KASKI LICHTTE KATHOLIEK VOLKSDEEL IN
Misbezoek op zondag - nu nog 64,4 procent - gaat achteruit
Minder
doopsels
Afbraak en vernieuwing gaan
hand in hand in de Ned. Kerk
Protest tegen
overleefde
traditie
ASPRO'
,microfine®d,>
KATECHISMUS NIET
GLAD MAAR „OPEN"
Concilie wil geen rol
spelen in ontwikkeling
van kerkprovincies
DINSDAG 15 NOVEMBER 1966
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 5
Gloednieuw, maar direct afkomstig uit de middeleeuwen, is dit laatste produkt
ran de Parijse breimode: 'n maliënkolderaclitig japonnetje, waarin mannequin
Anouk zich heeft verschanst. Om de overeenkomst met de ridderlijke
middeleeuwen te onderstrepen, wordt Anouk terzijde gestaan door een echte
middeleeuwse wapenrok, waarin zich Marie-Noelle de la GhapéUe bevindt,
een peetdochter van zanger Maurice Chevalierwiens naam zij daarmee
DEN IiAAG (KNP) Nederland lelde
de op 1 januari van dit jaar 5.147.200
katholieken. 64,4 procent van hen gaat
regelmatig 's zondags naar de mis terwijl
86,7 procent zijn Pasen houdt. De katho
lieke bevolking groeit relatief sneller dan
de totale Nederlandse bevolking, namelijk
in de afgelopen tien jaar bijna 2 procent.
Het misbezoek op zondagen loopt even-
nel achteruit, evenals het aantal keren
dat de katholiek communiceert. Hel per
centage gemengde huwelijken neemt ge
leidelijk toe. evenals het aantal nict-
kerkelyk gesloten huwelijken. Ook valt
het aantal doopsels per 1000 katholieken
terug. Al deze versehijnslen treden in
verhevigde mate op in de grote steden
Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Dit zijn enkele voorname conclusies uit
een nieuw rapport van het KASKI. het
Katholiek Sociaal Kerkelijk Instituut te
Den Haag, getiteld: „Parochies van Ne
derland ner 1-1-1966. waarin opgenomen
het zondagsboek op 16 en 23 januari
1966". Het cijfermateriaal, dat het bu
reau bijeen heeft gebracht om ccn beeld
te vormen van de tendenzen in het Ne
derlands katholicisme, zal dienen als
hulpmateriaal voor de besprekingen, die
op het Nederlands pastoraal concilie ge
voerd gaan worden.
Het eerste deel van het KASKI-rap- i
port is gewijd aan de kerkelijke indeling, j 1
de parochies en de geestelijkheid die de j
zielzorg uitoefent. Hierin komt tot uiting i
dat geleidelijk de kleine parochies met j i
minder dan 1000 gelovigen plaatsmaken I
voor de middelgrote parochies met 1
2000 5000 gelovigen. In de categorie
grote parochies (5000 gelovigen en moer)
valt eveneens een daling te constateren.
Op 1 januari 1966 telden de 7 bisdom
men van Nederland tezamen 1817 pa
rochies. 23 meer dan het jaar daarvoor
Hiervan worden er 1522 bediend door de
seculiere (wereld) geestelijkheid en 265
door de reguliere geestelijkheid. De regu
lieren krijgen er steeds meer (22) paro
chies bij, zo stelt het KASKI-rapport.
Van alle orden en congregaties leveren
de Franciscanen het leeuwenaandeel in
groei ten achter. In Rotterdam is de
groei het geringst, namelijk 11,8 procent
tegenover het landelijke 16.3 proeent. In
Breda is nauwelijks nog sprake van
groei. Vitaal echter zijn in aantal de bis
dommen Groningen met een groei van
resp. 18.8 procent, Utrecht 19.9 procent.
's-Hertogcnbosch 18,1 procent en Roer
mond 18,2 procent.
men in een stad of in een dorp woont.
Op het platteland werd namelijk een per
centage van gemiddeld 82.6 procent ge
registreerd tegenover 71.6 procent ln het
verstedelijkte platteland. In kleine ste
den is het kerkbezoek ook nog heel goed:
in steden met 100.000 inwoners of meer
gaat het snel bergafwaarts; namelijk ge
middeld 46.3 procent.
Een vergelijking van de uitkomsten
de gewone zielzorg. De studie van KAPKI
heeft ook een licht geworpen op de ver
schillende types van parochies. Bijvoor
beeld 43 procent der parochies telt min
der dan 2000 zielen. Enorme parochies
boven 5000 zielen zijn uitzonderigen,
maar die er zijn. vindt men in middel
grote en grote steden.
2,1 priester per parochie
Nederland brengt veel priesters voort.
Het waren er begin dit jaar 14.190. van
Voor het .beeld van onze katholieke ge
loofsgemeenschap en voor het verkrijgen
van enig Inzicht in de geloofsbeleving
was voor liet KASKI van het hoogste be
lang inzicht te krijgen in twee punten:
hoeveel katholieken houden hun Pasen
en hoeveel katholieken gaan zondags
regelmatig ter kerke.
Er werd op twee zondagen in januari
van dit jaar over heel Nederland een
onderzoek ingesteld. Op 16 januari gingen
van de ruim 5 miljoen katholieken er in
van het in januari gehouden onderzoek
met die ln eerdere jaren geeft over de
hele linie een verlaging van het zondags
misbezoek te zien.
In de grote steden Amsterdam. Rotter
dam en Utrecht bleek bij een onderzoek
in 1950 een dominleantie (vervulling van
de zondagsplicht) van resp. 52.9. 47,8 en
67.1 procent. Bij het laatste onderzoek In
januari bleek dit respectievelijk op 39,3
procent, 33,9 procent en 49,8 procent te
Meer niet-kerkelijke en gemengde huwelijken
wie er echter ongeveer 1/3 in de missies
werkt. Dan zijn er van die ruim 8100
nog niet de helft in de parochiële ziel
zorg werkzaam: het zijn er maar 3857,
hetgeen neerkomt op 2.1 priester per pa
rochie of beter éën priester in een kleine
parochie en drie man in een parochie
van 30004000. Naarmate de verstede
lijking verder, vooral in het zuiden,
voortschrijdt, neemt ook het aantal gro
tere parochies toe.
Westen blijft achter
Deel II van het KASKI-rapport han
delt over de bevolking en kerkelijke prak
tijk. Uit de cijfers blijkt, dat de katho
lieke bevolking de afgelopen 10 jaar met
totaal 2.674.000 naar de kerk: op zondag
23 januari toen het weer een beetje beter
was. waren het er 2.737.000, dus 63.000
katholieken meer.
Verrassend hoog kerkbezoek-
Het resultaat vooral vergeleken met
de cijfers van het buitenland was ver
rassend hoog: 64,4 procent bleek regel
matig zondags te kerken. Een zeker per
centage was zeker om geldige redenen
verhinderd. Het hoogste percentage van
misbezoek kwam voor in het bisdom
Groningen, namelijk 73,9 procent. Hier
op volgden de bisdommen Den Bosch.
70.8 procent en Utrecht 70.7 procent.
Beneden liet. gemiddelde van 64.4 pro-
zijn gekomen, waaruit de pastorale nood
der grote steden duidelijk zich aftekent.
Het dekenaat Rotterdam heeft de laag
ste dominicantie van het hele land, na
melijk 34.1 procent. In het bisdom Rot
terdam is het gemiddelde 50.5 procent.
Den Haag heeft een dominicantie van
39.8 procent. Dordrecht van 47 proeent
en Schiedam van 49.4 procent.
Het. „Pasen-houden"
Al is 64.4 procent der katholieken trouw
kerkganger, 86,7 procent houdt ook edit
zijn Pasen, omdat hij dit als de minimum
eis van zijn katholiek-zijn beschouwt. Dit
verschil van 20 procent valt bijzonder op.
maar opmerkelijk is het, dat Zuid-Ncder-
toename van de totale bevolking van Ne
derland met 14.4 procent. Een opmerke
lijk verschijnsel doet zich hier voor: de
groei van de katholieken in het'westen,
d.w.z. in de bisdommen Rotterdam, Haar
lem en Breda bljjft bij de landelijke
Rotterdam met resp. 58.2 procent en
50.5 procent misbezoekers. De bisdommen
Breda en Roermond benaderen met res
pectievelijk 64,1 procent en 66,5 procent
het landelijke gemiddelde. Het misbezoek
op zondag is blijkbaar wel afhankelijk of
dan de Noord-Nederlandse katholiek. Het
strengst zijn in dit opzicht de Gronin
gers. Friezen. Drentenaren en Twente
naren. In het bisdom Rotterdam ls de
afwijking vrijwel het grootst van alle bis
dommen: 72,6—50.5 procent.
KASKI zocht ook naar andere maat-
j staven om het Nederlandse katholicisme
te typeren. Met name o m. het communi
ceren. Hoewel sinds de verzachtende be
palingen voor het nuchter-zijn in 1965
per katholiek boven 7 jaar 28.6 com
munies per jaar werden uitgereikt, blijft
zo vond KASKI - dit cijfer toch on
der dat van 1955, toen 33 communies per
jaar per katholiek werden geteld. Dit aan
tal daalde in tien jaar geleidelijk tot het
dieptepunt van 25,4 in 1964.
Bisdom Rotterdam voorop
Een andere norm voor meting van het
katholiek-zijn: het huwelijk. In 85.1 pro
cent van het aantal volledige gezinnen
(1.140.1251 waren beide ouders katholiek
en in 14,9 procent ëën der ouders niet-
katholiek Het percentage gemengde hu
welijken is met 36.1 procent het. hoogste
in het bisdom Rotterdam, direct gevolgd
door het bisdom Haarlem met 27.2 pro
cent. Lage percentages worden aangetrof
fen in de zuidelijke bisdommen: 4.9 pro
cent voor Breda. 3,2 procent voor Den
Bosch en 2.5 procent voor Roermond.
Een laag percentage huwelijken tussen
twee katholieken zijn helemaal niet ker
kelijk gesloten, d.w.z. 2,8 procent. Het
hoogst zijn de percentages in Rotterdam
7.3 procent en Haarlem 5 procent, ter
wijl de overige bisdommen beneden het
landelijke gemiddelde blijven.
Er is ook een duidelijke stijging van
het aantal gemengde huwelijken te zien.
In 1965 werden 43.677 kerkelijke huwe
lijken gesloten, waarvan 3155 gemengd.
d.w.z. 7.2 procent. Dit percentage ligt
hoger dan het jaar daarvoor (6.3 pro
cent) en In 1963 (6 procent).
Minder geboorten
Dat de daling van het geboortecijfer,
welke zich in het algemeen ln Nederland
voordoet .ook doorzet bij de katholieken,
blijkt uit het c|jfer van het aantal doop
sels. In 1965 werden 104 762 kinderen ge
doopt, dat is 21,1 per 1000 katholieken.
In 1964 was dit nog 22.1 kinderen per
1000 katholieke inwoners. De daling komt
overal voor in de steden, zowel als op het
platteland.
(Van een onzer
DEN HAAG „Het wordt tijd, dat de katholieken in
Nederland rekenschap gaan afleggen over wat het
Romeinse concilie voor hen betekent en over wat zij
zelf willen en waar zij naar toe willen.'' Aldus pater
drs. Th. Steeman O.F.M. in een door hem samengesteld
KASKI-memorandum, dat de titel draagt: „De Kerk van
vandaag, een verkenning van katholiek Nederland".
verslaggevers)
Hij probeert daarin een beschrijving te geven van de
wezenlijke dynamiek, die zich in de Kerk van Neder
land voordoet en kwalificeert zijn opzet als „een wel
licht stoutmoedige poging om een greep te doen naar
wat er met de Kerk in Nederland werkelijk aan de
In een eerste gedeelte tracht drs. Stee
man langs statistische weg enkele facet
ten van het kerkelijke leven te beschrij
ven. Hij constateert, een scherpe terug
gang van het aantal priesterroepingen
en wijst op de moeilijkheden die hieruit
op korte termijn zullen voortvloeien.
Binnen een periode van dertig jaar gaat
Nederland van een duidelijke overvloed
naar een gebrek aan priesters toe. Hier
ligt volgens drs. Steeman een aanwijzing
dat de totale geloofsgemeenschap, de
hele sociaal-kerkelijke structuur zich
het heroriënteren is.
Vervolgens worden verschijnselen af
getast als de kerkelijke praktijk ei
roomse leven. Het mishoren op zondag
en het communiceren loopt terug, vooral
in de grote steden, het percentage
mengde huwelijken daarentegen neemt
toe. In het religieuze verenigingsleven
constateert pater Steeman een verval
van de traditionele verenigingen zoals
Derde Orde, Mariacongregatie en Heilige
Familie, daartegenover staat dan de op
komst van de gespreks- en discussie
groepen. Van ontzuiling op het gebied
van politieke partij, vakvereniging en
onderwijs is nog niet veel te merken,
ook al lijkt de verzuillngsmentaliteit
sterk te zijn teruggelopen.
Samenvattend meent pater Steeman
in het Nederlandse katholicisme een aan
tal desintegratieverschijnselen te kunnen
waarnemen, die gelijke tred houden met
het verstedelijkingsproces. Hij verwacht
dan ook dat het proces zich nog verder
zal doorzetten. Het meest eigenaardige
van dit afbrokkelingsproces is volgens
hem hierin gelegen, dat het zich van bin
nenuit voltrekt het begint in de strikt
kerkelijke praktijk en is op de terreinen
van politiek, vakvereniging en onderwijs
nog maar amper te voelen. Als sociale
groep houdt het katholieke bevolkings
deel in Nederland stand maar in de ty
pisch religieuze uitingen als mishoren en
sacramentele praktijk blijkt het een ern
stige crisis door te maken.
Vernieuwing
In een meer sociologisch hoofdstuk
probeert drs. Steeman van deze ver
schijnselen een samenhangende analyse
te geven. Hij ziet een nauw verhand tus
sen twee processen, die zich aftekenen:
afbraak en vernieuwing. Hjj noemt het
vernleuwingsst reven een bewuste poging
om te antwoorden op de vragen, die door
de ontkerkelijking worden opgeroepen.
-Wat sommigen leidt tot onkerksheid
Zware verliezen
voor Amerikanen
SAIGON, (Reuter) Bij een gevecht
ln het centrale deel van Zuid-Vietnam
hebben Amerikaanse troepen zondag
zware verliezen geleden, zo heeft een
Amerikaanse woordvoerder maandag ip
Saigon meegedeeld. Amerikaanse troepen
ter sterkte van ongeveer 200 man stoot
ten bij de grens met Cambodja op een
kleine Noordvietnamese eenheid. Het
kwam tot een gevecht, waarbij naar ver
luidt aan Noordvietnamese zijde 26 man
sneuvelden. Later greep de Amerikaanse
luchtmacht in.
brengt anderen tot één creatief bezig zijn
I met de kerkelijke structuren en leefvor-
I men". De ontkerkelijking is een teken,
dat hetgeen de Kerk in feite te bieden
heeft geen antwoord meer is op de be
staande religieuze vraag. Tegelijkertijd
echter ontstaat binnen de Kerk een wor
steling om de authenticiteit, om de echt
heid van het christelijk leven, waarbij zo
goed als alle elementen van dat leven
aan een totale revisie onderworpen wor-
Hierbij ontstaat noodzakelijk een bot
sing tussen traditie-elementen en modern
levensgevoel. Een groot deel van de ker
kelijke traditie wordt verworpen, niet
omdat men zich afzet tegen de norm als
zodanig maar omdat men meent, de fei-
ADVERTENTIE
helpt u nu
nog sneller
van
uw pl|n af!
Want:'ASPRO'is nu
30xfijner samengesteld.
Dat betekent:
nög snellere opmme in
het lichaam
nög sneller herstel
telijke normen te mogen onderwerpen
aan een kritiek op evangelische basis.
De moderne mens voelt zich in diverse
vertrekken van het kerkelijk gebouw
niet meer thuis en gaat op zoek naar zijn
identiteit als mens en als christen in een
totaal nieuwe wereld. Zo voelt hij zich
minder aangesproken door het traditio
nele vroomheidsleven en gaat hij op zoek
naar een christendom dat ernkt maakt
met zijn verantwoordelijkheid op het we
reldlijke vlak. Zo tracht hij zijn geloof
los te wikkelen uit omschrijvingen en
formuleringen, die hem weinig meer zeg
gen, en te komen tot een persoonlijk,
verinnerlijkt en volledig onderschreven
geloof.
Gezagscrisis
Uiteraard treedt hierbij ook een ge
zagscrisis aan het licht. Maar hierbij is
niet het gezag als zodanig in het geding,
alleen de vormen waarin dit gezag zich
tot nog toe pleegt te uiten. Er tekent
zich een doorbraak af van het democra
tisch principe in de Kerk. Deze zal aan
het kerkelijke leven op de duur een
grondig veranderd aanzien geven: erken
ning van de religieuze vrijheid, vermin
dering van het verplichtheidsbesef, diffe
rentiatie in de liturgische vormgeving,
vrije keuze van de gemeenschap waarin
men de liturgie wenst te vieren.
Dat hiermee ook het kerkelijke leider
schap (priesterschap) in een crisis ge
raakt, mag niemand verwonderen. In de
achteruitgang van het aantal priester
roepingen hoeft men dan ook niet nood
zakelijk een vermindering van de vitali
teit van het Nederlandse katholicisme te
Pater Steeman ziet in de doorbraak,
die zich moipenteel aftekent, een nor
male consequentie van de voltooiing der
katholieke emancipatie. H|j geeft echter
toe, dat het proces, zoals het zich in
generatie voltrekt, pijnlijk is. „Wat
u meemaken," aldus pater Steeman,
(ADVERTENTIE)
fully fashioned gebreid
van zuiver scheerwol
Sterk-warm-modieus in vele kleuren, zoals zwart, rood,
blauw, groen en camel. Met V-hals, col of ronde hals.
In de maten 110 t/m 164. Prijzen van 21,50 t/m 30,50.
De grote
gebreide
Verkrijgbaar in de betere zaken!
„is dat in de tijd van een levende gene
ratie dezelfde traditie voor de ene groep
nog heilig is en voor de andere voorwerp
van radicale kritiek". Hij erkent de hei
ligheid zowel van de traditie als van het
protest, dat is volgens hem de reden,
arom de botsing tussen beide zo hevig
De dynamiek, die eenmaal in gang is
gezet, kan men echter niet meer stuiten.
„Het proces als geheel blijkt een door de
historie geformuleerde taak en er zijn
voldoende aanwijzingen, die suggereren
dat de Kerk van Nederland deze taak
serieus neemt".
Vandaag en morgen wordt in het Amsterdamse Carltonhotel de goudschat van Serooskerke geveild. De waarde wordt
geschat op 700.000 gulden. Honderden verzamelaars hebben dezer dagen muntenexpert Jaques Sohulman bezocht, die
een groot deel van de schat in zijn kluizen betvaarde.
G. v. Hemert S.J.
beantwoordt
kritiek
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG ..Het geloof is geen
systeem van waarheden, die we uit het
hoofd kunnen leren, maar een bood
schap over dingen die gebeurd zijn en
nog gebeuren met mensen, in het bij
zonder met de mens Jezus Christus",
aldus pater Guus van Hemert S. J. in
een voordracht die hij gisterenavond
hield voor de Haagse Jacobskring, het
Ignatiusgilde en het Vrouwengilde over
de Nieuwe Katechismus.
Pater Van Hemert heeft als eindre
dacteur een zeer grote rol gespeeld bij
het tot stand komen van dit boek. Hij
schetste in een korte inleiding, hoe de
Nieuwe Katechismus is opgebouwd en
welke lijn er door de uiteenzetting
Hij onderstreepte, dat het boek hele
maal gericht is op de mens en op de be
tekenis van het religieuze voor het
menselijke leven. Hij onthulde, dat de
samenstellers enige tijd met de gedach
te hebben gespeeld om het boek te la
ten verschijnen onder de titel: „Zie de
mens", waarbij het woord „mens" naar
believen met en zonder een hoofdletter
mocht worden geschreven.
De Bazuin
Bij het debat werden niet alleen vra
gen gesteld om nadere toelichting op
sprekers betoog maar ook kritieken ge
uit op de inhoud en vorm van de Nieuwe
Katechismus. Een van de vragen was
KARDINAAL ALFRINK
(Van een onzer verslaggevers)
DOORN „Ons pastoraal concilie is een vrije, open communicatie in geloof en
liefde, waarbij we gelukkig zouden zijn als de verschansingen tussen de beide
extremen zouden kunnen worden doorbroken en als er meer eenheid en eensgezind
heid zou kunnen groeien. Het is bedoeld als een gezamenlijk pastoraal beraad,
waarbij iedere stem gehoord kan worden en iedere opvatting haar inbreng kan
hebben." Aldus kardinaal Alfrink op een persconferentie, die gisteren door de
organisatoren van het komende provinciaal concilie werd gehouden.
kozen, die bestaat uit de volgende per
sonen: prof. dr. A. G. M. van Meizen
(Jioogleraar in de natuurfilosofie te Nij
megen), voorzitter, prof. D. Schillebeeckx
(hoogleraar in de dogmatiek te Nijmegen,
adviseur vim het Ned. episcopaat tijdens
het 2de Vaticaanse concilie), pater Van
Galen, O. Carm. (docent pastoraal-
psychologie)prof. P. L. M. Huizing SJ.
(hoogleraar kerkelijk recht te Nijmegen),
mej. L. M. Kokshoom (Unie van kath.
vrouwenorganisaties), mej. L. Simons
(Vrouwe van Bethanië, eerste kath. vrou
welijke doctor in de theologie ln Neder
land) en Th. A. M. A. van der Ven (stu
dent rechten Utrecht, verbonden aan
studentenconcilie). Deze raad heeft een
coördinerende en stimulerende functie.
Het uitvoerend orgaan van het concilie
is de centrale commissie, die staat onder
leiding van kardinaal Alfrink. Verder is
er nog een concilieseqretariaat o.l.v. mgr.
L. Rooyaokers en pater dr. W. Goddijn.
Enkele malen per zittingsperiode zullen
openbare plenaire vergaderingen worden
gehouden waaraan deelnemen de centrale
commissie, de concilieraad en alle con
cilieadviseurs. Het openbare karakter van
deze vergadering bestaat huituit, dat pers,
radio en televisie er vrije toegang zullen
hebben, terwijl ook iedere belangstellende
voor zover mogelijk zal worden toege-
Omtrent de duur van het concilie is
nog niets met zekerheid te zeggen. Het
concilie zal worden ingedeeld in meerdere
zittingsperioden. De eerste loopt van zon
dag 27 november 1966 tot Pinksteren 1967.
Aangezien er zeker nog een tweede zit
tingsperiode nodig zal zijn. zal het con
cilie zeker duren tot Pinksteren 1968.
Niet ophangen
aan enkele hete
hangijzers
Hij zei dat het concilie niet alleen
aan enkele hete hangijzers zoals priester
celibaat en geboorteregeling zal worden
opgehangen. Bovendien zal Nederland de
universele Kerk niet uit het oog mogen
verhezen. „Wij leven niet op een eiland,
wij leven en we willen blijven leven binnen
de universele gemeenschap van de Kerk."
Kardinaal Alfrink noemde het zeer be
langrijk, dat de hele geloofsgemeenschap
bij het komende concilie zal worden be
trokken. Hij noemde in dit verband de
groepsgesprekken en de conclllepostbussen.
Ter persconferentie werd meegedeeld,
dat het aantal concilieadviseurs belang
rijk ls uitgebreid. Zij hebben uit hun
midden de zogenaamde concilieraad ge-
ontleend aan het laatste
De Bazuin, waarin mevrouw Tessel
Polman-Schllchting het boek verwijt,
onvoldoende respect te hebben voor de
eerlijke inspiratie van de ongelovige.
Pater Van Hemert antwoordde, dat me
vrouw Polman de Nieuwe Katechismus
zeer onvolledig heeft geciteerd en
daardoor een volkomen verkeerde in
druk van zijn inhoud heeft gegeven. Hij
nam het de schrijfster niet kwalijk,
wel de redactie van De Bazuin, die niet
door het dilettantistische karakter van
haar bijdrage had weten heen te kijken.
„Wij hadden van De Bazuin iets anders
verwacht. Een wat prikkelende, mis
schien lastige maar. in qlk geval intel
ligente kritiek. Het heeft niet zo mogen
wezen", aldus pater Van Hemert.
Tijdens het debat werdi
steld om opheldering over
ken zoals de wezenlijke
held van Christus in d
Het scherpst'
moeilijke za-
tegenwoordig-
cucharlstie.
-king, dat de
Nieuwe Katechismus sommige
versiële punten van het geloof, zoals
het bestaan van engelen en duivelen en
zoals de biologische maagdelijkheid
van Maria „nogal glad" had behandeld.
Palei
Hei
>rdde, dal
van „glad behandelen" geen sprake
was, dat de Nieuwe Katechismus met
opzet bepaalde vragen had opengelaten
waarover onder de theologen nog vol
op wordt gediscussieerd.
Sprekend over zijn eigen bijdrage
aan de Nieuwe Katechismus zei pater
Van Hemert, dat hij drieëneenhalf
Jaar full-time aan dit boek heeft ge
werkt. Hij heeft daarbij gebruik ge
maakt niet alleen van gedachten maar
ook van formuleringen, die anderen aan
droegen.
„Het ls opvallend, dat in een bepaal-
Belangstelling
Kardinaal Alfrink toonde zich bijzonder
verheugd over de belangstelling, die het
concilie van andere Kerken en geloofs
gemeenschappen mag ondervinden. Ver
wacht wordt dat zeer veel Kerken en
kerkelijke gemeenschappen hun vertegen
woordigers naar het concilie zullen zenden.
Ook de oecumenische raad van Kerken
in Nederland is uitgenodigd alsmede het
humanistische verbond. De vertegenwoor
digers van niet-katholleke Kerken en ker
kelijke gemeenschappen zullen de Katho
lieke Kerk helpen bij haar bezinning op
zichzelf, zij zullen geen deel nemen aan de
besluitvorming.
Sprekend over het buitenland zei kar
dinaal Alfrink, dat Nederland niet de
bedoeling heeft een rol te spelen in de
ontwikkelingen binnen andere kerkpro
vincies. „Binnen de collegialiteit van de
wereldkerk", aldus kardinaal Alfrink, „is
leder zelf verantwoordelijk voor de orde
in eigen huls. Wij zullen onze collega's ln
andere landen en met name ln Europa
alle Informaties verschaffen, opdat zij
niet behoeven af te gaan op dubieuze,
maar soms hardnekkige geruchten."
de kritiek op de stijl van de Nieuwe
Katechismus vier zinnen worden aan
gehaald, die helemaal niet uit mijn ko
ker zijn gekomen; twee ontleende Ik
pater Mulders, twee aan andere
medewerkers". Hij bestempelde als on-
de voorstelling van zaken, als zou
pater Bless zo nodig een boek hebben
willen uitgeven en het episcopaat voor
zijn kar hebben weten te spannen. „Pa
ter Bless heeft wel degelijk een opdracht
gehad van het episcopaat; het Initiatief
n het episcopaat uitgegaan".