Sa£eidóe(Sou/ïcmt nieuwe Premiespaarplan: Grijp de kans mi raiffei senban k Hm ïïmM Opera uit Verona „De laatste dagen der mensheid", zondag op tv Vanavond in de ether! 1 TELEVISIE INSCHRIJVING ST. PIETER PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DONDERDAG 25 AUuüiiUS 1966 De kloof tussen jong en oud DANK ZIJ de sterk verbeterde medische en sociale voor zieningen wordt de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse burger hoger en hoger. Wel heeft het jachtig leven vooral leidinggevende kringen met nieuwe ziekten ge confronteerd, maar kwantitatief blijft het aantal mensen, dat hier door op middelbare leeftijd sterft, toch van geringe betekenis wan neer men het vergelijkt met de verlengde levensduur van de ge middelde Nederlander. De groeiende omvang van het bejaardenprobleem bewijst alleen al, dat de Nederlandse bevolking van samenstelling verandert; on der „bejaardenprobleem" moet men dan niet in de eerste plaats financiële en sociale kwesties, maar meer algemeen-maatschap pelijke vraagstukken verstaan. Lijkt het er immers niet op, dat de kloof tussen jong en oud, als het gaat om elkaar te verstaan, breder en breder aan het worden TERWIJL eherzijds de ge middelde Nederlander een flink aantal jaren na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd be schoren is, verovert de jongere generatie zich belangrijker posities in de samenleving. In leidinggevende functies bin nen het bedrijfsleven zijn mannen en vrouwen tussen de dertig en veertig jaar geen uitzondering. Om minister, staatssecretaris of Ka merlid te kunnen worden, is het bereiken van de veertigjarige leef tijd ook „de facto" geen vereiste meer. In de wetenschappelijke sector komt de gemiddelde leeftijd van de prominenten steeds lager te liggen. Toch duurt de roep van de jongere generatie om erkenning van haar rechten op verantwoorde lijke functies in het openbare en particuliere leven voort en die roep wordt eerder sterker dan zwakker. Denken we in dit verband alleen maar aan de klacht van de I jongeren vanwege hun achter- I stand op politiek terrein. I De snellere emancipatie van de j jongeren èn de numerieke groei j van de ouderen gaan derhalve met I spanningen gepaard. j E RGENS is dit natuurlijk onver- j mijdelijk. Maar wat vooral toch enige bezorgdheid moet wekken, j is, dat het niet in de laatste plaats spanningen zijn zonder veel be reidheid om begrip te hebben voor het standpunt van de ander. Het gaat dan niet zo zeer om standpunten in incidentele kwes ties als wel om de waardering van een totale levenssfeer. De afstand tussen twee generaties is tegen woordig als het gaat om religieuze, culturele en ethische opvattingen vaak groter dan vroeger tussen grootouders en kleinkinderen; de kans op kortsluiting groeit daar door in evenredige mate. Eén zo'n mogelijkheid tot kort sluiting dunkt ons te zijn het gees telijk isolement van de ouderen; terwijl hun positie materieel gezien vele malen zo gunstig«is als vroe ger, voelen ze zich ondanks radio en televisie geestelijk toch dikwijls geïsoleerd. AAN de kloof zijn de ouderen natuurlijk zelf ook debet; ze zijn te weinig met de jongere generaties meegegroeid, doordat ze te lang op het oude stramien zijn blijven voortborduren. Maar mogen die jongeren hen nu over het hoofd zien en, als het gaat om het bepalen van een koers, afschrijven? Allerwege wordt op het ogenblik gepleit voor en ge werkt aan de dialoog: tussen rechts en links, tussen katholiek en protestant, tussen christen en niet-christen, tussen blank en bruin, tussen Oost en West. Maar hoe staat het met de dialoog tussen de jonge generatie en de oifderen Die hebben voor elkaar toch een grotere verantwoordelijkheid dan er vrede mee te hebben, dat de één zwoer bij Mahler, Duke Elling ton, Antoon Coolen, de ander sweert bij Peter Schat, de Beatles sn Jan Wolkers. Om dan over dieper ingrijpende tegenstellingen nog maar zwijgen D'„ De publiciteitsmedia en de onrust DE verklaring van de Nederlandse bisschoppen is voor verschillende commentatoren aanleiding geworden, om een beschuldigende vinger uit te steken naar hen, die de moderne inzich ten op dogmatisch en exegetisch gebied hebben gepopulariseerd. Zo schrijft de Tijd ln een hoofdredactioneel commen taar: „Vaderlandse theologen van grote reputatie hebben belangrijke bijdragen aan de vernieuwing der inzichten gele verd. Hun klerikale aanhang heeft de ze inzichten soms slechts ten halve verteerd en op minder gelukkige plaat sen en momenten verder verspreid. Dat laatste is aangehlnzen door de vele „krantkerkelijke" publikaties de oor zaak geworden van de onrust, die velen bezielt en de twijfelachtige reputatie die ons land op het gebied van progressief denken verworven heeft". En daarmee is de zondebok dan alweer gevonden, 't Is allemaal de schuld van een stelletje ondeskundige clerici en van hen, die de „krantkerkelijke publikaties" verzorgen. Enkele kanttekeningen lijken ons hier wel op zijn plaats. Laten we beginnen met toe te geven, dat beide zondebokken ongetwijfeld fouten hebben gemaakt: waar gehakt wordt daar vallen nu een maal de spaanders. Maar het Is onjuist, de Indruk te wekken, dat zij er de oor zaak van zijn, dat de nieuwe inzichten onder het Nederlandse volk werden ver spreid. Dat doen namelijk de vaderland se theologen van reputatie zelf en als wij het wel hebben met opzet. Zij zijn er diep van overtuigd, dat zij hun studies slechts kunnen verrichten in dialoog met het gelovige volk, dat dogmatiek en exegese niet meer besloten kunnen blij ven binnen de vier muren van het stu deervertrek, dat zij pas tot volle bloei kunnen komen wanneer voorlopige be vindingen en tastende hypothesen aan nlet-theologisch-geachoolde gelovigen ter toetsing worden voorgelegd. D&érom schreef professor Schoonenberg (die toch niet tot de klerlkale-aanhang-mct- de-slechte-spljsvertering kan worden ge rekend) in een krant, nota bene de Tijd zelf,-zijn geruchtmakende artikelen over Christus' verrijzenis. DóArom publiceerde prof. Lucheslus Smits (ook niet bepaald een onbelang rijk figuur) zijn artikelen over de eu- charistle In de Bazuin. Dé&rom kan men In onze Nederland se publiciteitsmedia regelmatig de na- j men tegenkomen van Schillebecckx, Beemer, Rijk. Groot en verschillende anderen. Zij hebben de verouderde idee J van wetenschapsbeoefening In de beslo- j ten studeerkamer verlaten en zijn met hun ideeën midden tussen de mensen komen staan. Wanneer dat eenmaal gebeurd is, kan de „klerikale aanhang" niet langer zwijgen. Zij moet proberen bij huisbe zoek, op de preekstoel, in gespreks- er bijbelgroepen, in blaadjes en tijd schriften de vragen, die nu eenmaal zijn gesteld of die eenvoudig ons geesteskli- maat zijn komen binnenzweven, op be vattelijke wijze te behandelen. Doet zij dat niet, dan wordt zij terecht er van beschuldigd, de echte vragen uit de weg te gaan en de mensen met hun problemen te laten zitten. Hetzelfde geldt voor wat de Tijd aanduidt als „krantkerkelijke publika ties". Niet zij roepen de problemen op, de problemen zijn er. En kranten proberen daarover bevattelijke infor matie te geven: zoals ze dat doen op het terrein van muziek, literatuur, toneel, economie, politiek en dergelijke. Evenmin als men een krant kan ver wijten, dat zij de revolutie in Kongo heeft ontketend, wanneer zij de achter gronden daarvan belicht, of dat zij schuldig is aan het ontstaan van de mu- ziek-happening Labyrinth, wanneer zij daarover de best mogelijke informatie verschaft, evenmin kan men de „krant kerkelijke publikaties" aanwijzen als de aanstokers van de onrust, die er mo menteel op theologisch en exegetisch gebied in ons landje bestaat. De Tijd had er dan ook beter aan ge daan, begrip te vragen voor de enorme Inspanningen, die de Nederlandse publi citeitsmedia (inclusief de Tijd) doen, om de Inderdaad bijna overteerbare vruchten van de arbeid der deskundigen in verteerbare kost om te zetten. Schll- lebeeckx hijvoorbeeld schrijft een on mogelijk Nederlands, doorspekt met nog onmogelijker vaktermen, en toch heeft hij iels waardevols te zeggen. Dat zijn geluid in brede kring door- 1 klinkt, heeft hij aan zijn vertalers te danken: aan zijn „klerikale aanhang"! met de slechte spijsvertering en aan de redacteuren, die „krantkerkelijke pu blikaties" verzorgen. Wij maken ons sterk, dat Ir. De Goeij de door ons gesignaleerde moeilijkheid aan den lijve heeft ondervonden, toen hij eveneens In de Tijd van zaterdag j.l. probeerde, op bevattelijke wijze te schetsen, wat de „neo-modernlstlsche beweging" in Nederland wil en door welke onderstromen zij wordt gedra gen. Met alle waardering voor zijn ver taalwerk vrezen wij, dat hij de diepste bedoelingen der geleerden niet altijd cn niet helemaal heeft begrepen. Vanuit een andere hoek bekeken VOOR ons ls het geen axioma, dat de tweede ronde van de belastingverla ging op 1 Januari a.s. onverkort doorgang moet vinden. Er kunnen, ook ln de politiek, immers omstandigheden zijn die vanwege een ginter belang nopen de eenmaal genomen of overgenomen be slissing te herzien. Mam- we vinden de redenering die flommlgen, bijvoorbeeld bepaalde socia listische publlciteiteorganen, volgen te gemakkei ijk. Onder het motto dat het kablnet-Cnls beloofd heeft een bepaald program uit te voeren, zou het voor hen een ultgemuakte zaak zijn, dat de finan ciële middelen daartoe gevonden worden, als het moet door het intrekken van de beloofde verlaging van de loon- en Inkomstenbelasting Maar men mag niet wegcijferen, dat deze fiscale tegemoetkoming óók een onderdeel vormde van het regeringsplan van het onder premier Cals werkende ministersteam. Dan mag men die belas tingverlaging niet misbruiken als slijlt- post en dat niet alleen om redenen die leis te maken hebben met de komende parlementsverkiezingen. Draalt het voor 1907 noodzakelijke regeringsprogram op een tekort uit, dan moet men voor noodzakelijke zaken naar een dekking zoeken en niet gaan schrap pen ln het program. Maar de daarvoor benodigde middelen moeten dan ook weer gevonden worden op basis van een nieuw beraad omtrent alle mogelijkheden. Uitstel van de aangekondigde belasting verlaging kan èén van die middelen zijn. maar niet de spil waarom dan alles draalt. Ook de socialisten dienen bereid te zijn het probleem vanuit een andere hoek te bekijken dan voor henzelf het gemakke lijkst la. operauitvoeringen in op het Piazza Bri vormen telkenjare een trekpleli de vele toeristen ln Noord-! arena kan zo'n '25.000 bezoekers herber gen en daar zfln meestal heel wal Nederlanders bij. Vooral die landgenoten die ooit een of meer opvoeringen mee maakten zullen gisteren met veel ge noegen de Aida-reportage van de Italiaanse t.v. hebben gevolgd die door de NCRV op scherm werd gebracht. Daar In Verona wordt steeds sterbezetting gezorgd Maar dat is toch niet de grootste aantrekkelijkheid Die wordt veroorzaakt doar een heel speciale sfeer en niet het minfet door de grandiose montage die de opera" aanzien geeft van een revue-nchtig superspektakel dat ook al door de lange pauzes tussen de bedrijven door zich vele uren lang afspeelt. Die pauzes worden goed benut; voor de hou ders (en vooral houdsters) van de derde- arenaplaatsen om zich te laten be kijken en door alle overigen om al etend en drinkend te kijken en zich prettig te voelen in dit enorme theater sterrehemel een fantastische afsluiting van vormt. Opera In Verona is aldus lieel wat meer dan opera alleen. Dat meerdere liet zich door de camera's maar moeilijk vangen Uiteraard waren de pauzes weggeknipt, evenals het grootste deel van de bij valsbetuigingen. Het spektakel de duizend-man-op-de-scene en het enor- met decor bleek domweg ongeschikt voor de huisbioscoop. Teruggebracht op onze 59 cm kon het slechts werken als herinneringsbeeld. Wat bleef was de opera. Die werd voortreffelijk gezongen en was daardoor, geloven wij, zelfs voor elke operaliefhebber die nooit in Verona was een evenement. Voor dié kijkers zal het scènlsch meest rustige derde be drijf het bevredigendst zijn geweest. Overigens: we zijn Italiaanse t.v. én NCRV heel erkentelijk voor deze uit zending. Zouden alleen gewenst hebben dat de NCRV-inleiding iets meer van de sfeer tijdens het Veronese operaseizoen had laten zien. Bijvoorbeeld door film beelden tijdens de door Leo Driehuys van een papiertje voorgelezen inleiding. Overigens: Eurovisie, die directe uit wisselingen vrijwel beperkt tot journaal en sportgebeurtenissen, zou vele mil joenen kijkers aan zich verplichten nis ze vaker dit soort programma's voor haar rekening nam: eens per maand b v. een topuitzending van een derge lijk gehalte; idee om van te water tanden! Vg Het belangrijkste rs herber- werk van K. Kraus (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De NTS wijdt zon dan 28 augustus het grootste gedeelte van haar avondprogramma op Nederland j II (namelijk van 20.30 tot 11 uur) aan „I»ie letzten Tage der Menschheld" (De laatste dagen der mensheid), het belangrijkste werk van de Oostenrijk se schrijver Karl Kraus. Karl Kraus, die op 28 april 1874 werd geboren en op 12 juli 1936 na een ernstige ziekte stierf, was niet alleen een befaamd criticus hij werkte aan verschillende dagbladen en tijd schriften mee maar kreeg zijn gro te bekendheid toen hij in 1899 zijn kri tisch tijdschrift „Die Fackel" begon uit te geven. Daarin schreef hij tot zijn dood sociaal- en cultuur-kritische essays en opstellen, die groot opzien baarden. Zij ondervonden in bepaalde kringen veel tegenstand en werden anderzijds uitermate gevreesd. Gedu rende de eerste wereldoorlog werd het blad meermalen in beslag genomen. Kraus, die 922 nummers van „Die Fac kel" uitgaf en ln totaal 700 lezingen en dergelijke hield, maakte zich vele vij anden, hetgeen onder meer in 1925 duidelijk aan het licht kwam. In dat jaar stelden professoren van de Parlj- se Sorbonne het Nobelprijscomité voor Kraus de literatuurprijs te verlenen. Dit werd door de gehele Weense pers doodgezwegen. In zijn tot epos uitgesponnen drama „Die letzten Tage der Menschheit", dat in 1919 in 'n speciaal nummer van „Die Fackel" verscheen, hangt Kraus een grandioos, tevens griezelig beeld op van de cultuurvernietigende krach ten in de westerse wereld. Op wrange en snijdende toon brengt hij zijn her inneringen aan en conclusies over de eerste wereldoorlog en de daarmede verband houdende gebeurtenissen Twee beroemde regisseurs uit Kraus' tijd Max Reinhardt en Erwin Pis- cator trachtten de schrijver halen het v.erk op het toneel te laten uitvoeren. Kraus weigerde echter. Pas in 1915 negen jaar na Kraus' dood en vlak na het einde van de tweede reldoorlog waagde Leopold Llndt- berg van het Ziiricher Schauspielhaus ANTENNE berg, samen met Helnrich Fischer, drama nog eens en zo beleefde het werk gedurende de Wiener Festwo- chen 1964 ln het theater An der Wien zijn eerste toneelopvoering. Lindtberg waagde deze sprong op het toneel met vooraanstaande acteurs als Robert Freltag, Bruno Hubner, Peter Luhr, Hubert von Meyerinck, Dorothea Neff, Werner Pledath, Otto Schenk, Ernst Stanovskl, Edd Stavianek en Leonard Steckel. Deze toneelopvoering vormde de basis voor de televisieproduktle. Lindtberg was echter van mening dat ruim drie uur durende uitzending te veel van het uithoudingsvermogen van de kijkers zou worden gevergd deed daarom nogmaals een keuze uit de scenes, waardoor er tenslotte acht entwintig van de interessantste en boeiendste fragmenten overbleven. Het zijn deze secnes die zlj;n samen gevat in de produktie, die de NTS zondag uitzendt. (ADVERTENTIE) Doe mee aan het Premiespaarplan. Spaar in spaar- bewijzen. Verdien een premie van 20%. Dat be tekent f 50,- per jaar extra (Echtparen f 100,-). Bovendien rente - op - rente. Inlichtingen bij de spaarbank en alle bankzaken Waardevol kunstvoorwerp verdwenen LONDEN, (UPI) Er is een Etrus- kische zilveren plaquette, verzekerd voor een waarde van 391.000 dollar, ver- De politie ln Londen en Zürich zoe ken sinds verleden week naar de ln hout Ingelegde plaquette die zoek raakte na naar de luchthaven van Zürich te zijn gebracht voor verscheping naar Londen. Een woordvoerder van de Britse lucht vaartmij BOAC deelde mee dat de pla quette door 'n vrouw bij de douane op het vliegveld werd afgeleverd. Zij ls in het bezit van een re?u. Tot nu toe hebben alle pogingen de kostbare plaquette op te sporen niets geleverd. ï-r oor AVRO-tv uit de musical ..Kiss r 1 de gevierde zangeressen van de Verenigde Staten. Mrs. Peters, te New-York geboren, gehuwd met w een hotelier en moeder van twee zoons, vertolkte** 2 in 1963 te Wenen in 't kader van de „Wiener Festwochen" de rol van Koningin van de Nacht in de opera „Die Zauberflöte" van Wolfgang Amadeus Mozart Hiermee vestigde zjj voorgoed de aandacht van Europa op haar prestaties. keuze uit de scènes, verdeeld Haar repertoire omvat opera-aria's, songs uit musicals, volksliederen en Peters hoort men in het programma, dat de A.V.R.O - haar op de beeldbuis brengt, onder andere „So in love" Kate" en „I feel pretty" uit „West Side Story". (Nederland I, 21.10). „Fantasie voor orkest en hulletco-produktie In een co-produktie van de Bel- gische t.v. en de Bavariastudio's zendt de K.R.O.-t.v. vanavond een show uit met het orkest van Henri Segers. Het moderne, sterk aan de jazz verwante repertoire van dit orkest is in belangrijke mate verantwoordelijk 2 voor de opzet en uitwerking van het programma. Zo volgt de camera het orkest op een zegetocht door de stad. Er wordt gemusiceerd op de renbaan, een 4 autokerkhof, op bouwsteigers enzovoort. Het orkest staat echter niet alleen op deze „trektocht". Het wordt begeleid door artiesten als Sadi, Linda Kerby en Birthe Wilke. De regie van deze co-produktie is ln handen van Heinz Llesendahl. (Nederland II, 20.01). Stichting hedendaagse grafiek AMSTERDAM. (ANP) In Amster dam ls de Stichting Hedendaagse Gra fiek opgericht.' Deze stichting noemt onder meer het Initiatief tot de uitbrei ding van de enige handdrukkerij die ln Nederland nog over Is: de steen- en ets- drukkery P. Clement te Amsterdam. Het Prins Bernhard Fonds heeft een bedrag van 25.000 beschikbaar gesteld voor de bouw en de inrichting van een handdrukkerswerkplaats die wordt ge vestigd op de Prinsegracht 845. Ver wacht mag worden dat reeds in de loop van dit jaar deze werkplaats in gebruik zal worden genomen. Het atelier zal onder leiding staan van P. Clement. In nauwe samenwerking tussen kuns tenaars en drukker zal hier een ruimere produktie van de hedendaagse grafische kunst mogelijk worden dan tot nu toe het geval was. Het bestuur van de stich ting bestaat uit: dr. L. Gans (voorzitter), J. U. Priestman, adj.-di-ecteur van het Prins Bernhard Fonds (secretaris-pen ningmeester). J. Eijkelboom, kunst- kriticus. Dirk Bruna. grafisch ontwer- :n P. Clement, handdrukker. Albert v. Dahumprijs voor Henk Rioters AMSTERDAM (A.N.P.). B, en wJ an Amsterdam hebben op advies van en jury, bestaande uit mevrouw Jeanne an Schaik-Willing en de heren B. J. H Stroman en A. Rutten, besloten de Albert van Dalsumprijs 1965—1966, groot duizend gulden, toe te kennen aan de heer Henk Rigters voor zijn twee rollen in de Gijsbreghtvoorstelling-1966. Wereldreis van De Gaulle PARIJS (AFP) President De Gaul le Is vanmorgen uit Parijs vertrokken voor de langste reis die hij ooit heeft gemaakt. In achttien dagen zal hij 43.500 kilometer afleggen, waarvoor de presidentiële DC-8 meer dan zestig vlieg uren nodig heeft. Eerste pleisterplaats van de gene- i raai ls Djiboeti. waar hij nog van daag hoopt aan te komen. Van Djiboeti reist hij door naar de hoofdstad van I Ethiopië, Addis Abeba, waar hij met keizpr Haile Selassie de internationale toestand zal bespreken. I In Pnom Penn (Cambodja) (30 augus- tus tot 2 september) zal De Gaulle een grote politieke redevoering uitspreken tijdens een massabijeenkomst in het plaatselijke stadion, waaraan ruim hon derdduizend Cambodjanen zullen deel- Na van 3 tot 7 september de Nieuwe I Hebrlden te hebben bezocht, begeeft de Franse staatshoofd zich naar Tahiti om vervolgens het Franse centrum voor kernonderzoek te inspecteren. In de ochtend van 10 september zal hij aan boord van het oorlogsschip „De Grasse" I 2 de ontploffing gadeslaan van een A-borp. Op 11 september vertrekt de gene- J raai uit Frans-Polynesië naar Parijs, j waar hij een dag later hoopt aan te ko- Pnnlft «OM ofonti ml Van vandaa& ,ot en met zondag 28 augustus J 1 UUl-9 oUH^I K9111 ill organiseren de Poolse radio en televisie en *711 Ol Rnnnin Tnhor het Impresariaat „Pagart" het zeade if4LI/ liUlllLlL 1 UULI International Festival of Light Music Songs, dat in de Poolse badplaats Sopot zal plaatsvinden. Nederland wordt vertegenwoordigd door een delegatie van de A.V.R.O., waarvan ook de zanger Ronnie Tober deel uitmaakt. Alle deel- nemers zijn verplicht een nieuw liedje uit eigen land te zingen, waarbij volgens J het wedstrijdreglement de inhoud bepalend is. Voorts een Pools liedje in de taal van het deelnemende land en een liedje naar eigen keuze. Ronnie Tober zingt tijdens dit festival „International day", „Zeby choc raz" en een medley van 2 oldtimers. Van z(jn optreden wordt vanavond een directe uitzending verzorgd. (Hilversum I, 20.05). Hedenavond 2 NEDERLAND T NTS: 18.00—19.00 Europese zwemkampioenschappen te Utrecht. 19.00 Nieuws. 19.01. Klaas Vaak. 19.05 Europese zwemkampioen schappen te Utrecht. 20.25 Journaal. AVRO: 20.45 Voorpagina. 21.10 Liede- renprogramma. 21.45 Dr. Ben Casey. 22.45 Atletiekdocumentaire. NTS: 23.10 Journaal, aansluitend filmver- slag wereldkampioenschappen wiel rennen. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws. KRO: 20.01 Muziek- en bal- letprogramma. 20.40 Documentaire 2 over TTiailand. 21.20 Bill Dana Show. 21.45 Onze man in Washington. NTS: J 22.10 Journaal. jllAIHO Hedenavond HILVERSUM I (402 m) AVRO: 2 18.00 Nieuws. 18 15 Aotualiteiten. 18.30 Weekendwegwijzer. i9.00 Wereldkam- pioenschappen wielrennen. 19.10 Sportparade. 19.30 Europese kam- pioenschappen zwemmen te Utrecht. 20.00 Nftfiiws. 20.05 'Zesde internatio- nale Songfestival te Sopot. In de pau- J Ze: pl.m. 21.15—21.35 Nieuws. 22.45 Nieuws. 22.55 Actualiteiten. 23.15 2 Europese zwemkampioenschappen te Utrecht. 23.30 Licht ensemble. 23.55 Nieuws. 2 HILVERSUM II (298 m) NCRV: 18.10 Stereo: Licht orkest (gr.). 18.25 Nederlandse liederen en liedjes (opn.). 18.40 Voor de twintigers. 2 19 00 Nieuws. 19.10» Radiokrant. 19 30 Muziek van het Leger des Heils (gr.). 2 19.45 Walsmuziek (gr.). 20.00 Donder- dagavondmozaïek. 22.00 Klassieke koorliederen (gr.). 22.15 Avondover- denking. 22.30 Nieuws. 22.40 Boekbe- 2 spreking. 22.45 Kerkorgelconcert. 23.15 Weerwoord: kroniek van kunst en sty I van leven. 23.45 Lichte gram.muz. 23.55 Nieuws. RADIO VERONICA (192 m) - 18 00 Veronica's lukebox (verzoekplaten). 19.00 Beatle-show door Jan van Veen. 2 19.15 Joost mag het weten: Hits van morgen en overmorgen. 20 00 Een pro- gramma voor Iedereen die zijn hart aan de tropen verpand heeft. 22 00 tot. 2 100 Gevar muziek programma. Ronnie Tober, Nederlands deelnemer aan het internationale Poolse song- Vrijdag BRUSSEL Nederlands (324 m) 18 00 Nieuws, 18.08 Voor de soldaten 18.30 Nieuwe gram. platen. 1900 Nieuws en reportage wereldknmpioensch* wieiren- £,am 20.00 Boekbespreking. 20.15 Oud-Engelse muziek, 20.3o Mod. muziek. 23.55 Nieuws, BRUSSEL Frans (4A4 ml 18 30 Nwe gram. platen. 20.00. Operettemuziek. 22.15 ENGELAND BBC (330 MM HILVERSUM I (402 m) - VARA 7.00 Nieuws. 7.23 Lichte gram.muz. (7.30—7.35 Van de voorpagina. 8.00-r- 8.10 Nieuws). 9.00 Te land en te wa- ter. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 f Morgenwijding. VARA: 10.00 Stereo: Operafragmenten (gr.). 10.45 Mo- deme pianomuz. (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Bariton en piano (gr.). 12.00 Nederlandse amuse- mentsmuz. (opn.). 12.27 Land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting 12.40 Elektronisch orgelspel. 12.55 Actualiteiten. AVRO: 13.00 Nieuws. J 13.10 Actualiteiten. 13.30 Coupe clas- sique spéciale, gev. vakantieprogr. 2 14.15 Lichte gram.muz. 15.15 Bulgaar- se volksmuz. (gr.). 15.45 Licht orkest 2 VPRO: 16.00 Nieuws, aansluitend; Thuis, praatje. 16.30 Radiophilharmo- nisch orkest. 17.10 Viool en piano 2 (gr.) 17 30 Voor de jeugd. 17.50* Actualiteiten. HILVERSUM II (298 m) KRO: 2 7.00 Nieuws. 7.10 Meditatie. 7.15 Klas- sieke gram.muz. (7.30—7.32 Nieuws). 2 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Voor de jeugd, 8.30 Nieuws, 8.32 Lich- 2 te gram.muz. met vakantietlps. 10.00 Lichte gram.muz/ 11.00 Voor de zie- 2 ken. 11.40 Stereo: Lichte gram muz. 12.00 Angelus. 12.03 Lichte gram. muz.. 12.27 Land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 2 12.40 Actualiteiten. 12.50 Europese zwemkampioenschappen te Utrecht. 2 13 00 Lichte gram.muz. 13.15 Lichte koorzang (opn.) 13.35 Lichte gram. muz.. 14 50 Europese zwemkampioen- 2 schappen. 15 00 Wie een kuil graaft. 15 35 Voor de zieken. 16.35 Sopraan en piano (gr.). 17.00 Voor de Juegd. 17 30 Lichte gram.muz. voor de jeugd. HILVERSUM III (240 m en FM- kanalen) NRU/AVRO: 9.00 Nieuws. 2 9 07 Vroliik ochtendprogramma (Om inoo en 1100 Nieuws) 12 00 NJeuws. 2 12 02 Operettemuz. (gr.>: NRU NCRV: 1300 Nieuws. 13 02 Zuid- 2 Amerikaanse klanken (gr 13.30 Wa'smuz gr.14 00 Nieuws. 14.02* I.lchte gram muz. 15.00 Nieuws. 15.02 2 Lichte gram muz. 15.30 TlencTeprlse NRU/AVRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Licht 2 gev mn7ipVr>moT (opn.). 17 0(1 Nieuws. 17 02 tot 18 00 Gevar. platen- progrnwimo automobilisten. ten! Edwards nis de geliefde dr. Ben Casey. (Nederland I, 21.45). RADIO VERONICA (192 m) - 7 00 Ook gncicmnrgen door Harmen Siezen. 1 9 00 Muziek terwtll u werkt, verzoekpl programma voor de bedrijven. 10 00 i Koffietijd met Tineke. 11 00 Kookpunt. J Hulsvronwenverzoekprogramma 12 00 Muziek hu de lunch dooi Jan v Veen i 14.00 MaMnee 16 30 Polvdorshow 17 ilfi Toppers van thuis door Bart Brug- i mans 17 15 Platenpalet. 17 3d The. Teenbeatclub. 1 17.30 Folkloristen IX HE ETHER (ADVERTENTIE) ^77drïiï^on<r~~mmm'^mmm~m~' Televisie, Nederland I, 18.30 en 19.05: directe reportage. Radio, Hilversum I, 19.30 en 21.15: reportages en na beschouwingen. Morgen: Radio. Hilversum II, 12.50 en 14.50: reportages cn voorbeschouwingen. Middelbare Handelsavondschool voor jongens en meisjes OUDE VEST 193 - LEIDEN Van maandag t/m vrijdagavond van 7—9 uur. Telefoon: tijdens InschrUfuren 0 1710 - 3.00.77. Directeur: Drs P. GILDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2