Verknipt
de KRO op
radiotopper op
zondagochtend
Nieuwe
„KRIMPVRIJ"
methode
Vanavond in dc* Hhcrj
TELEVISIE
ISAIIIO
Een TAS j
voor:
jde cocktail,!
een BAGi
voor:
het sportveld:
UW MENING
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
MAANDAG 17 OKTOBER 1966
i roepcorrespondent
Jos Timmer stoeit met platen en teksten
Waar een BROCHE
ook kan prijken
In Parijs wordt veel gewerkt met
„Tixoolse" kristallen voor sieraden.
Onder het motto: bijoux op de
hoed, zijn deze nieuwe winterhoe
den op spectaculaire wijze met een
broche gegarneerd.
De koningsblauwe geschulpte ba
ret (links) van Gilbert Orcel draagt
bij het oortje van het mooie meisje
een glinsterend hart.
Onder tegen de roze fluwelen
capeline van Patou (beneden), is
een trosje verschillend- gevormde
steentjes in allerlei roze tinten ge
hangen.
In Australië is een methode gevonden
om wol krimpvrij te maken. „Krim
pen" is het in elkaar grijpen van de
ruwe schachtjes van de wolvezel.
Door de wol op een bepaalde manier
te bewerken is de ruwe vezel glad ge
maakt. Volgend jaar zal de eerste
wol die volgens de nieuwe methode
krimpvrij gemaakt is in Australië en
andere landen op de markt komen.
Het synthetisch br^garen is uiter
aard krimpvrij, maar gaat daarenbo
ven meer lijken op „echte" wol. Nieuw
in deze sector is Terlenka breigaren,
licht, luchtig, zacht van touché en
vormbewarend, uitgebracht in 17
kleuren (fel en pastel).
De Belgische breigarenfabrikant
d'Aoust heeft de verkoop in de mees
te landen van West-Europa.
Toch liever a la carte...
ten een warm gerecht voor 2 a 3 per
sonen te kunnen bereiden (voor dc
prijs van 2,40 gulden) dienen het ge-
Wij dachten op het eerste gezicht:
lijst uit een gewoon momentopak komt
ook in 10 minuten gaar en in die tus
sentijd brouwen we zelf wel een soort
goelasjsaus. Aha, hier zit het verschil:
dit is niet zo-maar een soort saus, maar
een bijzonder lekkere waarvoor rund-
vlees-bouillon, vriesgedroogd rund
vlees, tomaatvlokken, paprikavlok-
ken, gefruite uitjes, majoraan en rozij
nen met een bindmiddel zijn gebruikt.
Dus toch maar liever k la carte-pro-
dukten dan in 10 minuten zelf wat brou
wen. Macaroni met tomaten-vleessaus
Huisvrouwen
hebben
slechte ogen
UTRECHT (A.N.P.). Het is met de
gezichtsscherpte van huisvrouwen over
het algemeen matig gesteld. Bij een re
cente test van de Stichting „Óog en
Bril" werd de gezichtsscheprte van 45,2
pet, van de onderzochte huisvrouwen als
onvoldoende beoordeeld. Met. 15,5 pet.
onvoldoende kwamen de weggebruikers
heel wat beter uit de bus.
In de afgelopen weken zijn voorts 670
personeelsleden van elf Nederlandse be
drijven op gezichtsscherpte beoordeeld.
Bij deze test bedroeg het gemiddeld per
centage onvoldoenden 23,7 procent. De
uitkomsten v*an de recente ogentests be
vestigen de uitkomsten van de in 1964-
'65 in ons land gehouden ogentest. Het
gemiddelde percentage onvoldoenden be.
droeg toen 23,4 De huisvrouwen (40
jaar) kwam entoen met 47,1 pet. even
wel nog slechter uit de bus.
Televizierring
voor ..Zo is 't
AMSTERDAM (ANP) In het Lurelei-
theater te Amsterdam zijn zaterdagmid
dag door Willem Duys vier gouden „Te-
levizierringcn" uitgereikt aan de mede-
weikers van het VARAprogramma „Zo I
is het toevallig ook nog 's een keer"
dat inmiddels reeds van het scherm is
verdwenen Leen Timp, Jan Blokker,
Rinus Fernandusse en Dimitri Frenkel
Frank.
In de jaarlijkse „Telepoll" hebben de lezers
van Televizier een keus kunnen maken L
uit 50 programma's die tijdens het sei-
zoen 1965—1966 waren uitgezonden door t
de NTS en de omroepverenigingen. „Zo
is hetwerd als het meest popu-
laire programma aangewezen.
De Jury van Televizier kende een vijfde
ring toe aan Hans Jacobs, de laatste l.
verantwoordelijke eindredacteur van het
programma De heer Jacobs echter bleek
onder geen beding bereid de prijs, die
behalve de gouden ring bestaat uit een
bedrag van 1000 gulden, te accepteren,
„Deze gang van zaken", aldus de hoofd- I
redacteur van Televizier, Rein van Roo.v.
„wordt door de jury ten zeerste ge
treurd. omdat zij de indruk zou kunnen
wekken, dat en de heer Jacobs en de
VARA zich achteraf aan de verantwoor-
delijkheid voor het programma wensen
te ontrekken".
Als gastheer trad op Wim lbo.
De V.A.R.A.-televisie brengt vanavond de één-
akter van Bernard Shaw, „Verboden, toegang" op J
ifet scherm. De ingrediënten voor deze minder
bekende éénakter zijn twee echtparen waarvan
de echtelieden de sleur in hun huwelijk onder-
een wereldreis te ondernemen en enkele toe-
de vier echtgenoten in hetzelfde hotel. De pikante
quasi-wijze gesprekken van de echtparen worden gevoerd door Ann J
Hasekamp als mevrouw Juno, Ton van Beek als meneer Juno, Sigrid Koetse
r als mevrouw Lunn en Ton Lensink tenslotte als meneer Lunn. De regie is in
J handen van de bekende John van de Rest. (Nederland I, 21.55).
I Éénakter van
Bernard Shaw
j „De vader",
luisterspel
r Daarom haat hij de r
Een zekere jongeman behoort bij laatste oorlogs- J
lichting van 1945. Zijn moeder is gestorven en zijn i
vader heeft hij nooit gekend. Hij weet slechts, dat de J
man uitgeweken is naar Amerika en de voornaamste j
oorzaak ia, van de vroegtijdige dood van zijn moeder. 1
tan met heel zijn wezen en wacht slechts op de dag, dat x
hij hem zal ontmoeten. Jaren later als hij een succesvolle carrière als
persfotograaf heeft opgebouwd vindt die ontmoeting plaats. Hij durft de x
r confrontatie echter niet aan en ontwijkt hem. Als het dan toch tot een ont-
r moeting komt is die zó zielig, dat zijn haat wegsmelt. Door zijn wraakcomplex j
r had hij zich iemand opgebouwd, die in werkelijkheid hiemand bleek te zijn... j
r De hoofdrollen in dit luisterspel worden vertolkt door onder anderen Lou
f Landré en Jan Borkus. De regie is in handen van Johan Wolder. j
r (Hilversum I, 20.30). J
Hedenavond
NEDERLAND I NTS: 19.00 Nieuws.
19.01 Pipo de Clown; CVK/IKOR
KRO/RKK: 19.05 Kenmerk; VARA:
19.35 Geheim Agent 86; NTS: 20.00
Journaal: TROS: 20.20 Kleur in zwart
wit. 20.36 Oom Marsiaan. 21.02 TROS-
ir Totokwis. VARA: 21.20 Tel uit je
winst, 21.55 Verboden toegang; NTS:
22.25 Journaal.
J Dinsdag
NEDERLAND I
12.00 Schooltele'
Hedenavond
HILVERSUM I (402 m) NCRV:
18.00 Orgelspel: amus. muz., 18.20
Uitz. CPN, 18.30 Tienerama, 18.55
J Praatje, 19.00 Nieuws, 19.10 Radio-
krant, 19.30 Stereo: Ierse volkslied-
jes, 19.50 Stereo: gram., 20.30 De va-
ir der, hoorspel, 21.35 Orgelspel: geestel.
lied., 22.15 Avondoverdenking, 22.30
Nieuws, 22.40 Literama, 22.55 Gram.,
23.00 Licht gevar. muziekprogr., 23.55
Nieuws.
HILVERSUM II (298 m) AVRO:
18.00 Nieuws, 18.15 Actual.. 18.25
uur Praatje, 18.30 Stereo: Metropole-
orkest, 18.50 Gesprek met een provo,
19.20 Strijdkrachtenprgor.; NRU:
19.50 Openbaar Kunstbezit, 20.00
J 20.00 Nieuws, 22.05 Radio-Filharmo-
nisch orkest, 21.30 Klankbeeld, 22,00
Stereo: Metropole-orkest:22.30 Nws.,
22.40 Actual., 22.55 Documentairpro-
gramma, 23.15 Nederlandse muziek,
23.55 Nieuws.
RADIO VERONICA (192 ml 18 00
J Veronica's jukebox (verzoekjes). 19 00
Rnlling-Stonesshow. 1915 Joost mag
het weten. 20.00 Binnen zonder kloppen
(gram, met o.a. Indonesian Teenager-
corner). 21.00 Rock. beat and boogie,
21.30 Veronica's rhythm and blues hop.
■k 22.30 tot 1.00 Gevar. gram, muziek.
DRAADOMROEP (4e lijn) van 18—20 u.:
1. Mily Balaklrev: Symphonic nr. 1 in
C gr. t. (Konlnkl Phil harmonisch Orkest,
2 Philharmonic Warschau. 34 min.);
Sergei Prokofiev: Symphonic nr. 6 in
kl. t. op. Ill (Philharmonisch Orkest
Dinsdag
Don Adams als agent 86 en Barbara
Feldon als agent 99 in de kolderserie J
Geheimagent 86".
(Nederland I, 19.85).
I
HILVERSUM II (298 m) AVRO:
7.00 Nieuws, 7.10 Ochtendgymnastiek,
7.20 gram.; VPRO: 7.55 Meditatie; 1
AVRO: 8.00 Nieuws, 8.10 Actual., 8.15 f
gram., (8.30 De groenteman), 8.50
Morgenwijding. 9.00 Stereo: Moderne i
orkestwerken, 10.00 Voor de kleuters, 1
10.10 Arbeidsvitaminen (11.100 Nws.,
12.00 Lichte orkestmuz., 12.27 Mede-
delingen land- en tuinbouw, 12.30
Overheidsvoorlichting, 12.40 Lichte
orkestmuz., 13.00 Nieuws, 13.10 Jour-
naai, 13.30 Stereo: Muzikantenuur:
1. Pianoduo, II: Bariton en piano:
Strijktrio, 14.40 Schoolradio, 15.00
Voor de vrouw, 15.40 Stereo: Fagot j
en klavecimbel: klass. en mod. muz.,
16.00 Nieuws, 16.02 Italiaanse liede- t
ren, 16.16 Voor de jeugd, 17.15 New- I
York calling, 17.20 Lichte gram. voor '1
de tieners. J I
HILVERSUM III (240 m en FM-ka- J j
nalen) TROS: 9.00 Nieuws, 9.02 L
gram.; VARA: 10.00 Nieuws, 10.02*1
Kwink (11.00 Nieuws), 12.00 Nieuws, J
12.02 Actual., 1-2.05 Gevar. muz. pr., |-
13 00 Nieuws, 13.02 Actualiteiten. 13.05
Licht platenprogr., 14.00 Nieuws.
14.02 Actual., 14.05 Platen en tips J
voor de vrouw, 15.00 Nieuws, 15.02
Actual., 15.05 Licht orgelspel, 15.30 j
Lichte orkestmuz., 16.00 Nieuws, 16.02 I
Actual., 16.05 Voor de tieners, 17.00 j
Nieuws, 17.01 Actual., 17.05 Verzoek- j
platenprogr.
J HILVERSUM I (402 m) KRO:
7.00 Nieuws, 7.10 Meditatie, 7.15 lich-
te gram., 7.30 Nieuws, 7.55 Overwe-
ir ging, 8.00 Nieuws, 8.10 Gram., 8.30
Nieuws, 8,32 Voor de huisvrouw (om
9.30 Conciliepostbus, 9.35 Waterstan-
den), 10.00 Gram., 11.00 Voor de zie-
ken, 12.00 Musette-orkest, 12.18
Marktberichten, 12.20 Voor de land-
bouwers, 12.27 Voor land- en tuin-
if bouw, 12.30 Nieuws, 12.40 Actualitei-
ten, 12.50 Gram., 13.30 Licht muziek
je progr., 14.30 Schoolradio, 14.40 Ste- Hitparade
reo: licht ensemble, 15.00 Licht mu-
iiekPïïg,n\, °«ï>>e"isvoorlich- -
-ting, 17.jO Voor de jeugd. radio, 16.09 Lichte muziek, 17.15 Jazz.
RADIO VERONICA (192 m) 7.00
Ook goeiemorgen. 9.00 Muziek terwijl i
u werkt (verzoekplatenprogramma), J
10.00 Koffietijd met Tineke. 11.00 Huis-
vrouwenverzoekprogr. v. d. huisvrouw, J
12.00 Muziek bij de lunch; 14.00
Populair klassieke muziek, 15.00 Gram.
(plaatjes die hun beste tijd gehad J
hebben, 16.00 Dinsdagmiddag-speciaal,
gevar. gram. muziek, 1745 tot 18.00 f
eigen smaak. j
De afstand tussen de jonge en de
iets oudere vrouw, tussen 't meisje
i dat „kink" of „blitz" wil zijn, en de
„dame", wordt steeds groter. Op
allerlei gebied, maar vooral op het
terrein van mode en modeaccessoires J
i lêplitsen zich de wegen. Er zijn
i weinig meisjes meer, die nog
snakken naar iets uit moeders
garderobe. Er zijn jonge vrouwen,
die de tijd nog onafzienbaar wanen.
i vóór zij damesachtig zullen zijn.
i Op de fabrikanten rust de taak
1 beide partijen te gerieven en ziji
kwijten zich daarvan met vuur.
Van de tassen die bij de verschillende1
Modekloof tussen j
tiener en moeder
steeds groter
vrouwen moeten passen, hier twee
uitersten: de camelbag, de gooi- en
smijttas waar alles in kan, soepel'
van leersoort en stevig gestikt, is
een succesnummer van de Utrechtse
Jaarbeurs. Een tas om mee te slepen
naar het sportveld, op een1
weekendreis of om uit te lenen aan
een vriendje. Ofschoon hij camelbag
heet, wordt hij ook in andere kleuren
gemaakt.
Voor een geheel andere categorie
is de tas van kalfssuède in zacht
grtjsroze tint piet een handvat van
Tiroolse grijze en gouden pareltjes;
daarbij handschoenen van hetzelfde i
1 materiaal, aan de pols van een leren
gespje voorzien. Een zeer gekléed
geheel voor visite of cocktail van de
Parijse parurier Renè Marchand.
i „Een droom," vindt madame „een
1 giller", vindt haar dochter.
HILVERSUM. Zelden hebben wij een pas
gestart radioprogramma zo boren prijzen als de
rubriek „Verknipt", die de KRO sinds deze maand
elke zondagochtend van 10 tot 11 uur op Hilver
sum 3 uitzendt. De inventieve samensteller is Jos
Timmer, een jonge Westfries van de KRO-
muziekafdeling. Onder zijn collega's staat hij
bekend als de lopende disco-encyclopedie. En
deze bijzondere eigenschap alsmede een speelse
inventiviteit gebruikt hij thans op succesvolle
wijze bij de samenstelling van „Verknipt". De
titel wekt onwillekeurig asociaties met een schizo
freen artiestenbrein in een toneelrol, maar het
tegendeel is waar. „Verknipt" betekent letterlijk en figuurlijk de schaar
zetten in muziek en teksten op de plaat. En dan niet zo maar lukraak bij
het einde van een thema of een cabarettekst, maar soms midden in een
conférence of precies na een passage van een pianosolo.
„Het is als het
breien van 'n trui"
Het begint al heel opmerkelijk als zon
dagavond op Hilversum 3 de omroe
per heeft gezegd: „Hier is Hilver
sum 3, de KRO...". Dan klinkt er plot
seling uit uw luidspreker: „Hé? O ja,
nou zeg dat is toch leuk..." Het is een
flard uit een conférence en ze wordt
onmiddellijk gevolgd door een tune be
staande uit een speelse Mozartmelodie
die op eens wordt weggefaded en de
samensteller zegt „Verknipt".
Een ongewone, maar vooral voor de
luisteraar verrassende inzet van een
Kabinetscrisis I
programma, waarin men al luisterend
steeds weer wordt geconfronteerd met
fragmenten van bekende melodieën,
die overigens vaak precies aanfluiten
op een flits uit een cabarettekst.
Om enige voorbeelden" te noemen. De
smartlappenspecialist Gert Timmer
mans zingt op 'n gegeven ogeblik
„Waarom lieg jij lieveling van mijn
hart" en midden in dit liedje klinkt
opeens de stem van Conny Stuart, die
in 'n conférence vertelt „Ach Gert ik
heb vannacht weer van je gedroomd.
Raai 'ns wat? En natuurlijk raadde
Gert het meteen. Als hij dat in het
bijzijn van anderen deed was het voor
ons soms echt pijnlijk hoor".
Maar om nu juist twee grammofoonpla
ten te vinden, waarop dit lied en deze
tekst staan, is Jos Timmer 2 dagen
bezig met 't besluisteren van talloze
zwarte schijven uit de discotheek. Hij
maakt op een draaiboek een paar
summiere aantekeningen en donder
dagmiddag kunt u hem urenlang met
stuidotechnicus Bert Hooyer bezig
Wat is mij de houding van een deel der
Katholieke Pers en van de KRO-Brand-
puntredactie de laatste dagen tegenge
vallen Dat Brandpunt moest gehoorza
men aan „his masters voice" is weliswaar
begrijpelijk, doch ik had toch een meer
onafhankelijk standpunt verwacht en niet
een medehuilen met de wolven.
Van de R.-K. Pers had ik echter ver
wacht dat zij niet getippeld was in de door
de P.v.d.A. gezette val.
Immers direct na de rede van de heren
Cals en Vondeling zeide de heer Neder-
„En nu verwacht ik dat de KVP kleur
bekent en direct verklaart of zij het Kabi
net steunt of niet. Wachten tot de behan
deling der hoofdstukken mocht niet."
Deze eis is m.i. onbetamelijk en een
partij die zich respecteert kan deze dicta
toriale eis niet volgen.
Gelukkig de^-i de KVP dit dan ook niet
en zij kwam met een motie.
De heer Nederhorat, blijkbaar angstig
dat het Kabinet over deze motie een debat
zou openen, Immers de heer Cals had
reeds toegezegd dat over een wijziging in
het dekkingsplan te praten was, zag dit
gevaar en zijn reactie was: „Een Kabinet
dat in de motie een punt van bespreking
zou zien, is geen knip voor de neus waard."
Jammer genoeg trapte de heer Cals hier
in en wees de motie zonder meer af. De
P.v.d.A., die graag haar vrijheid van han
delen terug kreeg, had haar zin.
Toen de motie door de Kamer was aan
vaard, verdween het Kabinet en de P.v.
d.A. zag haar handen niet meer gebon
den en kan een nog linksere koers gaan
volgen. (Ha ha, die P.v.d.A. en 10 over
Dat het Kabinet-Cals verdwenen is, vind
ik niet erg, ook al zal een nieuw Kabinet
heel wat onprettige maatregelen moeten
nemen om de door het verdwenen Kabinet
veroorzaakte chaos op te ruimen.
Ik neem evenwel liever die onprettige
maatregelen voor lief, wanneer het resul
taat is: herstel van de welvaart geen
verdere prijsstijging en vooral een gave
gulden.
De heer Cals wilde immers bewust de
smalle weg volgen en nu ben ik van me
ning dat een Kabinet dat wil regeren op
de scherpe kant van het mes, moet ver
dwijnen. Een misstap zou voor Nederland
noodlottig zijn.
J. S.
Kabinetscrisis II
De heer Mertens, voorzitter van het
Ned. Kath. Vakverbond, vindt de ge
beurtenissen van donderdagnacht „onbe
grijpelijk, teleurstellend en onverantwoor-
Onzerzijds vinden wij het „onbegrijpe
lijk", dat de heer Mertens blijkbaar een
dermate gezichtsverenging heeft, dat hij
niet wil aanvaarden, dat ervaren politici,
die, behalve enige kijk op sociale kwesties,
ook kijk op financiële kwesties hebben,
hun „non possumus" uitspreken.
Vooral de motivering van zijn stand
punt: „Wij waren net zo goed op weg om
allerlei sociale desiderata verwezenlijkt te
krijgen", toont duidelijk aan, dat deze
voorzitter de capaciteit mist om zich over
de gebeurtenissen van donderdagnacht een
juist oordeel te vormen.
De gebeurtenissen van donderdagnacht
hadden voor de heer Mertens een teken
aan de wand moeten zijn.
Men kan niet ongestraft met ver
waarlozing van anderer belangen zijn
eigen belangen door dik e- dun blijven
nastreven.
Hier geldt het spreekwoord: Wie het
onderste uit de kan wil hebben, valt de
deksel op zijn neus.
M.
Adriaan Mulder
overleden
BREDA (ANP) In zijn woning te
Breda is in de nacht van vrijdag op zater
dag op 85-jarige leeftijd overleden de Ne
derlandse luchtvaartpionier Adriaan Mul
der, in in 1911 als eerste Nederlander in
het bezit kwam van een officieel vlieg-
bevret. Adriaan Mulder werd samen met
Piet Olieslagers en Pinneke Busch een
gezien luchtacrobaat die in het gehele land
voor duizenden bewonderaars vliegdemon-
stratles verzorgden. Hij was ook de eerste
Nederlander die met zijn tweedekker een
„looping the loop" maakte tijdens een
demonstratie.
MA de zeer kritische instelling die KRO-
Brandpunt vrijdag aan de dag legde
t.a.v. de kabinetscrisis waren we be
nieuwd naar het standpunt dat NCRV's
Attentie zaterdag zou innemen. Dat
standpunt bleek haast even onverholen
kritisch. Woordvoerders van de A.R.P.
hadden in feite weinig nieuws te ver
tellen, maar het was pikant dat men de
C.H. liet vertegenwoordigen door CNV-
bestuurder Van Mastrigt, die een on
geveer gelijkluidend oordeel had als
daags tevoren N.K.V.-collega Mertens.
Dat VARA's Achter het Nieuws regelrecht
tegen Schmelzer c.s. in zou gaan, lag
voor de hand en dat gebeurde dan
ook. Het lijkt inmiddels duidelijk dat
degenen die het kabinet-Cals ten val
brachten, zeker op t.v., het moeilijker
zullen hebben om hun uitgangspunten
te „verkopen" dan de „pro-Cals-groep".
Dat is van niet te onderschatten be
tekenis omdat wel duidelijk is hoezeer
t.v. bijdraagt tot de politieke menings
vorming en dus sterk in staat is om
straks een verkiezingsuitslag te beïn
vloeden. Het feit dat alle ondervraag
den en commentatoren tot nog toe
duidelijk bleken te beseffen dat zij zich
tot die kiezers van straks richtten,
spreekt boekdelen in dit verband.
Tot zover de politiek! Nieuwe uitzendin
gen waren „U ziet maar", maandelijks
NCRV-magazine op de zaterdagmiddag
dat, behoudens een paar première-
foutjes, best aardig blgek. Pim Jacobs,
de veelziidige. presenteerde het bekwaam.
„Het blijft Hollands", 's avonds bij de
NCRV. was zo-zo. Vn'doende mankracht
om een voortreffelijke show te maken,
dat wel. Maar de camera-presentatie
zocht het soms meer in „lol" dan amu
sement, de flauwe quiz leek ons totaal
overbodig. -Desondanks in onderdelen
geslaagd en met kleine aanpassingen
op een heel plezierig niveau te brengen.
„Close-up" was van een geraffineerde on
eerlijkheid. Het waren twee aparte in
terviews die tot een „tweegesprek" wa
ren verknipt. Zo'n methode heeft iets
onwaarachtigs, ook al omdat hier een
bekend groot-industrieel tegenover een
vrij onbekend politicus werd geplaatst
met drie lagere-schooljaren, veel talent
en veel sociale bewogenheid, In zo'n
situatie maakte de groot-industrieel
uiteraard geen schijn van kans.
„Farce majeure" tenslotte leek geïnspi
reerd op het minst-leuke (naar onze
smaak) vaste onderdeel van de Jackie
Gleasonshow. Het zal wel aan ons lig
gen. maar we vinden dit tvpe humor
vervelend. Rij Jackie Gleason zowel als
bij Pola-Benaventi.
Zondag bracht IKOR het tweede, pro
gramma over buitenlandse gastarbei
ders. Beide afleveringen waren van een
dermate voortreffelijk gehalte dat het
ons haast speet dat ze als „kei'kelijke
uitzendingen" de ether ineingen. Ker
kelijke uitzendingen munten namelijk
niet uit door hoge kijkdichtheid.
De tweede Cnterina Va'enteshnw leek
precies op de vorige: dus: Puits „bis
zum Ende". We vinden dat de AVRO.
medeprodueente, er wéinig eer mee in
legt. ai is Catering's theaterpersoonlijk
heid grandioos, óók als ze haar inter
nationale veelzödigbpid niet ten toon
spreidt. Het „biiwerk" in de «how was
van gord eehalte: het variéfó-elemont
(inclusief Cnterina en Francesco') be
duidend minder.
On „TI" zaeen we het laatste deel van de
NTS-Kunstrubriek „Beweging is het
woordWe honen de volgende af
levering helemaal te kunnen zien om
te kunnen constateren of men deze on
zinnige programmavorm wil aanhouden.
Wél aardige kunstrubriek: AVRO's
„Dichters dichterbij", waarin Neder
landse poëten uit eigen werk lazen. Ze
deden dat uiteraard niet goed. lezen ls
hun vak niet, maar voor poëzie-liefheb-
bers is het heerlijk om hun dichters in
persoon te horen. Vg.