mmj PLAN ATHENAGORAS AL TEN DELE GEREALISEERD Metro Patriarch is de Joannes van het Oosten DINSDAG 28 JUNI 1966 DE LEIDSE COURANT PAGINA 9 Ook orthodoxie gaat concilie houden Het oecumenisch streven van Paus Joannes en het werk van het secretariaat voor de eenheid zou zeker niet zulke grote resultaten hebben geboekt, wanneer er aan orthodoxe zijde niet een figuur had gestaan die ten koste van veel moeite en energie zich voor betere betrekkingen met Rome en voor de zaak van de eenheid had ingezet. We kunnen de patriarch van Constantinopel, Athenagoras I, in zekere zin een tegenhanger van Paus Joannes noemen. Zoals Joannes door zijn contacten met de orthodoxen tijdens zijn verblijf in het Oosten de oosterse men taliteit had leren kennen en waarderen, zo was Athenagoras door zijn verblijf in het Westen ver trouwd geraakt met katholieken en protestanten en gewonnen voor de oecumenische strevingen, die steeds groeiende waren. Paus Joannes zette zich niet al zijn krachten in voor zijn levenswerk: het Vaticaanse concilie. Athenagoras ijverde onver moeid voor wat hij van gelijke betekenis achtte: de panorthodoxe conferenties van Rhodos. Broeders, boven onze be perkte theologie staat het Woord van God en boven onze particuliere Kerken staat de ene, heilige, Katho lieke en apostolische Kerk, die Hij gesticht heeft. Patriarch Athenagoras I van Constantinopel, die beschouwd kan worden als een tegenhanger van Paus Joannes XXIII, vooral om zijn streven naar een herstel van de christelijke eenheid. de eenzijdige actie van Moskou had de a dere Orthodoxe Kerken enigszins verlegenheid gebracht. Deze conferenties, die in 1961, 1963 en 1964 werden gehouden, worden soms niet al te sympathiek beoordeeld. En daar is op het eerste gezicht misschien reden voor: ze zijn wel eens gehuld in een zekere geheimzinnigheid, we weten niet altijd wat er besproken wordt en de resultaten lijken soms wat nega tief. Maar we moeten ons in de beteke nis van deze bijeenkomsten niet vergis sen. Wij, katholieken, zijn ervan over tuigd, dat het concilie een gedurfde stap is geweest naar de vernieuwing van de Katholieke Kerk en naar haar aanpas sing aan de moderne wereld. Maar wij dienen ons bewust te zijn, dat de con ferenties van Rhodos evenzeer een op vallende stap naar de vernieuwing van de orthodoxie zijn geweest. Orthodox concilie Toen op 24 september 1961 de eerste conferentie van Rhodos geopend werd, was dit voor de orthodoxe wereld een gebeurtenis van de allereerste rang. Er openden zich weidse perspectieven: binnen afzienbare tijd zou er een ortho doxe prosynode op moeten volgen en in het verdere verschiet een algemeen concilie van alle Orthodoxe Kerken. Er kwam een uitgebreid program fer tafel voor de vernieuwing van de Kerk en voor haar aanpassing bij de huidige tijdsomstandigheden, een program dat in zeer veel punten overeenkwam met de agenda van het Vaticaans corfcilie. Ook lag het in de bedoeling een grote re eenheid van inzichten en strevingen binnen de orthodoxie tot stand te bren gen. En het probleem van de eenheid al ler christenen was daarbij zeker niet op de achtergrond gebleven. Intussen was op 11 oktober 1962 het Vaticaans concilie geopend en waren de Orthodoxe Kerken uitgenodigd Aangezien het laatste punt een beetje gie staat het Woord van God en boven waarnemers naar deze kerkvergade- vaag, een beetje abstract was gefor- onze particuliere Kerken staat de ene, ring te sturen. Op de tweede conferen- muleerd en de patriarch het aanknopen heilige, Katholieke en apostolische tie van Rhodos (26 tot 29 september van een dialoog buitengewoon belang- Kerk. die Hij gesticht heeft". 1963) Moskou had op het laatste mo- rijk vond zo zelfs dat deze zaak Na deze toespraak lazen de vertegen- ment zelfstandig al waarnemers naar kortweg het „plan-Athenagoras" werd woordigers van de verschillende Ortho- Rome gezonden werd de uitnodiging genoemd zorgde hij ervoor, dat het doxe Kerken hun „boodschappen" aan de orde gesteld. De tijd drong, centraal werd gesteld op de derde con- voor, die over het algemeen gunstig want de tweede zitting van het conci- ferentie van Rhodos (1 tot 15 november klonken ten opzichte van het plan-Athe- lie zou binnen enkele weken beginnen en 1964). In zijn openingstoespraak gaf de nagoras. Slechts hier en daar werd 'n n- voorzitter, metropoliet Mcliton van Hie- bezwaar geuit of een reserve gemaakt, in ropolis, uitdrukkelijk te kennen, dat Dit kan enigszins worden verklaard naar overeenstemming moest worden door het feit, dat deze zitting openbaar gestreefd, hoe moeilijk en hoe vol hin- was en door genodigden, waaronder Patriarch Athenagoras wilde 'n uit- dernissen de weg naar dat doel ook zou journalisten, werd bijgewoond. De ei- spraak van de gehele conferentie over zijn. „Wij moeten ons", zo zei hij, „met genlijke onderhandelingen vonden met dit punt en ook over de mogelijkheid, liefde, geduld, nederigheid en voorzich- gesloten deuren plaats. Naar later is een dialoog met de Katholieke Kerk tigheid overtuigd houden, dat wij heili- uitgelekt hebben velen toen openharti- aan te knopen. Op beide punten kreeg ge erfgoederen van geloof en traditie ger gesproken en meer bezwaren of re- hij een positief antwoord. Iedere Kerk, met elkaar gemeen hebben en dat het serves tegen de dialoog met Rome ge- die dat wilde, kon waarnemers naar gemeenrchappelijke van groter beteke- maakt. Rome zenden. De mogelijkheid van een nis is dan de onderlinge verschillen". dialoog op voet van gelijkheid werd in En hij besloot zijn toespraak aldus: Pauselijk telegram „Broeders, boven onze beperkte theolo- Na «ie „interventies" luisterde de vergadering naar de lezing der tele- grammen, die door verschillende kerk- hoofden naar Rhodos waren gezonden. En toen kwam, totaal onverwacht, de. boodschap van Paus Paulus VI, geda teerd op 29 oktober 1964. „IT't de grond van ons liart zenden wij u, dierbare broeders in Christus, onze broederlijke groet. Terwijl uw broi-ders van de Ka tholieke Kerk van Rome. in concilie verenigd, zich beraden op de wijze, waarop zij zich steeds meer trouw moeten tonen aan het plan, dat God met Zijn Kerk heeft in deze tijd, die zo rijk is aan mogelijkheden maar ook zo vol van bedreigingen en beproevingen, bereidt gij u zelf voor, om u in dezelf de problemen te verdiepen en om steeds beter te beantwoorden aan de wil van uw Heer. Diep doordrongen van het belang van deze bijéénkomst vragen wij voor haar in een vurig ge bed het licht van de H. Geest. Wees er van overtuigd, dat wij z«-lf mét het con cilie en de gehele Katholieke Kerk, met een bijzondere belangstelling het ver loop van uw arbeid zullen volgen". Na herinnerd te hebben aan 't woord van de apostel Paulus _agt elkan ders lasten, want zo zult ge de wet van Christus vervullen" en de hulp te hebben ingeroepen van de Heilige Moe der Gods. besloot de Paus zijn bood schap aldus: „Moge de liefde, die ge voed wordt aan de tafel van de Heer. ons dagelijks meer bezorgd maken om de eenheid van de Geest te behouden door de band van de vrede". De vergadering, die met aandacht naar de lezing geluisterd had, toonde zich diep getroffen. Zij bedankte in hartelijke woorden de Puus en voelde zich gesterkt voor het voeren der eigen lijke besprekingen. Deze duurden twee weken en verliepen niet zonder moei lijkheden. Men kon het niet goed eens worden over de formulering van enkele resoluties en de uiteindelijke tekst, die op de slotzitting werd voorgelezen, was sober en nogal gereserveerd. ..De tweede panorthodoxe conferen tie heeft in principe besloten de Rooms- Katholieke Kerk een dia' og voor te stellen op voet van gelijkheid. Zij her nieuwt het reeds eerder uitgedrukte verlangen om tot zo'n dialoog te ko men. Na een meer diepgaande bestu dering ervan is het de conferentie dui delijk geworden, dat een grondige voor beginsel E bereiding noodzakelijk is en dat de juiste voorwaarden geschapen moeten worden, wil men een theologische dia loog kunnen beginnen, waarvan resul taten mogen worden verwacht. Dit houdt niet in, dat iedere plaatselijke Orthodoxe Kerk niet vrij zou zijn om naar eigen goeddunken dus niet uit naam van de gehele orthodoxie broederlijke betrekkingen te onder houden met de Rooms-Katholieke Kerk, in de overtuiging, dat langs deze weg de huidige moeilijkheden overwonnen kunnen worden. Om dit te bereiken en nog beter deze heilige zaak te dienen, verlangt de conferentie, dat onze plaatselijke Orthodoxe Kerken de de tails van de dialoog bestuderen vanuit orthodox standpunt en de resultaten van hun studie en alle informaties on derling uitwisselen". Hoopvol perspectief Al lijkt deze tekst nogal gereser veerd en soms zelfs wat negatief, wij mogen met dit resultaat toch niet onte vreden zijn. Om haar juist te beoorde len moeten we bedenken, dat de ver tegenwoordigers van de Orthodoxe Kerken voor een uiterst moeili'ke op gave stonden. Enkelen van hen hadden ernstige moeilijkheden met katholieken ondervonden. Anderen kwamen uit landen met een totalitaire en gods dienstvijandige regering. Het onderling contact tussen de afgevaardigden werd ernstig bemoeilijkt door het verschil van taal. Daar kwam dan nog bij, dat men over liet algemeen onvoldoende op de hoogte was van de werkzaamheden van het Vatl« aans concilie, met name van de constitutie over de Kerk en van het decreet over het oecumenisme. Wat men wei kende was het schema over de oosterse Katholieke Kerken zonder de verbeteringen, die in een later sta dium werden aangebracht; en deze kennis was niet bepaald In staat om een orthodox helemaal op zijn gemak te stellen. Tenslotte ontbraken op de conferentie de grote orthodoxe theolo gen uit de emigratie, die niet waren uit genodigd omdat ze niet tot de aange sloten Kerken behoorden. De boodschap van de Paus had onge twijfeld een grote indruk gemaakt en was ook met instemming ontvangen. Maar volgens ooggetuigen viel er bij 't beluisteren van deze onverwachte bood schap bij diverse, aanwezigen toch een zekere vrees te constateren: vrees voor het machtige Rome en vrees voor de niet te overziene gevolgen van een dia loog. Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren, wanneer een van de Kerken-in-dialoog- met-Rome eerder tot eenheid geneigd zou zijn dan de andere? Zou dit geen schade doen aan de innerlijke eenheid der orthodoxie? Ondanks al deze blijken van terug houdendheid en huiver blijft het een winstpunt, dat de kwestie van de dia loog uitdrukkelijk aan de orde werd ge steld, ernstig werd besproken en geen negatief antwoord kreeg. Wij kunnen dan ook begrijpen, dat Paus Paulus van zijn vreugde en tevredenheid ge tuigde, toen hem officieel namens de patriarch de resultaten van de 3e con ferentie van Rhodos werden meege deeld. En dat Athenagoras er in zijn kerstboodschap erop blijft aandringen, 't eenmaal begonnen werk af te maken. „Dan zullen de handen, die van beide zijden naar elkaar zijn uitgestrekt in 'n geest van vriendschap, eenheid en sa menwerking, elkaar drukken. Dan zal men ernstige en duurzame banden van liefde kunnen leggen en komen tot de eenheid van allen". VAN ROTTERDAM GRAAFT ZICH NAAR ZIJN EINDPUNT In de hal van het Centraal Station te Rotterdam klinkt dagelijks het geraas dat de werkzaamheden aan de metro lijn met zich meebrengen. Vanaf het Centraal Station zal namelijk de Rot terdamse ondergrondse zijn tocht be ginnen: onder Weena, Coolslngel, en Nieuwe Maas, om vervolgens in Rot terdam-Zuid aan het daglicht te komen op zijn weg naar het Zuidpleln. Dit jaar moeten de voornaamste werk zaamheden zijn voltooiil. De Coolsln gel heeft al voor een belangrijk deel zijn aanzien van Rotterdams voor naamste boulevard herkregen, de sta tions Leuvehaven, Beurs en Stadhuis wachten op de eerste passagiers, en in Rotterdam-Zuid wordt 't verkeer naar het zuiden voortdurend omgeleid In verhand met werkzaamheden aan het hoogspoor. Na zijn voltooiing, in 1968, zullen elke 2M minuut de treinen van noord naar zuid en terug rijden. Maximaal 1000 passagiers kan elk treintje vervoeren, die door'het grote aantal deuren snel kunnen in- en uitstappen. De stoptijden zijn daarom kort: maximaal 10 i 12 seconden. De treinen, gevoed door een derde rail, zullen met een snelheid van 60 kilometer per uur het traject van 5 kilometer afleggen. De diepte van het traject varieert 8 ft 'J meter in het hart van de stad tot 17,5 meter in het rivier- kruisend gedeelte. Met ztJn metro treedt Rotterdam in 't spoor van de grote wereldsteden. De voornaamste Europese hoofdsteden als Parijs en Londen hebben al tientallen jaren hun ondergronds vervoer; Am- terdam heeft de noodzaak van goe de oeververbindingen sedert de oorlog ingezien. De rivier vormt het hart van de stad, verdeelt de stad in tweeën, maar moet vrij blijven van bruggen om een ongehinderd scheep vaartverkeer met zee mogelijk te ma ken. Vandaar dat tenslotte tot de bouw van een metro besloten is, nadat de Maastunnel al in 1956 de capaciteit die voor 1970 was gepland had overschre den Na het voltooien van de metro zal Rotterdam beginnen aan het afbre ken van de oude bruggen, die in de ze ventiger jaren van de vorige eeuw zijn gereedgekomen. In plaats van de brug gen worden ook daar tunnels gebouwd. Alleen de Van Brienenoordbrug. ten oosten van Rotterdam, zal als een zij 't gering obstakel voor het scheepvaartverkeer bUjven bestaan. Deze ikoon, die herinnert aan de ontmoeting van Paulus VI en Athenagoras I op 5 januari 1965, stelt de twee broers-apostelen Petrus en Andreas voor. Petrus, het hoofd van de apostelen, stichter van de zetel van Rome. Andreas de eerstgeroepene, stichter van de zetel van Constantinopel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 9