Lied in de schemering Tweede Nationale Rijtest vanavond op het t.v.-scherm MODIEUS STUK VAN COWARD STERK GESPEELD DOOR HAAGSE RADIO VANAVOND Aangepast aan Ned. verkeer a C PAGINA 2 DE T.ETDSE COURANT MAANDAG 16 JANUARI 1967 Het is de laatste jaren meerdere malen voorge komen: een toneelstuk dat een al dan niet wer kelijk bestaande schrijver als onderwerp heeft. Vorig seizoen bijvoorbeeld speelde Ko van Dijk magistraal de figuur van de auteur Dylan Tho mas, aan wie Sidney Micheals een stuk had ge wijd. In de eerste helft van het huidige seizoen bracht de Haagse Comedie „De Meteoor" van Dürrenmatt, waarin Paul Steenbergen de hoofd rol speelde van een winnaar van de Nobelprijs van de literatuur, een fictief auteur. En hetzelf de gezelschap gaf zaterdagavond de première van weer een nieuw stuk over de problematiek van een schrijver: „Lied in de Schemering" van Noël Coward; Ook ditmaal speelde Paul Steenbergen de hoofdrol: Hugo Latymer, een figuur die sterke herinneringen oproept aan Somerset Maugham. Noël Coward, die enkele seizoenen lang de huisauteur van de Haagse Comedie dreigde te worden (men speelde hier, in tegenstelling tot andere gezelschappen, erg veel Coward, het laatst „Quadrille" in 1963), heeft in „Song at Twilight" gepoogd een soort drame te schrijven, waarin ook komedieëffek- ten niet ontbreken. Het laatste zal wel een ge volg zijn van de grote routine, die Coward zich eigen heeft gemaakt met al zijn blijspelen. Het probleem van dit nieuwe stuk is niet gering, hoewel modieus: het gaat er bij de schrijver Hugo Latymer om, in hoeverre hij in staat is geweest met zijn homofiele aard te leven, zon der oneerlijk te hoeven zijn. HAAGSF. AuteurNoël Cowar Vertaling Max Schuchai Decor Hep v. Delft Regie Eric v. Ingen Hugo Latymer Paul Steenbergen Hllde. zijn vrouw Ida Was Carlotta Gray 'Myi Een kelner Roelof den Ambtman steeds meer voor iedereen een open boek lijkt te worden, maakte hij zeer knap waarneembaar. MyraWard is voot grootste deel van de avond zijn enige partner op het toneel; ook haar rol is bijzondere klasse. Het is heel boei- om te zien, hoe beiden elkaar aan vullen, naar bepaalde spelmomenten ge zamenlijk toewerken, elkaar de scene aangeven" en meer van dergelijke vak technische problemen op de meest idea le manier oplossen. Ida Wasserman speelt, gemeten de tijd dat zij op het toneel is, een klei- rol, die naar de kwaliteit ervai rekend, van dezelfde hoge orde is als ran het echtpaar Steenbergen-Ward. De echtgenote van de schrijver, van Duitse afkomst, lijkt in haar eerste scene een vreemd, enigszins belachelijk mensje. In de laatste scene blijkt Ida Wasserman een ontroerende diepgang aan de figuur mee te geven. Eric Ingen, die over de«ze acteurs de regie voerde, had voor goede oplossingen veel problemen gezorgd. Het stuk werd gespeeld in een decor van Hep Delft, dat de sfeer van het luxueuze ho tel goed trof. Het gaat er dus een beetji om, wat men het zwaarst laat wegen. Wie naar de schouwburg gaat om vooral te genieten van goed spel, zal beslist wel aan zijn trekken komen. Maar degenen voor wie ook het stuk zelf belangrijk is, zullen denkelijk teleurgesteld worden in een bezoek aan „Lied in de schemering". De voorstelling bleek zaterdagavond door het premièrepubliek in de Konink lijke Schouwburg in ieder geval zee waardeerd te worden. jan verstappen NEDERLAND I NTS 18.45 uur: Pipo de clown DE toneelbewerking van Tolstojs ,50 uur: „Oorlog en Vrede", die we gisteren Nieuws in het kort bü NCRV-t.v. zagen, was van drie Duit- §TER sers van wie de vorig jaar overleden 13,55 uur: Erwin PIscator hier de bekendste is. Hij Reclame-uitzending heeft ook in ons land gewerkt en oogstte CVK/IKOR/KRO/RKK in eigen land o.m. grote roem ais 19.00 uur: Brechtherschepper. Het ging hem Kenmerk, actualitei- meestal niet om het spel als zodanig - als toneelspelkunst dus maar eerder om het uitdragen van grote, liefst eigen linkse ideeën. Piscator was een grandioos theaterman. STER die rustig kon spelen met heel bewuste vervreemdingseffekten, die telkens er voor zorgden dat de toeschouwers meer in zijn gegeven, in het wel en wee van de Individuele karakters betrokken raakten. En diff toch telkens weer wist te pakken, omdat hij dat individuele bij STER vlagen toch telkens grandioze kansen gaf. tenrubriek AVRO 19.30 uur: De Dick v show, t.v.-i 19.56 uur: Reclame-uitzending NTS 20.00 uur: Journaal Reclame-uitzending TROS 20.20 uur: Mjjn oom van Mars, 20.45 uur: The Sheperds... thuis, muziekprogramma 21.05 uur: Kleur in zwart en wit, instructief programma AVRO 2120 uur: Nationale rijtest 1967, researchprogramma 22.20 uur: Paranjoti-koor NTS 2230 uur: Tweede journaal 22.35 uur: Sluiting MfnERLAND II NTS 20.00 uur: Nieuws in het kort STER 20.01 uur: Reclame-uitzending KRO 20.05 uur: Dobrodos'li, reisrepor- reisreportage 20.45 UHr: Het leven van Michel angelo, film STER 21.56 uur: Reclame-uitzending NTS 22.00 uur: Tweede journaal 22.15 uur: Geprogrammeerde in structie (15) 23.00 uur: Sluiting T.V. morgen NTS/NOT 10.45 uur: Walter and Connie, Engelse les 1110 uur: Hulp aan de mede mens, documentaire 1135 uur: Het protest, documen taire (1) 1200 uur: Sluiting HILVERSUM II NCRV 19.30—19.50 uur: Concert door Groot Omroepmannenkoor 23.0023.55 uur: Studio 2300, amuse mentsprogramma RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 8.00, 11.00, 13.00, 16.00. 18.00, 20.00, 22.30, 23.55 HILVERSUM H: 7.00. 7.30, 8.00, 8.50, 12.30, 19.00, 22.30, 23.55 Elk Granada, de Britse commerciële t.v.- maatschappij, heeft met deze Tolstoj- bewerking de Emmy Award gewonnen. Na dit eerste deel leek dit alleszins ver diend. Het beroemde boek werd in stuk jes getrokken, maar we geloven dat Tolstoj met de wijze waarop het resul taat zijn ideeën weergaf, tevreden ge weest zou zijn. De bijzonder knappe regie en het goede, zij het naar onze HILVERSUM I begrippen misschien soms té Ingehou- jjRU den spel, droegen het hunne daartoe 39,0521.25 uur: bij. Concert door Groot Omroepkoor en -orkest Mieke Bos heeft tal van kwaliteiten. 21.5522.30 uur: Vooreersl een fijne stem natuurlijk, concert door Prome- maar daarnaast is zij een heel char- n&de Orkest mante verschijning en zij kan zelfs een 03.1523.55 uur: beetje acteren. Zo'n vrouw lijkt ge- Veertig minuten op schapen voor musical of operette. Ze heeft in dit genre haar sporen al" ver diend. Gisteren verdiende ze beter dan wat ze in het showprogramma „Dag Mieke" te doen en vooral te zeggen kreeg. Natuurlijk zong ze goed, b.v. in een stukje Vogelh&ndler, maar de huis, tuin en keuken- (die vooral) teksten, die Jaap Molenaar voor haar in elkaar had gedraaid, waren verschrikkelijk. De zaterdagavond van de KRO? Daar kunnen we niets zinnigs van zeggen. In Het Gulden Schot werd weer geschoten, precies als in alle vorige Gulden Scho ten. Maarten Treffer viel deze keer re delijk uit en Brandpunt bleef een beetje onder eigen niveau. Volgende keer zal Treffer misschien wat minder en Brand punt waarschijnlijk wel beter zijn. En dat er geschoten zal worden staat als een paal boven water. Gek, we hebben soms het vermoeden dat de KRO Het Gulden Schot handhaaft om er stiekem oude telerecordings tussen te schuiven. Geen mens die het verschil ziet immers. Vg. N.V.T. schort actie op Radioprogramma HEDENAVOND idtljd politieke partijei (Boerenpartij), 18.30 Gram. muziek voor di tieners, 18.55 Praatje. 19.00 Nier ANTENNE AMSTERDAM, (A.N.P.) De Neder- ciilna en ontwikkeling landse Vereniging van Toneelkunste- Gram. muziek, 23.55 r> naars, heeft de actie, waarbij iedere Hilversum ii_(298 medewerking aan de televisie zal wor- den gestaakt, opschorten tot 1 maart a.s. Het nakomen door de NTS van de Radiokrant, 19.30 Geestelijke lleder in de afgelopen jaren gemaakte af- 5f™2Ï2T G^'nM Oude enmod'muzkl spraken t.a.v. sociale voorzieningen 22.15 Avondoverdenking, 22.30 Nieuws. 22.J voor freelance acteurs en de honora- Boekbespreking. 22.50 Orkestmuziek. 23.00 Ge riumverhogingen heeft de NVT tot dit var- programrna' 23,55 N,euws- opschorten van haar acUe doen beslui- ten, hoewel op het belangrijke punt van verzoekplatenprogramma voor de bedrijver het recht op herhalingstoeslag voor 10.00 Koffietijd met Tineke. 11.00 Kookpunt, freelance regisseurs nog geen volledige JSSjK£rtPe55?IG5iJ overeenstemming werd bereikt. Hier- Muziek bij de lunch, o.l.v over zullen nieuwe onderhandelingen Hierin: De Agenda, h.00 Met worden geopend. In afwachting van het ^hieV® w resultaat van deze bespreking zullen Jan var. -B_._. de acteurs uit hun eigen herhalings- en scholen en scholieren. 17.30 De Poiydor-show. relaistoeslagen de aan de freelance ®2uY?,ro"'.c?ls Paul Steenbergen, Myra Ward en Ida Wasserman: subliem Hugo Latymer, die met zijn vrouw Hilde verblijft in een Zwitsers hotel, krijgt bezoek van een vrouw, met wie hij lang voor zijn huwelijk een verhou ding heeft gehad. Zij blijkt in het bezit van zijn liefdesbrieven, niet alleen van die van hem aan haar, maar ook de ero tische brieven, die gericht waren tot de secretaris van de schrijver. Die homo fiele relatie heeft de schrijver altijd voor iedereen verzwegen, ook voor zijn vrouw. Nu alles aan het licht zal ko men, betekent het bezoek van Carlotta een schok voor hem. Dat blijkt boven dien, dat zijn vrouw toch reeds vanaf het begin van hun huwelijksleven de wa re aard van haar man begrijpt. En open einde? Max Schuchart, die de uitstekende vertaling schreef, stelt in het program ma vast, dat het stuk een open einde heeft. Waarom hij dat zegt is niet duide lijk. Een open einde, zoals dat bij veel moderne toneelstukken te vinden is. be tekent dat. als aan het slot het doek valt, het in het stuk aan de orde gestel de probleem niet is opgelost. Maar in „Lied in de schemering" is er duidelijk wel 'n oplossing aan 't slot, omdat het wezenlijke probleem (dat van de oneer lijkheid van Hugo ten opzichte van zijn w en van zichzelf) uit de wereld is geholpen. Misschien is een beantwoor ding aan de eisen, die de mode van de moderne toneelschrijverij stelt, de reden dat hier gesuggereerd wordt, dat er een dergelijk open einde zou zijn. Modieus „Lied in de schemering" heeft trou wens heel veel te make nmet modever schijnselen. Nu de homofilie steeds meer thema wordt van het moderne to neelrepertoire, speciaal ook bij jongere Engelse auteurs Osborne, Pinter enz. waagt ook Noël Coward zijn kans. Maar hij doet het vooral voorzichtig, zo dat het in ieder geval niet schokkend ,zal zijn en men het met een gechar meerde glimlach kan aanzien. De homo- liele aanleg van Hugo mag dan een pro bleem voor hem zijn, maar gelukkig ho- de feiten, die een bewijs zijn van die aanleg, reeds lang tot het verleden. nan tot wie Hugo's affectie uitging is bovendien overleden. Op enkele brie- na zijn alle sporen uitgewist. En Hugo's grapjes van het dubbelzinnige soort hebben een duidelijk hetero-seksu eel karakter, zodat er geen vuiltje aan de lucht is. Het publiek kan geamuseerd toekijken, zonder dat het zich ook maar in het minst betrokken hoeft te voelen bij datgene, wat er gebeurt. Daarom is „Lied in de schemering- ?n laf stuk, dat zoveel mogelijk pro beert de implicaties, die het opwerpen in een problematisch thema met zich eebrengt, uit de weg te gaan. Toch is het thema gekozen; het is dan ook een aanvaard en zelfs in zekere mate «en Geruchten rond Sophia Loren Naar gemeld wordt is de filmactrice Sophia Loren zeer bedroefd over het verlies van de baby, die zij in mei ver wachtte, maar Is haar lichamelijk her stel bevredigend. Haar echtgenoot, de filmproducer Car lo Ponti, heeft opnieuw de nacht bij haar in de kliniek doorgebracht. De dokter van mevr. Ponti-Loren noem de haar algemene toestand, „meer dan bevredigend". Italiaanse dagbladen meldden verno men te hebben dat de actrice goed heeft gerust en ondanks de schok van het verlies van haar baby herstellende is. In het verleden zou zij hebben gezegd, dat al haar roem, schoonheid en fortuin niets betekenen in vergelijking met de vreugde een baby te hebben. De doktoren zouden volgens de bladen hebben gezegd, dat mevr. Ponti-Loren, gegeven de juiste verzorging, nog altijd een baby kon krijgen. Verwacht wordt, dat zij tot woensdag b.b. in de kliniek zal blijven. Gemeld wordt dat zij voornemens ls, daarna op zijn minstens veertien dagen Bergenstock in Zwitserland te gaan. Vrienden zelden, dat zij niet eerder weer zal gaan filmen dan wanneer zij volledig herstel dis. Auteur Hugo Latymer, Paul Steen bergen, met vrouw, Ida Wasserman (links) en vroegere vriendin, Myra Ward. populair thema in de schouwburg. Het heeft allemaal wel heel bedenkelijke en onfrisse kanten. Niet om de problema tiek van het stuk, maar om de manier waarop van het gegeven met alle mo gelijke moeite geprobeerd is een suc cesstuk te maken. Het is betreurens- 1oaarig, dat de Haagse Comedie dit stuk op het repertoite heeft geplaatst. Alle modieuse elementen uit het so- cietytoneel heeft Coward gehandhaafd: de eeuwige kelner, de vele drankjes, de sjieke hotelsuite en vooral het uitgebrei de etentje op het toneel, dat in dit stuk volledig wordt afgewerkt: kaviaar en wodka, biefstuk béarnaise en rosé cham pagne, met chocolade mousse toe, een menu dat voor de ogen van het publiek wordt verorberd door Myra Ward en Paul Steenbergen, die het toetje echter laat staan. Hoe kanp deze scene ook ge speeld wordt, het blijft voor mij een kin derlijk iets een dergelijk vreetfestijn te moeten aanschouwen. Zeer knap spel Ondanks de grote antipathie, die ik voor het stuk voelde, is er voor mij geen discussie mogelijk over het formi dabele spel van Paul Steenberge Wasserman en Myra Ward, die de rol len van respectievelijk de schrijver, tzijn vrouw en de jeupdvriendin speelden. Paul Steenbergen was zeer precies en tot in alle details berekend de oude Hugo, die het verleden zo schokkend op zich af ziet komen. De langzame ontdek king van het feit, dat zijn verleden Living Theatre in conflict met politie Sovjet-Theater gekritiseerd MüNCHEN Een advokaat die op treedt namens zeven leden van de New- Yorkse toneelgroep The Living Theatre heeft klachten Ingediend tegen ongeveer tien politiefunctionarissen uit Miinchen over ruw optreden. De agenten worden beschuldigd van het veroorzaken van lichamelijk letsel en van het op onwettige wijze doen van arrestaties toen zij „bijzonder ruw" op traden tegen leden van de toneelgroep op de avond van 10 januari omdat een controle van de papieren van een bus van het gezelschap niet snel genoeg zou zijn verlopen. Bij een van de klach ten wordt een agent ervan beschuldigd een pistool tegen het hoofd Eerste uitzending trok 3,5 miljoen kijkers MOSKOU (AP) „Het Russische theater heeft gebrek aan werkelijk vro lijke, interessante, onderhoudende stuk ken", schrijft een vooraanstaande toneel schrijver in de Pravda. Viktor S. Rozov viel zowel schrijvers als critici heftig Hij schrijft: „De Russische poëzie en proza slagen er tot op zekere hoogte in, de geest van onze tijd weer te geven. Maar het Russische toneel blijft uiterst conser vatief". Rozov pleit oor toneel dat „een nauwkeurige, diepgaande benade ring van het wereldgebeuren en de men selijke geest geeft". 1 veer Van de talloze toneelstukken die dit met teur Ruta, Collins te hebben geplaatst jaar in VKb>nd m„ het 50e jublleum onder het dreigement dat hij zou schie ten. De acteur Bill Share beweert zo danig door de politie te zijn afgeran seld dat hij bewusteloos en met bloed bedekt in een politiewagen kwam te liggen, aldus de advokaat. In het Museum voor het Hoek, Rijksmu seum Meermanno-Westreenlanum, Prin- sessegracht 30 Den Haag, wordt van 28 Januari t.e.m. 11 maart een tentoon stelling gehouden van ontwerpen, let ters en boeken van Jan van Krimpen. de bolsjewistische revolutie zullen worden opgevoerd verwacht Rozov niet veel. „Ik vrees dat de oude successen een steunpilaar van het repertoire zullen blijven". De toneelschrijver betoogt, dat sommige Russische critici de ontwikke ling van de toneelkunst ln de weg staan„Dikwijls schrijven vele cri tici afbrekende artikelen over stukken die stromen publiek trekken waarvan de bijval een aanmoediging voor de auteur isDe critici verwerpen niet het verouderde, middelmatige en saaie, maar het nieuwe talent ln ontwikkeling"» (Van onze omroepcorrespondent) AVRO-regisseurs Philip Bolhuis J en Roelof Kiers hebben in samen- werking met het Verbond voor i Veilig Verkeer en de K.N.A.C. J een tweede t.v.-produktie ge- i maakt onder de titel: „Nationale rijtest '67". De AVRO-televisie J brengt dit programma vanavond op het scherm. Ook ditmaal J worden vele praktische verkeers- 8 problemen aan de orde gesteld. 1 i Er is een aantal filmfragmenten (on- geveer een vijfde) van de originele I Amerikaanse drivers-test in de pro- duktle opgenomen. Dit betekent, dat nu méér Nederlandse filmopnamen zijn gemaakt, zodat het programma beter dan vorige keer is aangepast aan de Nederlandse verkeerssituaties. Iedere automobilist krijgt de kans na 1 te gaan in hoeverre hij het autorijden I beheerst. I De eerste uitzending in december 1965 mocht zich in een grote belangstelling verheugen. Toen bleek uit de cijfers j van een enquête door het bureau Into- mart, dat het programma een kijk- dichtheid bereikte van 55,7 procent, hetgeen in ronde cijfers neerkomt op I ruim 3,5 miljoen kijkers. Voor een in- I formatief en tegelijkertijd educatief i programma was dit een opmerkelijk hoog resultaat. j Voorts bleek dat de leeftijdsgroep van 15 tot en met 19 jaar dit tv-programma het laagst had gewaardeerd (7.2). ter- wijl ook de belangstelling bij deze groep met 38 procent het geringst was. I De reden lag voor de hand: in deze I categorie bevinden zich het minst i aantal rijbewijsbezitters. Van de 2030-jarigen keelc 54 procenl en steeg de waardering tot 8.1. van de dertig tot vijftigjarigen keek onge- 60 procent en de uitzending werd een acht gehonoreerd. Daarna de belangstelling iets af en liep ook de waardering terug. Interessant was ook de uitslag van de verkeers- quiz: 2 procent van de deelnemers beantwoordde de vragen uitstekend, 12 procent goed, 24 procent voldoende en 62 procent onvoldoende. Tenslotte nog iets over de totstand koming van dit programma. De ma kers hebben alles in het werk gesteld om niet alleen de reactie van de au tomobilist te testen, maar tevens om hem in het verkeer te leren vooruit zien (anticiperen). Zo ziet men onder meer een trucage van een frontale NATIONALE RIJTEST '67 A B 1 a b c d mit 1 goed/fout 6 goed/fout 2 goed/fout 7 goed /fout 3 goed/fout 8 goed/fout 4 goed/fout 9 goed/fout 4 a b c diii|it 5 goed/fout 10 goed/fout c D 1 a b c d TOTAAL AANTAL 2 a b c d 3 PUNTEN 3 a b c d 4 a b c d e Naam:.. 10 orgelspel, 14.00 Nieuws. 14.02 Rom verzoekjes. 19.00 Chlel Montagne zorgt voor Rolllng-Stonesshow. 19.15 Joost mag het we ten. 20.00 Binnen zonder kloppen. Suhandi nodigt U uit en draait plaatjes uit zijn ;varieerde platen. 1.00 Sluiting. (Van 8.01 kroniek, 22.00 Nieuw 10.10 Gram. menade-orkest, land- én tuinbouw. 12.40 Licht «j orkest, 13.00 Nws, 13.10 Radiojournaal, 13.30 't Muzikantenuur: mod. en klass. kamermuz. en klass. liederen; VPRO: 14.40 Schoolradio; AVRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Klassieke muziek, 16.00 Nieuws, 16.02 Russlsch-romantl- I sche liederen, 16.15 v. d. jeugd. 17.15 New- I York calling, 17.20 Gram. muziek v.d. Jeugd. I HILVERSUM II (298 KRO: 7.00 Nieuws, (7.30 Nieuws), 8.00 Voor de zieken, 12.00 Musette-orkes 12.20 Voor land- en tuinbouw, 12.40 Actual., 12.50 Gram., 13.30 Licht gevar. platenprogr.. 14.20 Schoolradio, 14.40 Stereo: Licht instru mentaal ensemble, 15.00 Pizzicato: gevarieerd muzlekprogr., 17.00 Overheidsvoorlichting:, Lezing, 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen): TROS: 9.00 Nieuws, 9.02 Licht platenprogr.; VARA: 10.00 Nieuws. 10.02 Lichte muziek en actualiteiten, 12.00 Nieuws, actual., 12.05 Ge- var muziekprogr., 13.00 Niei instrumentaal ensemble, 15.30 Gevar. programma, 16.00 Nieuws, actual., 16.05 Voor de tieners, 17.00 Nieuws, actual., verder tot 18.00 Verzoekplatenprogramma. VERONICA 7.00 Ook goelemorgen, door Eddy Becker. 9.00 Muziek terwijl u werkt, verzoekplatenprogramma voor de bedrijven. 10.00 Koffietijd met Tineke. 11.00 Kookpunt, Verzoekplatenprogramma voor de huisvrouw, gepresenteerd door Gerard de Vries. 12.00 Muziek bij de lunch, o.l.v. Jan van Veen. Waarin opgenomen: De Agenda. 14.00 De Speeldoos, samengesteld en gepresenteerd door: Rob van Dijk. 15.00 Verleden tijd, Chiel Montagne draalt plaatjes, die hun beste tijd gehad hebben. 16.00 Dlnsdagmlddag-speci: waarin nieqwe en zo goed als nieuwe plat Dinsdagmiddagspecialist: Rob Out met 17.00 uur lts Clearasll Time, een programma voor Clearasll. 18.00 Veronica's jukebox, druk op de knop, verzoekjes. 19.00 Joost mag Max Appelboom 22.00 Gevarieerde platen. 22.30 Jazz journaal. Tekst: Ruud Kuyper, Presentatie Tineke, 23.30 Hits a Gogo door 3.00 Nieuws, klassieke muziek, 16.30 Voor dere luisteraars,17.00 Nieuws, 17.15 Lichte ïzlek, 17.45 Joodse volksliederen. Kampioenschappen schaatsen op t.v. (Van i mroepcorrespondenty TESTFORMULIER: Door samenwerking van deK.N.A.C., het Verbond voor Veilig Verkeer en de A.V.R.O. kan I men op maandag 16 januari 1967 voor de tweede maal via de A.V.R.O.-tclevisie kennis- i l maken in« een Nationale Rijtest. i Alle automobilisten en adspirant-automobi listen krijgen de kans na te gaan in hoe cea verkeerssituatie wctca te beheersen. Tijdens de televisie-uitzending zult u horen hoe dit testformulicr I :t worden ingevuld. i tegen een boom, xn het file-rijden 100 km per uur, de botsing van een s de grote gevaren me4 een snelheid het file-rijden mi slipgevaren met de noodlottige gevol- De heer H. Stemmer, hoofd van de KNAC-anti-slipscholen, laat in de be ruchte engelenbocht van rijksweg 22 ten zuiden van Utrecht, enige staaltjes van zijn stuurmanskunst zien. Specta culair is zijn narrow-escape via de berm als twee auto's elkaar met 120 km-snelheid op dezelfde rijstrook tege moet rijden. Hierboven vindt men het testformulier afgedrukt, dat voor de uitzending kan worden gebruikt. Hoewel de presentato ren tijdens de televisie-uizending nog nader op het gebruik zulen ingaan, kan nu reeds worden medegedeeld, dat het programma in vier onderdelen is ge splitst. Op het testformulier zijn die aangegeven als A B C en D. De onder delen en 1> worden met 5 punten per goed antwoord gehonoreerd, terwijl aan elk juist antwoord in de onderdelen B en C 3 punten wordt toegekenend. Het totaal aantal te behalen punten be draagt dus honderd. HILVERSUM De NTS is voor nemens om ruime aandacht te beste den aan de Europese schaatskampioen schappen, die op 28 en 29 januari in Lahti in Finland worden gehouden en aan de wereldkampioenschappen schaatsen, die op 11 en 12 februari in Oslo plaats vinden.Op elk van deze dagen worden rechtstreekse reportages op Nederland I uitgezonden en door Bob Spaak van commentaar voorzien. l)e Zweedse sopraan Gudrun Ryhming geeft woensdag 25 januari een liederen- avond in Diligentia. Op haar Europese tournee treedt zij behalve in Den Haag ook op in o.a ZÜrich, Wenen, Berlijn en Londen. Zij zal liederen ten gehore brengen van H&ndel, Brahms, Fauré, Debussy. Sibelius en von haar landge noot Nystroem. Medewerking aan deze avond verleent Geza Frid, piano.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 2