PABLO CASALS: NEGENTIG JAAR Britse kranten met rug tegen de muur Renniesli TELEVISIE VANAVOND Radioreportages over verkeer rond Kerstmis KRO-musici protesteren gs» Restant van de Zaaiers door AVRO ontslagen Zijn relaties met Nederland Tv-discussie over enquête PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DONDERDAG 22 DECEMBli Medezeggenschap in een impasse AAN de verschillende moeilijkheden tus sen werkgeversverenigingen en vak centrales ligt een soort van vertrouwens crisis ten grondslag, die op haar beurt weer als oorzaak heeft wantrouwen bij de werknemers omdat er op het gebied van de medezeggenschap in Nederland maar weinig bereikt wordt Aldus de mening zoals die deze week in het N.K.V.-blad ..Ruim Zicht" door staatsraad M. Ruppert gegeven wordt. De heer Ruppert is geen gelegenheidsprofeet Niet alleen was hij jarenlang een van de grote mannen van het C.N.V.. maar hij kent het bedrijfsleven ook via bestuurs functies in ondernemingen en als lid van de Raad van State voor de afdeling ge schillen van bestuur. Hij constateert in de verhoudingen van dit ogenblik nog altijd een vrees bij de werkgevers dat de werknemers naar het stakingsmiddel zullen- grijpen, terwijl de werknemers de staking willen handhaven als hun enige middel om op kritieke ogen blikken de machtsblokken in evenwicht te houden. De heer Ruppert zoekt hierin ook weer een van de oorzaken van de impasse waarin de medezeggenschap verkeert. Want de werkgevers staan huiverig tegen over een belangrijke mate van medezeg genschap. wanneer de vakcentrales tege lijkertijd vasthouden aan al hun machts middelen en op die manier aanstalten gan maken om op twee stoelen te zitten: macht in de onderneming via medezeg genschap, macht buiten de onderneming via het stakingsmiddel. STAATSRAAD Ruppert ziet als mach tigste middel om uit de impasse die al lerlei uitvloeisels heeft om. de afkeer van werkgevers tegen 't investeringsloon te geraken de aanvaardig van het principe dat alle geschillen bij voorkeur door on partijdige arbitrage moeten worden be slecht. Alleen dan zal het wederzijds wantrouwen kunnen verdwijnen. In alle collectieve arbeidsovereenkoms ten zou dan ook de bepaling moeten wor den opgenomen, dat partijen de beslissing over de inhoud van een nieuwe c.a.o. aan een scheidsgerecht overlaten, wan neer hun overleg na verloop van een be paalde tijd niet tot overeenstemming heeft geleid. Extra-voordeel zou op die manier ook zijn. dat de regering niet meer moet en mag beslissen: het laatste woord zou dan zijn aan de onpartijdige uitspraak van een onafhankelijk scheidsgerecht. Zijn relatie tot de overheid zou dan dus ongeveer zo moeten worden als die van een gewone rechter tot de regering. Dit laatste punt zal zeker nog wel be denkingen oproepen. Want de overheid heeft een grote verantwoordelijkheid voor 't economisch welzijn en zal terwille van de conjunctuur, de werkgelegenheid, de produktle en betalingsbalans op het ge bied van directe en sommige indirecte arbeidsvoorwaarden (werktijd) limieten moeten kunnen stellen. De arbitrage op sociaal-economisch terrein zal altijd een veel meer mobiele affaire worden dan het toetsingsrecht van een gewone rech ter. Aantrekkelijk is de gedachte aan arbitrage zeker wel. Maar men zal het werkterrein toch moeten afbakenen; ten eerste om te voorkomen dat partijen voor elk liflafje naar de scheidsrechter lopen en ten tweede om te zorgen dat de mogelijkheid van arbitrage in de eigen lijke onderhandelingen niet een machtig strijdmiddel gaat worden in de tactiek van een van beide partijen. Zou het niet aanbevelenswaardig zijn. dat ook in afwachting van zo'n belang rijke. principiële beslissing in de onder handelingspraktijk van het bedrijfsleven, men op kleine schaal wat ervaring zou op doen en intussen op alle mogelijke manie ren gaat proberen de medezeggenschap ook vanuit andere kanten op gang te brengen? The Times gered van ondergang LONDEN. Lord Thomson mag „The Times" hebben. Tot dit besluit is de monopolie commissie van Groot-Brlttan- nlë gekomen in een rapport van 54 pagi na's dat gisteren werd overgelegd aan het parlement. De krant „The Times" een van Groot-Brittanniës meest eerbiedwaar dige instellingen, zl dus van eigenaar ver anderen. Dit is noodzakelijk, omdat „The Times", in ernstige financiële moeilijkheden ver keert en anders zou verdv^iJnVk.'Öeal toe stand is niet uniek in de Britse perswe reld, want verscheidene andere kranten van Fleet Street waaronder de „Daily Mali" die een veel grotere oplaag heeft dan „The Times verkeren in gelijksoor tige moeilijkheden. Ze worden veroorzaakt door overdreven vakbonds eisen van het technischpersoneel. stijgende produktie- kosten en een gevoelige vermindering van de verkoop. Deze benarde toestand wordt nog ver scherpt door de nationale bezuinigings- politiek. Als gevolg van dit alles kwijnt het zusterland van de „Daily Mail", de „Daily Sketch", weg zonder dat dit ver holpen kan worden. Zelfs de oplage van de machtige „Daily Express" is onder de vier Rolmops en kaas middelen tot verbroedering DJAKARTA (ANP) De Indone- sisch-Xederlandse vriendschaps vereni ging, die sedert 1963 een sluimerend be staan heeft geleid, is deze week in de openbaarheid getreden met een klin kend feest in Djakarta voor leden en sympathisanten. Uit Nederland overgevlogen roombo ter, Leidse en Edammer kaas, rolmop- sen en augurken dienden als beleg voor de broodjes, die de ongeveer honderd gasten namens de weer actief geworden vereniging werden aangeboden. De be stuursleden van de vereniging en de Nederlandse tijdelijke zaakgelastigde, mr. De Ritter, legden in hun toespra ken de nadruk op de steeds hechter wor dende vriendschapsbanden tussen beide landen. miljoen exemplaren per dag gedaald. Al leen de populaire boulevardkrant „Daily Mirror" houdt het gestadig vol rond de 4.5 miljoen exemplaren per dag. De overname van The Times is toege staan omdat Lord Thomson zich uitdruk kelijk ertoe verbonden heeft de afzonder lijke identiteit van „The Times" en van de „Sunday Times" te handhaven. Zijn nieuwe maatschappij zal bovendien door dik en dun de onafhankelijkheid van de hoofdredacteuren eerbiedigen. Het is altijd Thomsons levensdroom ge weest van eens „The Times" te kunnen veroveren. „Wij voorzien thans geweldige veranderingen in „The Times". We zullen gebruik maken van al onze ervaring en vakkennis, en het zal een krant worden die veel beter is dan de oude „Times". Maar het zal nog geruime tijd -duren eer de „Times", opnieuw winst maakt", aldus Thomson. Leergang „Het Nederlandse lied 1967" AMSTERDAM (ANP) De stichting Conamus (Comité voor Nederlandse Amusementsmuziek) houdt op drie za terdagmiddagen (21 januari, 4 februari, 18 februari) en drie maandagavonden januari, 6 februari, 20 februari) in Theater Lurelei in Amsterdam een leergang, getiteld Het Nederlandse Lied 1967. Deze leergang, die tot stand gekomen is uit een samenwerking tussen de stich ting Conamus en de Academie voor Kleinkunst, zal onder leiding staan van prof. dr. Garmt Stuiveling. In een twaalftal lezingen zullen tal van facet ten van de Nederlandse lichte muziek en het cabaret worden belicht. Als spre kers zullen optreden: Wim Sonneveld, Louis Noiret, Jaap van de Merwe, Ernst van Altenai Johan Anthierens Brussel, Pi Scheffer, Cor Lemaire, Pieter Goe man, Wim lbo en Co de Kloet. Tot be sluit zal een forum worden gehouden onder leiding van prof. Garmt Stuive ling. Het thema is „Gekwetst ben ik van binnen". De leden van het forum zijn: Gerrit den Braber. Rinus Ferdinan- dusse, Michel van der Plas en Willem Vogt. (ADVERTENTIE) Brandend maagzuur? helpen direkt Lie8beth List met pianist Louis 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.01 uur: Pipo de clown 19.05 uur: De Verrekijker, jeugd programma. 19.15 uur: Van gewest tot gewest, actualiteitenrubriek 19.85 uur: Mensen in de sport door Bob Spaak. 20.00 uur: Journaal. NCRV: 20.20 uur: Attentie, actualiteiten rubriek. 20.45 uur: Merlusse,Frans blij- 22.10 uur: Wie weet hoe ik veran der, amusementspro- Liesbeth List komt vanavond met solo-optreden onder de titel „Wie weet hoe ik verander" opnieuw de tv-camera's. Zij zingt acht liedjes, HILVERSUM I drie Nederlandse, twee Engelse en drie NCRV: Franse. Teksten o.m. van Ramses 2<j.l020.85 uur- NTS: 22.40 uur: Tweede journaal. Nieuws in het kort. VARA: 20.01 uur: Mogul, t.v.-qerie. 20.50 uur: Achter het nieuws, Shaffy, Hans Andreus en Michel Le grand. Muzikale leiding en arrangemen ten: Louis van Dijk. (Ned. I 22.10 uur) (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Op vrijdag voor kerst mis (morgen) wordt van 7.30 tot 22 uur rond ieder uur in een NRU-program- ma van ongeveer vijf minuten a7an- dacht besteed aan het verkeer in ver band met de kerstdagen. Dit geschiedt onder 't motto: ..Met Kerst onderweg" Van alle reportages wordt 's avonds een samenvatting uitgezonden. Dit kerstverkeerprogramma staat in ver band met het feit dat de verkeerson gevallenstatistiek telkenjare rond Kerstmis een piek vertoont. De samen stellers willen de luisteraar in korte reportages concrete gegevens verschaf fen over de verkeersdrukte, weersom- standigeheden en ook over factoren die het gedrag van verkeersdeelnemers kunnen beïnvloeden. Niet alleen de verkeerssituatie in Ne derland, maar ook in de ons omringen de landen wordt nagegaan. Om tien uur 's morgens vertrekt een ervaren vrachtwagenchauffeur uit Parijs naar ons land met een vrachtwagen en op legger. Langs zijn route zijn reporta- geposten opgesteld. Bovendien wordt de chauffeur vergezeld door een arts en een reporter (Cees van Drongelen). Vanuit Zwitserland vertrekt een zaken man met een snelle personenauto. Ook hij is vergezeld van een arts verslaggever (Jan Zindel). De erva ringen van deze automobilisten worden rechtstreeks uitgezonden. Op het Zandvoortse circuit, waar verslagge ver Maarten van Wamelen aanwezig is, worden rij- en reactieproeven ge houden met drie verschillende geaar de automobilisten na copieuze (en rijk besproeide) maaltijden. De Utrechtse politie houdt de luiste raar via verslaggever Jan Scholtens steeds op de hoogte van de situatie op de weg. In de studio zullen deskundi gen aanwezig zijn op het gebied van verkeers- en transportwezen en voe dingsleer. Presentatrice is hier Netty Rosenfeld. Voorts verlenen knac, ANWB en het Verbond voor Veili Ver keer, alsmede de stichting Weg met hun zusterorganisaties in Duitsland en België medewerking aan deze uitzen dingen. Weer nationale rijtest op tv In samenwerking met r>7 Veilig Verkeer en de tvClCfoOpl OgT00101/tl De familie Leenhouts, hoorspel. 20.35—21.50 uur: Komt allen tezamen, kerstprogramma uit Eindhoven. 23.15—23.45 uur: Signaal, muziek van eigen tijd. HILVERSUM II AVRO: 20.05—20.55 uur: Concert door Residen tie-Orkest o.l.v Bruno Maderna (I). 21.05—21.45 uur: Concert door Residen tie-Orkest o.l.v Bruno Maderna (II). 21.45—22.40 uur: Het martelaarschap van Pjotr Ohey, hoor- HJLVERSUM In liet Verbond voor Vettig ver Keer en ae »w*u<w/i/i K.N.A.C. is in december vorig jaar donderdag door de A.V.R.O.-televisie een „Natlo- Hilversum i ncrv: i8.i nale Rijtest" op het scherm gebracht, v°?r.„ ^wlntig< ac tualiteltenrubriek. 21.15 uur: Jazzprijs '66 met Misja Mengelberg. 21.40 uur: Een hotel, een stadje op zichzelf, tv-repor- tage. NTS: 22.05 uur: Journaal. 22.10 uur: Waar zijn wij aan toe, politiek programma. 23.00 uur: Sluiting. T.V. morgen TELEAC: De boerderij als onder neming (14). 12.00 uur: De boerderij als onder neming (14). 12.30 uur: Sluiting. HILVERSUM I 7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12,30 19.00, 22,30, 23.55. Elk heel uur vanaf 9.00. 9.35 Waterstanden. 9,40 Stereo: Klass. muziek. 10.30 Studiodienst. 11.00 Llcli- luzlek. 12.27 Mededelingen t.b.v kijkers werd gevolgd. Een voor een ln- waarëi formatief en tegelijkertijd educatief Gevar. platei programma opmerkelijk hoog aantal s°^, Hoewel oorspronkelijk een nieuwe „Na- tionale Rijtest" voor 19 december 1966 was gepland, moest om organisatori sche redenen de uitzending worden opgeschort tot maandag 16 januari 1967. Juist als voor de „Nationale Rjjtest '65" zuilen, ook ditmaal filmfragmen ten van de originele Amerikaanse Dri vers Test in de produktie worden opge- land- en tuinbouw. lalM111 Sportrubriek. actualiteiten, reportages en lichte muzlei "tl,gers 19-00 13-30 Pr°menade-orekst en zangsollsten: ami .erpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 sementsmuzlek. 14.35 Modern vioolconcer 45 (gr.). 15.10 Voordracht. 15.30 Voor oudere lur -irs. 16.30 Klass. en moderne kamernv (opn.) 17.00 Instrumentaal Trio: modern ;praak. 19.50 Sten iprogr. 20.10 De familie Leen- I. hoorspel (11). 20.35 Volkskerstzang. 21.50 Nederi; Klass. orkestwerken (opn.). 22.15 Wijd militaii wereld: internationale oriëntatie in .40 Boekbesprcklng^^.^Kerkörgclconcert: „JSÏÏê! mi-klassieke en klassieke muziek. 23.15 Sig- n lal: muziek van eigen tijd: mode™" Uade- llea- 7 n. 23.45 Stereo: Weens I laglna). VPRO: 7.55 Dea Signaal" met werk van Berio en Schönberg In „Signaal", een NCRV-programma met muziek van eigen tijd, kan men vanavond luisteren naar „De profun- dis" (psalm 130) van Arnold Schönberg en „Visage" van Luciano Berio. „De profundis" schreef Schönberg in 1950, een jaar voor zijn dood. Een uit voering van dit werk, waarin de mu ziek aan de tekst een maximum aan zeggingskracht verleent, heeft de com ponist niet meer mogen beleven. Deze psalm, waarvan Schönbergkenner' H. H. Stuckenschmidt zei, dat het een laatste werk was, zoals nog nooit door iemand geschreven werd, stelt zangko ren voor schier onoverkomelijke pro blemen. Het NCRV vocaal ensemble onder leiding van Marinus Voorberg is één van de weinige koren dia deze moeilijkheden overwonnen heeft. In het buitenland en onlangs in de Nieuwe Zijds Kapel te Amsterdam, voor de opnamen voor „Signaal", zong dit en semble „De profundis". In ..Visage" hoort men de stem van Cathy Berberian. Deze uit 1961 date rende compositie is een collage van opnamen. Als basismateriaal voor dit werk gebruikte Luciano Berio een groot aantal bandopnamen van zijn vrouw, de zangeres Cathy Berberian. Deze opnamen liepen door het hele re gister van uitdrukkingsmogelijkheden, eigen aan de menselijke stem; van het zuiverste bel canto via spreken naar ongearticuleerde „dierlijke" geluiden. Door hiervan een collage te maken met elektronische geluiden als bindend element, schiep Berio een vrouwenpor tret dat door zijn buitengewone eerlijk heid en zijn onuitputtelijke rijkdom aan facetten, het karakter van een liefdesverklaring meekreeg. (Hilversum I 23.15 uur) Ontslag aangezegd UTRECHT (ANP) De zestien met 55 ontslag bedreigde KRQ-musioi JteMwin evenals hun collega's van de AVRO, geprotesteerd tegen hun ontslag, dat enkele weken geleden is aangezegd en dat op 1 september 1967 moet ingaan. De bjj het NVV aangesloten Algemene Bond van Kunstenaars, bjj wie deze KRO-musici zyn georganiseerd, heeft een collectief verweerschrift bij het Ge west»-lyk Arbeidsbureau in Hilversum ingediend. HILVERSUM II AVRO: 18.00 Nieuws. 1.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de atholieke Volkspartij. Kaarten op tafel. Een ltzendlng over politieke zaken, die de aan- iSfJL*tSSrSSSL sprekken. AVRO: 2Ó.oV"nIeuws.^.o^su reo: Dansorkest en zangsollsten. 12.27 Med delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Ove heidsvoorlichting: Voor de landbouw. 12 13.10 Journaal het Verbond voor Veilig Verkeer 1 de K.N.A.C. het programma aange- deren, ikor: past aan de Nederlandse verkeerssitu- sprekkentUAVROChan°Uka aties. Onder meer zal aandacht wor- Residentie-orkest den besteed aan het leren vooruitzien en moderne muziel in het verkeer en het opvangen van SSa-^ohc^ andermans fouten. tuaulitelt» De regie van deze „Nationale Rijtest", ten. 23.55 die op 16 januari van 21.20 tot 22.10 uur via Nederland 1 wordt uitgezon den, is in handen van Phillip Bolhuis. Hni_ Lichte ork» Pjotr Ohey, hoorspel. 22.30 Nle ngsollste (opn klass. Weens r. Ha r^uze: 205521.05 WeenS 1 erstgedichten. 14.15 Bij de tijd en gevarieeerd programma. VPRO: programma voor thuiszittender VRIJDAG HILVERSUM I NCRV: Nieuws en herha 7.10 Dagopening. 7.15 Ste HILVERSUM III AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Vrolijk platenprogramm.i 10.00 Nieuws. 10.02 Arbeidsvitaminen. (11.oo Nieuws). VPRO: 12.00 Nieuws. 12.02 (NRU): Met kerst onderweg, reportage. 12.07 Een uur- Merlusse"; Frans tv-spel Met5 kerst "cmderw» Radiokrant." zit kptógramqia, .16 gramm. platen. 16.30 17.00 Nieuws. 17.02 Licht platenprc Het ontslaan van de 16 musici getuigt volgens de ABK van een onjuist beleid en wordt een sociaal onaanvaardbare beslissing genoemd. De gemiddelde leeftijd van de musici is 55 jaar. De meesten hebben een dienstverband van meer dan 20 jaar. Aanvankelijk stonden 19 KRO-musici op de nominatie voor ontslag, doch drie hebben inmiddels een andere werkkring gevonden. De ABK noemt de hele gang van za ken a-sociaal, omdat het om een groep werknemers gaat, waarvan bij voor baat vaststaat dat het onmogelijk is dat allen passend werk kunnen vinden. De ABK is het niet eens met de KRO, dat deze ingreep noodzakelijk is ii De NCRV Zendt vanavond de Franse televisieproduktie „Merlusse" uit van de bekende Franse blijspelschrijver Marcel Pagnol, die in Nederland be kendheid kreeg door „Marius", „Me neer Topaze" en films „De vrouw van de bakker" en „Manon van de bron- Merlusse' is de geschiedenis van een leraar zonder vrienden of relaties aan een kostschool voor jongens. Hij is een zaam en onbemind. Vandaar ook zijn bijnaam Merlusse, die men zou kunnen vertalen met rotte vis. Hij doet zijn plicht, meer zelfs: hij doet zijn best, maar men mag hem niet. Door een speling van het toeval kan hij echter UTRECHT (ANP) De AVRO heeft 12 december jonstleden $e 15 nog overgebleven musici van de Zaai ers (het orkest telde aanvankelijk 21 man) ontslag aangezegd met ingang september 1967. Aan het Gew» opgelopen tot zeven ton per j: leeftijden van de AVRO-musici, ond» wie Willy Schobben, Karei van der Vel den en Wim Kastelijn, bedragen middeld 45 jaar. De ge- plotseling een rol gaan vervullen in het telijk Arbeidsbureau in Hilversum is leven van anderen. Marvel Pagnol schreef „Merlusse" al in 1935 als filmscenario. Hij wilde er mee aantonen dat de piepjonge spre kende" films iets heel anders kon zijn dan een „stomme" film met geluid. Hij wilde in de bioscoop dezelfde waarde- de dialoog als in de schouw- band met de financiële positie van deze burg. Of met andere woorden, Pagnol omroep. Erkend wordt, dat de KRO een schadeloosstelling heeft aangebo den (er is 750.000,— mee gemoeid) die op enkele onderdelen i der kritiek kan doorstaan. De KRO wordt evenwel niet opgehe ven en zal muziekuitzendingen moeten blijven verzorgen, waarvoor dan een beroep moet worden gedaan op dure free lances. Onbegrijpelijk vindt de ABK het excuus van de financiële po sitie ook, vooral nu er binnenkort meer inkomsten z(jn te verwachten dank zij de verhoging van de luister- en kijk gelden. Bovendien beschikt de KRO naar het oordeel van de ABK over vol doende reserves om de toekomstige ontwikkeling enige tijd aan te zien. rilde dat de mensen op het scherm niet alleen zouden spreken, maar ook werkelijk wat *3 zeggen zouden heb- Reportage kerstviering op paleis Soestdijk HILVERSUM (ANP) Vanmiddag zal in EEN NRU-programma van 17.30 u. tot ongeveer 17.50 uur via Hilversum 1 reportage te horen zijn ontslagvergunning gev: tien van de musici hebben gisteren col lectief geprotesteerd. Met de door de AVRO voorgestelde afvloeiingsregeling is naar schatting ruim een half mil joen gulden gemoeid. Dit heeft de heer M. Ferraris, secreta ris van de Nederlandse toonkunste- naarsbond medegedeeld. Hij is advi seur van de orkestcommissie van, de Zaaiers. De strijkers hebben inmiddels al weer emplooi ge vonden bij de NRU-orkesten. Overegble- ven zijn de groep blazers en de ritme sectie. De musici van de zaaiers maak ten ook deel uit van andere AVRO-for- maties, te weten het Cosmopolitain Or kest, Divertimento, The Radio City Band, Violette, Arabesque en het strijk-trombone-orkest. De AVRO heeft i einde gemaakt aan het vaste dienst- kerstfeest op paleis Soestdijk. Het kerst- verband met de leden van de Zaaie feest begint tage zal een samenvatting va beurtenissen worden gegeven. in verband met de hoge kosten i de ge- orkest. Inclusief arrangementen, or kestbedienden e.d. waren deze kosten De heer Ferraris zal tegen het ontslag ageren, omdat naar zijn mening de ge noemde kosten van het orkest inmid dels tot de helft zijn gereduceerd, zo dat het voor de AVRO geen gezwaar kan zijn het orkest te handhaven, om dat zij er een half miljoen gulden voor over had. Van de 21 musici zijn er im mers nog maar vijftien over, van wie er twee bijna pensioengerechtigd zijn. zodat er uiteindelijk nog sléchts der tien voor een vast dienstverband zou den overblijven. De aanzienlijke kos- het orkest tenverlaging door het normaal verdwij nen van zeven musici schrijft de heer Ferraris toe aan de hoge pensioenpre mies, voor een enkel orkestlid zelfs voor een bedrag 20.000 gulden per jaar. De dertien musici zouden volgens de heer Ferraris nog in allerlei formaties kunnen optreden, aangevuld met free lances. De financiën van de AVRO ma ken zijns inziens zulks mogelijk. Bovendien meent hij dat door de veran dering van het klimaat bij de AVRO (ledenwinst tot boven 400.000) de nood zaak vanontslag niet meer aanwezig is. De heer Ferraris heeft ook een gesprek gevraagd met minister KJompé, omdat hij het ontslag onredelijk acht. De (Van onze muziekredacteur) De violoncel is een nakomertje in het kroostrijke gezin van de strijkinstru menten: in feite bestaat er vóór de zeventiende eeuw weinig literatuur voor. En het was Jean Louis Duport jr. (111,9 1819), die met zijn „Essai sur le doigter du violoncelle et la conduite de l'archet avec une suite d'exercices" in 1815 gepubliceerd, doch reeds in 1170 op het Parijse conservatorium gebruikt, de mogelijkheid tot een omvangrijk cello- repertoire schiep. Cellorepertoire, dat veel solisten op het podium bracht: we noemen hier Bernard Romberg (17671841), de ge broeders Pierre en Jean Levasseur, Nicolas Platei, wiens pupil de Belg Adrien-Fran?ois Servals (18071866) in Europa de naam van „Paganinl van de cello" kreeg, een man als Nikolaus Kraft (1778—1853), die als lid van het Weense Schuppanzlghensemble alle strijkkwartetten van Beethoven propa geerde, Julius Goltermann (18251876), die in zijn concerten veel eigen werk, thans nog als studiemateriaal ln ge bruik. lanceerde. Leerling van deze Goltermann was ook de thans nog be kende David Popper .(18431913), Met Popper zijn we in onze eeuw ge arriveerd, bij grootheden als Róbert Hausmann (18521909), lid van het vermaarde Joachimkwartet en Julius Klengel (18591933), aan welke laatste talloze nog optredende cellisten hun op leiding te danken hebben. Al de hier genoemden zijn his torische figuren. Pablo Casals, die 29 december a.s. zijn negentigste verjaardag viert is een nog levende werkelijkheid. Voor de Nederlandse concertbezoekers in het eerste decennium van deze eeuw was hij een openbaring. Vrqwel de ge hele literathur van de celloconcerten vertolkte hij met de toen ten onzent bestaande orkesten en met zijn grote vriend Julius Röntgen gaf hij recitals, waarop steeds nieuws te horen was, soms zelfs zeven stukken op één avond! Speciaal zijn Bachinterpretaties zijn in deze ttjd beroemd geworden. Nog ln een andere combinatie trad hy op en wel met de violist Jacques Thibaud en de pianist Alfred Cortot; met hen vormde hij lang een trio, waar van de grammofoonopnamen (aan vankelijk op 78 toeren) nog steeds in artistiek opzicht hoog genoteerd staan. Pablo Casals werd geboren te Ven- drell, een stadje by Barcelona. Ztfn vader was daar organist en muziek leraar. Hij maakte voor hem een primi tieve cello, waarop het kind terstond naarstig begon te oefenen. Doch zijn roeping werd hij zich pas bewust op zijn elfde jaar. toen hy, op een kamer muziekavond. met een echte cello kennis maakte. Hij ging naar bet conservato rium van Barcelona, waar hij ook piano- en compositielessen kreeg. Doch zijn lievelingsinstrument bleef de cello, die al heel snel lucratief werd door con certen. waar h(j optrad en waar zich componisten van naam als Albeniz en Arboz als luisteraars vertoonden. Het is in die tijd, dat hy Bach ont dekte: Bach met zyn zes suites voor cellosolo. Hij studeert er tien jaar op, clan eerst laat hij ze in het publiek Óank zy de gunst van het Spaanse koningshuis komt hij in het buitenland: een tqd lang is hij solocellist in de Paryse Opera. Verbintenis, die echter slechts van korte duur Is: nog vóór de eeuwwende beginnen zijn concert tournees in de oude en nieuwe wereld. Ook hierin vindt hy geen volledige bevrediging, na tal van teleurstellingen besluit hij naar zyn vaderland terug te keren. Naar Barcelona, waar hy zyn leermeester Garcia aan het conservato rium opvolgt en ongelofeiyke pedago gische capaciteiten ontplooit. Casals: de naam wordt een interna tionaal begrip wanneer in 1931 in Spanje de republiek wordt uitgeroepen, waarbij ordes en titels worden afge~ schaft, mag hij de zijne behouden! Maar de zo bewust levende kunstenaar blijven desillusies niet bespaard: op de politieke ontwikkelingen in Europa rea geert hy fel cn uiterst persoonlijkhij toont zich in alle opzichten „engagé". De gruwelijke dingen in Rusland doen hem besluiten daar niet meer op te treden: nazi-Duitsland en fascistisch- Italië volgen daarop al spoedig. Maar de grootste slag moet voor hem persoon- ïyk nog komen, in de vorm van de Spaanse revolutie van 1936. waar het regime-Franco zegeviert. Ook hier trekt de meester zijn consequenties: hy kiest een vrijwillige ballingschap. Hij trekt zich terug te Prades in de oostelijke Pyreneeën, aan de voet van de Canigon, het berglandschap, dat geo grafisch tot Catalonië behoort. Uit deze periode van zijn zo bewogen leven da teert de uitspraak: „De enige toapens, waarover ik beschik, zijn mijn dirigeer stok en mijn cello, zij zijn wel niet do delijk, doch ik heb geen andere en zou geen andere willen hebben Dat Prades Is sinds 1950 een wereld centrum van muziek, waar men notoire grootheden als Serkin, Menuhin, "Haskil, Tortelier in de Egllse St.-Plerre of de Abbaye St.-Michel de Cuxa heeft kunnen ontmoeten. Waarheen ook Nederlanders zich spoedden, we denken hier speciaal aan de zoons van zijn oude, trouwe vriend Julius Röntgen, om onder de directie van meester Pablo Casals Bach te spelen. En Mozart, Beethoven, Schu- Pablo Casals en Julius Röntgen (foto uit 1932). tember 1967 als free-lances te laten werken, maar de heer Ferraris meent dat geen ontslag mag worden gegeven als in de opengevallen functies ande ren worden benoemd. De meeste AVRO- musici hebben meer dan vijftien jaren dienstverband vijf zelfs 21 jaar. Pianist Dick Willebrands kan niet wor den ^ontslagen, aangezien hij al gemi- n programma, dat de NTS van uitzendt en waarin acht personei rschillende politieke kleur nade politieke gevoelens in Nederland. Deze enquête werd onlangs in opdracht van het weekblad „Revu" door het bureau „Attwood Statistics onder Ne derlanders van 17 jaar en ouder gehou- De discussiegroep bestaat uit de heren W. Brugsma (voorzitter), prof. G. Zee- gers (die ook als wetenschappelijk advi seur voor het programma optrad), drs. Th. Westerterp. Th. Joekes, P. Jonge ling (alle drie kamerleden) drs. E. v. Thijn, drs. J. Gruyters en B. van Kaam Het programma wordt geregisseerd door George Noordhof. (Ned. II 22.10 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2