PUBLICITEITSCHEF A. SLOP: „DE KLEINE
THEATERS STAAN ER BEROERD VOOR"
uitzonderlijk
geschenk
bij
uitzonderlijk
artikel
Bij een Sola-Elite-pan.
...dit
Sola-Elite
couvert
cadeau!
„Er is nooit zoveel geld
verdiend met één film als
juist in de laatste jaren"
)oe moet
kinderkleding zijn?
TUSCHINSKY ZEI: DONDERDAGS NEMEN
ZE DE KRANT EN DAN RUIKEN ZE ER AAN
HET PUBLIEK GAAT ALLEEN OP DE GEUR AF"
Schot in de ruimte
opende Damesbeurs
Morsen zonder
zorgen, rolhor,
behanghulp
PAGINA 6
DE LEID SE COURANT
DINSDAG 27 SEPTEMBER 1966
onverwoestbaar edelstaal; door-en-door roestvrij;
door-en-door vlekvrij; kan tegen alle soorten hitte;
onbeperkte garantie prijzen vanaf f. 27,90
winkelprijs f. 8,10
bekroond met het predikaat Gulden Vorm; onverwoestbaar zilver
wit edelstaal, door-en-door roestvrij; door-en-door vlekvrij;
onbeperkte garantie.
Dit durè cadeau kunt u beschouwen als een
„geschenk ter kennismaking".We willen namelijk
zo graag, dat in ieder Nederlands gezin wordt
ervaren wat Sola-Elite betekent. En ook wat een
glanzend idee 't is om straks met de december-
feesten Sola op uw verlanglijst te hebben.
Belangrijk: dit „kennismakingsgeschenk"
krijgt u alléén de komende oktobermaand,
bij de Sola-winkelier.
sierlijk en solide
NOG steeds spoelen dagelijks duizenden meters celluloid
door de projectoren van honderden Nederlandse bioscoop
theaters, nog steeds dwalen helden en snoodaards middag
en avondvullend over het witte doek. Fatale vrouwen, kwijlende
kobolds, prijsvaste griezels doen twee- of driemaal daags een
gooi naar de publieke gunst. „Ze ziet er uit als een oppassend
lief meisje, maar ze doet de geheime dienst verbleken." De
meest sensationele tankslag uit de wereldgeschiedenis." „Haar
blik was dodend staal, haar kus een Schroeiend schot." Kreten
spatten van de gevels, vlammende volzninen zuigen het publiek
de donkere vermaaksgrotten in. Adembenemend, weergaloos,
ongelooflijk, dat zijn de struisveren, waarmee exploitanten het
onderbewustzijn van hun cliënten kietelen. „Sluit u aan bij de
kassa, de voorstelling neemt weldra een aanvang."
Warmt zegt moeder. Leuk, sportiefI zeggen da
kinderen. Dus7 Naar Gerzon, voor warme kle
ding in de leuke stijl waar kinderen blf mee zijn.
Als publiciteit ache} i
Elke donderdag barst in de bioscoop
vitrines, op reclamezuilen en in adver
tentiepagina's een nieuw offensief los,
waarmee de filmkoningen hun rijk wil
len vergroten. Elke donderdag tellen ze
hun recettes en constateren ze, dat op
nieuw terrein verloren is gegaan. De
bioscoop eens de blozende lievelings
dochter van de grote vermaaksgod, suk
kelt zichtbaar met zijn gezondheid en
raakt op de speelplaats van het leven
steeds meer vrienden kwijt. Terwijl
in de studio's in Hollywood, Londen en
Rome de kosten tot astronomische hoog
te stegen, werd de aantrekkingskracht
van gedoodverfde kasregisters steeds
geringer. De sterren schitteren voor
taan in halflege zalen, het leed en de
vreugde van de peperdure Sophia's en
Brigitte's moest opeens worden omge
slagen over een handvol verstokten, die
nog bereid waren in stalles of parterre
de zachte pijn van hun welvaart te ver
zachten. Buurttheaters konden de race
niet volhouden, raakten achterop t
verlieten de arena. Filmpaleizen van
weleer werden omgebouwd tot garages,
showrooms en tempels van privé-ge-
bedsgenezers. De sterkeren zagen hun
reserves Blinken, hun opbrengsten als
een leeggeschoten voetbal ineen
schrompelen.
Ondergang
Wijzen deze alarmerende symptomen
nu op de zekere ondergang van het bios
coopbedrijf in Nederland? Heeft de
film vanouds het eigen geldje voor
de kleine burger geen functie meer
in een samenleving vol vermaakprlk-
kels?
Het woord is aan de rijzige, gebrilde
heer A. C. Slop, die na een carrière van
38 jaar in de filmwereld piëteitvol de
thermometer heeft aangelegd bij zijn
tobbend zorgenkind. Zijn diagnose: „Er
la natuurlijk een hoop veranderd ln de
loop der jaren. Het bedrijf is harder ge
worden, minder gemoedelijk en plezie
rig als in de dertiger jaren. Toen had
de bioscoop het rijk alleen en was de
film de enige uitkomst voor honderddui
zenden. De film betekende voor hen een
vlucht, een droom, een ontsnapping. Ik
heb helaas de allerleukste periode niet
meer meegemaakt. De tijd van de
stomme film, de honky-tonky-piano.
Het gaf niet, wat je draaide, want al
leen het feit, dat er in de verte iets be
woog, was al mooi genoeg. De film was
toen een mirakel, een wereldwonder,
waar Je met open mond naar keek. Het
was puur kermisvermaak en pas later
kreeg het een sociale funct'e.
Ik heb wel Abraham Tuschinsks/ aan
het werk gezien. Bij was een geniale
vent, die precies wist, wat het volk wil
de. Natuurlijk kleunde hl) ook wel eens
mis. Bij heeft bijvoorbeeld, ,Jt happe
ned one Nightmet Clark Cable en Clau-
dette Colbert op de plank laten liggen,
omdat hij er niks in zag. Zijn concurren
ten hebben er prompt goud mee ver
diend.
Maar meestal schoot hij midden ln
iiHHiiaitiKiiisiiiiniiHiinBiiitaiiiiiiiMooiiDflflBiiBinnAi
iiHHOiuniiimiiiiiiiiiiaiBRnniBiuiuiuBiniiiiHniniini^
ummi
IjnMaWMMSBMNIIiMiflNK
de roos. Hij kwam zelf uit een kleinbur
gerlijk milieu en wist. wat Jan met de
pet kon ontroeren. Met het sentiment
van de Pool bouwde hij een theater, dat
zijn weerga ln Europa niet had. Alle
dromen en frustraties uit z'n Jeugd pak
te hij in dat superpaleis samen. Het pu
bliek waadde door luxe tapijten en zat
ln peperdure fauteuils.
In de hal had hij voor 40.000 gld. een
houten betimmering laten aanbrengen,
maar bij een inspectie beviel de klenr
hem niet en zonder pardon liet hij alles
er weer uilslopen. Hij vond, dat de klei
ne man recht had op zijn eigen droom
en hij zorgde ervoor. Hij ging daarbij
nooit af op keiharde feiten, maar op
zijn intuïtie. „Jongetje", zei hij tegen
mij, „donderdags nemen ze de krant en
dan ruiken ze eraan. Ze denken niet, ze
praten niet, ze gaan alleen op de geur
af. Vrijdags zie ik dan, of ze bij mij
geroken hebben of bij een ander".
Het ging bij Tuschinsky natuurlijk
ook om de centen, maar het was alle
maal gezapiger, je leefde en handelde
in een slomer tempo. Ik herinner me
nog, dat de Bonte Dinsdagavondtrein
werd gelanceerd. Dat scheelde elke
theaterdirecteur honderd gulden op een
avond en ln ons vak werd dan ook steen
en been geklaagd. Als er nu een wed
strijd om de Europa Cup via de t.v.
wordt uitgezonden kun je je bioscoop
rustig sluiten.
Vuist maken
Door die harde commercie is het film
bedrijf radicaal veranderd. Je staat nu
niet meer als een bonlseur de boeren,
burgers en buitenlui naar binnen te
schreeuwen. Je moet op dit moment
kapitaal hebben, een grote zaak. dan
red je het. Dan kun je bij de heren ln
Hollywood een vuist maken en ermee
op tafel slaan. De kleine theaters heb
ben het in deze tijd verrekte zuur, die
komen bij de verdeling van de poet
steevast achteraan te staan en als er 'n
goeie film ln aantocht is, komen ze in
het hele spel niet voor.
Aan de andere kant is er In ons be
drijf nog nooit zoveel geld met één film
verdiend als de laatste Jaren. Bet gaat
tegenwoordig om ongekende bedragen
en als een film eenmaal de „image"
heeft van „dat moet Je gaan Mien, dat
kun je niet missen" stromen de miljoe
nen vanzelf binnen. West Side Story.
My Fair Lady en Sound of Music zij»
karakters geworden en als je bedenkt
dat Nederland voor de Amerikaanse
filmindustrie een nietige afnemer is, die
met zijn tVi miljoen gulden aan royalties
nog geen 1 procent van de totale omzet
voor zijn rekening neemt, dan wil dat
verhaal over de slechte tijden er bij mij
Soep en slaatje
Natuurlijk: de rottigheid krijgt geen
kans meer, een routineprodukt dat even
tussen de soep en het slaatje in elkaar
gesmeten is, levert alleen maar ver
lies op. Logisch, want het publiek hoeft
niet meer naar de bioscoop om aan zijn
portie vermaak te komen. Het heeft de
televisie, zijn geldverslindende hobby's:
autootje, camera, buitenhuisje, noem
maar op. De instelling van de mensen
is volkomen anders geworden. Men
wacht nu af, men is kritisch. Hoe gro
ter de welvaart wordt, des te moeilijker
wordt het om een simpel vermar' als
de film te verkopen. Denk alleen aan
de tiener. Hij heeft zijn bromfiets, waar
hij elke maand voor moet bloeden. Hij
ls modebewust, hij koopt zich suf, en
daarom heeft hij geen geld meer voor
zijn wekelijkse bioscoopje. Vroeger wa
ren dat juist de plezierige kwartjes voor
de theaterdirecteur.
Toch blijf ik ervan overtuigd, dat de
goed gemaakte film nog steeds een
enorme trekpleister is. Bet grote publiek
wil een duidelijk herkenbare, emotie on
dergaan. Hij wil mceroepen. zich nijdig
maken, huilen, lachen. Hij wil ook ge
ïntroduceerd worden in een wereld, die
voor hem normaal onbereikbaar is.
Vroeger kwamen de films
Het ls allemaal vuile verrottigheid".
Gezemel
Slops prognose voor de toekomst is
hoopgevend. „Elke goeie film geeft het
bioscoopbedrijf een nieuwe impuls
meent hij, „maar ze moeten langzamer
hand wel eens ophouden met dat geze
mel over filmkunst. Dat gaat misschien
op voor een handvol avant-gELrdlstische
rolprenten, die dan gedraald kunnen
worden in kleine art-theaters. Maar het
gros van de films is gewoon, recht toe
recht aan voor amusement gematikt
Uit die hoek moeten trouwens ook de
verdiensten komen. Er is momenteel 'n
enorme keus op de filmmarkt en ik ben
dan ook geen moment bang voor de
winst van de grote, goedgeleide biosco
pen. Die krijgen straks de nieuwe Doris
Day, de nieuwe Hitchcock, de nieuwe
Chaplin. Ik ben ervan overtuigd, dat 't
voor het vak een geweldig Jaar wordt"
Herten kijken
Zelf zal hij daar weinig of niets toe
bijdragen, want nu hij een streep ach
ter zijn carrère als publlciteitschef heeft
getrokken, heeft de bioscoop voor hem
weinig aantrekkingskracht meer. Hij
heeft gewoon te veel gezien, te veel
celluloid moeten eten tot glorie van zijn
keiharde bazen. „Mijn vrouw heeft er
zich vaak over beklaagd", biecht hij.
\gcn tegemoetde
enorme kostuumfilms, deden 'f gewel
dig, maar op het moment, dat de man
in de straat zijn eigen lure kreeg, had
hij daar minder behoefte aan.
Later kwamen de ■plonagafllms. de
oorlogsfilms. Er zijn tijden geweest.
,e geweldig ln zwang -.ren. Opeens
het afgelopen, niemand begrijpt
De man, die dat van te voren
weet, is op slag liljonair. Ik heb jaren
lang films bekeken en dan zat de grote
Siem uit Groningen naast me. Hij was
een ouwe rot in het vak, een man, die
zich nooit knollen voor citroenen liet
verkopen. Als de voorstelling was af
gelopen, draaide hij zich steevast om en
dan riep hiji ^Ik heb het alweer gezien.
Boete voor tien
demonstranten
AMSTERDAM (ANP) De plaats
vervangende Amsterdamse kantonrech
ter heeft gisteren tien Jongelui van wie
zeven hij verstek, terzake deelneming
aan een verboden optocht (een Vietnam-
deinonstratle) op 23 Juni veroordeeld
tot de standaardhoete In dit soort zaken
van 25 gulden of vijf dagen hechtenis.
De waarnemend officier van justitie
etste telkens een boete van vijftig gulden
of tien dagen hechtenis. Burgemeester
Van Hall had, gezien de tlsuatle tien
dagen na de ongeregeldheden van 13 en
14 Juni in de hoofdstad, de gevraagde
toestemming voor een demonstratieve
optocht geweigerd. De organisatoren
hadden daarom besloten die avond niet
te demonstreren maar een eandwlch-
actle te houden, waarvoor volgens hen
ruimte binnen de algemene politiever
ordening ls. Dit standpunt werd door
d« officier bestreden.
„ze kon me in m'n vrije tijd met geen
stok in de bioscoop krijgen. Later heeft
ze er zich bij neergelegd. Als je ouder
wordt krijg je steeds sterker dat gevoel
van: „zal ik het niet gezien hebben, zal
ik het niet gelezen hebben".
Ik ga liever naar de Veluwe. Naar de
herten kijken. We kopen voor
kwartje een kaartje voor de kroondo
meinen en dan zien we geen mens meer
Een kwartje is voor de doorsnee Ne
derlander een onoverkomelijk bedrag.
Ik zou zeggen: houwen zo, want ik heb
geen enkele behoefte' aan een processie.
Zondag zijn we nog op de Hoge Ve
luwe geweest. Het was een geweldige
dag.
We hebben zeven herten gezien".
Jurkj's voormefsjesvan 2-5 Jaar.
Zuiver scheerwol, handgewe-
ven - heel mooi en.heel warm.
Schattig, In rood, grijs of blauw.
Maat 110 37.75, m. 86 29.75
Melsjeseoat In warm èn water
afstotend wol/mohair. Rood of
marine, met wollen ruitvoerlng.
Maat 128 51.75, m. 92 39.75
Helanca pantalon - bescher
mend en sportief. Vijf kleuren.
Maat 158 27.75, m. 110 9.75
wt Modehut9
Tot en met 7 oktober in Den Haas
(Van een onzer verslaggevers)
Door het .Janceren" van een ruimte
capsule heeft de burgemeester van Den
Haag, mr. II. A. M. T. Kolfschoten, van
middag in de Haagse Houtrusthallen de
86e Damesbeurs geopend, die vanaf van
daag tot en met 7 oktober geopend is.
De beurs telt dit jaar ruim 225 stands
met de meest uiteenlopende produktcn.
al of niet ertbaar. alleen maar nuttig
of ryp voor de weeldebelasting, voor de
particulier en voor bedrijven, voor „hij.
*U en de kinderen".
De directeur van de Damesbeurs. de
heer J. de Kreek, zei bij gelegenheid
van de opening dut een consumenten
beurs steeds meer een methode van
marktonderzoek blijkt te zijn door het i
direct contact tussen producent en ver
bruiker. Bovendien is de instelling van I
de bezoekers veranderd. Men is niet
meer (alleen) uit op een paar vinger- j
hoeden gratis soep doch wil zijn licht
over diverse zaken opsteken.
Dit Jaar ls voor het eerst de totale
Houtrustoppervlakte voor de exposanten
beschikbaar. De modeshowhoek ls ver
dwenen. Het „klerenkijken" is, zoals eer
der is bericht, verplaatst naar de met
authentiek verduisteringspapier uit de
twaeda wereldoorlog geblindeerde roton-
Veelheid
De beurs zelf toont een veelheid van
gezichten. Behalve de eerder vermelde
Apollocapsule met ruimtekeuken en de
mogelijkheid om over een legio aantal
vloerbedekkingen te lopen zijn er stands
voor dee Jeugd met antiek en eigentijds
speelgoed. Nauwelijks heeft u zich bij de
stand van het Produktschap voor Groen
te en Fruit voorgenomen wat meer aan
ooft te denken en ons op advies van de
Nederlandse suikerindustrie „suiker een
plaats te geven ln het dagelijks leven" of
u passeert een elektrische keukenafval-
vemietiger voor de schillen zo wegge
spoeld door de gootsteen en massage-
apparaten voor overtollig vet Voor de
doe-het-zelvers is er een behangplak-
apparaat dat lijmtafels overbodig maakt
en een constructie die uw ami „ver
lengt" bij het zelf schilderen van uw
huis.
Op verwarmingsgebied is er een grote
variatie. Zo> zijn er elektrische apparaten
met staand eleement als een moderne
schemerlamp, en kachels met draaibare
reflectoren
Nieuw is ook een damasten tafellaken
dat „afveegbaar" Is. Het is waterafsto
tend en vuilwerend. Voor klelnbehuis-
den of voor in caravan of boot zijn er
opklapbare flessegaskomfoortjes. Dieren
liefhebbers die ultijd met het lastige
karweitje zltte de baren uit de borstels
te krijgen vinden op de beurs een plastic-
borstel waarvan de pinnetjes door een
draaibew-eging ln de houder verdwijnen.
De haren blijven er los op liggen. (We
hebben het even op ons hoofd gepro
beerd). Voor de vrouw ls er voorts een
aantal keukens, een stand met edelste
nen. een elektrische elerkoker en eer
antlslipsjaal. Dan ls er nog een rolhor.
die permanent bevestigd ka nworden en
een eind maakt aan het onhandige ge
schutter met horren in houtenomlijs
ting. De Ver. ter Bescherming van Voet
gangers introduceert „ijssporen" voor be
ijzelde en besneeuwde wegen die men aan
de schoenen kan bevestigen en een in
structief, verkeersboekje voor de middel
klassen van de lagere school. Boven
dien wordt nog eens gewezen op de re
flecterende armband om ongelukken op
onverlichte wegen te vermijden. Ten
slotte is er, teken van de welvaartsstaat,
een elektrische luchtjesafzuiger voor op
hete toilet die onaangename geuren di
rect bij de produktie verdwijdert.
Openingstijden
Het programma van de Damesbeurs.
behalve op zondag tot en met 7 oktober
dagelijks geopend van een tot vijf uur
en van kwart over zeven tot elf uur,
vermeldt onder meer voor donderdag 29
september een ontvangst van burgemees
tersvrouwen uit Den Haag en omliggen
de gemeenten, vrijdagmiddag een reünie
van 80-Jarigen en ouderen met 's avonds
het inhalen van het „bruidspaar van de
dag", donderdagavond 6 oktober de fi
nale van de wedstrijd voor de elegantste
vrouw van de beurs met de avond daar
op prijsuitreiking. Alex de Haas hij
doet het dit jaar voor de veertigste
maal zal diverse activiteiten opluiste
ren. De modeshows zijn ora twee uur.
half vier. half acht en negen uur.
Baby van maand
nu ruim een pond
AUSTIN (AFP) In een kraamkli- j
niek te Austin (Texas) wordt al bijna 'n
maand in een couveuse een minuscule
baby verpleegd, die bij de geboorte iets
meer dan 600 gram woog. vervolgen*
afviel tot 480 gram en nu weer is aan
gekomen tot circa 625 gram. De artsen
beschouwen het al9 een wonder dat het
kind tot dusver in leven is gebleven en
menen, dat het nu een goede kan*
maakt erdoor te komen. De baby, een I
meisje, is op 30 augustus geboren, drie
maanden te vroeg.
De Nederlander Jan van Holthe expo
seert van 28 september tot 22 oktober ln
Parijs (Galerie Catina - Stockholm1 I
booldhouwwerken en tekeningen.