S)s Ccidóe SouYant
WIM KAN stapt
Lachend over de loongrens'
CONNY STUART
wil je
een stuk
RADIO NIEUWJAAR
Wim
nithet
vuistje
NIEUWJAARSCONCERT
gewijd aan Johann Strauss
PAGINA 2
DB LEIDSE COURANT
ZATERDAG 31 DECEMBER 1966
Onze eigen plaats
in het jaar 67
FEN van de verschillen tussen ons ei
de vorige generaties is, dat bij ge
legenheden als vanavond de terugblik
het moet gaan afleggen tegen de vluch
tige overpeinzingen over de volgende
faze in onze geschiedenis. De oorzaak
hiervan is niet moeilijk te achterhalen:
het opgevoerde tempo van de evolutie in
stof en denken drijft ons ook individueel
rusteloos voort en laat weinig tijd voor
stilstaan, zelfs niet voor slechts even.
Probeer bijvoorbeeld maar eens bin-'
nen kort bestek en duidelijk te bepalen
wat uw eigen plaats in het afgelopen
jaar geweest is. Iedereen heeft als
leuze in de mond en op het hart, dat
een der taken van onze generatie is de
maatschappij doorzichtiger te maken.
Misschien zijn er gejneten met de maat
staf van de macrocosmos in dit op
zicht wel vorderingen gemaakt; maar
hoe denken we erover, wanneer we
blijven binnen de grenspaaltjes van onze
eigen microcosmos?
Welke uitwerking hebben bijvoorbeeld
de evoluties op geestelijk, politiek en
sociaal gebied in 1966 gehad op uw in
zichten. Veranderingen op te speuren
en te noemen is niet zo moeilijk. Veel
lastiger is het om in die veranderingen
het essentiële te ontdekken. Het essen
tiële vooral door een mens individueel.
T^N daarmee stuiten we dan tevens op
een van de merkwaardige contradic
ties van onze samenleving: terwijl we
ons met hand en tand inzetten om te
strijden tegen massificatie wordt het
op de keper beschouwd toch steeds
moeilijker om de eigen plaats in die
samenleving te bepalen.
Een sterk voorbeeld ervan vormt het
provodom: zij die zich op de meest felle
wijze verzet hebben tegen sleur, traditie
en conventies zien nu al hoe hun eigen
ideologie een ergere sleur aan het wor
den is dan vele voorgangsters: zowel
wat de bast van de boom betreft als de
kern binnenin
Hetzelfde zou men kunnen zeggen
van de belangrijkste stromingen op
geestelijk en maatschappelijk gebied.
Terwijl we, ons uiterste best doen om
politiek en ondernemingsleven duidelij
ker te maken, voelt de massa de af
standen slechts groter worden. De ver
nieuwing binnen Kerk en christendom
heeft wereld en mens geschokt met een
geestdriftig optimisme dat we eindelijk
weer eens een royale kans kregen om
als schepselen gezamenlijk terug te
keren naar de bron van Waarheid en
Leven. Maar terwijl voorhoede en ach
terhoede nog felle schermutselingen le
veren. schijnt de massa al weer te leven
in het volgende stadium van de sleur.
Niet ten onrechte wordt wel eens het
verwijt geuit: de winst van het afschrij
ven van het verouderde is bijna binnen,
omtrent de winst van het bijschrijven
van de vernieuwing bestaat nog slechts
onzekerheid.
TAAAROM lijkt ons het bepalen var
^de eigen plaats in 1967 de belang
rijkste opgave voor het morgen te be
ginnen nieuwe jaar.
Hoe waar ook moge zijn dat iedere
mens onderdeel is van één samenleving
en dat hij zonder die samenleving even
min kan bestaan als die samenleving
zonder de individuen, wij hebben voor
de samenleving pas waarde wanneer we
leven met een groot persoonlijk bewust
zijn. want pas dan kan ons persoonlijk
verantwoordelijkheidsgevoel ook van
wezenlijke invloed zijn op ons doen en
Het pleit weer voor de waarde van
de menselijke persoon, wanneer vast
gesteld moet worden (en dit moet!) dat
zonder ons aller persoonlijk bewustzijn
concilie, Verenigde Naties, Europese
éénwording, politieke reorganisatie,
mammoetwet en al wat dies meer zij
tot vruchteloze theorie gedoemd zijn.
Onze eigen plaats bepalen in 1967,
dat beschouwen we in perspectief als
ons aller plicht. Ook als onze plicht
qua krant op het gebied van de nieuws
voorziening en opinievorming.
De wens dat we hierin allemaal een
beetje zullen slagen lijkt ons de be-
langriiksbe bij het overstappen van 1966
op het volgend jaar.
OE op een na laatste avond van het
oude jaar bracht, vooral voor de
kijkers die belde zenders kunnen ont
vangen, een zeer afwisselend program
ma. Dank zij ook een ditmaal goede
coördinatie konden de verschillende on
derdelen vrijwel aansluitend aan elkaar
worden gevolgd. Na een aflevering van
de boeiende Amerikaanse rechtzaken-
serie met Peter Falk in zijn dynamische
rol als advocaat van kwade zaken, kon
op Nederland 2 aansluiting worden ver
kregen op luchtiger amusement met
belevenissen van Will Stokdale bij de
luchtmacht. Een eveneens in dit genre
uitmuntende serie die haar handhaving
op het scherm ten volle verdient. Het
was daarna wel jammer dat de laatste
aflevering van de interessante en door
Jan van Hillo gepresenteerde documen
taires over de opvattingen van de jon
gere en oudere generatie met betrek
king tot de wereld van morgen, samen
viel met de uitzending van mies-en-
scene over Nederland 2. Ditmaal eens
ingeleid met een stukje conference van
Rinus Ferdinandussen. De coördinatie
commissie kan natuurlijk kan natuur
lijk oök niet voor een alle kijkers be
vredigende oplossing zorg dragen.
OPERA VAN VERDI
„Un hallo
in maschera"
D? KRO-televisie zendt vanavond de
opera In Ballo in Maschera van
Giuseppe Verdi uit. Het is een in het
Duits gezongen opname, waaraan echter
een internationale staf van opera
artiesten meewerkt, als de Hongaar
Sandor Konya, de Duitse Martha
Mödl en de Amerikaanse Roberta Pe
ters. De dirigent is de Italiaan Nino
Sanzogno. Hij leidt het „Filharmonisch
Staatsorkest" van Hamburg. Bovendien
verleent het koor van de Hamburgsc
Staatsopera medewerking.
Het verhaal van „Un Ballo in Masche
ra" is gebaseerd op een gegeven van de
Franse auteur Eugène Scribe, die zich
op zijn beurt heeft laten inspireren door
een historische gebeurtenis, namelijk de
moord op koning Gustav III van
Zweden.
De censuur, die Verdi wel meer heef;
dwars gezeten, had er bezwaar tegen
dat dit vooral op het operatoneel
werd uitgebeeld. De handeling werd
daarom verplaatst naar Amel'lka. Dc
Zweedse koning werd gouverneur van
Boston.
Een jaar of tien geleden is men er toe
overgegaan Verdi s opera in zijn oor
spronkelijke vorpi te presenteren. Ook
bij de televisie-opvoering is gebruik ge
maakt van de originele tekst.
(Oudejaarsavond Ned. II 21.10 uur.)
Marathon" wordt
Langs de lijn"
„Langs de Lijn". Zo gaat het NRU-
sportprogramma voor de zondagmiddag
per 1 januari heten. Deze naam ver
vangt die van Marathon-Sportrevue.
een tijdelijke samenvoeging van daar
voor geldende rubrieksnamen. In
„Langs de lijn" van nieuwjaarsdag o.a.:
een nieuwiaarstoespraakje door dr.
W. van Zijll. algemeen-secretaris van
de Nederlandse Sportfederatie, enkele
rechtstreekse verslagen van o.a. de
traditionele wedstrijd van de oud-inter
nationals tegen KHFC in Haarlem en
een 'aaroverzicht waarin de belangrijk
ste sportgebeurtenissen en -prestaties
in het afgelopen Jaar de revue zullen
passeren.
(Nieuwjaarsdag Hilv. II 14.30 uur.)
Cabaretkok Kan dient vanavond van tien tot elf via de
radio weer een goedgevulde schotel hete oliebollen op,
bruiner gebakken dan enkele jaren geleden. Toen was
het nog wat experimenteren met de gasbel en de hete
olie in de pan.
Nu, eind 1966, zjjn er met het aardgasgebruik geen trubbels
meer en ook Kan heeft zich er zo vertrouwd mee gemaakt,
dat hij over de olie niet' meer rept. Voor zijn baksels heeft
hy andere ingrediënten in huis gehaald, maar de samenstelling
is opgemaakt volgens hetzelfde uitzonderlijke recept,
waarvan alleen Kan het geheim bewaart.
De Leidenaars kregen de eerste bollen, die uit de pan rolden
twee dagen na Kerstmis al voorgeschoteld, om te proeven.
Twee avonden kokkerelde Kan in de Leidse Schouwburg.
Ook in het Scheveningse Kurhaus sudderden de bollen
daarna twee dagen, tot ze een krokant korstje hadden.
Vanavond heeft Kan de smakelijkste voor de vaderlandse
maaltijd in een nationale pot geschud. Jan en alleman mag
bijten in het broze deeg, dat velerlei verrassingen onthult.
Een beet in een wat aangebrande, kan een hap uit de broek
van een provo betekenen. Een grillige kromme bevat
misschien in een uitsteeksel de neus van een bekend Europees
staatsman
Naar behoefte heeft de keukenmeester er een oranjeschilletje
in gemengd en niemand hoeft verbaasd te zijn in een bleke
bol een verdwaalde pil aan te treffen. Voor Leidenaars en
Hagenaars, die de kans kregen in Kans keukentje te snuiven
en snuffelen en het deksel van de pruttelende pan te lichten,
is het feestmaal bijzonder lekker, want wie eenmaal van
het deeg gesnoept heeft, kan van Kans pikante produkten
niet meer afblijven.
Zestig minuten lang neemt Wim Kan met een schelmse
tinteling in zijn ogen zijn stap over de loongrens, die hij
lachend passeert. Met hem zet heel Nederland lachend die
stap. Zijn oudejaarsconference is een van de weinige
gelegenheden, waarbij de luisterdichtheid van de radio de
kijkdichtheid van de t.v. evenaart of overtreft. Onbewust
krijgt de luisteraar het gevoel alsof Kans vorige optreden
net achter de rug is en niet dateert van drie jaar geleden.
-In Leiden voelde Kan het blijkbaar zelf ook zo aan, want
ervan uitgaande, dat hij hetzelfde publiek voor zich had,
nam hij de draad op, die hij bij zijn vorige conference had
gesponnen en knoopte zijn draad van het afgelopen jaar
er zonder omwegen aan vast. Knoop er maar eens een touw
aan vast: Kan gaat ervan uit, dat er in Nederland de
afgelopen jaren geweldig veel gebeurd is en toch levert hij
herhaaldelijk het bewijs, dat er in feite niet veel veranderd
is, dat de wereld niet beter en niet slechter is geworden.
Het glas heffend en diep de zaal inblikkend scheen hij te
zeggen: „Hier zijn we weer, terug van weggeweest."Nu
viel er niets te lijmen, maar de Jan. die Kan destijds het
advies gaf eens naar de lijmpot om te zien. is weer op een
ministerszeteltje terechtgekomen voor 'n waterstaatsperiode.
Kan zou Kan niet zijn als hij daar geen notitie van had
genomen. Met zijn argusogen heett hij een jaar lang
geregistreerd en gewogen en Jan de Quay is de enige niet,
die in handen is gevallen van de gelegaliseerde koppensneller
Kan.
Op groot en klein wild jaagt hij, op koningin en Kerk en
met trefzekere worp weet hij steeds weer te strikken. Hij
streeft geen feelectie van zijn prooien na. Ieder is vogelvrij
en de jacht is open.
Wie in Kans schootsveld komt, kan rekenen op een
schertsschot hagel. Zijn trofeeënkast is goed gevuld en op
Voudejaarsavond gaan de deuren van de jarhtkast wijd open
en kan heel Holland zien hoe Kan Holland ziet.
(Hilversum II 298 m 22.00 U.).
NEDERLAND I
NTS
19.00 uur:
Nieuws In het kort.
19.01 uur:
Plpo de olown.
AVRO
19.05 uur:
Moef ga ga.
19.35 uur:
Voor de vuist weg (1).
AVRO
20.20 uur:
Voor de vuist
HILVERSUM I
KRO
Zingening, amuse
mentsprogramma.
21.30—22.00 uur:
Beroemde opera-aria's.
22.45—0.30 uur:
De laatste ronde, gram
mofoonplaatjes van het
afgelopen jaar.
NTS
12.05 uur:
Eurovisie: Nieuwjaars
concert door Wiener
Philharmonikar.
13.10 uur:
13.45 uur:
Sportjaar '66.
14.45 uur:
Eurovisie, skispringen.
15.30 uur:
Monitor.
17.00 uur:
Sluiting
CVK/IKOR
19.05 uur:
Zingende golven.
NTS
22.45 uur:
60 Jaar amusement.
Geprolongeerd 1966,
hoogtepunten uit de
amusementsprogram
ma's van het afge
lopen Jaar.
Sluiting.
HILVERSUM II
VARA
18.15—19.00 uur:
Hoogtepunten uit ma
tinees van het afge
lopen Jaar, muziekpro
gramma
20.05—21.00 uur:
De Metropole-Show,
amusementsprogram.
22.00—23.00 uur:
Lachend over de loon
grens .oudejaars confe
rence van Wim Kan.
NTS
19.30 uur:
Sport.
20.25 uur:
Journaal
VARA
20.30 uur:
Muzikale soirée, air
sementsprogramma.
TROS
21.25 uur:
Mijn oom
21.50 uur:
Lecuona Cuban boys,
muzikaal programma.
NTS
22.25 uur:
Tweede Journaal.
22.30 uur:
Sluiting.
Binnenlands jaarover
zicht NTS-journaal
20.00 uur:
Journaal.
KRO
20.01 uur:
Onze man in Wash
ington, actualiteiten
programma
20.20 uur:
Conny Stuart. amuse
mentsprogramma.
21.10 uur:
Un ballo in maschera
23.25 uur:
Sluiting.
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM I: 7.00. 7.30.
8.00. 8.30. 12.30, 19.00,
22.30.
HILVERSUM II: 7.00.
8.00. 11.00, 13.00, 16.00.
18.00, 20.00, 21.50, 0.25.
NEDERLAND II
NTS
19.00 uur:
Johan en de Alverman
jeugdserie.
19.30 uur:
India mijn India, docu
mentaire.
20.00 uur:
Journaal.
20.05 uur:
Dr. Kildare, t.v.-serle,
20.30 uur:
Liefdes loze les. toneel-
23.10 uur:
Tweede journaal.
23.15 uur:
Sluiting.
Het radio- cn tv-raenu met oud en
nieuw belooft rijk voorzien te worden.
Hoogtepunten zijn ongetwijfeld de ou-
dejaarsconférence van Wim Kan,
„Liefde's loze les" van Shakespeare op
Nieuwjaarsdag en het optreden van
Conny Stuart voor de KRO-tv. zater
dagavond.
Lijfdichteres Annie M. G. Schmidt
heeft voor dé ster van „Heerlijk duurt
het langst" vijftien nieuwe liedjes ge
schreven, die door Harry Bannink
op muziek zijn gezet. Deze vijftien lied
jes geven Conny Stuart alle gelegen
heid die zotte, zalige, gekke, gevoeli
ge enige en ernstige facetten van haar
talent ui< te leven.
Sinds 1939 staat de Haagse Cornelia
van Meygaard zoals Conny voor
haar debuut in de artiestenwereld heet
te op de planken en voor de micro
foon. In dat jaar debuteerde zij met
ANNIE SCHMIDT
SCHREEF 15
NIEUWE LIEDJES
een orkest van Gerard van Krevelen.
In 1943 kwam zij bij Wim Sonneveld.
waar zijn bleef tot 1959. Uit die jaren
ook dateren haar creaties van Jo uit
de radiostrip „Koek en ei" en Adèle
de Bonbon uit „Mimoza". Maar dat ls
nu allemaal voorbij. Conny's talent is
te groot voor dergelijke-typetjesmake-
rij.
Die zestien jaar bij Sonneveld hebben
de basis gelegd voor haar rol in Annie
M, G. Schmidts musical is op héar ge-
het langst". Die musical is op hèèr ge
schreven, en zij maakt hem ook. Het
is niet alléén aan Annie M. G. Schmidt
te danken dat ongehoord iets in de
vaderlandse historie van het theater
voor deze musical tot een eind in '67
het doek wordt gehaald.
In de door Jos van der Valk gere
gisseerde show zingt Conny o.m. over
een nogal vreemd roeitochtje met ene
Herr Heinzelmann, een voorbije liefde,
over haar „Heimwee naar Den Haag"
en een nieuw kinderliedje. Haar ko
misch talent leeft Conny uit in twee
kostelijke typeringen, n.l. van een zin
gende zuster (compleet met harp, als
hemels instrument) en een operazan
geres. De vrouwelijke kijkers zal het in
teresseren dat Conny ook in haar tv-
show gehuld is in fraaie aantrekdingen
van Max Heijmans. (Oudejaarsdag
Ned. II 20.20 uur.)
„Centrum speelt
„LIEFDES
LOZE LES''
„Liefde's Loze Les", een spel in vijf
bedrijven van William Shakespeare,
wordt in de vertaling van Evert Straat
gespeeld door de toneelgroep Centrum
onder regie van Guus Hermus. Het
spel, dat in de vorm van een theater-
reportage door Fred Bosmpn in de
Nieuwe Doelen te Gorinchem werd op
genomen, wordt in de avond van nieuw
jaarsdag op Nederland I uitgezonden,
voorafgegaan door een korte inleidinj
door Hans Roduin.
In „Liefde's Loze Les" legt de koning
van Navarre (Jules Hamel) samen mei
zijn vrienden (o.a. Jeroen Krabbé) de
gelofte af zich enige tijd uitsluitend tor
te leggen op wetenschap en meditatie
en zich door deze rust door geen vrouw
te laten storen. De komst van de prin
ses van Frankrijk (Ina v. d. Molen)
met haar dames is inleiding tot woord
breuk en verwarring. De natuur blijkt
sterker dan de belofte, het leven in
dit geval de liefde sterker van de
Onze toneelcriticus Jan Verstappen
schreef over deze opvoering: „De man
die deze voorstelling heeft gemaakt tot
dat wat zij werd is Guus Hermus, die
een prachtig decor en zeer fraaie kos
tuums heeft laten maken door Roger
Chailloux. Hij heeft het stuk met gro
te fantasie, die nergens uit de hand
loopt, laten spelen. De vondsten in
mise-en-scène en tekstbehandeling zijn
niet alleen bijzonder vermakelijk en
boeiend, ze zorgen er bovendien voor
dat elke figuur en zelfs elke zinsnede
de meest volledige aandacht krijgt. De
vertragingen en versnellingen van het
ritme is een van de sterke punten in
deze regie, die hoogtepunten vindt in
de ontmoeting van de liefdesparen, en
in de afsluiting van het gedeelte voor
de pauze, met de grote monoloog over
de liefde door een van de verliefde
jongemannen. Liefde's Loze Les heeft
een voorstelling gekregen met een op
timale werking en dat is voor een Ne
derlandse Shakespearevoorstelling be
paald iets ongewoons. Men moet het
stuk dan ook zeker gaan zien".
(Nieuwjaarsdag Ned II, 20.30 uur).
Zenderwisseling
op nieuwjaarsdag
Op 1 januari zal de traditionele vier
maandelijkse zenderwisseling plaatsheb
ben. De programma's van AVRO.
VARA. VPRO. NRU etc. zullen vanaf
die datum te beluisteren zijn via Hil
versum I (298 meter) en die van KRO.
NCRV, VPRO en NRU etc. via Hilver
sum II (402) meter). Zoals bekend heeft
deze zenderwisseling plaats in verband
met het verschil in ontvangstkwaliteit
van beide golflengten. Enkele NRU-
programma's (waaronder de Marathon-
Sportrevue, de Concertgebouwuitzendin
gen en de Franse les) zijn zendervast
en blijven dus op de bestaande zender
gehandhaafd.
(ADVERTENTIE)
HILVERSUM I
VAMA
8.18—9.45 uur:
Weer of geen weer. ac
tualiteitenprogramma.
10.00—11.15 uur:
Een gelukkig nieuw
jaar. wensen van be
kende Nederlanders.
14.00—14.50 uur:
Verleden jaar was gis
teren, cabaretprogram-
NRU
14.30—16.30 uur:
Langs de lijn. spnrt-
reportages.
AVRO
20.05—22.25 uur
Der Zigeunerbaron,
operette.
23.00—23.55 uur:
Oud en toch nieuw,
show vanuit Hilversum.
HILVERSUM II
KRO
9.00—10.00 uur:
Hoogmis vanuit Al
verna.
14.00—17.00 uur:
André Meurs zit weer
te harrewarren, amuse-
mentsprogramm a.
21.00—21.45 uur:
„Slmba's" sterven niet.
luisterspel, a
23.00—23.30 uur:
Kruispunt, religieuze
actualiteit.
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM I: 8.00. 9.45.
13.00, 17.50. 20.00. 22.30.
23.55.
Radioprogramma
Zingening: liedjesprogramma; 20.30 Prom
nade-orkest: amusementsmuziek: 21.10 Ro
lette: spelletje met grammofoonplaten; 21.
Beroemde operette-aria's; 22.00 Gevar. pi
—02.00 Stereo: Lichte orkestmuziek*'
HILVERSUM II. VARA 18.00 Ni(
18.15 Stereo: Hoogtepunten uit d>
1966: moderne muziek; VPRO 1!
Lachend over de loongrens, een oudejaars
avondsprookje, verteld door Wim Kan; 23.00
Plein en publiek, licht progr.; 0.25—0.30 Nws.
AVRO 0.30—02.00 Een goed begin is het halve
werk: vrolijk platenprogramma.
werp; VPRO 19.30 Wijdlngsdlenst; AVRO
20.00 Nieuws; 20.05 Der Zigeunerbaron, ope
rette (verkorte vorm); (in de pauze: 21.15
21-50 Met het oog op de toekomst, gesprek
ken): 22.25 Ik geloof, dat..., praatje; 22.30
Nieuws; 22.40 Actualiteiten; TROS 22.55
Nieuwjaarswens; 23.00 Oud en toch nieuw
muzikale nieuwjaarsshow; NRU 23.55—24.00
Open Deur: KRO 12.00
ziekprogr.; IKOR 18.30 Mer
I8.4f» Kerk veraf en dichtbij: NCRV 19,00
Nieuws en weerpraatje; 19.07 Semi-klassleke
en moderne kamermuziek; 19.26 Brusselse
tekeningen; 19.30 Geestelijke liederen;
Ook de sport
kijkt terug
„Sportjaar 1966" is de titel van 1
programma, dat van 13.45 tot 14.45 uur
wordt uitgezonden en waarin de belang
rijkste sportgebeurtenissen uit het af
gelopen jaar nog eens de revue pas
seren. Deze hoogtepunten werden ge
kozen door de NTS-sportredactie.
(Nieuwjaarsdag Ned. I 13.45 uur.)
HILVERSUM I.
strumentaal ensemble: jazzmuziek; 22.00 Zin
in liedjes: liedjesprogramma; 22.30 Nieuws.
22.40 Geloven in morgen: bezinning en ge
bed: 23 00 Kruispunt: progr. over actuele
vraagstukken op religieus gebied; 23.30 Ste-
jaarstoespraak; AVRO 12.00 Muzikaal onthaal
bonte muzikale show; 13.00 Nieuws; 13.07 De
toestand ln de wereld, lezing; 13.20 Knipper-
9.02 Gevar. platenprogr.: KRO 10.00
14.00 Nieuws: 14.02 Rome—Athene: "platen
progr. voor de buitenlandse arbeiders; 14.32
Militair orkest:
tenlandse arbeiders; 15.30 VARA-orkester.
-solisten; 16.00 Nieuws; 16.02 VARA-orkes-
lolisten; 16.30 Voetbaltoto-uitslagen;
e lijn: 16.35 Licht gev!
MAANDAG
gymn., 7.30 Soc. strijd!., 7.23 Lichte gr.muz..
(7.30-7.35 Van
Drpaglna). VPRO: 7.55
De traditie getrouw neemt de NTS
op 1 januari de Eurovisieuitzeinding
over van het nieuwjaarsconcert, dat de
Wiener Philharmoniker onder leiding
van prof. Willi Boskovsky met mede
werking van het Ballet van de Ween-
se Volksopera in de Mv sikver einsaal te
Wenen geven.
Het is voor de negende achtereenvol-
de maal, dat dit in geheel Europa zo ui
termate populair geworden concert in
Eurovisieverband wordt uitgezonden
Ouder nog is de trhditie van he con
cert zelf. De befaamde dirigent Cle-
menz Krauss begon er namelijk in
1942 al mee.
Vdnwege het grote succes ging men er
na de oorlog mee door en toen Krauss
stierf in 1954 nam zijn eerste violist Wil
li Boskovsky zijn taak over. Boskovs
ky hanteert niet de dirigeerstok, maai
staande voor het orkest de viool,
zoals ook vroeger de door hem zo be
wonderde Johann Strauss deed.
Een traditie van de Wiener Philharmo-
niker is ook, dat het programma op
nieuwjaarsdag steeds bestaat uit me
lodieën, die in het vrolijke Wenen tij
dens de Straussdynastie zo populair
waren. Dat is nu ook 't geval evenwel
met dit verschil, dat het concert nu ge
heel gewijd wordt aan de walsenko-
ning Johann Strauss Dit in verband
met het jubileum van Strauss' beroem
de wals ,,An der schonen blauen Do-
nau", die op 15 februari 1867 voor de
eerste maal werd uitgevoerd door
de Wiener Mannergesangsverein en
over 2 maanden dus honderd jaar be-
Uiteraard wordt het concert met deze
wals geopend, Daarna volgen de pol
ka „Leichtes Blut"; de ..Neue Pizzica
to-polka" uit de operette „Fürstin Ni-
netta"; de wals „Morgenblatter" (met
ballet); de „Tic-tac polka" uit de ope
rette „Die Fledermaus": de walsency-
clus „Du und du", die Johann Strauss
samenstelde uit melodieën uit „Die Fle
dermaus (met ballet); de czrdas uit
de operette „Ritter Pazman," waarna
een herhaling met ballet volgt; de
.Tritsch-Tratsch-polka„Perpetuum
Mobile"; „Unter Donner und Blitz".
Het concert wordt, zoals steeds, be
sloten met de Radetsky-mars van Jo
hann Strauss Sr. De choreografie is
van Dia Luca. De uitzending wordt
geregisseerd door Hermann Lanske.
(Nieuwjaarsdag Ned. I. 12.05 uur.).
Seml-klass. en mod. orkestw. (opn. en gr.).
12.00 Licht orgelsp., 12.27 Meded. t.b.v. land
en tuinb., 12.30 Stereo: licht instr. ens., 13.00
Nws., 13.10 Actual.. 13.20 V. d. middenstand
praatje. 13.25 Promenade-ork.: mod. muz..
14.00 Wikken en wegen: consumentenbelan
gen. 14.15 Grepen uit de muz.geschiedenls.
lezing. 15.00 Dit Is uw leven (herh
vrijwilligers in ontwikkelingslanden.
HILVERSUM II - NCRV: 7.00 Nws. en
herh SOS-ber.. 7.10 Dagopening, 7.15 Stereo,
lichte ork.muz., 7.::o Nws.. 7.32 Stereo: lichte
NCRV-lièd, B.15 Gew. muz., 'b.30 Nws.. 832
v. "d h Ldsvrou w.m 10.25 Theologische ether -
Actual., 14.05 Licht
platenprogr., 15.00 Nws., 15.02 Actual., 15.05
Klik: momentopname van een stukje Neder-
platenprogramma.