CONFRONTATOR MAO'S REVOLUTIE DUURT EEUWIG Geen rijk van vrede en vrijheid Jeugd neemt rol van partij over DR. P. DEN OTTOLANDER: PAGINA 8 DE LEIDSE COURANT ZATERDAG 3 DECEMBER 1966 »BS Niet alleen hebben de rode gardisten met de boeren strijd geleverd over het doorvoeren van de grote culturele revolutie. Zij hebben ookop aansporing van het partijbestuur, geholpen bij het binnenhalen van de oogst, zoals in de provincie Woehan, waar studenten hielpen bij de katoenoogst. (Van een medewerker AT Mao voor heeft met de „grote cultu- rele revolutie" kan slechts verstaan worden vanuit Mao's politieke filosofie. Mao is door en door dialecticus. Vooruitgang bestaat er voor hem alleen door de strijd van hard tegen elkaar botsende tegenspraken. Terwijl echter in de geschiedenisfilosofie van Karl Marx aan deze strijd van de tegenstrijdigheden, zoals b.v. in de vorm van de klassestrijd tussen proletariaat en bourgeoisie, op een gegeven dag een einde komt en een klasse- en strijdloze samenleving ontstaat het communistische „Rijk der Vrijheid" duurt in de theorie van Mao het gevecht der tegenstrijdigheden eeuwig. De leer van Marx stond in de traditie van de bijbel en zijn visie van een com munistisch „Rijk der Vrijheid" komt in grote mate overeen met een aardse vorm van de bijbelse voorspelling van het komen van het Rijk Gods. Deze bij belse traditie is Mao echter vreemd. Hij kent geen historische eindsituatie, geen rijk van vrede en vrijheid, waar in de mens op zekere dag tot rust komt, maar zijn principe is dat van de eeuwige strijd, de eeuwige tegen spraak, kortweg: de permanente revo- Nog op een tweede punt onderscheidt Mao zich principieel van Marx. Marx geloofde in de geschiedenis een wet van de ontwikkeling ontdekt te hebben, die speciaal op het gebied van het pro- duktieproces effectief was en die de mensheid via de revolutie en de dicta tuur van het proletariaat naar het com munisme zou leiden. Bij Mao ontbreekt dit historische deter minisme. Hiervoor in de plaats stelt hij de wil van de mens, waarop alles aan komt. De revolutie vindt bij hem niet min of meer automatisch plaats zodra het produktieproces de hoogste graad van rijpheid heeft bereikt, maar volgt slechts dan als de mensen vervuld zijn van een onbuigzame revolutionaire wil. En daar bij Mao de revolutie per manent moet zijn en nooit tot stilstand mag komen, betekent dit dat de men sen constant van deze ontembare re volutionaire wil bezield moeten zijn. Hetzelfde geldt voor de houding t.o.v. de Verenigde Staten als de leidende vertegenwoordiger van het „imperialis tische" kamp en de hoofdtegenstander in de strijd voor de vooruitgang. Ook hier zou, gezien vanuit de politieke filo sofie van Mao, elk toegeven een ver raad zijn aan de vooruitgang en aan de geest van de permanente revolutie. Ook deze tegenstelling moet om die re den op de spits gedreven worden zie China's Viëtnampolitiek want slechts op die manier is op zekere dag een oplossing mogelijk, die vooruitgang zal eisen. Deze oplossing zal echter meteen weer in nieuwe tegenstellingen uit elkaar vallen. Vermoeidheid moeidheidssymptomen vaststellen. Ho gere militairen wilden vrede met Rus land sluiten uit vrees voor de Ameri kaanse atoombom. Vele intellectuelen neigen tot revisionistische denkbeelden en eisen meer vrijheid. Een jeugd is opgegroeid, die enkel de vruchten van de revolutie, maar niet de revolutie zelf kent, en die de noodzakelijkheid van een permanente revolutie nog nau welijks meer inziet.' En juist op dat moment moet de sedert lange tijd zie ke Mao er rekening mee houden, dat hij de teugels moet neerleggen en dat hij een Amerikaanse invasie zou moe ten meemaken. Dat een dergelijke interpretatie niet uit de lucht gegrepen is, bewijst onder andere het feit, dat reeds in 1959 in een Chinees kranteartikel exact voor speld is, wat nu onder de titel „grote proletarische culturele revolutie" ten tonele gevoerd wordt: „In de loop van revolutieprocessen komt het veelvuldig voor, dat delen van de bevolking of speciaal een deel van het kader trots worden omdat een opdracht is volvoerd, een revolutie volbracht is. en dat zij dientengevolge ertoe geneigd raken hun inspanningen te beperken. Indien de partij echter tijdig nieuwe opdrachten verstrekt, dan is het vaak mogelijk om de revolutionaire geestdrift van het ka der en de massa in volle omvang voort te zetten en hen steeds opnieuw bereid te houden zich in een nieuwe strijd te storten om een nieuwe revolutionaire opdracht te realiseren. Het idee van de permanente revolutie is dan ook in ze ker opzicht een idee, dat permanent de geestdrift van de mensen wakker Mao is het grootste deel van zijn leven guerrillastrijder geweest, „permanente revolutionair" dus. Reeds twintig jaar nadat hij China voor het communisme veroverd had, moest hij overal ver- Jeugd Geen nieuw gratiebeleid O (Van onze parlementaire redactie DEN HAAG Het kabinet-Zijlstra heeft het gratiebeleid tegenover de drie oorlogsmisdadigers in Breda niet gewij zigd. Het houdt zich aan het standpunt, dat ook door het kabinet-Cals ingeno men is. In gfeen geval wordt een collec tief gratiebeleid toegepast. Bij indivi duele verzoeken zal het kabinet nauw keurig nagaan, welke bijzondere om standigheden daartoe eventueel aanlei ding zouden kunnen geven. Opiniepeiling Effectenbeurs AMSTERDAM Uit de op de Am sterdamse effectenbeurs gehouden opi niepeiling inzake de beursorganisatie is gebleken, dat een zeer ruime meerder heid der leden zich voor invoering van de voorgestelde wijzigingen, o.a. betrek, king hebbende op een vervroeging der beurstijden heeft uitgesproken. Inmid dels heeft het bestuur van de Vereeni- ging van den Effectenhandel besloten de voorgestelde wijzigingen op zo kort mogelijke termijn tot stand te brengen, zo wordt van de zijde van de Vereeni- ging voor den effectenhandel medege deeld. Blijkbaar waren de parlijkaders reeds al te zeer door trots op het gepresteer de aangetast, dan dat men de opdracht het land met nieuwe revolutionaire geestdrift te vervullen aan de partij zou Houd de rode bunier hoog in de geest van Mao tse-Toeug. zo luidt het front van spandoeken, dat rode gardisten vormen op het Pekingse Tienanmen- plein, het plein der Hemelse Vrede. Man en Lin Piao zien van de hoge (Van een onzer verslaggevers) ARNHEM In de flat van dr. P. den Ottolander aan de Orchislaan in Arnhem-zuid, vlak bij de imposante Rijnbrug, staat de telefoon niet stil. De postbode weet het adres langzamerhand ook al uit het hoofd. Dr. Den Ottolander is in het nieuws. Hij is medewerker aan het tijdschrift „Con frontatie", dat zich schrap zet tegen een theologievernieuwing, die volgens de redactie het kind met het badwater wegwerpt. Dr. Den Ottolander is ook ondertekenaar van een ontwerp-smeek- schrift aan de Paus, waarin het hoogste leergezag in de Kerk wordt gewezen op onorthodoxe elementen in de Nieuwe Nederlandse Katechismus. hebben kunnen toevertrouwen. Juist de partijkaders met hun tendensen tot bu reaucratie hadden op de eerste plaats een revolutionaire injectie nodig. Ook het leger was voor deze opdracht on geschikt, daar men reeds zijn handen vol had met het leger te ideologiseren en het te verplichten tot Mao's guerril latheorieën. Toen kwam men op het idee de jeugd van het land te mobili seren om met hun hulp in het land een revolutionaire geestdrift op te wek ken, zoals deze in de dagen van Yenan heerste, toen Mao met de zijnen In het midden van dc revolutie stond. Het doel van deze „grote culturele re volutie", met als terroristische pio niers de „Rode Gardes", is het gehe le China wakker te schudden en in zijn binnenste om té buigen, opdat het gehele land zich als een man achter Mao en zijn filosofie der permanente revolutie stelt. Daar het volgens Mao's filosofie op de mensen en niet op de wapeirc aankomt en tegenover de Amerikaanse atoom bom een geestelijke atoombom van China gesteld moet worden, moeten de mensen gebracht worden op het ni veau van de revolutionaire opdracht die hun wacht. Daartoe ie een radicale breuk met het verleden even noodzakelijk als een personencultus, die Mao heiligt tot de stichter van zijn religie. „De proleta rische culturele revolutie", schreef het „Pekingse Weekblad", „is een grote revolutie, die tot diep in de ziel van de mens doordringt. Haar doel is niet al leen de oude ideologie en cultuur die gedurende duizenden jaren door uit buitersklassen geschapen werd... volko men te vernietigen, maar ook bij de volksmassa's een geheel nieuwe pro letarische ideologie en cultuur... te scheppen". Tot welke excessen de mobilisatie van de Rode Gardes en de super-persoons verering rond Mao geleid hebben, is bekend. Soms lijkt het erop alsof het bij dit alles gaat om een vertwijfelde poging van een door een soort eindhal tepaniek gegrepen oude man, die zijn levenswerk en wat voor een levens werk! bedreigd ziet. Wat er in de loop van de klaarblijkelijk gedeelte lijk op sterke tegenstand stotende „culturele revolutie" nog allemaal zal gebeuren en waartoe zij nog zal lei den. kan niemand voorspellen. Wat betreft de buitenlandse politiek i leidt zij China nog verder in liet isole- ment. op het gebied van de binnen landse politiek wekt zij spanningen op. j die misschien niet ongevaarlijk zijn. 1 Het is wellicht de laatste grandioze re volutionaire poging van een ideologise ring van de politiek in het tijdperk van de „ont-ldeologisering" van alle poli- j Ddoi' sununigi 1 ls het smeekschrift aan de Paus gedoodverfd als een stoot onder de gordel van het Nederlandse episco paat. dat door de brief aan Rome ge passeerd werd. Anderen hekelden het .integrallsme" van de Confrontators. Aangezien de Confrontators, behalve hun eigen blad, niet beschikken over brede communicatiekanalen, zodat zij nolens volens in een oppositiestijl op treden, ls het gevaar groot dat hetgeen zij willen zeggen niet altijd even glan zend als in het geval van de „de ver nieuwers" uit de verf komt. Daarom: het woord aan dr. P. den Ot tolander, een veertigjarige leraar, voor wie filosofie en theologie eten en drin ken zijn. Hij is doctor in de filosofie en doctorandus in de Nederlandse letteren. Bij alle twee zijn doctorale examens had hij theologische bijvakken. Sinds januari 1965 is dr. Den Ottolander se cretaris van de Algemene Nederlandse Vereniging voor Wijsbegeerte. „Vraagt u maar", bood hij aan. „Ik zal van mijn hart heus geen moordkuil maken" Samenhang Vraag: Welke bijzondere interesse hebt u? Ik neem met veel genoegen deel aan het filosofische verenigingsleven: Algemene Nederlandse Vereniging voor Wijsbe geerte, Genootschap voor Wetenschap pelijke Philosophie en ook Vereniging voor Thomistische Wijsbegeerte. Specia liteiten: metafysica, natuurlijke gods- leer en de samenhang van filosofie met theologie. Daarover schrijf ik voortdu rend in min of meer wetenschappelijke periodieken. De laatste zes jaar produ ceer ik daarnaast bijbelroosters voor gebruik op middelbare scholen e.d.. waarvan er dit jaar vijf gebundeld zijn in het boekje „Tijd voor de Bijbel". Thomas van Aquino Vraag: Welke zijn uw geliefde auteurs? Ik durt bijna niemand te noemen, an ders worden deze schrijvers erv*»i ver dacht. dat Latijnse smeekschrift- te heb ben ondertekend! Overigens is (er geen enkele van wie ik elke bewering zomaar kan overnemen. Thomas van Aquino vereer ik in hoge mate. Verder heb ik veel te danken aan Erich Przywara S.J., J. Peters C.ss.R.. A. van Leeuwen S.J.. H Robbers S.J. J H. Nota S.J.. F. Malmberg S.J.. P Schoonenberg S.J., L. Van der Kerken S.J., de katholiseren- de anglicaan Eric L. Mascall en mijn gereformeerde vriend S. U. Zuidema. De laatste tijd bestudeer ik ook weer met de nodige kritiek speciaal de vrijzin nige existentiefilosoof Karl Jaspers. Orthodox Nieuwe Mens" en andere periodieken wel. Individueel is er veel geconfereerd met mensen van de andere zijde. Spot Vraag: De indruk wordt gewekt, dat de Confrontatiegroep uitsluitend onder ge lijkgezinden actief ls en verder buiten de openbaarheid werkt. Is dat juist en „Confrontatie" richtte haar boodschap aan alle geloofsgenoten. Wat kan een klein blad als „Confrontatie" doen tegen de mammoet van de andere zijde, als het in de controverse werkt, positief ingesteld? Men spotte er mee, lachte het als stumper uit. wenste niet objectief zich op te stellen, maar schilderde het af als reactionair, integrallstisch enz. Bereid Vraag: Is het waar, dat er uit de Con frontatiegroep nooit contact met het Nederlandse episcopaat is opgenomen en dat slechts eenmaal een delegatie op be- De groep die naderhand de naam „Conlrontatie-groep" zou krijgen, werd geformeerd in de eerste helft van 1964 uit priesters en leken. Een soort oprichtingsvergadering werd gehouden in juli. De manier waarop, is deze: door mensen aan te schrijven die in kranten of elders blijk gaven zich op te stellen voor een authentiek-orthodox en dynamisch katholicisme en tegen een vrijzinnig katholicisme. In november 1964 verscheen het eerste jiummer, gestencild, van „Confrontatie", gratis, welk orgaan tweemaandelijks was opgezet. Geleidelijk meldden zich meer medewerkers, waaronder een aan tal bekende figuren Open dialoog Vraag: lleeft de Confrontatie-groep van stond af aan (bedoeld wordt, vanaf het begin van de eerste sessie van Vatica- num II) deelgenomen aan de open dia loog over de theologievernieuwing? „Confrontatie" is ontstaan tijdens het tweede Vaticaanse concilie, zie sub 4. „Confrontatie" wenste een open dialoog en volgde intensief de persdlaloog tus sen belde richtingen. „Confrontatie" vernam, dat vorig jaar een rondetafel conferentie tussen bladen van verschil lende richting mislukte. Overigens was „Confrontatie" niet uit genodigd „Te Ellder Ure" ook niet. naar wij menen, maar „De Heraut", „De .Vijf jaar geleden werd ik nog van ketterij verdacht" zoek is geweest bij kardinaal Alfrink om de gevoelens van de bezwaarden kenbaar te maken? „Confrontatie" heeft als groep geen uit nodiging aan de bisschoppen gestuurd voor een samenspraak, maar is wel be reid geweest en is nog bereid, op de eerste uitnodiging te verschijnen. Wie moet wie uitnodigen? Het bestaan van „Confrontatie" is door regelmatige toe zending van het blad aan de bisschop pen. vicarissen-generaal e.d. genoeg zaam bekend. Er is nooit een delegatie van „Confron tatie" op bezoek geweest bij de kardi naal. omdat „Confrontatie" de petitie van begin vorig jaar aan het episcopaat niet georganiseerd heeft Pastoraal concilie enkele zekerheid bereikbaar acht. M.i. zou men daarmee elk gesprek zin loos maken. Maar van de andere kant: ons dogmatische geloofsinzicht zal altijd vatbaar blijven voor verdieping en ver breiding. Deze evolutie is Iets anders dan annulering en zelfvernietiging. Par ticuliere opinies van „linkse" of „recht se" theologen zijn uiteraard niet zo maar gelijk te stellen met de leer van de Kerk. Deze vraag is de ingewikkeldste die u stelt. Ik heb er vaak over geschreven, het meest systematisch in mijn artikel „Die Kémpferische Liebe als Gespréchs- verhalten der offenen Philosophie", op genomen in „Bijdragen. Tijdschrift voor Filosofie en Theologie" van dit jaar en in het boek „Philia". een feestbundel voor mijn promotor prof. J H Robbers S.J. (Nijmegen etc., 1966) Het is de laatste jaren helaas wel zo. dat ik met niet-katholieken veel pret tiger en ongedwongener kan dialogeren dan met de meeste figuren die In r.-k. Nederland de toon aangeven. Het nieu we soort triomfalisten werkt mij te weinig met argumenten, misschien mede doordat men zo stevig in het zadel zit hier te lande. Het zou een verontrus tend teken kunnen zijn. dat velen de zelfde ervaring opdoen als lk. De schuld ligt in zulke gevallen zelden aan één kunt, maar de vervreemding is zo groot, dat er veel zal moeten gebeuren, voor er een redelijke mate van communicatie rot stand wordt gebracht. Alarm? Vraag: Is het waar. dal er vanuit de Confrontatiegroep nog voor de verschij ning van de Nieuwe Katechismus in Rome „alarm" is geslagen? De Confrontatiegroep heeft vóór het verschijnen van de Nieuwe Katechismus geen alarm geslagen in Rome. Dit sluit niet uit. dat de een of ander, die de N.K toen al had kunnen inzien, naar deze of gene in Rome geschreven kan hebben. Naderhand is in de pers geschreven, dat men met de aanbieding aan de Paus de curie een slag voor was geweest. Betekent dit, dat men grondige be zwaren verwachtte? Zo ja, is het dan vreemd, als Individuele personen even tueel vast gingen informeren? Zij zou den wel eens (zoals ook verondersteld wordt door die pers. ontsteld kunnen zijn geweest over de feilen die de N.K aankleefden. En dan is het een plicht: principlls obsta. Na al wat gebeurd is al die jaren, men leze de bekende vrij zinnige pers. na al wat gebeurd is en gebeurd had moeten zijn. na al die be lief Nederlands pastoraal concilie? Heeft zij enig werkzaam aandeel IN dit concilie? „Confrontatie" is niet uitgenodigd voor het P.C., heeft éèn keer documentatie ontvangen, daarvoor dank gezegd en ge vraagd op de hoogte te mogen worden gehouden, zonder verder succes. „Confrontatie" heeft vanuit haar blad krachtig gestreden voor een succesvol P.C. en door toezending aan praktisch de hele katholieke pers haar mening en haar suggesties kenbaar gemaakt. Ove rigens is „Confrontatie" een vrije groep, zonder bestuur, zonder reglementen en statuten Verdieping Vraag: Is de beschuldiging dat Con frontatie geen open dialoog wenst, doch alleen zfjn eigen gelijk bevestigd wenst t« zien, juist? Men kan termen als „openheid" en „dia loog" niet alleen goed. maar ook ver keerd uitleggen, bijv. zo. dat men geen zorgde uitlatingen van de Paus, na het mislukken van de petitie aan het epis- j copaat, door anderen georganiseerd, is het alleszins begrijpelijk. Thompson Vraag: Vreest u niet dat de actie van de Controntatiegroep. vooral ook door de manier waarop zij wordt gevoerd, Sn Nederland zal lelden tot toestanden zoals die onder rector Thompson be stonden Over die rector Thompson is door his torici nogal gedisputeerd (L. A. v. d. Linden contra L. J. Rogier ln 1957). I Ik blijf buiten de geschiedkundige fei ten, aangezien ik de bronnen nooit heb geraadpleegd. Maar u zult bedoelen: moet geschrijf als in „Confrontatie" en in het smeek schrift niet noodzakelijk leiden tot be krompen verdachtmakerij, tot onnodige verketterij? Ik ontken dit. Men lette op dat woordje „noodzakelijk". Wat in feite gaat gebeuren, en wat er kén ge beuren, weet niemand. Men kan de dwaling op twee manie ren in de hand werken: door er zich niet ver genoeg van te distantiëren, Maar ook door zich er te ver van te distantiëren. Mijn proefschrift ging over Sint-Thomas en de protestantse theoloog Karl Barth. Ik heb o.a. nage speurd in hoever Thomas de weg voor Barth gebaand zou kunnen hebben door een te pro- of door een te anti-barthl- aanse houding. Een pikante noot: nog in 1960 - '61 ben ik van ketterij verdacht op een cursus in Arnhem. Men vond, dat ik alles I op losse schroeven zette. Ik meen nu I nog. dat ik rechtzinnig en voorzichtig heb gedoceerd. Langzamerhand ging );i men mij ook wel vertrouwen. Maar het I publiek schrok toen nog, als ik zei I „Het is zeer de vraag, of Maria op het I moment van de annunciatie wel wist, dat zij Moeder van God zou worden". Achteraf ben ik nog steeds biy, dat ik I dergelijke kwesties heb opgeworpen.,. Niet bijv. het dogma inzake de Moeder Gods, maar wel dubieuze voorstellin- gen inzake een alwetendheid of zo van Maria, moeten we juist als gelovigen', met veel reserves leren bekijken. Sommigen steekt blijkbaar ook het rechtstreekse beroep op Rome. Ik moet erop attent maken, dat eerst jarenlang.I veelvuldig een beroep is gedaan op de Nederlandse bisschoppen. Pas daarna is men het. met een smeekschrift hoger m- op gaan zoeken. Fanatici Vraag: Is het verwijt juist, dat uw groep geen eerbied kan opbrengen voor de oprechte overtuiging van anderen! Als het blad ..Confrontatie" van an dersdenkenden niet wou leren en voor de oprechtheid van hun overtuiging geen eerbied toonde, zou ik er nooit j woordvoerder van hebben willen zijn voor de radio. Ik heb van twee mensen de kritiek gehoord, dat ik te waarde rend stond tegenover de Nieuwe Kate chismus; een van hen meende zelfs, dat 3 er niets goeds in dit boek te vinden was. De redactie heeft mij dergelijke verwijten bepaald niet gemaakt. Maar onder de lezers kunnen zich best fana- tici bevinden. Dat heb ik niet in de hand en ik wens ze beterschap. Vraag: Hebben de Initiatiefnemers van het smeekschrift aan Z.H. de Paus af- j gesproken, dat hun namen geheim zou den blijven als hun plannen voortfldig zouden uitlekken? Er zijn geen strikte afspraken ge- I maakt. Ik heb mij. als enige leek, bi] voorbaat bereid verklaard mijn naam Helm Vraag: Gesteld wordt, dat de mede ondertekenaars van het smeekschrlfl anoniem wensen te blijven uit vree» voor repressailles van het episcopaat Is er reden voor deze vrees? Enkele ondertekenaars schreven mi]<| vóór de bom barstte, dat ik gerust hun J naam mocht noemen (let wel: niet, dal j ik hun naam moest noemen). Van an- j deren vernam ik daarna, dat zij in elk j geval onbekend wensten te blijven. Aan j allen heb ik beloofd te zwijgen als he: graf. Over andermans motieven ooi J deel ik niet en spreek ik zeker niet j vooral nu het mensen betreft over wie ik geen herkenbare aanduidingen wens te geven. Ik heb iedereen in mijn KRO- toespraakje aangespoord niet zo maarjr van lafheid en stijlloosheid te spreken .ils iemand anoniem schrijft. Wat weel men van mensen wier naam men niel eens kent Ik stelde als hypothetisch I liet wel: hypothetisch) voorbeeld: eer I anoniem schrijvende priester zou wei eens kunnen vrezen, dat hem zijn apos tolisch werk onmogelijk werd gemaakt Ik heb dus niets voorspeld, want ik ben I niet met de helm geboren. Maar ik I merk wel vaak, dat orthodoxe priester» wat beducht zijn voor een bisschop o' I een andere gezagdrager Ik heb hie: 1 minder reden voor. Ik heb het hart ai tijd nogal op de tong gedragen. Z< I maakte ik er nooit een geheim van da' I ik de petitie van begin 1965 aan he: Nederlandse episcopaat heb ondertc j kend. Men weet misschien, dat onzt I bisschoppen op deze petitie (met ruim 2100 handtekeningen) nooit openlijk uitdrukkelijk en officieel hebben gerea geerd. Nog steeds kan ik niet inzier dat het dan achterbaks is, als ik darna met anderen rechtstreeks tot d'H paus wend. Vraag: Wilt u nog iets speciaals zog gen Ja. Ik ben u dankbaar voor uw belang stelling. Het zou prettig zijn, als w na opruiming van onnodige misverstar den in katholiek Nederland konden toe komen aan 'n zakelijke discussie, die d' ander niet demagogisch van kwad<( trouw beticht en argumenteert op ba l sis van het geloof. De woorden die de H. Vader zondag jl. bij monde van onz'. kardinaal sprak, zijn daarbij een veilig' gids.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 8