®e£cidóeGowïci/rit
Jacques Brei zei de „Bühne" vaarwel
3.95
TELEVISIE VANAVOND
RADIO VANAVOND
R. EN T.V. MORGEN
7.65
DE LEIDSE COURANT
DONDERDAG 8 DECEMBER 1966
Het droeve
resultaat
TT RAAI-KLINKENDE argumenten
had het bestuur der Katholieke
Volkspartij al vóór het con
flict van 14 oktober om te ver
dedigen dat Nederlands grootste
partij de uitzonderingspositie van
vier in plaats van één lijsttrekker
moest handhaven.
Na het bedanken van de heren
Cals, Bogaers en Veldkamp zit ze nu
met het droeve resultaat, dat in
enkele kieskringen moet worden op
getreden met lijstaanvoerders van
wie sommige kiezers nauwelijks ge
hoord fcullen hebben.
In de huidige situatie zou minis
ter Luns of mej. Klompé meer accep
tabel zijn geweest. Liever iemand
van wie men weet dat hij goede èn
minder goede kanten heeft, dan per
sonen van wie men praktisch niets
weet.
We hebben zo'n idee dat in menig
geval „gastsprekers" de moed erin
zullen moeten pompen. En drs. Den
Uyl en mr. Toxopeus maar lachen.
Althans zeker in hun, handige, vuist-
Niet dit eigen risico
MINISTER Veldkamp heeft geen kans
gezien de Kamercommissies te over
tuigen, dat er in het „tientje eigen risico"
bij ziekenhuisopname voor fondsleden toch
meer billijkheid schuilde dan prof. Zijlstra
vorige week bij het algemene Kamerdebat
had weten aan te tonen.
Onder die omstandigheden is het ver
standig dat de regering het eigen voorstel
weer heeft ingeslikt, hoewel het ook verre
van plezierig is dat de ziekenfondspremie
nu met 0.8 procent verhoogd moet worden.
De rekening hiervoor wordt dan het be
drijfsleven (werkgevers èn werknemers)
gepresenteerd. We zien nu nog niet zo
snel, hoe op korte termijn de regering
waarvan de eerste taak een zekere econo
mische stabilisatie is meer overheids
geld In de ziekenfondsen kan pompen,
vooral niet nu ze op meer dan één plaats
extra-geld beschikbaar stellen moet voor
het stimuleren van de werkgelegenheid.
Op wat verdere termijn js er de zeker
heid dat ziekenhuisverpleging in het bij
zonder en medische voorzieningen in het
algemeen nog duurder zullen worden. De
centrale raad voor de volksgezondheid en
de ziekenfondsraad mogen dit niet over
het hoofd zien. wanneer ze binnenkort
regering en via haar de volksvertegen
woordiging adviezen gaan geven over de
financiering van het totale medische be
drijf.
Aan elke vorm van „eigen risico" kleven
bezwaren, soms zelfs ernstige bezwaren.
Maar men moet dan 6f de minst gevaar
lijke risico's nemen of een ander afdoend
systeem voor het financieren van de stij
gende kosten aanvaarden.
Met de uitspraak „niet dit eigen risico"
is de kous niet af.
Dag, gastarbeiders!
*pOEN de arbeidsmarkt zeer krap was,
waren er maar weinig Nederlanders
die zich druk maakten over de gastarbei
ders, ongeacht of ze uit Zuid-Europa of
uit de Antillen of vanwaar dan ook kwa-
Nu de vraag naar arbeidskrachten in
vele streken en diverse bedrijfstakken
kleiner is dan het aanbod, wordt er meer
over de gastarbeiders gesproken, maar dan
dikwijls in de trant van dat ze nu maar
spoedig weer benen naar eigen land moe
ten maken.
Economisch gezien is het helemaal ver
klaarbaar; nationaal-economisch gezien is
het zelfs begrijpelijk. En toch Toch
zal menigeen nu in zijn hart moeten toe
geven dat al het gepraat in overheidsorga
nen, ln bedrijfsleven, de Verenigde Na
ties, in Straatsburg en op andere daar
voor ln aanmerking komende plaatsen het
oppoetsen van verguldsel is geweest.
De gastarbeiders staan nu een beetje de
eigen economie in de weg: het op zichzelf
niet onjuiste argument dat lang niet alle
gastarbeiders goede werkkrachten zijn,
wordt nu graag van een sterke klemtoon
voorzien.
Antillianen en onderdanen van de bij de
E.E.G. als lid aangesloten landen, moeten
we krachtens bijzondere verdragen nog
een beetje ontzien. Die krijgen het sociaal
alleen maar heel moeilijk en zullen dan
door indirecte druk wel verdwijnen. De
anderen komen niet eens voor die con
sideratie in aanmerking.
Dag gastarbeiders! Wanneer het Neder
landse bedrijfsleven u weer nodig heeft,
gaan we weer een beetje soepeler doen.
Leve de rechten van de mens!
ADVERTENTIE
Rechtstreekse
t.v.-reportages
van Zesdaagse
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Aan de zesdaagse,
welke van maandagavond 12 tot en
met zondagavond 18 december in het
nieuwe RAI-gebouw wordt verreden,
wijdt de NTS twee rechtstreekse re
portages, die op zaterdag 17 december
van 22.45 tot 23.15 uur en zondag 18
december van 22.30 tot 23.10 uur via
Nederland I worden uitgezonden. De uit
zendingen worden door Barend Barend-
■e en Fred Racké van commentaar
voorzien. De regisseur Is Jan Leyen-
dekker.
Het is de eerste maal na de oorlog,
dat er in Nederland weer een zesdaag
se wordt gehouden. Voor de oorlog
vond dit wielerevenement zes maal
plaats. De eerste keer in november
1932 in het oude RAI-gebouw in Am
sterdam, waar het koppel van Piet van
Kempen-Jan Pijnenburg de zege be
haalde, de laatste keer in februari 1938
in de Rotterdamse Nentijto-hal, waar
het Belgische koppel Buysse-Billiet tri
omfeerde.
Aan de nu komende zesdaagse ne
men elf koppels deel. Tot hen behoren
onder andere de ploegen Peter Post-
Fritz Pfenninger, Jan Janssen-Patrick
Sercq, Jo de Roo-Severeins, Jaap Oud-
kerk-Theo Verschueren en de Denen
Palle Lykke-Freddy Eugen.
(ADVERTENTIE)
ONZE BEKENDE
„Termola"
flanellen
LAKENS
1-persoon s 7.95
2-persoons 9.95
HERENSTRAAT 9
MIDZA
HERMAN KUIPHOF vertelde ons ln
zijn commentaar bij Ajax-Liverpool
gisteravond dat wij, t.v.-kijkers, de wed
strijd veel beter konden volgen dan de
mensen die op de tribunes de mistige
aangelegenheid zaten aan te zien. Het
was een troostrijke gedachte. Want afge
zien van geluid en commentaar was het
soms niet uit te maken of we naar een
voetbalwedstrijd zaten te kijken of naar
een schimmige balletvoorstelling
Op een of andere vreemde manier was
het toch een prettig t.v.-evenement. Door
die 51-uitslag waarschijnlijk, maar ook
omdat er geen enkele fout in het com
mentaar bleek. Kuiphof kón ook geen
fouten maken; hij zag even weinig als
wij en dan is elke mededeling raak,
want oncontroleerbaar. We hopen dat
Ajax het er volgende week weer goed
afbrengt, maar we hopen ook dat het ln
Liverpool helder weer zal zijn.
Vg.
Toneelstuk van
G. B. Shaw
via Ned. I
George Bernard Shaw ia tegenwoordig
in Engeland en ook in Nederland
duidelijk „in". De Haagse Comedie
speelde met groot succes „You never
can tell", t.v.-kijkens beleefden korte
lings veel genoegen aan „Pygmalion"
en ook „Mevrouw Warrens beroep"
trok volle zalen. Het stuk dat van
avond op het scherm komt, „Fanny'i
eerste toneelstuk", is in Londen nu a
voor het tweede jaar te zien.
De grote aantrekkingskracht van
Shaw ligt om. in het virtuoze taal
gebruik, dat heden ten dage nog niets
van zijn frisheid heeft verloren. En
de problemen die Shaw in zijn stukken
aansnijdt, zijn ook de problemen van
deze tijd. In .Fanny's eerste toneel
stuk'': de botsing der generaties. Shaw
zei van dit blijspel dat hij het alleen
maar had geschreven om er geld n
te verdienen. In tegenstelling tot het
ook met het oog op de beurs geschre
ven .Pygmalion" is „Fanny" in
Shaws tijd geen kassucces gebleken.
Het stuk speelt in een oud landhuis,
waar in de salon een hoek met een
gordijn is afgeschermd, om een soort
toneel voor een privévoorstelling te
vormen: de eerste uitvoering van
toneelstuk, geschreven door de dochter
van graaf O'Dowda. De graaf heeft
vier toneelcritici uitgenodigd, die -
niet wetende wie de auteur is van hi
stuk hun mening moeten geven.
De situaties die dan ontstaan neemt
Shaw te baat om in messcherpe dialo
gen de critici, de journalisten en
ouderde opvattingen te hekelen. De
shock-elementen die Shaw gebruikte,
zullen bij de t.v.-kijker anno 1966 niet
Rie Gilhuis, Ann Hasekamp rechts
voor), Pim Dikkers en Joan Remmelts
in een scene uit fanny's eerste
toneelstuk" van G. B. Shaxo, dat de
V.A.R.A. vanavond onder regie van
John van de Rest op 't scherm brengt.
meer zo hevig aanslaan, maar zullen
hem toch in hoge mate amuseren, al
is het alleen maar door het al ge
noemde virtuoze taalgebruik van de
grote toneelschrijver.
(Nederland I, Sft.55—22.25 uur)
Vanavond
rendez-vous met
o.m. Pablo Picasso
Internationaal Rendez-vous is een
NCRV-programma met interessante en
grappige situaties, feiten, gebeurtenis
sen en ontmoetingen uit Engeland,
Frankrijk, Amerika, Rusland en Tsje-
cho-Slowakije. In Amerika komen de
boutiques in New-York aan bod, wordt
een kijkje genomen in een opleidings
instituut voor kerstmannetjes fen een
blik geworpen op de kerstetalages op
de Fifth Avenue.
In Engeland jubileert het modeblad
Vogue. Naar aanleiding hiervan wordt
een terugblik geworpen op de mode
van de laatste vijftig jaar: van de
lange rok naar de minimode. Voorts
enkele opnamen uit een jazzclub en een
filmpje over de Rolling Stones.
In Praag worden de nieuwe voorjaars
modellen getoond. Ook krijgt men een
blik achter de schermen van de Tsje
chische filmindustrie, gevolgd door een
poppenfilm van de beroemde Jiri
Rusland heeft ook nachtclubs, zoals
uit „Internationaal rendez-vous" zal
blijken. Zangliefhebbers komen aan
hun trekken door een optreden van
het koor van het Rode Leger.
Frankrijk wordt ln dit programma
vertegenwoordigd door de schilder
Pablo Picasso (onlangs 85 jaar ge
worden), door de zanger Yves Montand
(met een liedje over Amsterdam) en
door het Nederalndse fotomodel Katla
Christina.
(Nederland n, 20.2521.85 uur)
(ADVERTENTIE)
Leuke
BADDOEKEN
met WASHANDJE
Diverse streepdessins
OVERAL KIJKEN
MAAR KOPEN BIJ
HAARLEMMERSTRAAT
172 174 179
HERENSTRAAT 9
MIDZA
NEDERLAND I
NTS
19.00 uur:
Nieuws in het kort.
19.01 uur:
Pipo de clown.
19.05 uur:
De verrekijker. Intern,
jeugdjournaal.
19.15 uur:
Van gewest tot gewest.
19.35 uur:
Mensen in de sport.
VARA
20.20 uur:
Achter het nieuws.
20.45 uur:
Simon Carmlggelt leest
uit eigen werk.
20.55 uur:
Fanny's eerste toneel
stuk. blijspel van G. B.
Shaw.
NTS
22.25 uur
Tweede journaal
NCRV
20.01 uur:
Vervolgserie „Geen be
ter leven dan het bui
tenleven".
20.25 uur:
Internationaal rendez-
Avondoverdenking, door
ds. V. d. Bosch uit Gin-
neken.
NTS
22.05 uur:
Tweede journaal.
NCRV
18.30—19.00 uur:
Programma voor twin
tigera
20.36—22.00 uur:
„Samen uit, samen
thuis", steravondpro
gramma.
52.4523.15 uur:
Orgelconcert door Geor
ge Stam.
53.1523.45 uur:
Signaal, eigentijdse mu-
Radio Kamerorkest o.l.v.
Roelof Krol.
21.00—22.10 uur:
Gevaarlijke splitsing,
hoorspel.
22.55—23.55 uur:
Jaap Koopmans pre
senteert nieuwe gram
mofoonplaten.
NEDERLAND i
10.45 uur:
Schooltelevisie.
12.00 uur:
Teleac: De boerderij
als onderneming.
HILVERSUM I
NCRV
9.00—9.35 uur:
Onder de hoogtezon,
programma voor zieken.
9.40—10.30 uur:
Werken van Beethoven.
11.00—12.27 uur:
Muziek bij het werk.
15.30—16.30 uur:
Dick Houwaart
hoofdredacteur
Dagbl. v.h. Oosten?
(Van een onzer verslaggevers)
ALMELO Hoewel nog niet officieel
bevestigd, la het zo goed als zeker dat de
heer D. F. Houwaart de heer H. Greven
zal opvolgen als hoofdredacteur van het
Dagblad; van het Oosten te Almelo. De
heer Houwaart nam enige tijd geleden
ontslag als hoofd van de NCRV-actua-
liteitenrubriek „Attentie".
Aanleiding tot dit (gedwongen) ontslag
waren kritische uitspraken die Houwaart
bulten zyn werkkring by de omroep, op
een vergadering had gedaan over de
chiisteiyke politieke party en.
De heer Houwaart is in Den Haag ge
boren, waar hy ook de handelsdagschool
volgde. Na zyn opleiding was hy ach
tereenvolgens stadsverslaggever van de
Nieuwe Haagse Courant en streekredac-
teur by de Amersfoortse Courant. Drie
Jaar geleden werd hy aangesteld by de
N.C.R.V.
ADO-Ajax in
NTS-Sport
HILVERSUM II
VARA
7.35—7.55 en 8.10—9.00 u.:
Muzikale ochtendpost.
11.02—11.30 uur:
Op de koffie, program
ma voor de vrouw.
14.15—15.30 uur:
By de tyd en by de
thee, programma voor
thulszitters.
14.05—15.00 uur:
Tweemaal Top Tien.
16.02—16.30 uur:
Oud plaatwerk.
17.05—18.00 uur:
Pop-party.
Nieuwsuitzendingen
HILVERSUM I: 7.00, 7.30,
8.00, 8.30. 9.35, 12.30, 19.00,
22.30, 23.45 uur.
HILVERSUM III 7.00,
8.00, 11.00, 13.00, 16.00,
18.00, 20.00. 22.30, 23.55 u.
(Van o
e omroepcorrespondent)
HILVERSUM In het NTS-sport-
programma, dat zondag 11 december
van 19.30 tot 20.25 uur op Nederland I
wordt uitgezonden, zal onder voorbe
houd van wijzigingen aandacht worden
(ADVERTENTIE)
Flanellen
GEBLOEMD
NACHTHEMD
OVERAL KIJKEN
MAAR KOPEN BIJ I
HAARLEMMERSTRAAT
172 174 179
HERENSTRAAT 9
MIDZA
besteed aan de voetbalwedstrijden Xer
xesFeijenoord (zaterdag in Rotter
dam) en ADOAjax (zondag in Den
Haag), de basketbalwedstrijden Blue
StarsSparta (dames) en Herly
Olympia (heren), die in het kader van
het toernooi om de Europa Cup in
Amsterdam wordt gespeeld, de inter
land volleybalwedstrijd BelgiëNe
derland in Antwerpen, de tafeltennis
wedstrijd Scylla—AMVJ in Leiden en
de Open kampioenschappen keurturnen
(Steenwedstrijden) in Amsterdam.
Niets kan mijn
besluit veranderen
(Van onze correspondent)
PARIJS Het nieuws dat Jacques Brei niet
meer zou optreden heeft zich als een lopend
vuur over de wereld verspreid. Zijn bewonde
raars schrokken ervan, alsof hun plotseling iets
heel ernstigs overkwam Brels vaarwel aan
de chansonwereld Is Iets ernstigs. Bij het pu
bliek cal niet gauw iemand anders zijn plaats
kunnen Innemen. Met Jacques Brei verdwijnt
van de publieke chanson-scène niet alleen een
groot artiest, maar ook en vooral een van de
zeldzame, grote beroepsgewetens van de chan
sonwereld. Het feit ligt er: Jacques Brei trekt
zich terug, definitief, in het voorjaar van '67,
na de contracten welke hem nog binden, te zijn
nagekomen. Hij zegt vaarwel, op het hoogte
punt van zijn roem. Met het publiek zien en ho
ren wij talrijke anderen, die wij graag zouden
zien heengaan, liefst xo gauw mogelijk, zelfs
dadeiyk. Jammer genoeg, blijven z(j
Vorige maand nam Jacques Brei via de Franse
televisie officiëel afscheid van het publiek. De
ze Palmarès-avond was een van de mooiste en
ontroerendste avonden, die wy ooit mee
maakten. Daar waren uit sympathie voor de
scheidende chansonnier, alle vedettes van het
chanson, het theater, de film en de sport. En
daar waren vooral in de huiskamers, de 15 mil
joen meelevende kijkers.
De „Brei van een interview" is een heel andere
man dan de „Brei van het tour de chant". Men
moet de twee samenvoegen om de „totale Brei"
te begrijpen. Eerst naar hem luisteren in het
theater of op een klein, oncomfortabel kamer
tje te Parijs en daarna, met de „Brei van het
interview" op de achtergrond, aandachtig naar
hem luisteren als hy zingt. Op de scène heeft
Brei de kracht van een orkaan, door welke ge
raas heen de aandachtige toehoorder toch
steeds het grote geloof van een dichter ontdekt.
Hij is non-conformist en edelmoedig van aard.
Deze eenvoudige, grote jonge man, zonder op
schik, overbruisend van vitaliteit, durft in de
grootste Parijse zalen het sectarisme en de
domme menselijke dwaasheid aan de kaak te
stellen. Hij zingt achter elkaar, zonder even
adem te gaan scheppen achter de coulissen,
zijn 12 of 15 chansons en hij doet dit, met het
behoud van datgene, waardoor hij bij de
overgrote meerderheid zo geliefd werd (en dat
men tevergeefs bij tal van anderen zoekt)de
overtuiging en het verlangen om degenen te
overtuigen, die naar hem luisteren. Zijn over
tuiging spreekt uit al de vezels van zijn lichaam
en hij geeft zich totaal om deze over te doen
springen op de mensen vóór hem. Na zijn twee
de lied baadt hij in het zweet, maar hij gaat
onvermoeid voort met het uitzingen van zijn ge
voelens: opstandigheid, droefheid, minachting,
medelijden, liefde, hoop.
Voor de jongeren, voor hen die onder dienst
moeten, voor hen die een levenspartner willen
kiezen, voor hen en die naar een idéaal zoeken,
is hij een voorbeeld. Deze 36-jarige, die nog al
les heeft van een collegestudent, zit met dezelf
de gevoelens van verontwaardiging, met dezelf
de onrust, met dezelfde hoop als zij: hij haat
de oorlog, hij houdt van het leven, hij durft te
hopen, hij gelooft in de liefde.
420 CHANSONS
Vijtien jaar geleden was hij al directeur van
een kartonfabriek. Nu is hij de auteur van 420
chansons en recordman van het grote Parijse
Olympia-theater (met lli miljoen Nieuwe
Francs aan entreegeld). Mondaine coctailpar-
ties interesseren hem niet. Een gedeelte van
zijn honoraria geeft hij uit aan de armen en
aan gebrekkige kinderen. Verschillende keren
per jaar treedt hij gratis op voor „goede wer
ken". In Parijs heeft hy een eenvoudige, kleine
kamer, Place Clichy/ Hier, voor de foto's
van zijn vrouw, Miche, en van zijn drie doch
ters: Chantal (13), France (12) en Isabelle (7),
voor wie hij tussen twee contracten, de liefste
HET PUBLIEK VERLOOR EEN VAN ZIJN
GROTE EN GELIEFDE CHANSONNIERS
en oplettendste man en vader is, is menig
chanson geboren. „Ik maak mijn chansons" al
dus Jacques Brei, „op mijn Parijse kamertje,
's nachts tussen twee en vier uur, in mijn loge,
tussen een matinée en een soirée, in het vlieg
tuig, achter het stuur van m'n auto". In zes
zes jaar heeft hij twaalf auto's versleten. Ge
middeld maakt hij 4.000 km per week, 200.000
km per jaar! „Mijn vrouw", zei Brei eens twee
jaar geleden, „weet, dat de loopbaan van een
hedendaagse chansonnier niet langer duurt dan
die van een wielrenner. Miche denkt bij zich
zelf: ga maar gerust je weg, man; ga zolang
het dag is voor je als zanger...Ik wacht gedul
dig op je, bij je garage! „Reeds in 1964 ver
klaarde Brei: „Ik verlang naar een rustig'le
ven met mijn gezin. Ik zou zo graag doen. wat
ik al zo lang heb willen doen: een roman schrij
ven!Nu is de teerling geworpen. Jacques
Brei heeft besloten om definitief terug te keren
naar zijn „garage".
SUCCESNUMMERS
Gedurende zijn afscheidsavond konden wij
nog eens voluit genieten van zyn grootste suc-
sessen: „Les Vieux", „Les Bonbons", „Am
sterdam", „Jeff", „Les Bigottes", „Made
leine", „Ne me uitte pas". Wij hoorden nog
eens „La Colombe", „Veille", „Le Plat-Boys
en het chanson waardoor Brei zich onder de
best-sellers" van de chansons plaatste: „La
Valse k mille temps".
Van de '20 door Jacques Brei gecomponeerde
chansons zijn er nu 130 op platen opgenomen.
Allen zijn succesnummers.
De waarde van Jacques Brei zyn kracht ligt
in zijn oprecht, zelfs hartstochtelijk geloof aan
de menselyke zending van dichter en artiest.
Als hij zeden hekelt, als hij de liefde bezingt,
els hij zich verontwaardigt, als hij streelt of
„smachtend" zingt, als hij bijt, als hij aait,
doet hij dit telkens enthousiast, met heel zijn
hart, zonder bijbedoeling, met een zuivere in
tentie en dit wordt door zijn toehoorders aange
voeld. Dit is het, wat zijn „zending", zijn
„boodschap" of zijn „Les" sympathiek aandoet
bij zijn publiek.
MELODIE IS PRIMAIR
De tekst en de melodie van zijn chansons
zijn atlijd zeer verzorgd, hetgeen een groot
genoegen is in onze tijd, nu het lawaai zo vaak
de muziek moet vervangen! Een tijdje gelden
zei Brei eens: „Ritme, ritmemen heeft
tegenwoordig niets anders in de mond dan het
woord ritme!Wat is ritme? Een min of
meer langzame, een min of meer vlugge bewe
ging. Dat is alles. Hetzelfde wie kan ritme ma-
*ken. Maar het is veel moeilyker om een wijs,
een lied, d.w.z. een melodie te vinden en het
is toch vooral een melodie, waar een chanson
om vraagt!" Brei heeft zijn''theorie prachtig
in praktijk weten te brengen. Overtuigende be
wijzen daarvan zijn vooral: „Les Vieux", „La
Valse k mille temps", „Les Taureaux", „A mon
dernier repas", „Mathilde" „Amsterdam",
„Les Jardins du casono". Zijn steeds nieuwe,
stoute ideeën, zijn krachtig, oprecht, bezielende
accent gaf aan zijn kunst een voortudrende
hernieuwing, waardoor hij zich klasseerde on
der de allergrootsten van het chanson.
„Niets kan mij van besluit te doen verande
ren', zegt Jacques Brei. „Ik neem geen enkele
tour de chant meer aan. Misschien treed ik nog
wel eens op voor de televisie. Zeker is, dat ik
doorga met het maken van chansons en met
het zingen op platenHet publiek kan, naar
het schijnt, mijn besluit maar moeilijk geloven.
Ik zong nu al 15 jaar. Men moet op tijd met
iets weten op te houden".
REIZEN
„Waarom hebt u eigenhjk besloten om het
publiek en de bühne vaarwel te zeggen?"
Man ik snak naar vrijheid. Een jaar lang
heb ik niet kunnen beschikken over één vrije
avond! Ik wil trouwens niet m'n leven lang
steeds hetzelfde doenIk begin met uit te
rusten. Daarna wil ik gaan reizen, daar naar
toe, waarheen ik zelf verkies, niet op comman
do van een contract. Ook wil ik eindelijk gaan
schrijven, een boek, een roman. Ik loop al zo
lang met dit idee rond".