MAAGDELIJKHEID
VAN MARIA
Provo klaagt agent
aan die hem aan
haren meesleurde
Niet geslapen
van hoofdpijn
Even
uitblazen
Douane pakt
smokkelboter
BOVEN ELKE TWIJFEL VERHEVEN
PRIESTERS MET 75
BUITEN HUN AMBT
Mysterieuze
muiterij op -
Tanka
ZATERDAG 13 AUGUSTUS 1966
DE LEID&E COURANT
oorrespondent)
provo Petrr Bronkhorst. Hij Is (hoofdinspecteur J. Valken van het bureau Singel
geeft dit feit onomwonden toe) over een afstand van 20 meter aan zijn haar ove
het trottoir gesleurd. De zaak is inmiddels reeds aanleiding geworden tot schrif
telijke vragen aan burgemeester Van Hall Het raadslid F. van Thijn, voorztiier
van de P.v-d.A.-fractie. heeft geïnformeerd ..of B. en W. bereid zijn om regelmatig
overleg tet plegen met het seniorenconvent uit de gemeenteraad over de toegepaste
metboden van gezagshandhavlng".
zijn hoofd niets hebben. Vroeger heeft hij
ook wel eens onnodig tikken gekregen van
agenten, maar hij hepft nooit een aan
klacht ingediend. Nu vind ik het welletjes
De Jongen heeft vannacht niet kunnen
slapen van de hoofdpijn. Waarom hebbes
hem niet gewoon weggedragen, toen hij
op straat ging liggen?" Het gebeurde heeft
Amsterdam veel kritiek opgeroepen.
Aanleiding tot het incident was de pro
testdemonstratie», die een vijftigtal jonge
lui donderdagavond hielden tegen het feit.
dat de NCRV besloten heeft geen Beatle-
platen meer te draaien. Hoofdinspecteur
Valken zegt een eind aan de optocht te
hebben gemaakt, omdat het spitsuur-
verkeer in het centrum erdoor in de war
dreigde te raken. Dat Bronkhorst bij zijn
haar naar de arrestantenwagen werd ge
sleurd was volgens hem onvermijdelijk,
omdat hij zo ver straat ging liggen rollen,
dat de agenten hem nergens anders vast
kond enpakken. eD klacht, die de (min
derjarige! provo heeft ingediend, wordt
ondersteund door zijn 47-jarige vader.
Deze zegt: „Peter heeft als kind een
hersenschudding gehad en hij kan aan
MEVROUW
Televisie
Mijn man is niet thuiskun ik mis
schien de boodschap aannemen?',
sprak ik goed gedresseerd met mijn keu
rigste telefoonstem. „Nou, ik bel hem
morgen wel terug', zei de zakenrelatie
aan de andere kant. „Of zit hij nu soms
naar Flipper te kijken en wil hij daar
om niet gestoord worden f"
Dat zo'n grapje tussen twee onbeken
den en op zakelijk niveau mogelijK is,
bewijst temeer de grote populariteit
van deze televisiester.
Een booswicht van een bioscoopeige
naar in onze woonstede prees een vakan
tiefilm over een zeehond aan met de
schreeuwende woorden: „Een avontuur
nog spannender dan Flipper". Deze re
clamezin zal z'n uitwerking niet gemist
hebben wat het aantal jeugdige bezoe
kers betreft. Maar hun teleurstelling om
Met boerenbedrog was er des te groter
om. Het dier op het witte doek kon niet
tippen aan hun heerlijke televisieheid
Ss spannend f Poeh, je had we wel
j In slaap kunnen rallen, zo'n flauxo
verhaal. Zoiets als Barend de Beer of
Klaas Vaak, goed voor kleuters. Deze
laatste toevoeging toont aan dat kinde
ren zelf de programma'8 naar leeftijd
indelen. Niet de allerkleinsten, die
kruipen voor elk getril of gedartel op de
beeldbuis in een grote stoel of nestelen
zich op de bank met prikkende wijsvin
ger naar de strijd in Vietnam, Ivanhoe,
Boer Koekoek of een bruiloft met rook
bommen in plaats van bruidssuikers,
scheren zij alles over een kam met de
uitroep: visie mama, visie.
De grote, grote verdienste van Flip
per is echter dat je je nooit hoeft te
schamen voor het plezier dat je eraan
beleeft.
Flipper de dolfijn vertoont zijn kunsten
voor iedereen. Voor Pietje van drie, die
alles wat kan zwemmen, van de vis
bij de tandarts tot de haring op zijn
bord groet met 'n juichende „Flipper'
Voor Oma, die haar wekelijkse bezoek
■n uurtje rekt om temidden van de klein
kinderen een redding op het nippertje
mee te beleven.
Zo'n dolfijn-halfuurtje nagelt bedrijvi
ge huismoeders aan hun stoel. Ze voelen
zich vertederd om dat leuke baasje van
Flipper, die kennelijk zonder moeder
en met een uitgestippelde reeks sproe
ten door het leven moet. Meisjes, die
vinden dat al die televisieseries i
over jongens en helden gaan, achten
hier het bezwaar niet zo erg, omdat een
dolfijn in dit programma de grote held
is en Flipper's geslacht niet wordt ont
huld. En alle jongens met zwemdiplo-
ma vroegen dit jaar als beloning
een mooi rapport een duikbril. Dat
EINDHOVEN (ANP) Douanearob-
>naren uit Eindhoven hebben een partij
boter ter waarde van ruim 18.000 gulden
in beslag genomen, die waarschijnlijk
bestemd was voor clandestiene uitvoer
iaar België. Tevens werden twee man-
ien aangehouden, die ervan verdacht
morden bemoeienis te hebben met de
ermeende smokkel.
De eerste akte in het boterdrama
speelde zich woensdagavond af, toen
douanebeambten 's avonds in de omge
ving van Luyksgestel, een gepantserde,
geblindeerde, van terreinbanden en ex
tra-bumper voorziéne vrachtwagen de
grens zagen passeren vanuit België.
De douane bleef wachten en bereidde
zich erop voor de wagen met geweld tot
stilstand te brengen. De wagen kwam
evenwel niet terug. Enige uren later
werd de wagen in Eindhoven door de
politie gesignaleerd.
De achtervolging werd ingezet, waar
bij het zelfs tot schieten kwam. Een po
litiewagen, die enige malen probeerde
de vrachtauto te passeren, werd opzij
gedrukt en daarbij zelfs licht geraakt.
De wagen zag kans te ontsnappen in de
richting Oirschot, nadat politiewagens
op uitgestrooide kraaiepoten waren ge
strand.
Donderdagavond speelde het tweede
bedrijf. Om dezelfde tijd. klokslag half
elf. passeerde wederom in de buurt van
Luyksgestel dezelfde vrachtwagen de
grens. Deze wagen ontsnapte toen weer.
maar twee passerende auto's werden
aangehouden. Tegen de bestuurders
kreeg men zoveel aanwijzingen, dat zij
werden aangehouden.
Noord-Korea wil
onafhankelijk
blip
Maar vaders, zouden die blij zijn met
Flipper en zijn omgeving? De vader
het televisieverhaal rooit het allemaal
zonder echtgenote. Zijn kinderen zit
schoongewassen en goed doorvoed
het huis smeekt evenmin om een goe
de beurt en toch komt er zo te zien geen
werkster, geen hulp in de huishouding,
geen huishoudster aan te pas. Zelfs geen
man van het schoonmaakbedrijf komt de
Neea Is ik vader was zou ik die hele
Flipperbeweging verafschuwen. Op
jarige, leeftijd, omwille van je prestige,
nog leren diepzeeduiken, teneinde in de
vakantie met je zoons gelijke tred te
kunnen houden, is een grotere prestatie
dan de buitelingen die de verafgode dol
fijn maakt.
Coks van Eysden
766 ex-ambtenaren
uit Nieuw-Guinea
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Vun de in totaal 1800
voormalige N leuw - Guinea - ambtena ren
kregen er op 1 januari jJ. maar liefst 766
jiog een non-activiteitsbezoldiging. Er zijn
er ongeveer 300 Inmiddels gepensioneerd
en ruim 800 genieten thans dusdanige In
komsten, dat zU niet meer voor uitbe
taling van een non-actlviteitsbezoldiging
In aanmerking komen.
Dit blijkt uit gegevens in het ARKA-
weekblad van deze week. De per 1 Januari
IJL nog in betaling zijnde 766 personen
bestonden uit 694 bijstandsambtenaren in
vaste dienst van het voormalig gouverne
ment, 44 bijstandsambtenaren in vaste
dienst van het voormalig gesubsidieerd
onderwijs, 36 ambtenaren in vaste dienst
van het voormalig gouvernement, zgn.
maatschappelijke Nederlanders.
TOKIO (UPI) De Noordkoreaan-
se communistische partij heeft laten
blijken zich onafhankelijk van Moskou
en Peking te voelen.
In een artikel „Laten wij onze onaf
hankelijkheid verdedigen" in het partij-
orgaan Rodong SJinmoen weerd S.
klaard dat alle communistische partij
en onafhankelijk moeten zijn om de ge-
elgende vorm van nationale revolutie
uit te voeren.
Waarnemers in Tokio zien in het arti
kel een duidelijk afstand nemen van de
Chinese communistische partijlijn
geloven dat de Noordkoreanen mogelijk
streven naar nauwere banden met de
communistische partijen van Roemenië
en Japan, die reeds eerder een onafhan
kelijke koers zijn gaan varen.
Nieuwe schietstoelen
in Duitse starfighters
HAMBURG (UPI) Acht Starfigh
ters van de Westduitse luchtmacht zijn
voorzien van Martin Baker schietstoe
len. Zij zijn van Britse makelij en zullen
binnenkort getest worden.
Sedert 1961, toen de luchtmacht de
Starfighters heeft aangeschaft, zijn 61
straaljagers van dit type neergestort;
35 piloten zijn hierbij om het leven ge
komen.
Op het ogenblik zijn Amerikaanse
schietstoelen in de vliegtuigen inge
bouwd, doch bij het in werking stellen
van deze reddingswerktuigen bleken de
parachutes meermalen niet open te
Opnieuw onrust
in het katholieke kamp
Nu de beroering rond de werkelijke tegenwoor
digheid van Christus in de eucharistie een
beetje geluwd is, komt een ander vraagstuk
in het middeipunt van de actuele discussie te
staan, nl. de maagdelijkheid van Maria. Een
publicatie van pater van Kilsdonk in het Am
sterdams studentenblad, waarvoor hij naar
Rome werd geroepen, een epiloog van aal
moezenier Groenendijk voor de KRO-televisie,
die het voorwerp werd van boze reacties en
Op deze vraag kan men als katholiek
alleen maar met een volmondig ja
antwoorden. De oudste geloofsbelijde
nissen laten geen ruimte voor welke
twijfel dan ook. Zeer duidelijk is de
geloofsbelijdenis van Nlcea-Constanti-
nopel uit het jaar 381, die wij nog ie
dere zondag bij de eucharistieviering
bidden: „Hij (Christus) heeft het
vlees aangenomen door de Heilige
Geest uit de Maagd Maria en is mens
geworden".
Wie deze uitspraak niet van harte on
derschrijft. heeft niet het recht, zich
katholiek te noemen.
Het dogma van de maagdelijke ge
boorte steunt vooral op twee van el
kaar onafhankelijke getuigenissen: het
verhaal van Jozefs droom in het eerste
hoofdstuk van Mattheus („Wees niet
bevreesd Maria, uw vrouw, tot u te
:n; het kind in haar schoot is van
de Heilige Geest") en het relaas van
de boodschap van de engel Gabriël
aan Maria in het eerste hoofdstuk van
Lukas („De Heilige Geest zal over u
komen en de kracht van de Allerhoog
ste zal u overschaduwen; daarom ook
zal wat ter wereld wordt gebracht
heilig genoemd worden, Zoon van
God"). Twee getuigenissen, die van de
eerste tijden af als onomstotelijke
bewijzen voor de maagdelijke geboor-
in Jezus uit Maria zijn opgevat.
van dito ingezonden stukken, hebben tot deze
ontwikkeling bijgedragen. Op de achtergrond
speelt het wijdverbreide verlangen naar een
zekere ontmytholigysering van de oude ge
loofswaarheden 'n niet te verontachtzamen rol.
En de niet theologisch geschoolde leek heeft
er weer een probleem bij: is de geboorte van
Jezus van Nazareth uit Maria een maagdelijke
geboorte geweest ja dan neen?
Wel nieuwe kijk
op oude waarheid
Wij achten ons in dit oriënterende Ar
tikel ontslagen van de plicht, beide
passages in details uit te leggen. Wie
daarbij geïnteresseerd is. kan terecht
in ieder commentaar op het Nieuwe
Testament. Wij willen alleen iets zeg
gen over de pogingen, die ondernomen
zijn, om de leer van de maagdelijke
geboorte te ontmythologiseren en
daarbij enkele kanttekeningen plaat-
Frontale aanval
Een frontale aanval op het dogma der
maagdelijke geboorte werd rond de
eeuwwisseling gedaan door de protes
tantse theoloog Adolf von Harnack, die
het Mattheusverhaal beschouwde als
een eigen schepping van de gemeente
der joden-christenen In Palestina. Zij
zouden de Emmanuelvoorspelling van
de profeet Isaias („Zie, de maagd zal
zwanger worden en een zoon ter we
reld brengen en men zal Hem de naam
Emmanuel geven") verkeerd hebben
begrepen en hun foutieve uitleg op de
Over de maagdelijke geboorte ran Christus uif Maria kan men niet spreken
zonder de Heilige Jozef in zyn beschouwingen te betrekken. Op het Dortmunder
(Marienaltar (vijftiende eeuw) staat hij afgebeeld als de enerzijds nauw bij de
I geboorte betrokkene, anderzijds ver uan het eigenlijk gebeuren afstaande man.
persoon van Jezus hebben overge
bracht. Ongeveer in (leze geest: het
is van hem voorspeld, dus moet het In
hem zijn uitgekomen.
Deze stelling van Adolf von Harnack
wordt momenteel door geen enkele
serieuze geleerde meer onderschre
ven. Het Is té duidelijk, dat Mattheus
uitgaat van het feit dert maagdelijke
geboorte, hem als geloofsgoed overge
leverd. en dat hij de Isaiastekst al
leen als een soort omheining rond het
reeds aanwezige dogma plaatst. Mat
theus doet dit herhaaldelijk en ge
bruikt daarvoor de geijkte formule:
„Dit alles is geschied, opdat vervuld
zou worden wat de Heer gesproken
heeft door de profeetBovendien
ziet Von Harnack over het hoofd dat
de maagdelijke geboorte niet alleen
door Mattheus wordt verhaald maar ook
door Lukas, die geheel onafhankelijk
van hem zijn evangelie heeft geschre
ven. Mattheus kim derhalve niet be
schouwd worden als de schepper van
het geloof in de maagdelijke geboor
te maar alleen als de getuige ervan.
Het geloof zelf is ouder dan zijn evan
gelie.
Mythen en sagen
Na het mislukken van Von Harnacks
poging om het dogma te Interprete
ren als een schepping van de gemeen
te der Palestijnse joden-christenen, zijn
de tegenstanders van het geloof in de
maagdelijke geboorte gaan zoeken in
de richting van de heidense mytholo
gie. Het verhaal zou in het christen
dom zijn binnengeslopen onder in
vloed van Babylonische, Egyptische
en vooral Griekse sagen, die vertellen
over geslachtelijke omgang van go
den met vrouwen, 'waaruit dan ver
schillende grote mannen zouden zijn
ontsproten. Denken we aan de mythen
over de geboorte van Pythagoras, Pla
to, Alexander en diverse Romeinse
keizers. De Jonge christengemeenten
in de hellenistische wereld, aldus ver
schillende auteurs, zouden onder in -
vloed van dergelijke vertialen ook
voor Jezus van Nazareth een „geboor
te uit God" zijn gaan opeisen. En al
dus het verhaal uit de eerste hoofd
stukken van Mattheus en Lukas heb
ben geïntroduceerd.
Ook deze verklaring van het dogma
der maagdelijke geboorte stuit op on
overkomelijke moeilijkheden. Zo staat
wel vast dat in de hellenistische we
reld niemand ooit echt geloofd heeft,
dat Plato of Alexander uit geslachte
lijke omgang van een vrouw met een god
zou zijn geboren.
Hoe kunnen dan de eerste christenen
voor Jezus van Nazareth een echte
„geboorte uit God" hebben opgeëist?
Bovendien houdt deze verklaring on
voldoende rekening met de afgrond,
die er gaapt tussen het heidense en het
christelijke godsbegrip. De Grieken be
schouwden hun goden als een soort
supermensen, aan wie in de grond
niets menselijks vreemd was, ook de
geslachtelijke omgang niet. Bij de
eerste christenen lag dit totaal an
ders. „God", zo zegt het Regensbur
ger Neues Testament bij deze passa
ge, is hier de zonder meer boven al 't
menselijke verhevene en absoluut zui
vere Geest, op wie dergelijke voor
stellingen als „de Heilige Bruiloft",
die in het Griekse godsbegrip mogelijk
waren, niet kunnen worden overge
dragen". Daar komt dan nog bij, dat
het woord „Geest" (de Geest name
lijk die Maria heeft overschaduwd) in
het semitlsch niet mannelijk maar
vrouwelijk Is; het is volslagen ondenk
baar, dat Semieten de overschadu
wing door deze Geest als een soort
van geslachtelijke omgang van een
mannelijke god met een aardse vrouw
zouden hebben beschouwd.
Sterke overeenkomst
In kringen van exegeten, die In bet
verhaal der maagdelijke geboorte niet
andera dan een legende kunnen zien,
Naast de ons vertrouwde xxtorstelling van de Boodschap des engels aan Maria
vindt men in dr kunst afbeeldingen, die daarvan vrij sterk verschillen Op dit
mozaïek in de Martoranakerk te Palermo (twaalfde eeuwis Maria afgebeeld,
terwijl zij wol of zijde spint. De kunstenaar heeft zich laten inspireren door een
apocriefe overlevering.
keert men dan ook terug naar een uit
leg, die aanaluitlng zoekt hij het den
ken en voelen der joden. Velen trekken
ccn parallel tussen dc geboorte van
Jozun en de geboorten van verschil
lende „grote mannen" In het Oude
Verbond, die door de gewijde schrij
vers eveneens aan een bijzonder In
grijpen van God worden toegeschre
ven. Het getuigenis van Mattheus en
I.ukas zou volgens hen niet anders In
houden dan het geloof, dat Jezus In de
rij van deze grote mannen staat: hij
Is even belangrijk en „goddelijk", ja
nog belangrijker en „goddelijker" dan
Isaak (geboren uit de onvruchtbare
Sara), Samuel (geboren uit de on
vruchtbare Anna) en Johannes de Do
per (geboren uit de reeds op leeftijd
gekomen Elisabeth).
Een neerslag van deze opvatting is o.a.
te vinden in deel 19 van de Phoenlx-blj-
belpockets, waar drs. H. van Praag
schrijft: „Het ware te wensen, dat
ook in de legendevorming meer aan
sluiting gezocht werd met de Joodse
symboliek, zoals we die ln de eerste
plaats kennen uit het Oude Testament
Als ik in I Samuel 1 het gebed van
Hannah leea, dan vind ik daar een
veel krachtiger en zinvoller aansluiting
bij de Annunciatie dan in een buiten
bijbels verband".
Katholieke exegeten kunnen deze uit
leg. die ln het verhaal der maagdelijke
geboorte een legende blijft zien. uiter
aard niet tot de hunne maken. Dit
neemt niet weg. dat ook zij onder de
indruk moeten komen van het paral-
leliame, dat er bestaat tussen het ver
haal 'van Jezus' geboorte uit Maria,
dat van Johannes' geboorte uit Zacha-
rias en Elisabeth en diverse oud-testa-
mentische geboorteverhalen. Wat de
verhalen over de geboorte von Jezus
en over die van Johannes de Doper
betreft: in belde gevallen la er de
verschijning van een engel, de belof
te van een niet verwachte geboorte,
het stellen van vragen, het maken
van bedenkingen en tenslotte het krij
gen van een antwoord, dat aan alle
twijfels een einde maakt. Men leze er
het eerste hoofdstuk van Lukas maar
eens op na. En ala men belde verha
len weer legt naast dat van Genesis
15, waar de geboorte van Iaaak uit
Sara wordt verteld, kan men niet
ontkennen dat er van een zeker paral
lelisme moet worden gesproken. Zeer
opvallend bijvoorbeeld is. dat de
vraag „Waaraan zal lk dit erkennen?"
waarmee Zacharias uiting geeft aan
zijn verwondering over de gedane be
lofte, letterlijk wordt terug gevonden
in Genesis 15,8 ais vraag van Abra
ham aan God. nadat hem de geboorte
van een zoon uit Sara was beloofd
Betekent dit nu ook, dat de geboorte
van Jezus uit Maria op dezelfde wjjxe
heeft plaats gehad als de geboorte van
genoemde grote mannen' uit het Oude
Testament namelijk wel door een spe
ciale Ingreep van God maar verder
gewoon langs de weg van de geslach
telijke omgang? Een dergelijke conclu
sie kan men uit bovenstaande over
wegingen onmogelijk trekken. Zowel
Mattheus als Lukas schilderen de ge
boorte van Jezus af als Iets totaal
nieuws, als Iets dat In het Oude Testa
ment nimmer heeft plaatsgevonden,
als de geboorte uit een maagd. Dat zij
hun getuigenis stofferen met pud-teota-
mentlsche elementen en aan hun ver
haal een oud-testamentlsche kleur ge
ven wat wel zeker Is Impliceert
nog helemaal niet, dat zij de kern van
hun verhaal aan het Oude Testament
ontlenen. Uit alles blijkt, dat zij zich
tot getuigen willen maken van een vol
komen nieuw, echt christelijk geloof,
namelijk dat Jezus van Nazareth door
overschaduwlng van de Geest uit een
maagd la geboren.
Het dogma van de maagdelijke ge
boorte Is door de moderne exegese
derhalve absoluut niet aangetast. Wel
heeft zij ons oog wat wijder geopend
voor de eigenlijke betekenis van dit
dogma. Werd vroeger de maagdelijke
geboorte bij voorkeur gezien als een
bijzondere begenadiging van Maria,
waarbij de biologische aspecten van dit
voorrecht vrij breed werden uitgeme
ten. onder Invloed van bovenstaande
onderzoekingen is men de maagdelij
ke geboorte minstens ook en zelfs bij
voorkeur gaan zien als een geheim
van Jezus Christus. Dat hij niet uit de
geslachtelijke omgang tussen man en
vrouw geboren ls maar uit een maagd,
die overschaduwd werd door de Hei
lige Geest, onderstreept op onmisken
bare wijze zijn eeuwig zoonschap Qods:
HIJ heeft maar èé:i vader en dut te zijn
vader in de hemel. F vendien kan men
ln de maagdelijke geboorte van Jezus
een teken zien vpn het volkomen nieu
we begin, dat God door de menswor
ding in onze geschiedenis heeft willen
Er is niets tegen, dat mensen van
de twintigste eeuw met hun
eigentijdse opvattingen en ideeën
tot de zin van het verhaal van de
maagdelijke geboorte trachten
door te dringen. Als zij daarbij
maar recht blijven doen aan het
dogma. En het Credo blijven
bidden met een hart, waarin geen
bedrog is.
Dr. ALFRED VAN DE WEUJER
Conciliedekreten
gepubliceerd
VATICAANSTAD (KNP) Paus
Paulus heeft de ultvoeringsbepalinben
voor vier conciliedecreten gepubliceerd:
over het herderlijk ambt der blsachop-
pen in de Kerk .over dienst en leven van
de priesters, over de vernieuwing van
liet kloosterleven en de missionaire
taak van de Kerk. De normen zijn In 'n
motu proprio neergelegd, dat begint met
de woorden: „Ecclesiae sanctae".
Het motu proprio en de daarin gege
ven bepalingen worden van kracht op 11
oktober, de dag waarop vier jaar gele
den het co.icilie begon.
Onder de vele taken van de bisachop,
krijgen vooral de volgende de klemtoon:
betere verdeling der priesters, hulp aan
de armere bisdommen, vorming van de
eigen geestelijkheid, hulp ook mate
rieel aan alle priesters en in dit ver
band herziening van het beneficiesys
teem, betere coördinering van alle
krachten van het bisdom. Met grote na
druk wordt de verhouding bisschop-reli
gieuzen behandeld. De religieuzen die
nen steeds krachtiger in het diocees
mee te werken om de groeiende zielzor
gelijke behoeften te dekken. Ter ver
lichting van de herderlijke taak van de
bissschoppen en van de pastoor is een
nieuwe ordening der diocesen en paro
chies opgenomen. Deze nieuwe ordening
geldt ook voor de kerkprovincies. De
bisschoppen krijgen meer vrijheid in de
verlening van beneficies en kerkelijke
ambten. Uit pastorale gronden wordt
voorts aanbevolen, dat bisschoppen en
pastoors op 75-jarige leeftijd zich uit 't
ambt terugtrekken.
CONFERENTIES
Een belangrijke plaats nemen de nor
men in voor wat betreft de bisschoppen
conferenties. Tot de belangrijkste laken
van de bisschoppenconferenties behoren:
het voorstellen van kandidaten voor het
bisschopsambt, de bestudering van de
problemen die het godsdienstige leven
van het hele land betreffen alsmede de
nieuwe ordening van de kerkprovincie
en de apostolische arbeid op nationaal
Op de leiding van orden en congrega
ties rust als eerste taak de gewenste
(ADVERTENTIE)
Kaartverkoop bij de V.V.V.'s te Delft, Den Haag,
Rotterdam, Schiedam en Utrecht.
Bestelkaarten verkrijgbaar bij alle V.V.V.'s.
Prijzen der plaatsen:
f 2.-, f 3.-, f 4.-, f 5.-, f 6.-, f 8.- en f 10.-.
vernieuwing van het kloosterleven door
te voeren en de constituties en statuten
dienovereenkomstig te herzien. Bijzon
dere nadruk krijgen voorts enkele ver
plichtingen van het kloosterleven:
dienst aan God, de geest van zelfverloo
chening, gelofte van armoede, gemeen
schapsleven. clausuur van de zusters,
opvoeding van de kloosterkandidaten en
vorming van de leden, samenvoeging
respectievelijk opheffing van instellin
gen, die geen roepingen meer hebben,
conferenties van kloosteroversten. Over
al deze punten worden bepalingen uitge
geven, soms ook adviezen, die voor al
le orden en congregaties gelden, zowel
MISSIE
Het hoofdstuk van de missionaire ac
tiviteit van de Kerk omvat 24 artikelen,
die uiteindelijk allemaal ten doel hebben
de gelovigen steeds meer en beter te In
teresseren voor het dringende probleem
van de missies. Hiervoor noemt het mo
tu proprio onder meer verschillende we
gen voor studie en missionaire activi
teit.
LONDEN UPI Tegen het einde
van januari volgend jaar zullen de Beat
les weer met de opnamen voor een
nieuwe film beginnen.
De film, waarvan het draaiboek door
de Britse toneel-en televisleschrljver
Owen Holder ls geschreven, zal In kleu
ren door de filmmaatschappij United
Artists worden uitgebracht. De produk-
tie ls in handen van Walter Shenson.
De opnamen zullen worden gemaakt
ln engeland. Een regisseur ls nog niet
aanwezig.
In tegenstelling tot de films „A hard
days night" en „Help" zullen de Beatles
zelf de muzikale achtergrond voor de
film schrijven.
BALBOA (UPI) De overheid van
Balhoa heeft vrijdag de Chinese kapi
tein van de Liberiaanse supertanker
Charles E. Wilson ondervraagd, In een
poging om liet raadsel op te lossen rond
een muiterij aan boord van het 51.604) t
metende schip.
Van de ondervraging zijn geen bijzon
derheden meegedeeld en de Engels sprr
kende kapitein Feng Joe-Peng, zei dat
hij te zeer aan het einde van zijn Latijn
was om met verslaggevers te kunnen
spreken.
Toen de Charles E. Wilson vrijdag om
twee uur 's morgens plaatselijke tijd af
meerde In de kunaalzone, werden vier
Chinese bemanningsleden die zich klaar
blijkelijk aan muiterij hadden schuldig-
gemaakt. van boord gehaald.
Het schip had In het Engels noodsei
nen uitgestuurd die gewag maakten van
muiterij en vroegen om assistentie. Een
van de opvarenden werd uit zee opge
pikt waarop hij ruim 22 uur had rondge
zwalkt.
Het reusachtige schip, dat zonder
vracht van Japan op weg was naar Bal
timore In Maryland, was naar Balboa
geëscorteerd door "het Japanse schip
Kotel Maroe. Da kapitein van dit schip