Jonge mode in uw maat; "ideaal gebreid" Vanavond in de ether TELEVISIE RADIO A lex de Haas in I goud Theorie en praktijk van amateurorkest Jaqueline Royaards gehuldigd GROOT ENTHOUSIASME VOOR DAVE BRUBECK QUARTET PAGINA 2 DE LEiDöü JOUKANT MAANL»AG 7 NüVJüXklBER 1966 Valerie Lagrange, chansonnière De vijfentwintigjarige Parlsienne, Valérie Lagrange, bezit bekendheid in de drie grote genres van de „entertainment"- wereld: film, toneel en muziek. Als filmster maakte zij op haar zeventiende jaar haar debuut ln „La jument verte" naast de grote Franse komiek Bourvil (bekend uit onder andere „De eend en de Cadillac"). In het theater werd zij geïntroduceerd door Rabiaz, de magische spil van het noordelijk toneel. Zij speelde de rol van Desdemona in „Otello" en wel met zo'n succes, dat zij direct gecontracteerd werd voor „Misantroop". Claude Dejaques tenslotte te gaan Zjngen jn die laatste hoedanigheid is zij vanavond stelde haar te zien en te horen in een eigen V.P.R.O.-programma. (Nederland I, 21.35). „De kooi", socio-drama In de reeks socio-drama's brengt de A.V.R.O.-televisie vanavond via Nederland II het spel „De kooi" van Marjean Perry op het scherm. In dit stuk worden de kijkers geconfronteerd met twee mensen, die zonder dat zij zich daarvan duidelijk bewust zijn opgesloten leven in de kooi van hun tegenstrijdige gevoelens. Deze door Adelheid van der Most geredigeerde en geregisseerde produktie brengt Yda Anrea in de rol van Stella, Dora Smit in de rol van Jessica, Allard van der Scheer als Andy en Mary Michon als Mary op het scherm. Voor de vertaling van „De kooi" zorgde H. F. Pot. Als proef zal ditmaal de adviseuse, mevrouw R. Schwelheim-de Boer, niet op de beeldbuis verschijnen, maar Ilse Wessel een door haar geprepareerd commentaar voorlezen, waarbij wordt terug gegrepen op bepaalde scenes uit het stuk zelf. (Nederland II, 21.30). Maas tot Memel, doe., 22.00 Kamer muziek, 22.30 Nieuws, 22.40 Actuali teiten, 22.55 Mod. en lichte muziek, 23.55 Niuws. RADIO VERONICA (192 m) - 181)0 Veronica's jukebox (verzoekjes). 19 00 Rolling-Stonesshow, 1915 Joost mag het weten. 20.00 Binnen zonder kloppen (gram, met o.a. Indonesian Teenager corner). 21.00 Rock. beat and boogie, 2130 Veronica's rhythm and blues hop. 22 30 tot 1.00 Gevar gram muziek BRUSSEL Nederl. (324) 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten, 18.30 Orkestmuziek. 18.45 Sport, 19.00 Nieuws en correspon dentie uit Nederland. 20.00 Operakroniek, 22.00 Nieuws. BRUSSEL Frans (484) 22.05 Gevarieerde muziek. 23.05 Jazz. NDR-WDR (309) 19.30 Klass. muziek. 22.00 Jazz, 23.00 Lichte muziek, 1.00 Gevar. ENGELAND BBC (1500) 18.31 lc-as et Méltsande, suite voor orkest oi 80 (16 min. - Orkest van de Soclété de irvatolre); 3. Edouar „Sterker dan de tijd", verhalen Onder redactie van dr. Cees Rijnsdorp start de N.C.R.V.-radio vanavond met een nieuw serieprogramma: „Sterker dan de tijd". In elke afleve ring zal een verhaal, dat tot de wereldliteratuur wordt gerekend en dus „sterker dan de tijd" is, worden uitgezonden. Het eerste verhaal in deze serie is „Herman en Dorothea" van Johann-Wolf gang von Goethe. Deze geschiedenis, die geschreven werd in 1796, gaat over vluchtelingen uit de Elzas, die over de Rijn de wijk hebben genomen voor Franse revolutionaire benden. Hij speelt zich af in een klein steedse samenleving in het Rijnland. Dorothea is een verweesde vluchtelinge, die door Herman enige zoon van de waard uit „De Gouden Leeuw" in huis wordt gehaald zogenaamd als dienstbode, maar in werkelijkheid met de bedoeling, dat hq met haar zal trouwen. In dit „antieke" verhaal waarin het niet gaat over de adel naar den bloede, maar over de adel van het gemoed, is het levensgevoel van de vroege romantiek op een geheimzinnige wijze gevangen en bewaard gebleven. De regie van „Herman en Dorothea" is in handen van Ab van Eyck. (Hilversum I, 20.40). Hedenavond NEDERLAND I. NTS: 19.00 Nieuws ln het kort, 19.01 Pipo de clown. CVK/IKOR/RKK19.05 Ken merk: VPRO: 19.35 Patrouillewagen '54. t.v. politiefilm: NTS: 20.00 Journ.; VPRO: 20.20 Cabaretprogr., 21.10 Een mensen is maar een mens. 21.35 Film ster Valerie Lagrange, 22.00 NFA '66. 22.30 documentair progr.; NTS: 22.55 Journaal. NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nieuws in het kort. AVRO: 20.01 Sportpanorama, 20.30 The man from UNCLE: De zaak van de haaien, tv- spel; 21.20 Muzikaal intermezzo. 21.30 De kooi, tv-spel; 22.05 Journaal, 22.10 Pauze; NTS: 22.30 Teleac. Paul Reed in 'n scene uit de t.v.-serie „Patrouillewagen '5!/ antwoord!" (Nederland I, 19.35). Dinsdag NEDERLANI 11.10 Schoolt) Hedenavond HILVERSUM I (410 m.) NCRV: 18.00 Stereo: 18.20 Uitz. v. d. Boe renpartij; 18.30 Voor de tieners, 18.55 Praatje, 19.00 Nieuws en weerpraat- je, 19.10 Radiokrant, 19.30 Geeste lijke liederen, 19.55 Stereo, amus., 20.40 Herman en Dorothea, hoorsp., 21.30 Muziek en dienst, kerkmuziek, 22.15 Avondoverdenking, 22.30 Nieuws, 22.40 Boekbespreking, 22.50 Stereo. 23.00 Studio 2300: gevarieerd progr., 23.55 Nieuws. HILVERSUM n (298 m) VARA: 18.00 Nieuws, 18.15 Actualiteiten, 18.25 Licht instr. trio, 18.50 Meisjes koor, 19.15 Als ik het voor het zeg gen had, 19.20 Mei. uit shows en mu sicals, 19.40 Hum. Verbond. NRTT: 19.50 Openb. Kustbezit, 20.00 Nieuws. 20.05 klass. en mod. muz., 21.20 Van Dinsdui voorl., 12.40 Licht ensemble, 13.00 Nieuws, 13.10 Actualiteiten, 13.30 La Pazzia Senille, 14.00 muz. lezing, 14.40 Schoolradio, 15.00 Voor cle vrouw, 15.40 mod. muziek, 16.00 Nieuws, 16.0 Int. volksliederen, 16.15 Voor de jeugd, 17.15 New-York cal ling, 17.20 Lichte gramm.muz voor de tieners. HILVERSUM III 240 m. en FM-kan. TROS: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte muz. en horoscoop. VARA: 10.00 Nieuws. 10.02 Lichte plaatjes en ac'.., (1100 Nieuws), 12.00 Nieuws, 12.02 Actua liteiten, 12.05 Muz. VA RA-Varia. 13.00 Nieuws. 13.02 Actualiteiten, 13.05 Lichte muz., 14.00 Nieuws. 14.02 Actualiteiten, 14.05 Voor de vrouw. 15.00 Nieuws. 15.02 Actuali teiten, 15.05 Licht ensemble. 15.30 Lichte gramm.muz.. 16.00 Nieuws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Voor tie tieners, 17.00 Nieuws, 17.02 Actua liteiten, 17.05 Verzoekplaten. RADIO VERONICA (192 m) - 7 0(1 Ook goeiemorgen door Harnien Slezen 9 00 Muziek terwijl u werkt (gr 10 00 Koffietijd met Tineke. 11 00 Verzoek- platenprogr voor de huisvrouw. 12.00 Muziek bij de lunch. 14 00 Populair klass. muziek. 15 00 Gevar grain, muz.. 16 00 Dinsdagmiddag-speciaal (gram.i 17.45 Hitparade naar eigen smaak BRUSSEL Ned. (324) - 12. HILVERSUM I. (402 m.) - KRO: 7.00 Nieuws, 7.10 Meditatie, 7.15 Lichte gramm.muz., (7.307.32 Nieuws, 7.55 Overweging, 8.00 Nieuws 8.10 Lichte gramm.muz., 8.30 Nieuws 8.32 Voor de huisvrouw (9.25 Con ciliepostbus. 9 35 Waterstanden), 10.00 licht gev. muziekprogr., 11.00 Voor de zieken, 12.20 Musette-ork., 12.18 Marktber. v. schippers, 12.20 Voor de landbouwers, 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinb., 12.30 Nieuws, 12.40 Actualiteiten, 12.50 Lichte gr.muz., 13.30 Musiësta, 14.20 Schoolradio, 14.40 Licht instr. ens., 15.00 Pizzi cato, 17.00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM II. (298 m.). AVRO 7.00 Nieuws, 7.10 Ochtendgymnastiek, 7.20 Lichte gramm.muz., 8.00 Nieuws 8.10 Actualiteiten, 8.15 Lichte gr. muziek, (8.308.35 De groenteman), 8.50 Morgenwijding, 9.00 Klass. gr. muz., 9.40 Kinderkoor, 10.00 Voor de kleuters, 10.10 Populair verzoek- pl.progr., (11.0011.02 Nieuws), 12.00 Licht orkest. 12.27 Meded t.b. voor land- en tuinb., 12.30 Overheids- Illya Kuryakin, de mandie hoofdrol speler Robert Vaughn van het eerste plan verdrongvanavond weer als topattractie in „Man from UNCLE". (Nederland II, 20.30). aTSparküng wevenit pakje met lange mouw.Noteert U? Smetteloze pasvorm en soepel in 't dragen. Geometrisch ruitdessin. De kleuren zijn rood, blauw, bruin, mt 36-46 b. Sparkling wevenit japon met lange mouw. Slank model met afkledende kraag. Dessin: sprankelende bladmotiefjes. In de leukste kleuren voor wevenit: groen, cognac, blauw en rood. mt 38-48 rvP de terugkeer van Malgret hebben de t.v.-kljkers een jaar moeten wach ten. Die lange pauze na het terugtre den van Kees Brusse als de vermaarde Parqse inspecteur maakte het zqn op volger Jan Teullngs aan de ene kant gemakkelyker de „breuk" wordt onduidelijker door en aan de andere kant moeilijker omdat men er gauw toe zal komen het succes van deze serie in het verleden aan de succes volle hoofdrolspeler toe te schrijve Wij hebben van onze kant geen behoefte aan vergelijking. Brusse maakte des tijds een mooi karakter van „zijn" Maigret en Teulings deed dat gisteren evenzeer van de zijne. Dat de twee tolkingen totaal uiteenlopen hoeft onze waardering voor beide acteurs niets af te doen. Integendeel; het be wijst hoe een acteur een totaal per soonlijke inbreng in zijn rol heeft. Het wat bevreemdend „andere" van lings zal overigens snel slijten als hij zijn karakter in de komende afleve ringen goed weet vol te houden. „Malgret en zijn dode" was overigens een goed sluitend verhaal dat ln fraaie rolbezetting op het scherm werd gebracht. Speciale lof komt regisseur Eimert Kruidhof toe voor de banier waarop hy de in Parys gefilmde scènes in het totaal wist te integreren. Vroe ger hingen die scènes er wel eens los by, maar nu was het geheel tot een hechte eenheid gemaakt, waarbq over gangen van studio naar locatie nau- welyks opvielen. Zaterdag Willy en Willeke terug Mevrouw Zeklenrust hekelt professor Van den Berg UTRECHT (A.N.P.). Op het con gres van de N.V.S.H., dat dit weekeinde te Utrecht is gehouden, heeft mevr. M. Zeldenrust-Noordanus zich fel verzet tegen de uitlatingen die prof. dr, J. H. van den Berg op het korte te voren gehouden congres voor openbare gezond heidsregeling te Eindhoven had gehou den. De professor had als advies ge geven: „Doe meer sex in het leven en de mensen willen vanzelf een kleiner kindertal; hef ook de bezwaren tegen abortus en sterilisatie op". Mevrouw Zeldenrust zei, dat deze uitlating ge tuigde van een grenzeloos onbegrip en een minachting voor de werkelijkheid. „Dit heeft niets met vooruitstrevendheid te maken", vond zij, „het Is slechts een in kreten weergegeven burgermans- moraal". Mevrouw Zeldenrust herdacht in haar openingswoord mgr. Bekkeis. „die ont zaglijk veel heeft gedaan voor het in katholieke kring ingang vinden van ideeën over geboorteregeling". Zij deelde mee. dat tie N.V.S.H. in beginsel besloten heeft een jeugdlid maatschap in te stellen en te bevorderen, dat de consultatiebureaus ook hun dien sten aan minderjarigen gaan verlenen. Grote aandacht besteedde zij aan de verandering van de seksuele moraal. „Wat vroeger een eeuw duurde, voltrekt zich nu binnen een periode van tien of vijf jaar". De reactie van sommigen is dat zij vervallen in een star conserva tisme, van anderen, dat zij alles maar over zich heen laten komen en aldus een speelbal worden van demagogen. Het Nieuw Rotterdams Toneel zal we gens groot succes nog een tweetal voorstelling van Millers „Dood van een handelsreiziger" in de Koninklijke Schouwburg geven en wel op donder dag 10 en dinsdag 16 november. Ko van Dijk speelt de hoofdrol. bij de AVRO. Een gezellig programma waarin Willy o.m. uitnemend op dreef was in een Lou Bandy-potpourri en Willeke in haar vlotte presentatie ver goedde wat haar aan stem toch wel wat ontbreekt. Sympathieke Edwin Rutten en Robuste Rita Corita waren gewaardeerde gasten. Ook de tweede weekendshow van dit sei zoen beviel ons wel. Johnny en Ryk hadden ditmaal (het gevangenisnum mer b.v.) de beschikking over behoor- lyke teksten. Trea Dobs bleek niets van haar stemkwaliteit verloren te heb ben en Ivy Black en haar partner brachten een goede bijdrage. Dat de den ook de Beat Girls. In de jeugdpro gramma's, wekken die de indruk al leen maar met armen en benen te kun nen zwaaien, maar het vrolyke ballet- parodietje dat zij op „Black bottom" uitv oerden was bepaald vakwerk waar mee choreograaf Gary Cockrell eer in- Vg Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Na „De nacht van Schmelzer", was er ,J)e nacht van De Haas". Een vol Tuschinskitheater in Amsterdam huldigde van vrijdag op za terdag in een avond met tal van hoog tepunten een man die 50 jaar van zijn leven besteedde aan het amusement. Een trits artiesten, o.a. Toon Hermans, Jas- periua de Jong, Fred Kaps en vader en dochter Alberti, allen zoals chic en hip geklede Teddy Scholten het uitdruk- - op de een of andere manier aan Alex de Haas gebonden, brachten enkele hun nummers om hulde te brengen de man wiens persoon niet meer is weg te denken uit de Nederlandse klein kunst. De Haas immers is een pionier. Hij was deelgenoot bij de totstand koming van de eerste Nederlandse spre kende film, was jarenlang conferencier de bioscooppaleizen van Tuschinski, werkte vanaf de oprichting voor de AVRO en was reeds ver voor de oorlog bezig aan de experimentele televisie. Naast tal van bloemstukken was er een grote krans van Max Tak voor de jubilaris. (Foto). Studiebijeenkomst te Rijswijk Hoogste perfectie: dood voor creativiteit (Van onze muziekredactie) Zaterdag jongstleden beeft er in de Kleine Schouwburg te Rijswijk een studie bijeenkomst plaatsgehad, georganiseerd door de Culturele Raad van Zuid-Holland. Deze had tot onderwerp het amateur- symfonie- en strykorkest. Twee inleidin gen stonden er op het programma: me juffrouw mr. II. J. D. Revers, oud-direc trice van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en bestuurslid van de orkest vereniging 'Musica' te 's-Gravenhage. be handelde hoofdzakelijk de praktische za ken. die zich in het leven van een dilet- tantencnsemble kunnen doen gelden, waarna, in de middag de heer H. G. Stam, directeur van de Rotterdamse Muziek school de opleiding van amateur-orkest- musici besprak. Hij projecteerde deze tegen de achter- AMSTERDAM (ANP) De Neder landse Comedie heeft zaterdagavond in de Stadsschouwburg in Amsterdam met een galavoorstelling van „Het huis van Bernarda Alba" de 90ste verjaardag van mevrouw Jacqueline Royaards-Sand- berg gevierd. Een volle zaal met velen, die me vrouw Royaards in haar glorietijd heb ben meegemaakt, hielp daarbij. Deze oudste nog actieve Nederlandse toneel speelster vervulde een kleine rol in dit stuk van Frederico Garcia Lorca, dat handelt over het leven van vrouwe de dorpen van Spanje. Ank van Moer speelde de rol van Bernarda, Ton Lutz had de regie op zich genomen en Hugo Claus verzorgde de vertaling. Na de voorstelling volgde de huldi ging, waarin burgemeester, mr. G. van Hall, voorging. H.M. Koningin Juliana zond een hartelijk telegram en Albert van Dalsum, Jan Lemaire en Charlot te Kohier zeiden veel vriendelijke din gen. Er waren bovendien vele cadeaus en bloemen. De oude dame kreeg, nadat zij be dankt had, en iedere aanwezige alvast had uitgenodigd voor haar 100ste ver jaardag, een langdurige ovatie. Promotie op proefschrift rond „Max Havelaar" UTRECHT (A.N.P.) De heer A. L. Söteman uit Utrecht is vrijdag aan de rijksuniversiteit in Utrecht gepromo veerd tot doctor in de letteren op het proefschrift „Structuur van „Max Have laar" (bijdrage tot het onderzoek naar de interpretatie en evaluatie, van de roman). In deze studie gaat de auteur de gecompliceerde structuur van „Max Havelaar" na door verschillende elemen ten daarvan zowel afzonderlijk als in hun onderlinge verwevenheid te analy- Tot de belangrijkste resultaten van deze studie behoort het aanwijzen van wat de auteur genoemd heeft „het iden tificatieproces". De structuur van „Max Havelaar" blijkt zodanig, dat de lezer tenslotte tot de zekerheid komt, dat Max Havelaar, Sjaalman en Mulatuli één en dezelfde persoon zijn, bezien vanuit drie verschillende gezichtspunten. Rotterdams meisje won voorleeswedstrijd AMSTERDAM A.N.P.De eerste prijs van de landelijke voorleeswedstrijd „Kinderen lezen voor uit hun lievelings boek", gehouden in het kader van de zaterdag geëindigde kinderboekenweek, is gewonnen door de tienjarige Marianne Beker van de Berglustschool in Hille- gersberg te Rotterdam. Zij las voor uit „Het huis in het Poeh-hoekje". Voor haar klas kreeg zij een wisselprijs be staande uit een koperen beeldje, ge maakt door Jacques Nijman uit Nij megen en voorstellend een lezend kind. Tweede en derde werdén respectievelijk Guido de Groot (Den Haag) en Anne- lies Faber (Leeuwarden), die respec tievelijk voorlazen uit „Het nieuwe huis van Belfloor en Bonnevue" en „Corso heeft het laatste woord". Aan de wed strijd namen leerlingen deel van de vyfde en zesde klas van lagere scholen in negen steden: Amsterdam, Rotter dam, Den Haag, Leeuwarden, Arnhem, Nijmegen, Maastricht, Goes en Schie dam. grond van de huidige grote maatschappe-1 lijke verschuivingen, de economische evo-B lutie. de herverdeling van het cultuur-B bezit, de toenemende vrije tijd, die allerlei nieuwe mogelijkheden bieden, niet in hel minst voor het muzikale. Nieuwe taken! speciaal voor het onderwijs in de toon-B kunrt, zijn er het gevolg van. Iloe zich hiertegenover te plaatsen,! mede. wanneer men bedenkt, dat het hui-B dige amateuristisch musiceren, sterk gaai! afwijken van de richting der historisch ge-B geven evolutie, die immers op het profes-B sionele was afgestemd Gelukkig is na de tweede wereldoorlog! het van overheidswege gesubsidieerde mu-1 ziekonderwijs sterk toegenomen, waar door scholen zijn ontstaan, die een be langrijke bijdrage kunnen gaan leveren! tot een zeer veelzijdig muzikaal vereni-I gingsleven. Op welke wijze? Hierop ging spreker uitvoerig in, zich mede baserend op een enquête gehouden in tachtig muziekscho len in Nederland. Speciaal accentueerde hy hier het leren van musiceren ln groeps verband. waarvan de school in het eer ste stadium althans de instrumenten dient te verschaffen. Tegenover deze theorie stond de prak-' tijk van drie ensembles: de „Orchest-Ver- eniging" van Dordrecht, die o.l.v. Hans Thoman Beethovens Eerste Symfonie uit voerde, het fluitensemble van de Federa- tie Amateur Symphonle- en Strijkorkest, dat 'n Concert in G gr. van Joseph Bodin de Boismortler vertolkte, zeer deskundig gepresenteerd door de bekwame Piet van den Hurk en Johan van Gooi die ons door middel van het aan zijn zorgen toever trouwde „U Clrcolo dei Musici dell'Or- chestra di Banzaai" te Delft met Neder- j landse eigentijdse muziek deed kennisma- j ken: een fragment van de Divertimento van Adriaan Bonsel en Geza Frids Rith- mische studies voor orkest. Ware het ons te doen geweest, de eerste prijs hadden wq toegekend aan Piet van den Hurks fluitensemble en we menen, dat de talrqke amateurs en „amateurs van amateurs", onder wie we de commis saris der koningin in Zuid-Holland en de Rijswykse burgemeester opmerkten, er ge hoord de reacties, precies zo over dachten. Dit was amateurisme op hoog niveau: j het vertoonde iets eigens, daarbij iets on- volt« lids: maar is perfectionisme niet de door van creativiteit? Een voorbeeld van wat men moet kiezen en hoe men het ge kozene dient uit te voeren Nieuw ballet van Benj. Harkarvy DEN HAAG (ANP) De choreo graaf Benjamin Harkarvy heeft 'n ly rische pas de deux gemaakt op de „nua- ges" uit de „Drie nocturnes voor orkest" van Claude Debussy. Willy de la Bije en Jaap Flier zullen deze „Nocturne" op 9 november in premiere brengen tij dens een balletvoorstelling van het Ne derlands Dans Theater in de Koninklij ke Schouwburg in Den Haag. De voorstelling wordt gegeven in sa menwerking met 't Nederlands Ballet orkest onder leiding van Zoltan Szilas- sy, die voor het eerst sedert hem drie en half jaar geleden een auto-onge luk overkwam weer als dirigent zal op treden. Behalve de premiere worden nog de balletten uitgevoerd: „Madrigalesco" van Harkarvy op muziek van Vivaldi, „Screenplay" van Job Sanders, muziek Charly Mingus, en „Point of no return", dat Hans van Manen op muziek van Willem Pijper, Karl-Heinz Stockhausen en Pierre Henry maakte voor het Hol land Festival 1966. Weer rel bij stuk van Jean Genet PARIJS (U.P.I.). Uit protest tegen het toneelstuk van Jean Genet „Les Paravents", dat zaterdagavond in het Theatre de France werd opgevoerd, is het publiek in de zaal met traangas- bommen en vuurwerk gaan gooien. Drie vrouwen liepen lichte brandwonden op. Twintig demonstranten werden gearres teerd. Het stuk handelt over het gedrag van de Franse militairen in Algerije. Kleinzoon van Charles Dickens overleden LONDEN (A.F.P.). Henry Charles Dickens, de laatste kleinzoon van de Victoriaanse schrijver Charles Dickens, is zaterdagavond in zijn woning te Londen op 88-jarige leeftijd overleden. Hij was advocaat. Zijn dochter is de schrijfster Monica Dickens, die na haar huwelijk met de Amerikaan Roy Stratton in North Falmouth in de Amerikaanse staat Massachusetts woont. Newport Jazz Festival in Europe 1966 „In de immense concertzaal ,,de Doe len" in Rotterdam startte gisteravond liet „Newport Jazz Festival in Europe 1966" met een optreden van het befaam de Dave Brubeck Quartet en de pianist- vocalist Willie „the Lion" Smith, die jazz uit lang vervlogen tijden presenteerde. De ruim tweeduizend bezoekers het gehele festival is reeds praktisch uitver kocht toonden zich zeer voldaan voor deze sterk-persoonlyke „Bruheck-jazz", welke muziek zich reeds jaren aan de p weet te handhaven. De jazz van deze grandioze pianist te analyseren is geen eenvoudige zaak. Im mers, het zijn de experimenten met maat- structuren, die hem in feite de roem heb ben gebracht en die waren teven oorzaak ervan dat hij zoveel tegenstand onder vond. Toch moet hier worden erkend dal in de totaliteit van deze „Brubeck-jazz" een bijzondere melodieuze muziek wordt, gecreëerd, waarin tal van zeer geraffi neerde vondsten zijn verweven, die de aandacht van de oplettende luisteraar gevangen weten te houden, niet in het minst door de dikwijls ingewikkelde har monieën. Het spelpatroon is soms zeer Ingetogen en dan ineens weer uitbundig, alles vertolkt met een prachtig toucher en een hoog ontwikkelde techniek, hem bijgebracht door zijn klassieke leermees ters Milhaud en Schönberg. Het Dave Brubeck Quartet speelt reeds jaren in dezelfde bezetting, waardoor een hoge graad van homogeniteit werd be reikt. Het lichtvoetige en doorzichtige spel van altist Paul Desmond is zeer mu zikaal. hoewel wij gisteravond wat zwak ke momenten bij hem moesten aanteke nen. Doch de typische hoge „Desmond- sound" had desondanks voldoende inhoud om hem tot een begaafd saxofonist te bestempelen. In de begeleiding was drummer Joe Morello een stuwende rit mische basis doch solistisch was hy gis teravond beslist niet imponerend. Het spel van bassist Gene Wright, de enige negermusicus in dit gezelschap, was so listisch zeer sterk. Jammer dat in het collectieve spel zijn instrument bijkans niet te horen was Het programma werd geopend door de aloude pianist-vocalist Willie „the Lion" Smith. Zijn optreden bood aardig entertainment doch bracht beslist geen grootse prestaties, op een enkele uitschieter na. V- r.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2