Piet Römer:
%£cidóc(Soti/ïcmt
„Toch speel ik het liefst
echt serieuze rollen
EDUARD, AGRIPPIEN EN DE NOZEM
Televizier
schrijft
Kamerleden
PAGINA 2
DE LFjpsE CX)URANT
WOENSDAG 11 JANUARI 1967
Een politiek
met risico 's
OPVALLEND in de buitenlandse inte
resse van menig Nederlandse poli
tieke partij is, dat men de kiezers op
de hoogte stelt van concrete wensen
voor het oplossen van de problemen in
het verre Azië.
Meest sprekende voorbeelden hiervan
zijn uitspraken, dat het Westen de vrede
in Vietnam moet helpen bevorderen door
gedeeltelijke of volledige erkenning van
de rode Vietkong en dat communistisch
CJhina zijn plaats moet krijgen binnen
de organisatie der Verenigde Naties,
volgens velen desnoods met degradatie
van Tsjang Kai Sjek en zijn regime op
Formosa.
Aan de wensen liggen zeer nobele be
doelingen ten grondslag: men wil in
Vietnam zo snel als maar mogelijk is
een einde maken aan het bloedvergieten,
waarbij dan de Amerikaanse bombarde
menten nog vaker als voorbeeld worden
genoemd dan de terreuracties van de
Vietkong in het gebied dat nog geheel
of gedeeltelijk onder controle van Saigon
staat. Men hoopt daarnaast, door Peking
zijn plaats aan de conferentietafel te
geven, meer vaste grond te geven aan
de nog altijd labiele wereldvrede.
Vooral in het geval-Vietnam (op de
achtergrond waarvan de Chinese kwes
tie overigens een niet te verwaarlozen
rol mee speelt) is de doorsnee Neder
lander als gevolg van het zich er nauwer
mee geconfronteerd weten door de veel
grotere en snellere mogelijkheden van
krant, radio en televisie, gevoeliger ge
worden voor misère en nood dan vroeger
bij mogelijk nog rampzaliger burger
oorlogen of gewapende conflicten.
Dat is ben bijkomende reden, waarom
er bij de Nederlandse verkiezingsstrijd
voor kwesties het verre Azië betreffend
zelfs in urgentieprograms plaats ge
maakt is.
"pLKE bijdrage om de burgeroorlog in
Vietnam te beëindigen en rood China
op een beter spoor te brengen is wel
kom. Maar wie in dit verband inviteert
tot het voeren van een bepaalde politiek,
mag om wille van de veelgeroemde poli
tieke duidelijkheid en eerlijkheid ons
inziens toch niet de risico's verhelen die
aan die politiek gepaard kunnen gaan.
Door de bekende grillen van het lot
zijn het in Vietnam nu de Amerikanen
die fungeren als mikpunt van veler
kritiek omwille van een politiek oog
merk, waarvan zij in andere gevallen
toen men In Washington meer impulsief
improviseerde dan een duidelijke lijn
zag de deugdelijkheid zonder meer
ontkend hebben. Men heeft in de Ver
enigde Staten lang gedacht, dat in het
atoomtijdperk een soort van machts
evenwicht tussen de Grote Twee vol
doende zou zijn om de wereldvrede te
behouden en voor een groot deel van
onze samenleving de democratie veilig
te stellen.
Vandaag begrijpt iedereen, dat rood
'China niet meer gerangschikt kan wor
den op een niveau onder de Grote Twee.
En behalve idealisten die nu anders
dan bij de gevaarlijke opkomst van het
rechtse totalitairisme verkondigen
dat men zelfs de ondergang van demo
cratie en vrijheid moet prefereren boven
gewapende acties tegen de Russische en
Chinese wereldrevolutie, is het toch wel
een onbehagelijke gedachte, dat het
evenwicht waarbij tien jaar geleden nog
gezworen werd, meer en meer een utopie
dreigt te worden.
Kan men de hieruit voortvloeiende
risico's neutraliseren, door rood China
op voorwaarden die natuurlijk minstens
ten dele door Peking gedicteerd gaan
worden, een plaats te bezorgen in de
Verenigde Naties, de Veiligheidsraad en
ontwapennigscommiesies in het bijzon
der?
g\OK wanneer slechts de helft van de
V geruchten die thans uit China komen
op waarheid berusten, is er al reden om
zich nog eens ernstig op de idealis
tische oogmerken van een groot deel
der Westerse politici te bezinnen. In het
verre Azië beginnen nu de verschillende
stromingen van een communistisch im
perialisme pas goecl de machtsstrijd, die
binnen de Sovjet-Unie reeds in de twin
tiger jaren was losgebroken.
Met welk regime gaat de vrije wereld
zich straks, in goed vertrouwen, aan de
conferentietafel inlaten? Het antwoord
op de vraag is daarom zo belangrijk,
omdat aan die conferentietafel niet
alleen de vraagstukken van het verre
Azië behandeld moeten worden, maar
ook kwesties die de toekomst van de
gehele wereld onmiddellijk zullen raken.
Met deze opmerkingen bedoelen we
bepaald niet te pleiten voor het berusten
in een toestand van een gewapende
vrede, die door een paar incidenten in
een catastrofe kan overgaan. We vra
gen alleen aandacht voor de risico's in
een politiek die eerlang tot dezelfde
catastrofe zal leiden, wanneer ze niet
onderkend en bestreden worden.
Dat geldt zeer zeker voor de houding
van het Weeten tegenover communis
tisch China, maar zij het zowel propor
tioneel als inhoudelijk een beetje anders,
ook voor Vietnam. Vooral moet men niet
te hard schermen met termen als het
vrije beschikkingsrecht der volkeren en
de profestische rol van nationalistische
leiders. Wat die uiteindelijk bereikt
hebben le vaak niet meer dan het schep
pen van een nieuw soort imperialisme;
zelfs bij het eigen volk gaat dan zie
Soekamo, zie het Midden-Oosten, zie
menig Afrikaanse staat het aureool
snel verbleken.
t1 ERLANG blijkt de grote fout van
het Westen misschien wei te zijn,
dat het na een te lang volgehouden
kolonialisme en imperialisme zich door
een verkeerde ethische politiek heeft
laten leiden.
Politici die nu aandacht vragen voor
de problemen van het jaaT 2000, zijn
bij onze snelle evolutie natuurlijk niet
in staat te ramen hoe het dan met de
wereldpolitiek gesteld zal zijn. Het zou
toch wel eens beter leunnen zijn, dat
men niet te vast rekent op een gedrags
patroon van de nieuwe Imperialisten in
het Oosten, dat het meest met de eigen
Idealen van de vrije wereld strookt.
Wel bedankt
Verslag van enkele
bittere ervaringen
Dick Houwc/art, de journalist, die
door zijn conflicten in de C.H.TJ. en bij
'de N.C.R.V. meermalen tot de vóór
pagina der ochtendbladen doordrong,
heeft na zijn toetreden tot de Partij van
de Arbeid een boekje geschreven over
'zijn belevenissen in de laatste jaren. Het
werd een deeltje in de Amboreeks en
kreeg als titel mee: „Wel bedankt",
verslag en verantwoording van een
Op ons maakt Houwaarts boekje min-
TJer indruk als verantwoording dan als
verslag van enkele bittere ervaringen.
Wat hem overkomen is, komt meer voor
en ook in zijn geval spelen bepaalde ge
zagsdragers een niet zo fraaie rol. De
:scliuld ligt ook wel een beetje bij Hou-
«waart zelf, want wie als redacteur van
-een partijblad of als werknemer ontdekt
'dat hij geremd wordt in het uitdragen
van bepaalde Ideeën die hij naar zijn
mening uitdragen moet kan beter ontslag
nemen en vanuit een onafhankelijke
'positie actie voeren.
Houwaart is een bewogen mens en hij
meent de strijd die hij voert. De tweede
helft van zijn boekje, met losse schetsen
en een uitwerking van zijn maatschap-
'pelijk „credo", is dan ook beter dan het
min of meer chronologisch verslag van
zijn moeilijkheden met partij en omroep-
Jvereniging.
Het. grote probleem van Houwaart was.
dat hij niet meer geloven kon in déze
cconfessionele partijen van Nederland. Hij
is niet de enige die met twijfelgevoelens
"worstelt; maar dan blijft het merkwaar
dig dat hij op overwegend negatieve ge
voelens als besluit neemt de overgang
naar de P.v.d.A., partij waarin naar
'Houwaarts mening de noodzaak tot her-
Vormingen al evenzeer aanwezig Is. Van
daar dat de gegeven verantwoording veel
'op de motivering van een noodsprong
"lijkt. Misschien moet Houwaart zijn „Wel
oedankt" nog eens laten volgen door een
E „Tegenvallend welkom".
Hij heeft voldoende moed en oprecht
heid om zo nodig ook dèt te
"erkennen.
1 Egyptische schatten
terug in Leiden
LEIDEN (ANP) De tentoonstel
ling van tekeningen en schilderingen
'uit de musea te Brussel en Leiden
-'„Kunst voor de Eeuwigheid" heeft,
evenals in Nederland, ook in België
grote belangstelling getrokken. Na de
""sluiting van deze tentoonstelling in
Brussel zijn de voorwerpen uit Leiden,
voornamelijk de geïllustreerde papyri,
teruggekeerd. Zij zijn thans weer, in
dezelfde zaal als voorheen, tentoonge
steld. met als aanvulling een aantal
voorwerpen, die, evenals de papyri, be
trekking hebben op het Egyptische do
tden gelooflijkkisten, lijkvazen, mum
miemaskers, lijkbeeldjes en kisten voor
lrjkbeeldjes. Onder de collectie lijk
beeldjes bevinden zich die van twee
Egyptische koningen: Seti I en Psoe-
sennes I, de laatste een recente
winst van het museum.
AMSTERDAM (ANP) Aan de voor
avond van de behandeling in de Twee
de Kamer van het ontwerp-omroepwet
(maandag en dinsdag a.s.) heeft het
weekblad Televizier, dat zijn voortbe
staan in gevaar ziet komen als deze
wet haar het afdrukken van de radio-
en tv-programma's gaat verbieden,
zich in een uitvoerige brochurt tot alle
Kamerleden gewend. Het blad keert
zich daarin tegen de voorgestelde arti
kelen 22 en 23, waarin is neergelegd,
dat op de programmagegevens auteurs
recht rust en dat alleen de omroepor
ganisaties het recht hebben program
mabladen uit te geven. Televizier stelt,
dat door goedkeuring van de bewuste
artikelen de programma's een monopo
liezaak voor de omroeporganisaties wor
den, zodat Televizier wordt bnitenge-
Televizier, dat thans een oplage van
bijna 600.000 heeft bereikt, is een ge
vaar geworden voor de omroepen en
hun programmabladen en moet daar
om blijkbaar verdwijnen", zo staat in
de brochure. „Andere persorganen wor
den niet getroffen. De dagbladen krij
gen toestemming voor de publikatie
voor een of enkele dagen. De weekbla
den hebben met uitzondering van Tele
vizier ge^n belangstelling getoond
de publikaties der programma's."
In de brochure worden de artikelen 22
en 23 daarom „anti-Televizier-artike-
len" genoemd en wordt de Kamerleden
verzocht, alvorens te beslissen, zich
door deskundigen behoorlijk te laten
voorlichten. Er wordt aan herinnerd,
dat enkele hoogleraren in de rechtwe-
tenschappen het voorstel hebben ge
kwalificeerd als „pseudo-auteurs-rech-
terlijke programmabescherming". Zij
zijn van mening, dat het ontwerp het
auteursrecht ernstig vervormt en
bruikt. Ook is de Europese commissie
van de rechten van de mens in Straats
burg vorige maand tot de conclusie ge
komen, dat de door Televizier bij haar
tegen de Nederlandse staat ingediende
klacht over dit onderwerp ontvankelijk
is, zodat deze in behandeling zal wor
den genomen. Het is de eerste maal,
dat de commissie een klacht tegen Ne
derland accepteert.
Concert voor
jonge mensen
Het VPRO-programma van woensdag
11 januari begint met „Concert v
jonge mensen". In deze aflevering
troduceert dirigent, pianist en compo
nist Leonard Bernstein de jonge talent
volle dirigenten en solisten: Seiji Oza-
wa, Maurice Peress, John Carenina,
Gary Karr (contrabas), Ruth en Naomi
Segal (piano), Paula Robison (fluit en
piccolo), Paul Green (klarinet) en Da
vid Hopper (klokkenspel). Uitgevoerd
wordt, m.m.v. het New Yorks Philhar-
monisch Orkest, o.l.v. Leonard Bern-
NEDERLAND
NTS
18.45 uur:
PI po de clown
18.50 uur:
Nieuws in het kort
STER
18.55 uur:
Reclame-uitzending
VPRO
19.00 uur:
Concert voor jonge
mensen, muziekpro-
DEN HAAG. „Nee, ik vind het
niet akelig meer om overal her
kend te worden. Je raakt er echt
aan gewend. Trouwens, het is
gewoon de tol die je betaalt als
je met een televisieprogramma
succes hebt. En vergeet niet, je
zit bij al die mensen in de huis
kamer, ze hebben daarom het
idee dat je een stukje familie van
ze bent. Die populariteit geeft me
een extra-kick om bij mijn werk
als toneelspeler telkens weer het
uiterste van me zelf te vragen"
Als ik het toneel op kom moet -ik
onmiddellijk op. mijn beste kracht
draaien. En dan gebeurt toch nog
dikwijls dat je de eerste ogenblikken
een gefluister door de zaal hoort gaan
van „Stiefbstiefbstiefbee". Tja, dan zien
ze dus ineens een favoriet van de te
levisie op het toneel. Nou Ik zou als
ik Danny Kay in de Kalverstraat
tegenkwam, ook stil blijven staan om
die man nou eens in werkelijkheid
goed te bekijken, dat is toch eigen
lijk een heel normale reactie, hè?
Piet Römer (38), nog in zijn passe
partout kostuum (uit ,,De reis om de
wereld in 80 dagen") zit na afloop
van de opvoering in de Maastrichtse
schouwburg lekker ongedwongen te
vertellen. Hij ziet er niet erg moe uit
ondanks het feit dat hij ruim twee
uur onafgebroken op het toneel heeit
gestaan. Hij zegt daar zelf over:
„Tja d'r zijn stukken waar je fysiek
volledig uitgeput na afloop je kleed
kamer binnen struikelt. Bijvoorbeeld
in „De Draak" daar ben ik de bur
gemeester. Met een koningsmantel
(weegt 20 kilo) moet ik op het laatst
nog een hups rondedansje maken.
Dan drijf ik als ik het toneel af kom.
Hoelang al toneel? Ik zit al twaalf jaar
bij Centrum. Verbaasd hè? Tja, dat
zijn de meeste mensen. Hoewel, de vas
te schouwburgbezoeker moet het toch
weten. O ja, ik heb ook een seizoen bij
de Haagse Comedie gespeeld. Het liefst
speel ik serieuze rollen, maar ja, ik heb
toch ook veel leuke gekke rollen gehad.
Je krijgt natuurlijk altijd dat je in een
bepaald hoekje terecht komt. Je sterke
kant wordt natuurlijk op die manier
naqr voren gehaald. T'iar toch moet je
ook het andere willen, daar moet je
dan soms extra hard voor werken,
maar als het je lukt geeft het extra vol
doening
Favoriete toneelschrijvers? Wel, dat is
moeilijk. Ik speel graag stukken van
Sartre, Pinter. Hoewel ik vind, dat de
moderne toneelschrijvers wel toneel
maken, wordt er naar mijn, indruk te
weinig voor het theater gemaakt. Neem
nou net'afe déz'é reis om de wereld, dat
is theater. Vol gekke effecten, de ac
teurs in de zaal. Het publiek wordt veel
meer opgenomen in het geheel. Vanaf
het moment, dat je op het toneel komt,
moet er een spanningsboog ontstaan
tussen het publiek en jezelf. Als dat
niet het geval is, val je beiden terug
in een immense leegte.
Waar ik woon? Natuurlijk in Amster
dam. Tja, ik ben vader van vijf kinde
ren. Maar ja, laat mijn privé-leven er
NTS
19.50 our:
Uitzending Stichting
Socutera
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Zendtijd politieke par
tyen: PSP
HILVERSUM I
VARA
20.05—20.50 uur:
Trammelant in Loeren
aan de Hor, hoorspel.
21.05—21.35 uur:
Julie Andrews zingt
melodieën uit haar mu
sicals
23.2523.55 uur:
Concert door ensemble
Benedetto Marcello
20.30 uur:
Speciale berichtgeving,
film over Finland
20.55 uur:
Ja nee geen mening,
programma over opinie
peiling
21.45 uur:
Jacques Debronckart.
programma rond chan
sonnier
22.15 uur:
Impromptu's, twee to
neelspelen
NTS
22.45 uur:
Tweede journaal
22.50 uur:
Slutting
NEDERLAND II
NTS
20.00 uur:
Nieuws in het kort
HILVERSUM II
NCRV
20.35—21.15 uur:
Concert door Radio
Philharmonisch Orkest
21.30—22.15 uur:
Oor-zaken, amusements
programma
Reclame-uitzending
20.05 uur:
Coronation Street, t.v<-
serie
20.55 uur:
Achter het nieuws, ac
tualiteitenprogramma
21.20 uur:
Door een tuinraam.
programma over dieren
21.40 uur:
Klassieke kamermuziek
door het duo Salomon-
Stroo
STER
22.10 uur:
Reclame-uitzending
Tweede journaal
23.00 uur:
Sluiting
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM I: 7 00.
8.00, 11.00, 13.00. 16.00,
18.00, 20.00, 22.30, 23.55
HILVERSUM O: 7.00,
7.30, 8.00, 8.30, 12.30, 19.00,
22.30, 23.55
Radioprogramma
HEDENAVOND
HILVERSUM I (402 m) VARA: 18.00 NWS,
actualiteiten, 18.20 Zendtijd politieke partijen,
18.30 Nederl. artiesten op de plaat, 19.05
Dansmuziek, 19.30 Artistieke staalkaart, 20.00
Nieuws, 20.05 Trammelant in Loeren
strumentaal ensemble: klassieke
23.55 Nieuws.
HILVERSUM IX (298 m) -
vrij voor muziek in vrije
(kinderkoor, fanfare-orkest). 18.30 Spectrum,
18.50 Orkestmuziek, 19.00 Nieuws. 19.10 Radio
krant, 19.30 Muziek van het Leger des Hells,
19.45 Wereldpanorama, 19.55 Stereo: Gram.,
20.35 Stero: Mod. muziek, 21.15 Gesprekken
met Surlnamers en Antllllanen, 21.30 Oor-
HET huwelfjk gisteren bracht bi Den
Haag relatief weinig mensen op
straat. Eigenlijk wel te begrijpen. Het
was koud, guur, glad. En thuis was er
de tv. die alles op het scherm bracht.
De t.v. deed het voortreffelijk. In een
van begin tot eind boeiend verslag dat
aan de ene kant de praal van een
grandioos gebeuren registreerde, maar
dat ook telkens aandacht had voor
intieme details.
Het was ook een eerlijk verslag. Den
Haag is géén „lastige stad" en men
hoefde dus niet om een paar baldadig
heden heen te praten. In de beelden
was de continuïteit vrijwel volmaakt.
Bij de commentatoren was dat niet
helemaal het geval, maar over het
geheel troffen zij de goede toon en
hadden zij dank zij de voorlichtings
dienst van Den Haag. ook voldoende
spreekstof. Merkwaardig: het commen
taar bij de directe reportage was veel
en veel beter dan de op dicteersnelheld
gesproken woordbegeleldlng van de be
knopte herhaling die 's avonds werd
vertoond.
Het verdere (nationale) avondprogram
ma stak gunstig af bij wat nationale
programma's plegen te bieden. „Dit is
een land om lief te hebben" vonden we
in zijn variaties bepaald voortreffelijk.
Aan Margriet en Pleter werd In een
vlot interview gevraagd wat zij wensten
te zien. Hun smaak beantwoordde zo
ongeveer aan wat aan iedere kijker wel
ergens moest appelleren en die wensen
vormden het meest heterogene program
ma dat zich denken laat. terwijl hel
door dat interview tocli een bijzondere
homogeniteit kreeg.
Vreemd dat Van Dalsum In King Lear
aan Aafje Heynis in de Matthaus ge
koppeld kon worden door een flink en
onbetaalbaar sterke Toon Hermans.
Maar het kon: misschien een kapitaal
idee voor de t.v.-mensen: Maak er een
vast programma van „Wensen van
prominenten". Succes lijkt onvoorspel
baar groot.
„Koopvaarders en doopvaders" mocht
er eveneens zijn. Toepasselijk op de
trouwdag van het petekind van de koop
vaardij. deze reeks van „losse schetsen"
die door Joop Scheltens zorgvuldig tot
een geheel waren gebundeld. De vijf
hoofdstukken waren goed afgewogen en
tal van elementen kwamen er tot een
geheel dat zelfs onhistorisch ingestelde
kijkers bevredigd moet hebben. Al met
al een t.v.-dag die óók in de annalen
van de t.v. als een hoogtijdag geboek
staafd kan worden. Omdat aan alle
„t.v.-eisen" beantwoord werd: het
nieuws in huis brengen, ontspanning
geven en kennisverrijkend werken.
Vg.
eigenlijk maar liever buiten. Zo nu ga
ik nog even een pilske vatten voor Je
dorst en dan duik ik er in. We moeten
morgen al weer vroeg terug naar Haar
lem. De mensen van de technische
dienst gaan vannacht al, ondanks het
dikke pak sneeuw, het moet wel, want
ze moeten morgenvroeg kunnen begin
nen om de decors op te bouwen. Als ze
niet om tien uur kunnen beginnen, kan,
er morgenavond niet gespeeld worden.
Tot ziens!" Weg is Piet Römer.
Chansonnier
acques
Debronckart
Enige tijd geleden maakte de VPRO
in het Mickery Theater te Loener-
sloot opnamen van het optreden van
Jacques Debronckart. Reeds eerder
heeft men deze Franse chansonnier in
een VPRO-programma kunnen zien en
wel in „Cave, caveau, cabaret" van
Ernst van Altena en Rob van der Lin
den. Debronckart, wiens chansons on
der meer door Juliette Gréco, Les
frères Jacques en Isabelle Aubret ge
zongen worden, brengt in het 30 mi
nuten durend programma: Ma mère
était Espagnole; Adélaïde; Dehors-de-
dans; Oh! mes copains; Toi qui nait
cette année; On chantait; Dans les
blés en Le mariage de ma tante.
Hij wordt bij de kijkers ingeleid door
Ernst van Altena. Voor de begeleiding
zorgen: Henk van Dijk (piano), Eddy
Esser (gitaar), Tom Dissevelt (bas)
en Chris Dekker (drums). De regie
van dit programma met Jaques De
bronckart heeft Rob van der Linden.
(Ned. I 21.45 uur)
Coronation Street:
meest bekeken
Britse t.v.-serie
De VARA-televisie begint vandaag met
de nieuwe Engelse filmserie „Corona
tion Street". Deze filmserie, die in
Engeland eind 1960 van start ging, is
sindsdien één der meest populaire tele
visieprogramma's.
Coronation Street is een denkbeeldige
straat in een Noord-Engels stadje, met
bewoners, die in elke „gewone" straat
ter wereld zouden leunnen wonen: een
postbode met zijn gezin, een kruide
nierster, een weduwe, een kasteleins
echtpaar, een gepensioneerde school
meester, de buurtroddelaarster en vele
anderen. De gebeurtenissen in Corona
tion Street en de belevenissen van zijn
bewoners vormen de basis voor iedere
aflevering van deze serie, waarvan in
Engeland tot nu toe ruim zeshonderd
(600) delen zijn uitgezonden.
De idee om een serie te maken over
doorsnee-mensen in een typische arbei
dersstraat in het noorden van Enge
land, is van Tony Warren, medewer
ker van Granada TV. Hij baseerde het
verhaal op eigen ervaringen in Salford
(een wijk in Manchester) en ontleende
de namen aan grafstenen op de plaat
selijke begraafplaats.
De eerste uitzending van Coronation
Street laat de kijker kennismaken met
vrijwel alle bewoners: de familie Bar
low, Martha Longhurst, Minnie Cald
well, Annie en Frank Walker, Albert
Tatlock, Ena Scharples, Elsie Tanner,
haar getrouwde dochter Linda Cheveski
en haar zoon Dennis Tanner Corona
tion Street wordt geproduceerd door
Harry Kershaw en Stuart Latham. De
regie heeft Derek Bennett.
Ned. II. 20.05 uur.
deren, 22.55 Chaos rond Eros?, lezing, 23.10
Oude liederen, 23.15 Platennleuws, 23.55 Nws.
BRUSSEL Ned. (324 m) 18.00 Nieuws, 18.03
Voor de soldaten, 18.50 Sportkroniek, 19.00
Nieuws, 19.40 Lichte muziek, 20.00 Operette
muziek, 21.19 Lichte muziek, 21.29 Lichte
muziek, 21.50 Pedagog. adviezen, 22.00 Nws.
Nieuws), 12.00 Orkestmuziek, 12.27 Voor land
en tuinbouw, 12.30 Orkestmuziek, 12.50 Draai
orgelklanken (gr.), 13.00 Nieuws, 13.10 Journ.,
13.30 Mannenkoor. 14.00 Belaardconcert.14.15_
huishoudelijke zaken (voor c
16.1
klavecimbel,
klavichord en virglnaal, 17.00 v. d. jeugd.
HILVERSUM II (298 m) KRO: 7.00 Nieuws,
7.15 Gram., (7.30 Nieuws), 7.55 Overweging,
8.00 Nieuws, 8.10 Pianorecital: klass. muziek.
8.30 Nieuws, 8.32 Voor de hulsvrouw, 9.40
Schoolradio, 10.00 Stereo: Omroeporkest, 10.40
Schoolradio, 11.00 Voor de zieken: VPRO:
11.30 Mensen geloven, lezing, 11.45 Streeks
gewijs: informatie over de Over-Betuwe.
12.27 Voor land-
luzlek, 13.45 Voor de
Pianorecital (klass.): TROS: 14.45 Van 1685
tot vandaag: muzikale lezing, 15.15 v
17.00 Voor de jeugd, 17.19 Nederl. liederèn
liedjes, 17.30 Stereo: Licht Instrumentaal
kwartet, 17.50 Stereo: Meisjeskoor.
HILVERSUM III (FM-kanalen en 240 m):
NCRV: 9.00 Nieuws, 9.02 Lichte vokale mu
ziekjes, 10.00 Nieuws, 10.02 Dixielandmuziek,
10.30 Nieuwe langspeelplaten, 11.00 Nieuws.
11.02 Gram., 12.00 Nieuws, 12.02 Variant:
ilitelten, reportages en lichte muziek.
Nieuws, 13.02 Top twintig. 14.00 Nieuws,
Nieuws. 16.02 Actualiteiten, 16.05 Tiener-
17.00 Nieuws, 17.02 Actualiteiten,
Verzoekplatenprogramma.
BRUSSEL Ned. «324 m) 12.00 Nieuws, 12.03
lultenlands^ perso
0.10 Arbeidsvitaminen, (11.00
Letterkundigen
solidair met
t.v.-acteurs
AMSTERDAM, (A.N.P.). Het bestuur
van de Vereniging van Letterkundigen
heeft een brief gericht tot minister
Klompé, waarin men zich ten volle soli
dair verklaart met het optreden van de
toneelkunstenaars, die zoals bekend
met ingang van 15 januari niet langer
contracten ten behoeve van de televisie
zullen ondertekenen. Ook bij de Neder
landse letterkundigen bestaan. zo
schrift het bestuur, „ernstige grieven
ten aanzien van de honorering en het
algemene culturele klimaat waarin zij
bij radio en televisie moeten werken".
Tevens is het bestuur in bijzondere mate
verontrust over de aantasting van de
materiële belangen die door deze NTV-
actie veroorzaakt wordt. „Er is een aan
zienlijk aantal letterkundigen in ons
land. wier gezinnen onmiddellijk in hun
bestaansmogelijkheden worden bedreigt
door het wegvallen van vaste inkomens
uit televisieopdrachten. Immers het
werk van letterkundigen is zonder
acteurs veelal niet te realiseren, noch
in dramatische produkties, noch in poë
zie-, cabaret- en kinderprogramma's;
zelfs niet in films of shows. De zeker
heid dat deze in de nieuwe situatie geen
doorgang zullen vinden en de catastro
fale gevolgen daarvan voor een groot
aantal acteurs, verplichten ons bestuur
een ernstig beroep te doen op de bemid
deling van uwe excellentie om dit con
flict op de kortst mogelijke termijn tot
een bevredigende oplossing te brengen".
Geert Lubberhuizen
in „Vragenvuur"
In „Vragenvuur" zal vanavond de heer
G. Lubberhuizen, directeur van de uit
geversmaatschappij De Bezige Bij, vra
gen beantwoorden van leerlingen van
het Spinoza lyceum te Amsterdam. Bij
De Bezige Bij verscheen onlangs „Ik
Jan Cremer II". „Vragenvuur" wordt
geproduceerd door Co de Kloet en Jan
Nagel.
Hllv. I. 21.35 uur.
De VPRO brengt i