Joop Pieëte
maakt technisch wetenschap
ondergeschikt aan realiteit
GROOT KUNSTENAAR OP ZWERFTOCHT
DOOR DE WERELD DER KLEINE DINGEN
SCHILDERIJEN VAN GABRIEL METSU
UIT RUSLAND NAAR LEIDEN
Jac Smits in
landenteam
Kernploeg schaatsers
komt in Noordwijk
voetballen
DUMPPRIJZEN KUNNEN BLOEMEN
HANDEL BLIJVEND STIMULEREN
PAUZE
PUNT
donderdag e juni wot
DE LEIDSE COURANT
pagina
Het is alweer enkele dagen geleden dat de Leidenaar Joop Pieëte
ln Den Bosch tijdens het Benelux-filmfestival de Grote Prijs, be
staande uit de zogenaamde „Bronzen Hertog", voor zijn film „Miroir"
ln ontvangst mocht nemen. Reden genoeg dus om hem op te zoeken
in zijn huis aan de Burggravenlaan.
Zijn vrouw doet open en brengt mij regelrecht naar de werkkamer
van haar man. Daar, temidden van een groot aantal technische appa
raten en kasten vol met geluidsbanden, staat een kleine, gezette man
op. Van achter de zware, zwarte bril kijken een paar heldere ogen,
die gewend zijn om te registreren en te ontdekken mij afwachtend aan.
Hoe het begon
„Wel, U moet weten dat ik van be
roep electrotechnicus ben. Dat bracht
met zich mee dat ik me al vroeg bezig
hield met geluid, in de ruimste zin van
het woord. Al voor de oorlog maakte
ik grammofoonplaten voor particulier
gebruik, die ik helemaal zelf sneed,
perste enzovoort. De opnamen hadden
uitsluitend de familiekring als onder
werp, dus de eerste geluidjes van de
kinderen en zo. In de oorlog luister-
we vaak naar de zenders uit niet-
bezette landen en kregen aldus Ame
rikaanse jazz-muziek te horen, die hier
nog totaal onbekend was. We luister
den altijd met een stuk of zes mensen
we besloten een bandje op te rich
ten dat zich op deze muziek zou con
centreren. Ik speelde gitaar en zou
opnamen maken als ik mee mocht
doen. Dat bandje is overigens kort na
de oorlog opgeheven. De platen die
maakten waren niet bestemd voor
ruime verspreiding; we wilden echt
amateurs blijven. Het is echter wel
aardig dat er enkele vroegere band
leden zijn, die toch in „het vak" zijn
gebleven, zoals Tom Disseveld, die nu
bij de radio en TV werkt. Toen de
VTede er eenmaal was, heb ik me voor
de volle honderd procent gewijd aan
het oprichten van een zaak. Dat heeft
vijf jaar geduurd, en in die tijd
deed ik niets aan geluid of wat voor
hobby ook, het was alleen maar wer
ken wat de klok sloeg. Pas in 1949
ging ik weer een beetje aan mezelf
denken. In dat jaar deed ik mee aan
Tulpenralley naar Monte Carlo.
Onderweg maakte ik foto's en geluids
opnamen, en toen ik weer thuis was
heb ik die foto's zelf ontwikkeld. De
film kwam eigenlijk zeer snel hierna.
Ik werd er meteen door gegrepen, om
dat het, behalve boeiend, ook zó in-
beslagnemend is dat je eenvoudig de
tijd niet hebt om aan zaken of iets
van dien aard te denken. Ik filmde
meteen op 16 mm, en mijn eerste films
waren natuurlijk weer aan het gezins
leven gewijd. Ik combineerde de op
namen met geluidsbandopnamen en 't
effect was zo, dat ik er niet meer mee
kon ophouden. Toch blijft de film bij
mij nummer een, dan pas komt het
geluid."
Foto eerste stadium
„U fotografeert nog steeds?"
„Zeker, want ook voor de film is de
foto onmisbaar. Kijk, ik doe het altijd
zo, dat ik, wanneer een film voor de
boeg staat, eerst met het fototoestel
er op uit ga en dan kijk ik of het op
de foto de moeite waard is, voor ik
ga filmen. Vaak ook gebruik ik de
foto zelfstandig neem me niet kwa
lijk als ik een beetje technisch word
dan werk ik met twee diaprojec
tors tegelijk die samen een irreëel
heeld vormen, omdat twee gelijke beel
den over elkaar vallen en door het
regelen van de spanning er hoogst
merkwaardige kleur-effecten kunnen
ontstaan. Deze methode gebruik ik als
voorontwerp vhn mijn films. De foto
grafie is eigenlijk het zakboekje van
Techniek moeiteloos
„U bent van huis uit technicus,
heeft dit als gevolg dat U bij het fil
men de nadruk legt op de technische
kant van het geheel?"
(Gaat plotseling verzitten, drukt de
handen tegen elkaar tot een soort ge
bedshouding en zegt, na een korte
pauze, fel:)
„O nee, zeker niet. De kunst staat
boven de techniek. Mijn grote voor
deel is dat ik zó met de techniek ver
trouwd ben dat ik de noodzakelijke
handelingen bijna blindelings kan uit
voeren, zodat ik als het ware de tech
nische kunstgrepen die een bepaalde
situatie vereist automatisch èn goed
kan verrichten. Kort gezegd komt het
er dus op neer, dat ik mijn aandacht
kan concentreren op de artisticiteit en
niet bepaald moeilijk hoef te doen met
Natuur centraal
„Ik stel de natuur centraal. Ik heb
wel eens een speelfilm gemaakt, on
der meer „De blauwe vogel", geba
seerd op een oud poëem, maar dat
was meer een uitzondering. Weet je,
er is zo machtig veel te zien in de
natuur, dingen, heel klein soms, waar
de mensen .gedachteloos aan voorbij
gaan. Die wil ik ze laten zien, omdat
je uit.de natuur veel kunt leren."
„U wilt een soort boodschap aan de
mensen geven door middel van de
film?"
„Dat is iets te sterk gezegd. Ik ben
er niet op uit om de mensen iets te
leren. Beter gezegd, ik ben pas bevre
digd als de ontroering, die ik zelf heb
meegemaakt, op anderen overslaat. Ik
film ook niet meer zo concreet, het
abstracte overheerst in mijn werk.
Daarmee kun je gevoelens bij de men
sen opwekken (die overigens helemaal
niet met je eigen visie hoeven over
een te stemmen) zonder ze nu iets op
te dringen. Dat doe ik wel enigszins
in mijn lezingen, in 16 jaar tijd heb
ik er 300 gehouden. Een ervan heeft
niet minder dan 9 jaar „gedraaid" en
heette „van kleine dingen in de grote
wereld". Daarin wees ik met concrete
beelden op de massa wonderlijke en
mooie dingen die je in de macro-we
reld kunt aantreffen. Twee mieren die
een insekt verslepen en zulk soort din-
„Miroir" en „Muota"
„Hoe is „Miroir" tot stand geko-
„Ik was een hele tijd ziek en heb
toen opgeschreven wat ik allemaal zou
gaan doen als ik weer beter was. Ik
luisterde naar muziek van Ravel en
de Bussy en andere Franse impressio
nisten, en toen werd het idee voor
„Miroir" opeens geboren. De muziek
werd het uitgangspunt. Kijk, (staat op
en komt terug met een partituur) ik
heb de muziek precies gevolgd. De
hele film is aangepast aan ritme en
tempo van de muziek. Dat is weer iets
waar de techniek een grote rol bij
speelt, zonder dat je het merkt. Door
verandering van de beeldfrequentie
liet ik de filmbeelden naar believen
langzamer en sneller op elkaar volgen,
zodat ze meedoen aan het ballet dat
de muziek uitdraagt. Maar als je de
film ziet, onderga je hem als 'n soort
kleurendouche en denk je niet „wat
een technisch vakmanschap". Precies
het tegenovergestelde van „Miroir" is
Muota", waarmee ik dezelfde onder
scheiding in 1964 heb gewonnen. Daar
was de film eerst, en koos ik later een
muziek, waarna ik de film op enkele
punten natuurlijk weer een beetje
moest bewerken. Het opmerkelijke is
dat het geluid van „Muota", dat het
ontstaan var. een Zwitserse rivier be
handelt, live is opgenomen door mijn
vriend Leo Oostenburg, mijn enige
medewerker aan mijn films. In „Muo
ta" is het water de hoofdrolspeler. Het
begint als een klein straaltje, dat
wordt een hele sliert straaltjes, enzo
voort, steeds groter en groter. De mu
ziek, van Barraux, geeft dat ook prach
tig aan en zwelt aan tot een orkaan.
Aan het slot is het water helemaal
een abstractie geworden, dan duik je
met enorme telelenzen de waterval in,
je wordt helemaal omspoeld door wa
ter, water en nog eens water. Het ge
luid sleept je helemaal mee, een dreu
nend slotakkoord en opeens is het uit.
Het laatste beeld is dat van de kanali
satie. Zo gauw als er mensen aan te
pas komen trek ik mijn handen er
Mensen in de polder
„Vindt U het niet een beetje on
natuurlijk om de natuur zo „onmense
lijk" te benaderen?"
„Dat zei Louis van Gasteren onlangs
in Den Bosch ook tegen me. „Pieëte,
je staat alleen", zei hij. Ik heb hier
zeker begrip voor, en eerlijk gezegd
voel ik het wel een beetje als een be
zwaar om altijd alléén de natuur te
benaderen. Op het ogenblik maak ik
een film, waar ik nog geen naam voor
heb en die over de polder gaat. Maar
dan de polder om vier uur 's morgens,
wel te verstaan. Alles is broos, ijl en
kleurrijk. Nou, en in die film introdu
ceer ik voor het eerst een mens in
mijn werk: een danseresje dat de na
tuur begroet op muziek van Eric Saty.
Die muziek wordt soms onderbroken
door een stem, die een gedicht op de
polder leest, „het is goed in de polder
te zijn". Hier, luister maar (staat op
en brengt met een paar geroutineerde
handbewegingen een band in de tape
recorder), maar dit is een technisch
onvolmaakte opname."
Er weerklinkt een rustige, tot kalm
te brengende en naar het schijnt van
zeer ver komende muziek. Je ziet als
het ware de polder, die door de zon
wordt gekust en het meisje, dat licht
als een libelle door de tere, pas ont
waakte wereld danst. Op bepaalde
momenten komt een stem, die een lang
gedicht leest, dat sfeertekenend is. „Dat
gaat er uit'', zegt Joop Pieëte plotse
ling, als de stem iets over de wet zegt.
Even later volgt er een minder ge
slaagde beeldspraak, waarin over ef
fecten en andere monetaire zaken
wordt gepraat, en weer schudt Pieëte
het hoofd. De realiteit en de verzin
sels van de mensen passen niet in zijn
visie van de natuur.
Amateur nader
tot onderwerp
„U maakt gebruik in deze film van
professionals, zoals de danseres en de
lezer. Vroeger deed U dat niet. Be
tekent dat, dat U misschien vroeg of
laat toch de richting van de beroeps-
filmerij zult opgaan?"
„Zeker niet, ik blijf amateur. Ze
hebben me herhaaldelijk, soms heel
aantrekkelijke, aanbiedingen gedaan
om „in het vak" te komen. Ik heb ge
weigerd. In de eerste plaats omdat je
als beroeps afhankelijk bent van je
opdrachtgevers en de zaak min of meer
uit handen moet geven, terwijl een
amateur alles zelf doet, de gehele ap
paratuur verzorgt en dus zeker nader
tot zijn onderwerp staat. Voorts is de
techniek van de professionals beslist
slordiger. Van de honderd meter film
gebruiken zij er een stuk of tien, ter
wijl bij ons de uitval ongeveer één op
twee is, m.a.w. wij gebruiken de helft
en vaak nog meer. Dat komt de per
fectie ten goede en dwingt je de film-
bare momenten af te wachten, hetgeen
je opmerkingsgave en ook je verbeel
dingskracht bevordert. Je moet gewoon
kunnen „zien", dat wat je filmt ook
op het doek uit de verf komt. Dit alles
maakt dat je als amateur een veel
groter persoonlijk kontakt met je werk
hebt dan de beroepscineast. Kijk, ik
film niet voor mezelf, dat heb ik al
gezegd. Mijn doel is, ruim genomen,
communicatie. Niet alleen met films,
maar ook met lezingen en dergelijke.
Communicatie is ook de televisie. Maar
die haalt het niet bij de echte film.
Ik blijf amateur. Alles wat ik zie
plaats ik in een door mijzelf ontwor
pen kader (maakt een vierkant-aan
duidend gebaar met zijn handen). Ik
trek er op uit om te gaan waarnemen.
In de auto rijd ik door de natuur. In
een auto héb je al vanzelf een kader.
Ik kijk dus eigenlijk voortdurénd naar
een film. Altijd speelt mijn autoradio,
afgestemd op radio Parijs. Ja, ik ben
Frans georiënteerd. Ik kijk, luister,
combineer geluid, beeld en idee. Een
idee dat ik zelf krijg, dat ik zelf uit
werk en dat helemaal van mij is. Nee,
ik word geen beroeps, ik blijf ama-
ALEXANDER MüNNINGHOFF.
De op 20 juni te openen Gabriel-Metsutentoonstelling in de Laken
hal te Leiden zal ook vijf werken van Metsu te zien geven, die in Rus
sisch bezit zijn. Als uitvloeisel van het onlangs tussen de Sowjet-Unie
en ons land gesloten culturele akkoord heef de Leningradse Her
mitage voor de tentoonstelling afgestaan: „de Oestermaaltijd", „de
verloren zoon", „Kantklossend vrouwtje", „Bij het raam" en „Duet".
De tentoonstelling duurt, zoals bekend, tot 5 september.
ZOETERWOUDE
DONDERDAGAVOND-VRIJDAG
AVOND E.H.B.O.
De inwoners van Zoeterwoude zijn
de laatste dagen vertrouwd geraakt
met de „donderdagavond-vrijdagavond
EHBO". Hopelijk zijn deze woorden
voor eenieder een begrip geworden.
Wordt het een top of wordt het een
flop? Het EHBO-bestuur hoopt op het
eerste en dat kan, als iedereen over
tuigd is van z'n verantwoordelijkheid
t.a.v. de voortzetting van het EHBO-
werk.
Hoe dikwijls reeds verleenden
EHBO'ers de eerste assistentie bij gro
te of kleine ongelukken. Eerste hulp
kan pas goed en effectief zijn, wan
neer men gebruik kan maken van goed
onderhouden zuurstof koffers en van
degelijk gevulde verbandtrommels.
De manier, waarop deze actie ge
voerd wordt, past precies in het raam
van het EHBO-werk. De étuis met
pleisters, die te koop zullen worden
aangeboden, kan men heel gemakke
lijk ergens tussen steken, waardoor
men deze onopvallend altijd bij zich
kan hebben. Op de meest ongelegen
ogenblikken kunnen zij een uitkomst
voor iemand betekenen!
Ongetwijfeld zullen meerdere ge
zinsleden in het bezit willen komen
van zo'n étui.
Hedenavond gaat de EHBO-kara-
vaan op pad Het is nog niet bekend
welke richting zij eerst zal kiezen.
Om een vlotte werkwijze van de
propagandisten-verkopers te bevorde
ren is het wel noodzakelijk dat de
„voorverkoop" in elk gezin geregeld is,
zodat, wanneer er aangebeld wordt,
nauwkeurig is bepaald hoeveel étuis
er in het gezin nodig zijn.
Leidse danslerares
had succes in Engeland
Mej. Henny van Roy uit Leiden
(oorspronkelijk uit Steyl) behaalde als
jongste danslerares op het vaste land
van Europa, tijdens dit „Werelddans-
congres" het scrutineeringdiploma. Dit
diploma geeft het recht aan de bezit-
ter(ster) voorzitter (ster) te zijn van
de jury bij nationale en internatio
nale danswedstrijden.
De bekende Ter Aarse langeafstand-
crack Jac. Smits is opgenomen in de
landenploeg voor de internationale 30
km. wegwedstrijd te Assinghausen op
19 juni a.s.
De andere leden van de ploeg z(|n
Rudi Mol, Aad Steylen en Ruud den
Sassenheimse klanten
huldigen
Leidse melkrijder
Dezer dagen was het 25 jaar gele
den dat de chauffeur van de Melk
inrichting „De Landbouw" te Leiden,
Jan Hoogenboom, begon met melk en
melkprodukten te bezorgen bij de
diverse melkhandelaren alhier. Deze
meenden dit feit niet ongemerkt voor
bij te moeten laten gaan en alle Sas
senheimse melkhandelaren, 10 man
sterk, met hun ega's trokken naar Lei
den om in de Sweelinckstraat 13, van
hun erkentelijkheid blijk te geven.
Zij deden dit niet met lege handen,
allen kwamen met goede gaven, zodat
Jan Hoogenboom en zijn gezin een
buitengewone prettige avond kon wor
den bezorgd.
De heer H. Kadee hield een korte
speech waarin deze de dank van de
handelaren uit Sassenheim tot uit
drukking bracht, en wees op het feit
dat door weer en wind, en niet te
vergeten de vaak haast onbegaanbare
wegen, trouw gezorgd werd dat Sas
senheim van de onmisbare zuivel werd
bediend. Deze 25-jarige trouwe dienst
mag wel een unicum worden genoemd
in deze tijd. In de dankwoorden werd
ook mevrouw Hoogenboom betrok
ken. De heer Kadee onderstreepte zijn
woorden door een enveloppe met in
houd aan te bieden.
weet u het ook niet
Routebschrijving De kortste rou
te van Sassenheim naar Haamstede
wordt ons gevraagd door C. T. te
Sassenheim.
Antwoord Sassenheim, Den Haag,
Rotterdam, Brienenoordbrug, Baren-
drecht, Numansdorp, Hellegatsplein,
Oude Tonge, Bruinisse, Zierikzee,
Haamstede.
Fietstocht Een abonnee uit Oud-
Ade J. S.) verzocht ons een fietsroute
uit te stippelen rond het IJaselmeer
via Harlingen (Friesland) en Hamers-
veld (bij Amersfoort).
Antwoord Uiteraard moet onze
routebeschrijving enigszins beperkt
blijven. De grotere plaatsen die wor
den genoemd zijn dan ook niet be
doeld als noodzakelijke pleisterplaat
sen als wel om in grote lijnen aan te
geven in welke richting de tocht gaat.
Meestal zult u onderweg aanwijzingen
kunnen vinden die de voor wielrijders
meest interessante gedeelten wfl-
zen. Oud-Ade, De Kaag, Lisse, Hille-
gom, Bennebroek, Heemstede, pont-
veer Velsen, Beverwijk, Heemskerk,
Castricum, Egmond, Bergen, Schoorl.
Warmenhuizen, Schagen, Wieringer-
werf, Afsluitdijk, Harlingen, Bolsward,
Workum, Staveren, Lemmer, Kuinre,
Vollenhove, Genemuiden, Zwolle, Hat-
tem, Heerde, Epe, Vaassen, Uddel,
Garderen, Voorthuizen, Hamersveld,
Bilthoven, Holl. Rading, Nieuw Loos-
drecht, Loenersloot, Vinkeveen, Uit
hoorn, Leimuiden, Oud-Ade. Aantal
kilometers in etappes: Oud-Ade
Velsen: 30 km; Velsen - Afsluitdijk: 100
km; Afsluitdijk - Vollenhoven: 100 km;
Vollenhoven - Hamersveld: 100 km;
Hamersveld - Oud-Ade: 75 km. Wij
wensen u een plezierige reis toe.
Reisroute Wat is de meest ge
schikte autoweg van Langeraar naar
Emmen (Drente), vraagt ons S. S. te
Langeraar
Antwoord Langeraar, Uithoorn,
Hilversum, Amersfoort, Nijkerk, Har
derwijk, Nunspeet, Zwolle, Ommen,
Coevorden, Emmen. Afstand: ca. 180
kilometer.
Geslaagden
Mulo-examen Leiden
Geslaagd voor het mulo-diploma A
de dames J. Erades, M. E. Bosman, M.
A. Jansen, E. D. D. Kengen, C. Labor-
dus, G. Rijnsburger, A. J. v.d. Tuin, al
len te Leiden; de dames H. J. Aartse te
Noordwijk; M. C. v. Burk te Warmond;
S. Ruiter te Hazerswoude; J. H. v. Heelt
te Leiden en de heren R. P. Loekenbach,
H. Tieleman, J. Schouten, C. B. v. Ark,
A. v.d. Bogaard, C. J. v. Gent, J. v.d.
Mark, H. J. Vink, A. Bon, C. J. Frans^.
allen te Leiden.
Geslaagd voor diploma B, de dames:
Th. Lagerwetj te Leiden; A. M. v. Brie-
men, Haarlemmermeer; C. B. v. Harten
te Woubrugge en de heren D. A. Sand-
berg te Lelden; R. A. Douglas, C. J.
Pronk. K. J. Volkers te Den Haag en W.
M. v.d. Hulst te Hlllegom.
Geslaagden Leidse Hout Ulo, diploma
A: de dames A. v. Mourik, M. H. Noor-
duin, M. J. Laman, C. A. de Mey, M. v.
't Zelfde Xallen Lelden, I. Magnin X
Katwijk. A. M. de Graaf (X), Oegst-
geest, en de heren J. N. de Wolf, G. P.
H. Plomp (X), J. J- de Vries, C. E. de
Vos (X). te Leiden Y. v. Duyn, Kat
wijk, H. A. v. Oorde, Oegstgeest, K. J. v.
Muyden, Zoeterwoude. Dipl. B. de heren
P. A. Splinter. F. J. H. Lopez Cardozo,
te Leiden, S. J. M. Lemmers, Hillegom,
F. R. J. Knetsch, Katwijk, G. Koelmans,
Voorhout, en W. Los, Oegstgeest.
WEER EEN INBRAAK
IN ZOETERWOUDE
Voor de derde maal binnen korte
tijd zijn inbrekers in Zoeterwoude
actief geweest. In de afgelopen nacht
werd ingebroken in de woning van de
zuivelhandelaar C. van Leeuwen aan
de Schenkelweg. Het ongewenste be
zoek is via een raam aan de achter
zijde van de woning naar binnen ge
komen. De gehele benedenverdieping
werd nagezocht, maar er werd slechts
een onaanzienlijk geldbedrag vermist.
Uit de garage werden echter twee
transistor-radio's meegenomen. De po
litie heeft een onderzoek ingesteld en
een speurhond ingeschakeld. De in
braak werd vanmorgen vroeg door
de eigenaar ontdekt.
Reisroute II Hoe rijd ik het best
naar de Efteling en hoeveel kilometer
is dat van ons verwijderd, vraagt E.
van E. te Alphen aan den Rijn.
Antwoord Alphen, Boskoop, Gou
da, Haastrecht, Vlist, Schoonhoven,
Gorinchem, Heusden, Efteling (Kaats
heuvel). Afstand: 55 km.
Waterreservoir Kunt u mij zeg
gen hoeveel water zich in het bassin
van de watertoren te Roelofarendsveen
bevindt, vraagt ons de heer W. H. te
Oude Wetering.
Antwoord De watertoren te Roe
lofarendsveen bevat 150 m3 water.
Op zaterdag 25 juni a.c. zal op hc-t
Gemeentelijk Sportpark te Noordwijk
een spectaculaire voetbalwedstrijd wor
den gespeeld. Dan zal namelijk een
elftal van de kernploeg schaatsen
rijders van de K.N.S.B. uitkomen tegen
het voetbalteam van de Noordwijkse
Polltiesportvereniging. Dit zal een
mooie gelegenheid zijn om verschil
lende nationale schaatsprominenten
van dichtbij aan het werk te zien.
In de ploeg van de schaatsenrijders
spelen o.m. mee Kees Verkerk, Ard
Schenk, Anton Huiskes, Jorit Joritsma,
Peter Nottet, Egbert van 't Oever en
anderen.
Deze wedstrijd vindt plaats in het
raam van de festiviteiten ter gelegen
heid van de viering van het eeuwfeest
van de badplaats. Ard Schenk, aan
wie door de voetbalvereniging Alk
maar een profcontract is aangeboden,
zal het doel van de kernploeg ver
dedigen. Kees Verkerk is midvoor
De wedstrijd begint om 7 uur nam.
Ongetwijfeld zal deze match, waar
van de opbrengst bestemd is voor een
liefdadig doel, veel belangstelling
trekken.
BRIDGECLUB DE SLEUTELS
Uitslag van de einddrive van 7 juni:
Groep Al: 1 Kuyt-Eldering 84, 2
Vrijenhoek-Verkuil 78, 3 Kllnkenberg-
Smittenaar 70, 4-5 Janson-Rlp en v. d.
Steen-Kappers 65, 6 mevr. Vrijenhoek-
hoek-Rompes 54, 7 echtp. De Vrind 51,
8 dames Sier-v. Zijl.
Groep A 2: 1 Biesot-v. Welzen 73, 2
de Vries-Biesot sr., 3 dames Stigter-v. d.
Ende 70, 4 de Vries-Lodder 67, 5 v. d.
Burg-v. Ingen 59 en Bloemhoff-de Jong
59, 7 v. Ravensswaay-Lie 56, 8 echtpaar
Tijssen 38.
Groep B 1: 1 Koningen-Verwey 84, 2
Kammeraat-v. Kempen 72, 3 dames Ber-
nard-Bon 65, 4 echtp. Jansen 60. 5 Se-
lier-Koning 59, 6 Robbers-Lepelaar 58,
7 dames Derogee-Winkler-Prins 57, 8
mevr. Harloft-Harlpff 40.
Groep B 2: 1 Reus-de Heer 82, 2 Wes-
seling-v. d. Berg 73, 3 Middelham-Beu-
gelsdijk 70, 4 Dek-Goedhart 64, 5 mevr.
Vroom-Foppe 60, 6 echtp. v. Kempen
56, 7 echtp. v. Leeuwen 52, 8 mevr. Den
Dekker-Riel 47.
De middenscore ln alle groepen was 63.
Dinsdagavond werden in de zaal aan
de Lammenschansweg de onderlinge
wedstrijden voor dames en heren gehou
den. Er werd in twee groepen gewerkt
zowel b(j de dames als bij de heren en
na een spannende strijd, waarbij voor
het eerst met de nieuwe toestellen ge
werkt werd, kon de voorzitster, mevr.
Heemskerk, de volgende uitslag bekend
maken:
Dames A: 1 Jenneke Verver 32.25 p.
2 Marian de Wekker 28.80 p.. 3 Riet
Paardekooper 28.45 p., 4 Loes Witte
brood 26.50 p., 5 Cobi Goldenberg 26.25
p., 6 Toos Kamerling 24.75 p.
Dames B: 1 Rla Bakker en Jannie
Kroeze 26.70 p., 2 Anneke Alberts 26.45
p., 3 Wieneke Kroeze 24.40 p., 4 Ineke
van Kins 23.05 p.
Heren A: 1 Jan Meerpoel 32 p., 2 Fr.
Devilee 31.85 p.,
Heren B: Bij de heren B eindigde Hans
Ham op de le plaats, gevolgd door Ruud
Röling op de 2e plaats, no. 3 werd Mar
tin Vinkesteyn, no. 4 Joop Burghout en
als 5e eindigde tenslotte Plet Ouwer-
Zwitserse import van bolbloemen bewees het
Levensmiddelenbedrijf
beet spits af
Tot 1948 waren bloemen in Zwitser
land een luxe artikel, dat met een flinke
winstmarge in bloemenwinkels werd
verkocht. In dat jaar vernam Mlgros,
een levensmiddelenbedrijf met filialen
over heel Zwitserland, dat de anjer-
prijzen aan de Italiaanse Rivièra zo laag
waren, dat de kwekers in moeilijkheden
zaten. Als het invoerrecht in Zwitserland
betaald was kwamen de anjers nog maar
op 4 rappen per stuk. maar de bloe
menwinkels verkochten ze voor 70 tot
80 rappen. Migros begon toen te impor
teren en verkocht met groot succes
bossen van 16 stuks voor één frank, of
6 rappen per stuk.
Aanvankelijk maakten de bloemisten
zich grote zorgen en probeerden zelfs
regeringsmaatregelen te krijgen, die
Migros de handel zouden bemoeilijken.
Dit lukte echter niet.
Enkele jaren later begonnen de bloe
menwinkeliers zich te realiseren, dat
hun eigen omzetten, In plaats van een
rampzalige daling te vertonen, veel ho
ger waren geworden. Daarnaast kon
„de kleine man" nu ook bloemen kopen
tegen redelijke prijzen. Dit lazen we ln
„Flora Nieuws", een uitgave van de
Rljnsburgse bloemenveiling.
Ook tulpenbloemen.
In 1958 begon de Migroe ook tulpen
bloemen te importeren uit Rijnsburg.
Die werden in de Migroswinkels voor
1 frank per 5 stuks verkocht. Steeds
meer Zwitsers gingen bloemen kopen.
In de volgende jaren breidde Migros
het sortiment voortdurend uit en ging
practisch alle soorten verkopen.
De handel ging beter dan was ver
wacht en men begon ook met de Zwit
serse kwekers contracten af te sluiten
voor de levering van bloemen en plan
ten, waaronder ook narcissen, irissen
en fresia's. De redelijke prijzen waren
ook hier voor de kwekers gunstig. In
meer dan 300 van de 450 Migroswinkels
verkoopt geschoold personeel thans
bloemen en planten. Een grote omzet
is bereikt; ln alle nieuw te openen zaken
worden speciaal aangepaste bloemen
en plantenstands geplaatst. In de vfjf
grote Migros-supermarkets alleen al
werd in 1964 voor bijna 2% miljoen
franks omgezet.
Dertig miljoen.
Dat de afzet van bloemen, waaronder
dus ook bolbloemen, in Zwitserland
sinds het begin van het Migros-experl-
ment met sprongen vooruitging, mogen
de cijfers van het Migrosconcern be
wijzen. De totale bloemen- en planten-
verkoop ln alle Migros-zaken bedroeg
In 1961 ruim 9 miljoen franken en steeg
geleidelijk aan ln 1964 tot 21 miljoen.
Voor 1965 zijn de cijfers nog niet be
kend, maar de totale omzet aan bloemen
en planten wordt voor dat jaar op rond
dertig miljoen franken geschat.
ADVERTENTIE
Heden: Sacramentsdag.
KISTJE TEGEN DE MUUR
In moderne kerken wordt het H. Sa
crament het brood, dat overgebleven
Is van het offermaal niet meer be
waard in een tabernakel („tent") op
het altaar, maar in een kunstig kistje
of schrijn tegen de muur. Deze nieuw
lichterij valt b(J velen weinig in de
smaak. Het heeft ons altijd weinig ge
ïnteresseerd, of wfl een kathedraal bin
nenkwamen in een kathedraal wordt
„ons Heer" nooit op het hoogaltaar be
waard of een oude kerk met een z.g.
„sacramentshuisje", of een nog oudere
kerk met een kastje in de muur, of een
Griekse kerk met een uit het gewelf
neerhangende doos in de vorm van een
duif, als het H. Sacrament maar aan
wezig is. Een kerk, hoe schitterend ook,
zonder de geheimzinnige en zeer bijzon
dere Aanwezigheid van de Heer als he
mels brood, is voor ons een lege huls.
Het is het uitgesproken verlangen van
Christus, dat wij dit brood zullen eten,
echter niet, zoals reeds Augustinus zei
„dan na het tevoren aanbeden te heb
ben". Op het eten ligt toch wel de na-
LEIDSE BIOSCOPEN
De films in de weck van 9-15 juni
zijn door de Ka.holieke Film Centrale
als volgt gekeurd:
Camera: De man. die verdwijnen,
moest (14 jaar)
Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur.
Zondag: 2.30. 4.45, 7.00 en 9.15 uur
Luxor: Derek Flint (14 jaar)
Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 i
Studio: Lady „L"
(14 jaar) Geprolongeerd
Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 i
Trianon: What's new Pussycat?
(18 jaar)
Dagelijks: 2.30, 7.00 en 9.15 uur.
Zondag: 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 i
Rex: De
(14 jaar)
van Atlantis
Je hebt helemaal niet naar me ge
luisterd anders was je wel woedend
geworden.
KORRELTJE
De mens is een koppig schepsel; hij
wordt moeilijk voortgedreven, maar
gemakkelijk geleid.
MARKTBERK UTEN
LEIDSCHENDAM, 8 juni Eieren
Aangevoerd waren 68600 kippe-eieren.
De prijzen waren voor: 2400 eieren no.
0 f 16.80-f 17.65, 87oo no. 1 14.50-15.4".
18200 no. 2 12.90-13.55. 15500 no. 3
10.60-11.25, 16900 no. 4 8.60-9.15. 5000
no. 5 8.10-8.25. 1200 no. 6 7.40-7.65. 700
kneus I 7.2C-9.50, 81 eende-eieren 13.00-
13.40.
RIJNSBURG 8 juni Bloemen Irissen:
Proff. Blauw 130-140; Golden Emperor
70-80; Imperator 70-80; Yellow Queen
70; Wedgewood 30-45; Chrysanthen To
kio 330-380; Indian Polls 330-340; Dui
zendschoon 40-60; Anthemus 75; Fre
sia's: White Swan 110-120; Golden Yel
low 90-100; Aurore 80-90; Stockholm 70-
80 alles per bos. Numph 2800, Roblnette
1300-1400; Colvlllei 1200-1400; Spltsflre
1200-1300; Am. Anjers Sim rood 1500-
2000; Sim rose 1500-1900; Sim wit 1500-
1900; diverse anjers 1500-2000; Gladiolen
Live Flame 2200-2300; Pierson 1200-
1400; Margrieten 300-400; Korenbloe
men 240-260 alles per 100 Lely's 24-26
per kelk.