Bostikl EAT, SPIRITUALS EN JAZZ SK0DA1000MB NU 5695 Van nu af aan heet lijm IK BEMIN U"-lijn Ned. Bloemisterij steunt afschaffing teeltrecht Picasso wordt 85 Nobelprijs literatuur verdeeld Doe-het-zel f-taart voor handige smulpaap Vreemde kruiden even onmisbaar als peterselie e ZIJ JDAG 21 OKTOBER DE LEIDSE COURANT BRUIKBARE ELEMEN TEA VOOR DE EREDIENST? Problemen in Nieuwe en Oude Wereld (Van onze muziekredactie) Ik wantrouw de recla- ïeachtige manier, waarmee enermissen soms worden aangeprezen. Maar ik vind eslist wel, dat ze op hun aarde moeten kunnen wor- en getoetst, en ik hoop dat Met deze woorden signaleerde de nieuwe bisschop van 's-Her- togenbosch. mgr. drs. J. Bluys- sen. een van de vele problema- tieken, die zich in de evolutie tan de huidige kerkmuziek openbaren Met deze van gezon de twijfel getuigende uitspraak uidde hij overigens op een ver- chijnsel, waarmede de hele atholieke wereld, ook buiten lederland, zich bezig houdt. In it verband wijzen we op be prekingen tijdens het Vijfde nternationale Congres voor kerkmuziek in Chicago en Mil waukee. in augustus/september J l. gehouden, waar één van de vier resoluties luidde: De moderne commerciële amu- tementsmuziek moet worden tfgewezen als ongeschikt voor ie liturgie". Ook in Oostenrijk maakt deze ;westie de gemoederen warm. tijdschriften als Bibel und liturgie (1966/3) en Singende Cirche (1966/3) leveren hier bet bewijs. In het eerste komt H. Leeb aan het woord, bekend n ijveren voor het pro bleem jazz in de eredienst. Leeb maakt onderscheid tussen de zgn. Schlagermesse, door gaans met liederen van beden- lelijke kwaliteit, chanson-mes- »e, die te veel solistisch is, *piritual-messe, die te veel ge bonden is aan een voor ons vreemde expressieve stijl. Hij opteert voor een missa ritmica, waarbij vooral door een over- De uitbundigheid van de Amerikaanse neger-kerkdienst is in ons land te beleven geweest bij de voorstellingen van ,JBlack Nativity". Er spreekt een religieuze geestdrift uit, die haast afgunst zou wekken, maar dat betekent niet, dat deze vorm van geloofsbeleving zonder meer geschikt zou zijn om hier te worden overgenomen. nemen van het ritme uit de jazz. tegemoet gekomen wordt aanbepaalde wensen voor som mige groeperingen. Geheel anders prof. Scholum, president van de Oostenrijkse componistenvereniging en be kend jazz-expert. Deze neemt stelling tegen het introduceren van jazz, schlager, chanson in de liturgische muziek. In Sin gende Kirche (1966/3) worden enkele punten geformuleerd als conclusie van een congres in Altenburg over „Jazz in de „Alle pogingen om steun te zoe ken bij Schlager en amuse mentsmuziek zijn voor de ver kondiging ongeschikt, chansons zijn te specifiek Frans om over genomen te worden, spirituals zijn zeer religieus .maar kunnen moeilijk omgezet worden in de eigen taal. echte jazz is instru mentale muziek, met als wezen lijk bestanddeel de improvisa tie". Conclusie, ons inziens belang- ,JEr is geen principieel be zwaar tegen het gebruik van bepaalde jazz-elementen, het laatste criterium voor de nieu we kerkmuziek is de kwaliteit, niet de soort als zodanig". De Beatles in een Engelse Kathedraal Ook in Zwitserland, in Freiburg, leeft een zekere reserve t.o.v. jazz in de liturgie, ook te Ber lijn, waar men. voorlopig al thans. afwijzend reageert. Hoe geheel anders blijkt de houding van de bisschop van Liverpool, Andrew Back te zijn: deze inviteerde voor de heropening van zijn kathedraal aldaar de Beatles Een Duits geluid en wel van Ui. Kohlhase in Musica Sacra (1966/6). Deze opponeert met enkele zakelijke opmerkingen tegen een bestaande Duitse spi- ritualmis voor de vastentijd. Verduitste spirituals zijn ge kunsteld. zowel wat de tekst als wat de religieuze achtergrond be treft, waaruit de spiritual ont stond en die nog moeilijker te verplaatsen is. Ook Musik und Kirche (1966/1) ruimt bij monde van H. Raiss een plaats in voor de vraag: is jazz een nieuwe mogelijkheid voor de kerkmuziek? Schrijver leidt enkele nonnen af uit het feit. dat de jazz uit een totaal ander cultuurmilieu ontstaat, uit andere behoeften, met ande re tendens, zelfs op religieus ge bied. De jazzmuziek is niet in staat boven zich zelf uit te wij zen naar hogere waarden, het geen de kerkmuziek toch moet doen. En elders heet het: „Ze is te existentieel, te archaïsch om in dienst te kunnen staan van een religieuze belevenis, die naar een transcendente Godsontmoeting moet leiden". De negers en wij We zijn nog niet aan het einde van de bloemlezing van wel zéér uiteenlopend en meningen, door pater dr B Kahman in de oktoberaflevering van het Gre- goriusblad met de nodige zorg en kunde verzameld Er blijkt intussen wel uit, dat de kwes tie een uiterst actuele is: „Omdat het uitsluitend ove, pastorale belangen ging, 1 va. 7..en in de keuze der middelen niét erg kieskeurig. In plaats van uit de erediensten der gerkerken deze voor hen leven de uiting over te nemen, men zich eerst moeten afvra gen, waarom de diensten daar zo levend zijn. Men kan geen groene bladeren overnemen om die op dorre takken te zetten. En dan nog: in hoeverre heb ben de verschillende pogingen met jazz te maken f" (Musik und Kirche, 1966/1). Tot slot een verrassend inter view tussen twee mensen, die van jazz houden, afgedrukt Singende Kirche 1966/3: de cc clusie is de volgende. Jazz is mogelijkerwijs in kerk bruikbaar. Maar tot toe heeft het niets met jazz te maken, het komt van vierde klas jazzlieden. die vijfde-klas jazzmuziek schrijven. Een paar syncopen of wat blues geven niet de oplossing. Dit voert het struikgewas t». Waaruit men kan conclude ren, dat er mensen zijn en die zijn er velen die de Kerk tegen de Jazz en de jazz tegen de Kerk willen beschermen (ADVERTENTIE) 'n felle (0-80 km in 14 sec.) snelle (125 km/u) sterke (kooiconstructie) zuinige (1 op 14) mooie ruime vierdeursauto voor 'n schappelijke prijs fnclu8ief verwarming, rolhoes, ruitesproeiers, paseeerlicht, parkeerlicht, stuurslot, kinderstaten, zonnekleppen, kleer- haakjes, 3 asbakjes, slaapbanken, laadvloer, radiale banden, gereedschap, rubber bumperrozetten, gebittacte carrosserie. Vraag nadere inlichtingen of gratis proefrit aan bij: Garage V, A, Reys, Hoge Rijndijk 55, Leiden, tel. 22381 Autobedr. Jongeleen, St. Jacobsgr. 10, Leiden, tel. 21560 Autobedr. L. C. Otto, Herenweg 21, Noordwijk-B, tel. 2820 Advies aan Produktschap UTRECHT - De vereniging De Ne derlandse Bloemisterij heeft gisteren tij dens de algemene ledenvergadering be sloten het voorlopig besluit van het Pro duktschap voor Siergewassen om per 1 januari 1967 de oppervlaktebclieersing lil de bloementeelt op te heffen, te steunen. De Nederlandse bloemisterij zal nu als laatste organisatie hierover advies uit brengen aan het bestuur van het Pro duktschap. Andere organisaties zoals werkgevers- en werknemersorganisaties in de tuinbouw hebben al laten we<en het voorlopig besluit van het Produkt- whap goed te keuren. Vertegenwoordigers van de Aalsmeerse bloemenveilingen brachten echter ook be zwaren naar voren tegen de opheffing van het teeltrechtbeleid. Zij waren be zorgd over een mogelijke snelle uitbrei ding van de bloementeelt in Nederland hadden ook bezwaren tegen de schakel- cursussen die veel groentetelers volgen, wanneer zij gaan overstappen naar de bloementeelt- De Aalsmeerse kwekers von den dat hiervoor te veel onervaren kwe kers zich op het terrein van de bloemen- telers zouden gaan bewegen. Voorts pleit ten zij voor een zo vrij mogelijk handels verkeer voor de bloemenexport binnen de E.E.G. De voorzitter van de vereniging dc Ne derlandse bloemisterij dr. A- J. Verhage voorts dat er overleg tussen het Pro- uktschap voor Siergewassen en het mi nisterie was geweest over de wflze waar op in het buitenland de stichting van nieuwe tuinbouwbedrijven wordt gesubsi- In Nederland ziet men deze vorm van financiering als een concurrentieverval sende maatregel die zo snel mogelijk in E.E.G-verband moet worden opgelost. Wanneer dit niet kan zal men er ook bij de Nederlandse regering op gaan aan dringen dat nieuwe tuinbouwbedrijven worden gesubsidieerd, omdat de tuinbouw in Nederland anders in een moeilijke si tuatie komt en er geen gezonde concur rentie in de E E G -landen meer mogelijk is. In het Singermuseuni te Laren wordt van 29 oktober tot en met 11 decem ber een tentoonstelling gehouden van Noorse landschappen en recente wer ken van Jacob Dooyewaard ter gele genheid van de negentigste verjaar dag van de kunstenaar. Brian Pollard is benoemd tot eerste fagottist van het Concertgebouworkest als opvolger van wijlen de heer Thom Klerk. De heer Pollard, Engelsman van geboorte, maakt sinds 1 septem ber 1953 deel uit van het Concertge bouworkest en is voorts lid van het Danzi Kwintet. CANNES (UPI) Pablo Picasso, die een ware strijd tegen de tijd voert om sijn levenswerk te voltooien, hoopt deze maand 85 jaar te worden. Sinds hij 80 jaar geworden is leeft de schilder vrij wel als een kluizenaar. Hij zou zich bij na zonder onderbreking bij vrienden aan zijn werk wijden. Na reeds naar schatting 10.000 schil derijen gemaakt te hebben, vindt de in Spanje geboren kunstenaar dat hij nog veel te doen heeft. Dikwijls werkt hij aan drie of vier schilderijen tegelijk om meer klaar te krijgen. De tijd dat hij met vrienden en ken nissen aan de Riviera doorbracht schijnt voorgoed voorbij te zijn. De hekken van zijn villa te Mougins zijn meestal geslo ten. In de muur bij het hek is een te lefoon geplaatst, waarmee eventuele bezoekers zich kunnen aankondigen. Het blijkt echter dat, wie er ook aan de poort staat, het antwoord van Picas so's bediende doorgaans „mijnheer is niet aanwezig" 's. Sinds Picasso op 18 november 1965 een vrij zware operatie heeft ondergnn moet hij erg oppasen met zijn gezond heid. Volgens vrienden maakt hij het goed op het ogenblik en zwemt hij zelfs zo nu en dan in de Middellandse In zijn goed bewaakte huis staan dui zenden schilderijen van hem opgeslagen die nooit een mens gezien heeft. Deze kunststukken zijn zeker een aantal mil joenen francs waard. Pas na Picasso's dood zal de waarde van zijn nooit vertoonde werk geschat kunnen worden. Op 18 november zal in Parijs een tentoonstelling gehouden wor den waarop bijna 700 bekende en onbe kende Picasso's te zien zullen zijn. Ge hoopt wordt dat althans een deel hier van later in Den Haag getoond zal kun nen worden. Kunstliefhebbers hopen dat op de ko mende tentoonstelling wat meer van pi- "asso's hedendaagse werk te zien zal Verkeer mag na 1 januari nog over de streep DEN HAAG (ANP) De minister van Verkeer en Waterstaat zal bevorde ren dat hel reglement verkeersregels en verkeerstekens op 1 januari 1967 in werking zal treden, met uitzondering van het eerste en derde lid van artikel 122. Laatstgenoemde bepalingen, die be trekking hebben op het verbod om een doorgetrokken streep die de rijbaan in rijstroken verdeelt, te overschrijden, noodzaken de wegbeheerders de syste- i matiek van de thans aanwezige marke-1 representanten van het nieuwe tijdperk ringen aan een nauwgezet onderzoek te in de joodse letteren, onderwerpen. Dit onderzoek evenals het Gezien de leeftijd van beide bekroon- verwijderen van vele reeds aanwezige den mag men overigens aannemen dat strepen en het aanbrengen van nieuwe de kansen van Simon Vestdijk op een strepen nemen zoveel tijd in beslag, dat te eniger tijd hem toe te kennen Nobel- de inwerkingtreding van dit artikel zal prijs nog lang niet verkeken zijn. Als moeten worden uitgesteld tot een later hij tijd van leven heeft blijft die kans tijdstip, (vermoedelijk 1 juni 1967). j nog heel lang bestaan. NELLY SACHS Twee joodse auteurs bekroond STOCKHOLM (UPI) Gisteren heeft de Koninklijke Zweedse Academie voor de Letteren bekendgemaakt dat de 78-jarige Israëli Samuel Joseph Agnon inderdaad winnaar is geworden van de Nobelprijs 1966 voor de litera tuur. Hij deelt de prijs met de in Zwe den wonende Duitse schrijfster Nelly Sachs. Het is de derde maal in de ge schiedenis van de Nobelprijzen dat de literatuurprijs verdeeld wordt. Nelly Sachs is iets jonger als Agnon, 74 jaar. Zij is eveneens joods en van Duitse afkomst, maar in 1940 week zij uit naar Zweden, waar ze sindsdien woont. Zij publiceerde haar eerste ge dichten in 1947 en haar beroemdste boek „Flucht und Verwandlung" kwam in 1959 uit. Haar debuut maakte zij overigens al in 1921, toen een bundel idyllische verhalen er legenden van haar hand verscheen. De Koninklijke Academie motiveerde de toekenning aan Agnon met o.m. „Zijn diepgaande karakteristieke ver halende kunst met motieven uit het leven van het joodse volk", Nelly Sachs kreeg haar aandeel in de prijs voor „haar uitnemende lyrische en drama tische stijl van schrijven, waarmee met ontroerende kracht uitdrukking wordt gegeven voor Israëls lot". In Jeruzalem, waar Samuel Joseph Agnon gisteren overstroomd werd met gelukwensen, toonde men zich zeer verheugd over de toegekende prijzen. Beide auteurs worden beschouwd als Mokkataart Wie ervan houdt iets aparts (dat dan ook nog zelf gebakken is) bij de koffie te serveren, zal veel genoegen hebben van een mokkataart. De bereiding ervan is vrij eenvoudig, het „gezicht" gezellig en de smaak voortreffelijk He biscuitgebak wordt als volgt gemaakt. Voor een springvorm van on geveer 20 cm doorsnee drie eieren zo splitsen, dat er geen eiwit om de dooiers blijft. De eiwit ten zeer stijf kloppen en er lepelsgewijs on der voortdurend opklop pen 90 gram suiker doormengen. In deze schuimige massa de dooi ers ongeroerd laten val len en er luchtig door heen mengen. Vervolgens moet er voorzichtig 75 a 90 gram gezeefde bloem met een tikje zout door gedaan worden. Dit be slag in een beboterde. warme oven een half uur gaar laten bakken. (Een in het midden ge stoken breinaald moet er droog uitkomen). Na het bakken de taart langs de kant los maken, op een rooster of in 'n plat te schaal doen en als zij afgekoeld is in twee lagen snijden. Omdat de helften weer precies op elkaar moeten komen. snijding over de hoogte van de rand aangeven. Als vulling tussen beide helften gebruiken we 'n klein deel van de mokka- boter, die we ook voor de garnering nodig heb ben. Voor de mokkaboter roeren we 200 gram roomboter net zo lang met een vork, tot ze heel luchtig geworden is, waarna we er 200 gram gezeefde poedersuiker en een kleine hoeveelheid flink-sterke koffie door heen mengen. Nu bestrijken één helft van de taart met mokkaboter, waarna wc de andere helft er voor zichtig opleggen. Om nt ook de zijkanten van dc taart te kunnen garne ren. doen we het volgen de: We leggen de taart voorzichtig op een groot vel papier en bestrijken nu ook de zijkant rond om met mokkaboter. Vlak langs de rand de taart strooien w< wat chocoladehagel of fijngehakte amandelen,; die we als garnering kunnen aanbrengen door het papier voorzichtig tegen de rand van de taart aan te drukken. Wie er wat tijd voor over heeft, kan gehalveerde amandelen stuk voor stuk in de taartrand prikken. Tot slot bestrijken we ook de bovenkant van de taart met mokkaboter en doen de rest in een spuitzakje om een fraaie garnering (misschien nog met hier en daar 'n noot je) aan te kunnen bren- UIT VERRE KRUIDENTUINEN Keukenkruiden z(jn in trek en wie een echte keukenmeester is, heeft een eigen krui dentuin, desnoods in een bloembak. Maar zonder de krui den van overzee, kun nen we het toch niet stellen. Waar komen ze allemaal vandaan? PEPE.V, die we zowel wi' en zacht, als zwart en heet beminnen, groeit in Maleisië en Voor-Indië. De MUSKAATNOOT en FOELIE (fo«die ligt ais een beschermend vuurrood netje om de noot ónder de holster) is de vrucht van prachtige donkergroe ne kegelvormige bo men in Indonesië, maar vooral in de Molukken. (Van de bolster wordt een ver rukkelijke geconfijte delicatesse gemaakt) PIMENT dat vlees en marinades kruidt, is van de Indiase pi- TKcitboom. GEMBER dat zowel in hartige als ln zoete gerechten de tong streelt (in bonbons of gecombineerd met slagroom!) is een wor- Internationale muziekconcoursen UTRECHT De stichting Gaudeamus zal volgend jaar weer twee concoursen organiseren. Van 16 tot en met 23 fe bruari wordt te Utrecht het Internatio naal concours voor vertolkers van mu ziek van onze tijd gehouden, Deelne- kunnen vocalisten, instrumentalis- m ensembles met maximaal 9 me dewerkenden. De leeftijdsgrens is 35 j. Ter gelegenheid van de jaarlijkse in- unationale muziekweek wordt voorts het Componistenconcours 1967 georgani seerd. Ze omvat een internationale prijsvraag voor koor- en kamermuziek, orkest en elektronische werk- en een internationale prijsvraag voor een werk »or televisie In beide concoursen zijn vijf prijzen beschikbaar. De eerste prijzen bedragen 5.000 gulden. Inlichtingen verstrekt de Stichting Gaudeamus. Postbus 30 Bilt- ADVERTENTIE) f.1.15 De glasheldere kit, die alles muurvast aan altaar fcjmkln sxt» sratatub?. Als het kan ook voor de man de telstok uit Zuid-Oost Azial sehe grond. SAFFRAAN maakt de keuken geel, luidt een Duits kinderliedje. Saffraan is een produkt van de Middellandse Zee gebieden. KAR DAMON uit I-dia, de Arabische KORIANDER en KANEEL die in de fijn ste kwaliteit vooral van Ceylon komt (het is de schors van de kancelboom) zijn specerijen voor traditionele gebaksoorten rond de feestdagen. Schoentjes uit Parijs in Alle inconsequenties van de grote mode ten spijt, zijn de modieuze voorlopers van de schoenenmode juist bijzonder consequent: wij zullen dit najaar weer een ideale pasvorm op een ideale hak aan de voeten mogen schuiven, om tenminste vol komen ontspannen te kunnen lopen als wij meedoen aan de grote benen parade. Komfort zonder weerga en een zeer flatteus aspect maken samen deze mode '66'67 tot een groot suco zelfs bij de geklede avondschoen. Roger Virier heeft de aardige nao 1 love U"-lijn bedacht; de Fransman moest zich van het Engels bedienen voor deze woordspeling: hij had de hoofdletter „U" nodig, omdat zijn schoenen vierkante neuzen met af geronde hoeken hebben, precies zo als de ,.U". Beheerste hij het Neder lands, dan was hij nog beter ge slaagd met de „Ik bemin U"-mode VANILLE i Tahiti is ei de vrucht van een orchidee alle tropische landen, maar het bekendst om. KERRY maakt een uitzondering, want het is n' t één kruid, maar een mengsel van vele en in de Oosterse keuken wordt de kerry dan ook telkens opnieuw naar smaak of behoefte aangemaakt. Meestal komen er de volgende ingrediënten bi, tc pas: de wortelstok van de curcuma, ka neel, kruidnagel, koriander, muskaat, gem ber, peper en mosterdzaad. Vanwaar deze heerlijkheden die ons vu rig op de tong kunnen branden ook mo gen komen, ze zijn in de keuken even on misbaar als de vaderlandse peterselie. Virier zet een kokervormige hak i ca 3 cm hoogte ('s avonds 5 cm) onder zijn U. Hij is dol op hele halve laarsjes, waarbij elastiek e> nieuw materiaal is. Overigens ge bruikt hij graag lak, struis, zeer fijne suède, croco. De kleuren aluminium en matgoud bestemd hij speciaal voor sportief schoeisel. Wandelschoenen munten uit door garneringen van gespen, kettingen, plakken van metaal, schildpad, ebo- By de middagschoentjes treedt het zwart fluwelen muiltje op de vo 's Avonds geeft hij de voorkeur i kristal-plastic, chevreau in metaal kleuren. retours in kleuren van edel stenen. En tenslotte ontwierp hij het geve derde voetje, dat beslist de illusie van zwevende gratie zal geven! Christian Dior onderwerpt zijn dellen aan deze voorwaarden: kort voorblad, zachtomlijnde instap, lage hak, ronde of afgerond vierkante neuzen, hakhoogte van 2 tot 4 cr Alleen 's avonds staat Dior een smal lere leest met hogere hak toe, naast de brede modellen. De materialen waarmee hij schermt zijn niet voor de poes: sommigen tijken op het eerste gezicht ongeschikt voor een zachtvoetige vrouw: plaat ijzer, schroeven, klinknagels; zilver en goud gemetaliseerde plaatjes. Natuurlijk zijn er ook leersoorten f gebruik, waaronder veel lak, dat fluoriserend is geverfd. Verkiest u een schoentje van echt haar? Dan heeft Dior het voor i maakt Bepaald toei voor een poes is de schoen van pantervel. Het kleurengamma van Diors schoe nen past zich aan bij de plotselinge liefde voor metalen: ijzergrijs, zilver, platina en het rood van gloei end ijzervoorts honinggeel. bois de rose, donkerjade en Chinese lak- kleuren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 7