RENAULT S)a Geldóc SouAcmt ELAM INGRIJPEN T.U.C. IN ZEELIEDENSTAKING? T.v.-prijs voor Dick van Dyke De laatste vijf minuten Churchill was na nooit meer de oude PAGINA 2 DBj UÜIUSIG CUliftAix X" £V1aAi\L>avj 4Ó MEl idöó Igor Stravinsky IN de wereld der huidige orkesten maakt men sinds enige jaren een crisis door. Crisis, bepaald door de pro- duktie onzer eigentijdse componisten door de musici op het podium zittend, door de consumenten, de luisteraars. Drie partijen, die het in de regel zwaar met elkander oneens zijn. Doch er is één punt, waarin ze overeenstemmen: dat men de programmapolitiek, zoals die sinds jaar en dag gevoerd is. op de korte duur niet meer kan handhaven. Dat ver andering in deze onontkoombaar blijkt. Verandering, die vernieuwing inhoudt, vernieuwing aan twee kanten: enerzijds in de richting der zogenaamde pre- klassieke muziek, anderzijds door het op de voorgrond schuiven van een reper toire, dat in onze tijd geboren ls in onze ttfd geboren wordt. Ziehier een problematiek, die om een oplossing vraagt. Die oplossing is aller minst gemakkelijk. Hij begint al met de uitvoerende musici, die op de conserva toria een opleiding hebben gekregen, die hen voor het. moderne werk weinig ge- schikt maakt. Waarmede dan weer samenhangen moeilijkheden van organi satorische aard: zowel de pre-klassieken als de eigentijdsen schrijven voor en sembles, die allerminst overeenkomen met wat de compacte massa van het orkest, voortvloeiend uit de eisen en be hoeften ener romantische era, kan bie den: ze schrijven niet. voor één groot ..orkest", doch voor „orkestjes", waarin telkens andere Instrumenten prevaleren en telkens op een andere wijze. Van de reproducent naar de consu ment, van de 6peler naar de hoorder. Naar het auditorium, het publiek, dat. steeds grijzer wordend, gedoemd is om uit te sterven.zijn er telgen, ls er na kroost? Niet. seker niet bij het handhaven van een traditie, waarin men zich ver genoegde met, laten we zeggen, ander halve eeuw muziek. Hoe 6taan de jon geren hiertegenover, de massa van zes tien tot, twintig, die binnen tien. vijftien jaar het grootste quantum stoelen zul len moeten bezetten, wil de zaak blijven gedijen? Ze zjjn. op welke wijze dan ook, moei lijk grijpbaar, niet. omdat de muziek hun onverschillig ls. maar omdat ze hun toon kunstige behoeften veelal meer technisch hebben leren bevredigen: door middel van de radio, de televisie, de grammo foonplaat. de tape. En toch zal men hen moeten bereiken, hun de weelden van het contact met gevende muziek" moeten bereiden. Op welke wtjze? Hieromtrent blijken de artistieke or ganisatoren van ons muziekleven het weer nlet eens te zijn. Er ls een stroming, waarin men blijkt te willen ijveren voor een soort scheiding, een scheiding tus sen zogenaamd traditionele en zoge naamd experimentele concerten.zoals men. bijvoorbeeld in de hoofdstad, twee musea heeft, het Rijks-, dat het accent legt op het voorbije, het Stedelijk, dat zich bezig houdt met het huidige. In Utrecht, in de sfeer van het Utrechts Symfonie-Orkest, doet zich het hieraan- geduide streven gelden, daar organiseert men wat men zou kunnen noemen avant- gardistisohe concerten. Te Amsterdam lijkt men te aarzelen: in het nu aflo pende sedzoen zorgde men voor drie ex perimentele manifestaties, druk bezocht door jongeren, docb van een volledige scheiding tussen oud en nieuw is hier toch geen sprake. Veeleer lijkt men te willen komen tot een bepaalde integra tie. tot het handhaven van een conti nuïteit.. wat mede blijkt uit het feit, dat men het bestaande Concertgebouw orkest met nieuwe instrumenten, ln de slagwerkseotie ten bedrage van meer dan f 30.000 equipeerde. Hoe is de houding van Het Residentie- Orkest ten opzichte van deze onontkoom bare gang van zaken? Ook daar blijkt de integratiegedachte te overheersen, zich echter uitend op 'een bijzonder eigen wijze. Getuige de zo succesvolle Stravins- ky-cyclus, waar men het auditorium met bekende, doch ook met volslagen onbe kende werken vertrouwd heeft willen makenwaarin men, blijkens opkomst en reacties, wel geslaagd is. Auditorium.waaruit bestaande? Veel. heel veel jongeren gaven hier acte de présence, doch de ouderen lieten niet volledig verstek gaan., Doch men deed meer: men appelleerde niet slechts aan een jeugdig publiek, doch tevens aan mensen, ballet- en toneelliefhebbers, die men zeker niet tot de concertbezoekers kan rekenen: ln dit opzicht heeft de artistieke en zakelijke leiding ln de lande zeker een unieke daad gesteld. Ze deed dit door middel van Igor Stravinsky, een man. die meer dan één halve eeuw het muziekleven in het wes ten heeft beïnvloed en daardoor tevens is beïnvloed geworden. Wil dit nu zeg gen, dat men van een StravinSky-cyclus nu weer een traditie moet gaan maken? Allerminst, want verstarring zou daar van binnen zéér afzienbare tijd het ge volg zijn. We zouden ons dan ook kun nen voorstellen, dat men voor een vol gend seizoen naar een ander geschikt „thema" zoekt. Een thema om én de executanten, én het publiek vertrouwd te maken 'met dat. wat nieuw is. of nieuw lijkt. Een thema, geschikt voor een verder door te zetten integratie, voor het handhaven van een continuïteit tevens. De Stravinsky-cyclus heeft ..alle par tijen" ln dit opzicht heel veel geleerd en geboden. Bekeren is moeilijk in Nederlandse Kerk 'katholieke kerk overgegane dominee, heeft tn een Interview met „Ruim Zicht" uitgesproken, dat hij het klimaat ln het huidige katholicisme bijn ondragelijk vindt. Hij beklaagt zich over de monopo liepositie. die de progressieven veroverd hebben en over de terreur, die zij van- daarult over de minderheid uitoefenen. HjJ vindt het een hopeloze toestand ln Nederland en geeft er dan ook de voor keur aan zich van de loop der dingen te dlstanclftren. Deze hartekreet verdient ons aller res pect. Wij kunnen ons heel goed voorstel len, dat zij die indertijd uit de reformatie naar de Katholieke Kerk zijn overgeko men. zich hevig geschokt voelen, nu die zelfde Kerk een aantal reformatorische elementen gaat overnemen. Heel gemak kelijk kan bij hen de vraag opkomen, waarom zij dan wel zijn overgegaan, of het niet beter ware geweest ln eigen huis te blijven en of zij als bekeerlingen niet door hun geloofsgenoten ln de steek wor den gelaten. Het ls een buitengewoon pijnlijke vraag. En de emotionele reacties, die zij oproept, dienen door leder geres pecteerd te worden. Toch vrezen wij, dat dra. Loos zich ver zet tegen een stroming, die niet meer te keren ls en die ook niet gekeerd zal mo gen worden. Oecumene ls nu eenmaal in dialoog treden met de andere christelijke Kerken, om te zien op welke punten een akkoord gevonden kan worden en bo.e de een zich aan de ander kan verrijken. Wij hebben van de reformatie heel wat te leren en het ligt volkomen in de Jijn van het Vaticaanse concilie dat wij dat ook proberen te doen. Tot hopenlijk niet al te grote ergernis van drs. Loos menen wij zelfs te moeten constateren, dat we nog helemaal aan het begin staan van een lange weg en dat de wederzijdse ver rijking nog heel wat verder fcal moeten Helaas laat drs. Loos zich in zijn ge ëmotioneerde toestand ook verleiden tot het doen van uitspraken, die hij onmoge lijk waar zal kunnen maken. Bijvoorbeeld, dat de publiciteitsmedia geheel in handen zijn van progressieven en dat deze van hun positie misbruik maken door over de anderen een soort terreur uit te oefenen. Wij zouden dit verwijt graag bewezen zien, zowel wat het eerste als wat het tweede gedeelte betreft. Voor ons blad moeten wij het met de meeste kracht van de hand wijzen. En hoe drs. Loos het ooit waar zou kunnen maken voor de publiciteits media als geheel ls ons helemaal een raadsel. Laten wij het er maar op houden, dat de emoties hem op een gegeven moment te machtig geworden zijn. En dan h ijzijn woorden niet op een goudschaaltje heeft gewogen. Hoewel zulks ln zo ernstige zaken toch wel wenselijk zou zijn geweest. Musici slachtoffer financiële toestand bij de omroepen? UTRECHT (ANP). De bij het N.V.V. aangesloten Algemene Bond van Kun. stenaars heeft zich ln zijn orgaan afgevraagd, of het standpunt van de regering, dat de luister- en kijkgelden niet mogen worden verhoogd, wel houdbaar is. Het blijkt, zegt de bond, daf. de omroepverenigingen ln zoda nige financiële moeilijkheden komen, dat zij moeten overgaan tot liet ont slaan van musici, tenzij de opbrengst uit de reclame op korte termijn uit komst kan bieden. De A.B.K., die over de ontslagen van omroepmusici bij de KRO en AVRO inmiddels een audiëntie heeft aange vraagd bij de minister van C.R.M., heeft er begrip vopr, dat men, gezien de etormaohtige ontwikkeling van de techniek, grote bedragen moet inves teren in technische installaties en ge bouwen. Uitdrukkelijk bezwaar heeft de N.V.V.-bond evenwel, als de daar voor benodigde gelden zouden moeten worden opgebracht door de aan de omroep medewerkende musici en an dere kunstenaars. De met ontslag bedreigde KRO-musici werkten ln de naoorlogse jaren veel mee aan tournees. Dergelijke tournees en feeatvergaderingen zijn nu uit de tijd. Maar dat mag er volgens de AJB.K. niet toe lelden, dat een aantal oude getrouwen, van wie velen een leeftijd hebben bereikt waarop het niet meer mogelijk is elders een be staan op te bouwen, nu het kind van de rekening wordt. Zelfs al zouden enkele hunner kunnen worden onder gebracht in NJt.U.-orkesten, is het voor de A.B.K. een onaanvaardbare en onverdraaglijke gedachte, dat een aantal van hen dan toch als „Schnab belaars", verstoken van de bescher ming van sociale voorzieningen, bij de omroep terecht zou komen. BOEDAPEST (U.P.I.). De brieven van de Hongaarse componist Franz Liszt zullen binnenkort worden gepubliceerd door de Hongaarse Academie van Wetenschappen. De bundel omvat brie die de componist tussen 1835 en 1886 heeft geschreven aan vrienden en uitgevers in Hongarije. N.V LEIDEN officieel Renault-dealer Vakkundige specialisten en een moderne outillage zijn uw garantie voor snelle, daadwerkelijke service Haarlemmerweg 2-4, Lelden, tel. 33141, afd. verkoop 21535. zal wind erven", gedramatiseerde film i Vanavond in de ether f Stanley Kramer staat bekend als jy. iemand, die met 'zijn films wil ap- pelleren aan het geweten van de mensheid. Dikwijls echter doet hij te- veel concessies aan de commercie, J waardoor zijn motieven een beetje in het gedrang komen. Dit is duidelijk het geval met Zal wind erven", een gedramatiseerde reconstructie vart het zgn. „apenproces", dat in 1925 een onderwijzer, die Darwins evolutieleer onderwees, voor de rechtbank bracht. De bijbelfundamentalisten van een provincieplaats in het zuiden der Verenigde Staten achtten dit namelijk in strijd met de wet. Twee beroemde advocaten werden tegen elkaar in het strijdperk gezet. Na .verschillende emotionele zittingen won de verdediger, waardoor de onderwijzer werd vrijgesproken en de vrouw van zijn keuze 1 „toevallig" de dochter van zijn tegenstander kon trouwen. De auteurs- J prestaties van o.a. Spencer Tracy, Gene Kelly en Frederic March zijn knap en boeiend, hoewel het geheel een wat overtrokken indruk maakt. Dit komt echter mede door de ietwat ridicule uitbeelding van voor- en tegenstanders. (Nederland I, 21.00 uur) Alternatief is uitroepen van noodtoestand LONDEN (UPI) Verwacht wordt dat het machtige Britse vakverbond (TUC) de mogelijkheid onderzoekt van een bemiddelingspoging in de voor de Britse economie zeer ernstige zeelieden staking die te middernacht de tweede week is ingegaan. De regering hoopt dat de TUC het klaar zal spelen de hui dige situatie om te buigen in de rich ting van een vergelijk tussen werkne- icrs en werkgevers. Uit doorgaans welingelichte bron ls vernomen dat in het geval deze poging op niets zou uitlopen premier Wilson mogelijk zal besluiten de noodtoestand af te kondigen. Wilson zou zijn bijzondere volmach ten kunnen gebruiken om de marine op- dracht te geven ruimte te maken ln de overvolle havens om buitenlandse sche pen de gelegenheid te geven Britse goederen, bstemd voor de export, aar boord te nemen en de hoogst noodzake lijke voorraden aan te voeren. Er lig gen op het ogenblik 500 schepen werk loos in de diverse Britse zeehavens. De 62.500 leden tellende nationale bond van zeelieden, heeft Wilson ge waarschuwd dat het doorbreken van de staking door de marine het sein kan be tekenen voor de eerste algemene sta king die Engeland sedert 1926 heeft ge- Als gevolg van de staking ligt 'n hoe veelheid goederen ter waarde van onge veer 500 miljoen gulden te wachten op verscheping naar het buitenland: Verwacht wordt dat de situatie tegen het einde van de week zich nog zal ver ergeren wanneer opnieuw een aantal schepen de thuishaven binnenlopen en er nog nauwelijks ruimte zal zijn om af te nieren. Op het ogenblik zijn 13.740 zeelieden ingeschreven bij de weerstandkas van hun organisatie. Zij weigeren aan te monsteren op uitgaande schepen. Het is de eerste staking bij de koopvaardij ln ANTENNE „Niet op mooi", documentaire Kees van Iersel, zijn naam is onverhlddellJJh met toneelgroep Studio verbonden, de groep, die hij nieuw leven heeft Ingeblazen. Nu be- hoort de groep tot de meest experimentele J 7 van Nederland en tevens tot de weinige groe- pen. waarbij nieuw talent een goede kans krijgt. Van Iersel werd vierenvijftig J jaar geleden als Brabander geboren en zette zijn eerste schreden op het thea- ie terpad bij het Amsterdams Toneel Gezelschap van Albert van Dalsum, August Defresne en Jo Sternhelm. Het is nu ongeveer vier jaar geleden dat hij met de artistieke leiding van Studio werd belast. Over hem en zijn gezelschap gaat de documentaire „Niet op mooi". De titel werd bepaald naar een geliefkoosde uitdrukking van Kees van Iersel. (Nederland n, 20.01 uur) t „Strijd tegen het lijden", documentaire J hoorspelen en ontdekt de werking In de serie „Strijd tegen het lijden", een serie y. documentaire hoorspelen, waarvan vanavond de laatste in de ether komt, is het de beurt aan de J „Magische kogel", handelend over de strijd tegen -* de vertering van het lichaam door bacteriën. Pro- J feasor Ehrlich zoekt naar een arsenicumverbin- ding voor het onschadelijk maken van die bacte- riën. Na lang zoeken slaagt hij erin een verbinding te maken, waarmee o.a. de gevreesde syphilis bedwongen kan worden. Men gaat echter verder J bi de zgn. sulfonamjden, waarmee verschillende ontstekingen bedwongen kunnen worden. Een zekere professor Fleming stoot J zelfs op peniciline, die in het begin geen opzien baarde, doch naar na- derhand vast kwam te staan verder helpt dan het bejubelde sulfonamide. In de hoofdrollen o.a. Rien van Noppen en Jan Borkus. Regie: Ab van Eyk. (Hilversum II, 20.30 uur) uur nieuwsberichten - 18.00 Veronica's Jukebox. 19-00 Rolling-Stonesshow, 19.15 Wereld Hitparade, 20.00 Gram. met o.a. Indonesian Teenagercorner, 21.00 Rock, Beat en Boogie, 21.30 J Veronica's Rhythm and Blues Hop, 22.30 tot 1.00 Gevar. gram. muziek. DRAADOMROEP (4e lijn) van 18-20 u. 3 Wolf Am Mozart, Symphonic nr. 31 it in D gr. t. KV 297 (Londena Sympho- - nie Orkest): 2. Ludwig v. Beethoven: Concert voor plano en orkest in Bes K. t. op. 39 (Olaudio Arrau. piano en t Philharm, Orkest); 3. Ant. Brucner: Symphonie nr. 7 in E gr. t. (Philharm. BRUSSEL Nederlands (324 meter) BgHi-ws IS,"" t. 19.00 1 22 00 Ni BRlfSSEL Frans (484 m) 18.30 Nw. gram platen 22.15 Jazz. NDR-WDR (309 m) 20.00 Klassiek- 22.00 Jazz, 1.00 Gevar. 18,33 J '20.40 i VARA aangekochte Franse t.y.-serie „De laatste vijf minuten" is ons goed j bevallen.op de laatste vflf minuten i na. Het bleek een goedgemaakte de tec- J tlvefilm, knap geacteerd en met precies het vleugje humor dat het genre be hoeft. De „oplossing" week echter ge- ducht af van de klassieke detective- opvatting, die immers voorschrijft dat d. dader tót de ontknoplne niet ver- J ppwnpprpH MA pen dacht mag lijken. Dat de vingerwijzing ERE DERICH MARCH die tot de ontknoplne leidde eicin- Ma 'hew Harruon Brady in ds sief Frans was dat geen Nederlandse 'il™- z<f w"d erven kijker er iets aan had, was dubbel (Nederland I, tl,00 uur) Het idee om vlak vóór de ontknoping de TELEVISIE film te stoppen en dan tot gespreksstof van een paar mensen in de studio te tiedeiUlVOJld maken lijkt aantrekkelijk. Maar dan moet het niet zo'n onbenullig leken- NEDERLAND I NTS: 19.00 Nws, gesprekje zijn als gisteren. Waarom geen 19 01 Klaas Vaak; CVK-IKOR-RKK: vast team van b.v. een politieman en 1906 Kenmerk; NTS: 19.35 Flipper, een detectiveschrijver die elk van elpen J J0 J0?? ..deskundigheid" uit de zaak benaderen? J? 2'Goudzoekers, film- Het programma over Sophie Tucker was rapanaga. 21 00 ....Zal wind erven, nogal smal van opzet al wist regisseur speelfilm. 23.05 Sooutera, 23.10 Joum. Ben de Jong dat handig te verdoezelen. Alex de Haas sprak, bulten beeld, de NEDERLAND II begeleidende tekst. In beeld waren al- leen Milly Scott die bekwaam het jazz- NTS: 20.00 Nws. AVRO: 20.01 Vernieuwde vorm van toneel, 20,35 Gefilmd portret van de musicus Hans Henkemans ,21.05 Zang muziek uit Zuid-Amerika; NTS: Benelux-filmfestival onderscheidde „Body and soul" DEN BOSCH, (A.N-P.). „Body and Soul" gemaakt door Rene Daalder en Jan de Bont, heeft de Grand Prix ge wonnen in de sectie professionale films van het ln Den Bosch gehouden Benelux- flhnfestivaL Dit oorspronkelijk voor ami- teurc inca sten opgezette festival heeft dit jaar voor het eerst professionele films toe gelaten. De Grand Prix bestaat uit een geldprijs van f. 2500 en een beeldje van de Bossche Hertog Jan (De bronzen Her tog)- Daalder en Dc Bont kwamen kort geleden van de Nederlandse filmacademie. Hun film vertelt het verhaal van een jonge bodybuilder wiens lichamelijke ont wikkeling hem een probleem wordt. De muziek voor „Body and Soul" werd ge schreven door Gert Timmerman en Fred Gaasbeek. Tijdens het vierde Bene^xfilmfestival dat donderdag was begonnen hebben publiek en jury's 76 film aan zich voor bij zien rollen, waarvan 41 in de profes sionale categorie, waarvan weer vijftien televisiefilms. In de kring van de beroeps- cineasten hecht men grote waarde aan het feit, dat thans voor het eerst ook profes sionele films tot het festival zijn toege laten omdat zij hierdoor een beeld kunnen krijgen van hetgeen onder de beroeps cineasten in de Beneluxlanden leeft. Beide jury's spraken met. waardering over het niveau van de Inzendingen, hoewel dat van de amateurfilms iets lager lag dan ln het voorgaande festival, terwijl d. t.v.- films meer representatief hadden kunnen zijn, aldus de jury's. In de komende jaren wil men ook van Belgische zijde een bijdrage gaan leveren tot de organisatie van het Beneluxfilmfes- tival. Er zal nu in de oneven jaren een dergelijk festival in België zijn, terwijl ln de even jaren het Beneluxfilmfestival in s-Hertogenbosch gecontinueerd wordt. De jury voor de amateurfilms heeft de grote prijs van het Beneluxfilmfestival toege kend aan „Miroirs" van Joop Pieete. Lei den. De eerete prijs zestien mm ging naar „Carmeln de Cornlllon" van Joseph PacQuav te Vaux sur Sevrement. In de acht mm-klasse ls geen eerste prijs toe gekend, de tweede prijs werd behaald door „Tussen half vier en zes" van Mary en Jan te Rijdt, Amersfoort. Omstreden boek Lord Moran Kon zijn kansen niet meer grijpen LONDEN (Reuter) „Veel van wat anders in CliurchiUs houding ln 't laat ste oorlogsjaar onverklaarbaar Is bij voorbeeld de evrslachtering van zijn verhouding met president Roosevelt moet op rekening worden geschreven van zijn geestelijke en lichamelijke uit putting", zo schrijft lord Moran, Chür- chills vroegere lijfarts en vriend, in een medische biografie van de staatsman, die gisteren officieel is uitgekomen. Het boek, uitgegeven tegen de wil van air Winstons nabestaanden, is getiteld „Churchill, the struggle for survival 1940-1965". Het is geschreven in dag boekvorm, bevat tal van bijzonderheden over sir Winstons ziekten in de laatste 25 jaren van zijn leven en vermeldt ve le aspecten van zijn particuliere le ven. Een uittreksel ervan is al door 'n Brits zondagsblad in afleveringen gepu bliceerd. Lord Moran heeft door dit boek veel kritiek te verduren gekregen. Grote ver ontwaardiging heerst vooral onder de artsen, die vinden dat hij de erecode heeft geschonden, volgens welke alles wat artsen omtrent hun patiënten te we ten komen vertrouwelijk moet blijven. Lord Moran heeft daarop gereageerd met te zeggen, dat dit van toepassing is, maar dat na het overlijden van zo'n grote historische figuur als sir Winston leen uitzondering toch wel op zijn plaats is. „Het ls niet mogelijk de laatste 25 Jaar van Winstons leven te volgen zon der de medische achtergrond te ken nen", zo schrijft lord Moran, nu zelf 84 jaar. over de ln januari 1965 op 90-jarige leeftijd overleden staatsman. De arts wil overigens niet in bijzonderheden tre den waar het de laatste levensjaren van zijn vriend betreft. „Ik vond het juister de pijnlijke details van de toestand van apathie en onverschilligheid waarin hij na zijn aftreden (als premier ln 1955) wegzorik, weg te laten", zo schrijft hij. Sir Winston is volgens hem nooit meer dezelfde geworden na een longontsteking in Tunesië ln 1943 na af- loop van de conferentie in Teheran. Twee jaar later, op de conferentie van j Potsdam toen de oorlog in Europa ten einde was. was zijn gezondheidstoestand zo achteruitgegaan dat hij „niet de kracht meer had om zijn kansen te grij pen. Hij is dan te moe om ook maar iets voor te bereiden; hij wacht de din gen alleen maar af"; aldus lord Moran. De voornaamste oorzaak van die over vermoeidheid was volgens de arts dat de premier niet zo goed was in het uit kiezen van medewerkers. „Jaar na jaar zag ik de premier het werk van drie man verrichten", zo schrijft hij. i Lord Moran onthult verder dat minis ters destijds de medische bulletins herschreven om niet te laten uitkomen i hoe ernstig de beroerte was die sir Winston in de zomer van 1953, tijdens j zijn tweede ambtstermijn als premier in vredestijd, verlamde. De schrijver somt op wat sir Winston zo in de loop van de jaren te verwerken kreeg: een hartaanval, drie aanvallen van longont steking en verscheidene beroerten. Hij kon voorts na de oorlog gedurende tien jaar niet langs natuurlijke weg in slaap komen. i de de Sint-Janskerk ln Roosendaal heeft de naam „prinses Beatrlx-prins Claus" gekregen. De klok draagt verder als Inscriptie een gedichtje en de datum 10 maart 1966. HOLLYWOOD, (U.P.IJ Dick van Dyke en zijn „pseudo"-echtgenote Mary Tyler Moore, de twee hoofdrolspelers ln de „DIck van Dykeshow" zijn gister avond bekroond met de „Emmy"-onder - scheldlng, die jaaritfks wordt toegekend aan de beste acteur van t.v.-program ma's in het lichte genre. „The Dick van Dykeshow". die dit jaar voor het laatst wordt uitgezonden in de V.S., kreeg de onderscheiding voor de beste komische serie van het jaar boven andere bekende series als ..Bewitched", ..Batman „Get Smart" en „Hogan's Heroes". De onderscheiding voor de beste vrouwe lijke bijrol werd posthuum toegekend aan Alice Pearce voor haar creatie als de gekke buurvrouw in „Bewitched". De actrice is aan het begin van dit jaar ge storven. De ..Emmy" werd' in ontvangst genomen door haar echtgenoot Paul Davis, die zei: „Ik geloof dat we het beste kunnen toasten op een fantas tische actrice en de fijnste vrouw die een man zich maar kan wensen". Don Knots werd aangewezen als de beste acteur van een bijrol van het seizoen „65—'66 voor zijn „Return of Bamey Fife", een onderdeel van de „Andy Griffith Show". Ook Frank Sinatra viel ln de prijzen; hij kreeg een „Emmy" voor de beste musical, ,.A Man and his music", die vorig jaar ln Amerika werd uitgezonden. Dick van Dyke heeft de onderscheiding voor het derde jaar in successie ver worven Het record staat echter op naam van Don Knots met vier ..Emmy's". repertoire van Sophie Tucker voor haar rekening nam en Tonny Hüurdeman 213Q sterren dijken, 22.10 Journaal, die zich moedig aan haar befaamde J voordrachtliedjes waagde. In vertaling T\' 1 nog. terwijl die liedjes zich nauwelijks LJlTLSCldS voor vertaling leenden en Tonny Huur- deman, die werkelijk tot een goede pres- NEDERLAND I NOT-NTS: 11.10 tatie kwam, uiteraard niet de enorme Schooltelevisie. persoonlijkheid kon suggereren waar- mee Sophie Tucker destijds de originele B-j? /m I IlLL bezielde Inhoud gaf. MIlLMLW Smal van opzet ls ook de Corry Brokken- TT show geworden waarvan de AVRO HedeTlCLVOTld zaterdag voor dit seizoen althans f afscheid nam. Een beetje Shepards, wat HILVERSUM I (402 m) VARA: meer Tobv Rix (bekwame vakman 18.00 Nieuws, actual.. 18.25; Instruimen- toch!) en verder alleen Corry. Die krijgt taal trio. 18.45 Operettemuziek. 19.20 daarmee eigenlijk te veel hooi op haar Jazzmuziek. 19.50 Parlementair overz., vork. Corry kan voel: re ringt goed. J 20.00 Mam. 2005 zang- en muriok- heeft een veelzijdig repertoire, weet zich «e bewegen en beschikt tegenwoordig (dankzij Sophia van Kleef) over eer uitstekende garderobe. Maar al die kwa- ENGELAND feBC (1500 1 Aimis. muziek, 22.35 Geva.r muziex, i.uu -r- Lichte muziek. Dinsdag j HILVERSUM I (402 m) AVRO: 7 00 Nws. ochtendgyrnn., 7.20 Gram.. 8.00 Nieuws, 8.10 Gram., <8.30 Dc groenteman), 8.50 Morgenwijding. 9.00 Mod .muziek, 10.00 v .d. kleuters, 1010 Arbeidsvitaminen, (j.1.00 Nieuws). 12.00 Orkestmuziek. 12.27 Voor land- en tuinbouw. 12.40 Orkestmuziek. 13.00 Nws, 13.10 Journ. 13.30 Stereo: Klass. en moderne muziek, 14.40 Schoolradio, 15.00 Stereo: Lenteliederen, 15.30 v. d. vrouw, 16.00 Nieuws, 16.02 Gram., 16.15 v. d. jeugd, 17.15 New-York calling, praatje, 17.20 Gram. muz. v. d. tieners. HILVERSUM II (298 mtr) KRO: 7.00 Nieuws, 7.15 Gram., (7.30 nieuws"), tf. 8.00 Nieuws. 8.10 Gram.. (8.30 Nws), 8.40 v. d. hulsvrouw. 9.40 Schoolradio. 10 0 Gram.. 1100 v. d. vrouw. 11.30 Aanerlk. operettemuziek, 11.50 Lezing. 12-03 Gram.. 12.20 Voor land- en tuin- bouw, 12.30 Nieuws, 12.40 Actual, 12.50 J Gram.. 13.35 v. d. plattelandsvrouwen, 13.45 Gram, 15.10 Lichtbaken, 15.20 Variaties op het thema show, 16.00 v. d. zieken. 16.40 Voor oudere luiste- raars, 17.00 Voor de jeugd, 17.40 Boek- J bespreking v.d .kinderen. 17.50 Over- heidsvoorliohting: Lezi3ig. HILVERSUM III (240 m. en FM-kan.): NRU-NCRV: 9.00 Nieuws en gram, J 10.00 Nieuws, licht muziekprogr.. (om 11.00 nieuws), 12.00 Nieuws. Volkslied- jes. 12.30 Licht muziekprogr. rond een populaire ster of groep ,13.00 Nieuws, actual., en elektronenparade; 13.30 Gram.. 14.00 Nws, lichte vocale muziek, 15.00 Nieuws, gevar. platenprogr.. 16.00 J Nieuws, gevar. muziekprogr.. 16.30 De Top Tien van deze week; NRU-VARA: 17.00 Nieuws, verder tot 18.00 gram. RADIO VERONICA (192 m) Var 8.00 tot 20.00 uur, vlak voor het hele uur: Nieuwsberichten 7.00 Ook goelemergen, 9.00 Muziek terwijl u J werkt, verzoekplatenprogramma, 10.00 Koffietijd. 11.00 Verenekplatenprngr v d. hulsvrouw 12 00 Lunchmuziek, 14.00 Populair klassieke muziek, 15.00 liteiten zijn niet genoeg om ln haar tje een zaterdagavondprogramma te vul len. Wat de AVRO er om heen zet aan steeds meliger wordende spelletjes is de moeite van het kijken n.l. nauwelijks Vg. T.v.-prijs in Cannes voor Amerikaanse film liedjes, 22.00 Oud-Nederl. Franse volksliedbewerkingen. 22.30 Nieuws, actual., 22.55 Jazzmagazine. 23.30 Voordr. van gedichten. 23.55 Nws. HILVERSUM II (298 m) NCRV: 18.00 Amusementsmuziek. 18.20 Uitz. van de WD. 18.30 Gram 18.50 Open- r baar kunstbezit. 19,00 Nieuws. 19.10 r Radiokrant. 19.29 Mod. gram. muziek, r 20.00 Orkestmuziek. 20.30 De magische r ^kogel .documentaire, 21.30 Kamennuz., f 21.45 Mod. muziek (cello en piano", r 22.15 Avondoverd.. 22.30 Nieuws. 22.40 r Boekbespr., 22.50 Gram., muziek. 23.25 J Mod. liederen. 23.55 Nieuws. CANNES (U.P.I.)„The wide world of sport" van de Amerikaanse tele- visiemaatsohappij A.B.C. is zaterdag radiq VERONICA (192 te Cannes onderscheiden met de eerste l8 00 tot 2q 00 uur, vlak v prijs van het televisienieuwsfestival. Op het tweedaagse festival werden sport, en nieuwsprogramma's uit 17 Harvard-onderschei- ding voor prof. Geyl UTRECHT. (A.N.P.). In zijn woning in Utrecht heeft de geschiedkundige van wereldnaam prof. P. Geyl de MacVane- prijs van de Amerikaanse Harvardunlver- siteit In ontvangst genomen. Deze vorig jaar Ingestelde prijs werd voor de eerste keer toegekend voor het baanbrekende wetenschappelijke wérk dat prof. Geyl heeft verricht op het terrein van de Euro pese geschiedenis. De deken van de Har- varduniversiteit, prof. Franklin L. Ford reikte de prijB (een certificaat en 2000 dollar) uit ln aanwezigheid rrm de Ameri- landen getoond. De speciale prijs van de'jury ging naar de Tsjecho-Slowaakse documentaire „De dirigenten van het orkest". Eindhovens koor won AVRO-koorfestival HILVERSUM (ANP). Winnaar van het door de AVRO georganiseerde Nederlands Koorfestival is het Strijps Kamerkoor uit Eindhoven, onder lei ding van Willem Th van Maris. Als tweede erüdigde het Kweekschool koor uit Steenwijkerwold onder leiding van zuster Rosa en als derde de Bee- kfer Koorzangvereniging uit Beek, der leiding van M Celis het r.-k. jongemannenkoor „Fortissi mo" uit Bergen op Zoom; 365 het mannenkoor „Sint-Remigius" uit Klimmen (Limburg); 314 punten het r.-k. mannenkoor „Belcanto" uit Apeldoorn en 291 punten voor „Die Gelre Sanghers" uit Arnhem. Voor wat de militaire koren betreft werd het een Haags succes. Het koor van de 2e divisie Koninklijke Marechaus see te Den Haag, waarover Harry Beyerebergen van Henegouwen de scepter zwaait, keerde zaterdagavond terug met een eerste prijs in de Afde ling A en een totaal van 355 punten. De eeuwige rivaal, het marechaussee koor van Apeldoorn, moest genoegen nemen met 283 punten en een derde prijs. In totaal namen 109 koren deel. De Jury leden waren dte heren Frans v. Amels- voort, Iskar Aribo en Piet Post. KEES VAN IERSEL befaamd artistiek leider van Studio, vanavond hoofdpersoon in de docu- J mentaire JA iet op mooi". (Nederland II, 0.01 uur)i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1966 | | pagina 2