Reportage over slag bij Hastings (1066) Engelse confectie-industrie verdringt de HAUTE-COUTURE TNO stelde onderzoek in TELEVISIE RADIO FAVjJJNA 2 DE LE1DSE COUKAW! DINSDAG 1 NOVEMBER 1966 Onzekerheid over geboortenreg eling duurt voort [>AUS PAULUS VI heeft spraak tot Italiaanse artsen vroedvrouwen gezegd, dat zijn beslis sing inzake de geboortenregeling nog enige tijd op zich zal laten wachten en dat de gelovigen zich intussen te hou den hebben aan de tot dusver door de Kerk geleerde en door het concilie geïntegreerde normen. Hij verwees naar hetgeen hij gezegd had op 23 juni 1964: „Wij hebben tot nog toe niet voldoende redenen om de regels, die door Pius XH over dit onderwerp gegeven zijn, als voorbijgestreefd en bijgevolg niet meer verplichtend te beschouwen. Deze blij ven dus volledig van kracht, minstens totdat wij ons in geweten verplicht voelen, ze te veranderen". Hij verwees ook naar het tweede Vaticaans concilie en zei daarvan, „dat het enkele ele menten tot vorming van een oordeel over deze kwestie heeft bijgedragen, die zeer nuttig zijn om de katholieke leer in deze materie aan te vullen, maar die de wezenlijke inhoud van deze leer niet kunnen veranderen". Hoewel we de letterlijke tekst van 's Pausen rede niet gezien hebben en dat is eigenlijk wel noodzakelijk, omdat ieder woord gewikt en gewogen moet worden wagen we ons aan het stellen van een enkele vraag. De vraag namelijk of de betekenis van de con ciliaire uitspraken over huwelijk en huwelijksbeleving hier niet wordt on derschat. Men zou uit de woorden van de Paus de indruk kunnen krijgen, dat de Kerk nog onverkort vasthoudt aan de uit spraken van Plus XH en dat de leei van het concilie deze uitspraken alleen maar heeft aangevuld zonder er iets aan te veranderen. Een dergelijke uitleg zou aan de leer van het concilie tekort doen. Deze leer markeert namelijk een wezenlijke vooruitgang in het kerkelijke denken. Schillebeeckx zegt ervan in zijn onlangs verschenen brochure over het Vaticaans concilie, dat zij „een volko men nieuwheid inademt" en dat met die leer „voor het eerst in de kerkgeschie denis een menselijk-personalistische hu welijksmoraal is gesanctioneerd, waarin de lichamelijkheid is opgenomen juist als menselijke lichamelijkheid". En de nieuwe katechismus zegt over 't stand punt van Vaticanum II zonder meer, dat het „een ander standpunt is dan ruim dertig jaar geleden onder Pius XI werd ingenomen en dat ook door zijn opvolger werd gehandhaafd". Een vol komen nieuwheid, een ander standpunt: dat is toch wel iets meer dan alleen maar een verduidelijking van vroeger gedane uitspraken. Ons inziens moet men de woorden toe- van de Paus dan ook zo uitleggen, dat hij het geoorloofd acht, de uitspraken van Pius XH te lezen door de (volko men nieuwe) bril van Vaticanum II. Dat er bij dit lezen geen wezenlijke elementen van de oude leer onder tafel mogen worden gewerkt, spreekt van zelf. Maar wat zijn precies die wezen' lijke elementen? Wat is in die oude leer de onveranderlijke kern en wat de tijdgebonden uitwerking of aankleding van die kern? Dat is nu juist de vraag, waarop het kerkelijk leergezag tot nu toe het antwoord is schuldig gebleven. Onze tweede moeilijkheid heeft be trekking op de passage, waarin de Paus zegt, dat er geen sprake is van twijfel bij het kerkelijk leerambt. „Het leer ambt", aldus de Paus, „maakt slechts een tijd door van studie en nadenken over alles wat met betrekking tot dit probleem aan vermeldenswaardigs is binnengebracht". Ook hier wachten wij met enige spanning op de letterlijke tekst. Want de eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat wij wel degelijk de druk hebben gekregen van bestaande twijfels bij het kerkelijk leergezag. De opgerichte commissie, de uitge brachte meerderheids- én minderheids rapporten, het steeds maar stellen van de beslissing het zijn toch tekenen, die door de onbevooroordeelde waarnemer alleen maar als symptomen van twijfel kunnen worden uitgelegd. Wat bedoelt dan de^ Paus, als hij zegt, dat wij deze conclusie niet mogen trek- Vragen, vragen en nog eens vragen. De onzekerheid op dit voor velen aller belangrijkste terrein duurt onvermin derd voort. Gelovigen, priesters en bisschoppen kunnen niet anders (zoals zij in feite reeds ruime tijd doen) dan met hun eigen geweten naar een eerlijke oplossing van bestaande problemen zoeken. Zij zullen daarmee doorgaan. Hoe langer Rome aarzelt met het innemen van 'n stand punt, hoe moeilijker het voor gelovi gen, priesters en bisschoppen zal wor den om de eenmaal betreden paden •weer te verlaten. Inudien zij daartoe nog bereid zul len zijn. Want men mag niet vergeten, dat blijkens de resultaten van een on langs gehouden enquête 73% van de Nederlandse katholieken de mening is toegedaan, dat de Kerk over het vraag stuk van de geboortenregeling geen bin dende voorschriften aan haar leden mag geven. Dat is een stuk werkelijkheid, waaraan ook Rome niet achteloos voor bij zal kunnen gaan. „De laatste inval" Zondag 6 november zendt de N1CS 21-00 tot 21 50 uur op Nederland II onder dëtftél „Dé laatste in^U" een gedrama tiseerde reportage uit waarin de Engel sen de laatste inval op hun grondge bied de Slag bij Hastings herden ken Van deze beroemde slag. die op 14 oktober 1066 900 jaar geleden dus werd uitgevochten, geeft de documen taire een zo nauwkeurig mogelijke re constructie. Twee grote veldheren stonden in de slag tegenover elkaar- Willem de Veroveraar, de Normandische vorst die met een gro te ruitermacht het Kanaal was overge stoken en de laatste Angelsaksische koning Harold, die juist uit het hoge noorden van Engeland was gekomen, waar hij het Vikingenleger onder lei ding van de Noorse koning Harald Har- drada een vernietigende nederlaag had toegebracht Na een mars over de ge- Zuid-Vietnam heeft televisie SAIGON (Reuter). Premier Ngoejen Cao Ky van Zuid-Vietnam en de Amerikaanse bevelhebber in dat land generaal Westmoreland hebben gis teren het eerste televisiezendstation in Zuid-Vietnam officieel in gebruik gesteld. De zender, die is gericht op het gebied van Saigon, is door de Amerikaanse genie gebouwd en heeft 640.000 dollar gekost. Reeds enige tijd had men televisieprogramma's uit gezonden vanuit speciaal daartoe in gerichte vliegtuigen. hele, lengte van Engeland kwam hij met zijn leger op de heuvelrug van Senlac bij Hastings aan, waar hij door WÜlem de Veroveraar werd opgewacht. Hier begon de bloedige veldslag die van beslissende betekenis zou zijn voor de toekomst van Gr.-Brittannië. Geduren de zes uren stormden de Normandische ruiters in op 't leger van koning Harold, dat bestond uit krijgslieden van wie, volgens de overlevering, verteld werd „dat zij met hun bijbel ruiter én paard met één slag doormidden konden klie ven". Met hun schilden vormden zij een hechte muur, die Willem de Veroveraar niet vermocht te doorbreken Toen gaf de Normandische vorst het bevel pijlen af te schieten. Zijn opzet had een ge- Een peil trof Harold, die dodelijk ge wond werd. Hiermee was de slag beslist ten gunste van Willem, die nu de Engel se troon kon bestijgen. Om tot een zo zuiver mogelijke recon structie van deze historische veldslag te komen hebben de vervaardigers van de documentaire een diepgaande studie ge maakt van de wapens en de militaire taktiek ln die dagen. Daarbij dienden onder meer de beroemde gobelins van Bayeux als bronnen- Wat de rolbezetting betreft: Willem de Veroveraar wordt gespeeld door Ken neth Haigh, terwijl Eric Porter koning Harold uitbeeldt. Interessant ln deze door Alasdair Mllne geproduceerde documentaire Is nog, dat men beide veldheren niet alleen de furieuze veldslag ziet leiden, maar hen ook, in een soort dubbelrol, nog ontmoet als moderne, militaire commentatoren, die aan de hand van 900 jaar krijgs kunde deze historische veldslag analy- Van onze speciale verslaggeefster) LONDEN De Engelse haute-couture dreigt ver- dagen heeft de Londense haute-couture in haar strijd drongen te worden door de thans heersende boutique- om het bestaan opnieuw een zware klap moeten incas- en confectiemode-rage. Dit jaar werden reeds twee seren. De talentvolle Ier John Cavanagh zal de derde van de tien haute-couturezaken in Engeland, die van zijn die van de haute-couture afstapt om zich te gaan madame De Langhe en Charles Creed, gesloten. Dezer wijden aan de confectie-industrie. Zware strijd voor Londense modekoningen Zijn besluit heeft in de En gelse modewereld grote be roering verwekt. Het is een duidelijk gev >lg van de om mekeer die de laatste tijd in Engeland heeft plaatsgehad: vele jonge ontwerpers be gonnen een boutique waar ze tegen redelijke prijzen eigen stijlkleding trachtten te ver kopen. terwijl daarnaast de confectie-industrie meer ta lentvolle ontwerpers ging aantrekken. De confectie- industrie vindt het sinds enige tijd niet meer nodig om de shows eii nieuwe lijnen van de couturiers af te wach ten. Zij laat de eigen ont werpers nieuwf ideeën lan- John Cavanagh zag de ach teruitgang van de haute-cou ture reeds aankomen. Van daar dat hij naast zijn haute-couture salons ln Cur- zonstreet enkele jaren gele den een boutique heeft ge opend. Cavanagh geldt als de belangrijkste Engelse cou turier op dit ogenblik. Hij brengt zijn nieuwe mode vóór de Parijse couturiers hun shows houden. Tijdens de show die hij speciaal voor ons in zijn salon gaf viel ons vooral op dat hij zijn kleding geheel baseert op de snel heid en beweging van het moderne leven „Iedereen die zich jong voelt wil overdag gemakkelijk en elegant ge kleed gaan en 's avonds schitteren. En in geen van beide gevallen mag de kle ding onvrouwelijk zijn", zegt de vrij kleine, zeer goed maar niet fatterig geklede, donkerblonde Ier. De vrij heid van beweging heeft hij in de laatste couture-collec- tie tot uiting gebracht in vaste smalle schouders wijd uitzwaaiende mantels, in pakjes met „swingende" rok ken met losse plooien. Hij valt van het ene uiterste ln het andere erg kort of lang. Geen tussenweg. Zijn avond kleding valt op de grond of eindigt een tiental centime ters boven de enkel. Kleu- Een avondjurk met jasje uit de laatste haute-couture- collectie van Cavanagh. De japon heeft een rok van witte chiffon, een brede ceintuur van zwart fluweel en een lijfje van kleine pailletjes, dat schuilgaat achter een sluier van rode chiffon. Het korte jasje is geborduurd met grote zwarte pailletten ren zijn hoofdzakelijk cy- len tussen de twee- en vijf- claamrood. lichtend oranje- duizend gulden. In het var roze en glinsterend wit. Prij- leden werden deze prijzen zen van zyn xopfure model- grif,.neergeteld Het was. zoals John Cava nagh ons. gezeten in zijn kleine werkkamer op dp bo venste etage van zijn dure salon vertelt, een moeilijke weg naar deze positie in de haute-couture. In 1932, na dat bij de St.-Pauls school in Londen had afgemaakt, kreeg hij een baantje bij captain Edward Molyneux (toen een van de leidende couturiers te Parijs en Lon den). Van per uur betaalde speldenopraper wist hij zich op te werken tot rechter hand van Molyneux. Na de oorlog trad hij als eerste ontwerper in dienst van een andere leidinggeven de Parijse couturier. Pierre Balmain. In 1952 kon hij tenslotte zfjn ideaal ver wezenlijken: een eigen mo desalon in Londen. Na zijn eerste show in zijn nieuwe showroom te Mayfair werd hij uitgenodigd om tot de exclusieve „Top Ten" (de groep van de tien beste En gelse couturiers) toe te tre den. Voor de eerste keer een lid gekozen na slechts één modeshow. In de daaropvolgende jaren showde hfj zijn collecties ln Parijs, Verenigde Staten Canada. Brkening kwam in 1954 met de toekenning de gouden medaille var Internationale Couture tie. Tot de vrouwen die hij tot zijn beste klanten mag reke nen behoren prinses Alexan dra en prinses Marina, her togin van Kent. Voor bei den ontwierp hij de brulds- John Cavanagh zal niet lang meer uitsluitend creaties volgens de zui verste Franse tradities vervaardigen. Het was een moeilijke beslissing voor hem om de stap te wagen van haute-couture naar confectie-industrie, maar het was een nood zakelijke beslissing. „Ik wil niet zeggen dat de haute-couture tot het verleden behoort, maar wel dat zij haar beste tijd gehad heeft!", aldus John Cavanagh. ^-K-K-k-k-k-k-k-k-k-k-k-K-k-k-k-k-k-k-k-k-k-k-K-k-k-k-k-k-k-k-k-K-k-k-k-k-k-k-k-k-k-K-k-k-it-k-k-k-K-k-k-k-k*-» Vanavond in de clherï TIlP fll °"t£L7/P'? naam is Kimble en hij wordt ervan verdacht J zijn vrouw te hebben vermoord. Hij kan niet thrillpr bewijzen, dat de dader een eenarmige man i/i vi nici wag dje kij zag wegrennen. Daarom vlucht hij de bergen in, achtervolgd door inspecteur Gerard en een groepje vastberaden mannen. Onder de naam Porter redt hij bij het kleine stadje Northoak de kinderen en de chauffeur van een schoolbus. J Hij Zelf raakt daarbij gewond en wordt liefdevol opgenomen in het huis J van de plaatselijke politiefunctionaris. Het hele stadje eert hem als een J held. Hij kan geen kwaad doen, totdat een overijverige fotojournalist het J zijn plicht acht zijn krant van een plaatje van de onverschrokken held te voorzienZiedaar de korte inhoud van de nieuwe aflevering van de J t.v.-thrillerserie „The fugitive", die de A.V.R.O.-televisie vanavond op het scherm brengt. (Nederland I, 21.05). Tussen hemel en documentaire i moeras „Tussen hemel en moeras" ls niet alleen de titel van de documentaire J over een onherbergzaam gedeelte van het voormalig Nederlands J Nieuw-Guinea, die de N.T.S. vanavond op het scherm brengt, het ls meer nog een zwijgend verslag van de ïydensweg, die een Frans-Nederlandse filmploeg onder leiding van de Franse cineast Pierre-Dominique Gaisseau heeft afgelegd. Meer nog dan J de beelden spreken de feiten voor zichzelf. De tocht, die in 1959 begon, duurde zeven maanden. Gestart werd met zestig dragers en vier Nederlandse soldaten. Drie leden kwamen om het leven, acht werden gewond entweeën- J twintig ziek, ten gevolge van verdrinking, beten van ongedierte en tal van andere ongelukken. Tot twaalf keer toe heeft het K.L.M.-toestel „De Kroon- J duif" een vlucht moeten maken om levensmiddelen en medicamenten te kunnen droppen. In vogelvlucht bedroeg de afstand zevenhonderd kilometer, doch in werkelijkheid werd zestienhonderd kilometer afgelegd. (Nederland II, 20.30). „Sabeth", luisterspel STERK EN ZWAK BONT Een indrukwekkende tabel die in cij fers de sterkte aangeeft van alle be kende en nagenoeg onbekende boni soorten, is samengesteld door de stich ting Bontwaarborg. Om aan deze cij fers te komen heeft de stichting al die bontsoorten laten onderzoeken door TNO. Geen kluitje ln het riet meer, geen slag ln de ruimte, als u antwoord wenst op de vraag: hoe lang gaat die bontjas mee? Aan de hand van deze tabel kunt u zelf aflezen hoeveel jaar u plezier kunt hebben van het bontje, althans in dien u er redelijk netjes mee omgaat. De sterkste bontsoorten zijn bever otter, die 21 tot 28 jaren lang trou- e dienst bewijzen zonder merkbare schade. Braziliaanse otter houdt het iets min der lang uit. Hierop volgt het echte sealskin, (niet rwarren met seal electric dat van konijn is gemaakt) met een levens duur van 17 tot 24 jaar. Vervolgens blueback (zeehond),.niet ge bleekte pers'aner (hele vellen, en dat is wat anders dan stukjes of pootjes) wilde nerts en seal lakoda met een levensduur van 14 tot 19 jaar. Bisamrug uit Amerika is een stuk ster ker dan uit China, en ongebleekt gaat dit bont veel langer mee dan gebleekt (en geverfd). Het is ongeveer even sterk als gefok te nerts, ocelot, das, sealbisam, pan ter, wasbeer en zeehond, waarvan TNO zegt: 12 tot 16 jaar. Nu geven wij u eerst de zwakste bont soorten op: Bisam van muizen, susliki, mol, lynx, gazelle en het allerzwakste haasje ha len maar een paar jaar. Tussen de hier genoemde uitersten lig gen de volgende bontsoorten van sterk naar zwakker opgesomd, murmel, pahmi (Chinese das), veulen en skunks (1214 jaar) Boommarter, boregos (geschoren lam), breitschwans, indisch lam, nutria, peschaniki (zandmurmel), iltis, sabel, ter ZJJc/e Als liet kan ook voor de man MÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊB Amerikaanse broadtail (bueno breitsch- schwanz), bisambuik, embroslam, krim- mer, genotte (katsoort), guanaco, be- verlam, jakhals, kalf, kolinsky, opas- sum, yemen (ca. 8 jaar.) Winterhermelijn, seal electric, petit gris rug en petit gris canadees, ring tail, vos en viscacha (56 jaar) Gebleekt en geverfd bisam, chinchilla, Chinese nerts (wezel), eekhoorn, zo- merhermelijn, langharig konijn, ge bleekt murmel, amerikaanse opossuf. gebleekte persianer, petit gris b (5 jaar) Antilope, Chinese bisam, hamster, vlie gende hond, vos zevenslaper, civ te (nauwelijks 5 jaar). Günther Eich, die in 1907 werd geboren, is een van de belangrijkste Duitse hoorspelacteurs. Omdat in vele van zijn hoorspelen het motief „droom en werkelijkheid" een grote rol speelt, zijn ze vaak moeiiyk te verstaan voor diegenen, die er een redelijke verklaring voor proberen 4 te vinden. Er zijn dan ook heel wat misverstanden omtrent zijn werk gerezen, men verdacht hem van occultisme en agnosticisme. „Sabeth", het -sprookje 4 J van de mensgrote sprekende raaf en het meisje Elisabeth, dat de K.R.O.-radio vanavond voor de microfoon brengt met onder anderen Elisabeth Andersen J en Peter Aryans in de hoofdrollen, behoort tot de mooiste droomspelen van 4 Günther Eich. Gert en Hermien, hier tijdens de uitreiking van hun eerste gouden „duoplaat" 4 1 or „In der mondhetlen Nacht", vanavond „In 't wit" op de beeldbuis. (Nederland I, 20.20). Hedenavond NEDERLAND I. NTS: - 19.00 ir Nieuws in het kort, 19.01 Pipo de clown, 19.05 Journaal voor gehoor- stoorden. AVRO: 19.35 Vjoew. N.T.S.20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Liedjesprogramma, 21.05 De vluch teling, tv-film, 21.55 Televizier. NTS: 22.25 Journaal, 22.30 Pauze, 23.00 Teleac: Kernfysica. NEDERLAND II. NTS: 20.00 Nieuws in het kort, 20.01 Don Qui- chotte, tv-film, 20.30 Tussen hemel en aarde, speelfilm, 21.55 korte film. 5 CVK/IKOR/RKK22.10 Levend ver leden. NTS: 22.40 Journaal. Woensdag Woensdas Het naadje van de kous en een naaldloos nieuwtje ONZE kousen zyn van derlandse vrouw is op wol kardinaalskousen; verpleeg- een gebruiksartikel, gesteld. Nieuw zijn de kou- sters-, operatie-, invalide-, een volslagen mode- sen, lang als lieslaarzen, en balletkousen; onderkou artikel geworden: voorzien van een elastische, sen, halvekousen, verken- elk hall jaar nieuwe kleu- meer „klevende" dan „klem- ners- en steunkousen (de ren en een nieuwe „iyn", of- mende" rand die zónder jar- rage van het voorjaar: schoon er vooralsnog geluk- retelles, toch niet afzakken, gauw laagrollen om bruine Hg niets aan de lijn van schielijk aan ?ene" te krlj^") ia- het been wordt veranderd. mlnimode ls aangepast, tuuriijk vooral de nylons, hoogstens opUseh verfraaid. dM weJ, D(J rand d,e Op dit moment: o.a. momenteel nog donkerbeige paars, Carnabyroze, zilver, van kleur is zal binnenkort JNylons breed geribbeld of dwarsge- gemaakt kunnen worden in 0ok by de nyions; 20Veel be- streept, meerldeurig of ton- de kleur van de kous. neili zoveel zinnen. Met naad, ton gedessineerd, glln- .sAvond5 „an de spring- naadloos, met hiel, zonder in-'t-veld kousen van ma- 'üei, in groepen onderver- chinale kloskant dragen, deeld naar fijnheid en steek een diagonaal net met ma- vorming, met crincleboord, VVe tellen heel wat dochters zen van wel een centimeter, no-run boord. De Neder- en hun beweeglijke benen die vooral in donkere tint landse vrouw vraagt lan- dragen de mode uit met het been zeer slank maken gere kousen en wijdere vaart. en eventueel over nylons in boorden dan haar buiten contrastkleur intrigerend landse zuster. Van oudsher zyn! Of de zilveren kousen heet het dat zware benen Voor de jonge benen zien zoals Yves Saint Laurent slanker lijken in kousen met we ribbelkousen van zacht- heeft gelanceerd. naad. Nu de nylons zó gekleurd, glinsterend an- a k doorschijnend zijn geworden tron; fijnere exemplaren h^derd m°rten wof- dat de Imad 6l!n donkere met een decoratie van d°a aên der strel!p maakt dia weer e flock-print (flock-prtnt j „ootste kousen- en .okken- Mniiacht trekt. Is "erke- m"fknveHgeS^ignurtJes'op ^LnTe TOt1nSch°t|n* ge- de kous lijkt ..geplakt"del' ^erVs^t een naai We zien, ook voor moeder, machines: sokken, anklets, j 0 sportieve kousen man mous- kniewarmers, skisokken van se met wol; vooral de Ne- geoliede wol; blsschops- en Aan de kous zonder hiel wordt waarde gehecht door heeft nooit die mooie pas- de draagster van het hiel- vorm. loze hakkebandschoentje. „Zó goed als de nylons van Maar een kous zonder hiel vlak na de oorlog, zijn er sterend of dof. Dit zyn niet zozeer kousen voor moeder al9 wel voor de dochter. fantasiedameskousen en kniekousen. nu geen meer," zeggen de dameskousen meege- sommigen. Ze zyn er nog maakt, vooral de spectacu- steeds! Maar ze hebben hun laire: van de dikke wollen charme verloren omdat we en katoenen, naar de kunst- sindsdien zo verwend zijn. zyden „chance"-kousen Die eerste nylons leken te 1923; van die toch nog zweven! Dezelfde vallen nu grove kousen (150 denier) met een klap van de tafel, naar de vliesdunne nylons want ze zijn 70 denier... 15 denier) en van 200 Het nieuwste is de Can- 350 naalds. De evolutie lag trece kous (nylon van Du- voor de hand: van de kou pont), nóg soepeler, matter, sen naar de maillots, panty- zeer elastisch, minder lad- kousen, slips, panty's, derend. Een bijzonder mooie breeches en tenslotte naar naadloze stretchkous van 20 een uitbreidende bonneterie. denier, zoals, het Franse Een nieuw en uniek pro- haute-couture-huis Maggy dukt is zojqfst aan de Rouff lanceert en zoals de markt gebracht onder de N.V. Jansen de Wit voor naam Mituka (Esperanto Maggy Rouff maakt, kant mijn steek). Het is een en klaar in de Franse ver- nylonslipje met geminderd, pakking! dus naadloos, ingebreid Waarom gaat de belang- badstof kruisje; uitstekend stelling van de Nederlandse van pasvorm en zeer elas- consument in de eerste tisch. De badstof van kar- plaats uit naar kleur en nak, dat is de beste Egyp- prijs zo vraagt zich de fa- tische katoen, fijner dan het brikant af, waarom niet nog welbekende maco, ab- naar kwaliteit en pasvorm? sorbeert en ventileert. Dit Misschien omdat de jeugd is belangrijk want er zijn (die kousen lijkt te verslin- door het dragen van nylon den) liever veel en telkens slips en panty's meer geval- wat anders heeft, en het len van exceem voorgeko- ongemak van de slechte men dan men vermoedt (al- pasvorm niet voelt: mis- dus de huidarts). Zij die schien omdat de ouderen alleen katoen verdragen, niet kritisch genoeg staan zullen nu ook deze afkle- tegenover het schoonheids- dende, krlmpvrije mituka's gebrek van de slechte pas- kunnen gebruiken en ze vorm. eindeloos kunnen wassen (55 graden C ook in de Naadloos nieuwtje wasmachine!. Momenteel J zijn het slipjes, in acht ver- Faiseurs de bas sinds 1830, schillende kleuren. Binnen- heeft Jansen de Wit alle kort zyn het ook panty's ln modieuze omwentelingen in nog meer kleuren en maten. NEDERLAND I. NCRV: 17.00 Voor de kinderen, 17.05 Lassie, tv- J film v. d. jeugd, 17.30—17.35 Kijk op de wereld. Hedenavond HILVERSUM I (402 m.) KRO: 18.00 Stereo, 18.20 Uitz. v. d. VVD, 18.30 De Springplank, 19.00 Nieuws, 19.10 Actualiteiten, 19.30 Concilie er postbus, (herh.), 19.35 Geestelijke liederen, 19.45 Zoekend geloven, 20.00 Stereo, 21.35 Klass. pianomuz., 22.00 Kunst, 22.30 Nieuws. 22.40 Overweging, 22.45 Hoorspel, 23.55 Nieuws. HILVERSUM II (298 m.) AVRO: 18.00 Nieuws, 18.15 Actualiteiten, J 18.25 Promenadeork., 18.55 Voor de kinderen, 19.00 Gespr. brief uit Pa- rijs, 19.05 Hersengymnastiek, 19.30 Liedjesprogramma, 20.00 Nieuws, 20.05 Hou je aan je woord, 20.45 Zuid-Am. klanken, 21.15 De Citadel, 22.00 Wie Waagt, die zingt, 22.1 RADIO VERONICA <192 m) - 181)0 Veronica's Jukebox met verzoekjes. 19 00 Joost mag het weten.... Hot, 100 USA. 20.00 Cowboymuziek. 21 00 Even voorstellen. 22 00 Gevar platen. 22 30 Jazzjourn. (presentatie Tineke). 23 30 1.00 Hits a gogo door Rob Out. >- ***+- - Prof. Presser in „Silhouet" HILVERSUM. Professor dr. J. Presser, schrijver vanhet boek „Ondergang" en van nog zoveel boeken méér, zal de hoofdpersoon zyn van de achtste aflevering van „Silhouet", woensdagavond 9 november via Neder land II. Aan de orde komt natuuriyk de jodenvervolging in Nederland. Voorts wordt gesproken over de ge schiedschrijving in het algemeen. „Silhouet" wordt geregisseerd door Piet Franse en de redactie is in handen van H. J. Neuman. HILVERSUM I (402 m) NCRV: 7.00 Nieuws, 7.10 Dagopening, 7.15 4 Stereo: Amusementsmuz. (gr.), 7.30 Nieuws. 7.32 Liohite gram.. 7.40 Radio- 4 krant, 8.00 Nieuws, 8.10 Gewijde muz. J (gr.). 8.30 Nieuws, 8.32 Semi- klassieke orkestmuz (gr.), 9.00 Voor de zieken, 9.35 Waterstanden, 9.40 Voor de vrouw, 10.30 Morgendienst. 11.00 Lich- te gram., 12.27 Land. en. tuinbouw, 12.30 Nieuws, 12.40 Actual., 13.30 Ste- 4 reo: Lichte muz. uiit Zuid-Amerika (gr.), 14.00 Hoorspel, 14.25 Radlophll- harmonisch orkest, 14.45 Stereo: Oude muz. (gr.). 15.20 Stereo: Klass. muz., 4 15.50 Bijbelvertelling vóór de jeugd, 16.00 Voor de jeugd, 17.00 Lichte gram., 17.15 Russische volksmuziek, 17.35 Stereo: Licht instrumentaal kwartet, 17.50 Overheidsvoorlichting. 4 HILVERSUM II. 298 m. VARA: 7.00 Nieuws, 7.23 Lichte gr.muz.: (7.307.35 Van de voorpagina). J VPRO: 7.55 Meditatie. VARA: 8 00 Nieuws: 8.10 Lichte gr.muz.. (8.30— 8 35 Van alle markten thuis). 9 00 Amusementsm-z., 10.00 Gewijde muz.. 10.45 Voor de kleuters, 11.00 Nieuws, 11.02 R.V.U., lezing. 11.32 Cello en piano, 11.50 Draaiorgelmuz., 12.00 Lichte gr.muz., 12.22 Voor het plat- teland, 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw, 12.30 Stereo, 13.00 Nieuws, 13.10 Actualiteiten en kalender, 13.25 Stereo, 13.50 Gesproken portret, 14.05 Kerkorgelconcert, 14.30 Vierhandig pianospel, 15.00 Voor de jeugd, (16.00 16.02 Nieuws), 17.00 Voor de zie- ken, 17.30 Dansork, en solisten. 4 HILVERSUM III. 240 m, en FM-kan. AVRO: 9.00 Nieuws, 9.02 Actualitei- ten, 9.05 Gev. muziekpr., 10.00 Nieuws 10.02 Arbeidsvitaminen, 12.00 Nieuws 4 12.02 Operetteklanken, 13.00 Nieuws 12.02 Act"pliteiten, 13.05 Licht pla- J tenprograimma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws, 15.02 Lichte muz. voor een Holl. publiek, 16.00 Nieuws, 16.02 4 ^Platenprogramma. 17.00 Nieuws, *17.02 Actualiteiten. 17.05 Rhythm j£and blues, 17.35 Country and Western muziek. - RADIO VERONTCA (192 m) - 7.00* *Ook goeiemorgen, 9.00 Muziek terwyl¥ Ju werkt (verzoekplatenprogramma4 *10.00 Koffietijd met Tineke, 11.00 Huls-* vrouwenverzoekprogr. v d hulsvrouw, J *12.00 Muziek bij de lunch: 14 00* *De draaikolk: teenagershows, Nederl jeugd hitparade, vooral veel muziek.* *15.00 Woensdagmiddag-speciaal, 16.00* Cowboymuziek, 16.30 Tijd voor toppers, *17.00—18.00 Teenager muziekexpress. J BRUSSEL Ned. (324) Stemmige j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2