apierindustrie Religieus meer wrijf- dan raakvlakken ZIT IN HET NAUW SOOO ha nodig de centen SEPTEMBER 1966 PAGINA Ji TEGENSTELLING LIBERAALORTHODOX JODENDOM Regering voelt niets voor Peppelbosplan WAGENINGEN De Nederlandse papierindustrie staat nog steeds pet één been in het graf. De regering heeft namelijk nog niet beschikt over het voorstel van de Vereniging van Nederlandse Papierfabrikan ten om 5000 ha populierenbos ten behoeve van de papierindustrie aan te leggen op Oostelijk Flevoland. Er bestaan bedenkingen tegen het roorstel. Men is vooral bang, dat een populierenbos de recreatie zal schaden. Wat heeft een toerist nu aan een bos, bestaande uit bone- itaken, wordt er geredeneerd. De belangen van de papierindustrie met haar 20.000 werknemers worden daarbij voorlopig over 't hoofd gezien. D< belangen van de pfipierfabrikan- zijn begin vorig jaar in een rapport, imen met het voorstel, aan de regering orgelegd. In het rapport wordt ge- egd, dat de ontwikkelingen op de pa- iermarkt voor ons land ongunstig zijn. Icandinavië en Canada, de grote hout- èveranciers voor de papierindustrie, lebben de leveranties van hout al enige ijd stopgezet. Zij gingen er toe over de fnemers halfprodukten te leveren in de orm van houtslijp en cellulose. Neder- indse papiermakers nemen nog steeds ie halfprodukten af. Men wil in Scan- inavië en Canada echter nog verder aan met de bewerking. De mogelijkheid bestaat, dat men ïar binnen afzienbare tijd zelfs op- oudt halfprodukten te leveren. Het is >r genoemde landen aantrekkelijker ens het eindprodukt, het papier, op markt te brengen. De regeringen van ie landen hebben al interesse in een ergelijke ontwikkeling getoond. )plossing Wanneer door de houtslijpleveranciers iderdaad alleen maar papier geleverd aat worden, komt de papierindustrie er wel bijzonder moeilijk te zitten. Om voor Nederland tot een oplossing i komen, heeft de Vereniging van Ne- erlandse Papierfabrikanten het voor- el ingediend 5000 ha op Oostelijk Fle- oland met populieren te bebossen. Vijf- en jaar na het planten kan hij voor de apierindustrie al gerooid worden, grote oppervlak dient om 'n jaar- e aanvoer van 70.000 kubieke meter out mogelijk te maken. Dat kwantun nodig om een (te bouwen) fabriek outslijp te laten vervaardigen. „De eerste reactie op het voorstel was iet ongunstig", vertelt ir. H. A. v. d leiden, verbonden aan de Stichting In ustriehout. Wat later kwamen uit de Weede Kamer en ook uit de kringen het Landbouwschap bezwaren naar Dren. De bezwaren hadden betrekking, eentonigheid. ijdelheid. dichtheid.'ngenomeii. .No oehtigheid en voorts op de kap bij vijf den eveneens grote verschillen. Dit be tekent tevens dat een bos, verdeeld over vijftien jaar aangelegd bij gebruik van populier de mogelijkheid biedt tot een veel grotere afwisseling in hoogte dan een bos van een andere'houtsoort. Het argument, dat een populieren bos vochtig zou zijn, is waarschijnlijk ontstaan doordat populier op gronden met bereikbaar grondwater moet wor den geplant. De grond is echter vochtig of droog, niet het bostype. Dit laatste kan wel de mate van vochtonttrekking beïnvloeden. Een populierenbos kan wijd of dicht worden geplant. De terminologie kan echter buiten de bosbouw tot misver stand aanleiding geven. Een dicht ge plant peppelbos is namelijk wijder ge plant dan een wijd eiken-, beuken- of es- senbos. Door de vele mogelijkheden voor een gevarieerde onderbegroeiing kan bij een populier, indien gewenst, een even dicht bos worden verkregen als bij een normale eiken- of beukencultuur. Populierenbos is aanzienlijk goedko per in aanleg dan bos van andere loof houtsoorten. Volgens richtlijnen, ver schaft door de Kon. Nederlandse Hei demaatschappij, moet de aanleg van een groot boscomplex.op plantklare klei grond en bij gebruik van in handelskwe kerijen gekocht plantsoen, begroot wor den op: 833 gulden bij een populier met els, 2870 gulden bij eik, 2212 gulden bij es-en 2822 gulden bij gemengd loofhout. „De begroting heeft betrekking op be planting van één ha", zegt de heer Van der Meiden. „Op 5000 ha kan dus globaal tien miljoen bespaard worden. Een overweging die te denken geeft". plaats, omdat de voor de bosbouw be schikbare gronden tot ongeveer 1985 uit goede kleigronden zullen bestaan. De verwachting is voorts dat tot 1985 het bos- en recratieareaal in de polders 14.000 ha zal zijn toegenomen" (En om snel echt bos te krijgen moet men popu lieren planten). Naar mijn mening is het nu reeds de tijd om voor dit hout een lonende afzet mogelijkheid te scheppen. Zou dit niet mogelijk blijken dan is de bosbouw in de IJsselmeerpolders gedoemd 'n kostba re zaak te worden. Lukt het wel dan kan de bosbouw in de polders naar mijn mening een heilzame invloed uitoefenen op de financiële omstandigheden van de Nederlandse bosbouw in het algemeen". „Wij willen in Nederland alleen maar optie op houtproduktle hebben", vertelt de heer Van der Meiden. „De IJssel meerpolders lenen zich als enige moge lijkheid voor die produktie, omdat daar uit van de eigenaar de Staat een geconcentreerd aanbod kan komen. Het bestaande populiarenbestand biedt geen garantie voor de jaarlijkse 70.000 ni3, die we nodig hebben om de fabriek draaiende te houden. Als het rijk ons de jaarlijks te venverken hoeveelheid kan garanderen, bestaat altijd nog de mogelijkheid om een extra-slijpmachine aan te schaffen voor hout uit het oude „De te stichten fabriek voor het ma ken van houtslijp mag dan geen grote omvang krijgen, zij wordt wel de be langrijkste houtafnemer van Neder- „De recreant heeft er echt geen notie in in welk bostype hij loopt. Als het aar bos is. En de populierenbossen kunnen dienstbaar gemaakt worden aan de zich ontspannende mens. Uiteindelijk g^at het er alleen maar om een indus- ie van papierhout bp te zetten". „Vergeet niet dat de papierfabrieken 'n jaarproduktie hebben van 800.000 ton papier en karton, dat jaarlijks een om zet wordt bereikt van 550 miljoen gulden dat ook ieder jaar door de indus- voor 141 miljoen gulden wordt geïn vesteerd. Belangrijke economische as pecten, dacht ik". .Volgens mij zouden er geen moeilijk heden bestaan als deze zaak niet zo po litiek was getind. Iedere partij of andere belanghebbenden schennen met agrari sche belangen maar meer nog met re creatieve belangen. Recreatie is 'n ma gisch woord geworden, waarvoor alles "it wijken. Maar men vergeet, dat voorstel ook politiek te gebruiken Zowel recreatieve, industriële als economische (bosbouw) belangen wor- sr mee gediend". (Van ome correspondent AMSTERDAM Anoe banoe artzah, liwrot oelehibanoth (wij komen naar het land om te bouwen en gebouwd te worden). Deze Hebreeuwse woorden, die de sleutel zijn tot de verbazingwekkende opbloei van het jodendom in de hele na oorlogse wereld, klonken in al hun oer- overtuiging ook toen in Amsterdam de nieuwe synagoge van de liberaal joodse gemeente werd ingewijd. Maar opper rabbijn A. Schuster van de Nederlands- Zelfs spelen een rol Het antwoord op deze vraag brengt een kloof aan het licht, die des te schrijnender is, omdat men nu juist van de enkele overlevenden van Hitiers moordzucht een grote mate van ver draagzaamheid zou hebben verwacht - een lotsverbondenheid, die ver boven verschillende opvattingen over religi euze zaken uitstijgt. Erger: waar de geschillen in de christelijke Kerken essentiële geloofspunten betreffen zon der dat de oecumenische gedachte of al thans de normale beleefdheid eronder hoeft te lijden zijn bij de joodse ge meenschappen futiliteiten als de vraag, of er in een sjoel (synagoge) al dan niet op muziekinstrumenten mag worden ge speeld, ernstig genoeg om een feesteiyk gebeuren openlijk en flagrant te be- En de opening van het Progressief Joods Centrum van rabbijn dr. J. Soe- tendorp wés een feestelijk gebeuren Het betrof niets meer of minder dan inwijding van de eerste nieuwe synagoge in Nederland na de oorlog een monu ment van veerkracht dus, van her- Het architectonisch knappe, 1.2 mil joen kostende bouwwerk aan de Amsterdamse Europaboulevard. met zijn nevenopzet als mondiale ggspreks- plaats en ontmoetingscentrum, is een springlevend, modern symbool van de eeuwenoude woorden uit Misjlé: De wijsheid heeft haar huis gebouwd, haar zeven pilaren opgericht. Zij nodigen u, mensenkinderen, „PSAK DIEN" Maar opperrabbijn Schuster en zjjn Israëlitische Hoofdsynagoge hoorde het triomfantelijke Tenachcitaat niet hij had categorisch geweigerd bij de ope ningsplechtigheid aanwezig te zijn en was vervolgens op vakantie gegaan. Vreemde situatie Toen het koor zong: „Opent, o poorten, uw hoofden", luisterden de vertegenwoordigers van de Rooms-Katho- lieke Kerk en de Reformatorische Kerken, die waren uitgenodigd, ontroerd mee, maar de belangrijkste joodse leiders in Nederland ontbraken. Waarom? v y .wj- N snj - X' tV x aar x j -ssrr.v-i TV -VJr- s -1 rr'nv —r" r^'rw -r" -ss.y kerkeraar! kwamen niet. Volgens hen is de strak geconcipieerde sjoel vlak* bij de RAI niet door de wijsheid gebouwd, maar door de ketterse gedachten van enkele nieuwlichters. Er kwam een „psak Dien", een uitleg van de wet, die door orthodoxe joden als bindend wordt aanvaard en de „psak Dien" van de opperrabbijn luidde: „men mag niet gaan". Zo kwam het, dat het kleine groepje joden (25 procent i, die ver enigd zijn in de liberaal joodse gemeente, door het overgrote deel van hun ras- en religiegenoten (70 procent van de 14.000 Amsterdamse Joden Is lid Beth tefilla huis des gebeds synagoge uan de liberale joden lenjarige leeftijd populieren- ervveer In een nieuw rapport weerlegt de ichting de motieven om het plan gen te houden. In het rapport staat, ldus de heer Van der Meiden: n de bosbouwpraktijk besteedt terecht veel aandacht aan de ont- luiting en de inrichting van onze bos ten behoeve van de recreatie. In osbouwkringen bestaat echter geen al- opinie over de vraag of én in oeverre de recreatie eisen stelt aan de amenstelling van het bos. Menging van hoofdhoutsoorten moet zeker op goede bodemtypen wor- i afgeraden: ervaringen hebben aan- etoond, dat deze menging later tot outteeltkundige moeilijkheden en tot hoge onderhoudskosten leidt. Men ing binnen een of meer onderetages van it bos biedt meer mogelijkheden. Po- ilier, wilg. eik zijn houtsoorten die de leeste gelegenheid bieden tot een der- 'ijke menging. Doordat het botanische geslacht po- Ier een grote variatie in soorten en 8en heeft, biedt het de mogelijkheid goede afwisseling in boomvorm. tamkleur. tijd en kleur van zowel uit >pen als bladval te bereiken. Door de snelle groei van populier itstaat na vijftien jaar een bos met 'n loogte die een bos van eik, beuk, es, •rk of fljnspar pas na veertig tot zes- 'g jaar bereikt. Deze houtsoorten heb- vljftien jaar een hoogte van acht Polderbossen Over de betekenis van de bosbouw In het IJsselmeergebied heeft de heer J. L. j F. Overbeek, oud-lid van de directie IJsselmeerpolders in het blad een arti keltje geschreven. Hij zegt daarin on der meer: „In landbouwkundig opzicht hebben de IJsselmeerpolders in ons land altijd een bijzondere en vooraan- zich voor problemen van ruimtelijke bestem mingen gesteld ziet, vraagt men zich af of aan de nog resterende IJsselmeerpol ders niet een bredere betekenis moet worden gegeven dan wel een uitslui tend agrarische. In het structuurplan voor de zuidelijke IJsselmeerpolders wordt dit ook duidelijk gesteld". „De ontwikkeling van de polderbos sen in de Noordoostpolder logenstraft het denkbeeld dat deze voor recreatie ongeschikt zouden zijn. Er worden in de Noordoostpolder steeds nieuwe voorzie ningen getroffen voor toerisme. Steeds worden deze voorzieningen achterhaald door een grotere behoefte. De ontwikke ling van het recreatief gebruik van de oevers van het Veluwemeer maakt an dere voorzieningen binnen de polder dijk noodzakelijk. Er kan worden ver wacht, "dat in Oostelijk Flevoland twaalf procent van de totale oppervlakte zal worden bestemd voor bossen en natuur terreinen". Hetgeen neerkomt op 67321 ha. „Het is duidelijk dat bij de inrichting van de zuidelijke IJsselmeerpolders de; bosbouw een zeer belangrijke plaats zal krijgen. Wel moet er op worden ge- wezen dat het steeds de recreatieruimte is die hierbij de doorslag geeft tot een bestemming tot bos en dat zuiver bos bouwkundige overwegingen niet of nau welijks in het geding zijn". Populier „Er zal meer gebruik moeten worden peter. Voor de dikte van de bomen gel- gemaakt van populieren. In de eerste van de „Hoofdsynagoge") op de be langrijkste dag in hun na-oorlogse be staan in de steek werden gelaten. Rabbijn Soetendorp, die het aureool van de progressiviteit niet schuwt, wil kost wat kost voorkomen, dat het op een rel lijkt. „Als de opperrabbijn ons zou uitnodigen voor de opening van zijn synagoge, zouden we zeker komen", zegt hij. „Alleen: de opperrabbijn zou dat nooit doen. Wij vinden dit alle maal verschrikkelijk jammer, maar woorden als onverdraagzaamheid of onbefeëïdheid willen we zeker niet gebruiken, want wy zy'n van mening, dat de motieven van iemand die iets be leeft, voor de buitenstaander heel moei lijk te doorgronden zijn. Ik ben ervan overtuigd, dat de opperrabbyn zeker niet de normale beleefdheid uit het oog verloor, toen hy weigerde by de opening van deze eerste na de oorlog gebouwde synagoge aanwezig te zyn, maar dat hij handelde uit motieven, die hem zeer zwaar wogen. Vergeet niet, dat ze de uitnodigingen altijd hebben afgeslagen ook bij mijn installatie en ook toen we die nood-sjoel aan de De Lairessestraat inwijdden. We hebben een vorm van administratieve samenwerking in de stichting Joods Maatschappelijk Werk byvoorbeeld, in de commissie Sterrengeld. bij de jeugd zorg en dergelijke maar de opperrab- dat hij, door nu naar onze synagoge te komen, vooruitloopt op ont wikkelingen. die zich nog moeten aan dienen. Het gaat hier louter om een religieus conflict en ik moet zelf ook toegeven: religieus hebben we meer wryf- dan raakvlakken". WETSINTER PRETATIE Welke deze zijn, wil rabbijn Soetendorp niet allemaal uit de doeken doen („dan zouden we historisch zo verschrikkelijk diep moeten graven..."), maar zy lig gen voor de hand. Het gaat niet om de letter van talmoed en thora zelfs de liberalen vinden, dat men het hoofd hun persoon en de geestelijke bij drage. die zij aan de joodse gemeenschap hebben te leveren bij gebrek aan Jood se Ideeën hebben zij namelijk niets te le veren) maar terwllle van hun moeilijk misbare contributie Voorwaar OOk geen taal. waarmee je een man nis op perrabbijn Schuster te vriend houdt! Rabbijn L. Blue zegt in dezelfde pu- blikatle. waarom het nu eigenlijk gaat: „De hertxmw van het Europe-Joden dom kan en mag niet betekenen -t. se)lep pen van een soort imitatie van het ver leden, van voor de oorlog", schrijft hij bedekt moet hebben eeuwige waarheden in de sjoel worden geciteerd het gaat In de ogen van de liberalen schendt F men geen enkele wet. wanneer men in de synagoge naast het Hebreeuws ook de landstaal gebruikt, wanneer men er muziekinstrumenten laat klinken, wan neer men er niet langer bidt voor het herstel van staat en tempel etc., maar voor de orthodoxen (wat Nederland be treft: de Hoofdsynagoge) zijn deze op vattingen onvergeeflijke ketterijen en zij handelen er onvertjlddelljk naar Dit was zo. toen het liberale Jodendom in de dertiger Jaren in Nederland zijn eerste aarzelende aanzet vond en dit is j nog steeds zo. Sterker de orthodoxen gaan in hun afwijzing zo vea- dat zij nu als argument durven aanvoeren die liberalen deugen niet. want zy zijn voornamelijk voortgekomen uit Duitse joden. Inderdaad dankt de pro ;1, j gressieve groep In Amsterdam (zij heeft - *">1» kleine aanhangen In Den Haag en Arnhem» ha®1' ontstaan aan vluchtelin gen. die "n goed heenkoi ..EENHEID WERKT DODEND" Van de andere kant laten de libera len zich ook niet onbetuigd. Zo schrijft mr. A J. Herzberg bij gelegenheid vai de opening van de rvleuwe sjoel: „Een grondige cultuurstrijd onder de Neder landse Joden zou voor alle betrokken partijen, onder wie in de eerste plaats de orthodoxie, alleen maar vruchtbaar kunnen zijn. De zogenaamde eenheid, die de Hoofdsynagoge naar veler oor deel bewaren moet. werkt alleen maar dodend (als er tenminste nog iets te do den valt). In leder geval heeft niemand daar behoefte aan en wordt er niemand mee gebaat. Behalve dan de KILLE, het officiële Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap, dat opziet tegen het rlsioo, leden te verliezen, niet terwllle iets kunnen vinden, waarnaar zij op zoek zijn, maar waarvoor zij zelf moeilijk 'n definitie zouden kunnen bedenken. De li turgie, zoals wij die hebben, is niet in overeenstemming met dat waarvoor zij komen. Deze liturgie immers gaat uit van het geloof zy ls er niet op uit om geloof te scheppen. Een jodendom, dat tegemoet komt aan dc Individuele pro blemen van de mens moet de nadruk leggen op existentiële religie. De hala- chisché vraagstukken 'de legale aspecten van wat mag en wat niet mag) zyn voor de meesten mijlen verwijderd van de eigen interessesfeer. De oude vroom heid, het zich tevreden en prettig voe len in een bepaalde sfeer; dat kapitaal waarop wij Jaren teerden, wordt leder jaar minder waard". „SYMBOOL VAN VERDEELDHEID" Ondertussen is daar. aan de Amster damse Europaboulevard, de nieuwe sjoel In druk gebruik. Dwars door het strak ke, bakstenen ontwerp van architect Waterman beginnend in de kelder voor uitvaartdiensten, voortgaand door het schip, waar zij de Arke omsluiten, en uitrijzend boven het dak om. voor ieder een zichtbaar, de tafelen van Mozes te tonen lopen twee betonnen pijlers, rwee ..Da', is om de verdeeldheid van het jodendom te symboliseren", zeg gen de liberalen. Maai de orthodoxen hebben een andere lezing. „Het zyn twee zuilen", sneerden ze, „omdat de li beralen op die manier nog net tussen de wet door kunnen". Er woedt, kortom, in Amsterdam een klein godsdienstoorlogjc. Tussen verte genwoordigers van hetzelfde rns en de zelfde religie nota bene. Tussen lotgeno ten die de gevolgen van onverdraagzaam hpid aan den lijve hebben ondervonden op een wijze, waarbij de pen huivert als zij erover schryven moet. Sommigen vinden het triest dat dit in deze tyd van toenadering en wederzijds begrip nog mogelijk is. Anderen Juichen het toe n herleving van de typische Joodse ingreep De veronderstelling, dat men-denk- en leeftrant, mulat 'ie gemcen- sen naar de sjoel komen, omdat zij ge- schap Jarenlang ingeslapen leek. Zeker loven, geldt, niet langer Waarom komen is, dut de rook van de recente gebeurte- Jonge mensen naar de dienst? Soms uit nissen in de buitenwereld niet onopge- nleuwsgierlgheld. Soms uit 'n zeker helm- merkt bleet en waar rook Is. daar wee naar 'n vaag verleden, naar iets van moet vuur zl|n. of Je het nu op de vroeger. Soms ook in de hoop, dat zij de sabbat xiiag ontsteken of niet deze den 'aaide ten opzicht* het ging. Er Dr. A. Schuster, apologeet van de orthodoxie, preekt i O b rech ts traa t sjoel. de Amsterdamse

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 7