SeCeicbeSou^cmt KERSTNUMMER „EN HET GESCHIEDDE IN DIE DAGEN DAT ER EEN GEBOD UITGING VAN KEIZER AUGUSTUS, DAT ALLEN IN HET GEHELE RIJK BESCHREVEN ZOUDEN WORDEN. EN ZIJ GINGEN ALLEN OP WEG IEDER NAAR ZIJN EIGEN STAD". Gebroken aardbol vol hulpeloze mensen „ergens" een fout met tellen hebben gemaakt, want er is tekort aan veel voor velen, geen huls. geen geborgenheid, geen plaats In de herberg geen eenheid, geen vrede Een gebroken aardbol vol hulpeloze mensen met toch overal het nieuwe leven, dat In doeken wordt gewikkeld, geboren na hoopvolle verwach ting. een nieuwe schakel In de keten van het menselijk geslacht en. ondanks alles, onmiskenbaar teken van leven en vitaliteit daarvan. De herders zullen moeten blijven uitgaan om overal bekend te maken dat de Zoon des mensen Is geboren. Met eindeloos' geduld aan de doofblinde individuele mens en met bewogen dienstbaarheid aan allen Misschlèn dat we twee dagen „blozen van weelde, van ootmoed en lieflijke vreugd", maar tegelijk klinkt de oproep „Herders, hoe ontwaakt ge niet, wat Is op dit uur geschied?" En die vraag geldt Inderdaad „dit" uur. het uur waarop de kerk uitgaat. IE HET KERSTEVANGELIE vannacht weer hoort In de overvolle kerk zal één van zijn gevoelens gemakkelijk onder woorden kunnen brengen. Het Is dat warme gevoel dat gepaard pleegt te gaan met de herkenning van wat van kindsbeen af vertrouwd Is. Wat er ook veranderd ma^ zijn, deze woorden en deze sfeer bleven zichzelf gelijk. Het heden Is behaaglijk ver weg op zo'n moment. De sprong van „wat geschiedde In die dagen" naar „wat geschiedt in deze dagen" Is dan een salto mortale. die ontnuchterend eindigt op de grond. Overeind zal hij blijven, die beseft dat wat met Kerstmis verteld wordt voor 25 december 1966 is bestemd en niet ligt In de sfeer van „Er was eens", dat het tot een sprookje maakt Kerstmis is actueel en dat rechtvaardigt meer dan wat ook een „kerstnummer" van een krant, die op het heden Is gericht. We hebben getracht het enigszins waar te maken, dat het niet gaat om „er was eens", maar „er is nu" en te vergelijken datgene wat geschiedde in die dagen met dat wat geschiedt In déze dagen. Ook nu zijn allen op weg. een moeizame tocht omdat veel wegwijzers, door de stormwind van de geest zijn omgewaaid, door mensenhand zijn omgedraaid of zijn voorzien van nieuwe aanduidingen, zonder dat er al een Daniel Is die Babel de betekenis verklaren kan. Ook nu worden we geteld en vrij precies zelfs. We zijn met drie miljard, maar „Iemand" .moet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 11