezinning en in het kunst werk wordt het wezen, wordt het mys terie ervan geopenbaard. Ook in Un Amour de Swann kan men dit nagaan. Swann zelf en de hoogste kringen waar in hij verkeert, hebben in zich niet zo veel waarde of betekenis, ze hebben de waarde, die men eraan hecht, althans voor de persoon, die ze eraan hecht. Maar het leven, dat zich in hen en door hen openbaart, heeft wel zijn waarde. Dat verklaarde Proust niet, maar hij liet het wel klaar en zien en zo beslis send als weinigen vóór hem of na hem hebben gedaan. Zijn Frans is moeilijk, zelfs in het Nederlands is Een Liefde van Swann nog geen gemakkelijk boek, maar juist daarom is het van zulk een belang, dat in een land, waar van Dóstojevski zo vele vertalingen bestaan, ook eens een gedeelte van het hoofd werk van Proust verscheen, dat voor de latere ontwikkeling van de literatuur zeker niet minder belangrijk is. JOS PANHUIJSEN Sponsors waren Kees Pellenaars overeengekomen DEN HAAG Televiziers hoofdredacteur Rein van Uooü gaal de Koninkiyke Ne derlandse Wleiren Unie om opheldering vragen. Hjj wil precies weten waarom Kees Pellenaars niet werd geaccepteerd en Wout Wagtmans wel. Door een spoed vergadering over de. Televlzier-AV'RO- RTN-plannen was de heer Van Rooü maandag verhinderd om de sponsors- vergadering bij de KNWIi mee te maken. Kees Pellenaars kreeg bericht dat hij ook niet hoefde te gaan. Daarmee viel een zeer belangrqke gesprekspartner weg. De heer Van Rooij verklaarde door de veranderde houding van de collega's niet zo zeer pijniyk getroffen, dan wel uitermate verbaasd te zyn. „Wij weten, omdat we de besprekingen niet bijwoon den. niet wat zich heeft afgespeeld. Ik wil daar eerst opheldering over hebben. Men zegt dat Caballero en Willem II geen andere mogelijkheid zagen dan om voor Wagtmans te stemmen, omdat, de bond anders de renners een plaats in de Tourploeg zou weigeren. Als dat zo is, vind ik dat een ergerlijk Staaltje van chantage. Daar ga lk nooit voor opzij, wat de KNWU dan ook wil." Inderdaad verklaarde Willem II's woordvoerder W. Oepts: „Voor ons bleef er weinig te kiezen. Of geen renners, of Wout Wagtmans. In het belang van de wielersport, meenden we de laatstgenoemde mogeiykheld te moeten aangrypen. Wij. Caballero en Willem II. zullen Wout Wagtmans coachen tot aan de Tour de France." waarmee de KNWU zich ln een concept voorstel van de sponsors niet kon ver enigen. Andere voorwaarden werden goedgekeurd door de sportcommlssie. De sponsors wilden „een van de drie aan Supporters Ajax 3000 kaarten (Van onze sportredactie) AMSTERDAM - Ajax heeft van Dukla bericht ontvangen dat de tweede wedstrijd in het toernooi om de Europese beker voor landskampioenen, op 8 maart ln Praag, zal worden gespeeld op het terrein van Dukla dat hooguit 15.000 toeschouwers kan bevatten. Naar aanleiding hiervan zijn slechts 3.000 kaarten voor Nederland se supporters beschikbaar gesteld. Dit be tekent een tegenvaller voor veel Neder landse reisbureaus die naar schatting te zamen reeds ruim tienduizend reizen voor Praag hebben geboekt Hoe de kaartver- dcllng wordt geregeld is nog niet bekend. Post-Pfenninger namen leiding ESSEN. In de laatste nacht van de Zesdaagse van Essen namen Post-Pfenninger de leiding over van Renz-Junkermann (Did). In de rit achter demies werd Peter Post tweede achter de Duitse stayer Dieter Kemper. De stand was vanmorgen vroeg: 1. Post-Pfenninger (Ned.-Zwita.) 384 pnt.; 2. Kemper-Oldenburg (Did) 238 pnt. Op één ronde: 3. Rudolph- Gro8sinlinghaus (Did) 418 pnt.; 4. Renz- Junkermann (Did) 343; 5. Bugdahl- Lykke (Dld-Den) 225. Op twee ronden: 6. Roggendorf-Streng (Did) 233 pnt. raerkenteams verbonden ploegleiders". Dat zou dan de zaak werd enige weken geleden ten kantore van Televizier voor bereid Pellenaars worden. In het maandag op tafel gekomen sponsors- voorstel echter werden de standpunten Ietwat afgezwakt. Televizier: pertinent tegen; Willem II: hoogst onwaarschyn- lljk dat Wagtmans te aanvaarden ls; Caballero: het ligt eraan wat onze ren ners willen. Zo groot was de ommezwaai van Wil lem II en Caballero dus toen ook weer niet, want alleen Televizier verklaarde zich radicaal tegen. In feite boekte de bond dus geen succes, want alle voor waarden kwamen en zijn in het voordeel van de sponsors. Met betrekking tot het ploegleiderschap veranderden Willem II en Caballero geen „neen" in „ja", omdat het definitieve „neen" nooit gehanteerd werd als dreigement. In een laatste poging kwamen Willem II en Caballero toen met de namen Geldermans en Krott, maar de KNWU vond beide kandidaten onaanvaardbaar. Restte dus Wout Wagtmans Hockeyploeg speelde gelijk PESJAWAR, Het Nederlandse touring-hockey-elftal heeft gisteren met I1 gelijkgespeeld tegen liet dïstricts- elftal van Pesjawar. Middenvoor Frank Zweerts zorgde voor de Nederlandse treffer. In de vier tot dusver gespeelde wed strijden in Pakistan werd één wedstrijd gewonnen, één verloren en eindigden twee ontmoetingen ln een gelijkspel. De Nederlandse hockeyers hebben nog vier wedstrijden voor de boeg, namelijk één tegen het districtselftal van Rawalpindi en drie officiële wedstrijden tegen Pa kistan, „Caballero" gaat in Spanje trainen AMSTERDAM De gehele CabaUero- ploeg zestien prof» en tien amateurs vertrekt volgende week naar een trai ningskamp aan de Costa Brava om zich daar voor te bereiden op het komende wlelerselzoen. „Wy hebben een jonge ploeg, die aan het venster gaat tikken", zei de technische leider Frans van den Enden gistermiddag in BloemendaaL waar de formatie werd voorgesteld. Het is de bedoeling van de leiders van de equipe oud-wereldkampioeh Gerard Peters is ploegleider om deze jonge ploegen (de gemiddelde leeftijd by de profs is 23 jaar) in te werken voor de grote ronde in 1968. Daarom staan voor dit jaar de Ronde van Spanje, de Giro d'Italia en andere grote etappekoersen nog niet op 't programma. De Caballero's zoe ken het nu hoofdzakelijk in eendaase koer sen zoals Gent—Wevelghem (29 mrt), Pa rijsRoubalx (9 april), de Amstel Gold Race (15 april), Parljs-^Brussel (23 april), de Waalse Pijl (28 april), Luik—Bastena ken—Luik (1 mei) en enkele minder in spannende meerdaagsen als de Ronde van België (4 tot en met 7 april) en de Vier daagse van Duinkerken (3 tot en met 7 mei) Bij de profs zijn klimmer Wim Sehe- I pers en de pas naar de beroepsklasse overgegane Steevens de grootste troeven op de weg. terwijl men voorts Tiemen Groen heeft aangetrokken met het oog j op de Grand Prix des Nations, de Trofeo Baracchi en een mogeiyke aanval op het werelduurrecord De profploeg bestaat voorts uit Jef Drummen. Gerard Koel, Jan Boog, Henk Peters. Hans den Hartog, Cor Schuuring. Jan Pieterse. Henk Vogels. Jan van der Horst. Piet Braspennlncx. Gerard Vianen. Dies Kosten en Piet Steen voorden De amateurs van dit merk zullen in Ne derland deelnemen aan alle klassiekers, aan Olympia's Toer en aan GenWevel ghem. Daarvoor heeft mem de keus uit Jan Bols, Gaby Mlnneboo, Henk Benja mins, Willy Geraerds, Theo Blom. Leen de Groot Henk van Vught. Roel Snyder, Leen Kreuger «a Aria Versluis. Amateurs vragen te veel DEN HAAG De Internationale ten niskampioenschappen van Nederland zul len dit jaar ln Hilversum niet worden gehouden De organisatoren van de tra ditionele wedstrijden op „Het Melkhulsje" vinden het ilnancleel risico te groot. Een van de voornaamste oorzaken ls wel de te hoge vergoedingen, die vooral door de wereldtopspelers worden gevraagd. Zon der deelneming van dergelijke topspelers zou het publiek wegblijven en het predi kaat „internationale kampioenschappen" komen te vervallen. Hilversum volgt hierbij het voorbeeld van een aantal buitenlandse toemooilei- dlngen, die zich eveneens niet meer in staat achten de door de „amateurs" ge vraagde exorbitante bedragen te betalen. Het toernooi van „Het Melkhulsje", levérde een verlies op van ruim tienduizend gul den. ondanks het feit dat de spelers bij particulieren werden ondergebracht en de KNLTB en de industrie in bescheiden mate het evenement steunden. sloeg de Argentijn Carlos Martin met zijn wagen over de kop. Het werd een. enorme chaos, waarin de Italiaan Rosa- delle Facetti slipte en tussen de toe schouwers terecht kwam. Hierbij viel één dode en raakten vijftig personen gewond, van wie zestien ernstig. Later is ook Carlos Martin aan zijn zware verwondingen overleden. Er waren 100.000 toeschouwers ge1 tuige van dit drama. De KNLTB kende het reeds lang be staande toernooi van Hilversum in 1962 het predikaat „internationaal kampioen schap van Nederland" toe, toen met spe lers en speelsters van wereldformaat als Rod Laver, Ramanathan Krishnan en Ma ria Bueno de wereldtop naar Nederland kwam. Het is onwaarschijnlijk, dat de KNLTB zelf de organisatie van de internationale kampioenschappen ter hand zal nemen De Nederlandse Lawntennisbond organi seerde deze titelwedstrijden van 1926 tot 1957 in Scheveningen (eerst) en Noord- wijk (later), maar vond sindsdien het financieel risico te groot. Wel bestaat nog een kans. dat een van de bestaande kleinere toernooien zodanig zal worden uitgebouwd, dat het de titel internationale kampioenschappen van Ne derland mag dragen. DRAMA BIJ RACE Toeschouwer en coureur gedood: vijftig gewonden MAR DEL PLATA. Twee doden en vijftig gewonden vormden de trieste balans van een formule-S-race ln het .Argentijnse Mar de) Plata. Nadat de DEI^ HAAG Op de internationale Argentijnse coureur Juan Manuel Bor- badmintonkampioenschappen van Duits- deu was geslipt, kwamen honderden toe- land, die van 2 tot 5 maart in Bonn wor den vertegenwoordigd door vier dames en drie heren. De samenstelling luidt: dames: Agnes Geene, Tonny Pannemans, De wedstrijd ging echter gewoon door Felice de Nooyer en Mirette de Nooyer. en de andere deelnemers moesten de Heren: Huub van Ginneken, Ruud van vreemdste capriolen maken Glnneken en Herman Leldelmeyer. Resultaten koersen Hilversum W; 3. Edel Six. 1.40, 1.60. 1.80; c DoKprIJs over (W. B. Leeuwe (M. Vergay) Leeuwen) km-tljd 1.27.6; 2. Econoom 'ercnll 9.90; koppel plaats 3.40. 1.60. 3.10 Badmintonploeg voor Duitsland 20, 2.-; koppel 2.50, 3.60 landla. Toto: wlnné 1.60, 3.40; covercnll 4 Collieprljs over 2040 m), tweede 1. Donna Silk B (J. de Graaf) Excluslf du Commerce; 3. Adwar< Toto; winnend 10.70; olnats 3.30, cover call 4.80: koppel 10.50. mensenmassa te ontwijken. Daarbij I met 63, 10—8. Stolle startte met zege TOOWOOMBA Fred Stolle. de Australische Davis-Cupspeler, maakte gisteren zijn debuut in het proftennis met een overwinning op de eveneens on langs door de profs gecontracteerde Amerikaan Dennis Ralston. Stolle won

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 6